Dat was die docu dus.quote:Op woensdag 7 maart 2007 01:53 schreef tntkiller het volgende:
http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/24877874/
[..]
best leerzaam
Klopt. Want op een gegeven moment wordt het eng: als mensen spullen bij je kopen op afbetaling, en je weet dat als je ze failliet verklaart, dat je dan naar je geld kunt fluiten, dan stel je je maar tevreden met de maandelijkse afbetaling. Totdat ze gaan zeggen dat ze de maandelijkse afbetaling willen verlagen. Naja, op zich nog niet zo erg, zolang d'r nog maar geld komt. Totdat ze opeens een maand overslaan.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:31 schreef Isegrim het volgende:
Ik heb hier een keer een docu over gezien, ook over het feit dat vrijwel heel Amerika consumeert met niet-bestaand geld (creditcards). Ik vond het een beangstigende docu.
Amerikanen zijn verslaafd aan consumeren, nog veel meer dan wij. Die verslaving wordt koste wat het kost gevoed door idd voor een groot gedeelte creditcards. Ik geloof dat de gemiddelde amerikaan 10 creditcards heeft ofzo. Staan ze op de ene volledig rood, dan betalen ze dat af met een andere kaart.quote:Op donderdag 8 maart 2007 10:43 schreef Isegrim het volgende:
Het is ook zo intens dom, ik ken Amerikanen die gewoon twee of drie creditcards 'all maxed out' hebben. Dat is 30.000 dollar schuld. Tegen hoge rentes. Een keer een paar honderd dollar uit hebben staan op je creditcard lijkt me normaal, maar in de VS is het consumeren, consumeren, consumeren, no matter what.
Tuurlijk, heeft er alles mee te maken, leuk he zo'n rente aftrekquote:Op donderdag 8 maart 2007 21:01 schreef gronk het volgende:
En dat laatste heeft helemaaaaal niets te maken met de HRA hoor....
(lies, damned lies ennuuuh....fok! postings! jah!)
Dat kan dan wel zijn, maar in de VS doet men nauwelijks aan belasting, wat er al opgemaakt wordt gaat voor een groot deel naar de oorlogsindustrie. Herverdelingspolitiek dat kennen ze daar niet. Hoe willen ze ooit die staatsschuld terugbetalen? Mijns inziens is een belastingverhoging de enige oplossing voor de VS, en dat zeg ik als volbloed liberaal.quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:47 schreef Richie_Rich het volgende:
TS verkoopt onzin
De staatschuld als percentage van het BNP
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt
Westerse landen die relatief gezien een (veel) grotere staatsschuld hebben als de VS:
Japan 158%
Italie 108.8%
Griekenland 106.8%
Belgie 94.3%
Cyprus 70.3%
Duitsland 67.3%
Frankrijk 66.2%
Oostenrijk 65.1%
VS 64.7%
Nederland 52.7
Zoals je ziet, alleen al 7 EU landen (waarvan 6 de Euro voeren) die een grotere schuld hebben dan de VS.
Cijfers zijn van 2005
Als we het even EU breed gaan bekijken dan is de staatsschuld als percentage van het GDP 63,8%, voor de VS is dat 64,7%. Nou wow wat een verschil zeg..... De economie van de EU en de VS ontlopen elkaar niet echt qua grootte.
Tevens is Nederland vwb priveschulden als percentage van het BNP veruit koploper in de hele wereld
deze post maakt dit verschrikkelijk domme topic overbodig.quote:Op donderdag 8 maart 2007 20:47 schreef Richie_Rich het volgende:
TS verkoopt onzin
De staatschuld als percentage van het BNP
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_public_debt
Westerse landen die relatief gezien een (veel) grotere staatsschuld hebben als de VS:
Japan 158%
Italie 108.8%
Griekenland 106.8%
Belgie 94.3%
Cyprus 70.3%
Duitsland 67.3%
Frankrijk 66.2%
Oostenrijk 65.1%
VS 64.7%
Nederland 52.7
Zoals je ziet, alleen al 7 EU landen (waarvan 6 de Euro voeren) die een grotere schuld hebben dan de VS.
Cijfers zijn van 2005
Als we het even EU breed gaan bekijken dan is de staatsschuld als percentage van het GDP 63,8%, voor de VS is dat 64,7%. Nou wow wat een verschil zeg..... De economie van de EU en de VS ontlopen elkaar niet echt qua grootte.
Tevens is Nederland vwb priveschulden als percentage van het BNP veruit koploper in de hele wereld
't zijn ook altijd dezelfde mensen die dit soort kwalificaties gebruikenquote:Op donderdag 8 maart 2007 22:52 schreef Lauder-Frost het volgende:
[..]
deze post maakt dit verschrikkelijk domme topic overbodig.
Nee, want hoewel de VS een groot BNP heeft, met een relatief laag percentage, heeft de Amerikaanse overheid een veel te kleine begroting om ooit die staatsschuld af te betalen. Ze heft namelijk nauwelijks belasting.quote:Op donderdag 8 maart 2007 22:52 schreef Lauder-Frost het volgende:
[..]
...en als ze belastingen gaan verzwaren, dan bestaat er een risico dat ze zichzelf de nek omdraaien. Ze hebben zichzelf in een hendig sjieke positie gemanoevreerd.quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:14 schreef Raaskaller het volgende:
[..]
Nee, want hoewel de VS een groot BNP heeft, met een relatief laag percentage, heeft de Amerikaanse overheid een veel te kleine begroting om ooit die staatsschuld af te betalen. Ze heft namelijk nauwelijks belasting.
Je hoeft die schuld ook niet af te betalen, je moet hem alleen niet te veel laten groeien. Zolang de economie harder groeit dan de staatsschuld is er niet veel mis mee. En al is de groei in de VS geflatteerd t.o.v. Europa (bevolkingsgroei ligt hoger, hele scheve verdeling van die groei) ze groeien nog altijd. Ik dacht 2 jaar geleden ook dat het schip heel spoedig moest gaan stranden, maar ze doen het nog steeds. Blijkbaar is die economie toch taaier dan velen aan deze kant van de plas denken.quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:14 schreef Raaskaller het volgende:
Nee, want hoewel de VS een groot BNP heeft, met een relatief laag percentage, heeft de Amerikaanse overheid een veel te kleine begroting om ooit die staatsschuld af te betalen. Ze heft namelijk nauwelijks belasting.
Ook dat zou ik eigenlijk wel willen zien of het echt zo is. Want het belastingperecentage ligt wel lager maar de lonen zijn veel hoger en ook het consumptiepeil is hoger.quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:14 schreef Raaskaller het volgende:
[..]
Dat is dus het BNP, hé? Wat alle Amerikanen samen verdienen. Maar, die 60% van dat BNP is de staatsschuld. En in Amerika wordt dus een klein deel daarvan belast. Ik ben niet tegen lage belastingen, integendeel. Maar je moet er wel ruimte voor hebben. De VS heeft dat niet, ze moeten eigenlijk de belasting dus verhogen. Misschien dat een paar fikse milieuheffingen ''the trick'' doen.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 12:26 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Ook dat zou ik eigenlijk wel willen zien of het echt zo is. Want het belastingperecentage ligt wel lager maar de lonen zijn veel hoger en ook het consumptiepeil is hoger.
Voor de VS is het echter lastig te vinden hoe het nou precies in elkaar zit omdat ze enerzijds government taxes hebben, maar ook belastingen die per staat afhankelijk zijn (bijv inkomensbelasting).
Ben geen econoom, maar waarom kunnen ze die belastingen niet verhogen? Volgens mij moet de consumptie gewoon afgeremd worden zodat het handelstekort daalt. Dat doe je door belastingverhogingen en renteverhogingen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:17 schreef gronk het volgende:
[..]
...en als ze belastingen gaan verzwaren, dan bestaat er een risico dat ze zichzelf de nek omdraaien. Ze hebben zichzelf in een hendig sjieke positie gemanoevreerd.
Krik eerst eens het intellectueel gehalte van je posts op, voordat je dit soort domme opmerkingen maakt. Er ontstaat een interessante discussie, waardoor dit topic dus niet overbodig is.quote:Op donderdag 8 maart 2007 22:52 schreef Lauder-Frost het volgende:
[..]
Rutte-fantopicquote:Op donderdag 8 maart 2007 22:59 schreef gronk het volgende:
[..]
't zijn ook altijd dezelfde mensen die dit soort kwalificaties gebruiken
bwhahaha, dumbass, theorieen verzinnen om te proberen de VS toch in een slecht daglicht te plaatsen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 23:14 schreef Raaskaller het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |