volkskrantquote:AMSTERDAM - Amerikanen geven meer uit dan er binnenkomt. ‘En dat gaat een keer mis.’
‘De laatste dagen van de Verenigde Staten als economische grootmacht zijn geteld, en als er niet snel wordt ingegrepen, dreigt de Amerikaanse samenleving te bezwijken onder haar eigen schuldenlast’, zegt de Amerikaanse econoom en schuldenexpert Robert Manning.
Het Amerikaanse ministerie van Handel maakte vorige week bekend dat Amerikanen in 2006 het minst hebben gespaard in bijna 75 jaar. De spaarquote, het gedeelte van het besteedbaar inkomen dat gezinnen naar de bank brengen, kwam vorig jaar op minus 1 procent uit. Met andere woorden: Amerikanen gaven in 2006 meer uit dan er binnenkwam.
Eind januari luidde Manning over die trend de noodklok in de Amerikaanse senaat, waar hij als expert werd opgeroepen. Het grote publiek waarschuwde hij in In Debt We Trust, een documentaire over de creditcardindustrie die vorig jaar uitkwam, en waarvoor Mannings boek Credit Card Nation (2000) de basis was.
Tot de jaren vijftig was het volgens Manning, die als hoogleraar is verbonden aan het Rochester Institute of Technology, nog deugdzaam om veel te sparen. ‘Maar die tijd kunnen de meesten zich niet meer herinneren’, zegt hij in een telefoongesprek.
‘De afgelopen decennia heeft zich een grote culturele transformatie voorgedaan. We leven niet meer in een productiesamenleving, maar in een consumptiemaatschappij. Amerikanen proberen meer dan ooit status te verwerven door middel van consumptie. Wil je het verschil weten tussen een garage in Europa en een in de VS? In Europa kun je er je auto kwijt. In een Amerikaanse garage niet, want die staat tjokvol nutteloze consumptiegoederen.’
Dat Amerikanen steeds minder sparen, heeft echter niet alleen met de opkomst van de consumptiesamenleving te maken. Ook de ontmanteling van de verzorgingsstaat, voor zover de VS die echt hebben gekend, is er volgens Manning debet aan. ‘Daardoor zijn Amerikanen meer geld kwijt aan zaken die nog niet zo lang geleden door de overheid werden geregeld, zoals onderwijs en gezondheidszorg. Ook huisvesting is veel duurder geworden. Tegelijkertijd is het besteedbaar inkomen van de gemiddelde Amerikaan tussen 2000 en 2004 met 2 procent gedaald.’
Zo worden Amerikaanse burgers volgens Manning in de fuik van de creditcardmaatschappijen gedreven. In 2006 had de gemiddelde Amerikaan zeven creditcards. Tussen 1980 en 2006 liepen de schulden (hoofdzakelijk credit cardschulden, maar ook studieleningen en doorlopend krediet worden meegeteld) van Amerikaanse gezinnen op van 350 naar 2.200 miljard dollar.
Manning: ‘Meer dan de helft van de kaarthouders lukt het niet aan het eind van de maand hun creditcardtransacties af te betalen. Zij gaan dus schulden aan bij de creditcardmaatschappij. De creditcard is het nieuwe sociale vangnet van de Amerikaanse samenleving geworden.’ Daarbij geldt dat de armsten extra worden getroffen. Uit onderzoek blijkt dat zij doorgaans een hogere rente op hun schuld betalen dan de rijken, bijvoorbeeld omdat zij vaker te laat zijn met afbetalen en daarvoor worden beboet; of omdat zij, na een persoonlijk bankroet, bij vaak schimmige geldleners of bij de lommerd moeten aankloppen.
‘De ironie is dat onze levensloop door globalisering onzekerder is geworden. De verzorgingsstaat is er niet meer om je op te vangen als je ziek wordt, werkloos raakt, of met pensioen gaat. Je zou verwachten dat mensen in deze tijden meer gaan sparen. Maar het tegendeel is het geval.’
‘Nog erger: Begin jaren dertig gaven we ook meer uit dan we binnenkregen. Maar dat was tijdens een diepe recessie. De negatieve spaarquote van 2005 en 2006 deed zich voor tijdens een economische bloeiperiode.’
Volgens collega-economen wordt de daling van de spaarquote althans gedeeltelijk gecompenseerd door vermogensopbouw. Manning is niet van dat argument onder de indruk. ‘In de afgelopen tien jaar gingen Amerikanen twee keer zo snel schulden aan als zij bezittingen opbouwden. Bovendien zijn die bezittingen sterk geconcentreerd in de hogere sociale klassen.’
Wat hem vooral zorgen baart, is dat een gevoel van urgentie in de Amerikaanse samenleving ontbreekt: ‘De creditcardindustrie laat ons in de waan dat de middenklasse een stabiele klasse is. De consumenten zijn zelfvoldaan, zij hebben het gevoel dat ze recht hebben op hun huidige levensstijl van overmatige consumptie. In dat opzicht lijken de VS op het Romeinse rijk in zijn nadagen.’
Maar de generatie van babyboomers – meer dan 70 miljoen in totaal – zal er niet aan ontkomen: ‘Zij gaan met pensioen terwijl zij hoge schulden meetorsen. Dat is voor het eerst in de geschiedenis. Om hun kinderen naar de universiteit te sturen, hebben ze nu al nauwelijks voldoende geld. Zij zullen hun levensstijl fors moeten aanpassen.’
Manning vreest bovendien dat de Amerikaanse schuldenlast een belangrijk onderwerp wordt in het Amerikaanse buitenlandbeleid. ‘Het is een kwestie van jaren of we moeten de Chinezen smeken of ze nog wat geld aan ons willen lenen’, zegt hij.
Europa kan volgens Manning zijn borst natmaken: ‘De Amerikaanse markt is helemaal verzadigd. Creditcardmaatschappijen zien behalve Azië ook Europa als groeimarkt. In het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Italië is de spaarquote de afgelopen tien jaar al hard teruggelopen. In dezelfde tijd zijn creditcardmaatschappijen daar agressiever marketing gaan voeren. In Frankrijk zie je nu dat de banken, net als in de Verenigde Staten eind jaren zeventig, stevig lobbyen voor deregulering zodat zij hun creditcards nog agressiever aan de man kunnen brengen, en minder rekening hoeven te houden met het consumentenbelang.’
Wat is het voordeel van het hebben van meerdere credit cards?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:56 schreef DS4 het volgende:
Ik heb drie credit cards, maar er is er maar één die mij wel eens een brieffie stuurt dat ik ook in termijnen terig mag betalen (lachwekkend, aangezien ik vorig jaar misschien 200 euro met VISA heb uitgegeven). De Eurocard wordt rechtstreeks van de rekening afgeboekt en Amex kent ook geen andere mogelijkheid.
Wel handig hoor, credit cards.
In België kun je soms alleen maar met Visa betalen. American Express is in heel Europa niet vanzelfsprekend.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:57 schreef kareltje_de_grote het volgende:
Wat is het voordeel van het hebben van meerdere credit cards?
Enige dat ik kan bedenken dat je drie keer een flink bedrag in de min kunt staan, dus drie keer zoveel als met 1 kreditcard.
Wanneer je bijvoorbeeld vaak in zuidamerika komt daar is visa vaker wel overal geaccepteerd, dit in tegenstelling tot de american expres die ze dan weer niet vaak accepteren.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:57 schreef kareltje_de_grote het volgende:
[..]
Wat is het voordeel van het hebben van meerdere credit cards?
Enige dat ik kan bedenken dat je drie keer een flink bedrag in de min kunt staan, dus drie keer zoveel als met 1 kreditcard.
Reuze handig, maar heeft verder niet veel te maken met het probleem van de VS, dat er massaal op de pof geleefd wordt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 09:56 schreef DS4 het volgende:
Ik heb drie credit cards, maar er is er maar één die mij wel eens een brieffie stuurt dat ik ook in termijnen terug mag betalen (lachwekkend, aangezien ik vorig jaar misschien 200 euro met VISA heb uitgegeven). De Eurocard wordt rechtstreeks van de rekening afgeboekt en Amex kent ook geen andere mogelijkheid.
Wel handig hoor, credit cards.
Niet echt waar. Ik reageer op dit deel van de berichtgeving:quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:06 schreef sigme het volgende:
Reuze handig, maar heeft verder niet veel te maken met het probleem van de VS, dat er massaal op de pof geleefd wordt.
Heb jij dan ook geen pinpas?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:07 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik heb geen credit card. Zelfbescherming.
Ja, dat wel. Ontkom je ook niet aan, aangezien je verplicht bent een bankrekening te hebben. En daar hoort tegenwoordig een pin pas bij.quote:
Dan kun je toch ieder moment van de dag net zoveel geld uitgeven als je zelf wil (met saldobeperking uiteraard)?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:13 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ja, dat wel. Ontkom je ook niet aan, aangezien je verplicht bent een bankrekening te hebben. En daar hoort tegenwoordig een pin pas bij.
Kerel, ga ergens anders je verkooppraatjes houden.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan kun je toch ieder moment van de dag net zoveel geld uitgeven als je zelf wil (met saldobeperking uiteraard)?
OKquote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:12 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niet echt waar. Ik reageer op dit deel van de berichtgeving:
Europa kan volgens Manning zijn borst natmaken: ‘De Amerikaanse markt is helemaal verzadigd. Creditcardmaatschappijen zien behalve Azië ook Europa als groeimarkt. In het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Italië is de spaarquote de afgelopen tien jaar al hard teruggelopen. In dezelfde tijd zijn creditcardmaatschappijen daar agressiever marketing gaan voeren. In Frankrijk zie je nu dat de banken, net als in de Verenigde Staten eind jaren zeventig, stevig lobbyen voor deregulering zodat zij hun creditcards nog agressiever aan de man kunnen brengen, en minder rekening hoeven te houden met het consumentenbelang.’
Aangezien in Europa het helemaal niet zo normaal is dat je "rood" kan staan bij credit cards, is het toenemen van credit card-bezit in Europa niet de opmaat voor oplopen van schuldenlasten. Natuurlijk kan er wel een nieuwe kaart komen waar dat allemaal wel kan, maar Amex is al lastig genoeg. En veel winkels willen eerder minder dan meer cards accepteren.
Volgens mij heeft Tegenlicht van de VPRO daar ooit eens een mooi doom-scenario over gemaakt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Maar als de Amerikaanse economie instort hebben we in Europa andere problemen dan de doelstellingen van creditcardmaatschappijen.
Ik weet het niet.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:30 schreef sigme het volgende:
Aangezien lenen de afgelopen jaren sowieso gebruikelijker geworden is en spaarzaamheid al heel lang afneemt (nog steeds hoog, in Nederland), lijkt het me dat de creditcardmaatschappijen het tij mee hebben.
Ik denk dat het ook veel met de bovenstaande volksaart te maken heeft. Liever een tijdje in somberheid leven, dan met hoge schulden zitten.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik weet het niet.
De weerstand onder de NL bevolking tegen die debetcards is vrij groot. Ken een hoop mensen die er om dezelfde reden geen een willen hebben.
Vroeg het toevallig aan een collega, die dacht er in principe hetzelfde over als ik.
Heeft ook met onze calvinistische volksaart te maken. Is 180 graden tegenovergesteld aan de "de zon schijnt uit m'n reet' mentaliteit die de amerikanen hebben.
Psies.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik weet het niet.
De weerstand onder de NL bevolking tegen die debetcards is vrij groot. Ken een hoop mensen die er om dezelfde reden geen een willen hebben.
Vroeg het toevallig aan een collega, die dacht er in principe hetzelfde over als ik.
Heeft ook met onze calvinistische volksaart te maken. Is 180 graden tegenovergesteld aan de "de zon schijnt uit m'n reet' mentaliteit die de amerikanen hebben.
Ik had ook een CC, heb hem opgezegd toen ik mijn huis ging kopen. Nu had ik laatst toch weer 1 nodig, om iets in een online game te kopen. Koste maar 6 euro ofzo, maar moest met CC betaald worden. HEb er dus maar weer 1 aangevraagd.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik weet het niet.
Die calvinistische volksaard was vroeger goed voor méér spaarzaamheid dan tegenwoordig. Er zit -al decennia- langzaam beweging in, richting minder sparen & meer lenen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:44 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik weet het niet.
dus jij wilt in feite zeggen, dat wij Nederlands ons flink in de schulden moeten maken.. om zelf straks niet de dupe willen zijn de torenhoge schulden die de andere EU lidstaten hebben gemaakt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Die calvinistische volksaard was vroeger goed voor méér spaarzaamheid dan tegenwoordig. Er zit -al decennia- langzaam beweging in, richting minder sparen & meer lenen.
Het bericht in de OP gaat wat in op ontwikkelingen in Europa, uiteindelijk maken wij daar ook deel vanuit. Ook als wij, met de Zwitsers en nog wat andere meer protestants georienteerde landen, als burgers ons niet zo in de schulden steken konden we er nog wel eens last van krijgen als de rest van Europa dat teveel wel gaat doen.
Ja, en daarom moet ik em niet.quote:
Eind v/d maand niet hoorquote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:01 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ja, en daarom moet ik em niet.
Omdat je aan het eind van de maand toch betaalt, ook al doe je er geen fuck mee.
Ben het met je eens dat we aan het schuiven zijn, hoor.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:52 schreef sigme het volgende:
[..]
Die calvinistische volksaard was vroeger goed voor méér spaarzaamheid dan tegenwoordig. Er zit -al decennia- langzaam beweging in, richting minder sparen & meer lenen.
Het bericht in de OP gaat wat in op ontwikkelingen in Europa, uiteindelijk maken wij daar ook deel vanuit. Ook als wij, met de Zwitsers en nog wat andere meer protestants georienteerde landen, als burgers ons niet zo in de schulden steken konden we er nog wel eens last van krijgen als de rest van Europa dat teveel wel gaat doen.
Okquote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:03 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
Eind v/d maand niet hoor.
Alleen als je wat met je credit gekocht hebt. Jaarlijks betaal ik 11 euro ofzo.
Nou nee, dat wou ik eigenlijk niet zeggen. Ik zou niet weten wat extra schulden er aan verbeteren. Overigens zijn dit allemaal particuliere schulden. Heeft wel effecten op de lidstaten, maar ik zou het toch niet aanduiden als schulden gemaakt door de lidstatenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:55 schreef PieterBas het volgende:
[..]
dus jij wilt in feite zeggen, dat wij Nederlands ons flink in de schulden moeten maken.. om zelf straks niet de dupe willen zijn de torenhoge schulden die de andere EU lidstaten hebben gemaakt.
Een creditcard doet geen kwaad. Ik heb er al jaren een. Reuze handig. Je moet alleen geen geld lenen, oftewel: gewoon elke maand de nota direct en volledig voldoen. Dan is het niks anders dan een bankpasje, soms wat handiger in gebruik.quote:* PieterBas moet misschien straks aan een CC.. waarschijnlijk studeren in het buitenland..
Ik sta zelf ook een beetje huiverig tegenover, moet ik eerlijk bekenen.
Voor die olie wordt gewoon betaald. Ga ergens anders ongefundeerd blaten.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:26 schreef Meki het volgende:
Daardoor vallen ze Irak binnen om olie te stelen
Wie het breed heeft laat het breed hangen is anders een behoorlijk oud spreekwoord.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:21 schreef drexciya het volgende:
Leengedrag is in deze niet het aandachtspunt, maar de cultuur van jezelf "profileren" door middel van consumptie. Dat staat ook in het artikel duidelijk vermeldt. Creditcards zijn een middel om die cultuur mogelijk te maken of "toegang" te geven tot die cultuur.
Yup,quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:17 schreef sigme het volgende:
Een creditcard doet geen kwaad. Ik heb er al jaren een. Reuze handig. Je moet alleen geen geld lenen, oftewel: gewoon elke maand de nota direct en volledig voldoen. Dan is het niks anders dan een bankpasje, soms wat handiger in gebruik.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:17 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ok
Maar dat is dus al een goed voorbeeld, van hoe het 'product' CC 'aangepast' is aan de europese smaak, CC's met 'puur' amerikaanse voorwaarden worden hier niet gevreten.
Wat je zegt.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:21 schreef drexciya het volgende:
Leengedrag is in deze niet het aandachtspunt, maar de cultuur van jezelf "profileren" door middel van consumptie. Dat staat ook in het artikel duidelijk vermeldt. Creditcards zijn een middel om die cultuur mogelijk te maken of "toegang" te geven tot die cultuur.
JE CC heeft nog meer voordelen. Automatisch alle aankopen verzekerd en als mijn CC wordt gestolen, misbruik krijg ik dat per direct terug. Terwijl bankpasjes worden geskimmed je altijd eerst zelf alles mag ophoesten en heel soms het geld wordt terugbetaald.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Yup,
En aan dat soort europees gedrag verdienen de CC maatschappijen geen cent, als je braaf aan het eind van de maand de schuld terug betaalt. Die gasten willen dat je lekker op de reut gaat leven. Het liefst zo'n berg schuld dat je het nooit meer afbetaald, maar wel elke maand 10 tallen % van je salaris inleveren, zeg maar zoals amerikanen leven
En waarom vinden we het eigenlijk handig?
Waarom is een PIN pas minder handig? Dat heeft meer voordelen, namelijk niet uitgeven wat je niet hebt. Veiliger ook, en de benodigdheden, en miezerig telefoon/datalijntje zijn tegenwoordig ook geen argument tegen meer.
Voor internet betalingen heeft IDeal ons laten zien hoe het moet.
Antwoord: omdat de banken je er graag in willen hangen. Ook in de states zijn CC systemen prima te vervangen voor PIN achtige systemen, maar daar hebben banken helemaal geen zin in, die vinden het wel fijn zo.
Ik heb in al die jaren 1 keer een nota gemist ivm verhuisperikelen (en toen dus ook net gebruikt, het ding ligt meestal te stoffen in de kast), ik vond het schrikwekkend hoeveel je direct bij moet lappen als je even een bedragje open laat staan (en / of te laat een minimaal deel betaalt).quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Yup,
En aan dat soort europees gedrag verdienen de CC maatschappijen geen cent, als je braaf aan het eind van de maand de schuld terug betaalt. Die gasten willen dat je lekker op de reut gaat leven. Het liefst zo'n berg schuld dat je het nooit meer afbetaald, maar wel elke maand 10 tallen % van je salaris inleveren, zeg maar zoals amerikanen leven
Een CC is weinig rompslomp. Rij maar eens heel Europa door over tolwegen, dan merk je hoe handig zo'n ding is. Maakt toch verschil, of je alleen even wappert met zo'n kaart of dat je codes in moet toetsen en wachten op bevestging etc.quote:En waarom vinden we het eigenlijk handig?
Waarom is een PIN pas minder handig? Dat heeft meer voordelen, namelijk niet uitgeven wat je niet hebt. Veiliger ook, en de benodigdheden, en miezerig telefoon/datalijntje zijn tegenwoordig ook geen argument tegen meer.
Antwoord: omdat de banken je er graag in willen hangen. Ook in de states zijn CC systemen prima te vervangen voor PIN achtige systemen, maar daar hebben banken helemaal geen zin in, die vinden het wel fijn zo.
Ik vermoed dat de rente in de VS op je CC schuld sowieso hoger is dan in europa.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:33 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
wat zijn dan de puur amerikaanse voorwaarden ? m.a.w. verschil tussen europeesche cc en een amerikaanse ?
Omdat ik evengoed de overheid niet zo vetrouw neem ikliever het zekere voor het onzekere: ik zorg dat ik geen schulden maak. Zodat ik m'n broek ook kan blijven ophouden als de overheid weer eens ergens extra geld van me wil.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:41 schreef Oud_student het volgende:
Ik denk dat het consumptie gedrag door "onze" overheid in de hand wordt gewerkt.
Je kunt nl. beter schulden hebben dan een bescheiden vermogen.
Van een kale kip kun je niet plukken.
Als je hebt gespaard, dan betaal je nog een keer belasting over je spaargeld, waar al veel belasting over betaald is en heb je een pensioen dan ga je weer extra betalen. heb je een eigen huis, dan is dat straks als de hypotheekrente aftrek wordt geschrapt nog maar de helft waard.
De overheid is erg onbetrouwbaar, daarom kun je het geld wat je nu hebt maar beter uitgeven.
OK, zo ben ik ook opgevoed, maar dat betekent wel dat wij gaan betalen voor de steeds grotere groep tokkies, asielzoekers, gelukszoekers en andere financieel minder draagkrachtigen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:43 schreef sigme het volgende:
Omdat ik evengoed de overheid niet zo vetrouw neem ikliever het zekere voor het onzekere: ik zorg dat ik geen schulden maak. Zodat ik m'n broek ook kan blijven ophouden als de overheid weer eens ergens extra geld van me wil.
En is er een reden, dat dit soort diensten niet aan een PIN vast zitten, behalve dan dat de banken daar geen zin in hebben?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:39 schreef FreedonNadd het volgende:
[..]
JE CC heeft nog meer voordelen. Automatisch alle aankopen verzekerd en als mijn CC wordt gestolen,
Van een nood een deugd maken. T'is nogal onnoemelijk makkelijker om met een CC te frauderen dan met een PIN.quote:..misbruik krijg ik dat per direct terug.
Kwestie van procedure. Als misbruik van PIN passen maar bekend genoeg is, krijgen banken daar vanzelf een klantvriendelijkere procedure voor. En dat banken daar in beginsel moeilijk over doen, is niet zo vreemd daar een PIN systeem inherent veiliger is dan een CC.quote:Terwijl bankpasjes worden geskimmed je altijd eerst zelf alles mag ophoesten en heel soms het geld wordt terugbetaald.
Het zal mij jeuken of jij al dan niet een credit card aanschaft, ik snap alleen niet in hoeverre jij wordt beschermd door het niet hebben van een credit card. Die zurige reactie van jou slaat dus ook nergens op.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
Kerel, ga ergens anders je verkooppraatjes houden.
My point exactly.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:39 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik heb in al die jaren 1 keer een nota gemist ivm verhuisperikelen (en toen dus ook net gebruikt, het ding ligt meestal te stoffen in de kast), ik vond het schrikwekkend hoeveel je direct bij moet lappen als je even een bedragje open laat staan (en / of te laat een minimaal deel betaalt).
Niet mee eens. Je CC zal toch door dat carbon apparaat moeten, je zal toch moeten tekenen. Al met al duren die handelingen net zo lang als een PIN.quote:Een CC is weinig rompslomp. Rij maar eens heel Europa door over tolwegen, dan merk je hoe handig zo'n ding is. Maakt toch verschil, of je alleen even wappert met zo'n kaart of dat je codes in moet toetsen en wachten op bevestging etc.
Ja, dat vind ik het 'gratis shotje van je dealer' opdat je maar het 'zwaardere spul afneemt in de toekomst'. Want ook in dat scenario verdienen ze niet zo veel.quote:Je kan het zelf veranderen in een kredietkaart waarop je zelf krediet plaatst: je kan geld overmaken naar je creditcard, dan sta je in de plus. Ze betalen nog rente ook.
Maar wat Visa kan, kunnen Eurocard en Amex toch ook?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:30 schreef sigme het volgende:
Mij lijkt dat uit het lobbyen voor deregulering en uit agresievere marketing je zou kunnen opmaken dat de creditcardmaatschappijen streven naar verandering van wat jij hier opnoemt. Dus méér geaccepteerd betaalmiddel ervan maken, méér krediet laten gebruiken (rood staan).
Precies. Ik zie dezelfde situatie in Nederland niet zo snel ontstaan.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:44 schreef ExTec het volgende:
De weerstand onder de NL bevolking tegen die debetcards is vrij groot.
Nee, de VS kunnen bijna tot in het oneindige dollars bijdrukken, in europa moeten ze wel een normale boekhouding voeren.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:49 schreef Oud_student het volgende:
Historisch gezien blijken de VS telkens weer in staat economisch uit het dal te komen. De economie van de VS is veel veerkrachtiger dan die in Europa waar alles overgereguleerd is.
Nee hoor, dat hoeft al lang niet meerquote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:01 schreef ExTec het volgende:
Niet mee eens. Je CC zal toch door dat carbon apparaat moeten, je zal toch moeten tekenen. Al met al duren die handelingen net zo lang als een PIN.
Amper.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:58 schreef Corelli het volgende:
Ik ben het echt op elk punt uit dat artikel grondig ONEENS.
Maar wat punten die ik wil uitlichten is dat de USA nog steeds gewoon een productiemaatschappij is en er dus geen reden tot zorgen is.
Zeg het tegen die amerikanen.quote:Gewoon iets minder consumeren, iets meer produceren.
Hoe dat ook uitpakt, ik zorg dat ik binnen mijn mogelijkheden in elk geval niet verword tot zo'n schuldenaar. Ik betaal liever meer dan ik leuk vind dan dat ik leen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:53 schreef Oud_student het volgende:
[..]
OK, zo ben ik ook opgevoed, maar dat betekent wel dat wij gaan betalen voor de steeds grotere groep tokkies, asielzoekers, gelukszoekers en andere financieel minder draagkrachtigen.
Solidariteit houdt ergens op![]()
Okquote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:08 schreef sigme het volgende:
[..]
Nee hoor, dat hoeft al lang niet meer.
Voor tolwegen hoef je niet eens te tekenen, en die carbonapparaatjes zijn alleen nog maar achter de hand voor het geval de verbinding eruit ligt.
Echt, de mogelijkheid om "rood" te staan biedt Amex niet. Sterker nog: als je een keer geld moet pinnen met de Amex, dan wordt het dezelfde dag nog opgehaald bij jouw bank (waar Eurocard en Visa dit in de maandafrekening meenemen). Komt nog eens bij dat je sowieso niet zomaar een Amex kaart krijgt. Pas als je kan aantonen dat je het geld niet nodig hebt, dan krijg je er een.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:31 schreef ExTec het volgende:
En aan dat soort europees gedrag verdienen de CC maatschappijen geen cent, als je braaf aan het eind van de maand de schuld terug betaalt. Die gasten willen dat je lekker op de reut gaat leven. Het liefst zo'n berg schuld dat je het nooit meer afbetaald, maar wel elke maand 10 tallen % van je salaris inleveren, zeg maar zoals amerikanen leven![]()
Ik vind het makkelijk met b.v. zakelijke uitgaven. Ieder jaar krijg je een overzicht met uitgaven per cat., wat wel handig is. Daarnaast: pinnen in België is vaak niet mogelijk. Je kan dus flink in de problemen komen als je benzine nodig hebt en geen credit card (snelwegen zijn meestal wel voorzien van een contract waarmee NL pinpas werkt).quote:En waarom vinden we het eigenlijk handig?
Alle aankopen zijn 6 maanden verzekerd tegen diefstal enz. Misbruik van de kaart eveneens (bij Eurocard en Visa met e.r.).quote:Veiliger ook
Credit cards zijn toch soms echt nodig. Ga ook maar eens een auto huren in het buitenland...quote:Voor internet betalingen heeft IDeal ons laten zien hoe het moet.
In NL verdient de CC maatschappij geld met comissie. Niet doordat jij een kaart hebt van een paar tientjes per jaar (Amex is duurder, maar heeft dan ook verzekeringen enz.).quote:Antwoord: omdat de banken je er graag in willen hangen. Ook in de states zijn CC systemen prima te vervangen voor PIN achtige systemen, maar daar hebben banken helemaal geen zin in, die vinden het wel fijn zo.
Dat zal best, maar *ik* betaal precies datgene wat iemand die niet met creditcard betaalt. Voor de CC zelf betaal ik jaarlijks zo'n 11 euro, maar dat kost een bankpasje (PIN) ook.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:15 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ok
Maar dan schets je een inherent onveilig systeem,
En dan betaal je indirect voor allerhande procedures die maken dat je in geval van fraude je geld makkelijk terugkrijgt. Voor niets gaat immers de zon op.
Klopt.quote:En in feite heb je het dan al over een PIN pas, maar dan zonder PIN code? Je betaalt met de magneetstrip van je CC.
Nee, eigenlijk nietquote:Nog beter voorbeeld van dat banken bewust het verschil tussen voordelen/nadelen CC/PIN in stand houden.
Het mooie is dat tegenwoordig iemands welvaart haast omgekeerd evenredig is aan de prijs van z'n gsmquote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:28 schreef sigme het volgende:
[..]
Wie het breed heeft laat het breed hangen is anders een behoorlijk oud spreekwoord.
Vroegâh toonde men rijkdom ook middels materiele luxe.
Wat veranderd is, is dat het vroeger genant was om geld te (moeten) lenen, en tegenwoordig doodnormaal. De aandacht richt zich daarbij op degenen die problematische schulden maken, maar die zijn slechts het symptoom van het feit dat het bijna maatschappijbreed als normaal gezien wordt een PL'etje te nemen voor grote aankopen als een auto, en een wasmachine uit de serie [koop nu betaal in 2010], een kwartaalkrediet op de bankrekening en "opnemen" van overwaarde op het huis voor "leuke dingen".
Maar ik had al wat gezegd over het gratis shotje van je dealerquote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:15 schreef DS4 het volgende:
Pas als je kan aantonen dat je het geld niet nodig hebt, dan krijg je er een.
Zelfde verhaal: de banken bieden het CC pakket nu eenmaal zo aan, en het PIN pakket zo.quote:Ik vind het makkelijk met b.v. zakelijke uitgaven. Ieder jaar krijg je een overzicht met uitgaven per cat., wat wel handig is. Daarnaast: pinnen in België is vaak niet mogelijk. Je kan dus flink in de problemen komen als je benzine nodig hebt en geen credit card (snelwegen zijn meestal wel voorzien van een contract waarmee NL pinpas werkt).
Zie boven.quote:Alle aankopen zijn 6 maanden verzekerd tegen diefstal enz. Misbruik van de kaart eveneens (bij Eurocard en Visa met e.r.).
Niks bijzonders; had net zo goed een PIN automaat op de balie kunnen staan.quote:Credit cards zijn toch soms echt nodig. Ga ook maar eens een auto huren in het buitenland...
Dus een x % van wat je ermee uitgeeft? Nog erger.quote:In NL verdient de CC maatschappij geld met comissie. Niet doordat jij een kaart hebt van een paar tientjes per jaar (Amex is duurder, maar heeft dan ook verzekeringen enz.).
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:18 schreef sigme het volgende:
Nee, eigenlijk niet. In veel landen kan je op dezelfde wijze met je PIN-pas betalen: rats rats langs een magneetstriplezer. Geen PINcode nodig, een krabbel volstaat.
Alsof het een creditcard is.. maar dan zonder de waarborgen die gewoonlijk bij een CC horen.
dat waren ze dan ook niet van planquote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:07 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, de VS kunnen bijna tot in het oneindige dollars bijdrukken,
nationaal product van de VS = $ 12.98 trillion (cia factbook) ;')quote:Je hebt in de VS ondertussen bitter weinig mensen over die echt iets produceren
Nee, de meeste verhuurmaatschappijen eisen een creditcardbezit bij wijze van borgsom. Als het al zonder creditcard wordt toegestaan moet je een groot bedrag cash ophoesten bij wijze van borg.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:25 schreef ExTec het volgende:
Niks bijzonders; had net zo goed een PIN automaat op de balie kunnen staan.
het gaat slecht met GM en dus wordt er in de VS niks meer geproduceerd?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Amper.
Kijk maar naar GM. Zo'n gigant, die als ze niet bijna onmisbaar waren, al lang failliet waren.
Qua concurentie legt GM het op alle fronten af tov Duitse autotjes, Franse autotjes, Jappen.
En zie je daar 'de' markteconomische oplossing voor plaatsvinden (keihard faillisement, herstart op basis van een lean en mean organisatie)? Hell no. Stug vasthouden aan vergane glorie.
[..]
dat is niet nodig, zoiets corrigeert zichzelf vanzelf wel. Rente omhoog -> minder lenen -> alles is weer okquote:Zeg het tegen die amerikanen.
En de banken proberen zich wat in te dekken:quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
![]()
Dat noemen we 'worst of both worlds'.
ABN AMROquote:Betalen met een handtekening i.p.v. pinnen?
Anders dan in Nederland kunt u in het buitenland (bijvoorbeeld in Spanje, Frankrijk en Portugal) in bepaalde situaties ook met uw pinpas betalen zonder uw pincode in te toetsen. In dat geval zet u uw handtekening op de transactiebon die u van de winkelier krijgt.
Bij iedere transactie wordt vanzelfsprekend getoetst of het saldo van uw rekening voldoende is. Ook wordt gecontroleerd of uw pinpas eventueel als geblokkeerd geregistreerd staat. De winkelier heeft de verplichting de transactiebon te bewaren. Zelf kunt u de transactiebon ook het best bewaren totdat het bedrag van uw rekening is afgeschreven.
regiobankquote:Soms betalen met handtekening
In Nederland bent u gewend om met de pas en de PIN-code te betalen. In het buitenland komt het echter voor dat u bij het afrekenen gevraagd wordt om een handtekening te zetten in plaats van de PIN-code in te toetsen. Dit komt bijvoorbeeld voor in Frankrijk, Spanje, Portugal en Turkije. U betaalt dan door uw handtekening op de transactiebon te zetten, net zoals bij een betaling met een creditcard. Zorg er daarom voor dat u de achterkant van uw Regio Bank Europas voorziet van uw handtekening. Het kan voorkomen dat u wordt gevraagd naar uw paspoort of een ander legitimatiebewijs als extra controle. Bewaar de transactiebon, totdat het bedrag van uw rekening is afgeschreven.
postbankquote:U doet dat op de bekende manier met de magneetstrip en de pincode of in bepaalde gevallen met de magneetstrip en uw handtekening op de bon. Ook kan gevraagd worden om uw legitimatiebewijs.
De Yen is natuurlijk veel minder belangrijk dan de dollar, maar verder ben ik het wel eens:quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Nederlanders hebben per persoon meer schulden, Japan heeft als land een veel grotere buitenlandse schuld maar iedereen trekt altijd lekker van leer tegen de VS, vaak zonder te weten waar men het over heeft.
Iemand hier die meegekregen heeft dat de Yen losgelaten is en die op dalkoers is`? Die staat op haar laagste stand sinds 1982. Nee huil maar lekker door over de dollar...
Maar waarom laten anderen zich dan "misbruiken"quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:51 schreef Oud_student het volgende:
maar ik blijf wel bij mijn stelling dat de VS misbruik maakt van het feit dat de dollar de leading currency is.
Japan is de tweede economie in de wereld en europa importeert veel uit japanquote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:51 schreef Oud_student het volgende:
[..]
De Yen is natuurlijk veel minder belangrijk dan de dollar, maar verder ben ik het wel eens:
de VS is een krachtige economie en de FED heeft het redelijk onder controle, maar ik blijf wel bij mijn stelling dat de VS misbruik maakt van het feit dat de dollar de leading currency is.
De Euro doet het anders prima internationaal, de reden dat de dollar daalt is omdat veel landen hun divisenreserven spreiden (dollars verkopen en euro`s kopen)quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:53 schreef Corelli het volgende:
[..]
Maar waarom laten anderen zich dan "misbruiken"Dat kan toch alleen zo zijn omdat de alternatieven slechter zijn.
Dan gaat het kennelijk slecht met mij...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:18 schreef MouseOver het volgende:
Het mooie is dat tegenwoordig iemands welvaart haast omgekeerd evenredig is aan de prijs van z'n gsm
Heb je meegekregen wat er de laatste maanden op de autoshows gepresenteert is? De Amerikaanse autoindustrie reageerd keihard op de energieprijzen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:11 schreef ExTec het volgende:
Kijk maar naar GM. Zo'n gigant, die als ze niet bijna onmisbaar waren, al lang failliet waren.
Qua concurentie legt GM het op alle fronten af tov Duitse autotjes, Franse autotjes, Jappen.
En zie je daar 'de' markteconomische oplossing voor plaatsvinden (keihard faillisement, herstart op basis van een lean en mean organisatie)? Hell no. Stug vasthouden aan vergane glorie.
Misschien moet jij dat linkje even aanklikken, van tegenlicht, en dan hoor ik je nog wel over wie er onzin zwetst.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:34 schreef Corelli het volgende:
[..]
dat waren ze dan ook niet van plan
[..]
nationaal product van de VS = $ 12.98 trillion (cia factbook) ;')
nou jij weer met je onzinnige gezwets
Haast, DS4, haast...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan gaat het kennelijk slecht met mij...
Ik woon zo goed als in België, dus dat is voor mij niet nieuw. Hoe dan ook: bij het tanken om de hoek moet ik een credit card gebruiken. Nou tank ik eigenlijk nooit in België, maar die keren dat ik het doe is het wel handig dat ik ook kan betalen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:25 schreef ExTec het volgende:
Pinnen heten 'bankcontacten' in vlaanderen![]()
Als je het niet WIL zien...quote:Ook dit laat niet echt voordelen zien van de CC boven de PIN, behalve dat banken bij de CC wel die en die service bieden en bij de PIN niet.
En dan? Het e.r. even vooraf lappen? Ik heb wel eens een e.r. van 5.000 AUS$ meegemaakt. Ik denk dat veel vakantiegangers dat een vervelende verrassing vinden om die even voor te schieten. Overigens nog een voordeel van Amex: e.r. is verzekerd en hoef ik dus niet af te kopen.quote:Niks bijzonders; had net zo goed een PIN automaat op de balie kunnen staan.
Maar die wordt deels betaald door diegenen die geen credit card hebben, dus ik slaap gerust...quote:Dus een x % van wat je ermee uitgeeft? Nog erger.
Denk eens na. Vergelijk het BNP van de VS eens met hun schuld, en kijk dan ook eens naar Belgie, Duitsland, Japan, Italie...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:04 schreef ExTec het volgende:
[..]
Misschien moet jij dat linkje even aanklikken, van tegenlicht, en dan hoor ik je nog wel over wie er onzin zwetst.
Het is symptomatisch voor de situatie aldaar.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:36 schreef Corelli het volgende:
[..]
het gaat slecht met GM en dus wordt er in de VS niks meer geproduceerd?
Ja, geweldig, dan kunnen ze minder lenen.. Maar de situatie dat die amerikanen minder gaan uitgeven dan er binnenkomt, of mss eens wat overhouden komt daardoor niet dichterbij. Dat red hooguit de wereldeconomie, omdat er wat aan de hoeveelheid dollars in omloop doet ofzo, het structurele probleem, een paar 100 mln man die een gat van hier tot gunder hebben in hun hand, omdat ze denken dat dat hun 'god given right' is, blijft.quote:dat is niet nodig, zoiets corrigeert zichzelf vanzelf wel. Rente omhoog -> minder lenen -> alles is weer ok
Kijk eens naar de cijfers van de laatste 10 jaar, dan zie je hoe de amerikaanse economie groeit.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:11 schreef ExTec het volgende:
[..]
Het is symptomatisch voor de situatie aldaar.
[..]
Nee, denk jij eens na.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Denk eens na. Vergelijk het BNP van de VS eens met hun schuld, en kijk dan ook eens naar Belgie, Duitsland, Japan, Italie...
Je moet eens naar de cijfers kijken ipv gehypte mediaberichten.
Ja, boeie.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Kijk eens naar de cijfers van de laatste 10 jaar, dan zie je hoe de amerikaanse economie groeit.
CIJFERS vriend, CIJFERS, niet gehuil in gekleurde media
Cijfers, vriend, Cijfers, niet gebabbel, CIJFERSquote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:14 schreef ExTec het volgende:
[..]
Nee, denk jij eens na.
Economische regels zoals wij die op school hebben gehad, 'gelden' in feite niet, voor de VS, vanwege hun defacto currency.
De impact van zo'n economisch voordeeltje gaat heel ver. Gemakkelijk verder dan wat jij en ik ons voor kunnen stellen.
Als europa zo'n slecht huishoudboekje bijhield, liepen we allang in lappen en sliepen we op straat.
Ik kwam daar achter toen in antwerpen na tig keer vragen naar een PIN de vraag kreeg "Bedoel je een bankcontact".quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik woon zo goed als in België, dus dat is voor mij niet nieuw.
Ik snap wel wat je bedoeld hoor,quote:Hoe dan ook: bij het tanken om de hoek moet ik een credit card gebruiken. Nou tank ik eigenlijk nooit in België, maar die keren dat ik het doe is het wel handig dat ik ook kan betalen.
Als je het niet WIL zien...
Je hebt het over die borg?quote:En dan? Het e.r. even vooraf lappen? Ik heb wel eens een e.r. van 5.000 AUS$ meegemaakt. Ik denk dat veel vakantiegangers dat een vervelende verrassing vinden om die even voor te schieten. Overigens nog een voordeel van Amex: e.r. is verzekerd en hoef ik dus niet af te kopen.
Interresant.quote:Maar die wordt deels betaald door diegenen die geen credit card hebben, dus ik slaap gerust...
Neuh, jouw onkunde op het specifieke deelgebied genaamd economie ga ik niet opvullen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Cijfers, vriend, Cijfers, niet gebabbel, CIJFERS
Oh, dus volgens jou moet ik esotherische verhalen geloven die je niet kan voorrekenen gebaseerd op vage uitspraken.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:28 schreef ExTec het volgende:
[..]
Neuh, jouw onkunde op het specifieke deelgebied genaamd economie ga ik niet opvullen.
Dit is overduidelijk een gevalletje 'more then meets the eye', als voorschotje kan ik je bv. vertellen dat de FED heel ommineus gewoon opgehouden is met publiceren hoeveel dollars er per maand bijgedrukt worden
Zou toch een lichtje moeten doen gaan branden, is het niet?
Maar in jou simpele optiek; die cijfers zijn er niet meer, dus er is geen probleem, is het niet?
Tipje: ga eens HAVO economie doen ofzo, daar worden je de basics uitgelegd van de macro economie, veel waardevoller dan dat ander fokkers je educaten dmv hapklare brokken/quotes. Veel plezier.
En die produceren dan dingen die alleen maar verkocht kunnen worden omdat de bevolking zich massaal in de schulden steektquote:Op vrijdag 9 februari 2007 12:06 schreef Corelli het volgende:
Het laatste wat gebeurt is natuurlijk dat de amerikaanse economie in stort. We hebben het hier over een economie van 350 miljoen mensen die in tegenstelling tot lekker-uitkering-trekken-in-oud-europa WEL werken.
Zoals al eerder gezegt, Nederlanders hebben veel meer schulden.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:32 schreef moussie het volgende:
[..]
En die produceren dan dingen die alleen maar verkocht kunnen worden omdat de bevolking zich massaal in de schulden steekt
yup, maar die zijn dacht ik meer opgebouwd uit leningen voor waardevaste(re) spullen, bvb je huis, en niet om, zoals in de OP gesteld werd, je garage vol te plempen met nutteloze consumptiegoederenquote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals al eerder gezegt, Nederlanders hebben veel meer schulden.
quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:31 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oh, dus volgens jou moet ik esotherische verhalen geloven die je niet kan voorrekenen gebaseerd op vage uitspraken.
Ik ben geen econoom, maar ik heb een tegen-uitdaging:quote:Kom maar eens met een doorgerekend model waar je je verhaal hard mee maakt ipv te schelden over mijn vermeende onkunde op economisch gebied.
Betwist jij bovenstaande/ Wat snap jij daar niet aan?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:14 schreef ExTec het volgende:
Als europa zo'n slecht huishoudboekje bijhield, liepen we allang in lappen en sliepen we op straat.
De dame die er werkt in Nederlandse en voorts ken ik de meeste Vlaamse termen wel.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:25 schreef ExTec het volgende:
Best mogelijk, dat de vlamingen die jij spreekt al weten dat die domme 'ollander' met een PIN een bankcontact bedoeld.
Maar dan wordt de PIN-pas meteen wel duurder, of de betalingen. En daarmee maak je van de PIN-pas een soort van credit card. In België is het overigens andersom. Daar is de Visa weer een meer op bankcontactkaart.quote:Maar snap jij niet dat die voordelen die jij opnoemt simpelweg door de bank aan de CC zijn gehangen, en dat behalve policy banken niets weerhoud om dat soort extra's ook bij de PIN te doen?
Nou ja, zie boven.quote:Het is geen wet van meden en perzen dat je bij een CC wel een verzekering hebt, en bij een PIN niet.
Of is er een natuurwet die dat dit dicteert ofzo? Of is het keuze?
Dan zou je het hele systeem moeten wijzigen. Nu moet je een betaling goedkeuren en dan wordt deze meteen afgeschreven. Bij een creditcard kun je vooraf tekenen voor een maximum bedrag dat in bepaalde omstandigheden kan worden afgeschreven.quote:Je hebt het over die borg?
Zelfde verhaal hey. Er is nu 'afgesproken' dat de verhuurtoko in geval wanneer noodzakelijk die borg af kan schrijven,
En zo'n afspraak kan niet gemaakt worden met PIN klanten? Ik zie niet in waarom niet, hoor.
Ik betaal hetzelfde als jij. De credit card betalingen zijn dus kostprijs voor de ondernemer. Kostprijs beïnvloedt de verkoopprijs. Zo dus.quote:Interresant.
Mag jij mij uitleggen hoe dat werkt, hoe ik als non-CC gebruiker meebetaal aan jou provisie richting amex.
Ja, Heb ik gekeken hypend verhaaltje, enne, jij schreef net aan mij:quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:42 schreef ExTec het volgende:
[..]
Heb jij dat filmpje van de VPRO niet gekeken?
Zoals gezegt, kom maar eens met een duidelijk rekenmodel en cijfers, dan hebben we het ergens over.quote:"Tipje: ga eens HAVO economie doen ofzo, daar worden je de basics uitgelegd van de macro economie, veel waardevoller dan dat ander fokkers je educaten dmv hapklare brokken/quotes. Veel plezier."
Dat maakt in beginsel niet uit. Wat wel zo is en in dezen onderbelicht blijft, is dat Nederlanders ook een hoger bedrag per hoofd van de bevolking gespaard hebben.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:37 schreef moussie het volgende:
yup, maar die zijn dacht ik meer opgebouwd uit leningen voor waardevaste(re) spullen, bvb je huis, en niet om, zoals in de OP gesteld werd, je garage vol te plempen met nutteloze consumptiegoederen
Klopt. En Visa is de goedkoopste, reden waarom je bij electronicazaken meestal wel met Visa kan betalen en niet met de andere kaarten.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:51 schreef FJD het volgende:
Ik meen me ook te herinneren dat AE vanwege die betalingen minder geaccepteerd wordt; ze vragen meer provisie per betaling![]()
Hey, als jij zo dom bent om niet te bevatten, dat als jouw munt altijd afgenomen word, omdat het de wereldmunt is, dat je dat oneindig veel voordeel oplevert, help daar geen rekenmodel en/of cijfers aanquote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, Heb ik gekeken hypend verhaaltje, enne, jij schreef net aan mij:
[..]
Zoals gezegt, kom maar eens met een duidelijk rekenmodel en cijfers, dan hebben we het ergens over.
Ik heb de term bankcontact echt niet bedacht hoor.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
De dame die er werkt in Nederlandse en voorts ken ik de meeste Vlaamse termen wel.
Kijk, dat kan.quote:Maar dan wordt de PIN-pas meteen wel duurder, of de betalingen. En daarmee maak je van de PIN-pas een soort van credit card. In België is het overigens andersom. Daar is de Visa weer een meer op bankcontactkaart.
Je zal toch met wat meer moeten komen, een argument bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:08 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, als jij zo dom bent om niet te bevatten, dat als jouw munt altijd afgenomen word, omdat het de wereldmunt is, dat je dat oneindig veel voordeel oplevert, help daar geen rekenmodel en/of cijfers aan
Dat is een principe dat iedereen die een modicum aan opleiding heeft genoten snapt, dat jij aan die aanname niet wil, en graag een 'bron' wil als ware je Calvobbes, is jouw probleem, of eigenlijk, jouw tekortkoming.
Dan komen we toch weer op wat ik idd eerder schreef, ga eens naar school, en ga daar economie doen ofzo.
Ik ben niet aan het schelden hoor.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:15 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Je zal toch met wat meer moeten komen, een argument bijvoorbeeld.
Maar verder dan schelden en anderen vertellen dat ze dom zijn omdat ze het niet met je eens zijn kom jij niet.
Dat zou idd. sterk zijn dat ik een Nederlander op Fok! tref die dit heeft bedacht.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:13 schreef ExTec het volgende:
Ik heb de term bankcontact echt niet bedacht hoor.
idd, als je puur naar de cijfers kijkt maakt het niet veel uit .. maar in de praktijk pakt het mi wel anders uit ..quote:Op vrijdag 9 februari 2007 13:50 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat maakt in beginsel niet uit. Wat wel zo is en in dezen onderbelicht blijft, is dat Nederlanders ook een hoger bedrag per hoofd van de bevolking gespaard hebben.
Zuchtquote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat zou idd. sterk zijn dat ik een Nederlander op Fok! tref die dit heeft bedacht.
Voor de goede orde, ik weet dat het zo heet, het staat overal met koeienletters, dus het kan mij ook niet ontgaan. Alleen om op een Nederlands forum PIN aan te duiden met bankcontact leek mij niet zo verstandig.
Kijk dat zou helpen als je eens wat CIJFERS zou geven bij je bewering. Hoeveel papieren dollars zijn er dan? Hoeveel Girale dollars zijn er?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:26 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik ben niet aan het schelden hoor.
Het attribuut 'dom' is meer op z'n plaats als jij de meest basale macro economische beginselen niet begrijpt. Zeker als je dan ook je plaats niet kent en wel denkt je in een discussie die erover gaat je te kunnen mengen.
En een goed argument was oa. mijn tegen-uitdaging, waar je tactisch natuurlijk geen antwoord op gaf
Want, ja, als europa de euro persen op full speed zet, is het wachten tot we allemaal aan het gas gaan. Vanwege het simpele economische gegeven dat als er bijna oneindig aanbod aan euro's is, en de vraag min of meer gelijk, de prijs enorm daalt. Dat principe noemen we vraag/aanbod. Of 'kies' je ervoor om dat ook niet 'aan te nemen', en wil je daar ook een rekenmodel voor hebben?![]()
Dan volgt daarop de conclusie dat amerika dat blijkbaar wel kan doen zonder finaal aan het gas te gaan.
Heb je daar dan een verklaring voor?
Of zijn dit soort heldere redeneertranten die elk kind begrijpt, zonder rekenmodellen en cijfers notabene, te moeilijk voor je?
Volgens mij suggereerde jij dat de persoon bij het benzinestation niet begreep wat PIN-betalingen waren... Maar goed, who cares? We zijn eruit.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:34 schreef ExTec het volgende:
Lees eens terug, ik vertelde iemand terloops dat die dingen in vlaanderen bankcontacten heette![]()
Ik maak me sterk dat dat heus wel ergens te vinden is op internet, maar is het van belang?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
Hoeveel papieren dollars zijn er dan? Hoeveel Girale dollars zijn er?
Ik zie niet echt wat de Yen hier me van doen heeft. Behalve dan, dat de de VS en Japan nog meer economisch met elkaar verweven zijn dan europa-VS.quote:Je kan wel wat roepen, maar daar kan je zo weinig mee.
Kijk, dat de Dollar daalt, net als de Yen heeft veel er mee te maken dat de valuta reserves zich als volgt ontwikkelen:
In 1999 waren 70,9 % van de valuta reserve in de wereld in Dollar, 17,9% in Euro en 6,4 in Yen. In 2006 is dat 65,7% in dollar, 25,2% in Euro en 3,2% in Yen.
Kortom, de hoeveelheid Yen die landen in de wereld in reserve had is gehalveerd, deze zijn verkocht en euro`s werden gekocht, daarom daalt de Yen.
Als je dus wat wil zeggen over de GELDHOEVEELHEID van de VS dan moet je eens zeggen HOEVEEL er is, en hoe het is toegenomen, en waar.
De FED had dus aan graadmeter, die aangaf hoeveel dollars de FED 'creeert', dat cijfer is verdwenen, vanwege onduidelijke redenen.quote:Je hebt gelijk als je zegt dat de toename van de geldhoeveelheid slecht kan zijn, maar alleen als dat duidelijk meer is als de economische groei. Dat kan leiden tot hyperinflatie zoals in Duitsland voor de oorlog.
Je hebt echter niet aangetoont dat de hoeveelheid dollars astronomisch stijgt, je hint daar alleen maar op, je komt met geen enkel hard argument, niet met feiten.
Maar dat staat toch allemaal wel los van de vraag waarvoor je leent. Ik zal het anders formuleren.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:29 schreef moussie het volgende:
idd, als je puur naar de cijfers kijkt maakt het niet veel uit .. maar in de praktijk pakt het mi wel anders uit ..
Wat gebeurd er bvb met al die geproduceerde goederen als de bevolking gewoonweg het geld niet heeft en ook niet kan lenen om deze goederen te betalen .. logisch gevolg zou zijn dat er maar minder geproduceerd gaat worden ? Of je moet nieuwe buitenlandse afzetgebieden aan zien te boren die bereid zijn zich ook diep(er) in de persoonlijke schulden te steken om al die must/wanna-have spulletjes te kunnen betalen
Ik zit die docu nu te kijken en weet niet goed wat ik er van moet denken. Stel je eens voor zeg... heilige poep!quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:36 schreef PieterBas het volgende:
[..]
Volgens mij heeft Tegenlicht van de VPRO daar ooit eens een mooi doom-scenario over gemaakt.
edit: laat maar
Ah leuk cijfertjes dan kunen we statistiek gaan bedrijven.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 14:41 schreef Pietverdriet het volgende:
In 1999 waren 70,9 % van de valuta reserve in de wereld in Dollar, 17,9% in Euro en 6,4 in Yen. In 2006 is dat 65,7% in dollar, 25,2% in Euro en 3,2% in Yen.
Kortom, de hoeveelheid Yen die landen in de wereld in reserve had is gehalveerd, deze zijn verkocht en euro`s werden gekocht, daarom daalt de Yen.
Als je dus wat wil zeggen over de GELDHOEVEELHEID van de VS dan moet je eens zeggen HOEVEEL er is, en hoe het is toegenomen, en waar.
China dwingt er zichzelf toe om dollars te kopen door de strategie te volgen. De VS zelf zijn hier trouwens allesbehalve blij mee. De yuan is voor een groot deel gekoppeld aan de dollar dus met die mogelijke devaluatie valt het wel mee.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 15:02 schreef ExTec het volgende:
Het is in de media al gesignaleerd, dat landen zoals China noodgedwongen dollars kopen, om te voorkomen dat die miljarden die ze al in kas hebben, devalueren.
Want?quote:Zoals iemand anders opmerktte, we worden collectief gegijzeld door de dollar.
Ze publiceren nog steeds M1 en M2, die meer dan voldoende aangeven hoeveel dollars de FED 'creeert'.quote:De FED had dus aan graadmeter, die aangaf hoeveel dollars de FED 'creeert', dat cijfer is verdwenen, vanwege onduidelijke redenen.
Welke econoom? Welke weblog? Wat gaf dat cijfer dan aan?quote:Ik las laatst een weblog van een econoom die het op zichzelf had genomen, om aan de hand van andere cijfers, dat cijfer weer te creeeren, en dat cijfer was niet misselijk.
En als China nu ineens massaal besluit de dollars te dumpen, wat zal dat doen met de dollarkoers?quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:25 schreef gorgg het volgende:
[..]
China dwingt er zichzelf toe om dollars te kopen door de strategie te volgen. De VS zelf zijn hier trouwens allesbehalve blij mee. De yuan is voor een groot deel gekoppeld aan de dollar dus met die mogelijke devaluatie valt het wel mee.
Zie boven.quote:Want?
Ah, dat waren idd de termen, jaquote:Ze publiceren nog steeds M1 en M2, die meer dan voldoende aangeven hoeveel dollars de FED 'creeert'.
http://www.federalreserve.gov/releases/h6/current/
Ze zijn idd. gestopt met cijfers over M3 te publiceren. De commotie hierover onder de economen was echter erg klein. Bv.
http://macroblog.typepad.(...)much_ado_about_.html
http://economistsview.typ(...)not_so_transpar.html
Heel wat blogs van economie-professoren vermeldden het niet eens.
Ik weet de naam niet, maar ik denk dat als je klikt op die 2de link, dat dat wel een antwoord is op de blog van die econoomquote:Welke econoom? Welke weblog? Wat gaf dat cijfer dan aan?
Die zal relatief gezien zakken. Met hoeveel hangt af van de reactie hierop van de andere beleggers in Amerikaanse staatsobligaties.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 16:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
En als China nu ineens massaal besluit de dollars te dumpen, wat zal dat doen met de dollarkoers?
http://bigpicture.typepad(...)the_return_of_m.htmlquote:Ik weet de naam niet, maar ik denk dat als je klikt op die 2de link, dat dat wel een antwoord is op de blog van die econoom
Erg pover imo. Het stijgt en de overheid publiceert het niet => reden voor paniek.quote:Anytime a government agency stops reporting about their goings on, it should raise a few eyebrows. Now we see what happened once the reporting of M3 was killed -- that measure of money supply spiked much higher -- a rate of change that's even greater than 10%+.
Juistemquote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:16 schreef gorgg het volgende:
[..]
Met hoeveel hangt af van de reactie hierop van de andere beleggers in Amerikaanse staatsobligaties.
Hadden ze echt keuze dan?quote:China heeft er zelf voor gekozen zich voor een groot stuk afhankelijk te maken van de Amerikaanse dollar. Lijkt mij logisch dat ze dan ook de gevolgen voor die beslissing dragen.
De relevantie is dat er wat meer op het spel staat dan alleen een willekeurig beursgenoteerd bedrijf of de economie van China an sich, zeg maar gerust de wereldeconomie.quote:Wat is de relevantie? Deze situatie gaat op bij elk land + elk beursgenoteerd bedrijf. Elke grote aandeelhouder kan op KT invloed op de koers uitoefenen al is dit bijna nooit een verstandige keuze.
Die was het volgens mij niet. Ik herken de opmaak iig niet.quote:Dit bedoel je denk ik. Niet echt een econoom dus.
Redelijk. Immers; zo'n club als de ECB hebben realistische mechanismen die beletten de geldpers voluit te zetten. Namelijk een keiharde devaluatie van de euro en faillisement.quote:Erg pover imo. Het stijgt en de overheid publiceert het niet => reden voor paniek.
In zekere zin, ja.quote:Ik heb nog nooit een professor (beide blogs die ik opgaf zijn van professoren die zich oa. specialiseren in de money supply) dit als een echt probleem zien beschrijven. Het klopt dat sommigen vinden dat de gegevens zouden moeten blijven verzameld worden (de ECB publiceert ze bv. nog steeds en hecht zelf behoorlijk wat belang aan de cijfers), maar al die heisa erover is imo enorm overdreven.
De staatschuld als percentage van het BNP geeft ook altijd zo'n leuk plaatje.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 10:29 schreef SeLang het volgende:
De Nederlander is overigens zo'n beetje koploper waar het gaat om schuld in verhouding tot GDP per capita. Wij doen het aanzienlijk slechter dan de Amerikanen.
Dat is natuurlijk geen verrassing....
Lang leve de hypotheekrente aftrek
Vergelijk ons eens met Belgie, Duitsland en Frankrijk...
[afbeelding]
Wat bedoel je? Om minder geld op de markt te brengen moet een centrale bank simpelweg minder geld drukken/'uitgeven'. Niets meer en niets minder.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 17:34 schreef ExTec het volgende:
Redelijk. Immers; zo'n club als de ECB hebben realistische mechanismen die beletten de geldpers voluit te zetten. Namelijk een keiharde devaluatie van de euro en faillisement.
Van de VS weten we allemaal dat die mechanismen minder goed of mss wel niet werken.
De FED is onafhankelijk. De regering van Bush heeft geen inspraak in het nemen van de beslissingen. Daar wordt streng op toegezien. Zelfs maar de allusie dat een centrale bank zich laat beinvloeden kan stevige gevolgen hebben.quote:Maar je mag jezelf de vraag stellen waar ze mee bezig zien. Want je kunt natuurlijk niet volhouden dat de regering van Dubya het schoolvoorbeeld is van "een goeie boekhouding voeren".
En als je dat meeneemt in je overweging, mag je best concluderen dat we dit met argwaan mogen aanschouwen.
Ok, antwoord door middel van een tegenvraag:quote:Op vrijdag 9 februari 2007 18:13 schreef gorgg het volgende:
[..]
Wat bedoel je? Om minder geld op de markt te brengen moet een centrale bank simpelweg minder geld drukken/'uitgeven'. Niets meer en niets minder.
De inflatie is in zowel de EU als de VS al lange tijd onder controle en niets op dit ogenblik duidt erop dat dit in de nabije toekomst anders zal zijn. Waarom denk je dat de mechanismen die de FED momenteel hanteert en die tot op dit moment werken in de toekomst niet gaan werken?
Slechts op papier natuurlijk.quote:De FED is onafhankelijk. De regering van Bush heeft geen inspraak in het nemen van de beslissingen. Daar wordt streng op toegezien. Zelfs maar de allusie dat een centrale bank zich laat beinvloeden kan stevige gevolgen hebben.
Dat is een vraag die imo even zinnig is als de vraag wat er gebeurt als Putin op alle grote Russische steden een atoombom gooit. Het zou enorm dom van Putin zijn, net zoals het enorm dom van de Fed zou zijn om dit te doen.quote:Op vrijdag 9 februari 2007 21:25 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ok, antwoord door middel van een tegenvraag:
Stel dat de VS nu oververantwoord hard de geldpersen aanzetten?
Wat is dan de ultieme consequentie?
Dat zou zijn: de markt raakt overvoerd met dollars, waardoor deze in een vrij val komt.
Denk je dat de rest van de wereld dit laat gebeuren?
Je doet precies wel graag ongefundeerde uitspraken die je dan ook nog afdoet als algemeen geweten. Waaruit blijkt dat de Fed slechts op papier onafhankelijk is? Ik volg het toch wel een beetje en kan geen enkel recent voorbeeld bedenken.quote:[..]
Slechts op papier natuurlijk.
De Nederlandse rechters krijgen hun mandaat ook van de Nederlandse politiek. Zijn die ook niet onafhankelijk?quote:Hun mandaat om geld te drukken komt toch bij de US gov vandaan. Ik ga met je mee in dat ze behoorlijk autonoom zijn.
Zeker kunnen ze verkeerde beslissingen nemen. Maar ze hebben geen enkele reden om niet de meest optimale beslissing te proberen nemen op basis van de beschikbare informatie en de geldende theorieën.quote:Maar ook autonoom kunnen ze voor de wereldpolitiek de verkeerde beslissingen nemen; banken blijven voorzien van geld om de zeepbel maar niet te laten spatten, bv.
Lijkt me wel als je wat uitspraken wilt doen over de dollar,quote:Op vrijdag 9 februari 2007 15:02 schreef ExTec het volgende:
[..]
Ik maak me sterk dat dat heus wel ergens te vinden is op internet, maar is het van belang?
Eerder door de euro.quote:Het is in de media al gesignaleerd, dat landen zoals China noodgedwongen dollars kopen, om te voorkomen dat die miljarden die ze al in kas hebben, devalueren.
Zoals iemand anders opmerktte, we worden collectief gegijzeld door de dollar.
Je hebt dus geen ideequote:Het korte antwoord op je vraag is dus: "Al te veel".
[..]
Het is een voorbeeld over wat er in het valutaverkeerd gebeurtquote:Ik zie niet echt wat de Yen hier me van doen heeft. Behalve dan, dat de de VS en Japan nog meer economisch met elkaar verweven zijn dan europa-VS.
[..]
Hee, JIJ begint erover, maak jij het maar hard.quote:De FED had dus aan graadmeter, die aangaf hoeveel dollars de FED 'creeert', dat cijfer is verdwenen, vanwege onduidelijke redenen.
Ik las laatst een weblog van een econoom die het op zichzelf had genomen, om aan de hand van andere cijfers, dat cijfer weer te creeeren, en dat cijfer was niet misselijk.
Google er eens op, zou ik zeggen. Ik hoop voor jou niet dat dit nieuws is, dit is al enige tijd geleden gesignaleerd, en is niet louter van het niveau TRU. Menig weldenkend non-conspiracy-believer in de VS maakt zich hier ook grote zorgen om.
Waarom zou ik over een nieuw punt een discussie met jou aangaan als je de ene al niet kan voeren.quote:Ohja, en weer geen antwoord op mijn tegenuitdaging?
Sure, maar dan weet je tenminste waar je het over hebt.quote:Kun jij zelf niet nadenken ofzo, moet jij altijd geflankeerd zijn door cijfers, bronnen en rekenmodellen? Kun jij niet logisch redeneren?
vragen vragen maar geen antwoorden.quote:Kun jij niet tot een conclusie komen door andere scenario's te elimineren?
Jij kan echt niets anders dan persoonlijk aanvallen, niet?quote:Dat lijkt me een gemis, en geen prettig uitgangspunt om mee in het leven te staan, zo weinig zelfvertrouwen.
4 jaar? Nee, De Yen staat op de laagste stand sinds 1982!quote:Op zaterdag 10 februari 2007 14:58 schreef axis303 het volgende:
Wat ik persoonlijk interessanter vind is de stand van de Yen, die is is gezakt naar het laagste niveau in 4 jaar.
Sorry voor de kick van dit oude topic, maar...quote:Op vrijdag 9 februari 2007 11:31 schreef ExTec het volgende:
[..]
Yup,
En waarom vinden we het eigenlijk handig?
Ook niet zo verwonderlijk, de Japanse staatsschuld is relatief gezien 2x zo hoog als de amerikaanse.quote:Op maandag 12 februari 2007 17:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
4 jaar? Nee, De Yen staat op de laagste stand sinds 1982!
G7-top in teken van de Yen 'Yen op Dalkoers'
De devaluatie van de Yen gaan zwaar worden voor de europese auto industrie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |