abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46564468
Die vraag kwam bij mij op in het grote liften topic

de antwoorden van HO tot dusver.
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:08 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Offtopic. Maar als je het weten wilt: negatief. Een onduldbare inbreuk van de vrije markt die de consument op hoge kosten jaagt en bovendien innovatie rémt in plaats van stimuleert.
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

hoezo dat, ze zijn er juist om innovatie te bevorderen?

Dat klopt maar dat gebeurt wel vaker hoor, dat je met overheidsingrijpen exact het tegendeel bereikt van wat je wil bereiken. Het gebeurt zelfs bijna altijd.

Hoe wil je anders je investeringskosten van miljarden terug verdienen als je het niet mag beschermen tegenover concurenten voor een periode?

Door een goede reclame-campagne te voeren. Maar zullen we deze discussie voor een andere keer bewaren?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_46564519
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat zeg ik, je jaagt de consument op hoge kosten door dat te verbieden.
Maar waarom zou je dan nog miljarden willen investeren terwijl het makkelijker is gewoon te wachten tot een concurent met iets nieuws komt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_46564586
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar waarom zou je dan nog miljarden willen investeren terwijl het makkelijker is gewoon te wachten tot een concurent met iets nieuws komt
Dat doe je dan ook niet. Weer een goed voorbeeld dat aantoont dat extreem libertarisme/ het ontbreken van een staat de beste manier is om welvaart in sneltreintempo af te breken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_46564642
Patenten zijn uitgereikte monopolies. Daar waren we toch allemaal zo op tegen?
pi_46564700
quote:
Om de eerste te willen zijn, om marktleider te worden, om marktleider te blijven, om het imago op te poetsen, kortom om duizend-en-één redenen. Of denk je werkelijk dat we pas begonnen zijn met uitvinden toen de patentwetgeving werd ingevoerd??
pi_46564732
Ik ben weg hier. Voordat iedereen met triomfantelijke reacties komt hoop ik dat de onderstaande links eerst 'ns goed doorgelezen worden.

http://www.stephankinsella.com/ip/index.php
pi_46564799
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Patenten zijn uitgereikte tijdelijke monopolies met een maatschappelijkdoel. Daar waren we toch allemaal zo op tegen?
pi_46564886
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Om de eerste te willen zijn, om marktleider te worden, om marktleider te blijven, om het imago op te poetsen, kortom om duizend-en-één redenen. Of denk je werkelijk dat we pas begonnen zijn met uitvinden toen de patentwetgeving werd ingevoerd??
Maar je bent je voorsprong zo kwijt waardoor het nog onzekerder is of je je investeringen terug kunt betalen.

En nee maar toen duurde het jaren voordat iets van NL naar Zuid Spanje werd gebracht.
pi_46564938
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:31 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik ben weg hier. Voordat iedereen met triomfantelijke reacties komt hoop ik dat de onderstaande links eerst 'ns goed doorgelezen worden.

http://www.stephankinsella.com/ip/index.php
Dat zijn honderden links kun je niet een directe plaatsen die wat meer ingaat op innovatie
Verder gaan deze vooral over het belachelijke amerikaanse systeem van patenteren.

Maar ik heb er nu een paar gelezen en snap je punt nu.

[ Bericht 8% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 22-02-2007 17:53:58 ]
  donderdag 22 februari 2007 @ 18:02:03 #10
45173 Sickie
Nr. 1 infidel
pi_46565712
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 17:28 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Patenten zijn uitgereikte monopolies. Daar waren we toch allemaal zo op tegen?
Dan heb je geen idee wat een monopolie is.
Say your prayers
pi_46567261
Ik zit tegen het libertarisme aan, maar ben een groot voorstander van octrooien en patenten.

Mijn belangrijkste reden is eigen belang; ik verdien aardig aan de patenten op uitvindingen die ik zelf gedaan heb. Het is wel zo leuk dat ik daar iets van terug krijg, en dat niet alleen de fabrikanten en gebruikers van de apparatuur die ik bedacht heb profiteren van mijn noeste arbeid.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_46567386
Overigens heb ik 1001 voorbeelden gezien van misbruik van patenten.

Zo werd mijn vakgebied jarenlang geterroriseerd door een groep die hun patent via een exclusief contract licenseerde aan een bedrijf. Het gevolg was dat het bedrijf de markt monopoliseerde.

Maar niet getreurd, dertien jaar na de uitvinding lukte het ons om een nieuwe methode te bedenken die vele malen beter was. Ik voorspel dat deze methode in de komende twee jaar de markt zal overspoelen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_46567467
Het is waarschijnlijk een interessantere vraag waar de grens ligt van patenteren.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_46567513
Of zou moeten liggen.
Goede muziek luisteren?
KLIK
pi_46567672
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 18:45 schreef Lyrebird het volgende:
Ik zit tegen het libertarisme aan, maar ben een groot voorstander van octrooien en patenten.

