abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_47443195
quote:
Op maandag 19 maart 2007 16:45 schreef WeirdMicky het volgende:
EchtGaaf koppelt een democratie nog steeds direct aan de zogenaamde wil van het volk.
Waar heb ik dat gesteld...?? Je vult dingen voor een ander in. Daar houd ik niet van.

ik heb het over het huidige democratische systeem.
pi_47443336
quote:
Op maandag 19 maart 2007 16:26 schreef EchtGaaf het volgende:
volgens mij snap jij niet wat een democratie inhoudt. Duik eerst eens in de boeken. ik ga het je echt niet uitleggen. EEn minimale hoeveelhied basiskennis mag ik hier toch echt wel verwachten..
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:05 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je kan of wil niet lezen: ik ga je dat niet uitleggen, omdat ik een minimale basiskennis hier verwacht. Dat die jouw vreemd is kan ik ook niet helpen. Ik ga je er niet bij helpen. Het staat zo ongeveer in elk boek van de middelbare school.
En dit is geen invulling? Dwaas.
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
pi_47443356
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:07 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik verwacht ook een minimale basiskennis. Als het zo makkelijk is, kan jij het toch wel voor mij omschrijven?
Ik ga je niet helpen. Ga dan terug naar school.
pi_47443401
En als je praat over 'de maatschappij wilt...(vul willeurigs in) dan is het niet noodzakelijk dat het gebeurt. Ook in onze democratie niet. Maar jij beweert dat ik niet weet wat democratie is, dus hoef je dat alleen maar uit te leggen. Maar als dat te moeilijk voor je is, neem ik het je niet kwalijk als je het niet doet.
pi_47443468
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:11 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

[..]

En dit is geen invulling? Dwaas.
Nee , een gevolgtrekking uit een eerder antwoord van je betreffende democratie.....

Tja, je weet helaas klaarblijkelijk niet het verschil tussen invullen en het doen van een gevolgtrekking.

Vind je het erg als ik het hierbij laat? ik vind het jammer om energie te steken in onderontwikkelde mensen zoals jij. Je laat werkelijk niets zien.
  maandag 19 maart 2007 @ 18:16:17 #206
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_47443505
Deel zes van dit janktopic?
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 19 maart 2007 @ 18:16:54 #207
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_47443530
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:15 schreef EchtGaaf het volgende:
Vind je het erg als ik het hierbij laat? ik vind het jammer om energie te steken in onderontwikkelde mensen zoals jij. Je laat werkelijk niets zien.
En jij hebt het over respectloos.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_47443576
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:15 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee , een gevolgtrekking uit een eerder antwoord van je betreffende democratie.....

Tja, je weet helaas klaarblijkelijk niet het verschil tussen invullen en het doen van een gevolgtrekking.

Dat ik niet over de minimale basiskennis bezit, volgens jou, is toch echt invulling. Net als dat ik niet kan of wil lezen, iets wat ik toch al de hele tijd bij je zeer nutteloze posts doe.

En laat het gerust hierbij, want je bent klaarblijkelijk niet capabel genoeg om zelfs het simpelste uit te leggen, terwijl je iemand kwalijk neemt dat hij het niet weet.
pi_47443606
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:16 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Fatsoen moet je doen!
  maandag 19 maart 2007 @ 23:21:16 #210
99433 Tup
Tupperwaar
pi_47456896
quote:
Op zondag 18 maart 2007 14:51 schreef Pietverdriet het volgende:
LOL
Wil jij het bestaan van marktmechanisme ontkennen?
Je maakt m.i. de logische fout om uit de ontkenning van de stelling "de vrije markt bestaat" te concluderen dat ik zeg dat de vrije markt niet bestaat. Bewijs eens dat de vrije markt bestaat... Lukt dat niet, dan is het een axioma.
Wasserwunderland
pi_47457398
quote:
Op maandag 19 maart 2007 23:21 schreef Tup het volgende:

[..]

Je maakt m.i. de logische fout om uit de ontkenning van de stelling "de vrije markt bestaat" te concluderen dat ik zeg dat de vrije markt niet bestaat. Bewijs eens dat de vrije markt bestaat... Lukt dat niet, dan is het een axioma.
De een heeft het over marktmechanisme, de ander heeft het over de vrije markt. Dat zijn niet dezelfde begrippen.

Vraag is dan ook: wil jij beweren dat het marktmechanisme (de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod) niet bestaat?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
  maandag 19 maart 2007 @ 23:56:52 #212
99433 Tup
Tupperwaar
pi_47458026
quote:
Op maandag 19 maart 2007 23:35 schreef Argento het volgende:
De een heeft het over marktmechanisme, de ander heeft het over de vrije markt. Dat zijn niet dezelfde begrippen.

Vraag is dan ook: wil jij beweren dat het marktmechanisme (de prijs wordt bepaald door vraag en aanbod) niet bestaat?
Weet ik (nog) niet, maar zeker dat het marktmechanisme niet per se een Pareto optimum kent dat hoger ligt dat het "overheids-heeft-nog-wel-invloed" optimum. Mijn conclusie is dan ook dat het zien van heil in het marktmechanisme een aanname c.q. geloof is. Tot nu toe ontkennen PietVerdriet en HenriO dit, omdat ze deze "aanname zo voor de hand vinden liggen" (mijn eigen woorden, verbeter me vooral) dat je wel gestoord moet zijn om dat niet te vinden. Waarmee de discussie opeens niet meer gaat over argumenten, maar -net als vorige posts- over "slimheid" en dergelijke...
Wasserwunderland
pi_47465635
quote:

[..]

Ja. Er zijn mensen die je geduld wel erg zwaar op de proef stellen. Als ik iemand moet gaan uitleggen wat "democratie" inhoud en niet het verschil weet tussen "invullen" en "concluderen", dan komt er een moment dat je aan een bepaalde conclusie niet langer meer kunt ontkomen.......

Het is in feite een zware frustratie uiting. Dit omdat mij het kaliber hier mij menig keer hier bijzonder zwaar teleurstelt....Mensen die niet tot de kern van de discussie willen komen, omdat het hun niet welgezind is......Dan lopen ze hard weg. Dus waar doe ik de moeite voor...
pi_47465681
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:18 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Fatsoen moet je doen!
Begin bij je zelf. Ik kwam niet als eerste met het "respectvolle" dwaas

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 20-03-2007 11:35:14 ]
pi_47465703
quote:
Deel zes van dit janktopic?
  dinsdag 20 maart 2007 @ 11:35:50 #216
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47466132
echtgaaf, wat was nou precies het probleem ook al weer?

dat veel mensen vinden dat die salarissen te hoog zijn?

is dat het probleem? of is het toch iets anders?
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
pi_47466203
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:35 schreef pmb_rug het volgende:
echtgaaf, wat was nou precies het probleem ook al weer?
Disproportionele verschillen in beloning. Ehtische bezwaren. Randverschijnselen markteconomie.
quote:
dat veel mensen vinden dat die salarissen te hoog zijn?
In relatie tot de rest, ja. 94 % deelt die opvatting.
quote:
is dat het probleem? of is het toch iets anders?
Het heeft NIETS met jaloezie te maken als je daar op doelt.
pi_47466372
Oja, pmb, ga jij nu eens in op die dubbele moraal bij topmanagers als het gaat om loonstijgingen?

Want PietVerdriet loopt als een Pietje Bel heel hard weg als ik hem tot 3 x toe om een reactie vraag....
  dinsdag 20 maart 2007 @ 11:47:20 #219
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47466519
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Disproportionele verschillen in beloning. Ehtische bezwaren. Randverschijnselen markteconomie.
wiens probleem is dit?
ik ervaar het bijv niet als probleem, ik lijd er niet onder. net zo min als ik lijd onder rijken die grote boten kopen.
?Porque no te calles?
pi_47466556
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:20 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Begin bij je zelf. Ik kwam niet als eerste met het "respectvolle" dwaas
Jij pleit voor fatsoen in dit topic, niet ik. Jij beweert dat ik niet weet wat democratie betekent, maar je kan me niet uitleggen wat dat is in relatie met je uitspraken over de maatschappij. Verder, gezien je overtrokken vergelijkingen met moorden, wetten, e.d. ga je volledig voorbij aan de essentie van dit topic, namelijk dat sommige mensen veel geld verdienen op uitzonderlijke functies. En dat jij dat erg vindt, en waarom? Uit fatsoen, maar zelf kan je dat fatsoen niet opbrengen. Als je wat genialer was geweest en een topfunctie had gehad, is de kans groot dat jijzelf net zo'n hoog salaris had gevraagd. Oftewel, dit is jaloezie van de eerste plank, waar je nu al 6 topics over doorgaat.
pi_47466668
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Want PietVerdriet loopt als een Pietje Bel heel hard weg als ik hem tot 3 x toe om een reactie vraag....
quote:
Op maandag 19 maart 2007 16:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Gewoon fatsoen.
Waar zijn nou je goede manieren EchtGaaf? Bovendien beantwoord je mijn vraag net zo min, die ontwijk je ook.
pi_47466836
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:47 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

wiens probleem is dit?
Voor een ieder die een beetje maatschappelijke betrooken voelt, en maatschappelikje gevoelens niet uit de weg gaat.
quote:
ik ervaar het bijv niet als probleem, ik lijd er niet onder.
Iedereen heeft recht op zijn eigen opvattingen en gevoelens.
quote:
net zo min als ik lijd onder rijken die grote boten kopen.
Als beloningen het gevolg zijn van een eerlijk (micro)economisch mechanisme, dan gun ik iedereeen van harte een mooie boot en alle andere (materiele) rijkdom die hem of haar toekomen. Ik ben dus ook voor welvaart maar niet zonder ethische/maatschappelijke verantwoorde randvoorwaarden.
pi_47466881
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:50 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

[..]

Waar zijn nou je goede manieren EchtGaaf? Bovendien beantwoord je mijn vraag net zo min, die ontwijk je ook.
Welke vraag heb ik ontweken dan?

Tja, moet ik je nou gaan uitleggen wat fatsoen is? Je hebt toch hopelijk wel een opvoeding thuis genoten? De basale dingen zijn je toch hopelijk meegegeven? Verwacht je van mij dat ik die je hierin ga helpen?
pi_47466944
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:56 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Voor een ieder die een beetje maatschappelijke betrooken voelt, en maatschappelikje gevoelens niet uit de weg gaat.
Drogreden:
quote:
Ontduiken van bewijslast
"Ieder weldenkend mens zal het ermee eens zijn dat..."
  dinsdag 20 maart 2007 @ 12:00:34 #225
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47466970
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:43 schreef EchtGaaf het volgende:
Oja, pmb, ga jij nu eens in op die dubbele moraal bij topmanagers als het gaat om loonstijgingen?
je doelt wellicht op het verschil in loonsstijging tussen managers en de rest.
Tja, hier zit een kostenplaatje achter (het gaat om een kleine groep). verder werken managers veel harder dan de rest (70 hr/week is geen uitzondering), ze zijn veel bepalender voor hetbedrijf (individueel) en ze zijn veel schaarser.
daarnaast is een essentieel verschil dat ze individuele afspraken maken en niet collectief. maar een dubbele moraal? hoezo? het zijn onderhandelingen: geven, nemen. iedereen doet wat hij kan om te krijgen wat hij kan. dat is praktisch en pragmatisch superieur. het heeft ook weinig met een dubbele moraal te maken.
?Porque no te calles?
pi_47467004
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:57 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Welke vraag heb ik ontweken dan?

Tja, moet ik je nou gaan uitleggen wat fatsoen is? Je hebt toch hopelijk wel een opvoeding thuis genoten? De basale dingen zijn je toch hopelijk meegegeven? Verwacht je van mij dat ik die je hierin ga helpen?
Fatsoen betreft goede manieren. Die goede manieren die je in mijn ogen niet bezit, maar je wel van anderen vraagt. Dit maakt jou hypocriet.

En de vraag die je ontweek was: 'als ik niet weet wat democratie betekent, wat jij beweerde, kan je me dan uitleggen wat dat is?'

pi_47467112
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:01 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Fatsoen betreft goede manieren. Die goede manieren die je in mijn ogen niet bezit, maar je wel van anderen vraagt. Dit maakt jou hypocriet.
Als mensen mij zeer onfatsoenlijk behandelen, dat gebeurt nog al een eens keer zowaar bij iemand die durft een opvatting te ventileren, dan moet ik me dan steeds inhouden? Ik ben echt niet degenen die begint te slaan hoor.
quote:
En de vraag die je ontweek was: 'als ik niet weet wat democratie betekent, wat jij beweerde, kan je me dan uitleggen wat dat is?'

Voor de derde keer: ik ga je geen basiskennis aanleren. Ik verwacht van mensen een minimale basiskennis. Heb je die niet, dan ga je maar terug naar school.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 12:09:37 #228
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47467279
quote:

[..]

ik voel mij niet meteten aangesproken door een RTL poll waarin mensen aangeven dat ze het toch maar wel erg gek vinden worden. ik ken de arbeidersklasse een beetje en weet hoe dat soort borrelpraatjes gaan, dat gaat al eeuwen zo. de waarde ervan is heel beperkt.
nogmaals, jij blijft roepen dat niemand het meer pikt en dat er zo'n brede onvrede is. als dat werkelijk zo zou zijn zou er allang wat gebeurd moeten zijn in de Tweede Kamer. Ik heb al gezegd waarom ik weet dat er niks gebeurd: er is te weinig grond voor beleid. Ik blijf zeggen dat de werkelijke bezwaren gewoon in de sp hoek zitten en verder niet breed gedragen worden. Een enquete vrijblijvend invullen kan iedereen, maar het RAAKT haast niemand. daaarom gebeurt er ook niks.
quote:
[..]

Iedereen heeft recht op zijn eigen opvattingen en gevoelens.
en met mij, velen.
quote:
[..]

Als beloningen het gevolg zijn van een eerlijk (micro)economisch mechanisme, dan gun ik iedereeen van harte een mooie boot en alle andere (materiele) rijkdom die hem of haar toekomen. Ik ben dus ook voor welvaart maar niet zonder ethische/maatschappelijke verantwoorde randvoorwaarden.
wat zijn je alternatieven?"
een overheidsTOP-MBA programma om meer topmensen op te leiden?
?Porque no te calles?
pi_47467361
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:04 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Als mensen mij zeer onfatsoenlijk behandelen, dat gebeurt nog al een eens keer zowaar bij iemand die durft een opvatting te ventileren, dan moet ik me dan steeds inhouden? Ik ben echt niet degenen die begint te slaan hoor.
Zeer ontfatsoenlijk behandelen? Door een keer dwaas tegen je te zeggen? Nounou, dat moet pijn gedaan hebben.
quote:
Voor de derde keer: ik ga je geen basiskennis aanleren. Ik verwacht van mensen een minimale basiskennis. Heb je die niet, dan ga je maar terug naar school.
Basiskennis die jijzelf niet bezit. Aangezien er veel vormen van moderne democratie zijn. En ik ga je uiteraard niet alle verschillen tussen landen/staten benoemen, alleen maar om te bewijzen dat ik meer weet over democratiën dan jij. Maar dat juist jij gebrekkig bent, staat als een paal boven water. Eerst iets beweren en dan niet het antwoord zelf durven te geven en constant zwakteboden gebruiken. Ge-ni-aal.
pi_47467776
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:09 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

ik voel mij niet meteten aangesproken door een RTL poll waarin mensen aangeven dat ze het toch maar wel erg gek vinden worden. ik ken de arbeidersklasse een beetje en weet hoe dat soort borrelpraatjes gaan, dat gaat al eeuwen zo. de waarde ervan is heel beperkt.
jij denkt dat de arbeidsklasse in die enquete oververtegenwoordigd was? Nou, dan zou die enquete idd niets waard zijn. Elke enquete begin met de basisvoorwaarde dat die representatief moet zijn. Ik gelooof niet dat TNS/NIPO haar naam zomaar te grabeel gooit aan een enquete waar ze een enorme flater zou slaan...Als ik in mijn eigen omgeving de vraag aan HOGER opgeleiden stel, dan krijg ik minsten zo vaak dezelfde verontwaardiging op hun gezichten te zien. Behalve bij mij jongste broer die zelf onder de top van een groot concern schurkt..(register-accountant , Ra en Ri )....Tja, die met pek omgaat....
quote:
nogmaals, jij blijft roepen dat niemand het meer pikt en dat er zo'n brede onvrede is. als dat werkelijk zo zou zijn zou er allang wat gebeurd moeten zijn in de Tweede Kamer.
Je kan er niet omheen dat de poltiek jaarlijks zich roert om die exceesen in topbeloningen. De verontwaardiging bij diversre politiek partijen staat buiten kijf. Waar komt immers die code Tablacblad dan vaandan. Dan kan je toch niet met droge ogen volhouden dat het GEEN issue is? Tegelijkertijd beseffen partijen maar al te goed dat wettelijke maatregelen heel lastig te implementeren zijn.....Ook mag je verwachten dat topondernemers zelf ook zorg dragen aan een stukje maatschappelijke verantwoordelijkheid hierin te nemen. Dat dat niet gebeurd is erg triest. Het heeft onmiskenbaar het gevolg dat krachten in de maatschappij en in het parlement gaan onstaan dat na een verloop van tijd wel tot maatregelen dwing als dit blijft doorgaan...Of dat opgegeven moment het draagvlak onder het personeel helemaal instort, en tot acties wordne gedwongen....Dalt laaste is lastig omdat mensne vandaag de dag bijzonder lastig zijn te mobiliseren tot actie (door de verrgaande individualisering)......

Ik zie het dus zo: de kruik gaat net zo lang te water tot ie barst. Kwestie van tijd...
quote:
Ik heb al gezegd waarom ik weet dat er niks gebeurd: er is te weinig grond voor beleid.
Op dit moment nog niet. Het broeit wel....een hooiberg in broei vat ook niet direct vlam.....
quote:
Ik blijf zeggen dat de werkelijke bezwaren gewoon in de sp hoek zitten en verder niet breed gedragen worden.
Nee hoor. Pvda, GL, CU! CDA (deels), SGP, D66?, PvdD vraag het maar. Ook daar zijn genoeg mensen die vinden dat het niet (langer) kan...
quote:
Een enquete vrijblijvend invullen kan iedereen, maar het RAAKT haast niemand. daaarom gebeurt er ook niks.
Beweer je hierme dat dan iedere enquete op voorhand dus wasardeloos is? Waarom worden ze dan nog gehouden? Het bedrijfleven doet namelijk niet anders dan het houden van enquetes. Hoe kan je anders een goed markonderzoek houden?
quote:
wat zijn je alternatieven?"
een overheidsTOP-MBA programma om meer topmensen op te leiden?
Als het tij niet keert, dan zijn er wmb diverse oplossingen. Zie OP.
pi_47467888
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:12 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Zeer ontfatsoenlijk behandelen? Door een keer dwaas tegen je te zeggen? Nounou, dat moet pijn gedaan hebben.
Daar begint het wel mee. Je verziekt op die manier de discussie. En nee, het is niet alleen maar een keertje iemand dwaas te noemen.....Maar respect is hier bijzonder weinig te vinden. Soms heb ik de neiging om het bijlje er gewoon bij neer te gooien en op zoek te gaan naar een fatsoenlijker (evt betaalde) forum. Te veel bagger hier die de boel verzieken...er is helaas geen drempel die je moet nemen om hier user te kunnen worden.
quote:
Basiskennis die jijzelf niet bezit.
Hoor wie het zegt.
quote:
Aangezien er veel vormen van moderne democratie zijn. En ik ga je uiteraard niet alle verschillen tussen landen/staten benoemen, alleen maar om te bewijzen dat ik meer weet over democratiën dan jij. Maar dat juist jij gebrekkig bent, staat als een paal boven water. Eerst iets beweren en dan niet het antwoord zelf durven te geven en constant zwakteboden gebruiken. Ge-ni-aal.
Alsof je mij hier niews vertelt. Weer meen je mij de maat te kunnen nemen op mijn kennisniveau. Je meldt mij echt geen nieuwe zaken. Was het maar waar. Dan vond ik het nog een plezier om met je in debat te gaan. Dat laatste ontbreekt totaal, alleen al omdat je geen respect voor anderen toont. Basta!
pi_47468009
quote:
Ik ben dus ook voor welvaart maar niet zonder ethische/maatschappelijke verantwoorde randvoorwaarden.
Ik snap nog steeds niet hoe privévermogen in verband kan worden gebracht met ethiek en maatschappelijke verantwoording. Waarom zou iemand maatschappelijke verantwoording moeten afleggen ten aanzien van zijn vermogen en eigendommen?

En hoe zit het dan met de filmster die 20 miljoen dollar verdient met het opnemen van één film? Hoe zit het met de loterijwinnaar die door stom geluk enkele miljoenen op zijn bankrekening kan bijschrijven? Hoe zit het met de erfgename van Freddy Heineken, die zich door de erfenis de rijkste vrouw van Nederland mag noemen?

Je komt telkens maar terug op de slotsom dat het allemaal maatschappelijk onverantwoord is. Je verzuimt echter ten eerste aan te geven waarom inkomen uberhaupt zou moeten beantwoorden aan een of andere volksmoraal en ten tweede weiger je in te zien dat die volksmoraal geen bruikbare maatstaf biedt. Je kunt geen inkomensplafond installeren enkel en alleen omdat de rest van de samenleving vindt dat je niet meer hoeft te verdienen dan dat plafond.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_47468133
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:38 schreef EchtGaaf het volgende:
In relatie tot de rest, ja. 94 % deelt die opvatting.
Neem in de enquete op dat het door verminderderde investeringen uiteindelijk hunzelf geld gaat kosten, al is het maar een paar euro per maand, en je komt volgens mij niet voorbij de 50%. Zoals iedereen die enig raakvlak heeft met de politiek weet is het tenslotte maar al te makkelijk om andermans geld uit te geven.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_47468230
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:35 schreef Litpho het volgende:

[..]

Neem in de enquete op dat het door verminderderde investeringen uiteindelijk hunzelf geld gaat kosten, al is het maar een paar euro per maand, en je komt volgens mij niet voorbij de 50%. Zoals iedereen die enig raakvlak heeft met de politiek weet is het tenslotte maar al te makkelijk om andermans geld uit te geven.
Stijging van 5 % van hun toploon ipv 40% en het bedrijfresultaat dondert in elkaar, consument kost dat veel geld.....?

ja de topman is de enige die presteert..
pi_47468289
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:38 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Stijging van 5 % van hun toploon ipv 40% en het bedrijfresultaat dondert in elkaar, consument kost dat veel geld.....?
Welk gedeelte van "verminderderde investeringen" was niet duidelijk?
pi_47468357
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:25 schreef EchtGaaf het volgende:
Behalve bij mij jongste broer die zelf onder de top van een groot concern schurkt..(register-accountant , Ra en Ri )....Tja, die met pek omgaat...
Dat zou je net zo goed om kunnen draaien. Zodra mensen zelf vooruitzicht hebben op dergelijke beloningen, dan is het allemaal ineens geen punt meer. Het afkeuren van die beloningen is dan met dit voorbeeld net zo makkelijk te kenschetsen als door jaloezie ingegeven hypocrisie.

Ik vraag me sowieso af waarom mensen zich uberhaupt het recht ontlenen zich kritisch uitlaten over het inkomen van anderen.
quote:
Je kan er niet omheen dat de poltiek jaarlijks zich roert om die exceesen in topbeloningen. De verontwaardiging bij diversre politiek partijen staat buiten kijf. Waar komt immers die code Tablacblad dan vaandan. Dan kan je toch niet met droge ogen volhouden dat het GEEN issue is?
Tuurlijk is het een issue, maar dat maakt het nog geen valide issue. Dat is het namelijk niet. Het begon met de bonussen van de topmensen van energiebedrijven. Nou, energiebedrijven zijn niet bijzonder populair en het is bijzonder makkelijk om die verontwaardiging op te roepen. En dan is het een kwestie van tijd voordat de politiek zich erop stort. Makkelijk scoren namelijk. Of de politiek het oprecht als een issue beschouwt is nog maar zeer de vraag. En waarom zouden ze ook?

De essentie van onze maatschappij maar ook van onze economie is vrijheid. Waar de normen vrij kunnen zijn, zijn ze dat. En er bestaat geen enkel concreet aanknopingspunt om op dit punt beperkingen in te stellen. Dat weet de politiek. Om enigszins aan de volksverontwaardiging tegemoet te komen, kun je niets meer doen dan de bedrijven zelf aanspreken, maar als zij geen gehoor geven, houdt het op. En wie ligt daar uiteindelijk wakker van? Niemand.

Poos geleden bestond verontwaardiging over het salaris van Anders Moberg bij Ahold. Mensen werden opgegroepen om maar vooral geen boodschappen bij AH meer te doen, want wat Ahold en Moberg nu bekookstoofd hadden, dat kon echt niet. Dan breekt de prijzenoorlog aan en wordt AH ineens wel erg interessant in haar prijs/kwaliteitsverhouding. Van een serieuze boycot is het natuurlijk nooit gekomen. Moberg zit er nog steeds en mensen shoppen massaal bij AH. Maatschappelijke verontwaardiging anyone?

pi_47468488
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:32 schreef Argento het volgende:

[..]

Ik snap nog steeds niet hoe privévermogen in verband kan worden gebracht met ethiek en maatschappelijke verantwoording. Waarom zou iemand maatschappelijke verantwoording moeten afleggen ten aanzien van zijn vermogen en eigendommen?

En hoe zit het dan met de filmster die 20 miljoen dollar verdient met het opnemen van één film? Hoe zit het met de loterijwinnaar die door stom geluk enkele miljoenen op zijn bankrekening kan bijschrijven? Hoe zit het met de erfgename van Freddy Heineken, die zich door de erfenis de rijkste vrouw van Nederland mag noemen?

Je komt telkens maar terug op de slotsom dat het allemaal maatschappelijk onverantwoord is. Je verzuimt echter ten eerste aan te geven waarom inkomen uberhaupt zou moeten beantwoorden aan een of andere volksmoraal en ten tweede weiger je in te zien dat die volksmoraal geen bruikbare maatstaf biedt. Je kunt geen inkomensplafond installeren enkel en alleen omdat de rest van de samenleving vindt dat je niet meer hoeft te verdienen dan dat plafond.
Het grote verschil tussen jou en mij is denk ik dat jou normen en waarden (ja dat is ethiek) kennelijk worden aangepast cq gestoeld zijn op de uitkomst van een syteem dat markt heet. Dit is de geldelijke uitkomst en dat is het dan. De markt heeft bij jou kennlijk iets fundamenteels...Alsof het een soort religie is......Een fundament..

Ik lever mijn waarden en normen liever niet uit aan een oneerlijk systeem. Ik heb waarden en normen die niet gebaseerd zijn op enkel een martkmechanisme of welk mechanisme dan ook ...Die normen en waarden zijn bij mij gelukkig heel wat meer dan het omvatten van een paar simpele wetten uit een markteconomie...Waarden en normen / ethiek in de zuiverste zin van het woord. Vanuit dat perspectief (liever gezegd : metabenadering) benader ik het systeem en neem het de maat op eerlijkheid. Niets meer of minder.....
pi_47468551
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:40 schreef Litpho het volgende:

[..]

Welk gedeelte van "verminderderde investeringen" was niet duidelijk?
Leg ff uit wat jij onder die investering verstaat: doel je puur op die salarissen over trek je het breder?
pi_47468722
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:46 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Leg ff uit wat jij onder die investering verstaat: doel je puur op die salarissen over trek je het breder?
Ik trek het breder. Dergelijke draconische maatregelen als een 100% kleptocratentax zullen leiden tot een onaantrekkelijk klimaat voor grote bedrijven die vervolgens minder investeren in Nederland, wat minder werkgelegenheid oplevert. Om kort te gaan, een dergelijke drastische poging om inkomensverschillen aan banden te leggen maakt uiteindelijk iedereen armer en raakt uiteraard de minderbedeelden het hardst. Als jij het bereiken van een morele overwinning dat waard vindt, ga vooral door met vechten (niks mis met mensen met principes tenslotte), maar ik betwijfel of je bij dit plaatje 94% aan steun zal vinden.
pi_47468850
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:28 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Daar begint het wel mee. Je verziekt op die manier de discussie. En nee, het is niet alleen maar een keertje iemand dwaas te noemen.....Maar respect is hier bijzonder weinig te vinden. Soms heb ik de neiging om het bijlje er gewoon bij neer te gooien en op zoek te gaan naar een fatsoenlijker (evt betaalde) forum. Te veel bagger hier die de boel verzieken...er is helaas geen drempel die je moet nemen om hier user te kunnen worden.
[..]

Hoor wie het zegt.
[..]

Alsof je mij hier niews vertelt. Weer meen je mij de maat te kunnen nemen op mijn kennisniveau. Je meldt mij echt geen nieuwe zaken. Was het maar waar. Dan vond ik het nog een plezier om met je in debat te gaan. Dat laatste ontbreekt totaal, alleen al omdat je geen respect voor anderen toont. Basta!
Je hebt het over basiskennis, maar je spelt het woord 'nieuws' als 'niews'? Je bent een grap, niet meer dan dat.
pi_47469029
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:41 schreef Argento het volgende:

[..]

Dat zou je net zo goed om kunnen draaien. Zodra mensen zelf vooruitzicht hebben op dergelijke beloningen, dan is het allemaal ineens geen punt meer. Het afkeuren van die beloningen is dan met dit voorbeeld net zo makkelijk te kenschetsen als door jaloezie ingegeven hypocrisie.
Zeker. Mesnen zij egoisten. Maar is het niet sterk om je opvattingen niet te laten leiden door opportunisme maar meer op bais van idealisme?
quote:
Ik vraag me sowieso af waarom mensen zich uberhaupt het recht ontlenen zich kritisch uitlaten over het inkomen van anderen.
Kennelijk omdat we het willen. De overheid, ja het gevolg van een democatisch bestel, bemoeit ook indirect tussen het handelen tussen 2 partijen.....Overheid legt ook regels op mbt bepaalde zakelijke handelingen....Kennelijk is dat ook nodig, omdat kennelijk niet elk gedrag tussen private partijen maatschappelikj wordt geaccepteerd. Dus waarom dit dan ook niet?
quote:
Tuurlijk is het een issue, maar dat maakt het nog geen valide issue.
Wie ben jij om te bepalen dat een issue NIET valide is? Elke discussie in het parlement moet gevoord kunnen worden. We zijn toch een democratie. Liever censuur?
quote:
Het begon met de bonussen van de topmensen van energiebedrijven. Nou, energiebedrijven zijn niet bijzonder populair en het is bijzonder makkelijk om die verontwaardiging op te roepen. En dan is het een kwestie van tijd voordat de politiek zich erop stort. Makkelijk scoren namelijk. Of de politiek het oprecht als een issue beschouwt is nog maar zeer de vraag. En waarom zouden ze ook?
Dat geldt voor iedere issue in het parlement. Hierbij kunnen allerlei motieven door elkaar heen spelen. Dat is niet voorbehouden aan alleen deze discussie hoor. Maarwat wil je dan? Liever geen parlement meer? Dictatuur? Dus deze discussie heeft net zoveel validiteit als elke andere discussie in de kamer....
quote:
De essentie van onze maatschappij maar ook van onze economie is vrijheid. Waar de normen vrij kunnen zijn, zijn ze dat. En er bestaat geen enkel concreet aanknopingspunt om op dit punt beperkingen in te stellen. Dat weet de politiek. Om enigszins aan de volksverontwaardiging tegemoet te komen, kun je niets meer doen dan de bedrijven zelf aanspreken, maar als zij geen gehoor geven, houdt het op.
Dus omdat het prvaat is, dan maar hun gang laten gaan? Zelfs als de maatschappij het niet langer meer accepteerd op gegeven moment? Waarom zouden we dan nog wetten maken, als we vinden dat overhied zich niet mag bemoeien tussen 2 private partijen......Mag ik dan toch mijn buurman uit zijn lijden verlossen, zonder dat de overheid mij strafrechtelijk gaat vervolgen (omdat de maatschappij dat handelen verachtelikj vind?) ? Dat is namelijk precies hetzelfde.
quote:
En wie ligt daar uiteindelijk wakker van? Niemand.
Wakker liggen is een groot woord. Wie ben jij om te zeggen dat het niemand interreseert? Vertegen woordig jij iedere Nederlander?
quote:
Poos geleden bestond verontwaardiging over het salaris van Anders Moberg bij Ahold. Mensen werden opgegroepen om maar vooral geen boodschappen bij AH meer te doen, want wat Ahold en Moberg nu bekookstoofd hadden, dat kon echt niet. Dan breekt de prijzenoorlog aan en wordt AH ineens wel erg interessant in haar prijs/kwaliteitsverhouding. Van een serieuze boycot is het natuurlijk nooit gekomen. Moberg zit er nog steeds en mensen shoppen massaal bij AH. Maatschappelijke verontwaardiging anyone?

Die verantwaardiging is er terecht geweest. Mensen bleven niet voor niets weg. AH had 2 dingen kunnen doen: salaris verlagen of prijzen in de schappen verlagen. Dat laatste deden ze. Klant blij. Personeel ook? Kregen die er ook geld bij. Nee! Personeel blij? Vast niet, want een deel kreeg de zak door de prijzenoorlog.
pi_47469064
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:55 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Je hebt het over basiskennis, maar je spelt het woord 'nieuws' als 'niews'? Je bent een grap, niet meer dan dat.
Bijzonder gelukkig dat je hiermee komt. Verder kom je dus niet. Dat bedoel ik nu.
pi_47469196
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:01 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Bijzonder gelukkig dat je hiermee komt. Verder kom je dus niet. Dat bedoel ik nu.
Ik kom wel verder, alleen niet bij mensen die de lagere school niet hebben voltooid. Moet je niet terug naar school?
pi_47469200
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 12:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

Ik trek het breder. Dergelijke draconische maatregelen als een 100% kleptocratentax zullen leiden tot een onaantrekkelijk klimaat voor grote bedrijven die vervolgens minder investeren in Nederland, wat minder werkgelegenheid oplevert. Om kort te gaan, een dergelijke drastische poging om inkomensverschillen aan banden te leggen maakt uiteindelijk iedereen armer en raakt uiteraard de minderbedeelden het hardst. Als jij het bereiken van een morele overwinning dat waard vindt, ga vooral door met vechten (niks mis met mensen met principes tenslotte), maar ik betwijfel of je bij dit plaatje 94% aan steun zal vinden.
ik weet ook wel dat je het kind met badwater niet moet weggooien. Het is dus terecht dat je hiermee komt. Maar tussen 100% kleptocratentax en de situatie nu zit ook wel een hele wereld hoor....

Ik zeg ook niet dat het eenvoudig is om de misstand op te kunnen lossen. Criminaliteit (= maatschappelijk niet gewenst gedrag) laat zich door repressie ook niet beteugelen maar hooguit minderen. Dan maar niets doen?
pi_47469247
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:05 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Ik kom wel verder, alleen niet bij mensen die de lagere school niet hebben voltooid. Moet je niet terug naar school?
Je bent ontzettend kinderachtig bezig hier. ik besteeds verder geen aandacht meer aan je. Ga anders lekker buitenspelen ipv te lopen zieken.
pi_47469445
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:05 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik zeg ook niet dat het eenvoudig is om de misstand op te kunnen lossen. Criminaliteit (= maatschappelijk niet gewenst gedrag) laat zich door repressie ook niet beteugelen maar hooguit minderen. Dan maar niets doen?
Criminaliteit is wat mij betreft maatschappelijk niet gewenst gedrag wat schade aanbrengt aan de maatschappij. Die schade is wat mij betreft absoluut niet aangetoond in dit geval (een vrijblijvende enquete is wat mij betreft niet echt bewijslast voor iets anders dan "de man op de straat heeft desgevraagd een mening, mits multiple choice en door vraagstelling half voorgezegd"). Of het geld nou bij de aandeelhouders blijft of aan de topman wordt uitbetaald maakt per saldo niet uit voor de maatschappij, dus is het wat mij betreft niet iets wat aan de maatschappij is om te beteugelen. In antwoord op je eerdere stelling, dat pragmatisme maakt wat mij betreft mijn persoonlijke normen en waarden niet minder zuiver.
pi_47469809
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:07 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je bent ontzettend kinderachtig bezig hier. ik besteeds verder geen aandacht meer aan je. Ga anders lekker buitenspelen ipv te lopen zieken.
quote:
Op maandag 19 maart 2007 18:11 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ik ga je niet helpen. Ga dan terug naar school.
pi_47470043
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:28 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

[..]

hehe .Eindelijk.
pi_47470199
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:00 schreef EchtGaaf het volgende:
Dus omdat het prvaat is, dan maar hun gang laten gaan? Zelfs als de maatschappij het niet langer meer accepteerd op gegeven moment? Waarom zouden we dan nog wetten maken, als we vinden dat overhied zich niet mag bemoeien tussen 2 private partijen......Mag ik dan toch mijn buurman uit zijn lijden verlossen, zonder dat de overheid mij strafrechtelijk gaat vervolgen (omdat de maatschappij dat handelen verachtelikj vind?) ? Dat is namelijk precies hetzelfde.
Nu geef je er toch wel blijk van materie in het geheel niet te bevatten.

Waar het om gaat is de vrijheid van partijen om op de eerste plaats overeenkomsten aan te gaan (met wie zij willen) en op de tweede plaats zelf de inhoud van de verplichtingen die die overeenkomsten in het leven roepen te bepalen. Daaraan zijn grenzen gesteld in de vorm van strijd met de wet en/of de openbare orde. Het komt erop neer dat partijen vrij zijn in het bepalen van hun verplichtingen jegens elkaar, doch dat die vrijheid (zoals iedere vrijheid, ook bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting) wordt begrensd door de wet en dat die vrijheid niet zover gaat dat zij anderen mogen benadelen of hinderen met de verplichtingen die zij jegens elkaar in het leven roepen.

Dat betekent dus niet dat zij in hun hoedanigheid van particulieren vrij zijn hun handelen te bepalen. Want juist dat handelen wordt (ondermeer) beperkt door bijvoorbeeld de strafwet. Dat is echter niet hetzelfde als de particulier die met andere particulieren (of rechtspersonen) contracten sluit en behoudens genoemde beperkingen vrij is de inhoud van dat contract te bepalen.

Je noemt een kwestie die beheerst wordt door het strafrecht ´precies hetzelfde´ als een kwestie die wordt beheerst door het uitgangspunt van een van de meest fundamentele beginselen van het privaatrecht, te weten de contractsvrijheid als omschreven aan het begin van deze post. Niet alleen zijn beide voorbeelden niet ´exact hetzelfde´ zij zijn op meerdere niveaus volmaakt met elkaar in tegenspraak.
pi_47470763
quote:
Recht wordt onderscheiden in:
 Privaatrecht = het gedeelte van het objectieve recht dat zich bezighoudt met de rechtsverhouding tussen personen onderling.
 Publiekrecht = heeft betrekking op de rechtsverhouding tussen overheid en burgers.
In het privaat- en publiekrecht wordt onderscheid gemaakt in:
 Materieelrecht = inhoudelijke rechten en plichten van een burger.
 Formeel recht = regelt hoe het materieel recht gehandhaafd wordt.

 Objectief recht = rechtsregels zoals die in wetten zjin neergelegd.
 Subjectief recht = afgeleid van objectief recht (=de toepassing).

In de wet wordt onderscheid gemaakt tussen:
(a) dwingend recht
(b) aanvullend recht en
(c) semi-dwingend recht.
quote:
Het materiële strafrecht bepaalt onder andere welke feiten strafbaar zijn, en welke straffen opgelegd kunnen worden aan iemand die zo’n strafbaar feit heeft gepleegd. Het Wetboek van Strafrecht bestaat uit drie boeken:
• boek I – ‘straffen’, de omstandigheden waaronder de pleger van een strafbaar feit ongestraft blijft en de bepaling dat zowel een natuurlijke persoon als een rechtspersoon een strafbaar feit kan plegen.
Legaliteitsbeginsel = houdt in dat iemand alleen gestraft kan worden als die daad wettelijk strafbaar gesteld is.
In het strafrecht mag een rechter een specifieke strafbepaling niet toepassen op een vergelijkbare, maar niet met name strafbaar gestelde handeling (geen analogie).
• boek II – ‘van misdrijven’, regelt de strafbaarheid van feiten die de wetgever als misdrijf aanmerkt
• boek III – ‘van overtredingen’, regelt de strafbaarheid van feiten die de wetgever als overtreding aanmerkt.
pi_47477257
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 13:40 schreef Argento het volgende:

[..]

Nu geef je er toch wel blijk van materie in het geheel niet te bevatten.

Waar het om gaat is de vrijheid van partijen om op de eerste plaats overeenkomsten aan te gaan (met wie zij willen) en op de tweede plaats zelf de inhoud van de verplichtingen die die overeenkomsten in het leven roepen te bepalen. Daaraan zijn grenzen gesteld in de vorm van strijd met de wet en/of de openbare orde. Het komt erop neer dat partijen vrij zijn in het bepalen van hun verplichtingen jegens elkaar, doch dat die vrijheid (zoals iedere vrijheid, ook bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting) wordt begrensd door de wet en dat die vrijheid niet zover gaat dat zij anderen mogen benadelen of hinderen met de verplichtingen die zij jegens elkaar in het leven roepen.

Dat betekent dus niet dat zij in hun hoedanigheid van particulieren vrij zijn hun handelen te bepalen. Want juist dat handelen wordt (ondermeer) beperkt door bijvoorbeeld de strafwet. Dat is echter niet hetzelfde als de particulier die met andere particulieren (of rechtspersonen) contracten sluit en behoudens genoemde beperkingen vrij is de inhoud van dat contract te bepalen.

Je noemt een kwestie die beheerst wordt door het strafrecht ´precies hetzelfde´ als een kwestie die wordt beheerst door het uitgangspunt van een van de meest fundamentele beginselen van het privaatrecht, te weten de contractsvrijheid als omschreven aan het begin van deze post. Niet alleen zijn beide voorbeelden niet ´exact hetzelfde´ zij zijn op meerdere niveaus volmaakt met elkaar in tegenspraak.
Dan maar een andere voorbeelden:

Voorbeeld 2:

Erlater: misdeelt zijn erfenis. Kind A krijgt 3 x zoveel als Kind B. Kind C krijgt helemaal niets. Kind B en C zijn op zijn zachtsgezegd niet blij en stemmen niet in. Dit is toch ook een private kwestie? Het geld is van de erflater die in beginsel toch ook zelf mag weten wat ie met zijn erfenis gaat doen. Kind b en c gaan stijgeren. Zij vinden de wetgever aan hun zijde, want die verbied dit bij mij weten......Dus vrij handelen van erflater? Nou nee......Waarom bestaat er een erfwet? Kennelijk omdat de maatschappij vind dat die er moet zijn...Om misstanden tegne te gaan dus.

Voorbeeld 3:

Bedrijf A wil Bedrijf B overnemen. Privaatrechtspersonen A en B zijn beide akkoord met de voorwaarden. Echter hierdoor krijgen ze een dusdanige marktpostie dat de NMA (overheid dus) zegt: dit feest gaat mooi niet door......Handelen wordt dus wel degelijk tegengehouden door een overheid....Want maatschappij vind bijvoorbeeld een monopolipostitie zwaar onwenselijk etc..Nogmaals wetgeving onstaat niet voor niets...

En dan dit: (ontopic maar weer)

Maatschappelijk ontstaat steeds meer ophef over te grote verschillen in salarisstijgen door excessieve beloning(stijgingen) aan de top, ja vooral bij private ondernemingen.....Parlement vindt op basis van de maatschappelijke geluiden, die steeds harder worden, dat er een stokje voor gestoken moet worden. Want in moreel opzicht zou dit niet langer maatschappelijk in stand te houden zijn. De betrokkenen zelf nemen echter hierin geen enkele verantwoordelikjheid (blijkt jaar in en jaar uit). Code Tabacsblad ten spijt....Is het dan raar dat de wetgever dan zegt (bij monde van kabinet of volksvertegenwoordiging) dat er wetgeving moet komen om het te stoppen? Wet komt er. Er komt een toezichthouder, ala NMA die het controleert en actie onderneemt........

Waarin verschilt dat laatste met voorbeeld 3?

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 20-03-2007 17:07:00 ]
  dinsdag 20 maart 2007 @ 17:08:19 #252
99433 Tup
Tupperwaar
pi_47477916
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 11:59 schreef WeirdMicky het volgende:
Drogreden:
Dit geldt natuurlijk net zo hard voor alle marktadepten die het ter discussie stellen van de vrije markt vinden getuigen van nieve dagdromerij...of zeggen dat je "niets" van economie weet.
Wasserwunderland
pi_47478217
Vrije markt is sowieso kul......wie daar in gelooft, gelooft wrs ook in Hans en Grietje...
pi_47478768
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:16 schreef EchtGaaf het volgende:
Vrije markt is sowieso kul......wie daar in gelooft, gelooft wrs ook in Hans en Grietje...
Drogreden:
quote:
Proberen de stelling van de ander met welsprekenheid te weerleggen, bijvoorbeeld met een absurdisme.

"Als jij bent gestopt met roken, dan ben ik koningin Beatrix."
pi_47478860
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:31 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Drogreden:
[..]
een pure vrije markt is per definitie onmogelijk bij het bestaan van een bevoegd gezag.
pi_47478911
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

een pure vrije markt is per definitie onmogelijk bij het bestaan van een bevoegd gezag.
Geloven in een utopie is niet hetzelfde als geloven in een sprookje.
pi_47478971
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:35 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Geloven in een utopie is niet hetzelfde als geloven in een sprookje.
Niet hetzelfde, maar beide zijn niet realistisch en dus onhaalbaar.
pi_47479092
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een sprookje beoogt nooit realistisch te zijn, laat staan haalbaar. Je vergelijking slaat als een tang op een varken. Ideaaltypen vergelijken met sprookjes is dan ook een vorm van een absurdistische drogredenatie.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 17:51:17 #259
51395 K-Billy
Vreemdeling
pi_47479501
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:36 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een utopie zou men kunnen zien als een richting waarin men streeft, waar een sprookje vaak een moralistische allegorie betreft. 'Helemaal goed' is misschien onmogelijk, maar streven naar 'helemaal goed' kan best vruchten afwerpen.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 17:58:30 #260
99433 Tup
Tupperwaar
pi_47479793
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:51 schreef K-Billy het volgende:

[..]

Een utopie zou men kunnen zien als een richting waarin men streeft, waar een sprookje vaak een moralistische allegorie betreft. 'Helemaal goed' is misschien onmogelijk, maar streven naar 'helemaal goed' kan best vruchten afwerpen.
De vraag is alleen of de beweging naar een utopisch gedachtenbeeld wel "lineair" is, dwz. wie zegt dat een beweging naar een in de ogen van marktadepten ideale sitiatie ook een steeds betere situatie oplevert... Om die reden is een utopie net zo sprookjesachtig als een fabel...
Wasserwunderland
pi_47480099
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:39 schreef WeirdMicky het volgende:

[..]

Een sprookje beoogt nooit realistisch te zijn, laat staan haalbaar. Je vergelijking slaat als een tang op een varken. Ideaaltypen vergelijken met sprookjes is dan ook een vorm van een absurdistische drogredenatie.
Ik stel dat BEIDE niet HAALBAAR zijn. Los van het feit of de een of ander het beoogt.
pi_47481541
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 17:33 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of er een bevoegd gezag is, het gaat erom of je er aan kunt ontrekken.
Dat is bijvoorbeeld het mooie aan het Libertarisme, als jij van mening bent dat een zorgstaat werkt, dan mag je er zelf 1 opzetten met je metgezellen. Ik hou je niet tegen.

Wat me wel tegenstaat is, dat mensen als jij menen te moeten uitmaken wat goed voor me is, en wat niet, en dat dan ook nog op een heel heautain toontje.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_47485781
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 18:49 schreef raptorix het volgende:

[..]

Het gaat er niet om of er een bevoegd gezag is, het gaat erom of je er aan kunt ontrekken.
Want dan komt er geen wild west?
quote:
Dat is bijvoorbeeld het mooie aan het Libertarisme, als jij van mening bent dat een zorgstaat werkt, dan mag je er zelf 1 opzetten met je metgezellen. Ik hou je niet tegen.
Nee. Ik streef naar een goed werkende hybride bestel. Markt daar waar het kan en werkt; overheid voor de takken van sport waar markt niet of niet goed werkt: voor publieke zaken dus.
quote:
Wat me wel tegenstaat is, dat mensen als jij menen te moeten uitmaken wat goed voor me is, en wat niet, en dat dan ook nog op een heel heautain toontje.
Ow. Mensen als Henri O doen dat zeker niet? Die drukken ons geen ubermarkt-maatschappij door de strot?
pi_47485924
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:26 schreef EchtGaaf het volgende:
Ow. Mensen als Henri O doen dat zeker niet? Die drukken ons geen ubermarkt-maatschappij door de strot?
Nee. Niemand die je dan tegenhoudt om je met gelijkgestemden te organiseren zoals jij wil. Nou ja, het wordt mogelijk wat lastig te financiëren als je erachter komt dat de zwijgende meerderheid niet automatisch "gelijkgestemd" was, maar verder... geen strobreed in de weg.
pi_47486358
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:29 schreef Litpho het volgende:

[..]

Nee. Niemand die je dan tegenhoudt om je met gelijkgestemden te organiseren zoals jij wil. Nou ja, het wordt mogelijk wat lastig te financiëren als je erachter komt dat de zwijgende meerderheid niet automatisch "gelijkgestemd" was, maar verder... geen strobreed in de weg.
Maaruhh democratie toch? Als Henri en consorten een meederderheid kunnen mobiliseren om de overheid af te schaffen, wat let hem dan?

Hierin staan we toch allemaal gelijk..Maakt toch niet uit welk systeem dat je wilt nastreven....

Als ik een meerderheid zo gek kan krijgen om de sharia in te voeren, nou sowhat? Dat is toch democratie in optima forma (zelfs als het gevolg een niet-democratie is toch?). Maar begrijp me goed, ik wil geen sharia hoor...
pi_47486923
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:39 schreef EchtGaaf het volgende:
Als ik een meerderheid zo gek kan krijgen om de sharia in te voeren, nou sowhat? Dat is toch democratie in optima forma (zelfs als het gevolg een niet-democratie is toch?).
Nu wil ik de sharia niet direct als voorbeeld gebruiken, maar één van de voornaamste redenen om beleid door volksvertegenwoordigers te laten maken in plaats van door raadpleging van het volk is dat de rechten van minderheden beter beschermd worden dan wanneer het werkelijk een tyrannie van de meerderheid zou zijn waar je slechts even een tijdelijke meerderheid hoeft te hebben om grote wijzigingen door te voeren.
  dinsdag 20 maart 2007 @ 20:53:46 #267
66825 Reya
Fier Wallon
pi_47487012
quote:

[..]

Maaruhh democratie toch? Als Henri en consorten een meederderheid kunnen mobiliseren om de overheid af te schaffen, wat let hem dan?

Hierin staan we toch allemaal gelijk..Maakt toch niet uit welk systeem dat je wilt nastreven....

Als ik een meerderheid zo gek kan krijgen om de sharia in te voeren, nou sowhat? Dat is toch democratie in optima forma (zelfs als het gevolg een niet-democratie is toch?). Maar begrijp me goed, ik wil geen sharia hoor...
De Nederlandse democratie zit helemaal niet zo in elkaar dat er sprake is van dat de wil van de meerderheid altijd wordt uitgevoerd. Formeel wel, maar in de praktijk spelen tal van andere overwegingen mee
pi_47487167
quote:

[..]

Ah ja ik ken zo iemand die heeft dat een keer gedaan, vent met klein snorretje enzo.
pi_47487251
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

Nu wil ik de sharia niet direct als voorbeeld gebruiken, maar één van de voornaamste redenen om beleid door volksvertegenwoordigers te laten maken in plaats van door raadpleging van het volk is dat de rechten van minderheden beter beschermd worden dan wanneer het werkelijk een tyrannie van de meerderheid zou zijn waar je slechts even een tijdelijke meerderheid hoeft te hebben om grote wijzigingen door te voeren.
Jup met als gevolg dat de nederlandse middenklasse krom mag liggen ten koste van de "minderheden", jajaa zielige crimineeltjes op vakantie naar marokko, terwijl ik al 4 jaar niet meer ben weggeweest.
pi_47487573
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:53 schreef Reya het volgende:

[..]

De Nederlandse democratie zit helemaal niet zo in elkaar dat er sprake is van dat de wil van de meerderheid altijd wordt uitgevoerd. Formeel wel, maar in de praktijk spelen tal van andere overwegingen mee
Ja ok. Dat is waar. Maar je komt dan toch meestal een heel eind......
pi_47487655
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:57 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ah ja ik ken zo iemand die heeft dat een keer gedaan, vent met klein snorretje enzo.
Ja, dat kan dan wel zo zijn, maar het is wel een systeem dat democratie heet.....Of dan maar ff niet?
pi_47487803
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:07 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, dat kan dan wel zo zijn, maar het is wel een systeem dat democratie heet.....Of dan maar ff niet?
Als libertarist ben ik ook absloluut tegen democratie, aangezien ik geen zin heb om door meerderheid gekozen incompotenten bestuurt te worden.
pi_47487854
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 21:11 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als libertarist ben ik ook absloluut tegen democratie, aangezien ik geen zin heb om door meerderheid gekozen incompotenten bestuurt te worden.
Je stelt jezelfs dus boven de rest... Ben jij dus een ubermensch?
pi_47488150
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 20:51 schreef Litpho het volgende:

[..]

En daarom ben ik ook zeer terughoudend met het veelvuldig inzetten van een correctief referendum...
pi_47492937
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 16:50 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dan maar een andere voorbeelden:

Voorbeeld 2:

Erlater: misdeelt zijn erfenis. Kind A krijgt 3 x zoveel als Kind B. Kind C krijgt helemaal niets. Kind B en C zijn op zijn zachtsgezegd niet blij en stemmen niet in. Dit is toch ook een private kwestie? Het geld is van de erflater die in beginsel toch ook zelf mag weten wat ie met zijn erfenis gaat doen. Kind b en c gaan stijgeren. Zij vinden de wetgever aan hun zijde, want die verbied dit bij mij weten......Dus vrij handelen van erflater? Nou nee......Waarom bestaat er een erfwet? Kennelijk omdat de maatschappij vind dat die er moet zijn...Om misstanden tegne te gaan dus.

Voorbeeld 3:

Bedrijf A wil Bedrijf B overnemen. Privaatrechtspersonen A en B zijn beide akkoord met de voorwaarden. Echter hierdoor krijgen ze een dusdanige marktpostie dat de NMA (overheid dus) zegt: dit feest gaat mooi niet door......Handelen wordt dus wel degelijk tegengehouden door een overheid....Want maatschappij vind bijvoorbeeld een monopolipostitie zwaar onwenselijk etc..Nogmaals wetgeving onstaat niet voor niets...
Het spijt me zeer, maar het enige wat je nogal omslachtig aantoont, is dat de wet grenzen stelt aan het privaat handelen van rechtssubjecten. Welnu, dat heb ik al gezegd. Het gaat in deze niet om het private handelen van partijen, maar het gaat om de inhoud die zij aan verbintenissen geven die zij zelf, middels het aangaan van een overeenkomst, in het leven roepen.

Daar zijn ook beperkingen aangesteld (wet en openbare orde) maar dat zijn zonder uitzondering beperkingen die ofwel beogen de samenleving als geheel te beschermen ofwel een van partijen, in welk geval de verbintenis niet nietig is maar vernietigbaar. Uitgangspunt blijft echter dat contractspartijen autonoom zijn; zij zijn vrij in het bepalen met wie zij overeenkomsten aangaan en welke inhoud zij aan verbintenissen geven.
quote:
Maatschappelijk ontstaat steeds meer ophef over te grote verschillen in salarisstijgen door excessieve beloning(stijgingen) aan de top, ja vooral bij private ondernemingen.....Parlement vindt op basis van de maatschappelijke geluiden, die steeds harder worden, dat er een stokje voor gestoken moet worden. Want in moreel opzicht zou dit niet langer maatschappelijk in stand te houden zijn. De betrokkenen zelf nemen echter hierin geen enkele verantwoordelikjheid (blijkt jaar in en jaar uit). Code Tabacsblad ten spijt....Is het dan raar dat de wetgever dan zegt (bij monde van kabinet of volksvertegenwoordiging) dat er wetgeving moet komen om het te stoppen? Wet komt er. Er komt een toezichthouder, ala NMA die het controleert en actie onderneemt........

Waarin verschilt dat laatste met voorbeeld 3?
Poeh, nou loop je wel erg ver op de zaken vooruit. Dat zou betekenen dat de wetgever een grote stap terugdoet in de vrijheden die men heeft in het behartigen van vermogensrechtelijke belangen.

Waar leg je de volgende lat? Mogen we geen schilderij meer verkopen voor 90 miljoen euro? Want het volk vind dat de verkoper dan wel erg veel verdient voor een lap textiel met wat verf erop?

Je weigert gewoon in te zien dat de maatschappelijke verontwaardiging op dit punt totaal misplaatst is (en op haar beurt weer verontwaardiging oproept). Zolang niemand merkbaar en aantoonbaar in zijn of haar belangen wordt geschaad door het salaris dat een ander opstrijkt, dan dient diegene zich te onthouden van commentaar. En diegene het niet kan laten commentaar te leveren, dan dienen wij dat commentaar in ieder geval niet zo serieus te nemen door ermee naar de politiek te hollen. Dat is in dit geval dan ook de zwakte van de politiek, door achter de volkswil aan te hollen, hoe misplaatst die volkswil ook moge zijn.

Degene die wel in zijn of haar belangen wordt geschaad, die vindt in het recht eigen instrumenten om op te treden. Ook die persoon heeft de politiek niet nodig.

pi_47503696
quote:
Op dinsdag 20 maart 2007 22:54 schreef Argento het volgende:

[..]

Het spijt me zeer, maar het enige wat je nogal omslachtig aantoont,
Wat is er omslachtig aan? Als niet-jurist laat ik het met een paar heel duidelijke voorbeelden zien hoe het zit. Dat zouden jullie juristen ook eens vaker moeten doen, om gewone burger dingen duidelijker uit te leggen.
quote:
is dat de wet grenzen stelt aan het privaat handelen van rechtssubjecten. Welnu, dat heb ik al gezegd.
Het kan aan mij liggen, zo kwam het bij mij niet helemaal over.....
quote:
Het gaat in deze niet om het private handelen van partijen, maar het gaat om de inhoud die zij aan verbintenissen geven die zij zelf, middels het aangaan van een overeenkomst, in het leven roepen.
Ja, natuurlijk gaat het om de inhoud. De beperkingen gaat niet om de handelingen zelf. Waar zou het anders over moeten gaan? Waar heb ik bestreden dat partijen in beginsel niet vrij daarin zouden zijn?
quote:
Daar zijn ook beperkingen aangesteld (wet en openbare orde) maar dat zijn zonder uitzondering beperkingen die ofwel beogen de samenleving als geheel te beschermen ofwel een van partijen, in welk geval de verbintenis niet nietig is maar vernietigbaar.
Daar zij we het dus over eens: private partijen kunnen nog zo autonoom zijn, maar kunnen NIET alles doen wat ze willen. Overheid legt dus regels op. Dus waarom niet op gegeven moment regels over beloningen als de maatschappij het zou willen?
quote:
Uitgangspunt blijft echter dat contractspartijen autonoom zijn; zij zijn vrij in het bepalen met wie zij overeenkomsten aangaan en welke inhoud zij aan verbintenissen geven.
Ik heb geloof ik ook nergens gesteld dat private partijen niet autonoom zijn, en in beginsel onderlinge overeenkomsten mogen aangaan. Wat ik steeds heb gesteld dat ze daarin niet volledig vrij zijn en niet alles kunnen overeenkomen wat ze willen. Niet alles wat kan mag dus, wat niet mag is het gevolg van beperkende wetgeving zoals de maatschappij die op democratische grondslag kennelijk wilt...
quote:
Poeh, nou loop je wel erg ver op de zaken vooruit. Dat zou betekenen dat de wetgever een grote stap terugdoet in de vrijheden die men heeft in het behartigen van vermogensrechtelijke belangen.
Als de maatschappij dit op enig moment dit wilt cq. noodzakelijk acht, acht ik dit dus zeker niet onmogelijk. Dit probeer ik al topics lang duidelijk te maken.......ik probeer met de voorbeeldjes duidelijk te maken, dat het helemaal niet onlogisch hoeft te zijn, daar de overheid vergelijkbare beperkingen aan private partijen oplegt. Niet omdat het leuk is, maar omdat partijen zelf kennelijk die verantwoordelijk kunnen nemen...Kennelijk zijn private partijen net kinderen die zich niet "groot" kunnen gedragen. De topmannen zijn dus net kinderen.....Anders kan ik ze niet noemen. Hoe durven ze zich zo te noemen, als ze graaigraag kindgedrag laten zien. Wat is het verschil als een kleuter een graai in de koekjestrommel doet?
quote:
Waar leg je de volgende lat? Mogen we geen schilderij meer verkopen voor 90 miljoen euro? Want het volk vind dat de verkoper dan wel erg veel verdient voor een lap textiel met wat verf erop?
Nee. De maatschappij hoor je hier nooit over en de politiek dus ook niet. Er is dan ook geen beperkende wetgeving dus nodig. Als er geen probleem is, dan hoef je die ook niet (bij wetgeving) op te lossen.
quote:
Je weigert gewoon in te zien dat de maatschappelijke verontwaardiging op dit punt totaal misplaatst is (en op haar beurt weer verontwaardiging oproept).
Jij weigert in te zien dat er jaarlijks de verontwaardiging rond die beloningen er wel degelijk is. Sterker nog, hoe durf je dat met droge ogen eigenlijk te beweren? Waarom is die code Tabacsblad er dan gekomen? Zomaar voor de lol?
quote:
Zolang niemand merkbaar en aantoonbaar in zijn of haar belangen wordt geschaad door het salaris dat een ander opstrijkt, dan dient diegene zich te onthouden van commentaar.
Die schade sluipt er wel degelijk in. Denk je dat het goed is voor het moreel bij je personeel? Gewoon onethisch zaken doen. Hoe leg je bovendien DIE DUBBELE MORAAL bij die toplui uit als het gaat om beloningen? Enerzijds vinden ze dat het personeel moet matigen om de concurrentiepositie veilig te stellen en anderzijds laten ze niet gelegen liggen zichzelf schaamteloos te verijken. WIE KAN DAT NOU UITLEGGEN? Hypocriet of niet? noem het maar gewoon te idioot voor woorden....

