Vandaag ben ik beetje lui, misschien het wiki linkje ff plaatsen, ik duik dan wel een oud Apple SC topic in (als ik ergens een link ernaar kan vinden).quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:37 schreef Mr.Noodle het volgende:
Goed bij deze m'n eerste vraag in het nieuwe topic..
Verder is het misschien handig om in de op nog linkjes op te nemen voor beginnende Mac-gebruikers.
http://www.macmiep.nl is bijvoorbeeld een hele goede site om beginners een beetje wegwijs te maken met het besturingssysteem.
[edit]Of het ligt aan mij dat ik er overheen heb gelezen, of je hebt het er net bijgezet.[/edit]
Linkje naar de Wiki is ook wel handig?
En handige linkjes met handige programma's zoals ze weleens in vroeger Apple [SC] topics stonden. Meer vanwege het feit omdat Windows overstappers alternatieven zoeken of nodig hebben voor hun gebruikelijke applicaties.
Je mag even opnieuw copy-pasten. Ik heb wat dingen aan de lijst toegevoegd zoals Perian components en ik een aantal opmaakfoutjes weggehaald...quote:
<appeltje><shift> <3> of <4> ligt er maar net aan wat je wilt.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 15:27 schreef Strolie75 het volgende:
Hoe kun je ook alweer een print screen maken?
Appeltje + shift + 3 voor het hele scherm, appeltje + shift + 4 voor een deel ervan of appeltje + shift + 4 en daarna spatie voor een venster.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 15:27 schreef Strolie75 het volgende:
Hoe kun je ook alweer een print screen maken?
Luie bureaucratische donders zijn het, dat het zolang geduurd heeft...quote:
indeedquote:Op vrijdag 16 februari 2007 15:31 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Luie bureaucratische donders zijn het, dat het zolang geduurd heeft...
valt me altijd op dat je bij de mac zoveel dingen via ongelofelijk ingewikkelde toetscombinaties moet doen, wie verzint er nou <appeltje><shift> <3> of <4>, bij windows heet zoiets tenminste printscreen... Of kan je het ook gewoon via je beeld en muis doen?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 15:29 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
<appeltje><shift> <3> of <4> ligt er maar net aan wat je wilt.
Als je een normaal mac-toetsenbord hebt zit dat er ook op geloof ik. En het is idd stom in dit geval..quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
valt me altijd op dat je bij de mac zoveel dingen via ongelofelijk ingewikkelde toetscombinaties moet doen, wie verzint er nou <appeltje><shift> <3> of <4>, bij windows heet zoiets tenminste printscreen... Of kan je het ook gewoon via je beeld en muis doen?
Je kunt het programma "Grab" gebruiken wat standaard bij OS X zit, daarmee kun je ook screenshots maken.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
valt me altijd op dat je bij de mac zoveel dingen via ongelofelijk ingewikkelde toetscombinaties moet doen, wie verzint er nou <appeltje><shift> <3> of <4>, bij windows heet zoiets tenminste printscreen... Of kan je het ook gewoon via je beeld en muis doen?
Wat, een printscreenknop? Die zit nooit op een Mac toetsenbord.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:03 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Als je een normaal mac-toetsenbord hebt zit dat er ook op geloof ik. En het is idd stom in dit geval..
Omdat er veel meer mogelijkheden zijn..check dit linkje: http://www.apple.com/pro/tips/secretcapture.htmlquote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
Ik gebruik daar Quicksilver voor.quote:Op zaterdag 17 februari 2007 05:43 schreef slakkie het volgende:
En een klein beetje stomme vraag, maar het irriteert me al een tijdje. Hoe kan je een applicatie/bestand openen direct uit finder zonder een muis? Een enter is de F2 onder Linux/Windows..
Zoals genoemd kan je het ook via grab of via een widget doen.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
Woei! Waar heb je dat gelezen ?quote:Op zaterdag 17 februari 2007 09:43 schreef Walter_Sobchak het volgende:
Ook even melden dat er a.s. dinsdag een Apple Special Event is...
Was een gerucht, maar dat is inmiddels weer onderuit gehaald. Wellicht dat de store ff offline gaatquote:
http://www.matterform.com(...)il_filter/index.htmlquote:Op zaterdag 17 februari 2007 15:12 schreef LudoSanders het volgende:
Ik herhaal mijn vraag nog even die ik in het topic over de MacBooks had gesteld.
Weet iemand of er een spamfilter voor Mac OS 9 op internet te vinden is?
Een programma als QuickSilver, of gewoon Apple'tje+Oquote:Op zaterdag 17 februari 2007 05:43 schreef slakkie het volgende:
En een klein beetje stomme vraag, maar het irriteert me al een tijdje. Hoe kan je een applicatie/bestand openen direct uit finder zonder een muis? Een enter is de F2 onder Linux/Windows..
Eeeerm ... het lukt mij ook niet ?quote:Op zondag 18 februari 2007 10:33 schreef skiczukie het volgende:
Ik moet een dakje boven een hoofdletter H schrijven, weet iemand hoe dat moet?Hij komt er steeds voor te staan.
Ja, het was wel even zoeken... zit ook niet in de standaard ASCII tabelquote:
Heei, te gek man.quote:Op zondag 18 februari 2007 10:52 schreef ChOas het volgende:
[..]
Ja, het was wel even zoeken... zit ook niet in de standaard ASCII tabel
Ik heb 'm hiervandaan: http://en.wikipedia.org/wiki/H-circumflex
-edit-
Ah.. Unicode-Latin dus
Nope. na 5 keer switchen blijft die op de laatste region.quote:Op zondag 18 februari 2007 10:47 schreef Vagere_Hein het volgende:
Ik heb een vraag over het programma DVD-speler. Is er een manier waarop ik softwarematig de 'regioteller' kan resetten in mijn powerbook. Ik heb een powerbook G4 overgenomen en die persoon heeft dus al vijf keer geswitcht van regio. Ik wil die regio gewoon op 2 hebben want al mijn dvd's zijn regio 2.
Je kan hier kijken:quote:Op zondag 18 februari 2007 10:47 schreef Vagere_Hein het volgende:
Ik heb een vraag over het programma DVD-speler. Is er een manier waarop ik softwarematig de 'regioteller' kan resetten in mijn powerbook. Ik heb een powerbook G4 overgenomen en die persoon heeft dus al vijf keer geswitcht van regio. Ik wil die regio gewoon op 2 hebben want al mijn dvd's zijn regio 2.
Hangt alsnog ook van je speler af... VLC kan niet ALLESquote:Op zondag 18 februari 2007 10:59 schreef TwyLight het volgende:
VLC kijkt daar niet naar, nee.
Pas maar op.quote:Op zondag 18 februari 2007 11:13 schreef Vagere_Hein het volgende:
Tnx guys. VLC had ik al eens geprobeerd, maar dat werkt niet helaas. Het lijkt erop alsof die een regiocheck doet want nadat ik op play druk stopt ie na 2 seconden (ik zie de titel van de dvd wel verschijnen in VLC. Ik ga even die link checken.
Dan is het vast geen mp3.quote:Op zondag 18 februari 2007 13:27 schreef DutchErrorist het volgende:
Hoe kan het dat je sommige mp3'tjes niet kan afspelen in iTunes?
Hoe bedoel je er een potje van gemaakt? Wat is er gebeurd dan?quote:Op zondag 18 februari 2007 14:02 schreef DutchErrorist het volgende:
Owja ik had alles mooi gessorteerd (mijn albums) maar nu heeft iTunes er een potje van gemaakt weet iemand hoe ik dat ongedaan kan maken
Vergeet niet dat er UNIX onder zit... Je doet 'file <bestandsnaam>' in een terminal en je ziet wat voor soort bestand het is...quote:Op zondag 18 februari 2007 14:03 schreef Rock-shocker het volgende:
Heb je al andere programma's geprobeerd? Quicktime ondersteunt ook een hoop formats, en VLC ook. Ik twijfel er best aan of het wel mp3'tjes zijn namelijk. Misschien ben je gefopt en zit er een .exe file in verstopt...
nou ik had ze heel mooi gesorteerdquote:Op zondag 18 februari 2007 14:25 schreef TwyLight het volgende:
[..]
Hoe bedoel je er een potje van gemaakt? Wat is er gebeurd dan?
hoe moet ik dat precies doen?quote:Op zondag 18 februari 2007 14:30 schreef whoops het volgende:
[..]
Vergeet niet dat er UNIX onder zit... Je doet 'file <bestandsnaam>' in een terminal en je ziet wat voor soort bestand het is...
Via Spotlight kan je 'terminal' zoeken en openen. Als je de terminal voor je hebt moet je het bestand lokaliseren. Als het op je desktop staat doe je in de terminal 'cd Desktop' <enter>quote:Op zondag 18 februari 2007 14:49 schreef DutchErrorist het volgende:
[..]
hoe moet ik dat precies doen?
Terminal staat onder Applications/Utils... Shift Apple A > U > Apple O > T > Apple Oquote:Op zondag 18 februari 2007 14:57 schreef whoops het volgende:
[..]
Via Spotlight kan je 'terminal' zoeken en openen. Als je de terminal voor je hebt moet je het bestand lokaliseren. Als het op je desktop staat doe je in de terminal 'cd Desktop' <enter>
Dat wil ik dus niet aangezien er meerdere profielen in staan, werk, school, thuis.. Die profielen van de verschillende users wil ik dus ook backuppen.quote:Op zondag 18 februari 2007 15:30 schreef TwyLight het volgende:
Airport instellingen staan in de airport zelf. dus als je een format hebt gedaan en je vult het wachtwoord van je basisstation in heb je automatisch je instellingen weer.
Ik hoop dat ik het goede bestand heb gebackuped. /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.aport.preferences.plistquote:Op zondag 18 februari 2007 15:33 schreef slakkie het volgende:
[..]
Dat wil ik dus niet aangezien er meerdere profielen in staan, werk, school, thuis.. Die profielen van de verschillende users wil ik dus ook backuppen.
Anders delete je toch eerst ff die plist? Er wordt gelijk een nieuwe aangemaakt als je airport start. Weet je het gelijk.quote:Op zondag 18 februari 2007 16:25 schreef slakkie het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik het goede bestand heb gebackuped. /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.aport.preferences.plist
Hierin staan nml de verschillende netwerken, die we hebben geconfigureerd. Nu hopen dat de keychain niet dingen gaat verknallen voor me.
Die zitten in de backup, dus als daar ook zaken worden bijgehouden dan komt het goed.quote:Op zondag 18 februari 2007 16:56 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Anders delete je toch eerst ff die plist? Er wordt gelijk een nieuwe aangemaakt als je airport start. Weet je het gelijk.
Edit: overigens, in je thuismap staat onder Library/Application Support/Apple ook een mapje Airport.
quote:Op zondag 18 februari 2007 10:59 schreef ChOas het volgende:
!!! IK BEN NIET VERANTWOORDELIJK VOOR WAT ER GEBEURT ALS JE DIE SOFTWARE GEBRUIKT !!!
Nou, /Users dus gebackuped (.tgz want anders kon het niet op mijn removable HDD), etc etc. Ff alle dmg's gedowload die van de verschillende apps, en het was go go go.quote:Op zondag 18 februari 2007 17:34 schreef slakkie het volgende:
[..]
Die zitten in de backup, dus als daar ook zaken worden bijgehouden dan komt het goed.
Als je access points 'joined' gaat dat via WDS, en zoals je in dat artikel kan lezen gaat dat ten koste van ongeveer de helft van de signaalsterkte. Per accesspoint. Niet de meest ideale techniek, dus..quote:Op maandag 19 februari 2007 17:45 schreef Rock-shocker het volgende:
Ik heb ook maar even een vraagje...
Ik heb onze AirPort Extreme N en Express zo opgesteld dat ze hetzelfde netwerk delen. Extreme staat in het midden van de verdieping zodat iedereen daarvanaf kan internetten, de Express staat bij mij op de kamer. De Extreme is dus de basis van het netwerk (met allow extending aangevinkt), de Express staat in join-mode.
Het doet het voor de rest prima, maar de sterkte van het signaal valt me tegen. Weet iemand of dat inherent aan de opstelling is of heb ik gewoon iets fout gedaan?
Mja maar alle computers die eraan hangen ook niet, dus dat maakt niet zoveel uit.quote:Op maandag 19 februari 2007 18:10 schreef TwyLight het volgende:
Je aiport express heeft geen 802.11n, dus je maximale bereik en snelheid is 802.11g
Kunnen ze het beter 'vice' noemen...quote:Op maandag 19 februari 2007 15:06 schreef slakkie het volgende:
Maar virtue knalt er zo nu en dan nog uit..
Bij Windows heb je een apart programma nodig (snaggit) om zoiets te doen.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 16:01 schreef Repeat het volgende:
[..]
Euhm, PrntScrn en Alt-PrntScrn onder Windows maken de screenshots gewoon voor je hoor... Je moet ze alleen nadien nog handmatig ergens opslaan.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:26 schreef theiz het volgende:
[..]
Bij Windows heb je een apart programma nodig (snaggit) om zoiets te doen.
Sorry, kon het niet laten, ben bekend met de holy wars...
Bij Windows kan je zonder andere software geen screenshots maken van regio's. Bovendien is het zelfs met extra software nog zo goed als onmogelijk een screenshot te maken als je meer als 1 monitor hebt...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 12:34 schreef whoops het volgende:
[..]
Euhm, PrntScrn en Alt-PrntScrn onder Windows maken de screenshots gewoon voor je hoor... Je moet ze alleen nadien nog handmatig ergens opslaan.
Qua standaard-screenshot-applicatie wint KDE het toch, met 2 vingers in de neus ...
Je hebt wel gelijk dat de functie in Windows niet zo super is, maar volgens mij is hij niet veel minder uitgebreid dan die van OS X... OS X slaat alleen je bestanden automagisch op... En hoe je die regio screenshot onder OS X heb ik nog niet kunnen vinden...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:13 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik weet niet hoor, maar die printscreen optie in Windows is echt beperkt vergeleken met OS X. Het doet z'n functie, maar Screencaps maken van videofilmpjes? uhuh, no way. Probeer maar eens een prntscreen te doen van je Windows Media player en te plakken in photoshop of paint. Je krijgt alleen je desktop en een zwartvak gesaved.
[[url=http://xs312.xs.to/xs312/07082/desktop.png]afbeelding][/url]
<Appeltje> <Shift> <4> vervolgens zie je een "crosshair", daar kun je jouw deel van het scherm selecteren wat je wil capturen en je hebt automagicly je screenshot in png-formaat van dat deel wat je nodig had.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:10 schreef whoops het volgende:
[..]
Je hebt wel gelijk dat de functie in Windows niet zo super is, maar volgens mij is hij niet veel minder uitgebreid dan die van OS X... OS X slaat alleen je bestanden automagisch op... En hoe je die regio screenshot onder OS X heb ik nog niet kunnen vinden...
De reden dat Windows die filmpjes niet meeneemt heeft te maken met de (overlay) techniek die Windows gebruikt... Het is inderdaad wel erg brak en vooral vervelend...
Cool, ik ga het meteen proberen vanavond...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:15 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
<Appeltje> <Shift> <4> vervolgens zie je een "crosshair", daar kun je jouw deel van het scherm selecteren wat je wil capturen en je hebt automagicly je screenshot in png-formaat van dat deel wat je nodig had.
Daarbij wel het punt dat jij ook geen printscreen kan doen in OSX als je DVD speler een film afspeeltquote:Op dinsdag 20 februari 2007 14:13 schreef Mr.Noodle het volgende:
Ik weet niet hoor, maar die printscreen optie in Windows is echt beperkt vergeleken met OS X. Het doet z'n functie, maar Screencaps maken van videofilmpjes? uhuh, no way. Probeer maar eens een prntscreen te doen van je Windows Media player en te plakken in photoshop of paint. Je krijgt alleen je desktop en een zwartvak gesaved.
[afbeelding]
Tja ligt eraan, als je het in iDVD afspeelt geldt dit wel zo omdat het fullscreen is, maar als je em opent in VLC of misschien Quicktime moet het gewoon kunnen.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:34 schreef Walter_Sobchak het volgende:
[..]
Daarbij wel het punt dat jij ook geen printscreen kan doen in OSX als je DVD speler een film afspeelt![]()
Ik heb in VLC al eens een screenshot gemaakt van een fullscreen dvd en kan beamen dat dit inderdaad werkt.quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:37 schreef Mr.Noodle het volgende:
[..]
Tja ligt eraan, als je het in iDVD afspeelt geldt dit wel zo omdat het fullscreen is, maar als je em opent in VLC of misschien Quicktime moet het gewoon kunnen.
Lees dan ook eens deze site:quote:Op dinsdag 20 februari 2007 15:17 schreef whoops het volgende:
[..]
Cool, ik ga het meteen proberen vanavond...
Thanks, will do...quote:Op dinsdag 20 februari 2007 18:11 schreef theiz het volgende:
[..]
Lees dan ook eens deze site:
http://homepage.mac.com/frakes/MOSXPT/content/keyboard.html
Heb je nog meer om uit te proberen...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |