Zullen de boeren leuk vindenquote:Op woensdag 7 februari 2007 22:17 schreef Stroekie het volgende:
[..]
En Annie Scheier Pierik (CDA) wordt vast en zeker minister van Landbouwde mutsen aan de macht
de partij voor de dieren wat minder, want die man van haar is een fervent jagerquote:
Zeg ik ergens dat ik daar voor ben dan? Ik geef alleen aan dat het niet gunstig is als je zo'n chronische ondervertegenwoordiging hebt van vrouwen. De oplossing die jij daarvoor biedt is voor eigen rekening.quote:Op woensdag 7 februari 2007 22:16 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
En dus moet je maar allemaal Tineke Tolpoorten en Sharon Dijksma's de Kamer en het Kabinet in slingeren? Ik gruwel werkelijk van de gedachte dat de PvdA straks weer eens mannen aan de kant laat staan omdat minder goede vrouwen voor een betere verdeling man-vrouw zorgen.
Oh, ik denk dat er wel een structureel minder vrouwen in de politiek zouden kunnen horen, omdat vrouwen nu eenmaal vaker uit eigen wil thuis zitten bij de kiddo's. Daar is niks mee lijkt me. Maar ik zal de laatste zijn om te ontkennen dat er nu wel erg weinig dames te zien zijn.quote:Op woensdag 7 februari 2007 22:42 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zeg ik ergens dat ik daar voor ben dan? Ik geef alleen aan dat het niet gunstig is als je zo'n chronische ondervertegenwoordiging hebt van vrouwen. De oplossing die jij daarvoor biedt is voor eigen rekening.
Ik denk dat de vraag waarom ze er minder zijn wel een belangrijke vraag is. Als het komt omdat ze minder actief met politiek bezig zijn, of omdat ze geen carrièretijgers zijn of omdat ze misschien gemiddeld gezien minder vaak het meest geschikt zijn dan zijn minder vrouwen in de politieke top logisch.quote:Op woensdag 7 februari 2007 21:25 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Omdat het aangeeft dat vrouwen nog altijd zwaar ondervertegenwoordigd zijn in politieke topfuncties. Of dat nu komt omdat ze niet willen, er uberhaupt niet zijn, of omdat het systeem ze niet kiest, laten we maar even in het midden. Blijft dat het geen ideale situatie is dat je zo'n chronische ondervertegenwoordiging hebt van vrouwen.
Ik denk dat vrouwen een aanwinst vormen voor de politiek, en dat een evenredige vertenwoordiging een goed signaal afgeeft naar de maatschappij die we willen vormen. Jammer dus dat het keer op keer blijkt dat vrouwen in de minderheid zijn.
Ik mag toch hopen van niet. Een boerenachtergrond is mooi meegenomen voor LNV, maar enige intelligentie lijkt me toch wel een belangrijke voorwaarde voor een ministerschap.quote:Op woensdag 7 februari 2007 22:17 schreef Stroekie het volgende:
[..]
En Annie Scheier Pierik (CDA) wordt vast en zeker minister van Landbouwde mutsen aan de macht
Dat iets een logisch gevolg ergens van is wil nog niet zeggen dat het minder onwenselijk wordt. Natuurlijk is het moeilijk om te generaliseren, en dus te zeggen dat vrouwen vaststaande kwaliteiten hebben die mannen niet hebben en omgekeerd. Daar zitten nog allemaal grijstinten tussen. Maarrrrr ik durf de algemene stelregel best aan dat een groep mensen beter functioneert als daar zowel mannen als vrouwen in redelijk gelijke mate vertegenwoordigd zijn.quote:Op donderdag 8 februari 2007 00:12 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik denk dat de vraag waarom ze er minder zijn wel een belangrijke vraag is. Als het komt omdat ze minder actief met politiek bezig zijn, of omdat ze geen carrièretijgers zijn of omdat ze misschien gemiddeld gezien minder vaak het meest geschikt zijn dan zijn minder vrouwen in de politieke top logisch.
Er is niks mis mee dat er minder vrouwen in het kabinet zitten, of homo's, of negers, of gehandicapten, het gaat om de kwaliteiten van de leden. Maar sommige mensen willen graag discrimineren en alles gelijk trekken. Kijk toch eens niet naar het geslacht, maar kijk naar de kwaliteiten.
Er komen zo'n 5 vrouwelijke ministers en 11 mannelijke ministers (onder voorbehoud), het is dus niet zo dat vrouwen buiten worden gesloten of dat er maar een vrouw is als excuus-truus. Ze moeten naar de kwaliteiten van de personen kijken en naar hoe de persoon past binnen de groep. Het zal best zo zijn dat vrouwen iets toevoegen aan de groep, maar er zijn al 5 (!!!), moet er dan alles aan gedaan worden om 3 mannen te dumpen om zo nog 3 vrouwen er bij te trekken? Ik vind je dan wel heel discriminerend bezig.quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:33 schreef Hephaistos. het volgende:
blabla
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er geen 11 vrouwen en 5 mannen in beeld zijn?quote:Op donderdag 8 februari 2007 12:41 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Er komen zo'n 5 vrouwelijke ministers en 11 mannelijke ministers (onder voorbehoud), het is dus niet zo dat vrouwen buiten worden gesloten of dat er maar een vrouw is als excuus-truus. Ze moeten naar de kwaliteiten van de personen kijken en naar hoe de persoon past binnen de groep. Het zal best zo zijn dat vrouwen iets toevoegen aan de groep, maar er zijn al 5 (!!!), moet er dan alles aan gedaan worden om 3 mannen te dumpen om zo nog 3 vrouwen er bij te trekken? Ik vind je dan wel heel discriminerend bezig.
Omdat het Zeikfeminisme gefaald heeft.quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er geen 11 vrouwen en 5 mannen in beeld zijn?
Aha, helderquote:Op donderdag 8 februari 2007 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat het Zeikfeminisme gefaald heeft.
Mannen zijn vaker politiek actief en zijn over het algemeen meer carrièretijgers? Ik ga er niet van uit dat vrouwen buiten gesloten worden omdat ze vrouw zijn, ik verwacht dat er niet wordt gediscrimineerd bij de verdeling van ministersposten, iets wat sommige mensen schijnbaar wel willen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 13:33 schreef SCH het volgende:
[..]
Je kan je ook afvragen hoe het komt dat er geen 11 vrouwen en 5 mannen in beeld zijn?
Maar het komt soms wel weer boven, gelukkig wordt het niet te serieus genomenquote:Op donderdag 8 februari 2007 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Omdat het Zeikfeminisme gefaald heeft.
Het is ook geen discriminatie maar een ingesleten patroon ,een soort gewoonte. Het oldboysnetwork dat de baantjes onderling verdeelt.quote:Op donderdag 8 februari 2007 14:22 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Mannen zijn vaker politiek actief en zijn over het algemeen meer carrièretijgers? Ik ga er niet van uit dat vrouwen buiten gesloten worden omdat ze vrouw zijn, ik verwacht dat er niet wordt gediscrimineerd bij de verdeling van ministersposten, iets wat sommige mensen schijnbaar wel willen.
En toch krijgen de vrouwtjes vijf ministersposten. Wel aadrig van het oldboysnetwerkquote:Op donderdag 8 februari 2007 14:24 schreef SCH het volgende:
[..]
Het is ook geen discriminatie maar een ingesleten patroon ,een soort gewoonte. Het oldboysnetwork dat de baantjes onderling verdeelt.
Het worden er steeds meer maar jammer dat het nog steeds niet vanzelf gaat. Het worden er wel meer dan 5 denk ik.quote:Op donderdag 8 februari 2007 14:26 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
En toch krijgen de vrouwtjes vijf ministersposten. Wel aadrig van het oldboysnetwerk![]()
er waren er niet zoveel, dus...........maar jij denkt dat vrouwen het niet kunnen?quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:08 schreef rubbereend het volgende:
goede vraag in deze; wie waren de afgelopen kabinetten nou goede vrouwelijke ministers?
quote:Op donderdag 8 februari 2007 11:53 schreef JohnDope het volgende:
Laat Wouter Bos in Godesnaam een stropdas om doen. Dit is geen gezicht.
nee, dat heb ik niet gezegd!quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:08 schreef SCH het volgende:
[..]
er waren er niet zoveel, dus...........maar jij denkt dat vrouwen het niet kunnen?
wat wil je dan wel zeggen? Kijk uit het afgelopen kabinet zijn sowieso weinig ministers op te noemen die het goed deden, al was de populairste dan wel weer een vrouw. Het begon ooit met Marga Klompe en daarna zijn er heel veel goede en minder goede vrouwen geweest, of deels goede. Maar ik denk dat een vrouw het altijd wat zwaarder heeft, de lat ligt hoger.quote:
quote:Benoemingsprocedure kandidaat-bewindslieden
Een beoogd minister i of staatssecretaris i kan bij de kabinetsformatie niet zomaar benoemd worden. Eerst gaat de formateur i in een gesprek met de kandidaat na of er 'enig beletsel is in het heden of verleden van de kandidaat om de functie te aanvaarden'. Blijkt er een beletsel te zijn, dan bekijken de formateur en de kandidaat of en zo ja hoe het beletsel kan worden weggenomen. Na afloop van het gesprek moet de kandidaat in een brief aan de formateur bevestigen wat er is besproken.
De benoemingsprocedure is vastgelegd in een brief van de minister-president i d.d. 20 december 2002. Eerder dat jaar moest LPF-staatssecretaris Bijlhout i enkele uren na haar beëdiging al aftreden. Dat gebeurde toen bekend werd dat ze ook na de decembermoorden van 1982 deel was blijven uitmaken van Surinaamse milities.
Feitenonderzoeken
Voor het gesprek tussen de formateur en de kandidaat-bewindspersoon laat de formateur drie feitenonderzoeken verrichten. Bij deze screening wordt onderzocht of: - de betreffende kandidaat een strafblad heeft;
- de betreffende kandidaat voorkomt in de dossiers van de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD);
- of er iets op het belastinggedrag van de kandidaat valt aan te merken.
Het resultaat van de onderzoeken komt in het gesprek aan de orde. In de onderzoeken wordt dus niet gecontroleerd of de betrokkene de waarheid heeft vertelt over zijn opleiding of loopbaan. VVD-staatssecretaris Charles Schwietert i moest om deze reden in 1982 na drie dagen aftreden.
Strafblad
Het onderzoek naar de zogeheten 'justitiële antecedenten' houdt in dat in het justitieel documentatieregister wordt opgezocht of er afgeronde zaken zijn die tot een strafrechtelijke veroordeling van de kandidaat hebben geleid.
AIVD
De AIVD gaat na of er in de AIVD-dossiers gegevens over de kandidaat beschikbaar zijn die zijn verzameld op grond van artikel 6 van de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (WIV 2002). Dit wetsartikel geeft de AIVD de taak om onderzoek te doen naar organisaties en personen waarvan het ernstige vermoeden bestaat dat ze een gevaar vormen voor de democratische rechtsorde, de veiligheid of andere gewichtige belangen van de staat.
De AIVD stelt geen verdergaand nieuw onderzoek naar de kandidaat in, tenzij een ernstig vermoeden bestaat dat de in artikel 6 WIV 2002 genoemde belangen worden bedreigd.
Fiscaal gedrag
De Belastingdienst bekijkt het fiscale dossier van de kandidaat en geeft een algemeen oordeel over zijn of haar fiscale gedrag. Ook meldt de Belastingdienst eventuele fiscaal 'risicovolle aspecten'. Concrete cijfers blijven ook voor de formateur geheim.
Nevenfuncties
Om de schijn van belangenverstrengeling te vermijden en volledige inzet in zijn functie te garanderen, moet de aanstaande bewindspersoon alle betaalde en onbetaalde functies, nevenfuncties en andere nevenactiviteiten voor de beëdiging neerleggen. Hierover spreekt de formateur met de kandidaat. Voor voortzetting van een bepaalde functie is uitdrukkelijke toestemming van de formateur nodig.
Ook bestuursfuncties in verenigingen, part-time hoogleraarschappen, redactiefuncties en lidmaatschappen van comités van aanbeveling vallen onder het nevenfunctieverbod. Bewindslieden mogen nog wel gewoon lid van een vereniging zijn.
Na de beëdiging mag een bewindspersoon slechts bij hoge uitzondering en na schriftelijke toestemming van de minister-president een nevenfunctie aanvaarden. Ook voor het voeren van besprekingen voor een nieuwe baan is toestemming van de premier nodig.
Roel in 't Veld i trad in 1993 na tien dagen af als staatssecretaris in verband met een betaalde bijbaan die hij als hoogleraar had gehad. In dit geval ging het dus niet om een bijbaan als staatssecretaris.
Financiële en zakelijke belangen
De formateur en de kandidaat bespreken ook of de kandidaat-bewindspersoon zeggenschapsrechten heeft inzake relevante financiële of zakelijke belangen. Boven bepaalde grenzen wordt het bezit van aandelen of risicodragende participaties in ondernemingen beschouwd als mogelijke belangenverstrengeling, evenals het bezit van commercieel geëxploiteerde roerende en onroerende goederen.
Ook aandelenopties die tijdens de ambtsperiode kunnen worden uitgeoefend, nul-urencontracten en terugkeeropties bij een werkgever en financiële en zakelijke belangen van een partner (in geval van een huwelijk in gemeenschap van goederen) gelden als 'risico van (schijnbare) belangenverstrengeling'. Voor bewindslieden op het ministerie van Financiën wordt het bezit van aandelen in openbare beleggingsfondsen gezien als risico.
Als sprake is van een risico van (schijnbare) belangenverstrengeling, moet de kandidaat-bewindspersoon maatregelen treffen om dit risico weg te nemen. Te denken valt aan verkoop van de eigendom of het afstand doen van optierechten, terugkeerrechten en nul-urencontracten.
Zeggenschap en beheer over eigendom worden soms op afstand geplaatst, zodat er tijdens de ambtperiode geen invloed kan worden uitgeoefend. Dat kan bijvoorbeeld door de eigendom onder te brengen in een beheersstichting met onafhankelijke derden (dus geen familieleden) in het bestuur.
Als een minister of staatssecretaris éénmaal in functie is, mag deze geen nieuw financieel of zakelijk belang creëren dat in strijd is met de richtlijnen.
ik wil alleen zeggen doordat er de laatste kabinetten nogal wat missers inzatten qua vrouwelijke ministers dat het ze het imago natuurlijk niet mee hebbenquote:Op donderdag 8 februari 2007 15:15 schreef SCH het volgende:
[..]
wat wil je dan wel zeggen? Kijk uit het afgelopen kabinet zijn sowieso weinig ministers op te noemen die het goed deden, al was de populairste dan wel weer een vrouw. Het begon ooit met Marga Klompe en daarna zijn er heel veel goede en minder goede vrouwen geweest, of deels goede. Maar ik denk dat een vrouw het altijd wat zwaarder heeft, de lat ligt hoger.
Maar een hele goede, als je dat wilt weten was natuurlijk Ien Dales
Ja.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:21 schreef postmodern het volgende:
Vraagje:
Kan Aboutaleb überhaubt wel minister worden, gezien zijn dubbele nationaliteit?
Ok,quote:
Nee, dat vind ik onzin. Er zaten gewoon missers tussen. Of het nou mannen of vrouwen waren. Alsof Hoogervorst beter was dan Dekker of Zalm beter dan Peijs?quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:20 schreef rubbereend het volgende:
[..]
ik wil alleen zeggen doordat er de laatste kabinetten nogal wat missers inzatten qua vrouwelijke ministers dat het ze het imago natuurlijk niet mee hebben
Tuurlijk johquote:Op donderdag 8 februari 2007 15:27 schreef postmodern het volgende:
Indirect zou je dus kunnen stellen dat iemand als Abutaleb een potentieel gevaar vormt voor de staatsveiligheid.
Tja, indirect kan je ook zeggen dat elke katholiek een potentieel gevaar vormt voor de staatsveiligheid, gezien zijn of haar loyaliteit naar het staatshoofd van een ander land. Toch maakt in de praktijk niemand zich daar zorgen om, zoals ook bij Aboutaleb niemand zich daar zorgen over maakt, op wat paranoide gasten naquote:Op donderdag 8 februari 2007 15:27 schreef postmodern het volgende:
Indirect zou je dus kunnen stellen dat iemand als Abutaleb een potentieel gevaar vormt voor de staatsveiligheid.
Iedere minister kan idirect een potentieel gevaar vormen voor de staatsveiligheid.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:27 schreef postmodern het volgende:
[..]
Ok,
Lijkt me wel een riskante operatie dan.
Als minister heeft Abutaleb inzicht in zo'n beetje alle belangrijke staats-documenten en geheime informatie van dit land. Zijn Marokkaanse nationaliteit gebied hem 100% loyaal te zijn aan de Marokkaanse koning, die dit recht ten alle tijden kan verzilveren. Indirect zou je dus kunnen stellen dat iemand als Abutaleb een potentieel gevaar vormt voor de staatsveiligheid.
D66 en de SGP zouden maar wat graag de diplomatieke banden met de Heilige Stoel verbreken.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:32 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Tja, indirect kan je ook zeggen dat elke katholiek een potentieel gevaar vormt voor de staatsveiligheid, gezien zijn of haar loyaliteit naar het staatshoofd van een ander land.
omg, Jorritsma mag je niet eens redelijk noemen, wat een ramp was dat op economische zaken!quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:27 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, dat vind ik onzin. Er zaten gewoon missers tussen. Of het nou mannen of vrouwen waren. Alsof Hoogervorst beter was dan Dekker of Zalm beter dan Peijs?
Zo uit mijn hoofd kom ik tot redelijjke tot goede vrouwelijke bewindslieden als Els Borst, Annemarie Jorritsma, Margreet de Boer,. Agnes van Ardenne, Neelie Smit-Kroes, Ien Dales, Eegje Schoo , Maij Weggen.
In de kabinetten van Lubbers zaten echt nauwelijks vrouwen volgens mij.
en dan nog maar even de staatssecretarissen niet meegerekend
Maar ik vind het onzin dat vrouwen het nou slechter zouden hebben gedaan mannen. Dat geldt vooral voor Verdonk maar dat was dan weer de enige vent
De loyaliteit naar de leider van een geloofsgemeenschap is persoonlijk.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:32 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Tja, indirect kan je ook zeggen dat elke katholiek een potentieel gevaar vormt voor de staatsveiligheid, gezien zijn of haar loyaliteit naar het staatshoofd van een ander land. Toch maakt in de praktijk niemand zich daar zorgen om, zoals de gevraagde inforook bij Aboutaleb niemand zich daar zorgen over maakt, op wat paranoide gasten na![]()
Dan is het toch wel goed dat er nu wat extra op gelet wordt!!!quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:41 schreef rubbereend het volgende:
[..]
omg, Jorritsma mag je niet eens redelijk noemen, wat een ramp was dat op economische zaken!
In de kabinetten van Lubbers had je:
Dales, de Graaf Nauta, Maij Weggen, d' Ancona, Kroes
inderdaad vrij weinig ja
Maar niet om redenen van staatsveiligheid hoor.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:40 schreef freako het volgende:
[..]
D66 en de SGP zouden maar wat graag de diplomatieke banden met de Heilige Stoel verbreken.
quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:43 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Maar niet om redenen van staatsveiligheid hoor.
Nou, reken maar dat hij daar geen donder om geeft, maar het is ook sterk overdreven.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:41 schreef postmodern het volgende:
Aboutaleb is wettelijk verplicht loyaal te zijn aan zijn Marokkaanse koning. Sterker nog: hij is strafbaar als hij de gevraagde informatie niet aan zijn Marokkaanse koning overdraagt wanneer deze daarom vraagt.
Als er vanuit Marokko druk wordt uitgeoefend op Aboutaleb, lijkt me dat een kwestie van een persberichtje, en de Marokkaanse regering heeft heel wat uit te leggen. Kan een leuk diplomatiek incident worden.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:41 schreef postmodern het volgende:
[..]
De loyaliteit naar de leider van een geloofsgemeenschap is persoonlijk.
Aboutaleb is wettelijk verplicht loyaal te zijn aan zijn Marokkaanse koning. Sterker nog: hij is strafbaar als hij de gevraagde informatie niet aan zijn Marokkaanse koning overdraagt wanneer deze daarom vraagt. Indirect zou dit kunnen betekenen dat zijn familieleden in de problemen komen en/of dat hij straks gechanteerd wordt door de Marokkaanse regering. Kortom: Aboutaleb is erg kwetsbaar en dat is geen goede uitgangspositie voor iemand op zo'n post.
Wederom kan je prachtige theoretische verhalen ophangen over Marokkaanse wetten, maar de praktijk is toch echt anders. Volgens de Nederlandse wet is het Aboutaleb verboden om informatie door te geven. Wat zijn familieleden met dit verhaal te maken hebben is me compleet onduidelijk.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:41 schreef postmodern het volgende:
[..]
Aboutaleb is wettelijk verplicht loyaal te zijn aan zijn Marokkaanse koning. Sterker nog: hij is strafbaar als hij de gevraagde informatie niet aan zijn Marokkaanse koning overdraagt wanneer deze daarom vraagt. Indirect zou dit kunnen betekenen dat zijn familieleden in de problemen komen en/of dat hij straks gechanteerd wordt door de Marokkaanse regering. Kortom: Aboutaleb is erg kwetsbaar en dat is geen goede uitgangspositie voor iemand op zo'n post.
als ze maar gewoon de beste kandidaat per ministerie kiezen.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:43 schreef SCH het volgende:
[..]
Dan is het toch wel goed dat er nu wat extra op gelet wordt!!!
Hij werd ergens ooit omschreven als "gladde jezuiet". Dat vond ik wel een aardige omschrijving.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:47 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik ben ook tegen Maxime Verhagen, maar niet omdat ie loyaal is naar de Paus.
Naiefjequote:Op donderdag 8 februari 2007 15:49 schreef rubbereend het volgende:
[..]
als ze maar gewoon de beste kandidaat per ministerie kiezen.
Wie zegt dat Aboutaleb meer loyaal is naar Nederland als naar Marokko? Dat is hooguit een aanname...quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:47 schreef freako het volgende:
[..]
Als er vanuit Marokko druk wordt uitgeoefend op Aboutaleb, lijkt me dat een kwestie van een persberichtje, en de Marokkaanse regering heeft heel wat uit te leggen. Kan een leuk diplomatiek incident worden.
Maar uiteindelijk schuiven die wetten toch naar een hyperreële status toe waarin ze hun betekenis en zin zijn verloren.quote:Op donderdag 8 februari 2007 15:41 schreef postmodern het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 8 februari 2007 16:06 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar uiteindelijk schuiven die wetten toch naar een hyperreële status toe waarin ze hun betekenis en zin zijn verloren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |