Mjah, je kunt je inderdaad afvragen wat de toevoegdende waarde van een dergelijke commissie is, zeker als die een dergelijk nauwe scope heeft; aan de andere kant wordt de rechterlijke macht wellicht wel wat werk uit handen genomen door deze commissie.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:35 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Maar wel tot overbodigheid van het CGB.
Sterker nog: de rechterlijke macht verwijst éérst naar de CGB en is verplicht hun oordeel te bestuderen en bij afwijken ervan dit te motiveren. In zo'n 30% (uit mn hoofd) van de gevallen die daarná nog voor de rechter worden gebracht wijkt de uitspraak van de rechter af van het oordeel van de CGB. Maar de meeste zaken komen niet meer voor de rechter, denk ik.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:40 schreef Reya het volgende:
[..]
Mjah, je kunt je inderdaad afvragen wat de toevoegdende waarde van een dergelijke commissie is, zeker als die een dergelijk nauwe scope heeft; aan de andere kant wordt de rechterlijke macht wellicht wel wat werk uit handen genomen door deze commissie.
Ja, dat zei ik al:quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:06 schreef PJORourke het volgende:
[..]
http://www.elsevier.nl/op(...)nr/136898/index.html
Duitsland wil nu juist een verbod in de hele EU.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:30 schreef Chewie het volgende:
Duitsland heeft een tijdje terug ook het rookverbod verworpen.
Ook dat is gewoon een vorm van positieve discriminatie; en ja, dat is een algemeen fenomeen in Nederland en ja, dat past binnen ons rechtssysteem. Hoe je er ook over denkt, voortrekkerij door de overheid is - op allerlei beleidsgebieden - aan de orde van de dag.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:46 schreef pberends het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik al:
Overheid trekt gevestigde geloven voor
Is dat dan niet een poging om alsnog via de achterdeur een rookverbod in eigen land ingevoerd te krijgen?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:50 schreef Monidique het volgende:
[..]
Duitsland wil nu juist een verbod in de hele EU.
Misschien wel. Ik ben niet per se tegen rookverboden, ik vind ze net zo antiliberaal als asbestverboden, maar ik denk wel dat dat gewoon op nationaal niveau moeten doen.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:53 schreef Reya het volgende:
[..]
Is dat dan niet een poging om alsnog via de achterdeur een rookverbod in eigen land ingevoerd te krijgen?
Stap voor stap dat systeem afbreken dan maar hè...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:51 schreef Reya het volgende:
[..]
Ook dat is gewoon een vorm van positieve discriminatie; en ja, dat is een algemeen fenomeen in Nederland en ja, dat past binnen ons rechtssysteem. Hoe je er ook over denkt, voortrekkerij door de overheid is - op allerlei beleidsgebieden - aan de orde van de dag.
quote:
quote:bescherming van de niet-roker via aanscherping, uitbreiding en sanctionering van rookverboden.
Het lijkt mij dus allerminst ondenkbaar dat deze wetgeving er is om de werknemer die niet in een rookomgeving wil werken, maar onder druk van zijn of haar baas dit toch moet, te beschermen. Of het dan wenselijk is dat de personen die willen roken en er geen problemen mee hebben in een rokerige omgeving te werken worden verboden te roken tijdens het werk is een hele andere vraag.quote:Ook de positie van de niet-roker, zeker op de werkplek vergt meer aandacht dan thans het geval is.
Oh maar dat vond je ook al overbodig toen je nog niet wist dat er geen gezonde blanke 40 jarige mannen terecht konden.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:35 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Maar wel tot overbodigheid van het CGB.
Lijkt me iets dat volgens het subsidiariteitsbeginsel inderdaad niet in Brussel thuis hoort.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 17:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Misschien wel. Ik ben niet per se tegen rookverboden, ik vind ze net zo antiliberaal als asbestverboden, maar ik denk wel dat dat gewoon op nationaal niveau moeten doen.
Dat moet wel een rooms-katholiek zijn, kan haast niet anders.quote:Drugs zijn zo'n maatschappelijk probleem...
Ik zie dan liever pedofilie, dat domineert de straten tenminste niet,
en zorgt ook niet voor criminaliteit.
Interessant. Behalve dat laatste.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 00:02 schreef Autodidact het volgende:
[..]
[..]
http://www.tibet.ca/wtnarchive/1997/6/12_2.html
[..]
Beyond Dogma
[..]
http://www.tibet.ca/en/wtnarchive/2001/10/24_3.html
[..]
[..]
http://www.michaelparenti.org/Tibet.html
http://www.youtube.com/watch?v=VgbgxBvt5jYquote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:05 schreef Mutant01 het volgende:
AHAHHAHAHA dat mens dat Windows Vista rond middernacht had gekocht... net op TV ahahha, hilarisch gewoon.
Neuh Katholieken hebben niet zo'n bezwaar tegen wat verdovende middelen dat wordt er met de paplepel ingegoten.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 17:35 schreef problematiQue het volgende:
vooroordelenmodus
http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/72914#3241746
[..]
Dat moet wel een rooms-katholiek zijn, kan haast niet anders.
Echt zo'n plek waar ik nog wel een keer heen wilquote:
Hey, het oog wil ook wat...quote:
Bedankt Pberendsquote:Als rappers in hun profeet 50 Cent geloven en daarvoor petjes moeten dragen moet dat uiteraard kunnen als hoofddoeken ook mogen.
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 17:06 schreef problematiQue het volgende:
[..]
[..]
[..]
Het lijkt mij dus allerminst ondenkbaar dat deze wetgeving er is om de werknemer die niet in een rookomgeving wil werken, maar onder druk van zijn of haar baas dit toch moet, te beschermen. Of het dan wenselijk is dat de personen die willen roken en er geen problemen mee hebben in een rokerige omgeving te werken worden verboden te roken tijdens het werk is een hele andere vraag.
quote:WIJZIGING TABAKSWET (26.472)
Informatie voor de fractiecommissie
In de jaren zestig, zeventig en tachtig is het percentage rokers in onze samenleving langzaam, doch gestaag afgenomen. Deze gunstige ontwikkeling gaf enkele jaren gelden echter een kentering te zien. Vooral jongeren gaan weer in sterk toenemende mate roken. De regering wil pogen deze verontrustende tendens te keren. Daarom is in de kabinetsnota Gezond en wel uit voorjaar 1995 als hoogste prioriteit voor de preventie van ziekten en intensivering van het al geruime tijd gevoerde tabaksontmoedigingsbeleid aangekondigd. Dit kreeg zijn beslag in de kabinetsnota Tabaksontmoedigingsbeleid van mei 1996 (Kamerstukken II, 1996-1997, 24.743, nr. 1). Die bevat een pakket beleidsvoornemens, waarover in het najaar van 1996 in gemeen overleg met de Tweede Kamer besluiten zijn genomen (Kamerstukken II, 1996-1997, 24.743 nrs. 2-14). Het gaat om zeven clusters van maatregelen: meer niet roken-voorlichting en preventie, minder reclame, meer rookverboden inclusief betere handhaving met sanctionering, minder verkooppunten en een minimum- consumentenleeftijdsgrens van 18 jaar voor de tabaksverkoop, hogere accijnzen en prijzen, scherpere productieregeling en nieuwe internationale initiatieven. Een aantal van deze maatregelen, vooral die in de sfeer van de reclamebeperking en de rook- en verkoopverboden, behoeft implementatie middels een aanscherping van de Tabakswet. Daartoe strekt dit wetsvoorstel.
De centrale doelstelling van het tabaksontmoedigingsbeleid, en dus ook van dit wetsvoorstel, is een reductie van het percentage rokers in Nederland. Dit kan worden bereikt als minder jongeren beginnen met roken en meer rokers stoppen. Daarnaast blijft het beschermen van de niet-roker tegen tabaksrook van groot belang. De maatschappelijke aanvaarding van het tabaksontmoedigingsbeleid is mede bepalend voor de effectiviteit op korte en lange termijn. Daarom is in dit wetsvoorstel gekozen voor een opzet, waarmee aansluiting is gezocht bij de veranderende maatschappelijke houding ten aanzien van roken. De voorgestelde maatregelen zijn primair gericht op:
a.jeugdbescherming via (nieuwe grondslagen voor) reclamebeperking, meer verkoopverboden en introductie van een leeftijdsgrens;
b.bescherming van de niet-roker via aanscherping, uitbreiding en sanctionering van rookverboden.
Bij de afweging van de in te zetten instrumenten zijn effectiviteit en haalbaarheid belangrijke maatstaven geweest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |