abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 juli 2013 @ 16:15:20 #201
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129435771
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:12 schreef Mr.44 het volgende:

[..]

Een originele tekst die door bijvoorbeeld "Marcus" is geschreven heet een handschrift.
Nee, een handschrift is hetzelfde als een manuscript. Het eerste is zelfs een leenvertaling van het tweede: 'manus' betekent 'hand', en 'scriptus' betekent 'geschreven' (het passieve participium van 'scribere', 'schrijven).
Het origineel van de auteur heet een 'autograaf', of dat nou geschreven of (in moderne tijden) getypt is. :P

Sorry, even mierenneuken. :@
pi_129435775
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:04 schreef Hollander1000 het volgende:
Christenen geloven niet in bijgeloof.
Huh, het christendom is toch bijgeloof? :?
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
  zondag 28 juli 2013 @ 16:17:31 #203
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129435811
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:15 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Huh, het christendom is toch bijgeloof? :?
Hmm, wat is eigenlijk het verschil tussen geloof en bijgeloof?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:20:21 #204
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129435843
quote:
5s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hoeveel macht diens aanhangers hebben.
pi_129435942
quote:
5s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:17 schreef Molurus het volgende:
Als het evidente nonsens is, noemen we het bijgeloof.

Zoals dat een zwarte kat ongeluk brengt, of dat de wereld in 7 dagen gemaakt is. Dat soort kolder.
Hi, I'm a signature virus, put me in your signature to help me spread :)
  zondag 28 juli 2013 @ 16:25:51 #206
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129435962
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:04 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Leg er dan het Griekse 'origineel' eens langs, en vergelijk het nog eens. Dan zul je zien dat die KJV van jou soms ook kant noch wal raakt.
De originele King James vertaling is uit het Hebreeuws vertaalt en zowel als Grieks wat is jou punt eigenlijk? Grieks kwam later dan Hebreeuws. De nieuwere versie van King James is puur Grieks dat kan nooit en veel gaten in de verzen en zowel als missende verzen.

De King James Bijbel is het enigste Bijbel wat puur het woord van God is, dat is duidelijk.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:26:30 #207
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129435974
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:25 schreef Jace_TBL het volgende:

[..]

Als het evidente nonsens is, noemen we het bijgeloof.

Zoals dat een zwarte kat ongeluk brengt, of dat de wereld in 7 dagen gemaakt is. Dat soort kolder.
Of de overtuiging dat de aarde 6000 jaar oud is, dat jezus is opgestaan uit de dood, en dat maria zonder seks zwanger zou zijn geworden? O-)

Het onderscheid lijkt me eigenlijk meer gericht op erkende religies vs niet-erkende religies en/of overtuigingen.

Maar het blijft een beetje grijs.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:26:58 #208
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129435983
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:12 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Erasmus zelf wilde niet beter zijn dan anderen. Sommige wetenschappers stellen zelfs dat zijn bescheidenheid en vroomheid hem kapot hebben gemaakt. Het zijn anderen die hem eren, omdat hij gewoon zo'n intelligente en integere man was.

Jij daarentegen, komt met uitspraken als 'ik heb Erasmus ontmaskerd'. Dát noem ik pas hoogmoed. :Y

Maar goed, je hebt nog niets gedaan om hem te ontmaskeren behalve zeggen dat hij een humanist was en daarom een duistere geest. Waar blijkt dat dan uit? Uit het feit dat hij zich toegelegd heeft op het herstellen van het Griekse origineel van het Oude Testament? Uit het feit dat hij zijn leven aan God heeft gewijd? Uit het feit dat hij zijn hele leven lang religieuze traktaten heeft geschreven die nog steeds door theologen uit vrijwel alle stromingen geroemd worden als bijzonder accuraat en inzichtrijk? Uit het feit dat hij teksten heeft geschreven die kinderen de juiste christelijke mores moesten bijbrengen?

