abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 februari 2007 @ 14:17:19 #201
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_46655164
quote:
Op zondag 25 februari 2007 13:57 schreef VonHinten het volgende:
Jij denkt precies zoals je ouders? Jij hebt dezelfde politieke voorkeur? Dezelfde muzieksmaak? Jullie gaan naar dezelfde restaurants? Doe niet zo naïef.

Geloof is wel degelijk iets persoonlijks. Als je je alleen maar gedraagd naar je opvoeding zonder daarbij zelf na te denken heb je wat mij betreft een dood geestelijk leven en een geloof van niets. Die mensen noem ik ook niet gelovig, maar meer 'aanhangers' van een denkbeeld van anderen wat ze zelf niet eigen (durven te) maken.
Religie is per definitie geloof in het geloof van een ander. Zoals Niko ter Linden in zijn 'Het verhaal gaat...' citeerde: 'alle woorden over boven komen van beneden'. En in dat verband valt de appel inderdaad niet ver van de boom, en er is al eeuwen niets nieuws onder de zon.

In Japan verschijnt de maagd Maria niet - gek genoeg. Geloof is wel degelijk gebaseerd op je opvoeding en de sociale context waarin je groot wordt. Natuurlijk zul je het persoonlijk ervaren, maar dat impliceert dat jouw ervaringen los staan van je omgeving. Helaas, dat is verre van het geval.
'Nuff said
  zondag 25 februari 2007 @ 14:39:21 #202
242 Pinball
Electric Monk
pi_46656105
quote:
Op zondag 25 februari 2007 13:57 schreef VonHinten het volgende:

Jij denkt precies zoals je ouders? Jij hebt dezelfde politieke voorkeur? Dezelfde muzieksmaak? Jullie gaan naar dezelfde restaurants? Doe niet zo naïef.
Dat zeg ik toch helemaal niet?
Probeer om even voorbij mij te kijken, of voorbij jezelf. Ik heb het over de grote lijnen.
quote:
Geloof is wel degelijk iets persoonlijks. Als je je alleen maar gedraagd naar je opvoeding zonder daarbij zelf na te denken heb je wat mij betreft een dood geestelijk leven en een geloof van niets. Die mensen noem ik ook niet gelovig, maar meer 'aanhangers' van een denkbeeld van anderen wat ze zelf niet eigen (durven te) maken.
Ben je mal. Het is grotendeels napraterij, en dat geldt voor het gros van de gelovigen. Als jij in Turkije was geboren was je gewoon moslim, en als je in Eindhoven was geboren gewoon katholiek. Niks persoonlijk geloof, dat wordt je gewoon aangeleerd.

En die randgevallen die een bestaande religie strippen van de zaken die ze niet bevalt en zo hun eigen persoonlijke religie 'verzinnen' hebben de kern van die opvattingen nog steeds aangeleerd gekregen.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_46656655
quote:
Op zondag 25 februari 2007 14:17 schreef Doffy het volgende:

[..]

Religie is per definitie geloof in het geloof van een ander. Zoals Niko ter Linden in zijn 'Het verhaal gaat...' citeerde: 'alle woorden over boven komen van beneden'. En in dat verband valt de appel inderdaad niet ver van de boom, en er is al eeuwen niets nieuws onder de zon.

In Japan verschijnt de maagd Maria niet - gek genoeg. Geloof is wel degelijk gebaseerd op je opvoeding en de sociale context waarin je groot wordt. Natuurlijk zul je het persoonlijk ervaren, maar dat impliceert dat jouw ervaringen los staan van je omgeving. Helaas, dat is verre van het geval.
Tuurlijk, d.m.v. je opvoeding kom je in aanraking met het geloof en wordt het geloof op jouw overgedragen zoals je opvoeders dat ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat je er zelf niet aan toe kan voegen of het kan veranderen.

Het citaat van Ter Linden vind ik een mooie. Het klopt inderdaad dat het Godsbeeld wat je hebt vaak door andere mensen gecreëerd is. Het is aan jezelf om d.m.v. ervaring en/of onderzoek je eigen Godsbeeld te creëeren. En dát is wel iets nieuws onder de zon.

Overigens spreek jij in je post eerst over 'het geloof in het geloof van een ander' en vervolgens zeg je 'gebaseerd op je opvoeding'. Dat zijn twee wezenlijk verschillende dingen. Het geloof wat ik nu heb is -mijn- geloof, maar wat wel degelijk zijn roots heeft in mijn opvoeding. Als je het verandert, is het toch al je eigen geloof geworden?

[ Bericht 2% gewijzigd door VonHinten op 25-02-2007 15:04:14 ]
pi_46656952
quote:
Op zondag 25 februari 2007 14:39 schreef Pinball het volgende:

[..]

Dat zeg ik toch helemaal niet?
Probeer om even voorbij mij te kijken, of voorbij jezelf. Ik heb het over de grote lijnen.
[..]

Ben je mal. Het is grotendeels napraterij, en dat geldt voor het gros van de gelovigen. Als jij in Turkije was geboren was je gewoon moslim, en als je in Eindhoven was geboren gewoon katholiek. Niks persoonlijk geloof, dat wordt je gewoon aangeleerd.

En die randgevallen die een bestaande religie strippen van de zaken die ze niet bevalt en zo hun eigen persoonlijke religie 'verzinnen' hebben de kern van die opvattingen nog steeds aangeleerd gekregen.
Allereerst: ik zie aanleren niet als het erin plempen van informatie die aangenomen dient te worden. Er komt wel degelijk een moment in je leven dat je zelf de keuze maakt over wat je aanneemt en wat niet. Natuurlijk is het moeilijk om, als je zoals bijv. mij, tot je 18e bij je ouders hebt gewoond op de Veluwe en bij een Geref. kerk hebt gezeten, objectief tegen de zaken aan te kijken. Ik zie die eenzijdige opvoeding dan ook als een handicap.
'k Ben nu de zaken op een rijtje aan het zetten op religieus gebied. En natuurlijk blijf je de gevolgen merken van je opvoeding, zo is het best lastig om (als ik een voorbeeld mag noemen) aan de rol van Jezus te tornen als je 18 jaar lang hebt gehoord dat die voor jou zonden gestorven is. Ik wil die keuze echter wel zélf maken: neem ik hem aan als verlosser of niet. Mijn opvoeding zegt 'ja', mijn gevoel zegt op dit moment 'nee'. Als ik zie wat ik de afgelopen tijd allemaal heb opgegeven binnen het chr. geloof zou het mij niet verbazen als ik het hele chr. ooit verlies. Ik ben op pad, maar weet mijn bestemming nog niet.

Anyway, wat ik probeer te zeggen is dat je wel degelijk iets wordt aangeleerd, maar dat je ook zelf de verantwoordelijkheid hebt om een goede keuze te maken. En ik denk dat in dat opzicht iedereen een goede keuze kan maken, of die nou christelijk, moslim of niet-gelovig is.
  zondag 25 februari 2007 @ 15:16:53 #205
242 Pinball
Electric Monk
pi_46657409
quote:
Op zondag 25 februari 2007 15:03 schreef VonHinten het volgende:

<snip>
Juist. Als ik íets tegen heb op religie is het wel dat het prima jongeren zoals jij verneukt met die verlosser-crap. Jij had nu ook gewoon kunnen genieten van het leven en je jeugd in plaats van worstelen met je geloof omdat de wereld dat geloof met grote passen aan het inhalen is.

Maar daar ging het niet over, daar zijn andere topics voor.
Dus ik blader even terug.
quote:
Op zondag 25 februari 2007 13:38 schreef Haushofer het volgende:
Echter, het bestaan van God baseren mensen vaak ook op persoonlijke ervaringen en interpretaties, en wie ben je dan om dat dom te vinden?
Is dat echt zo?
Is geloof niet gewoon heel erg regionaal en sociaal bepaald? Dat krijg je gewoon mee van je opvoeders en omgeving. Niks eigen ervaring en interpretatie, gewoon cultuur.
Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.
pi_46658129
quote:
Op zondag 25 februari 2007 15:16 schreef Pinball het volgende:

[..]

Juist. Als ik íets tegen heb op religie is het wel dat het prima jongeren zoals jij verneukt met die verlosser-crap. Jij had nu ook gewoon kunnen genieten van het leven en je jeugd in plaats van worstelen met je geloof omdat de wereld dat geloof met grote passen aan het inhalen is.
Ho ho ho als er iemand een levensgenieter is, ben ik het wel. Ik ben geen zielig, geïndoctrineerd mannetje.
quote:
[..]

Is dat echt zo?
Is geloof niet gewoon heel erg regionaal en sociaal bepaald? Dat krijg je gewoon mee van je opvoeders en omgeving. Niks eigen ervaring en interpretatie, gewoon cultuur.
Je opvoeding is cultuurbepaald. Wat je er mee doet als je zelfstandig erover nadenkt kán je geloof individueel maken. Ik ben het wel degelijk met Haush. eens dat ervaring en interpretatie geloof uniek en/of individueel kunnen maken.
pi_46659159
quote:
Op zondag 25 februari 2007 13:32 schreef digitaLL het volgende:
Het is imo onjuist mensen herhaaldelijk belachelijk te maken die in iets geloven wat onbewijsbaar is. Alhoewel we ook kunnen lachen om kinderen die in de Sint en kerstman geloven. Mijn reden om het niet al te snel belachelijk te maken is het volgende. We lachen gehandicapten niet uit om hun handicap. Mentaal verminkte mensen zijn imo ook gehandicapt. Volgens mij beseffen ze het ook onbewust, vandaar hun felle reacties erop
ik hoop dat dit een grapje moet voorstellen
  zondag 25 februari 2007 @ 16:25:05 #208
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_46659916
quote:
Op zondag 25 februari 2007 16:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
ik hoop dat dit een grapje moet voorstellen
QED
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  FOK!Fotograaf zondag 25 februari 2007 @ 16:29:16 #209
17893 Forno
pi_46660099
quote:
Op zondag 25 februari 2007 13:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ja, maar dat is omdat logisch gezien de status van die theepot gelijk is aan die van God. Echter, het bestaan van God baseren mensen vaak ook op persoonlijke ervaringen en interpretaties, en wie ben je dan om dat dom te vinden? Zolang het niet tot in het absurde wordt doorgetrokken, vind ik geloven in God helemaal niet dom.
Waarom vind je persoonlijke ervaringen (openbaringen?) niet dom, als je de logica tussen theepot en bovennatuurlijke macht wel accepteert? Daar zit toch een discrepantie? Mits je agnost bent.
  zondag 25 februari 2007 @ 17:21:42 #210
168821 Luigi_
Forza Milano
pi_46662140
quote:
Op zondag 25 februari 2007 12:28 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Als je zo overtuigt bent van hetgeen waarin je gelooft waar te zijn, dan kun je er niet makkelijk beledigd door raken. Ik ben ervan overtuigt dat het waar is dat ik een auto heb. Als iemand zegt dat auto's niet bestaan of dat ik geen auto heb raak ik daardoor niet beledigt. Ik zal eerder aan het verstand gaan twijfelen van degene die de beweringen doet. De mate van op deze manier beledigd raken is imo omgekeerd evenredig met de geloofwaardigheid die men er zelf aan hecht.
Ik denk dat de TS niet beledigd zal worden als iemand zegt ik denk dat alles wat jij geloofd niet waar is,als iemand daarentegen zegt Mara de vieze kankerhoer is het toch normaal dat iemand die veel waarde hecht aan de persoon Maria daar beledigd door raakt. Ik wel in ieder geval.
  zondag 25 februari 2007 @ 17:32:24 #211
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_46662580
quote:
Op zondag 25 februari 2007 17:21 schreef Luigi_ het volgende:
Ik denk dat de TS niet beledigd zal worden als iemand zegt ik denk dat alles wat jij geloofd niet waar is,als iemand daarentegen zegt Mara de vieze kankerhoer is het toch normaal dat iemand die veel waarde hecht aan de persoon Maria daar beledigd door raakt. Ik wel in ieder geval.
Om mijn auto als voorbeeld te nemen, als iemand zegt dat mijn auto lelijk is kan ik me beledigd voelen. Zeggen dat Maria een kankerhoer is heeft de intentie iemand te kwetsen. Ik weet niet van enige historische bronnen die dat bevestigen. Het zegt meer over degene die dat zegt dan de toehoorder. Een bewering als Mohammed was pedofiel kan bijv. wel historisch achterhaalt worden. Als men dat beledigend vindt moet men denk ik beter nadenken over hetgeen men aanhangt, of hoe men zijn geloof beleeft. Dan nog hangt het van de context af waarin men de bewering doet.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  zondag 25 februari 2007 @ 17:39:22 #212
168821 Luigi_
Forza Milano
pi_46662865
quote:
Op zondag 25 februari 2007 17:32 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Om mijn auto als voorbeeld te nemen, als iemand zegt dat mijn auto lelijk is kan ik me beledigd voelen. Zeggen dat Maria een kankerhoer is heeft de intentie iemand te kwetsen. Ik weet niet van enige historische bronnen die dat bevestigen. Het zegt meer over degene die dat zegt dan de toehoorder. Een bewering als Mohammed was pedofiel kan bijv. wel historisch achterhaalt worden. Als men dat beledigend vindt moet men denk ik beter nadenken over hetgeen men aanhangt, of hoe men zijn geloof beleeft. Dan nog hangt het van de context af waarin men de bewering doet.
Heb je gelijk in.

Mensen die zich beledigd voelen doordat hetgene waar zij in geloven in twijfel getrokken wordt. Zegt meer over de mensen dan over het geloof, ik had/heb het idee dat jij het geloof dat aanrekende. Dat idee heb ik nu minder omdat je met redelijke argumenten komt
  zondag 25 februari 2007 @ 18:12:40 #213
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_46664180
quote:
Op zondag 25 februari 2007 17:39 schreef Luigi_ het volgende:
Heb je gelijk in.

Mensen die zich beledigd voelen doordat hetgene waar zij in geloven in twijfel getrokken wordt. Zegt meer over de mensen dan over het geloof, ik had/heb het idee dat jij het geloof dat aanrekende. Dat idee heb ik nu minder omdat je met redelijke argumenten komt
Er zijn verschillende typen gelovigen en alles op 1 hoop gooien gaat in het geval dat gelovigen zich beledigd voelen niet op. Er zijn geindoctrineerden die in al hun vroege jeugd mentaal verminkt zijn, zij voelen zich buitengewoon snel gekwetst omdat het geloof van hen een mentale handicap is en geen echte eigen overtuiging. Dan zijn er gelovigen die gekwetst raken omdat ze zelf niet echt overtuigt zijn van hun geloof en wat dat betreft niet stevig in hun schoenen staan. En het kan zijn dat men de opzettelijke bedoeling heeft te kwetsen. Dan hangt het af van de intelligentie/levenservaring af of je je beledigd voelt. In zo'n geval kun je denken deze persoon schept blijkbaar genoegen in het opzettelijk kwetsen, dat getuigd van psychische problemen. Wat een zielige persoon, hoe is dat zo gekomen ?
  zondag 25 februari 2007 @ 19:28:19 #214
168821 Luigi_
Forza Milano
pi_46667090
quote:
Op zondag 25 februari 2007 18:12 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Er zijn verschillende typen gelovigen en alles op 1 hoop gooien gaat in het geval dat gelovigen zich beledigd voelen niet op. Er zijn geindoctrineerden die in al hun vroege jeugd mentaal verminkt zijn, zij voelen zich buitengewoon snel gekwetst omdat het geloof van hen een mentale handicap is en geen echte eigen overtuiging. Dan zijn er gelovigen die gekwetst raken omdat ze zelf niet echt overtuigt zijn van hun geloof en wat dat betreft niet stevig in hun schoenen staan. En het kan zijn dat men de opzettelijke bedoeling heeft te kwetsen. Dan hangt het af van de intelligentie/levenservaring af of je je beledigd voelt. In zo'n geval kun je denken deze persoon schept blijkbaar genoegen in het opzettelijk kwetsen, dat getuigd van psychische problemen. Wat een zielige persoon, hoe is dat zo gekomen ?
Beschuldig je mij nou van generaliseren?

Wat ik zei...het zegt meer over de persoon dan over het geloof
pi_46668870
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 16:27 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Nou sommige figuren waren ook echt klootzakken.
God bijvoorbeeld.
pi_46669304
quote:
Op zondag 25 februari 2007 20:12 schreef eRixx het volgende:

[..]

God bijvoorbeeld.
Reageren is niet verplicht hoor
pi_46669402
quote:
Op zondag 25 februari 2007 20:21 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Je voelt je nu toch niet beledigd door mijn persoonlijke mening over god in de bijbel, wel?
pi_46669452
quote:

[..]

Tsjaah, valt toch onder vrijheid van meningsuiting hé.
pi_46669513
quote:
Op zondag 25 februari 2007 20:12 schreef eRixx het volgende:
God bijvoorbeeld.
En zeker de God van het oude testament.
quote:
Voel je je nou beledigd?? De des betreffende persoon beledigde jou niet maar God.
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
pi_46669765
Even on topic naar aanleiding van voorgaande reactie. Als ik niet kan bepalen waar de ander in gelooft, hoe kan ik dan bepalen waar ik hem wel en niet mee kan beledigen?

Ik vind de god van de bijbel een enorme klootzak. Ik heb daar mijn redenen voor. Ieder kan die redenen lezen. Mijn overtuiging is dat als god toch bestaat; hij mn reet kan likken. Ik buig niet voor gespuis zoals hij.

Is dit beledigend? Mag ik dit niet zeggen omdat gelovigen doorgaans wat lange teentjes hebben? Onzin.
pi_46671056
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:58 schreef milfoid het volgende:
Kijk er is een verschil: Ik ben atheist, en zo lang ik mensen tegen kom en een discussie aan ga die geloof als geloof aanschouwen en bewust zijn dat ze een keus hebben gemaakt om te geloven wind ik me niet op.

Maar pas als ik mensen tegen kom die mij gaan overtuigen dat hun geloof of overtuiging waarheid is, en daarmij mij pushen in een bepaalde richting word ik geirriteerd. Ik respecteer hun overtuiging maar respecteer mij ook is dan het antwoord. Overigens heb ik vaak meegemaakt dat mensen die een streng christelijke opvoeding genieten wel wat wereldvreemd zijn. Maar dat ligt natuurlijk aan de gradaties. Overigens is mijn 'geloof' onderbouwdt door dingen die ik persoonlijk mee maak of ervaar. Terwijl andere geloven vaak van horen zeggen of gebasseerd zijn op van horen zeggen.
of lazen, helemaal mee eens.

wat ik vooral klote vind (wellicht enigszins ook mijn schuld) is als ik een zeer filosofisch onderwerp op de ene of ander manier doe, en niet eens in de buurt van god komt dat er dan weer gezegd wordt god heeft het zo gemaakt en mensen die alles zo tweezijdig zien vreselijke gesprekken ermee, krijg het idee dat ik tegen een pinpasautomaat sta te praten. (ipv tegen een muur praten ze nu ook)

qua titel gezien, waar ik het heiligst in geloof, valt niet te beledigen en als iemand al een belediging maakt over iets wat ik gelooft, denk ik gewoon boeie jouw mening, mijn mening.
pi_46671332
quote:
Op zondag 25 februari 2007 20:30 schreef eRixx het volgende:
Even on topic naar aanleiding van voorgaande reactie. Als ik niet kan bepalen waar de ander in gelooft, hoe kan ik dan bepalen waar ik hem wel en niet mee kan beledigen?

Ik vind de god van de bijbel een enorme klootzak. Ik heb daar mijn redenen voor. Ieder kan die redenen lezen. Mijn overtuiging is dat als god toch bestaat; hij mn reet kan likken. Ik buig niet voor gespuis zoals hij.

Is dit beledigend? Mag ik dit niet zeggen omdat gelovigen doorgaans wat lange teentjes hebben? Onzin.
Dat kun je prima vinden, maar heb jij de moeite ook genomen om je echt te verdiepen in de Bijbel, en alle verhalen mee te nemen? En heb je verschillende tekstinterpretaties bekeken, en de cultuur en geschiedenis bekeken waarin die verhalen geschreven zijn? Ik ben het trouwens met je eens dat God erg nare trekken heeft in het oude testament. Maar ik zal hem nooit een klootzak noemen. Ten eerste omdat ik niet in zo'n God geloof, en ten tweede omdat ik die God zie als een menselijke beschrijving.

Ik heb wel het idee dat bepaalde mensen hier de teksten gaan lezen met het idee "de Bijbel is flauwekul, en we gaan elk vers wat dit op het eerste gezicht aantoont, es flink naar voren schuiven". Ik vind dat wat een arme manier van lezen, want er valt veel meer dan dat uit te halen, ook voor niet-Christenen.
pi_46671635
quote:
Op zondag 25 februari 2007 21:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat kun je prima vinden, maar heb jij de moeite ook genomen om je echt te verdiepen in de Bijbel, en alle verhalen mee te nemen? En heb je verschillende tekstinterpretaties bekeken, en de cultuur en geschiedenis bekeken waarin die verhalen geschreven zijn? Ik ben het trouwens met je eens dat God erg nare trekken heeft in het oude testament. Maar ik zal hem nooit een klootzak noemen. Ten eerste omdat ik niet in zo'n God geloof, en ten tweede omdat ik die God zie als een menselijke beschrijving.

Ik heb wel het idee dat bepaalde mensen hier de teksten gaan lezen met het idee "de Bijbel is flauwekul, en we gaan elk vers wat dit op het eerste gezicht aantoont, es flink naar voren schuiven". Ik vind dat wat een arme manier van lezen, want er valt veel meer dan dat uit te halen, ook voor niet-Christenen.
Moet ik de herkomst van alle teksten weten om te kunnen concluderen dat als iemand daar in gelooft dat ik zijn god dan een klootzak vind? Ik dacht het niet. Natuurlijk heb je gelijk dat er oorzaken zijn en redenen en dat er denkwijzen en interpretaties mogelijk zijn. Maar dat geldt niet voor de christen die roept dat god ons geschapen heeft en dat god liefde is. Bovendien doet dat niets af aan het verhaal van het oude testament (noch aan het nieuwe, overigens).

Er valt HEEL veel meer uit te halen. Dat ben ik volledig met je eens. Maar dat geldt voornamelijk voor de objectieve niet-gelover. Niet voor de 'mijn god is groot' gelover. Hetgeen je er uit kunt halen is geenzins religieus te noemen.

ALS ik dus al iemand beledig, is het de hoofdpersoon uit een oud verhaal en niet de persoon die goedgelovig genoeg is dat zijn god te noemen.
pi_46678608
quote:
Op zondag 25 februari 2007 20:23 schreef eRixx het volgende:

[..]

Je voelt je nu toch niet beledigd door mijn persoonlijke mening over god in de bijbel, wel?
Lol. Nee ik voel mij niet beledigd door jou opmerking. Wat ik bedoelde te zeggen is dat dit soort opmerkingen wat mij betreft zinloos zijn in WFL waar meningen vaak onderbouwd worden met argumenten. Daarom kan een argumentloos 'God is een klootzak' wat mij betreft achterwege worden gelaten.

Waarom reageer ik eigenlijk op jou?

[ Bericht 1% gewijzigd door VonHinten op 25-02-2007 23:45:28 ]
pi_46678629
quote:
Op zondag 25 februari 2007 20:24 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Tsjaah, valt toch onder vrijheid van meningsuiting hé.
Zie post hierboven. Dat bedoelde ik ermee.
pi_46678665
quote:
Op zondag 25 februari 2007 20:25 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

En zeker de God van het oude testament.
[..]

Voel je je nou beledigd?? De des betreffende persoon beledigde jou niet maar God.
Zie hierboven. Hoe zinloos is het om een simpel statement te maken zonder argumenten. Wat voor discussieniveau probeert meneer eigenlijk te bereiken? Dat ik ga zeggen: "God is geen klootzak"? En dat hij dan weer zegt: "Wel" enz enz?

Hij beledigt mij niet, maar zet wat mij betreft zichzelf voor schut.

[ Bericht 13% gewijzigd door VonHinten op 25-02-2007 23:45:52 ]
pi_46679939
quote:
Op zondag 25 februari 2007 23:34 schreef VonHinten het volgende:

[..]

Lol. Nee ik voel mij niet beledigd door jou opmerking. Wat ik bedoelde te zeggen is dat dit soort opmerkingen wat mij betreft zinloos zijn in WFL waar meningen vaak onderbouwd worden met argumenten. Daarom kan een argumentloos 'God is een klootzak genocidale massamoordenaar' wat mij betreft achterwege worden gelaten.

..
How many has God killed?
quote:
I kill ... I wound ... I will make my arrows drunk with blood, and my sword shall devour flesh. -- Deuteronomy 32:39-42
pi_46685269
quote:

[..]

Lol. Nee ik voel mij niet beledigd door jou opmerking. Wat ik bedoelde te zeggen is dat dit soort opmerkingen wat mij betreft zinloos zijn in WFL waar meningen vaak onderbouwd worden met argumenten. Daarom kan een argumentloos 'God is een klootzak' wat mij betreft achterwege worden gelaten.
Nee hoor, er zijn tig argumenten voor te vinden.
pi_46685496
quote:
Op maandag 26 februari 2007 00:05 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

How many has God killed?
[..]
Wie heeft de mens gemaakt?
  maandag 26 februari 2007 @ 08:18:39 #230
242 Pinball
Electric Monk
pi_46685527
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:

Evolutie.
pi_46685627
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:18 schreef Pinball het volgende:

[..]

Evolutie.
Amen
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_46685647
quote:

[..]

Die vraag was al beantwoord.
Nou de vraag 'wie heeft God gemaakt'.
Wie gelooft in God gelooft niet in al die andere 19.999 goden.
Ik geloof niet in 20.000 goden. Zo'n klein verschil maar zoveel discussie.
pi_46685660
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:32 schreef onemangang het volgende:

[..]

Die vraag was al beantwoord.
Evolutie?
Wie met niets tevreden is, bezit alles.
pi_46686561
quote:
Op zondag 25 februari 2007 21:13 schreef eRixx het volgende:

[..]

Moet ik de herkomst van alle teksten weten om te kunnen concluderen dat als iemand daar in gelooft dat ik zijn god dan een klootzak vind? Ik dacht het niet.
Nee, ik zeg alleen dat als je je wat meer verdiept in de teksten, waarschijnlijk wat genuanceerder zult zijn.
pi_46686593
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:34 schreef ImmovableMind het volgende:

[..]

Evolutie?
Je gebruikt een wetenschappelijk concept om een religieuze entiteit mee te verklaren? Als je dan toch wetenschap wilt toepassen, moet je eerst God fatsoenlijk definieren en kijken of Het ook daadwerkelijk nodig is.
  maandag 26 februari 2007 @ 09:54:35 #236
16845 L3IPO
I am...MEGATRON!
pi_46686690
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:35 schreef teamlead het volgende:

[..]

het duurde nog lang voor die opmerking kwam.

Mij zul je dat iig nooit horen zeggen, de RK Kerk heeft dat de laatste (pakweg) 400 jaar OOK niet gezegd.
Omdat "den Christen" altijd beweert dat niet hij maar Jezus daarover oordeelt. Maar ondertussen denken ze het wel allemaal...hypocryte zooi
Humans dont deserve to live...
pi_46686731
quote:

[..]

Tja, de natuur is in ieder geval volstrekt meedogenloos en kent geen medelijden. Amoreel. De God van Abraham daarentegen is volstrekt immoreel, een monster, met typische karaktereigenschappen van een psychopaat. En als je dan zo de actualiteiten leest, zo nu en dan een geschiedenisboekje, dan verbaast het in ieder geval mij niets dat een dergelijke godsidee ontstaan is in het Midden Oosten. Als er al zoiets bestaat als een God is het zeker niet dat beest van de bijbel/koran, wat overduidelijk het product is van de mens, en niet van iets verhevens.
  maandag 26 februari 2007 @ 10:17:07 #238
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46687160
quote:
Op maandag 26 februari 2007 09:54 schreef L3IPO het volgende:

[..]

Omdat "den Christen" altijd beweert dat niet hij maar Jezus daarover oordeelt. Maar ondertussen denken ze het wel allemaal...hypocryte zooi
ik kan alleen voor mezelf spreken en niet voor mijn anderhalf miljard geloofsgenoten natuurlijk. Ik geloof niet dat iemand die niet in God gelooft automatisch naar de hel gaat. Ik geloof wel dat het voor een atheist moeilijker is om de Hemel binnen te komen, doordat hij/zij de genade van het doopsel en de overige sacramenten heeft moeten ontberen. En in het geval van een aantal niet gelovigen of anders gelovigen weiger ik te geloven dat God hun goede daden onbeloond laat alleen vanwege het simpele gegeven dat ze niet het Christelijke geloof aanhingen. Een Ghandi bijvoorbeeld of een Boedha.

Neemt niet weg dat er vast mensen zijn die daar anders over denken.
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  maandag 26 februari 2007 @ 10:19:13 #239
242 Pinball
Electric Monk
pi_46687207
quote:
Op maandag 26 februari 2007 08:32 schreef onemangang het volgende:

De mens.
Net als geesten, demonen, de duivel himself, kabouters en elfjes, allemaal helemaal zelf verzonnen om dingen te verklaren die we niet konden verklaren, om angst aan te jagen of gerust te stellen.
pi_46687248
quote:
Op maandag 26 februari 2007 10:17 schreef teamlead het volgende:

[..]

ik kan alleen voor mezelf spreken en niet voor mijn anderhalf miljard geloofsgenoten natuurlijk. Ik geloof niet dat iemand die niet in God gelooft automatisch naar de hel gaat. Ik geloof wel dat het voor een atheist moeilijker is om de Hemel binnen te komen, doordat hij/zij de genade van het doopsel en de overige sacramenten heeft moeten ontberen. En in het geval van een aantal niet gelovigen of anders gelovigen weiger ik te geloven dat God hun goede daden onbeloond laat alleen vanwege het simpele gegeven dat ze niet het Christelijke geloof aanhingen. Een Ghandi bijvoorbeeld of een Boedha.

Neemt niet weg dat er vast mensen zijn die daar anders over denken.
het idee alleen al dat dat monster van de bijbel mensen als Boedha en Gandhi de maat zou nemen is hoogst aanmatigend. Heb je trouwens die post gezien over de overeenkomsten tussen de leer van Boedha en Jezus?
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 21:42 schreef Apropos het volgende:
Wat is er boeddhistisch aan het Christendom?
http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_Buddhism
  maandag 26 februari 2007 @ 10:22:50 #241
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46687280
quote:
Op maandag 26 februari 2007 10:21 schreef Godslasteraar het volgende:

[..]

het idee alleen al dat dat monster van de bijbel mensen als Boedha en Gandhi de maat zou nemen is hoogst aanmatigend.
wat is er aanmatigend aan het idee dat (er even vanuit gaande dat God bestaat) ook Ghandi en Boedha zich moeten verantwoorden
quote:
Heb je trouwens die post gezien over de overeenkomsten tussen de leer van Boedha en Jezus?
[..]

http://en.wikipedia.org/wiki/Christianity_and_Buddhism
weinig nieuws onder de zon
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
pi_46693320
quote:
Op maandag 26 februari 2007 10:22 schreef teamlead het volgende:

[..]

wat is er aanmatigend aan het idee dat (er even vanuit gaande dat God bestaat) ook Ghandi en Boedha zich moeten verantwoorden
Zij hebben -in tegenstelling tot figuren als Mozes en Mohammed die zich niet zouden hoeven te verantwoorden- géén bloed aan hun handen kleven.

Sterker nog, een man als Ghandi had geen God of geweld nodig om volkeren te verenigen. Mozes en Mohammed wel. Toch typisch.
  maandag 26 februari 2007 @ 13:54:05 #243
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46693408
quote:
Op maandag 26 februari 2007 13:51 schreef onemangang het volgende:

[..]

Zij hebben -in tegenstelling tot figuren als Mozes en Mohammed die zich niet zouden hoeven te verantwoorden- géén bloed aan hun handen kleven.

Sterker nog, een man als Ghandi had geen God of geweld nodig om volkeren te verenigen. Mozes en Mohammed wel. Toch typisch.
da's nogal een andere discussie lijkt me . het punt dat ik maakte: ALS God bestaat, oordeelt hij ook over Ghandi en Boedha en ik geloof niet dat deze twee voorbeelden door God naar de hel gestuurd zijn
pi_46695133
quote:

[..]

Waarom reageer ik eigenlijk op jou?
Argumentloos? Een massamoordenaar, iemand die kleine kinderen accepteert als offer? Moet ik nou echt voorbeelden geven? Heb jij een ander boek gelezen ofzo? ;-)

Ik heb je duidelijk uitgelegd waarom ik die god niet zo erg mag. Doe niet alsof dat een inhoudsloze mening is zonder argumentatie.
pi_46696621
quote:
Op maandag 26 februari 2007 14:42 schreef eRixx het volgende:
Argumentloos? Een massamoordenaar, iemand die kleine kinderen accepteert als offer? Moet ik nou echt voorbeelden geven? Heb jij een ander boek gelezen ofzo? ;-)

Ik heb je duidelijk uitgelegd waarom ik die god niet zo erg mag. Doe niet alsof dat een inhoudsloze mening is zonder argumentatie.
Gelovigen lezen altijd over negative teksten heen en lezen alleen maar wat ze aanstaat. Best wel jammer eigenlijk
Science is a philosophy of discovery, intelligent design/God did it is a philosophy of ignorance.
Neil deGrasse Tyson
  maandag 26 februari 2007 @ 15:30:09 #246
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46696723
quote:
Op maandag 26 februari 2007 14:42 schreef eRixx het volgende:

[..]

Welk klein kind aanvaarde Hij precies als offer dan?
pi_46696969
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:30 schreef teamlead het volgende:

[..]

Nou, om te beginnen een heleboel verzopen babietjes in de zondvloed?
  maandag 26 februari 2007 @ 15:37:58 #248
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46696990
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:36 schreef onemangang het volgende:

[..]

dat was geen offer, dat was wraak. Niet dat dat nou heel menslievend was, maar dat was de vraag nu niet
  maandag 26 februari 2007 @ 15:43:40 #249
242 Pinball
Electric Monk
pi_46697158
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:36 schreef onemangang het volgende:

Jij gelooft serieus dat dat echt gebeurd is, en if so, dat het veroorzaakt werd door een boze god?

Mensen die god verwerpen vanwege de bijbel zijn eigenlijk even mal als de mensen voor wie de bijbel juist een reden is om wèl te geloven.
pi_46697306
quote:
Bijna isaak. Die voor zijn leven getraumatiseerd is vanwege deze daad. God maakte maar een grapje door bijna isaak te laten offeren. Leuk hoor

Of wat denk je van de jonge kinderen die werden gedood na de aanval op de midianieten.
quote:
num 31

13 Mozes, de priester Eleazar en de leiders van de gemeenschap verlieten het kamp en gingen hun tegemoet. 14 Toen werd Mozes woedend op de bevelhebbers, de aanvoerders van duizend en de aanvoerders van honderd man, die daar uit de strijd terugkeerden. 15 ‘U hebt de vrouwen in leven gelaten?!’ zei hij. 16 ‘Juist zij waren het die de Israëlieten, op aanraden van Bileam, destijds bij de Peor verleid hebben tot ontrouw aan de HEER, en dat veroorzaakte de plaag die de gemeenschap van de HEER getroffen heeft. 17 Dood daarom alle kinderen van het mannelijk geslacht en alle vrouwen die met een man hebben geslapen, 18 maar laat meisjes die nog nooit met een man hebben geslapen in leven.
Neil deGrasse Tyson
pi_46697336
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:37 schreef teamlead het volgende:
dat was geen offer, dat was wraak. Niet dat dat nou heel menslievend was, maar dat was de vraag nu niet
God is liefde........

Oh trouwens, god kreeg spijt dat hij de mens had gemaakt. Snap jij het, een perfecte god krijgt spijt
Neil deGrasse Tyson
  maandag 26 februari 2007 @ 15:49:59 #252
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46697371
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:48 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Bijna isaak. Die voor zijn leven getraumatiseerd is vanwege deze daad. God maakte maar een grapje door bijna isaak te laten offeren. Leuk hoor
dus je verwijt God het aanvaarden van mensenoffers, terwijl hij die juist tegenhield Aparte redenatie
quote:
Of wat denk je van de jonge kinderen die werden gedood na de aanval op de midianieten.
[..]

mwah.. in de context wederom niet erg aardig, maar weer geen offer...
pi_46697407
Geen offer, maat god keurde het wel goed dat kinderen werden vermoord. Lekker
Neil deGrasse Tyson
  maandag 26 februari 2007 @ 15:52:04 #254
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46697452
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:50 schreef Bart1984 het volgende:
Geen offer, maat god keurde het wel goed dat kinderen werden vermoord. Lekker
pfff.. ja, want Mozes en God zijn dezelfde persoon zeker....
pi_46697468
Niet meer discusieren. ALs je discuseert, kun je zaken te horen krijgen die je niet leuk of beledigent vind.
Anders een iets genuanceerdere gesprekpartners vinden.

Geen van de partijen heeft de waarheid in pacht.... Het blijft maar (on)geloof
Sic iubeo, sic volo, et sit pro ratione voluntas mea.
pi_46697544
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:52 schreef teamlead het volgende:
Mozes werd geleid door God. Mozes had toch een opdracht van God gekregen? Dit hoorde er zeker bij.......
Neil deGrasse Tyson
  maandag 26 februari 2007 @ 15:54:49 #257
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46697556
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:54 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Mozes werd geleid door God.

Mozes was geen marionet...
pi_46697615
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:54 schreef teamlead het volgende:

Mozes was geen marionet...
Waarom straft god mozes dan niet? Of had hij beter dan niet iemand anders kunnen uitkiezen om zijn taken te volbrengen. Iemand die iets minder geweldadig is. Door niks te doen keurt God hiermee moord en genocide goed.
Neil deGrasse Tyson
  maandag 26 februari 2007 @ 15:57:31 #259
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46697633
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:56 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Waarom straft god mozes dan niet? Of had hij beter dan niet iemand anders kunnen uitkiezen om zijn taken te volbrengen. Iemand die iets minder geweldadig is. Door niks te doen keurt God hiermee moord en genocide goed.
de term vrije wil zegt je niets?
pi_46697645
@ teamlead

Je kunt zeggen wat je wil maar er staat in de bijbel nogal een hoop ellende. Waarom zou ik voor zoiets respect moeten hebben??
Neil deGrasse Tyson
pi_46697700
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:57 schreef teamlead het volgende:
de term vrije wil zegt je niets?
Wat is god dan een eikel. hij kiest iemand uit waarvan hij weet dat hij genocide gaat plegen. Lekker perfecte God........
Neil deGrasse Tyson
pi_46697843
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:52 schreef teamlead het volgende:

[..]

Daar handelde Mozes daar wel naar, ja. Vooral toen hij de helft van zijn eigen volk liet afslachten omdat die een gouden kalf veel hipper vonden dan zijn strenge stenen tabletten.
  maandag 26 februari 2007 @ 16:12:59 #263
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46698106
quote:
Op maandag 26 februari 2007 15:57 schreef Bart1984 het volgende:
@ teamlead

Je kunt zeggen wat je wil maar er staat in de bijbel nogal een hoop ellende. Waarom zou ik voor zoiets respect moeten hebben??
De bijbel staat vol met ellende en gruwelijkheden Gelukkig niet alleen geweld en gruwelijkheden. Iemand "verweet" net gelovigen selectief te lezen, maar niet-gelovigen kunnen er ook wat van.
En voor wat betreft dat respect: ik vraag niet om je mening bij te stellen.. ik vraag alleen om hem niet onnodig kwetsend te forumuleren
  maandag 26 februari 2007 @ 16:13:53 #264
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46698130
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:04 schreef onemangang het volgende:

[..]

Daar handelde Mozes daar wel naar, ja. Vooral toen hij de helft van zijn eigen volk liet afslachten omdat die een gouden kalf veel hipper vonden dan zijn strenge stenen tabletten.
nou heb ik ff geen bijbel bij de hand, maar als ik me goed herinner (tis al een tijdje geleden) was dat ook een "soloactie" van Mozes
pi_46698264
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:13 schreef teamlead het volgende:

[..]

nou heb ik ff geen bijbel bij de hand, maar als ik me goed herinner (tis al een tijdje geleden) was dat ook een "soloactie" van Mozes
Ex 32:27 Hij zei tegen hen: ‘Dit zegt de HEER, de God van Israël: Gord je zwaard om, jullie allemaal, doorkruis het kamp in de volle lengte en breedte en dood iedereen die je tegenkomt, al is het je broer, vriend of verwant.’

Tja, die Mozes weet zich natuurlijk wel goed in te dekken "ik heb het niet gedaan, ik volg slechts de orders van de HEER'
  maandag 26 februari 2007 @ 16:19:16 #266
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46698320
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:17 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ex 32:27 Hij zei tegen hen: ‘Dit zegt de HEER, de God van Israël: Gord je zwaard om, jullie allemaal, doorkruis het kamp in de volle lengte en breedte en dood iedereen die je tegenkomt, al is het je broer, vriend of verwant.’

Tja, die Mozes weet zich natuurlijk wel goed in te dekken "ik heb het niet gedaan, ik volg slechts de orders van de HEER'
Ik wist wel dat jij die quote tevoorschijn kon toveren

"Dit zegt de HEER" lijkt me genoeg om te constateren dat dit geen gevalletje "befehl ist befehl" was idd.
pi_46698862
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:25 schreef teamlead het volgende:
Wat als iemand het Heiligste waar je in gelooft beledigt?. Ik merk aan mezelf dat ik daar steeds minder goed tegen kan. Ik ga met veel plezier in discussie met iemand die niet gelooft wat ik geloof (of helemaal niet gelooft), maar wat te doen op het moment dat het geen discussie meer is, maar gewoon botweg moedwillig beledigen?

van de FP vandaag:

and the list goes on and on and on.

Meestal probeer ik dit soort onzinnige dingen te negeren, reageer ik op mensen die vanuit een verkeerde informatie reageren en probeer ik hooguit in discussie te komen met die paar mensen die overblijven en gewoon op een respectvolle manier reageren en probeer ik dat "andere wang toekeren" in de praktijk te brengen.. maar da's soms fucking lastig

What to do?
Als iemand jou een kado probeert te geven en je neemt het niet aan: van wie is dat kado dan? Precies. Hetzelfde gaat op voor beledigingen. Het zijn hun beledigingen, laat ze er lekker in zwelgen. Als jij er niet op in gaat en gewoon blijft staan waar je voor staat, dan zullen zij helemaal niets hebben aan hun opmerkingen.
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_46699283
quote:

[..]

Rechters 11: de dochter van Jefta:

"30] Toen deed Jefta de HEER deze gelofte: 'Als U de Ammonieten aan mij uitlevert [31] en ik behouden van de Ammonieten terugkeer, zal de eerste die uit de deur van mijn huis naar mij toekomt de HEER toebehoren; ik zal hem als brandoffer opdragen.' [32] Toen trok Jefta ten strijde tegen de Ammonieten. En de HEER leverde hen aan hem uit. [33] Hij sloeg op hen in van Aroër tot aan de weg van Minnit – twintig steden – en tot Abel-Keramim; hij bracht hun een heel zware nederlaag toe. Zo werden de Ammonieten door de Israëlieten vernederd.Toen Jefta naar zijn huis in Mispa terugkeerde, kwam zijn dochter de deur uit om hem met tamboerijnen en reidansen tegemoet te gaan. Zij was zijn enig kind; buiten haar had hij geen zonen of dochters. [35] Zodra hij haar zag, scheurde hij zijn kleren en riep uit: 'Ach mijn dochter, wat tref je me zwaar: je maakt me diep ongelukkig! Ik heb de HEER mijn woord gegeven, ik kan niet meer terug.'"
pi_46699400
quote:
36 ‘U hebt de HEER een gelofte gedaan, vader,’ antwoordde ze. ‘Nu hij u gewroken heeft op uw vijanden, de Ammonieten, moet u met mij doen zoals u hebt beloofd. 37 Maar dit wil ik nog vragen: gun me voordat u uw gelofte ten uitvoer brengt nog twee maanden tijd, zodat ik met mijn vriendinnen de bergen in kan trekken om erover te treuren dat ik nooit iemands vrouw zal zijn.’ 38 ‘Goed,’ zei Jefta, en hij liet haar voor twee maanden de bergen in gaan om met haar vriendinnen om haar maagdelijkheid te treuren. 39 Toen die twee maanden voorbij waren keerde ze naar haar vader terug, en hij bracht zijn gelofte ten uitvoer. Nooit had ze met een man geslapen. Sindsdien is het in Israël de gewoonte 40 dat de jonge meisjes elk jaar vier dagen lang rouwklagen om Jefta’s dochter.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_46699472
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:51 schreef Dwerfion het volgende:

[..]
Ja, dus? Maakt dat de offer van Jefta's dochter minder erg of zo?
pi_46699786
Temeer daar de almachtige god natuurlijk al wist wie er als eerste het huis uit zou komen...
pi_46699787
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:53 schreef onemangang het volgende:

[..]

Ja, dus? Maakt dat de offer van Jefta's dochter minder erg of zo?
Het maakt de gang van zaken wat duidelijker lijkt me. Hoewel ik denk dat er nu geen offers meer nodig zijn, denk ik inderdaad dat dit offer acceptabel is ja. Niemand die er tegen is blijkbaar.
...men begint immers altijd te moraliseren als de zaken mislopen en men ergert zich over de moraal zolang men haar comfortabel tegenover het recht van meningsuiting en op pluralisme kan stellen. (Benedictus XVI)
pi_46699821
Een 'acceptabel mensenoffer'. Ziedaar: Religie.
pi_46699874
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:03 schreef eRixx het volgende:
En vertel dan nu maar wat er op tegen was...
pi_46699910
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:03 schreef eRixx het volgende:
Inderdaad. "Naastenliefde" my ass.
pi_46699950
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:04 schreef Dwerfion het volgende:

[..]

"Gij zult niet doden" ?
pi_46700039
quote:

[..]

IK moet jou uit gaan leggen dat een offer van een klein meisje voor geloof en oorlog van volwassenen onacceptabel is?? You have to be joking.
pi_46700182
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:07 schreef onemangang het volgende:

[..]

"Gij zult niet doden" ?
Mooie tijd voor je om eens wat genuanceerder naar het geheel te kijken. Maar nu haal je een tekst uit de bijbel aan. Waarom vind je zelf dat je niet mag doden?
  maandag 26 februari 2007 @ 17:22:00 #279
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46700498
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:10 schreef eRixx het volgende:

[..]

IK moet jou uit gaan leggen dat een offer van een klein meisje voor geloof en oorlog van volwassenen onacceptabel is?? You have to be joking.
ho ff... overeengekomen was het offer van de eerste die uit de deur kwam.... niet perse van een klein meisje.

Wil overigens niet zeggen dat ik een mensenoffer van wie dan ook acceptabel zou vinden in deze tijd
pi_46700592
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:13 schreef Dwerfion het volgende:

[..]
Mooie tijd voor je om eens wat genuanceerder naar het geheel te kijken. Maar nu haal je een tekst uit de bijbel aan. Waarom vind je zelf dat je niet mag doden?
Omdat schapen elkaar ook niet vermoorden. Je weet wel, dat zijn van die wollige, ongelovige beesten die net als wij ook in kuddes leven. En lief zijn voor elkaar. Knap he? Zou moraal dan wellicht iets heel simpels zijn? Zoiets als 'wees lief voor elkaar, want dan blijft de kudde langer in leven en jij dus ook' ?

Ga jij eens wat genuanceerder om je heen kijken zou ik zeggen.
pi_46700642
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:22 schreef teamlead het volgende:

[..]

ho ff... overeengekomen was het offer van de eerste die uit de deur kwam.... niet perse van een klein meisje.

Wil overigens niet zeggen dat ik een mensenoffer van wie dan ook acceptabel zou vinden in deze tijd
Waarom toen wel en nu niet? God is toch tijdloos?
  maandag 26 februari 2007 @ 17:28:04 #282
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46700735
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:25 schreef onemangang het volgende:

[..]

Waarom toen wel en nu niet? God is toch tijdloos?
Ik had je beter ingeschat dan dit... zeker met jouw bijbelkennis

"geen letter of jota zal aan de wet veranderen" inderdaad.... maar "hij die zonder zonde is, werpe de eerste steen"

waarbij ik me trouwens afvraag waar het staat dat een mensenoffer een onderdeel van de wet is, maar dat terzijde
pi_46700860
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:24 schreef onemangang het volgende:

[..]

Omdat schapen elkaar ook niet vermoorden. Je weet wel, dat zijn van die wollige, ongelovige beesten die net als wij ook in kuddes leven. En lief zijn voor elkaar. Knap he? Zou moraal dan wellicht iets heel simpels zijn? Zoiets als 'wees lief voor elkaar, want dan blijft de kudde langer in leven en jij dus ook' ?

Ga jij eens wat genuanceerder om je heen kijken zou ik zeggen.
Het doel 'wees lief voor elkaar' is ook wat ik nastreef, maar alleen vanuit mijn levensvisie dat er een God is die weet dat dat het beste voor ons mensen is. Als die God mij ook vertelt dat er een tijd was waarin door een domme belofte van een man zijn eigen dochter is geofferd, dan accepteer ik dat. Het is voor veel mensen een beeld geweest waar ze van konden leren. En ook nu nog leer ik er van dat je niet zomaar van alles moet beloven aan mensen en aan God.

Het 'wees lief motto' is dus een [b]gevolg] van mijn geloof in God. Niet een los doel op zich, omdat schapen dat ook doen. Als je toch naar de natuur kijkt, dan blijkt dus dat je rustig andere soorten mag vermoorden zoveel als je wilt, om te eten.
pi_46700888
quote:
Leef je in het jaar 0 ofzo?? We hebben het over een mensenoffer.
Neil deGrasse Tyson
  maandag 26 februari 2007 @ 17:33:36 #285
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46700925
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:32 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Leef je in het jaar 0 ofzo?? We hebben het over een mensenoffer.
en ruim voor het jaar 0....... point being?
pi_46701037
quote:

[..]

Staat in de bijbel dat het woord van God eeuwig is en volmaakt
quote:
psalmen 19

8 De wet van de HEER is volmaakt:
levenskracht voor de mens.
De richtlijn van de HEER is betrouwbaar:
wijsheid voor de eenvoudige.
quote:
Petrus 1-1

4 ‘De mens is als gras en zijn schoonheid als een bloem in het veld: het gras verdort en de bloem valt af, 25 maar het woord van de Heer blijft eeuwig bestaan.’ Dit woord is het evangelie dat u verkondigd is.
Dus waarom zou God het niet slecht vinden en vroeger niet? Slaat gewoon nergens op.
Neil deGrasse Tyson
pi_46701090
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:02 schreef eRixx het volgende:
Temeer daar de almachtige god natuurlijk al wist wie er als eerste het huis uit zou komen...
Ja idd, BAH!!
Neil deGrasse Tyson
pi_46701102
quote:
Op vrijdag 23 februari 2007 22:53 schreef teamlead het volgende:

[..]

maak nu ajb niet de vergissing te denken dat de beleving van religie in West Europa maatgevend is voor de rest van de wereld
Inderdaad, het geloof in het grootste gedeelte van West-Europa is al gerationaliseerd, en wat minder erg, zeker in vergelijking met het grootste gedeelte van de wereld.
pi_46701120
quote:

[..]

God is alwetend en almachtig. Need i say more? Of was dat WEL toeval?
pi_46701211
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:33 schreef teamlead het volgende:
en ruim voor het jaar 0....... point being?
Dat het gewoon onmenselijk is Keur jij mensen offers goed ofzo???
Neil deGrasse Tyson
  maandag 26 februari 2007 @ 17:44:49 #291
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46701333
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:36 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Staat in de bijbel dat het woord van God eeuwig is en volmaakt
[..]

[..]

Dus waarom zou God het niet slecht vinden en vroeger niet? Slaat gewoon nergens op.
Je wilt het gewoon niet snappen ook he? Door de komst van Christus, Zijn dood en Zijn Wederopstanding is er een hele nieuwe situatie aangebroken.
En als je dan selectief wilt quoten, ga dan ff in de leer bij onemangang.. Die heeft een bijbelkennis waar je akelig van wordt en komt tenminste met bruikbare citaten
  maandag 26 februari 2007 @ 17:45:31 #292
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46701358
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:41 schreef Bart1984 het volgende:

[..]

Dat het gewoon onmenselijk is Keur jij mensen offers goed ofzo???
scroll eens omhoog....
pi_46701612
Maargoed, als ik terugkeer naar de essentie van dit topic; is het dan zo vreemd dat ik de god van de bijbel een klootzak vind waar ik niets mee te maken zou willen hebben? Moet ik die mening voor me houden omdat ik er iemand mee zou kunnen kwetsen? Die persoon kiest er zelf voor om in hem te geloven en kent deze verhalen ook.
  maandag 26 februari 2007 @ 17:57:32 #294
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46701755
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:53 schreef eRixx het volgende:
Maargoed, als ik terugkeer naar de essentie van dit topic; is het dan zo vreemd dat ik de god van de bijbel een klootzak vind waar ik niets mee te maken zou willen hebben? Moet ik die mening voor me houden omdat ik er iemand mee zou kunnen kwetsen? Die persoon kiest er zelf voor om in hem te geloven en kent deze verhalen ook.
ow.. terug on topic oke..

Nee, het is niet gek als je op basis van welke overweging dan ook niet in God gelooft of hem zelfs wreed en onmenselijk vindt.
Maar een opmerking als "klootzak", vind ik in deze context een twijfelgeval. Vooral omdat ik ergere scheldwoorden ken
Waarom dat schelden? Dat voegt toch niets toe aan je mening?
pi_46702084
Ha, maar dat is een andere discussie. Als ik me wil bedienen van het woord klootzak, zie ik niet in dat dat erger zou zijn dan wanneer ik hem een moordlustig, masochistisch, jaloers, wreed en domme god vind. Als mensen beledigd zijn door het eerste, maar niet door het tweede vraag ik me af of ze dat bij andere zaken OOK zo zwaar opvatten.

Het punt is: Mijn BIJZONDER afkeurende houding jegens god (en in zekere mate in mensen die dit willen geloven) is gebaseerd op feiten. Dezelfde feiten die mensen die wel geloven ook kunnen lezen. Mijn mening is dat het een klootzak moet zijn. Andere mensen vinden het getuigen van liefde en noemen me een ketter.

Ik zie alleen maar lange teentjes.
  maandag 26 februari 2007 @ 18:38:06 #296
151835 SuperbDeLux
Een ietwat hautain.
pi_46703080
Misschien moest u eens wat minder letten op wat willekeurig tuig van de straat te zeggen heeft.

De inhoud van de belediging telt wat mij betreft maar voor 1%, wie hem echter uit telt voor de andere 99%.
He wept for there were no more worlds to conquer.
  maandag 26 februari 2007 @ 19:51:42 #297
9902 Lestat
the vampire...
pi_46705817
Heeft teamlead The God Delusion van Dawkins al gelezen?
Memento Mori
  maandag 26 februari 2007 @ 20:06:55 #298
242 Pinball
Electric Monk
pi_46706482
Ik zou het zo fijn vinden als dit topic uit mijn at zou verdwijnen.

Nog maar een paar posts.

Kunnen die bijbel-autisten niet nog wat Hans en Grietje quotes tevoorschijn toveren uit dat schijtboek waar ze hun leven op baseren en wat al miljoenen levens gekost en verpest heeft?

Dan is het topic wat sneller vol.

Alvast bedankt.
pi_46706660

Leg het in Gods handen....
Do you know the difference between commitment and involved?
Think of bacon and eggs, the chicken is involved, the pig was committed.
pi_46706835
quote:
Op maandag 26 februari 2007 17:57 schreef teamlead het volgende:

[..]

....

Waarom dat schelden? Dat voegt toch niets toe aan je mening?
Nee, 't is ook gewoon provocatie en voegt niks toe. Doe ik ook wel es, maar dan met zekere users en zekere bruinhemden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')