quote:
Milieubureau: CO2-doelstelling kabinet niet realistisch
Van onze verslaggeefster
AMSTERDAM - Het streven van het kabinet om de uitstoot van CO2 in 2020 te beperken met 30 procent, kan alleen bereikt worden door middel van ingrijpende technologische veranderingen en verandering van het gedrag van burgers en bedrijven. Om de ambitieuze milieudoelstellingen in het regeerakkoord te realiseren, is een maatschappelijke trendbreuk nodig. Dit zegt het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP), dat afgelopen vrijdag van het kabinet de opdracht kreeg het akkoord door te rekenen op kosteneffectiviteit.
De jaarlijkse maatschappelijke kosten van het huidige voorstel bedragen in 2020 naar schatting 8 tot 9 miljard euro. Deze kosten kunnen gehalveerd worden als het kabinet minder inzet op duurzame energie en energiebesparing en als er meer gedaan wordt aan CO2-opslag en het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen als methaan en lachgas.
Energiebesparing
De in het regeerakkoord toegezegde extra 500 miljoen voor milieubeleid zijn alleen toereikend als ook burgers en bedrijven investeren. Ook moeten extra emissierechten in het buitenland worden gekocht. Bovendien moet de geplande jaarlijkse energiebesparing van 2 procent worden bijgesteld naar 1,8 procent. Naar verhouding dure maatregelen, zoals het vervangen van alle verouderde koelkasten en vriezers door energiezuiniger exemplaren, kunnen zo worden vermeden.
Het kabinet kiest terecht voor een actieve rol van Nederland in Europa, aldus het MNP. Een nieuwe balans tussen economie en ecologie kan uitsluitend in Europees verband worden gerealiseerd.
Effect vliegheffing gering
Een extra belasting op vliegtickets levert amper milieuwinst op. Nederlanders pakken wellicht minder vaak het vliegtuig, maar het aantal passagiers dat op Schiphol overstapt, zal volgens het MNP blijven groeien. Ook het vrachtvervoer neemt toe. ‘Het effect op de CO2-uitstoot van de luchtvaart is hierdoor marginaal.’ De Tweede Kamer wilde voor het debat van donderdag met het nieuwe kabinet inzicht in de haalbaarheid van de milieudoelen van Balkenende-4.
Rekeningrijden
Het planbureau ziet wel milieuwinst in de plannen voor versnelde invoering van rekeningrijden. Het autogebruik kan daardoor met 10 tot 15 procent zijn afgenomen in 2020. Een verfijning van de kilometerprijs - hoe schoner de auto, hoe lager de heffing - kan extra profijt opleveren.
Op die miljardenkosten kan volgens het MNP aanzienlijk worden bezuinigd (tot 4,6 miljard), als de streefplafonds worden verlaagd tot 1,8 procent energiebesparing en 16 procent duurzame energie.
Beperkte groei Schiphol
Volgens het MNP zullen verder de mogelijkheden van Schiphol om door te groeien beperkt zijn. Het kabinet wil Schiphol de ruimte geven binnen de bestaande milieu- en geluidseisen, waarbij verderaf gelegen huizen beter geïsoleerd moeten worden. Volgens het planbureau is zo'n drieslag niet mogelijk.
Volgens projectleidster Annemarie van Wezel moet het regeerakkoord ingevuld worden. ‘Wat ontbreekt zijn de handen en voeten. Daar heeft het kabinet nog tijd voor nodig. Het pakket wordt de komende honderd dagen uitgewerkt in overleg met maatschappelijke organisaties. Maar het regeerakkoord is in elk geval een goed begin.’
Als dat beleidsprogramma, compleet met concrete maatregelen, instrumenten en precieze financiering, gereed is, zal het MNP een definitieve doorrekening maken.
Kritiek oppositie
GroenLinks vindt dat het nieuwe kabinet ‘zich ten onrechte een groen imago heeft aangemeten’. Fractievoorzitter Femke Halsema zegt naar aanleiding van het MNP-rapport dat meer milieumaatregelen nodig zijn en dat geïnvesteerd moet worden in beter openbaar vervoer.
Halsema noemt de 500 miljoen euro die wordt uitgetrokken voor milieubeleid ‘ontoereikend’ en wijst erop dat volgens het MNP aanvullende maatregelen nodig zijn om de doelstellingen van het kabinet te halen.
De GroenLinks-leider zal donderdag in het debat aanvoeren dat de groei van de mobiliteit op gespannen voet staat met de volksgezondheid.
Als we nou eens afspraken dat we wat minder gelul op papier genereerden