Nou, zeg het eens.
Hebreeuws is origineel.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:27:18 #209
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129435990
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:25 schreef Hollander1000 het volgende:

[..]

De originele King James vertaling is uit het Hebreeuws vertaalt en zowel als Grieks wat is jou punt eigenlijk? Grieks kwam later dan Hebreeuws. De nieuwere versie van King James is puur Grieks dat kan nooit en veel gaten in de verzen en zowel als missende verzen.

De King James Bijbel is het enigste Bijbel wat puur het woord van God is, dat is duidelijk.
Is de KJV duidelijker het 'woord van God' dan de originele teksten? :?

Je zou toch denken dat als God de KJV als zijn woord zou zien, hij de Bijbel in het Engels had overgeleverd, niet in het Hebreeuws en het Grieks...
  zondag 28 juli 2013 @ 16:27:53 #210
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129435999
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:26 schreef Hollander1000 het volgende:

[..]

Hebreeuws is origineel.
Nee, het Nieuwe Testament is naar alle waarschijnlijkheid origineel in het Grieks gesteld.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:30:00 #211
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129436042
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Is de KJV duidelijker het 'woord van God' dan de originele teksten? :?

Je zou toch denken dat als God de KJV als zijn woord zou zien, hij de Bijbel in het Engels had overgeleverd, niet in het Hebreeuws en het Grieks...
Ja, dat is al jaren bekent gemaakt en vaak door Hebreeuwse expertises vertalingen die stuk voor stuk van vele uitgevers die de Bijbels vertaalde voor Geld (Geld speelt altijd een rol, dus ook een duistere geest in het geding) om zo het woord van God te veranderen en verwijderen.

De Bijbel waar jij vaak op zint, dat zijn de Bijbels van de nieuwe vertaling.

Welke Bijbelvertaling heb je dan?
  zondag 28 juli 2013 @ 16:31:37 #212
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129436086
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:30 schreef Hollander1000 het volgende:

[..]

Ja, dat is al jaren bekent gemaakt en vaak door Hebreeuwse expertises vertalingen die stuk voor stuk van vele uitgevers die de Bijbels vertaalde voor Geld (Geld speelt altijd een rol, dus ook een duistere geest in het geding) om zo het woord van God te veranderen en verwijderen.

Erasmus deed het niet voor geld. Erasmus deed het omdat hij de meest zuivere tekst wilde hebben. Je weet wel, om het 'woord van God' zo goed mogelijk te kunnen bestuderen.

En wat hebben 'Hebreeuwse expertises' te maken met een tekst die nooit in het Hebreeuws gesteld is geweest?
  zondag 28 juli 2013 @ 16:31:40 #213
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129436087
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:27 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Nee, het Nieuwe Testament is naar alle waarschijnlijkheid origineel in het Grieks gesteld.
Oude testament is Hebreeuws, stukken in het nieuwe testament is ook deel Hebreeuws ben met je eens dat Grieks ook in zit maar niet allemaal. De eerste scrol wat men vond was 50 jaar na Christus, dat was Hebreeuws en later vertaald naar Grieks.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:31:42 #214
37769 erodome
Zweefteef
pi_129436088
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 12:16 schreef Molurus het volgende:

Waaruit volgde deze stap eigenlijk? Ervaarde je door je verwerping van het Christendom een leegte die somehow gevuld moest worden?
Nee, de zoektocht was al bezig, daarmee ben ik doorgegaan. Ik vermoed dat het te maken heeft met dat zoeken naar herkenning, mijn wezen als groepsdier die aansluiting zoekt.
Het christendom was een logische eerste stap, zeker als kind zijnde(vanaf dat ik me heel aardig kon redden met lezen, om en nabij de 6) aangezien dat in verschillende vormen in mijn omgeving was.
Dat was een "tegenvaller", maar die hang naar herkenning in anderen bleef. Zeker in mijn jeugd en jonge puberteit was dat wat sterker aanwezig, de vraag ben ik alleen in deze gedachtegang?

