Ellian doet een inkoppertje.
Mabels vreemde opvattingen over vrijheid
dinsdag 13 maart 2007 10:11
quote:
'Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen
dan dooft het licht...'
Deze prachtige regels, die een appèl doen op de vrijheidsliefde, zijn geschreven door H.M. van Randwijk. Een verzetsman wiens naam en daden om respect vragen. Naar hem is een lezing genoemd: de Van Randwijklezing.
Prinses Mabel hield op 5 mei 2006 in de Sint Jacobskerk te Vlissingen de Van Randwijcklezing over de vrijheid. ‘In vrijheid blijven geloven’ is de titel van haar lezing.
Open samenleving
Zij is al een tijdje werkzaam bij het Open Society Institute in Londen. Kan zij begrijpen wat vrijheid betekent in onze Nederlandse open samenleving anno 2007? Begrijpt zij de portee van dat gedicht over tirannie en het licht dat dooft?
Mabel heeft verscheidene keren de belegerde stad Sarajevo bezocht. Zij was zeer begaan met het lot van de Bosnische moslims.
Daarover zegt zij: 'Ik zet me hier al bijna vijftien jaar professioneel voor in. Dat is begonnen in begin jaren '90 toen ik veel in Bosnië kwam. Ik zag hoe de mensen zich wisten te weren. Ik denk dan bijvoorbeeld aan iemand die ervoor zorgde dat er een radiostation kwam. En dan kun je denken: Goh, een radiostation in een belegerde stad. Wat doet dat ertoe! Maar dat is juist heel belangrijk om ervoor te zorgen dat mensen niet dieren worden maar menselijk blijven. Ik heb gezien hoe mensen op zo'n manier verschil kunnen maken. Toen heb ik besloten dat ik me wil blijven inzetten om die mensen te helpen.'
Schijn bedriegt
Op het eerste gezicht zouden we denken dat deze Prinses voelt wat de onvrijheid is. Maar schijn bedriegt.
In haar visie zijn er vier fundamentele vrijheden: persvrijheid, politieke vrijheid, vrijheid van geest en geloofsvrijheid. Uiteraard vormen deze vrijheden de basis voor een Open Samenleving. Dat heeft zij geleerd uit de boeken van de filosoof Karl Popper.
Hare Prinsesselijke Hoogheid is bezorgd om onze samenleving. Halleluja, eindelijk begrijpt een hoogheid dat er iets mis is met onze samenleving. Maar wat is er mis met ons?
Prinses Mabel van Oranje zegt in het tv-programma NOVA het volgende: 'Ik heb dit geschreven omdat ik me zorgen maak over iets vrij fundamenteels in onze samenleving, namelijk hoe we omgaan met onze vrijheid. Vrijheid is een kwetsbaar goed (...) Ik zie de prijs die mijn collega's, en de mensen die wij proberen te helpen, daarvoor betalen. Ze worden in de gevangenis gezet, ze leven in onderdrukking, soms worden ze zelfs vermoord. En dan zie ik wat er in het westen aan de hand is, en ik realiseer me dat de vrijheid die in de Tweede Wereldoorlog zo hard bevochten is, dat we daar nu zo ongelofelijk onzorgvuldig mee omgaan. We nemen het voor lief en dat is raar, want uiteindelijk is het verkrijgen van vrijheid zo ongelooflijk veel moeilijker dan het onderhouden ervan.'
Domme volk
Karl Popper wist precies wie de open samenleving bedreigden. Dat waren de totalitaire communisten en fascisten. Wie bedreigt volgens de Prinses onze vrijheid?
Het domme volk. NOVA was haar zeer ter wille: NOVA toonde een opname van Pim Fortuyn waarin Fortuyn in de laatste bestuursvergadering van Leefbaar Nederland emotioneel uithaalt naar degenen die de problemen met moslimradicalen niet willen inzien.
Daarna laste NOVA een toespraak van Jean-Marie Le Pen in, en vervolgens opmerkingen van Filip Dewinter. Wat een kleine montagereeks zoal niet kan suggereren.
Ik zou wel eens privé-opnames willen zien van de manier waarop de Oranjes onderling commentaar geven op de gebeurtenissen. Een opname van Maxime Verhagen die met Gerrit Zalm over takkenwijven praat, kan ook boeiend zijn.
De Prinses had moeten zeggen dat politici en ander publieke figuren moeten worden beoordeeld aan de hand van hun openbaar optreden en dat een dergelijke montage schofterig en laag is. Maar de Oranjes, kennelijk sterk onder de invloed van links-multiculti, hebben geen behoefte om hierover iets te zeggen. De Prinses praat over verre collega’s die zijn vermoord, maar zwijgt over de vermoorde opiniemaker en aspirant-politicus in eigen land.
Media
De Prinses vindt ook dat de media een bedreiging vormen. Tja, daarover kan de Prinses boeken vol schrijven. Let wel, we hebben het hier over de Prinses die de premier verkeerd heeft ingelicht over haar innige relatie met de Hollandse godfather Klaas Bruinsma. Bedreigen de Nederlandse media de democratie en vrijheid? Dit is echt het raarste wat ik in mijn leven heb gehoord.
Is het niet eerder omgekeerd? Zijn het niet de media die telkens door allerlei krachten worden bedreigd? Het zijn de journalisten die in dit land op hun woorden moeten tellen en dus dreigen voor (zelf)censuur te zwichten.
Op het moment dat de Prinses elders de vrijheid ontdekt, worden in ons land politici en opiniemakers beveiligd.
Ja, de vrijheid wordt bedreigd en de bedreigers heetten: de jihadisten.
Lieve Prinses, U hebt in alle vrijheid gekozen om als Prinses in onvrijheid te leven. Blijf veilig in Uw gouden kooi zitten want daarbuiten dreigt de terreur. En kijkt u in de spiegel, en zegt u hardop: Een volk dat voor jihadisten zwicht...
http://www.elsevier.nl/op(...)blogid/59/index.html