Denk je dat dit goed is voor je bedrijf? Mensen zijn geen vegetatieve wezen die niet denken of geen gevoel hebben. Goed voor de motivatie en prestaties? iedere werknemers hoort gerespecteerd te worden. elke werknemer werkt in zijn aandeel keihard mee aan het bedrijfsresultaat. En dan geeft het geen pas om werknemer 1 te belonen met 2% en de topman, omdat ie topman is 40% of nog veel erger. Dan leg je een bom onder de solidariteit dat zijn weerga niet kent. Gezond? Nee. Aantasting welbevinden van grote groepen werknemers die het op gegeven ogenblik dit niet meer pikt (door oneerlijke verschillen in beloningstijgingen) Schade: jazeker!! , sluipend, dat wel......
quote:
En diegene het niet kan laten commentaar te leveren, dan dienen wij dat commentaar in ieder geval niet zo serieus te nemen door ermee naar de politiek te hollen. Dat is in dit geval dan ook de zwakte van de politiek, door achter de volkswil aan te hollen, hoe misplaatst die volkswil ook moge zijn.
En jij bepaald in je eentje dat de volswil misplaatst is. Heb jij niets geleerd uit de periode van Fortuyn, toen het klootjesvolk ook voor de elite werd weggemoffeld. Verontwaardiging van grote bevolkingsgroepen in de wind slaan?

Het parlement bestaat uit VOLKSVERTEGENWOORDIGERS. Hun taak is dus om ons te vertegenwoordigen. Dus luisteren naar je electoraat dus die je vertegenwoordigd.

Elk aangebracht issue is terecht. Elk probleem is er een. Geen Argento die het recht heeft om dat teniet te doen.
quote:
Degene die wel in zijn of haar belangen wordt geschaad, die vindt in het recht eigen instrumenten om op te treden. Ook die persoon heeft de politiek niet nodig.
Elk burger mag naar de rechter stappen. maar als de wetgeving thans niet voorziet in het probleem, dan heeft het geen zin om naar de rechter te stappen. Dan is de wetgever dus aan zet en moet je dus naar Den Haag. Niets op tegen als belangengroepen of gewone burgers op parlementsleden afstappen om mistanden aan de kaak te stellen. Ja, verdeling van de welvaart is een volstrekt legitiem issue. Het parlement kan vervolgens dan weer stappen zetten naar evt wetgeving....Dat is dus een normale weg.

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 21-03-2007 11:49:30 ]
  woensdag 21 maart 2007 @ 12:21:07 #277
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47505721
EchtGaaf, je zou je eens moeten verdiepen in de principes van Rawls over welvaartsverdeling. Die stelt dat de ongelijkheid mag toenemen zolang de armen er niet op achteruitgaan (/er juist op vooruit gaan, in absolute zin). Dat is hier aan de hand, de armen worden niet benadeeld. De rijken worden wel meer beloond.
Als een rijke oliemagnaat uit Rusland naar Nederland komt en John de Mol een cadeau van 100 miljoen geeft dan is de ongelijkheid in NL toegenomen, maar het is wel in overeenstemming met Rawls. De armen zijn namelijk niet benadeeld. Moet je die gift dan verbieden? Is dat reden tot verontwaardiging?
?Porque no te calles?
pi_47506074
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:21 schreef pmb_rug het volgende:
EchtGaaf, je zou je eens moeten verdiepen in de principes van Rawls over welvaartsverdeling.
Bedankt voor de tip. Ik ga erop googlen.
quote:
Die stelt dat de ongelijkheid mag toenemen zolang de armen er niet op achteruitgaan (/er juist op vooruit gaan, in absolute zin). Dat is hier aan de hand, de armen worden niet benadeeld. De rijken worden wel meer beloond.
Tja, ik moet dus mij even gaan verdiepen in Rawls. Maar wat is zijn invalshoek? Een economische? Zo van : is het economische verantwoord dat verschillen gerust mogen toenemen tenzij de armen er niet armer op worden...Of is oordeelt hij uit een ethisch perspectief..? Hoe moet ik dat zien?

Wat is de achtergrond van Rawls? Enfin, ik ga er eens op googlen....

Maar pmb: -ik ben lastig, ik weet het, die dubbele moraal waar ik het over had? Heb ji daar nog iets aan toe te voegen?

En dan dit: is elk verschil in beloning te rechtvaardigen? Of liever dit: is elke disproportionaliteit in verschillen van belonen te rechtvaardigen? (los van vraag en aanbod) (en nogmaals ik ben ansich niet tegen verschillen in belonen).
quote:
Als een rijke oliemagnaat uit Rusland naar Nederland komt en John de Mol een cadeau van 100 miljoen geeft dan is de ongelijkheid in NL toegenomen, maar het is wel in overeenstemming met Rawls. De armen zijn namelijk niet benadeeld. Moet je die gift dan verbieden? Is dat reden tot verontwaardiging?
Goeie.

Iedereen is in principe vrij om te geven wat ie wilt. Dat is uitgangspunt. Maar deze discussie behelst het belonen van werknemers als tegenprestatie voor presteren. Ik zou het liever willen beperken tot het belonen van werknemers. Een topman is meestal ook werknemer. De pleejuffrouw ook. Van beide worden prestaties verlangt. Tegenover dat staat een beloning die elk jaar stijgt. De discussie is dus : rechtvaardigheid in verschillen in proportionaliteit (relatie prestatie vs. belonen....)

Is die dispropritionaliteit dan puur te verdedigen dat de onderkant er niet slechter op wordt? Blijft natuurlijk de vraag. Mr. Raws is natuurlijk ook iemand met een opvatting (en bedachte theorie zoals ik dat ook kan op basis van mijn principes)....

Maar dan nog: 14 miljoen euro voor 1 persoon is natuurlijk wel erg veel geld. Dat megabedrag kan zelfs een groot concen als Numico slechts 1 keer uitgeven. Je zou ook 12 miljoen euro (want hoe krijg je toch een basisalaris van 2 miljoen euro in 1 jaar tijd in vredesnaam op?) kunnen verdelen onder je onderdanen, die er dan wel degelijk op vooruitgaan. En dus nu achterblijven door het excessief belonen van een persoon. Tja, het zal de werknemer geen 100 euro per maand schelen, daar wil ik niet lullig over doen, maar gaat om het principe.....En nog staat voor mij niet onomstotelijk vast dat een alternatieve topmanager die met veel minder genoegen zou nemen per definitie voor minder bedrijfsresultaat zou zorgen......Wat dat betreft is die 14 miljoen gewoon volstrekt willekeurig en nogmaals niet op prestaties gebasseerd op puur op handjeklap....

[ Bericht 13% gewijzigd door EchtGaaf op 21-03-2007 12:54:31 ]
pi_47506442
Aha: ethische dus.
pi_47506719
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Iedereen is in principe vrij om te geven wat ie wilt. Dat is uitgangspunt. Maar deze discussie behelst het belonen van werknemers als tegenprestatie voor presteren. Ik zou het liever willen beperken tot het belonen van werknemers. Een topman is meestal ook werknemer. De pleejuffrouw ook. Van beide worden prestaties verlangt. Tegenover dat staat een beloning die elk jaar stijgt. De discussie is dus : rechtvaardigheid in verschillen in proportionaliteit (relatie prestatie vs. belonen....)
Dus inkomen uit prestatie moet begrensd worden, maar hoe zit dat dan met inkomen uit ondernemen? Of inkomen uit vermogen? Dat maakt niet uit? Het salaris van de directeur is begrensd om de arbeider op de werkvloer niet al teveel voor het hoofd te stoten, maar de eigenaar van de onderneming mag zijn zakken onbegrensd vullen, omdat hij zijn inkomen nu eenmaal niet als salaris ontvangt. Hoe moet ik dat zien?

Je gaat er wederom aan voorbij dat:
-salaris niets meer is dan de prijs voor arbeid,
-dat arbeid een vermogensbestanddeel is en
-dat in een vrije markt de prijs voor een vermogensbestanddeel wordt bepaald door vraag en aanbod

klaar.
pi_47507433
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:47 schreef Argento het volgende:

[..]

Dus inkomen uit prestatie moet begrensd worden,
Als het gaat om presenteren en belonen van werknemers. Topinkomen mag gerust omhoog, als dat bij anderen dan ook gebeurd. En dat is amper het geval. Ik pleit dus voor gelijke % loonstijgingen. Verschillen zitten immers als in je basisloon. Dit mag toch een keer genoeg zijn?
quote:
maar hoe zit dat dan met inkomen uit ondernemen? Of inkomen uit vermogen? Dat maakt niet uit?
Als iemand eigenaar is van een bedrijf, dan is hij/zij wat mij betreft vrij. Ik hebt het dus over die topbesturders die zelf ook werknemer zijn en tegelijkertijd geen eigenaar.
quote:
Het salaris van de directeur is begrensd om de arbeider op de werkvloer niet al teveel voor het hoofd te stoten, maar de eigenaar van de onderneming mag zijn zakken onbegrensd vullen, omdat hij zijn inkomen nu eenmaal niet als salaris ontvangt. Hoe moet ik dat zien?
Precies zoals je het ziet. Een eigenaar is wmb daarin vrij. Het is niet te rijmen dat een werknemer zichzelfs met 40% extra toebedeeld en dat diezelfde manager een onderdaan afscheept met een zielige 2 % als ie dat al haalt (zie werknemers Smit Int. die niets erbij krijgen terwijl het bedrijf forse winsten maakt. Gek dat ze dan gaan staken, he)
quote:
Je gaat er wederom aan voorbij dat:
-salaris niets meer is dan de prijs voor arbeid,
Markt dat dus deels ook lucht ipv slechts alleen “intrinsieke" prestaties beloond, daar kunnen idd ethische bezwaren worden aangemerkt. Zeker als het excessieve vormen aan begint te nemen. Daar heb ik het over.
quote:
-dat arbeid een vermogensbestanddeel is en
-dat in een vrije markt de prijs voor een vermogensbestanddeel wordt bepaald door vraag en aanbod
Ik bestrijd het bestaan van het principe niet. ik begrijp donders goed hoe dat werkt en waar die hoge salarissen vandaan komen. Maar nogmaals lever jij slecht je normen en waarden (ethiek) dan maar uit aan slecht een mechanisme (als een soort absolute waarheid), waarbij op zijn zachts gezegd her en der vraagtekens kunnen worden geplaatst als het gaat over de eerlijke verdeling van welvaart ? Ik niet zo. Mijn normen en waarden staan ver boven dat ene principe en kijk dus van boven naar de ethische aspecten /bezwaren aan dat niet volmaakte mechanisme......

Tja, als jij nogmaals jouw normen en waarden slechts uitlevert aan de wetten van de markt dan wordt iedere ethische discussie erg lastig.

[ Bericht 1% gewijzigd door EchtGaaf op 21-03-2007 13:22:17 ]
pi_47508986
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 13:08 schreef EchtGaaf het volgende:
Precies zoals je het ziet. Een eigenaar is wmb daarin vrij. Het is niet te rijmen dat een werknemer zichzelfs met 40% extra toebedeeld en dat diezelfde manager een onderdaan afscheept met een zielige 2 % als ie dat al haalt (zie werknemers Smit Int. die niets erbij krijgen terwijl het bedrijf forse winsten maakt. Gek dat ze dan gaan staken, he)
Helemaal niet gek. Waar werknemers niet tevreden zijn met de wijze waarop de werkgever optreedt, is staken een voordehandliggend pressiemiddel. Maar diezelfde werknemers dienen zich ook te beseffen dat zij niet alleen binnen de onderneming maar ook op de arbeidsmarkt een wezenlijk andere positie innemen dan de topmanager die een vorstelijk salaris incasseert, al dan niet gelardeerd met forse bonussen.
quote:
Markt dat dus deels ook lucht ipv slechts alleen “intrinsieke" prestaties beloond, daar kunnen idd ethische bezwaren worden aangemerkt. Zeker als het excessieve vormen aan begint te nemen. Daar heb ik het over.
Ik begrijp je bezwaar wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Waar de markt dicteert dat prijsvorming plaatsvindt door vraag en aanbod, ben jij van oordeel dat de intrinsieke prestatie van de werknemer eveneens van invloed moet zijn op de prijs van arbeid. Ik zie daar geen enkele noodzaak voor. Jouw beroep op de ethiek kan ik niet anders zien dan het faciliteren van de ontevredenheid van de arbeider die moet vaststellen dat zijn directeur velen malen meer verdient dan hijzelf.

Ik zie echter niet in wat daar onrechtvaardig in is. De enkele vaststelling dat de ene positie in het bedrijf een vele malen hoger salaris oplevert dan de andere positie in het bedrijf, zonder dat daarvoor een wezenlijk grotere prestatie voor geleverd dient te worden, duidt in mijn beleving op zichzelf niet op onrechtvaardigheid. Het duidt op ongelijkheid, maar niet iedere ongelijkheid is daarmee ook onrechtvaardig.

Juist de prijsvorming door de markt is mijn inziens het meest rechtvaardig, zonder politiek getinte invloeden van buitenaf. In ieder geval het meest zuiver.
quote:
Ik bestrijd het bestaan van het principe niet. ik begrijp donders goed hoe dat werkt en waar die hoge salarissen vandaan komen. Maar nogmaals lever jij slecht je normen en waarden (ethiek) dan maar uit aan slecht een mechanisme (als een soort absolute waarheid), waarbij op zijn zachts gezegd her en der vraagtekens kunnen worden geplaatst als het gaat over de eerlijke verdeling van welvaart ? Ik niet zo. Mijn normen en waarden staan ver boven dat ene principe en kijk dus van boven naar de ethische aspecten /bezwaren aan dat niet volmaakte mechanisme....
En dat vind ik dus misplaatst. Ik vind het ten eerste misplaatst om inkomensnivillering door topinkomens aan te pakken als een absolute rechtvaardigheid aan te merken. Het is immers hooguit rechtvaardig te noemen vanuit het perspectief van de arbeider, maar dat is slechts één perspectief. Bovendien gaat het, zoals gezegd, enkel en alleen uit van de ongelijkheid, waarbij ongelijkheid ten onrechte gelijk wordt gesteld aan onrechtvaardigheid. Een behoorlijk argument waarom de geconstateerde ongelijkheid óók als onrechtvaardig moet worden aangemerkt, ben ik tot op heden echter niet tegengekomen.

Daarbij vind ik het misplaatst om te suggeren dat jouw normen en waarden tot hogere normen en waarden gerekend moeten worden omdat zij uit zouden gaan van een ethisch principe. Zeker ook jouw ethiek van een eenzijdig perspectief getuigd.
quote:
Tja, als jij nogmaals jouw normen en waarden slechts uitlevert aan de wetten van de markt dan wordt iedere ethische discussie erg lastig.
De discussie wordt lastig omdat ik het eenvoudigweg niet met je eens ben.

Enkel en alleen in een vrije markt kunnen partijen hun intrinsieke vermogensbestanddeel (het leveren van arbeid) zo goed mogelijk te gelde maken. Dat de een daar, door welke oorzaken dan ook, beter in slaagt dan de ander, is op zichzelf niet onrechtvaardig en behoeft dus ook geen ethische rechtvaardiging, laat staan dwingend optreden van de overheid.
pi_47509165
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:30 schreef EchtGaaf het volgende:
Je zou ook 12 miljoen euro kunnen verdelen onder je onderdanen, die er dan wel degelijk op vooruitgaan.
Dat zou kunnen, ja.
quote:
En dus nu achterblijven door het excessief belonen van een persoon.
De twee zijn slechts uiterst hypothetisch gerelateerd. Sterker nog, een bedrijf als Numico heeft echt niet het gebrek aan liquide middelen dat ze hun werknemers niet extra uitbetalen omdat ze al 12 miljoen kwijt zijn aan Bennink. Ze betalen het niet extra uit aan hun werknemers omdat ze dat niet willen. Dan lijkt het me dat het verband tussen extra geld voor alle werknemers/extra bonus topman best op losse schroeven staat.

Oh, en er even uitgelicht:
quote:
(want hoe krijg je toch een basisalaris van 2 miljoen euro in 1 jaar tijd in vredesnaam op?)
Laat dat toch eens weg, het heeft niets met je punt te maken en doet niets anders dan verdenkingen van jaloezie in jouw richting gooien die helemaal niet nodig zijn.
pi_47510321
twee miljoen krijg je in een jaar makkelijk op.
  woensdag 21 maart 2007 @ 16:08:02 #285
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47514054
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 12:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Aha: ethische dus.
si

het is ethiek in de economie. er is veel voor zijn principe te zeggen. klassiek economen gaan vaak uit van het utilitairisme wat zegt dat het maximum aan nut het leidend principe moet zijn.
efficiency vs equity
dat is een economische discussie vol ethiek. daarom vind ik het irritant als jij zegt dat mijn economische visie geen ethische is (of: kan zijn). Dan begrijp je het dus niet.
?Porque no te calles?
pi_47514946
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:08 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

si
Ja, en ik ben nog aan 't lezen.
quote:
het is ethiek in de economie. er is veel voor zijn principe te zeggen.
Zeker. ik sta open voor ieders mening en visie, dus ook het zijne. Ik hoop daar later iets meer te over zeggen..
quote:
klassiek economen gaan vaak uit van het utilitairisme wat zegt dat het maximum aan nut het leidend principe moet zijn.
efficiency vs equity
dat is een economische discussie vol ethiek. daarom vind ik het irritant als jij zegt dat mijn economische visie geen ethische is (of: kan zijn). Dan begrijp je het dus niet.
vetgedrukt: Dat was misschien wat te kort door de bocht van mij. Uiteraard was daar een component ethiek in jouw redenatie, zij het sterk vanuit economisch perspectief.(ff wennen dus) .Daar is niets mis mee, sterker nog dat respecteer ik ook. (kan ook niet anders: economie bedrijven, met als deelfacet "verdelen", kan nl. niet zonder ethiek.) . Ik wil je niet irriteren, zeker niet omdat ik vind dat je een van de weinigen bent die hier iets aan de discussie toevoegt......Daar wil ik best zuinig op zijn....Al met al vind ik de discussie best socratisch aan het worden.....
pi_47515126
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 14:31 schreef Argento het volgende:
twee miljoen krijg je in een jaar makkelijk op.
Je kan het altijd nog zo op straat gooien. Maar heb je het ook nodig? Vast niet. Gezondheid is veel belangrijker.

Bovendien komt iederen bij zeuren om geld als ze weten dat je het hebt.....In een keer krijg je zoveel "vrienden"...

Uiteindelijk brengt het bijzonder veel ongeluk....(overdaad schaadt).
pi_47515411
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 13:57 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, ja.
dat zou kunnen, maar waarom zouden we het niet doen. Meer mensen blij dan 1....Dan gaan mensen misscihen nog beter hun best doen...
quote:
De twee zijn slechts uiterst hypothetisch gerelateerd. Sterker nog, een bedrijf als Numico heeft echt niet het gebrek aan liquide middelen dat ze hun werknemers niet extra uitbetalen omdat ze al 12 miljoen kwijt zijn aan Bennink. Ze betalen het niet extra uit aan hun werknemers omdat ze dat niet willen. Dan lijkt het me dat het verband tussen extra geld voor alle werknemers/extra bonus topman best op losse schroeven staat.
Waarom laten ze het personeel dan niet meedelen in het goede bedrijfsresultaat? Werknemers willen toch ook graag extra beloond wordne als het goed gaat? daar hebben ze toch ook hard aan meegewerkt? Kennelijk groeien de bomen bij Numico ook niettot aan de hemel?

Dus nog een keer: waarom de topman 40% erbij, een typmiep 2%? Als het geld toch geen probleem is, waarom dan typmiep ook geen 40%?
quote:
Oh, en er even uitgelicht:
[..]

Laat dat toch eens weg, het heeft niets met je punt te maken en doet niets anders dan verdenkingen van jaloezie in jouw richting gooien die helemaal niet nodig zijn.
Kijk als die topman niet kan rondkomen, dan zeg ik laat hem geen armoede lijden. Daar is geen sprake van. Dergelijk salrissen zijn gewoon overdadig. Het is niet nodig. Het heeft niets met jaloezie van doen. Het enig is wat ik vraag is om je onderdanen net zo goed te bahandelen als de goddelijke zelf> Dat begint met het stellen van gelijke % loonsverhogingen. Of eigenlijk liever dit: het meten met 1 maat ipv 2 of meer...
pi_47516015
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:34 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je kan het altijd nog zo op straat gooien. Maar heb je het ook nodig? Vast niet. Gezondheid is veel belangrijker.

Bovendien komt iederen bij zeuren om geld als ze weten dat je het hebt.....In een keer krijg je zoveel "vrienden"...

Uiteindelijk brengt het bijzonder veel ongeluk....(overdaad schaadt).
Alles heeft zijn voor en zijn tegen, maar toch blijft het vergaren van vermogen voor het overgrote deel van de mensheid dé drijfveer in hun handel en wandel in het economisch verkeer.

En het is natuurlijk niet aan jou en zelfs niet aan welke meerderheid dan ook, om te bepalen wat een individu maximaal nodig heeft, om vervolgens diens verdiencapaciteit te gaan reguleren en zelfs te limiteren.
pi_47516480
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:54 schreef Argento het volgende:

[..]

Alles heeft zijn voor en zijn tegen, maar toch blijft het vergaren van vermogen voor het overgrote deel van de mensheid dé drijfveer in hun handel en wandel in het economisch verkeer.
Daar is op zich weinig mis mee. Tenzij het zwaar ten kostegaat van anderen. Over lijken heen kan ik ook schatrijk worden. Of anderen zwaar benadelen of achteropstellen. Ik zie liever een micro of macro-economie dat de welvaar gewoon eerlijk verdeelt. Daar gaat heel deze discussie over.

Maar welvaart altijd ten kosten van WELZIJN (ook die van anderem) Of liever ikke-ikke?
quote:
En het is natuurlijk niet aan jou en zelfs niet aan welke meerderheid dan ook, om te bepalen wat een individu maximaal nodig heeft, om vervolgens diens verdiencapaciteit te gaan reguleren en zelfs te limiteren.
Bepaal jij wat een meerderhied des volks wel of niet mag? Dan moet jij toch met de huidge staatsvorm vaak geweldige problemen hebben als het om wetgeving gaat........

Erken je het huidige staatbestel eigenlikj wel?
  woensdag 21 maart 2007 @ 17:05:09 #291
99433 Tup
Tupperwaar
pi_47516543
quote:
EchtGaaf, je zou je eens moeten verdiepen in de principes van Rawls over welvaartsverdeling. Die stelt dat de ongelijkheid mag toenemen zolang de armen er niet op achteruitgaan (/er juist op vooruit gaan, in absolute zin). Dat is hier aan de hand, de armen worden niet benadeeld. De rijken worden wel meer beloond.
De aanname is hier dat de maatschappij, inclusief de economie, geen zero-sum game is. Die discussie is al vaak gevoerd, met uiteindelijk altijd de conclusie dat als je dat vindt je wel echt dom moet zijn. Mijn stelling is dat het niet zero sum zijn een aanname is. Maar ja, het is moeilijk om te erkennen dat in die zin alles een geloof is, zeker voor de atheisten en agnosticistische marktadepten onder ons.
Wasserwunderland
pi_47517090
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:41 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

dat zou kunnen, maar waarom zouden we het niet doen. Meer mensen blij dan 1....Dan gaan mensen misscihen nog beter hun best doen...
[..]

Waarom laten ze het personeel dan niet meedelen in het goede bedrijfsresultaat?
Geen idee. Dat is de vrije keuze van Numico hoe ze hun geld willen uitgeven en dat werknemers dan minder tevreden zijn is het risico wat ze voor lief nemen.
quote:
Kennelijk groeien de bomen bij Numico ook niet tot aan de hemel?
Ongetwijfeld niet, maar zoals hierboven al geplaatst, het lijkt me sterk dat de werknemers geen loonsverhoging krijgen omdat het geld op is gegaan aan Bennink. Het is dus heel waarschijnlijk dat het niet extra waarderen van de werknemers een bewuste keuze is van Numico en zowel de werknemer als de consument hebben hun mogelijkheden om hun hypothetische afkeur van die keuze te laten merken, ook zonder daar de politiek bij te betrekken (zoals Argento een post of wat terug al opmerkte).
quote:
Dus nog een keer: waarom de topman 40% erbij, een typmiep 2%? Als het geld toch geen probleem is, waarom dan typmiep ook geen 40%?
Omdat men daar niet voor gekozen heeft. Je hoeft tenslotte niet alles te doen puur omdat je het kan en zelfs niet omdat iemand anders een idee heeft hoe het rechtvaardiger zou kunnen.
quote:
Het heeft niets met jaloezie van doen.
Dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat je dat soort niet ter zake doende elementen als "hoe krijgt hij het in hemelsnaam op" beter weg kan laten om de schijn van jaloezie te vermijden.
  woensdag 21 maart 2007 @ 17:21:59 #293
124377 pmb_rug
salvation received
pi_47517253
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 16:29 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Ja, en ik ben nog aan 't lezen.
[..]

Zeker. ik sta open voor ieders mening en visie, dus ook het zijne. Ik hoop daar later iets meer te over zeggen..
[..]

vetgedrukt: Dat was misschien wat te kort door de bocht van mij. Uiteraard was daar een component ethiek in jouw redenatie, zij het sterk vanuit economisch perspectief.(ff wennen dus) .Daar is niets mis mee, sterker nog dat respecteer ik ook. (kan ook niet anders: economie bedrijven, met als deelfacet "verdelen", kan nl. niet zonder ethiek.) . Ik wil je niet irriteren, zeker niet omdat ik vind dat je een van de weinigen bent die hier iets aan de discussie toevoegt......Daar wil ik best zuinig op zijn....Al met al vind ik de discussie best socratisch aan het worden.....
toch wel een aardig verhaal voor deze context:
quote:
1 Het is met het koninkrijk van de hemel als met een landheer die er bij het ochtendgloren op uittrok om dagloners voor zijn wijngaard te zoeken. 2 Nadat hij met de arbeiders een dagloon van een denarie overeengekomen was, stuurde hij hen naar zijn wijngaard. 3 Drie uur later trok hij er opnieuw op uit, en toen hij anderen werkloos op het marktplein zag staan, 4 zei hij ook tegen hen: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard, de betaling zal rechtvaardig zijn.” 5 En ze gingen erheen. Rond het middaguur ging hij er nogmaals op uit, en drie uur later weer, en handelde als tevoren. 6 Toen hij tegen het elfde uur van de dag nog eens op weg ging, trof hij een groepje dat er nog steeds stond. Hij vroeg hun: “Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk?” 7 “Niemand wilde ons in dienst nemen,” antwoordden ze. Hij zei hun: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard.” 8 Toen de avond gevallen was, zei de heer van de wijngaard tegen zijn rentmeester: “Roep de arbeiders bij je en betaal hun het loon uit. Begin daarbij met de laatsten en eindig met de eersten.” 9 En zij die er vanaf het elfde uur waren, kwamen naar voren en kregen ieder een denarie. 10 En toen zij die als eersten waren gekomen naar voren stapten, dachten ze dat zij wel meer zouden krijgen. Maar ook zij kregen ieder die ene denarie. 11 Toen ze die in handen hadden, gingen ze bij de landheer hun beklag doen: 12 “Die laatsten hebben één uur gewerkt en u behandelt hen zoals u ons behandelt, terwijl wij het onder de brandende zon de hele dag hebben volgehouden.” 13 Hij gaf een van hen ten antwoord: “Beste man, ik behandel je toch niet onrechtvaardig? Je hebt toch ingestemd met het loon van één denarie? 14 Neem dan aan wat je toekomt en ga. Ik wil aan die laatsten nu eenmaal hetzelfde betalen als aan jou. 15 Of mag ik met mijn geld niet doen wat ik wil? Zet het kwaad bloed dat ik goed ben?” 16 Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.’
ondanks dat de context compleet anders is vind de gelijkenis toch treffend.
?Porque no te calles?
pi_47517620
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 17:05 schreef Tup het volgende:
Maar ja, het is moeilijk om te erkennen dat in die zin alles een geloof is, zeker voor de atheisten en agnosticistische marktadepten onder ons.
Ik aarzel om de term "geloof" toe te passen voor iets wat onderhevig is aan de wetenschappelijke methode. Dit is uiteraard eenvoudig omver te kegelen door mijn vertrouwen in de wetenschappelijke methode te beschouwen als geloof .
pi_47518071
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 17:21 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

toch wel een aardig verhaal voor deze context:
[..]

ondanks dat de context compleet anders is vind de gelijkenis toch treffend.
Prachtig, PMB . ik hou van mensen die het me bijzonder moeilijk gaan maken.

Moet ik ff over nadenken.

Vraagje: waar staat het precies? En ga vanuit dat Jezus deze gelijkenis heeft verteld?

Ja, dat is het mooie van het koninkrijk van God. Zelfs als iemand in zijn laatste uur bekeerd tot God, dan is het koninkrijk der Hemelen ook voor hem/haar........Uiteraard zou ik daar geen probleem mee hebben. Al was maar alleen dat God de Almachtige is.....

Maar ik wordt nu eventjes de advocaat van de Duivel

Kan ik hiermee de enorme discrepanties in salariststijgen mee goedpraten? ...Met de beste bedoelingen. Je zou zeggen dat het voorbeeld met die landheer treffend zou zijn. Jezus veroordeelt het kennelijk niet......Want God zou iets vergelijkbaars doen.!? ...(*klonk*, heb je een discussie dan krijg je dit weer )

Ik denk na, PMB, ik kom er op terug.

[ Bericht 17% gewijzigd door EchtGaaf op 21-03-2007 17:50:27 ]
pi_47518355
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 17:40 schreef EchtGaaf het volgende:
Vraagje: waar staat het precies?
Mattheus 20.
pi_47518390
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 17:47 schreef Litpho het volgende:

[..]

Mattheus 20.
Thanx...
pi_47518701
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 17:40 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar ik wordt nu eventjes de advocaat van de Duivel
quote:
1 Het is met het koninkrijk van de hemel als met een landheer die er bij het ochtendgloren op uittrok om dagloners voor zijn wijngaard te zoeken. 2 Nadat hij met de arbeiders een dagloon van een denarie overeengekomen was, stuurde hij hen naar zijn wijngaard. 3 Drie uur later trok hij er opnieuw op uit, en toen hij anderen werkloos op het marktplein zag staan, 4 zei hij ook tegen hen: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard, de betaling zal rechtvaardig zijn.” 5 En ze gingen erheen. Rond het middaguur ging hij er nogmaals op uit, en drie uur later weer, en handelde als tevoren. 6 Toen hij tegen het elfde uur van de dag nog eens op weg ging, trof hij een groepje dat er nog steeds stond. Hij vroeg hun: “Waarom staan jullie hier de hele dag zonder werk?” 7 “Niemand wilde ons in dienst nemen,” antwoordden ze. Hij zei hun: “Gaan jullie ook maar naar de wijngaard.” 8 Toen de avond gevallen was, zei de heer van de wijngaard tegen zijn rentmeester: “Roep de arbeiders bij je en betaal hun het loon uit. Begin daarbij met de laatsten en eindig met de eersten.” 9 En zij die er vanaf het elfde uur waren, kwamen naar voren en kregen ieder een denarie. 10 En toen zij die als eersten waren gekomen naar voren stapten, dachten ze dat zij wel meer zouden krijgen. Maar ook zij kregen ieder die ene denarie. 11 Toen ze die in handen hadden, gingen ze bij de landheer hun beklag doen: 12 “Die laatsten hebben één uur gewerkt en u behandelt hen zoals u ons behandelt, terwijl wij het onder de brandende zon de hele dag hebben volgehouden.” 13 Hij gaf een van hen ten antwoord: “Beste man, ik behandel je toch niet onrechtvaardig? Je hebt toch ingestemd met het loon van één denarie? 14 Neem dan aan wat je toekomt en ga. Ik wil aan die laatsten nu eenmaal hetzelfde betalen als aan jou. 15 Of mag ik met mijn geld niet doen wat ik wil? Zet het kwaad bloed dat ik goed ben?” 16 Zo zullen de laatsten de eersten zijn en de eersten de laatsten.’
Is de wel betaling rechtvaardig? Of is dat de mening van de landman. Tja, dat is nu net de hele crux vande hel discussie. Wanneer is beloning rechtvaardig. Is dat wel eerlijk zakendoen? Of is de overeenkomst wel alles bepalend daarin?

Wat lastig!

Ik wou dat ik het aan Jezus kon vragen.......Ik wil best met hem daarover in discussie. Ik zou het prachtig vinden als hij hier even in zou loggen.....
pi_47518903
quote:
Op woensdag 21 maart 2007 13:52 schreef Argento het volgende:

[..]

Helemaal niet gek. Waar werknemers niet tevreden zijn met de wijze waarop de werkgever optreedt, is staken een voordehandliggend pressiemiddel. Maar diezelfde werknemers dienen zich ook te beseffen dat zij niet alleen binnen de onderneming maar ook op de arbeidsmarkt een wezenlijk andere positie innemen dan de topmanager die een vorstelijk salaris incasseert, al dan niet gelardeerd met forse bonussen.
[..]

Ik begrijp je bezwaar wel, ik ben het er alleen niet mee eens. Waar de markt dicteert dat prijsvorming plaatsvindt door vraag en aanbod, ben jij van oordeel dat de intrinsieke prestatie van de werknemer eveneens van invloed moet zijn op de prijs van arbeid. Ik zie daar geen enkele noodzaak voor. Jouw beroep op de ethiek kan ik niet anders zien dan het faciliteren van de ontevredenheid van de arbeider die moet vaststellen dat zijn directeur velen malen meer verdient dan hijzelf.

Ik zie echter niet in wat daar onrechtvaardig in is. De enkele vaststelling dat de ene positie in het bedrijf een vele malen hoger salaris oplevert dan de andere positie in het bedrijf, zonder dat daarvoor een wezenlijk grotere prestatie voor geleverd dient te worden, duidt in mijn beleving op zichzelf niet op onrechtvaardigheid. Het duidt op ongelijkheid, maar niet iedere ongelijkheid is daarmee ook onrechtvaardig.

Juist de prijsvorming door de markt is mijn inziens het meest rechtvaardig, zonder politiek getinte invloeden van buitenaf. In ieder geval het meest zuiver.
[..]

En dat vind ik dus misplaatst. Ik vind het ten eerste misplaatst om inkomensnivillering door topinkomens aan te pakken als een absolute rechtvaardigheid aan te merken. Het is immers hooguit rechtvaardig te noemen vanuit het perspectief van de arbeider, maar dat is slechts één perspectief. Bovendien gaat het, zoals gezegd, enkel en alleen uit van de ongelijkheid, waarbij ongelijkheid ten onrechte gelijk wordt gesteld aan onrechtvaardigheid. Een behoorlijk argument waarom de geconstateerde ongelijkheid óók als onrechtvaardig moet worden aangemerkt, ben ik tot op heden echter niet tegengekomen.

Daarbij vind ik het misplaatst om te suggeren dat jouw normen en waarden tot hogere normen en waarden gerekend moeten worden omdat zij uit zouden gaan van een ethisch principe. Zeker ook jouw ethiek van een eenzijdig perspectief getuigd.
[..]

De discussie wordt lastig omdat ik het eenvoudigweg niet met je eens ben.

Enkel en alleen in een vrije markt kunnen partijen hun intrinsieke vermogensbestanddeel (het leveren van arbeid) zo goed mogelijk te gelde maken. Dat de een daar, door welke oorzaken dan ook, beter in slaagt dan de ander, is op zichzelf niet onrechtvaardig en behoeft dus ook geen ethische rechtvaardiging, laat staan dwingend optreden van de overheid.
kom ik in het volgende topicdeel wel op terug....
pi_47518980
bijna.......
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')