precies.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:00 schreef schatje het volgende:
Waar je over piekert op papier zetten en het vervolgens proberen te relativeren.
Dat klopt ja. Vandaag stage gehad en 15 km gefietst, ben aardig moe!quote:Op maandag 5 februari 2007 20:22 schreef Geluk het volgende:
Overdag een gezonde dosis lichaamsbeweging (sporten, fietsen, wandelen) doet wonderen. Als je lichaam maar goed moe is, dan slaapt het vanzelf.
Ik heb zelf alleen last van piekeren als het heel druk is op mijn werk, of bij heftige gebeurtenissen, en dan ga ik overdag een stukje fietsen, hardlopen, fitnessen of iets anders, dan slaap ik altijd goed.
dan moet je maar gaan piekeren voordat je gaat slapen, als je in slaap wil komen. dus al je zorgen op papier zetten en dan gaan relativeren, bijvoorbeeld. het allemaal eens van je af schrijven. Natuurlijk pakt het niet 'the root' van het piekeren aan, tijdens je piekerbuien kan je eens gaan kijken wat het nou eigenlijk is waar je over aan het piekeren ben. waar ben je onzeker over? waarom ben je daar onzeker over? Is het reeel? Dat soort dingen, gewoon grondig gedachtenonderzoek.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:08 schreef heaven7 het volgende:
Maar als ik ga slapen is er niks loos.. dat komt pas als ik even in bed lig, Heel gek.
Ik ben nooit druk voor het slapen gaan (tv kijken, muziek luisteren) en lees ik bed altijd nog een boek of tijdschrift. Alleen als ik doodmoe ben lukt het slapen wel.
Ik maak me dan idd druk om een activiteit, presentatie, gesprek etc. Waarvan ik overdag nooit het idee heb dat dat rampzalig zal worden en dat ik er zo over moet gaan piekeren. Het hoeft niet eens zoiets te zijn, kan ook totaal anders. Van te voren nooit te zeggen.
Was niet stom bedoelt.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:23 schreef heaven7 het volgende:
He kom, geef niet zulke stomme tips.
edit- dat slaat op die blowtips.
quote:Op maandag 5 februari 2007 20:38 schreef Kritski het volgende:
Wat is daar nou stom aan? Het kan gewoon als 'medicijn' gebruikt worden.
Of tik jij liever een paar chemische pillen naar binnen voor het slapen gaan? Duidelijk... *zucht*
Ik wil helemaal geen medicijnen daar het prima te verklaren is waar het aan ligt en dat los je absoluut niet op met een paar pillenquote:Op maandag 5 februari 2007 20:38 schreef Kritski het volgende:
Wat is daar nou stom aan? Het kan gewoon als 'medicijn' gebruikt worden.
Of tik jij liever een paar chemische pillen naar binnen voor het slapen gaan? Duidelijk... *zucht*
Nou weet je wat? Open lekker met z'n 2 een pro-blow topic ofzo.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:39 schreef het.ismij het volgende:
[..]
![]()
Indd,..
wiet is een steeds meer voorkomend medicijn!
niet zo op je teentjes getrapt doen he.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:46 schreef heaven7 het volgende:
[..]
Nou weet je wat? Open lekker met z'n 2 een pro-blow topic ofzo.
Ik zal even kieken of ik het boek nog kan vinden.quote:Op maandag 5 februari 2007 21:25 schreef Nouk het volgende:
Ik heb het ook vaak, alles herhalen wat er die dag is gebeurt, en dan bedenken wat er zou zijn gebeurt als het zo en zo was gegaan. Echt heel vermoeiend.
Jogy, vertel eens wat meer over dat mediteerboek dan, tips enzo!
Dit klinkt dan wel weer vreemd hoor, hoe moet je nou gedachtes wegblazen? Nou bedankt voor de link iig, misschien ga ik het boek wel eens kopen, wie weet helpt het watquote:Op maandag 5 februari 2007 21:33 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zal even kieken of ik het boek nog kan vinden.
Wat mij wel hielp was dat je even rustig ging liggen en bij elke uitademing een gedachte mee laat gaan, gedachteloze lucht naar binnen en een gedachte naar buiten. Tot je leeg bent. Je moet de gedachten, de piekeringen een beetje gaan zien als tekst ofzo en ze weg blazen.
Ah ik zoek het boek wel even.
visualisatie schijnt om een of andere reden verschrikkelijk goed te helpen, kweeniet waarom maar ik hoor het wel vaker.quote:Op maandag 5 februari 2007 22:03 schreef Nouk het volgende:
[..]