Mijn belangrijkste reden is eigen belang; ik verdien aardig aan de patenten op uitvindingen die ik zelf gedaan heb. Het is wel zo leuk dat ik daar iets van terug krijg, en dat niet alleen de fabrikanten en gebruikers van de apparatuur die ik bedacht heb profiteren van mijn noeste arbeid.
wat doe jij dan
pi_46567752
Eigendomsrechten (ook intellectueel eigendom) zijn de belangrijkste rechten voor een libertarier. Elke aantasting daar van wordt gezien als diefstal. (ook belasting)
pi_46567943
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:01 schreef spoor4 het volgende:
Eigendomsrechten (ook intellectueel eigendom) zijn de belangrijkste rechten voor een libertarier. Elke aantasting daar van wordt gezien als diefstal. (ook belasting)
je confrere HO is het daarmee niet eens.

Maar dat maakt het eigenlijk wel spannend ja is intelectueel eigendom ook eigendom
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:12:43 #18
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46568155
Het is een discussie in 2 delen, maar erg interessant;
Ik ben het er echter mee eens dat intellectueel eigendom ook eigendom is, mits een aantal voorwaarden die nu ook bij octrooien (=patenten) gelden, zo moet het bijvoorbeeld aan de stand van de techniek getest worden wil het geldig zijn.

Dat bovenstaande erbuiten gelaten, -er zijn namelijk mensen die menen dat intellectueel eigendom geen eigendom is- en je daarmee dus het octrooisysteem af zou moeten schaffen, denk ik dat men op de verkeerde manier bezig is naar een zogenaamd liberaler systeem.

Dat zal namelijk alleen maar frustrerender werken, en mijns inziens niet in het voordeel van de vrije markt werken. Ik ben best voor een vrijer systeem, maar begin dan niet bij het afschaffen van octrooien. Zonder dat, zullen vele bedrijven niet overleven.

Daarnaast kun je natuurlijk ook nog wat met auteursrecht e.d. Maar ik neem aan dat je dat er gewoon bij bedoelde.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_46568250
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:01 schreef spoor4 het volgende:
Intellectueel eigendom is geen eigendomsrecht. Je bent niks kwijt als ik jouw idee, of jouw muziekdeuntje, steel.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:16:14 #20
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46568286
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Intellectueel eigendom is geen eigendomsrecht. Je bent niks kwijt als ik jouw idee, of jouw muziekdeuntje, steel.
Dat is dus inderdaad het interessante punt aan de discussie. Wat je zegt is namelijk gewoon waar.
pi_46568309
quote:

[..]

waarom niet

Dus als je het niet "voelt" dan maakt het niet uit
pi_46568312
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:12 schreef Yildiz het volgende:
Dat bovenstaande erbuiten gelaten, -er zijn namelijk mensen die menen dat intellectueel eigendom geen eigendom is- en je daarmee dus het octrooisysteem af zou moeten schaffen, denk ik dat men op de verkeerde manier bezig is naar een zogenaamd liberaler systeem.

Dat zal namelijk alleen maar frustrerender werken, en mijns inziens niet in het voordeel van de vrije markt werken. Ik ben best voor een vrijer systeem, maar begin dan niet bij het afschaffen van octrooien. Zonder dat, zullen vele bedrijven niet overleven.
Dat komt door de manier waarop de boel nu georganiseerd is. Ik ben met je eens dat je dat niet even van vandaag op morgen kan afschaffen en dat er wat betreft liberalere systemen op het moment andere priotiteiten zijn. Maar het principe is hetzelfde.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:17:31 #23
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46568329
quote:
Omdat er een groot verschil is tussen een product ontwikkelen en een product kopiëren. Met ontwikkeling vergaar je kennis die je in staat stelt om ook in de toekomst nieuwe producten te ontwikkelen terwijl het simpelweg kopiëren van een product je niet meer oplevert dan de kopie.
pi_46568353
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:16 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
waarom niet

Dus als je het niet "voelt" dan maakt het niet uit
Als ik met een vingerknip een exacte kopie van jouw auto zou kunnen maken zou je dat dan als diefstal ervaren?
pi_46568387
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:17 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Omdat er een groot verschil is tussen een product ontwikkelen en een product kopiëren. Met ontwikkeling vergaar je kennis die je in staat stelt om ook in de toekomst nieuwe producten te ontwikkelen terwijl het simpelweg kopiëren van een product je niet meer oplevert dan de kopie.
maar die je wel kunt gebruiken voor verdere ontwikkeling of zelfs dat artikel kunt produceren voor een veel lagere kostprijs omdat je R&D prijs heel laag is.

Verder leer je van kopieren ook veel.
pi_46568468
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:18 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als ik met een vingerknip een exacte kopie van jouw auto zou kunnen maken zou je dat dan als diefstal ervaren?
Ik niet.

Maar degene die hem ontworpen heeft en er jaren van ontwikkeling in heeft zitten wel.
pi_46568490
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:21 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik niet.

Maar degene die hem ontworpen heeft en er jaren van ontwikkeling in heeft zitten wel.
Wat is hem dan ontnomen dat hij eerst wel had? Dat is de definitie van diefstal namelijk.
pi_46568550
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat is hem dan ontnomen dat hij eerst wel had? Dat is de definitie van diefstal namelijk.
geld wat ik eigenlijk aan hem zou uitgeven.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:24:35 #29
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46568601
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Namaak is inderdaad geen diefstal, voor zover ik weet. Al klinkt dat wel 'makkelijk voor de lezer'.
Namaak is eerder het inbreuk maken op het intellectueel eigendom van de ander.

En dat is interessant. Ik kan me voorstellen dat men zonder octrooisysteem ook een vrije markt kan hebben, al vraag ik me af hoeveel mensen er dan niet helemaal gek worden van de 500 soorten Tempo zakdoekjes 'look-a-likes'. Het Chinese merk Teinpo bijvoorbeeld. Met de i zodanig naar rechts dat het net een m lijkt natuurlijk, en de rest ook aardig hetzelfde. Maarja, daarom zie je dat hier ook niet.
pi_46568616
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
geld wat ik eigenlijk aan hem zou uitgeven.
Onjuist, dat geld had hij niet en is hem dus niet afgenomen. Het is helemaal niet gezegd dat ik zijn auto zou kopen als ik hem niet met mijn magische vingerknip had kunnen kopiëren.
pi_46568686
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:24 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Namaak is inderdaad geen diefstal, voor zover ik weet. Al klinkt dat wel 'makkelijk voor de lezer'.
Namaak is eerder het inbreuk maken op het intellectueel eigendom van de ander.

En dat is interessant. Ik kan me voorstellen dat men zonder octrooisysteem ook een vrije markt kan hebben, al vraag ik me af hoeveel mensen er dan niet helemaal gek worden van de 500 soorten Tempo zakdoekjes 'look-a-likes'. Het Chinese merk Teinpo bijvoorbeeld. Met de i zodanig naar rechts dat het net een m lijkt natuurlijk, en de rest ook aardig hetzelfde. Maarja, daarom zie je dat hier ook niet.
nog zoiets idd naamsbescherming hoe moet straks een consument weten wat hij koopt als de kopieen allemaal dezelfde naam hebben.
pi_46568743
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Onjuist, dat geld had hij niet en is hem dus niet afgenomen. Het is helemaal niet gezegd dat ik zijn auto zou kopen als ik hem niet met mijn magische vingerknip had kunnen kopiëren.
heb je een punt.

Maar als het zo werkt waarom zou ik dan uberhaupt nog dingen kopen
Waar zouden mensen dan uitvindingen van moeten? toverzand?
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:28:52 #33
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46568754
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar die je wel kunt gebruiken voor verdere ontwikkeling of zelfs dat artikel kunt produceren voor een veel lagere kostprijs omdat je R&D prijs heel laag is.
Je hebt waarschijnlijk een lagere kostprijs maar daar staat tegenover dat je een achterstand hebt in zowel tijd als in specifieke productkennis.
quote:
Verder leer je van kopieren ook veel.
Op het moment dat je iets leert van kopiëren ben je in feite met ontwikkeling bezig.
pi_46568794
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar als het zo werkt waarom zou ik dan uberhaupt nog dingen kopen
Waar zouden mensen dan uitvindingen van moeten? toverzand?
Vooralsnog lukt het me nog steeds niet een auto met een vingerknip te kopiëren hoor, hoe hard ik het ook probeer
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:30:35 #35
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46568815
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Maar dat maakt het eigenlijk wel spannend ja is intelectueel eigendom ook eigendom
Nee, intellectueel eigendom bestaat alleen binnen speciaal daarvoor gecreëerde wetgeving.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:31:58 #36
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46568859
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Bullshit. Als je een product ontwikkelt en op de markt zet, dan heb je ongeveer wel 'n idee hoe groot de markt is en hoeveel stuks je kwijt kunt. D'r zijn zat bedrijven die leuke omzetgrafiekjes met een vette knik kunnen laten zien van het soort 'kijk, en hier kwam de concurrent op de markt met een goed gejatte kopie voor een kwart van de prijs'
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:34:19 #37
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46568931
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:29 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Vooralsnog lukt het me nog steeds niet een auto met een vingerknip te kopiëren hoor, hoe hard ik het ook probeer
Ik denk dat je hierbij eerder moet denken aan gebieden als auteursrecht, ik weet het rijtje even niet uit mijn hoofd maar je hebt deze soorten:

Auteursrecht
Handelsnaamrecht
Modelrecht
Octrooirecht (6 jaar / 20 jaar, nationaal, internationaal, europees)
Nog iets met biologische dingen (bepaalde typen planten en medicijnen enzo)
Topografie van een chip, is ook een apart gebied.
Daarnaast nog dingen zoals Creative Commons (waar ik zelf gebruik van maak, zie sig) en iDepot, wat allemaal zo'n beetje tegen auteursrecht aan ligt.
En ongetwijfeld nog iets wat ik vergeet.

Maar ik denk dat TS dat bedoelt, omdat het allemaal de maker beschermt tegen namakers.

Een CD of een film kun je natuurlijk makkelijker kopieren, van het internet afplukken bijvoorbeeld, dan kopen in de winkel. Helemaal met een BREIN die tegenwoordig naar mijn mening veels te veel mag.
pi_46568953
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:28 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Je hebt waarschijnlijk een lagere kostprijs maar daar staat tegenover dat je een achterstand hebt in zowel tijd als in specifieke productkennis.
[..]

Op het moment dat je iets leert van kopiëren ben je in feite met ontwikkeling bezig.
Ligt eraan welke goederen auto`s zoals aangegeven blijven lang op de markt dus tijd maakt niet veel uit.
En je weet bijna net zoveel over het product als de uitvinder (als je het goed doet in ieder geval

Klopt maar is dat vooruitgang
Op veel scholen werkt men immers met kopieren
pi_46568992
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:31 schreef gronk het volgende:
Bullshit. Als je een product ontwikkelt en op de markt zet, dan heb je ongeveer wel 'n idee hoe groot de markt is en hoeveel stuks je kwijt kunt. D'r zijn zat bedrijven die leuke omzetgrafiekjes met een vette knik kunnen laten zien van het soort 'kijk, en hier kwam de concurrent op de markt met een goed gejatte kopie voor een kwart van de prijs'
Die bedrijven is nog altijd niets afgenomen wat ze eerst wel hadden. Een verwachting van toekomstig eigendom is nog altijd geen eigendom. Jammer genoeg, want dan was ik al héél rijk
pi_46569033
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:30 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Nee, intellectueel eigendom bestaat alleen binnen speciaal daarvoor gecreëerde wetgeving.
gewoon eigendom ook
pi_46569109
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Die bedrijven is nog altijd niets afgenomen wat ze eerst wel hadden. Een verwachting van toekomstig eigendom is nog altijd geen eigendom. Jammer genoeg, want dan was ik al héél rijk
wel een tijdje alleen recht op een product.

Maar dat is ook de reden waarom bedrijven zoals shell liever dingen geheim houden dan het patenderen
pi_46569169
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:37 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
gewoon eigendom ook
Nee, mijn lichaam en de spullen die ik rechtmatig heb verkregen zijn mijn eigendom. Aantasting daarvan is onrechtvaardig en mag ik met mij daartoe beschikbare middelen verdedigen. Dat concept bestaat langer dan welke rechtsvorm dan ook, zelfs bij dieren. Het is onzinnig te veronderstellen dat eigendom alleen bestaat omdat de overheid je dat toestaat.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:41:01 #43
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46569174
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:36 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Die bedrijven is nog altijd niets afgenomen wat ze eerst wel hadden. Een verwachting van toekomstig eigendom is nog altijd geen eigendom.
Als je dat stelt, dan zijn schadevergoedingen voor arbeidsongevallen etc. natuurlijk ook onzin. Want tenslotte gaat het daar om 'een verwachting van een goede gezondheid'.

Voor alle praktische doeleinden (zeg, 'n bedrijfslening bij de bank) is 'n 'verwachting van toekomstig eigendom', cq. een goed lopende zaak met 'n aardig klantenbestand en een gevulde orderportefeuille goed zat.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:41:37 #44
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46569197
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Maar dat is ook de reden waarom bedrijven zoals shell liever dingen geheim houden dan het patenderen
Het recept van coca cola is inderdaad hét schoolvoorbeeld van iets wat niet geoctrooieerd is, maar een erg goed bewaard bedrijfsgeheim is.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:41:50 #45
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46569207
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Nee, mijn lichaam en de spullen die ik rechtmatig heb verkregen zijn mijn eigendom. Aantasting daarvan is onrechtvaardig en mag ik met mij daartoe beschikbare middelen verdedigen. Dat concept bestaat langer dan welke rechtsvorm dan ook, zelfs bij dieren
Zoals ik al zei: je kunt geen rechten ontlenen aan een 'verwachting van een goede gezondheid'.
pi_46569262
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:41 schreef gronk het volgende:
Als je dat stelt, dan zijn schadevergoedingen voor arbeidsongevallen etc. natuurlijk ook onzin. Want tenslotte gaat het daar om 'een verwachting van een goede gezondheid'.
Nee, je had een goede gezondheid en die heb je nu niet meer.
quote:
Voor alle praktische doeleinden (zeg, 'n bedrijfslening bij de bank) is 'n 'verwachting van toekomstig eigendom', cq. een goed lopende zaak met 'n aardig klantenbestand en een gevulde orderportefeuille goed zat.
Dat zijn wederzijdse vrijwillige handelingen. De basis waarop mensen die aangaan is voor deze discussie niet relevant.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:43:11 #47
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_46569265
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ligt eraan welke goederen auto`s zoals aangegeven blijven lang op de markt dus tijd maakt niet veel uit.
En je weet bijna net zoveel over het product als de uitvinder (als je het goed doet in ieder geval
Nee, want als je je zó ver in het product moet verdiepen, had je het net zo goed zelf kunnen ontwikkelen.
quote:
Klopt maar is dat vooruitgang
Op veel scholen werkt men immers met kopieren
Dat hangt er vanaf. Iets kopiëren en het vervolgens verbeteren is weldegelijk vooruitgang.
pi_46569298
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:41 schreef gronk het volgende:
Zoals ik al zei: je kunt geen rechten ontlenen aan een 'verwachting van een goede gezondheid'.
Wel aan een aantasting daarvan.
pi_46569346
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:41 schreef Yildiz het volgende:
Het recept van coca cola is inderdaad hét schoolvoorbeeld van iets wat niet geoctrooieerd is, maar een erg goed bewaard bedrijfsgeheim is.
Het staat dan ook een ieder vrij zijn geheimen te trachten te bewaren. Ik heb geen problemen met muzikanten of platenmaatschappijen die een kopieerbeveiliging op hun produkt aanbrengen. Wel met het feit dat ik strafbaar ben als ik een muziekje van internet pluk.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:48:11 #50
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46569416
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Nee, je had een goede gezondheid en die heb je nu niet meer.
Ja, en? Je had een goed lopende zaak, en dankzij jattende concurrentie niet meer.
  donderdag 22 februari 2007 @ 19:48:59 #51
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46569443
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Wel aan een aantasting daarvan.
Waar wil jij schadevergoeding claimen voor 'ouder worden', en last krijgen van ouderdomskwaaltjes ?
pi_46569496
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:48 schreef gronk het volgende:
Ja, en? Je had een goed lopende zaak, en dankzij jattende concurrentie niet meer.
Nogmaals, de concurrentie heeft niets gejat.
quote:
Waar wil jij schadevergoeding claimen voor 'ouder worden', en last krijgen van ouderdomskwaaltjes ?
Daar is, voor zover ik kan nagaan, niemand schuldig aan.
  donderdag 22 februari 2007 @ 20:01:18 #53
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46569861
Patenten zijn een van de meest vreselijke voorbeelden van coorperatisme. Je hebt zelfs bedrijven die patenten hebben op DNA, levend materiaal en geneesmiddelen.
pi_46569946
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:01 schreef rood_verzet het volgende:
Patenten zijn een van de meest vreselijke voorbeelden van coorperatisme. Je hebt zelfs bedrijven die patenten hebben op DNA, levend materiaal en geneesmiddelen.
Eigenlijk ben jij een libertariër
pi_46569967
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, mijn lichaam en de spullen die ik rechtmatig heb verkregen zijn mijn eigendom. Aantasting daarvan is onrechtvaardig en mag ik met mij daartoe beschikbare middelen verdedigen. Dat concept bestaat langer dan welke rechtsvorm dan ook, zelfs bij dieren. Het is onzinnig te veronderstellen dat eigendom alleen bestaat omdat de overheid je dat toestaat.
maar wie zegt dat iemand die die spullen weer meenneemt ze niet rechtmatigheeft verworven
pi_46569988
quote:

[..]

Nozick is het daar volgens mij niet mee eens.
pi_46570010
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar wie zegt dat iemand die die spullen weer meenneemt ze niet rechtmatigheeft verworven
Wat bedoel je precies? Als ik ze rechtmatig heb verworven mag een ander ze niet meenemen zonder mijn toestemming. Veel duidelijker kan ik het niet maken voor je.
pi_46570070
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:05 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies? Als ik ze rechtmatig heb verworven mag een ander ze niet meenemen zonder mijn toestemming. Veel duidelijker kan ik het niet maken voor je.
maar dat is een wet hoe je het ook wendt of keert
pi_46570089
quote:
dat is het VS systeem van patenderen en we zien wel of het sneuvelt bij de rechtbank
pi_46570104
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:50 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nogmaals, de concurrentie heeft niets gejat.
[..]

Daar is, voor zover ik kan nagaan, niemand schuldig aan.
wel de plannen van mijn product
pi_46570114
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar dat is een wet hoe je het ook wendt of keert
Ik snap je nog steeds niet.
  donderdag 22 februari 2007 @ 20:08:12 #62
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_46570123
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

dat is het VS systeem van patenderen en we zien wel of het sneuvelt bij de rechtbank
Ik mag het hopen, voordat ik het weet ben ik ineens eigendom van 1 of ander vriendje van Bush.

Ik moet er niet aan denken.
  donderdag 22 februari 2007 @ 20:09:05 #63
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_46570156
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Eigenlijk ben jij een libertariër
Hahaha, als ik er van overtuigd was dat vrije markt echt vrije markt was en eerlijke handel bestond. Maar ik zie vrije markt gelijk aan coorperatisme. Wel jammer er zijn zat bedrijven met goede ondernemers met een hart voor de zaak en werknemers. Alleen zijn er te veel coorperaties die dit tegenwerken.
pi_46570176
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wel de plannen van mijn product
Als hij die letterlijk (uit je bedrijfskluis) gejat heeft heb je een punt. In de zin dat hij gestraft moet worden voor die diefstal althans. Maar daar gaat het hier niet over, het gaat over kopiëren of reverse engineering.
pi_46570217
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:09 schreef rood_verzet het volgende:
Hahaha, als ik er van overtuigd was dat vrije markt echt vrije markt was en eerlijke handel bestond. Maar ik zie vrije markt gelijk aan coorperatisme. Wel jammer er zijn zat bedrijven met goede ondernemers met een hart voor de zaak en werknemers. Alleen zijn er te veel coorperaties die dit tegenwerken.
Vrije markt is het tegenovergestelde van corporatisme. Juist als je zo tegen corporatisme bent zul je de overheid zo klein mogelijk moeten houden met zo min mogelijk bevoegdheden.
pi_46570243
Het idee van eigendomsrechten is dat je het recht hebt om de vruchten te plukken van het werk dat je verricht. (Bijvoorbeeld land gaan bewerken) Principe van acquisition (Locke). Dit zorgt voor minder freeriders gedrag. Dit zelfde principe kun je ook gebruiken voor de voortbrengselen van de geest. En met dat argument kun je intellectueel eigendom verdedigen.
pi_46570332
Ik ben overigens zelf geen libertariër.
pi_46570347
quote:
Het feit dat onze huiscommunist tegen patenten is, geeft al aan hoe bruikbaar en belangrijk patenten zijn. De enige die we nog moeten overtuigen is HO, die over het algemeen toch heel behoorlijk na kan denken.
  donderdag 22 februari 2007 @ 20:16:17 #69
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46570424
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:14 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Het feit dat onze huiscommunist tegen patenten is, geeft al aan hoe bruikbaar en belangrijk patenten zijn. De enige die we nog moeten overtuigen is HO, die over het algemeen toch heel behoorlijk na kan denken.
*proest*
pi_46570479
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:11 schreef spoor4 het volgende:
Het idee van eigendomsrechten is dat je het recht hebt om de vruchten te plukken van het werk dat je verricht. (Bijvoorbeeld land gaan bewerken) Principe van acquisition (Locke). Dit zorgt voor minder freeriders gedrag. Dit zelfde principe kun je ook gebruiken voor de voortbrengselen van de geest. En met dat argument kun je intellectueel eigendom verdedigen.
Dat klopt en er is onder libertariërs dan ook tweespalt over. Nozick is, in navolging van Locke, iemand die het acquisitie principe verdedigt. Zelf ben ik meer van de Rothbard lijn. Ik kan me best voorstellen dat er gevallen te bedenken zijn waarin een bepaald patent een betere situatie voor de meeste mensen zou opleveren maar dat doet niets af aan het principe dat het kopiëren van een idee geen eigendom aantast en dus niet bestraft mag worden. En in de praktijk blijkt ook dat patenten voornamelijk schadelijk zijn zoals de in dit topic aangehaalde voorbeelden al aantonen.
pi_46570505
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik snap je nog steeds niet.
Al is het een natuurwet een sociale wet je kunt nergens heen met je klacht
pi_46570541
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:11 schreef spoor4 het volgende:
mooi gezegd
pi_46570665
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:09 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als hij die letterlijk (uit je bedrijfskluis) gejat heeft heb je een punt. In de zin dat hij gestraft moet worden voor die diefstal althans. Maar daar gaat het hier niet over, het gaat over kopiëren of reverse engineering.
Zoals gezegd maakt hij gebruik van mijn arbeid zonder er voor te betalen
pi_46570688
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Al is het een natuurwet een sociale wet je kunt nergens heen met je klacht
Je kunt je ertegen verdedigen of de dief straffen.
pi_46570773
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Zoals gezegd maakt hij gebruik van mijn arbeid zonder er voor te betalen
Hij is geen contract met je aangegaan waarin stond dat jij die arbeid zou verrichten tegen een afgesproken prijs. Het feit dat jij uit vrije wil die arbeid hebt verricht geeft je nergens recht op, dat zou een mooie boel worden zeg.
pi_46570774
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:22 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je kunt je ertegen verdedigen of de dief straffen.
maar dan tast je zijn bezittingen dan wel niet lijf en ledenen aan
pi_46570842
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar dan tast je zijn bezittingen dan wel niet lijf en ledenen aan
En met recht want hij initieerde geweld tegen je. Libertariërs zijn géén pacifisten.
pi_46570942
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:26 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

En met recht want hij initieerde geweld tegen je. Libertariërs zijn géén pacifisten.
dus speel je eigen rechter
pi_46570994
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:24 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Hij is geen contract met je aangegaan waarin stond dat jij die arbeid zou verrichten tegen een afgesproken prijs. Het feit dat jij uit vrije wil die arbeid hebt verricht geeft je nergens recht op, dat zou een mooie boel worden zeg.
nee k doet dat met de intentie geld te verdienen
pi_46571173
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dus speel je eigen rechter
Ja, en?
quote:
nee k doet dat met de intentie geld te verdienen
Ja, en?
pi_46571444
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:32 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ja, en?
En als je hem ombrengt als straf vindt jij dat gerechtigheid
quote:
Ja, en?
Je vindt het wel goed wanneer ik dat process frustreer
pi_46571539
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
En als je hem ombrengt als straf vindt jij dat gerechtigheid
Nee zeg, libertarisme gaat uit van volledige compensatie. Als hij 100 euro van me jat dan heb ik het recht hem 100 euro af te nemen. Als hij geweld gebruikt om die 100 euro te jatten dan heb ik het recht om geweld te gebruiken hem daartoe te beletten.
quote:
Je vindt het wel goed wanneer ik dat process frustreer
Ik moet je weer vragen wat je precies bedoelt.
pi_46571659
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:41 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee zeg, libertarisme gaat uit van volledige compensatie. Als hij 100 euro van me jat dan heb ik het recht hem 100 euro af te nemen. Als hij geweld gebruikt om die 100 euro te jatten dan heb ik het recht om geweld te gebruiken hem daartoe te beletten.
[..]

Ik moet je weer vragen wat je precies bedoelt.
dmv bv een stroomstoot die mijn techniek beschermt zodat niemand er bij kan.
Dan wel niet door een contract op te stellen die het verbied de auto uit elkaar te halen op straffe van een boete
pi_46571810
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:44 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dmv bv een stroomstoot die mijn techniek beschermt zodat niemand er bij kan.
Als je duidelijk aangeeft dat iemand die stroomstoot kan verwachten zodra hij tracht je techniek te reverse engineeren en het dus geen bedreiging vormt bij normaal gebruik zie ik geen probleem.

Overigens is het wel zo dat je daar ook in een libertarisch systeem erg mee op moet passen. Een apparaat dat bij verkeerd gebruik of bij slijtage of defect gaan ineens dodelijke stroomstoten kan afgeven zou zeker als een bedreiging met geweld kunnen worden opgevat.
  donderdag 22 februari 2007 @ 20:49:17 #85
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46571836
Ik vind 't wel grappig dat keer op keer blijkt dat 'libertariers' eigenlijk mensen zijn die de 16e eeuw niet ontgroeid zijn.
pi_46571978
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als je duidelijk aangeeft dat iemand die stroomstoot kan verwachten zodra hij tracht je techniek te reverse engineeren en het dus geen bedreiging vormt bij normaal gebruik zie ik geen probleem.

Overigens is het wel zo dat je daar ook in een libertarisch systeem erg mee op moet passen. Een apparaat dat bij verkeerd gebruik of bij slijtage of defect gaan ineens dodelijke stroomstoten kan afgeven zou zeker als een bedreiging met geweld kunnen worden opgevat.
ah ja ok was een vb en op het 2de deel dat met contracten afbakenen
pi_46572088
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ah ja ok was een vb en op het 2de deel dat met contracten afbakenen
Dat mag ook natuurlijk, zolang de contracten wederzijds vrijwillig worden aangegaan. Zie je nou dat er helemaal niet zo'n man overboord hoeft te zijn. Libertarisme is echt wat anders dan de volledige chaos en anarchie die sommige onwetende critici ervan willen maken.
pi_46572154
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:49 schreef gronk het volgende:
Ik vind 't wel grappig dat keer op keer blijkt dat 'libertariers' eigenlijk mensen zijn die de 16e eeuw niet ontgroeid zijn.
Als je daarmee bedoelt dat ze niet als makke schapen hun leven in handen van een almachtige alwetende overheid wensen te leggen dan vat ik dat op als een compliment.
pi_46572502
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 19:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Dus in plaats van patenteren kun je ook geheim houden .
pi_46572604
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:03 schreef Stark het volgende:

[..]

Dus in plaats van patenteren kun je ook geheim houden .
maar dat verdiend heel wat minder
pi_46572773
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Dat mag ook natuurlijk, zolang de contracten wederzijds vrijwillig worden aangegaan. Zie je nou dat er helemaal niet zo'n man overboord hoeft te zijn. Libertarisme is echt wat anders dan de volledige chaos en anarchie die sommige onwetende critici ervan willen maken.
ah ok maar dan krijg je toch weer precies dezelfde situatie als nu met patenten

Een hoop geworstel met advocaten en dergelijke
  donderdag 22 februari 2007 @ 21:09:17 #92
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46572802
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 20:57 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als je daarmee bedoelt dat ze niet als makke schapen hun leven in handen van een almachtige alwetende overheid wensen te leggen dan vat ik dat op als een compliment.
Nee, ik bedoel dat ze eigenlijk alleen maar in hele simpele bezitsrelaties kunnen denken. Dat heeft niets te maken met al-of-niet je leven overlaten aan een overheid.
pi_46573058
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ah ok maar dan krijg je toch weer precies dezelfde situatie als nu met patenten

Een hoop geworstel met advocaten en dergelijke
Ik heb dan ook nooit beweerd dat libertarisme een rimpelloze utopische samenleving zou opleveren. Wel een eerlijkere.
pi_46573119
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:13 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik heb dan ook nooit beweerd dat libertarisme een rimpelloze utopische samenleving zou opleveren. Wel een eerlijkere.
Nou je zat er wel vaak dicht tegen aan
pi_46573204
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

maar dat verdiend heel wat minder
ja, maar de anderen wel. (dus het is sowieso geen liberale gedachte)

De vraag zou daarom moeten zijn:
Zou je zonder patentie nog steeds gemotiveerd zijn om met iets nieuws te komen?

ik denk van wel (tenminste als er helemaal geen patentie is)
Want jij zal degene zijn die als eerste het product op de markt brengt en de grote geld krijgt. Als je het verpest kan je evenzo ook met patent verpesten, daar is er geen verschil.
Het past niet liberalisme denk ik.
pi_46573250
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:09 schreef gronk het volgende:
Nee, ik bedoel dat ze eigenlijk alleen maar in hele simpele bezitsrelaties kunnen denken. Dat heeft niets te maken met al-of-niet je leven overlaten aan een overheid.
Wil je ons ook deelgenoot maken van jouw complexe geëvolueerde gedachten over bezitsrelaties?
  donderdag 22 februari 2007 @ 21:17:25 #97
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_46573266
Hoe staan libertariërs eigenlijk tegen merkenrechten? Ik begrijp goed dat libertariërs tegen octrooien zijn, maar ligt dit bij merkenrechten anders?

Patenten creëren een soort monopolie, terwijl merken oorspronkelijk vooral bedoeld zijn om verwarring te voorkomen. Producent A gebruikt merk X voor zijn producten, zodat het winkelende publiek kan zien dat het producten van A betreft en niet producten van B.

Stel dat ik in de libertarische wereld het merk Heinz Ketchup bedenk, het recept geheim houdt en daarmee veel succes boek bij de consumenten. Een andere producent lijdt juist verlies met zijn ketchup. Hij gaat daarom over tot een andere strategie: hij gaat zijn geflopte ketchup verkopen in precies dezelfde flessen als mijn bedrijf en plakt daar een identiek Heinz-merkje op. De consumenten raken verward en kopen per ongeluk de verkeerde fles. Je kunt immers niet in de winkel proeven of je de goede ketchup te pakken hebt. Het merk Heinz loopt hierdoor schade op.

Onder de huidige Nederlandse regels is er dan een inbreuk op het merk Heinz. Dat is onrechtmatig en je kunt bij de rechter eisen dat alle inbreukmakende artikelen worden vernietigd, met daar bovenop nog eens schadevergoeding. Hoe zit dat in de libertarische wereld? Heb je dan het recht om met geweld de inbreukmakende artikelen uit de schappen van de winkels te gooien?
pi_46573431
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:17 schreef Pool het volgende:
Hoe staan libertariërs eigenlijk tegen merkenrechten? Ik begrijp goed dat libertariërs tegen octrooien zijn, maar ligt dit bij merkenrechten anders?

Patenten creëren een soort monopolie, terwijl merken oorspronkelijk vooral bedoeld zijn om verwarring te voorkomen. Producent A gebruikt merk X voor zijn producten, zodat het winkelende publiek kan zien dat het producten van A betreft en niet producten van B.

Stel dat ik in de libertarische wereld het merk Heinz Ketchup bedenk, het recept geheim houdt en daarmee veel succes boek bij de consumenten. Een andere producent lijdt juist verlies met zijn ketchup. Hij gaat daarom over tot een andere strategie: hij gaat zijn geflopte ketchup verkopen in precies dezelfde flessen als mijn bedrijf en plakt daar een identiek Heinz-merkje op. De consumenten raken verward en kopen per ongeluk de verkeerde fles. Je kunt immers niet in de winkel proeven of je de goede ketchup te pakken hebt. Het merk Heinz loopt hierdoor schade op.

Onder de huidige Nederlandse regels is er dan een inbreuk op het merk Heinz. Dat is onrechtmatig en je kunt bij de rechter eisen dat alle inbreukmakende artikelen worden vernietigd, met daar bovenop nog eens schadevergoeding. Hoe zit dat in de libertarische wereld? Heb je dan het recht om met geweld de inbreukmakende artikelen uit de schappen van de winkels te gooien?
Ja, je produkt voordoen als een ander produkt is een vorm van fraude.
  donderdag 22 februari 2007 @ 21:21:47 #99
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_46573494
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Wil je ons ook deelgenoot maken van jouw complexe geëvolueerde gedachten over bezitsrelaties?
Doe ik al. Helaas komt de gemiddelde POL-poster niet veel verder dan de drie woordjes 'belasting is diefstal', en iedereen die wat anders beweert is een Vuige Communist
pi_46573522
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 21:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ja, je produkt voordoen als een ander produkt is een vorm van fraude.
volgens de huidige wetgeving wel ja maar wat wanneer er geen wetgeving is

Ik haalde dit trouwens al aan op de eerste pagina
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')