quote:
Opmerkelijk dat je bij deze twee diersoorten uitkomt. Wat bedoel je precies als je zegt 'dieren mediteren graag met je mee'? En hoe kom je tot de conclusie dat paarden en katten daar sterker in zijn dan de meeste andere diersoorten?
Er zit natuurlijk een beperking in met welke diersoorten in wat meer intensief ben opgetrokken, voor mij zijn dat honden, katten, ratten, fretten, hamsters, papagaaien, schapen, koeien en paarden. Verder ook wel lichter contact met andere diersoorten zoals een heel scala aan vogels, cheetahs, slangen en wat hagedissen.

Wat ik bedoel met ze mediteren graag mee is dat ze contact zoeken als je mediteert en dan ook in een "rust" toestand gaan. Voor een aantal diersoorten geld dat ik dat niet veel verder kan beoordelen dan dat ze de rusttoestand gewoon prettig vinden en dat je dan als mens niet bedreigend overkomt. Honden reageren daar wat minder op, komen wel tot rust, maar maken geen echte connectie. Katten en paarden zijn daarin opvallend, die maken echt een bewuste connectie door aanraking, aankijken, verandering in gedrag(heb gewerkt met verwilderde katten en getraumatiseerde paarden) die soms vrij ver gaat. Ze lijken je staat echt over te nemen en die staat ook bij jou als mens te verdiepen.

Maar ook na de "meditatie" is hun gedrag ten opzichte van jou veranderd, het is zachter, het werken met het dier gaat soepeler, er is meer wederzijds begrip.
Als ik iemand met bv pijn ergens laat mediteren met een paard(waarbij het verschilt welk paard zichzelf aanbied daarvoor) zie je ook erg vaak dat het paard de bron van pijn aanraakt. Het is ook altijd interessant om te zien welk paard zelf aan komt lopen om die ervaring te delen(dat is soms erg verrassend). Zelfde heb ik bij katten gezien, alhoewel ik daar het aanraken van plekken op het lichaam van de mens niet zo ken.

Dit zijn maar enkele observatie's, anekdote's, dus het is lastig om er erg veel waarde aan te hechten, daarvoor zou ik nog veel meer moeten expirmenteren ermee, zodat ik de patronen wat beter leer kennen.

quote:
Dit begint - vat dit niet verkeerd op - meer en meer te klinken als de Lessen van Don Juan van Carlos Castaneda. Veel mensen hebben dit soort ervaringen onder invloed van peyote, paddestoelen en LSD. De meest interessante vraag voor mij hier is: 'hoe roept meditatie dit soort ervaringen op?' en niet zozeer 'of en hoe zijn zijn die ervaringen gerelateerd aan de werkelijkheid?' Dat die ervaringen ook maar iets met de werkelijkheid te maken hebben ligt voor mij niet voor de hand in elk geval.
Voor mij is de innerlijke wereld een volwaardige wereld, er bestaat niet alleen de waarneembare wereld, de buitenwereld, maar ook de innerlijke wereld. Dat is meer een wereld van emotie, waarbij beelden, gevoelens en ervaringen je vooral erg veel vertellen over jezelf, maar ook over het wezen(mens of dier) waarmee je dat deelt.

Ik denk dat al die ervarigen heel erg gerelateerd zijn aan de werkelijkheid omdat die 2 werelden met elkaar in contact staan, het een niet zonder het andere bestaat.

Bij meditatie zoek je een rustpunt in jezelf, je legt de gedachtestroom neer en "bent" gewoon, je bent dan in het hier en nu, zonder vragen, zonder vooringenomenheid, zonder de bagage die je met je meedraagt(dat hoeft niet om ernstige zaken te gaan trouwens).
Je schakelt eigenlijk een beetje het bewustzijn uit en bent in de onderbewustzijn.

Als je kijkt naar hoe de hersenen zich gedragen in meditatie of die werkstaat van de heksen(alfa) dan zie je dat je dan voornamelijk in de alfa golven en theta golven zit.
Alfa hangt samen met ontspanning, beter informatie op kunnen nemen, maar wat meer naar binnen bericht dan bv beta(wat veel actiever is). Angst, woede e.d. gaan niet samen met alfa.
Theta gaat over een nog diepere ontspanning, de creatieve laag wordt het ook wel genoemd. Hangt samen met het onderbewustzijn, je ziet het vaak bij het in slaap vallen, of net voor het wakker worden.
Misschien dat je daar wat meer mee kan om te begrijpen waarom meditatie dat soort ervaringen op kan roepen(hoeft natuurlijk helemaal niet, meditatie is uitermate geschikt om bv te ontstressen en verder niets).

quote:
Die feitelijkheden lijken voornamelijk te bestaan uit wat je ervaart tijdens meditatie, klopt dat? Wat dat betreft doet het denken aan de persoonlijke openbaringen waarop sommige christenen zich beroepen.

Hoe dan ook, bedankt voor deze heldere uitleg van je voorgeschiedenis en je geloof. ^O^
Nee, maar het is het sterkste op dat soort momenten en daardoor wat makkelijker uit te leggen. Nu kan ik heel makkelijk in alfa gaan of meditatie(is ook niet moeilijk), dus ik breng veel tijd in die staat door(vooral alfa, juist omdat je dan nog wel alert bent, mooie werkstaat voor vele dingen, van examens tot werken met dieren om het even bij het "normale" te houden).

Voor mij is het een in evenwicht brengen van de buitenwereld en de innerlijke wereld, veel van mijn persoonlijke overtuiging gaat dan ook wel over balans.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:32:49 #215
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_129436114
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:30 schreef Hollander1000 het volgende:

[..]

Ten eerste.... ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je hier nu precies zegt. Ik kan er echt geen touw aan vastknopen.

Ten tweede heb je hier volgens mij al een topic over lopen:

F&L / Humannsime vertalen zelf de Bijbel!!

Waarom bespreek je dit niet daar? Dan kunnen we het hier weer hebben over kritiek op het atheisme.

Alvast bedankt.
pi_129436126
Eigenlijk valt er weinig kritiek te uiten op atheisme, behalve dan misschien op mensen die vroeger een bepaalt geloof hadden en daar teleurgesteld in zijn en daarom alles afdoen als onzin en bijgeloof.
Ik vind het jammer dat zoveel atheisten zo hoog van de toren moeten blazen zonder dat ze zich in andere dingen hebben verdiept dan de religie waarmee ze geboren zijn en die ze afgewezen hebben.

Ik weet niet of het in dit topic was of elders waarin iemand zijn of haar levenspad vertelde en daar bleek hij of zij niet gelovig te zijn groot gebracht in een christelijke omgeving. Al snel het christendom gelaten voor wat het was, en de boeddhistische stroming doorgeworsteld.

Toen werd er de vraag gesteld:

WAAROM doe je dat?

Kijk, dat vind ik van een insteek die niet deugd. Mensen zijn op zoek naar antwoorden, anderen naar vragen, en dan mag je toch alle godsdiensten of levenswijzen bekijken? Je hoeft toch niet perse meteen atheist te worden als je niet in de christelijke godheid gelooft? Vergeet niet dat het christendom en jodendom afkomstig is van een klein volkje, dat nou eenmaal kleine ideeen had over godheden. In tegenstelling tot de spirituele Veda's en de Bhagavad Gita.

Maar dit is meer op individuele atheisten gericht en niet op atheisme in het algemeen. Er zijn namelijk ook genoeg atheisten die zoektochten gehouden hebben maar niks gevonden en daarop hun mening vormen.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  zondag 28 juli 2013 @ 16:33:36 #217
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129436129
Lama, doen we wel in het andere topic.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:34:52 #218
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129436171
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:31 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:

[..]

Erasmus deed het niet voor geld. Erasmus deed het omdat hij de meest zuivere tekst wilde hebben. Je weet wel, om het 'woord van God' zo goed mogelijk te kunnen bestuderen.

En wat hebben 'Hebreeuwse expertises' te maken met een tekst die nooit in het Hebreeuws gesteld is geweest?
De schrijvers, dat zijn de origineel van het manuscript Hebreeuws expertises zoals vertalers vanuit Hebreeuws naar Grieks en groot deel van NT is ook gewoon Grieks, niks mis mee. want het komt wel overeen met het oude testament..
  zondag 28 juli 2013 @ 16:35:32 #219
37769 erodome
Zweefteef
pi_129436187
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2013 13:33 schreef vanKaas het volgende:

[..]

Door het onnodig gecompliceerd te maken doe je niemand een plezier.
Geen wonder dat niemand op je gezever ingaat.
Met de zaken versimpelen doe je mensen erg tekort. Het mooie is juist dat het complex is, het is dan interessant om te weten hoe iemands wereldbeeld in elkaar steekt, wat zijn de dingen die dat mens drijven, wat zijn de gedachten die eronder zitten. Het eeuwige waarom, we beginnen er echt goed mee rond ons 3de levensjaar en dat houdt nooit meer echt op ;)
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_129436197
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 14:57 schreef Hollander1000 het volgende:
Ik vind Humanisme een linke religie waar zij bepalen hoe je moet leven naar hun normen.
??????????????????
Ik geloof er geen moer van
  zondag 28 juli 2013 @ 16:36:34 #221
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129436206
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ten eerste.... ik heb eerlijk gezegd geen idee wat je hier nu precies zegt. Ik kan er echt geen touw aan vastknopen.

Ten tweede heb je hier volgens mij al een topic over lopen:

F&L / Humannsime vertalen zelf de Bijbel!!

Waarom bespreek je dit niet daar? Dan kunnen we het hier weer hebben over kritiek op het atheisme.

Alvast bedankt.
Prima :)
pi_129436230
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 15:04 schreef Hollander1000 het volgende:

[..]

Ja, het is een religie waar men ergens in geloven, op geloof ga je ook erna leven dat noemt men een levensbeschouwing.
Het word steeds erger, _O-
Ik geloof er geen moer van
  zondag 28 juli 2013 @ 16:38:39 #223
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129436256
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:36 schreef vanKaas het volgende:

[..]

??????????????????
Hitler geloofde ook dat hij hoger is tegenover andere rassen, dat leer je alleen als je evolutie in geloofd.
Hij vermoorde wel even paar Miljoenen mensen vanwege het geloof waar hij in geloofde. Dat heet Humanisme.

Zij hebben een andere kijk op dan andere religies.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:38:45 #224
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_129436259
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:35 schreef erodome het volgende:

[..]

Met de zaken versimpelen doe je mensen erg tekort. Het mooie is juist dat het complex is, het is dan interessant om te weten hoe iemands wereldbeeld in elkaar steekt, wat zijn de dingen die dat mens drijven, wat zijn de gedachten die eronder zitten. Het eeuwige waarom, we beginnen er echt goed mee rond ons 3de levensjaar en dat houdt nooit meer echt op ;)
Hé, ero, mag ik weten op welke heidense religies jij je ent?

Niet om te zeuren, gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik ken niet zo veel neo-paganisten.
  zondag 28 juli 2013 @ 16:39:08 #225
397682 Hollander1000
The Last Of Us
pi_129436269
quote:
14s.gif Op zondag 28 juli 2013 16:37 schreef vanKaas het volgende:

[..]

Het word steeds erger, _O-
Kan je ook onderbouwen dan alleen jezelf grappig vinden?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')