Dit klinkt dan wel weer vreemd hoor, hoe moet je nou gedachtes wegblazen? Nou bedankt voor de link iig, misschien ga ik het boek wel eens kopen, wie weet helpt het wat.
holy crap wat vermoeiend. Waar komt die angst toch vandaan dat je iets af moet hebben? heerst er zo'n prestatiedruk op je werk? Ben je zo pefectionistisch? Kan je niet meer ontspannen? Is het iets volledig anders? Jij fantaseert jezelf nogeens een burn-out in, dat klinkt echt niet lekker.quote:Op maandag 5 februari 2007 22:57 schreef djenneke het volgende:
Ik heb het ook. Een heel weekend geen last van, maar zondagnacht begint het weer, en gaat door tot en met donderdagnacht...
Laatst nog om 4 uur wakker geworden, echt kletsnat van het zweet, en gewoon aan het werk zijn he?!
Wat me opvalt is dat het altijd is van "heb ik dat nu wel gedaan? shit, ik moet dat nog doen, en dat nog. Kut, en ik ben zus of zo vergeten."
Vervolgens kom ik op mijn werk een paar uur later, helemaal bezorgd, en dan blijkt dat ik het toch allemaal al lang en goed gedaan heb... Ik snap er niks van.
Ik kreeg laatst inderdaad wel de tip om een kladblok naast bed te leggen, en dan meteen dingen op te schrijven. Maar ik hoop midden in de nacht toch echt om gewoon weer door te kunnen slapen...
Hoge werkdruk + perfectionist zijn is soms best lastig jaquote:Op maandag 5 februari 2007 23:07 schreef releaze het volgende:
[..]
holy crap wat vermoeiend. Waar komt die angst toch vandaan dat je iets af moet hebben? heerst er zo'n prestatiedruk op je werk? Ben je zo pefectionistisch? Kan je niet meer ontspannen? Is het iets volledig anders? Jij fantaseert jezelf nogeens een burn-out in, dat klinkt echt niet lekker.
Wat ik meestal doe als ik lig te stressen, maar goed, ik zit ook in zo'n positie dat ik dat kan doen, is denken, boeie, dan is het maar lekker niet af! En dan helemaal in m'n gedachten met de mensen die ik zie en ontmoet en het werk dat ik doe gewoon lekker alles fout doen. Het is toch in mn gedachten, dus het magVroeger bij mn eerste baantje bij de bakker kwam ik savonds thuis en het enige waar ik over kon nadenken was melkwit, waterwit, meergranenbrood, zuurdesem, gist en terugtellen, en het bleef maar malen, dat ik het verkeerd deed en weet ik veel wat. Ik kon snachts gewoon er heel slecht door slapen, want ook in mn dromen bleef het doorgaan. totdat ik zoiets had van hej, maar dit is niet echt. Dus waarom zou ik het in mn gedachten 'in het echt' oplossen? Ik kan nu toch niets concreets ermee doen. Dus, in mn gedachten en in mn dromen gaf ik mensen met gemak een briefje van honderd terug, hup, weg stress, het was toch niet echt. Het is misschien wel heel kinds, maar als jij snachts in je bed ligt te piekeren over gisteren vandaag of morgen, dan is het ook nep. De consequenties zijn misschien wat groter als je echt iets fout heb gedaan, maar als jij in je bedje ligt in je gedachtes kan je er gewoon niets meer aan veranderen _op dat moment_ dus piekeren heeft geen zin (makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk), als je dan toch niet kan stoppen met piekeren, probeer dan wat losser om te gaan met je gedachtes, de touwtjes een beetje te laten vieren en kijk gewoon wat het met je doet. Het maakt nl niet uit of je helemaal gestresst in gedachtes zit of dat je heel relaxt lekker verkeerde dingen doet in je gedachtes, want het is gewoon niet echt. Er zijn geen consequenties. En dan kunnen die verkeerde gedachtes een stuk relaxter zijn.
Geez wat een verhaalIk weet niet eens of het duidelijk is
ik ook, ga al expres later naar bed anders slaap ik zowiezo de eerste 2 uur nietquote:Op maandag 5 februari 2007 20:02 schreef meami het volgende:
Ik heb hier ook vaker last van. Een remedie heb ik nog niet gevonden, dus ik blijf dit topic ff volgen
weet je wat zo lekker is, als je bij het opstaan zo brak bent dat als je erna toch maar weer gaat slapen omdat je de dag zo niet doorkomt je zo beroerd wakker wordt, helemaal van de wereld gevoel.quote:Op maandag 5 februari 2007 23:28 schreef clumsy_clown het volgende:
Piekeren in bed heeft véél kapot gemaakt bij mij.
Ik ben altijd al een moeilijke slaper geweest maar de laatste paar jaar heeft het hele flinke vormen aangenomen. Als ik in bed lig lig ik te piekeren om zowel triviale dingen als zware onderwerpen waar ik mee zit en geen oplossing voor kan vinden. Dit wil nog wel 's uitlopen op paniekaanval-achtige situaties, waardoor ik uit bed vlieg en maar wat anders ga doen om m'n gedachten te verzetten. Meditatie, dingen opschrijven, wachten met naar bed gaan tot ik uitgeput ben, niets helpt. Hoe moe ik ook ben, 's nachts als ik in bed lig is het allemaal weg. Het vreemde is dat ik er overdag geen last van heb en dus met gemak een gat in de dag kan slapen. Hierdoor is m'n ritme zo verneukt dat ik pas rond een uur of 7 's ochtends in slaap val, tot ergens in de middag. Je kan je voorstellen hoe ik erbij loop als ik overdag ergens heen moet en dus niet uit kan slapen.
Aangezien ik alles al heb geprobeerd ga ik deze week langs de huisarts om slaappilletjes te vragen, want dit vreet echt enorm aan me.
Dan pieker je er niet over dat je haar misschien niet zou mogen neuken maar dan weet je zeker dat het niet mag.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 01:02 schreef Sjoewe het volgende:
Heb ik soms ook veel last van.
Bij mij gaat het weg als m'n vriendin bij me slaapt
Wat zijn onbelangrijke dingen?quote:Op maandag 5 februari 2007 19:47 schreef heaven7 het volgende:
Overdag is er weinig aan de hand. Maar als ik eenmaal in bed lig worden alle onbelangrijke dingen groot, eng en vooral erg piekerwaardig. Met als gevolg dat ik moeilijk inslaap als ik iets 'naars' voor stage op school in het vooruitzicht heb.
Als ik eenmaal in slaap ben en 's nachts wakker word, zelfde verhaal, woelen, gaan zweten en klaar wakker.
Als ik dan uiteindelijk weer in slaap val word ik helemaal kapot wakker 's morgens
Dingen als eerst lezen voor het slapen gaan of warme melk (yuk) helpt niet.. omdat het puur om gepieker gaat..
Donder toch op, jezelf een beetje lTHC in blazen met een joint, sorry hoor. En van blowen wordt je rustig? Ja vast, maar als je er geen psychose aan overhoudt heb je geluk en het helpt helemaal geen zier bij het slapen. Voor hetzelfde geld lig je de godganse nacht alsnog te piekeren.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 01:57 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Wat zijn onbelangrijke dingen?
En dat van die blow-tip is helemaal niet stom, het is misschien zelfs aan te raden...
quote:Op dinsdag 6 februari 2007 08:04 schreef Slarioux het volgende:
[..]
als je er geen psychose aan overhoudt
quote:heb je geluk en het helpt helemaal geen zier bij het slapen.
dat herken ik!! ik krijg bijna geen nachtmerries als hij bij mij slaapt en als ik ze krijg woel ik altijd heel erg als hij dat merk maaktie me wakker en zegt dat het niet waar was enzo.quote:Op dinsdag 6 februari 2007 01:02 schreef Sjoewe het volgende:
Heb ik soms ook veel last van.
Bij mij gaat het weg als m'n vriendin bij me slaapt
Neuken is viesquote:Op dinsdag 6 februari 2007 01:22 schreef Topmaat het volgende:
[..]
Dan pieker je er niet over dat je haar misschien niet zou mogen neuken maar dan weet je zeker dat het niet mag.
Dat blowen de kans op psychoses vergroot is een bewezen feitquote:
Heb k ook wel ns. Is echt kutttttquote:Op maandag 5 februari 2007 19:47 schreef heaven7 het volgende:
Overdag is er weinig aan de hand. Maar als ik eenmaal in bed lig worden alle onbelangrijke dingen groot, eng en vooral erg piekerwaardig. Met als gevolg dat ik moeilijk inslaap als ik iets 'naars' voor stage op school in het vooruitzicht heb.
Als ik eenmaal in slaap ben en 's nachts wakker word, zelfde verhaal, woelen, gaan zweten en klaar wakker.
Als ik dan uiteindelijk weer in slaap val word ik helemaal kapot wakker 's morgens
Dingen als eerst lezen voor het slapen gaan of warme melk (yuk) helpt niet.. omdat het puur om gepieker gaat..
Zet anders Waiting for cousteau op... een 3 kwartier durend nummer met onderwatermuziek. Errug relaxedquote:Op dinsdag 6 februari 2007 22:00 schreef Mich92 het volgende:
[..]
Heb k ook wel ns. Is echt kuttttt.
Muziek luisteren helpt wel n beetje, maartoch.
Ik slaap er wel beter van jij mischien nietquote:Op dinsdag 6 februari 2007 08:04 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Donder toch op, jezelf een beetje lTHC in blazen met een joint, sorry hoor. En van blowen wordt je rustig? Ja vast, maar als je er geen psychose aan overhoudt heb je geluk en het helpt helemaal geen zier bij het slapen. Voor hetzelfde geld lig je de godganse nacht alsnog te piekeren.
Ik zou eens gaan proberen te mediteren als je in bed ligt. Gewoon tegen je gedachten zeggen dat het morgen ook wel kan. Of ga voor een mantra of denk alleen aan je ademhaling. Eigenlijk moet je er meer energie van krijgen maar ik ken je probleem.. Voor mij helpt het.quote:Op maandag 5 februari 2007 19:47 schreef heaven7 het volgende:
Ik heb dus het zelfde sinds het uit is met mijn ex... zolang ik iets te doen heb of met andere mensen ben is er niets aan het handje maar als ik alleen ben of wil gaan slapen ga ik alleen maar piekeren...quote:Op maandag 5 februari 2007 19:47 schreef heaven7 het volgende:
Maar als je t probleem elke avond hebt (zoals ik en volgens mij vele anderen hier) dan heb je op een gegeven moment niks meer te vertellen aan elkaar.. en loopt t ook stil.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 00:15 schreef Calliste het volgende:
Ik heb niet alle reacties nauwkeurig doorgelezen, maar wat bij mij helpt is een vriend(in) bellen (waarvan je weet dat die op dat tijdstip ook wakker is) en dan gewoon praten. Tijdens het praten pieker ik niet, tijdens het gesprek word ik vanzelf moe (en mijn hoofd wordt leeg), en van dan al snel in slaap. Ik kan ook uren liggen piekeren, maar als ik dan iemand opbel ofzo, dan word ik vanzelf rustig, omdat ik het dan over andere dingen heb enzo.
iig niet met drogredenen als chemisch..quote:Op dinsdag 6 februari 2007 01:57 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Wat zijn onbelangrijke dingen?
En dat van die blow-tip is helemaal niet stom, het is misschien zelfs aan te raden...
werkt bij mij inderdaad altijd heel goed.quote:Op maandag 5 februari 2007 20:03 schreef MissyMirjaM het volgende:
[..]
precies.
of het opschrijven en wegleggen, met de gedachte 'morgen weer een hele dag om erover te piekeren, nu even niet'
typisch geval van faalangst... wa doe je eraan? geen idee, check t internetquote:Op maandag 5 februari 2007 19:47 schreef heaven7 het volgende:
Helemaal mooi als je er manisch van wordt. Ik ga allemaal dingen doen! Schilderijen maken!quote:Op dinsdag 6 februari 2007 08:04 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Donder toch op, jezelf een beetje lTHC in blazen met een joint, sorry hoor. En van blowen wordt je rustig? Ja vast, maar als je er geen psychose aan overhoudt heb je geluk en het helpt helemaal geen zier bij het slapen. Voor hetzelfde geld lig je de godganse nacht alsnog te piekeren.
Muziek is echt het enigste wat mij in slaap kan krijgen, en ook ik heb zo'n ïk kan niet slapen playlist"quote:Op dinsdag 6 maart 2007 21:30 schreef Eix het volgende:
Zelf lig ik ook regelmatig in bed te piekeren, meestal als ik maar blijf piekeren pak ik mijn Ipod en luister dan rustige "luister" muziek. Meestal is dat bij mij Heather Nova, Keane of Coldplay. Heb zelfs een aparte playlist in mijn Ipod gezet voor als ik niet in slaap kom. Maar of dat bij jou werkt hangt natuurlijk ook af van je muzieksmaak ed.Het is in elk geval belangrijk dat je rustig in bed ligt en niet helemaal opgefokt.
Als ik dan nog niet rustig kan worden ga ik me alleen maar focussen op de kleur wit, elke keer als ik vervolgens opnieuw begin te piekeren denk ik aan het woordje 'leeg' waarna ik weer een wit 'vlak' voor me zie. Ik probeer op die manier gewoon helemaal nergens aan te denken... werkt best goed, val bijna altijd even later in slaap.![]()
heej! ik heb het zelfde ik kan moeilijk slapen omdat ik overal over na denk en lig dan wakker tot 2uur terwijl ik dan om 6uur weer op moet om naar school tegaan dan lig ik ook maar te piekeren over dingen die sijn gebeurt of nog komen gaan swaar irritant... en net wat je zegt lig je net lekker moet je er weer uiit om naar school te gaaan..quote:Op maandag 5 februari 2007 19:47 schreef heaven7 het volgende:
Echt mooi.quote:Op dinsdag 6 maart 2007 20:24 schreef Zyggie het volgende:
[..]
Helemaal mooi als je er manisch van wordt. Ik ga allemaal dingen doen! Schilderijen maken!![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |