quote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:18 schreef woeshie het volgende:
Ik heb overmorgen een sollicitatiegesprek en ben me daarop een beetje aan't voorbereiden.
Maar ik heb het nogal moeilijk met de vraag "Noem u uw zwakke punten" aangezien dit natuurlijk een strikvraag is.
Wat zijn nou goeie goede 'zwakke punten' ?
quote:Graag zoveeel mogelijk voorbeelden![]()
Dat zei een baas bij mijn een van mijn vorige werkgevers ook. Totdat iedereen hem zo strontzat was en ontslag nam. Toen mocht hij zelf zijn bek houden en het alleen uitvoerenquote:Op woensdag 7 maart 2007 13:13 schreef gronk het volgende:
[..]
Hoezo, medewerkers hebben toch gewoon hun bek te houden en alleen maar uit te voeren? De leidinggevende heeft altijd gelijk. Daar-is-ie namelijk de baas voor
quote:Op woensdag 7 maart 2007 00:03 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't wel een beetje genant dat je tegenwoordig kunt studeren voor een functie die in 't gemiddelde bedrijf wordt gebruikt om afgedankt middenkader in te parkeren.
Als je iemand hebt die een beetje weet wat hij doet zal hij een lul antwoord als "Ik leef me teveel in met mijn werk" niet accepteren en zal hij iets zeggen als; Dat is te makkelijk, noem een echte zwakke punt.", en als je dan niet snel ets kan vertellen dat echt jezelf is, dan heb je het goed verpest. Het is namelijk een vraagquote:Op woensdag 7 maart 2007 10:00 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Ja.
Een bedrijf zal eerder iemand aannemen die té perfectionistisch is dan té lui, zoals Isabeau al zei.
En trouwens: Er zit natuurlijk wel wat tussen het zijn van een perfectionist en het "verwaarlozen van jezel en je gezin"
quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:48 schreef Xith het volgende:
Wees eerlijk, wees jezelf, de HRM zal heus wel snappen dat jij je er met een makkelijk antwoord uit probeert te komen. Hij wilt jou zien zoals je bent en zal eerlijkheid meer waarderen dan weer zo'n makkelijke uitweg.
Neem dat maar van mij aan, als 4de jaars Human Resource and Quality management - student![]()
En wat is het grote deel?quote:Op woensdag 7 maart 2007 14:45 schreef teamlead het volgende:
[..]
tot die zelfde HRM tigx een "eerlijke" medewerker gesproken heeft en zijn of haar beslissing over wel of niet aannemen al genomen heeft voor er ook maar 1 woord gesproken is..bij een ervaren interviewer is het interview nog maar een heel klein deel van de besluitvorming
eerste indruk, buikgevoel, intuitiequote:
Da Clickquote:
Ik ookquote:Op woensdag 7 maart 2007 14:59 schreef Rekkie het volgende:
Ik zal volgende week eens kijken of ik een dergelijke vraag voor mijn kiezen krijg
Dank je, jij ook natuurlijk.quote:
between2jobsquote:Op woensdag 7 maart 2007 15:28 schreef Bluezz het volgende:
Ben je nu wel aan het werk, of werkeloos?
(of tussen 2 banen in)
Het vertoont alle kenmerken van een parasitaire infectie.quote:Op woensdag 7 maart 2007 19:46 schreef gronk het volgende:
[checkt leeftijd]
Ah, dus jij bent een onderdeel van de plaag van managers?
En als je geen Human Resource and Quality management student bent, mag je dat dan niet van jou aannemen?quote:Op dinsdag 6 maart 2007 23:48 schreef Xith het volgende:
Wees eerlijk, wees jezelf, de HRM zal heus wel snappen dat jij je er met een makkelijk antwoord uit probeert te komen. Hij wilt jou zien zoals je bent en zal eerlijkheid meer waarderen dan weer zo'n makkelijke uitweg.
Neem dat maar van mij aan, als 4de jaars Human Resource and Quality management - student![]()
Oftewel, da parasiterende laagquote:Op woensdag 7 maart 2007 19:46 schreef gronk het volgende:
[checkt leeftijd]
Ah, dus jij bent een onderdeel van de plaag van managers?
Yup, 't lijkt er wel op. Weet niets, kan niets, maar je moet er wel rekening mee houden want anders krijg je Gedoe.quote:Op woensdag 7 maart 2007 19:57 schreef exode het volgende:
idd, ik weiger daar antwoord op te gevenquote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:22 schreef teamlead het volgende:
zijn er echt nog bedrijven waar die onzinnige standaardvraag gesteld wordt
Nee hoor.quote:Op woensdag 7 maart 2007 20:54 schreef exode het volgende:
Zien zoveel mensen op tegen sollicitatiegesprekken?
Ik totaal niet. Heb wel eens gesprekken gevoerd puur om te kijken hoe ik in de markt lag.....quote:Op woensdag 7 maart 2007 20:54 schreef exode het volgende:
Zien zoveel mensen op tegen sollicitatiegesprekken?
Het probleem ligt meer bij het besef dat je voor niks bent gekomen wanneer blijkt dat die droplul die tegenover je zit je CV niet eens gelezen heeft en uit pure verveling standaardvragen gaat stellen.quote:Op woensdag 7 maart 2007 20:54 schreef exode het volgende:
wat een gefrusteerde werknemers allemaal, (helaas werkt knipoog niet...op mijn laptop) dus denk die er maar bij.
Zien zoveel mensen op tegen sollicitatiegesprekken? ik vond en vind het nooit zo erg. Zie je meteen het bedrijf achter de functie die soms erg vaag klinkt in een advertentie. Vooraf nadenken over mijn antwoorden deed ik nooit.
Ik voer geen flikker uit, maar ik ben daardoor wel uiterst flexibel. Komt zelden voor dat ik geen tijd heb om effe ergens bij te springen.quote:Op donderdag 8 maart 2007 09:48 schreef Pascal86 het volgende:
Mijn leraar zei altijd: maak iets positiefs van je zwakke punten.
quote:Op donderdag 8 maart 2007 17:11 schreef woeshie het volgende:
al die moeite voor niets ..
ze hebben de vraag niet gesteld![]()
![]()
Dit was wel een übervreemde situatiequote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
Hoe je je houdt in rare situaties mischien. Maar daar zijn professionele testen voor.
Ik dacht zelf ook al zo iets.quote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:03 schreef BrandX het volgende:
ik gok zo het bekijken van je assertiviteit. en die was goed gebleken in je reactie "zodra er interresse is in een serieus gesprek, kunt u contact op nemen"
Wat ook goed was was dat je zeker geneog van jezelf blijkt door niet wat te gaan zeggen om het zeggen.
Maar wel een bizar rare methode hoor. Kan jeook op tig andere manieren doen.
Dan denk ik dat ze zelf wat aan het experimenteren warenquote:Op vrijdag 9 maart 2007 14:26 schreef MDKme2 het volgende:
[..]
Ik dacht zelf ook al zo iets.
Maar ik bedoelde eigenlijk meer in de richting van: Heb het nooit bevestigd gekregen door 1 van die bewuste 5 man.
Wat een dom lul verhaal, zegquote:Op dinsdag 6 maart 2007 16:36 schreef BrandX het volgende:
Een goede die je kan gebruiken is heel simpel. het heeft mij de laatste twee sollicitaties in een keer mijn baan opgeleverd![]()
als het goed is, vragen ze doorgaans eerst je sterke punten. Die som je braaf op (zorg wel dat ze echt zijn) Vervolgens stellen ze deze vraag. Het antwoord is simpel: "Dat zijn al mijn sterke punten" Ze zullen verbaasd kijken/reageren dus reageer jij vrij vlot er achteraan met: "ik kan het u ook uitleggen als u dat wilt"
En dat doe je als volgt (dit is een voorbeeld, pas het vooral aan naar je eigen verhaal):
"mijn sterke eigenschap, flexibel, wil ook nog wel eens mijn valkuil zijn, want in mijn enthousiasme neem ik daardoor wel eens te veel hooi op mijn vork."
"Mijn sterke eigenschap punctueel wil soms ook wel eens voor mensen storend zijn in bijvoorbeeld brainstormsessies"
"mijn sterke eigenschap analytisch vermogen kan mijn valkuil zijn omdat ik mezelf soms zo stort in het inhoudelijke, dat het risico bestaat dat ik overkoepelende plaatje uit het oog verlies"
"mijn sterke eigenschap initiatiefvol kan soms de oorzaak zijn dat ik mensen onderweg kwijt raak wanneer ik met de oplossing voor het probleem aan de gang ga"
enz enz enz
en dan zeg je eventueel heel bijdehand: gelukkig ben ik mij doorgaans op de hoogte van mijn valkuilen, waarmee ik veelal voorkom er in te trappen.
wat laten we simpel zijn, doorgaans is dit ook zo.
Succes!
Ja! Vind zo'n persoon echt leuk,quote:Op zondag 11 maart 2007 21:23 schreef Bluezz het volgende:
Kan je eigenlijk gewoon enthousiast zijn en zeggen dat je de baan écht graag wil?
quote:Op maandag 12 maart 2007 08:50 schreef Xith het volgende:
[..]
Ja! Vind zo'n persoon echt leuk,
Ik ken iemand die gewoon een bedrijf binnen liep, de HR kantoor binnenstapte en zei; "Het maakt mij niet uit wat voor positie ik krijg, maar ik wil echt graag in dit bedrijf werken!"
een week later had hij een baan
Schoonmaker?quote:Op maandag 12 maart 2007 08:50 schreef Xith het volgende:
[..]
Ja! Vind zo'n persoon echt leuk,
Ik ken iemand die gewoon een bedrijf binnen liep, de HR kantoor binnenstapte en zei; "Het maakt mij niet uit wat voor positie ik krijg, maar ik wil echt graag in dit bedrijf werken!"
een week later had hij een baan
Dat bedoel ik dus: dan zijn die zwakke punten toch geen zwakke punten meer?quote:Op donderdag 8 maart 2007 09:48 schreef Pascal86 het volgende:
Mijn leraar zei altijd: maak iets positiefs van je zwakke punten.
Het brede plaatje uit het oog verliezen heeft niets met analytisch te maken.quote:Op maandag 12 maart 2007 10:11 schreef Freeflyer het volgende:
je zwakke punten zijn je sterke punten en omgekeerd.
voorbeeld: je bent analytisch heel sterk. tegelijkertijd is dat je zwakke punt omdat je daardoor het brede plaatje wel eens uit het oog verliest.
klopt ik heb het verkeerd geschreven.quote:Op maandag 12 maart 2007 10:28 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]
Het brede plaatje uit het oog verliezen heeft niets met analytisch te maken.
Bijvoorbeeld als je moet samenwerken met incompetente kutcollega's.quote:Op maandag 12 maart 2007 11:03 schreef Freeflyer het volgende:
ander voorbeeld is nauwkeurig werken. dat is vaak iets wat je ziet bij perfectionisten. perfectionisme kan een hele goede eigenschap zijn maar kan ook tegen je werken.
dan zekerquote:Op maandag 12 maart 2007 12:14 schreef gronk het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld als je moet samenwerken met incompetente kutcollega's.
Gisteren werd me die vraag gesteld.quote:Op maandag 12 maart 2007 11:03 schreef Freeflyer het volgende:
klopt ik heb het verkeerd geschreven.
ander voorbeeld is nauwkeurig werken. dat is vaak iets wat je ziet bij perfectionisten. perfectionisme kan een hele goede eigenschap zijn maar kan ook tegen je werken.
quote:Op dinsdag 13 maart 2007 12:58 schreef tomatoman het volgende:
hele topic doorgelezen, best nuttig!
heb om 2 uur sollicitatie.
FUCKING zenuwachtig!
Precies!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]succes
en laat je niet gek maken, tis maar een baan..
tuurlijk niet, 2e keus zijn accepteer je nietquote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:29 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Oh ze willen me wel graag in de portefeuille houden als degene die ze nu hebben laten doorgaan, niet aan de verwachtingen voldoet.. weet eerlijk gezegd niet of ik daar blij mee moet zijn
Het ging prima,quote:Op dinsdag 13 maart 2007 13:30 schreef teamlead het volgende:
[..]succes
en laat je niet gek maken, tis maar een baan..
Hou ons op de hoogte!quote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:50 schreef tomatoman het volgende:
[..]
Het ging prima,
Gesprek was gelukkig heel relax.
De vragen over de sterke en zwakke punten kon ik (mede dankzij dit topic) goed beantwoorden.
Had de indruk dat ze wel tevreden waren.![]()
Nu maar afwachten!![]()
Mooi zoquote:Op dinsdag 13 maart 2007 15:50 schreef tomatoman het volgende:
Het ging prima,
Gesprek was gelukkig heel relax.
De vragen over de sterke en zwakke punten kon ik (mede dankzij dit topic) goed beantwoorden.
Had de indruk dat ze wel tevreden waren.![]()
Nu maar afwachten!![]()
bij mij was het tweede gesprek alleen nog babbelen over wat ik wilde verdienen en wanneer ik kon beginnen en ff handjes schudden met toekomstige collega's.quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:16 schreef woeshie het volgende:
ook een kleine update :
ik mag morgen teruggaan voor een tweede gesprek
op zo'n 2de gesprek worden er hopelijk geen zulke vragen meer gesteld he.. hoop ik?
Dizzzkriminatie!!quote:Op woensdag 14 maart 2007 14:41 schreef Bluezz het volgende:
Bij mij (was toen een leidinggevende functie) gingen ze dieper op de functie in, en werd aan mij gevraagd hoe ik verschillende dingen zou op- en aanpakken.
Er zaten toen ook weer andere toekomstige collega's bij dan de 1e keer.
Ik ben het toen (weer) nét niet geworden omdat ze liever een man wilden![]()
Ik loop tegenwoordig continue tegen discriminatie aanquote:
quote:
Te assertief en zelfverzekerd.quote:Op woensdag 14 maart 2007 18:54 schreef gronk het volgende:
Heb je dat serieus een keer te horen gekregen?
Oeh, als ze dat tegen mij zouden zeggen dan zou ik nog een fijn gesprekje hebben met de desbetreffende P&O-tuthola (m/v). Als in van 'wel, ik begin een vaag idee te krijgen wat voor mensen jullie dan wel zoeken, maar ik wil dat nog even verifieren. Maar eerst, hoelang denken jullie nog te bestaan?'quote:Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Te assertief en zelfverzekerd.
Ik dacht altijd dat het positieve dingen waren
Daarom ook mijn opmerking. Bedrijven die niet-assertieve mensen zoeken met knikkende knieen zoeken of gewoon domme uitvoerders, of ontzettende jaknikkers, die alles OK vinden wat de leidinggevende/het management zegt. En vooral niet teveel zelf nadenken. De eerste soort haal je bij het uitzendbureau, de tweede.. tsja..quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:01 schreef Bluezz het volgende:
Als ik zogenaamd te zelfverzekerd of assertief zou zijn, zou het toch ook moeten botsen?
Want daar zijn ze bang voor
Zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven is iets wat ik toch wel graag probeer. Die privé omstandigheden zijn dus niet echt een optie.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:25 schreef Bluezz het volgende:
Privé omstandigheden
Zijn ze meteen stil en durven ze niet door te vragen.
Uber!quote:Op dinsdag 6 maart 2007 19:19 schreef gronk het volgende:
'mijn zwakke punt is dat ik helemaal afknap van on-originele sollicitatievragen. U hoort nog wel van mij'
Ze bedoelen:quote:Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ik zou wel effe wachten totdat je het bedrijf hebt leren kennen etcquote:Op zondag 11 maart 2007 21:23 schreef Bluezz het volgende:
Kan je eigenlijk gewoon enthousiast zijn en zeggen dat je de baan écht graag wil?
Dat kan soms intimiderend werken, vooral als je in een groep vol vrouwen (meisjes) komt te werken... Ook is het zo dat sommige leidinggevenden liever 'ja en amen' typjes onder zich hebben werken dan iemand die overal wel een woordje over klaar heeftquote:Op woensdag 14 maart 2007 20:13 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Dan heb je wel een slappe zak van een HRM manager als hij niet door vraagt.quote:Op woensdag 14 maart 2007 21:25 schreef Bluezz het volgende:
Privé omstandigheden
Zijn ze meteen stil en durven ze niet door te vragen.
Commissiewerk?quote:Op woensdag 14 maart 2007 22:01 schreef Grachus het volgende:
[..]
Zo dicht mogelijk bij de waarheid blijven is iets wat ik toch wel graag probeer. Die privé omstandigheden zijn dus niet echt een optie..
Inderdaad. Bij mij vroegen ze destijds echt wel door....quote:Op vrijdag 16 maart 2007 09:50 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan heb je wel een slappe zak van een HRM manager als hij niet door vraagt.
quote:Op maandag 19 maart 2007 13:44 schreef woeshie het volgende:
Nog eens een update : Ik heb de job !![]()
Het tweede gesprek heeft nog geen 10 minuten geduurd .. Was enkel om me te laten weten dat ik aangenomen ben en mijn loon te bespreken![]()
Ik heb geen zak uitgevoerd, maar ik heb het er maar op gegooid dat ik niet een type ben die de hele dag graag in de boeken zit. Ben ook aangenomen dus blijkbaar heb ik wel het juiste gezegd.quote:Op vrijdag 16 maart 2007 10:47 schreef Paulusch het volgende:
[..]
Commissiewerk?
Of heb je gewoon als knor echt niets gedaan?
Ik las die post van je vorige week al, heb m onthouden en heb precies dat antwoord gegeven gisteren toen ik tijdens mn tweede gesprek deze vraag kreeg.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 17:28 schreef BrandX het volgende:
[..]
"u moet niets, want niemand is onmisbaar. Wat ik kan staat op het papier voor u (je cv dus) en verder is het aan u om te beslissen of ik als persoon pas in uw organisatie, en of ik het type persoon ben die u zoekt. Daar kan ik u niets over zeggen. Wat ik u wel kan zeggen is dat deze baan mij een grote uitdaging lijkt, en mijn eerste indruk gecombineerd met wat in de vacature staat dusdanig is dat dit mij een werkplek lijkt waar ik me thuis zal voelen en tot mijn recht kan komen."
Wauw!!!quote:Op dinsdag 20 maart 2007 15:30 schreef Gripper het volgende:
[..]
Ik las die post van je vorige week al, heb m onthouden en heb precies dat antwoord gegeven gisteren toen ik tijdens mn tweede gesprek deze vraag kreeg.
Kleine toevoeging: "ik ken de andere kandidaat niet, dus ik weet niet hoe goed die is. Maar ik denk dat het feit dat ik jong ben en van ons tweeën waarschijnlijk het meest dichtbij (5 minuten fietsen) woon zeker een voordeel is: dat maakt me heel flexibel"
Ben benieuwd wat het oplevert, volgende week uitslag
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |