abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 29 januari 2007 @ 09:34:52 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45782142
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45782208
Volgens dat artikel zijn treinen niet schoner zijn dan auto's vanwege een gebrek aan innovatie. Dat betekent natuurlijk niet dat treinen per definitie niet schoner dan auto's kunnen zijn.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_45782262
Een volle trein is schoner, en lege trein niet.

Nog meer opendeuren?

En wat een kwaliteits OP.
Werken is voor arbeiders
pi_45782271
Het lost wel een deel van het file probleem op en maakt de bereikbaarheid van steden beter doordat je minder auto's in de binnensteden hoeft te parkeren. Ik zie de trein vooral als een aanvullend onderdeel in het vervoersprobleem.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 29 januari 2007 @ 09:44:31 #5
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45782272
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:40 schreef Monolith het volgende:
Volgens dat artikel zijn treinen niet schoner zijn dan auto's vanwege een gebrek aan innovatie. Dat betekent natuurlijk niet dat treinen per definitie niet schoner dan auto's kunnen zijn.
tuurlijk zou dat kunnen, maar het is dus geen argument om te zeggen dat mensen met de trein moeten gaan vanwege het milieu, en dat de oplossing van de file de trein is. Treinen zijn vol en net zo milieu vervuilend. Ergo, kunnen we dan eens ophouden te huilen over de auto?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45782298
Overigens helpen meer wegen niet bij de bereikbaarheid van de steden, daar zitten vaak de bottlenecks.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  maandag 29 januari 2007 @ 09:46:13 #7
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45782303
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:44 schreef Lucille het volgende:
Het lost wel een deel van het file probleem op en maakt de bereikbaarheid van steden beter doordat je minder auto's in de binnensteden hoeft te parkeren. Ik zie de trein vooral als een aanvullend onderdeel in het vervoersprobleem.
klopt helemaal, maar de treinen zitten vol, en zijn net zo smerig als de auto, dus kunnen we ophouden altijd maar te huilen over de auto?
Eindelijk eens een fatsoenlijk wegennet aanleggen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45782392
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:45 schreef Lucille het volgende:
Overigens helpen meer wegen niet bij de bereikbaarheid van de steden, daar zitten vaak de bottlenecks.
Ik kan zat punten opnoemen waar het altijd vast staat zonder dat er een stad in de buurt is ( A50 Valburg, Knooppunt A2-A27 )
It's not about East or West, It's about niggaz and bitches, power and money, riders and punks. Which side are you on?
pi_45782397
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

tuurlijk zou dat kunnen, maar het is dus geen argument om te zeggen dat mensen met de trein moeten gaan vanwege het milieu, en dat de oplossing van de file de trein is. Treinen zijn vol en net zo milieu vervuilend. Ergo, kunnen we dan eens ophouden te huilen over de auto?
Wat mij betreft wel, maar ik schat dat er nog wel een aantal projectjes komen om autogebruik te ontmoedigen die alleen zullen resulteren in extra overheidsinkomsten en niet in een gereduceerd autogebruik.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 29 januari 2007 @ 09:51:42 #10
3288 MikeyMo
jou are een essol!
pi_45782399
ik ben bij mijn nieuwe baan met het OV 99% op tijd, mijn colega;s komen dagelijks te laat door de file
[b]Op vrijdag 7 november 2008 08:54 schreef santax het volgende:[/b]
[..]
Blij dat er nog mensen hier zijn waar ik me wel in herken.
U, meneer MikeyMo, bent mijn nieuwe FOK!-held _O_
pi_45782465
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
En nu graag nog een onnderbouwd artikel van iemand anders die niet graag geld wil vrijmaken voor de weglobby.

Verder praat hij volkomen onzin in het stukje dat de treinen zwaar zouden zijn en niet bespaard hebben op energie (dus co2 uitstoot verminderd hebben)

http://www.senternovem.nl(...)tie_co2_uitstoot.asp
pi_45782486
“Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt."

Als de politiek dat probleem ook eens in ging zien Openbaar vervoer een volwaardig alternatief
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
  maandag 29 januari 2007 @ 09:57:12 #13
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_45782490
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Er staat helemaal niets in dat bericht.

Zo kan ik ook berichtjes vinden. Wat is de CO2 uitstoot per/km. Wat is de fijnstof uitstoot van een trein per km? Wat is de NOx uitstoot per gereden km. Wat is de productieenergie van een trein per gereden km?

Dit bericht beperkt zich tot: "Een trein gebruikt stroom dus is net zo slecht"

* Ooster leest niet voor niets de telegraaf niet en mist ook niets blijkbaar!
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
  maandag 29 januari 2007 @ 10:01:16 #14
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_45782559
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:40 schreef Monolith het volgende:
Volgens dat artikel zijn treinen niet schoner zijn dan auto's vanwege een gebrek aan innovatie. Dat betekent natuurlijk niet dat treinen per definitie niet schoner dan auto's kunnen zijn.
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).

VInd het best interessant onderwerp en ben best bereid dingen te geloven maar dan moet er toch een beter artikel tevoorschijn komen!

Nog ene puntje, er zijn maar weinig treinen die een lagere bezettingsgraad hebben dan de gemiddelde auto.
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
  maandag 29 januari 2007 @ 10:03:55 #15
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45782605
Een beetje een eigenaardig bericht, met veel losse einden.
quote:
Volgens Koopmans is het bewezen dat openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto. Het autogebruik stijgt voortdurend, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de ov-studentenkaart in 1991 ongeveer gelijk blijft, voert Koopmans aan, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam is.
Neem nou dit; dit hoeft allesbehalve te betekenen dat er geen verdere behoefte is aan treinreizen. Zo zou je ook kunnen beredeneren dat de invoering van de OV-studentenkaart andere reizigers de trein uit heeft gejaagd, en dat sindsdien - bij de huidige capaciteit - de treinen het punt hebben bereikt dat niet meer mensen ermee willen reizen omdat ze te druk zijn, of omdat de kwaliteit van het treinvervoer te wensen overlaat.
pi_45782746
Een fatsoenlijk wegennet aanleggen ? Sloop nog meer natuur door er asfalt doorheen te leggen.... nu ben ik geen bomenknuffelaar maar naar het milieu mag ook eens gekeken worden. Ik vond het idee om mensen op andere tijden naar het werk te gaan heel er goed !

Doordat het openbaar vervoer "minder" schoon is dan gedacht mag geen vrijbrief worden om maar overal wegen neer te gooien. Verder hebben auto's een bezettingsgraad van 1, zeker in de spits, en dan zijn de treinen zeer zeker schoner. Ik blijf erbij dat auto's handiger zijn en er veel nog moet gebeuren om het OV als waardig alternatief te zien.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  maandag 29 januari 2007 @ 10:14:45 #17
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45782805
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Een fatsoenlijk wegennet aanleggen ? Sloop nog meer natuur door er asfalt doorheen te leggen.... nu ben ik geen bomenknuffelaar maar naar het milieu mag ook eens gekeken worden. Ik vond het idee om mensen op andere tijden naar het werk te gaan heel er goed !

Doordat het openbaar vervoer "minder" schoon is dan gedacht mag geen vrijbrief worden om maar overal wegen neer te gooien. Verder hebben auto's een bezettingsgraad van 1, zeker in de spits, en dan zijn de treinen zeer zeker schoner. Ik blijf erbij dat auto's handiger zijn en er veel nog moet gebeuren om het OV als waardig alternatief te zien.
Kun je nagaan hoe positief de auto er uit zo springen als carpoolen veel meer ingeburgerd zou raken. Per persoon nog maar 1/4 van de vervuiling van een trein.
Vampire Romance O+
pi_45782848
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:01 schreef Ooster het volgende:

[..]

Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).

VInd het best interessant onderwerp en ben best bereid dingen te geloven maar dan moet er toch een beter artikel tevoorschijn komen!

Nog ene puntje, er zijn maar weinig treinen die een lagere bezettingsgraad hebben dan de gemiddelde auto.
Er staat ook niet dat er helemaal geen innovatie plaatsvindt. Het artikel stelt dat relatief gezien er bij auto's meer vooruitgang is geboekt dan bij treinen. Ik zou verder niet weten in hoeverre dat waar is en het artikel is ook niet heel erg verhelderend. M.i. wordt er ook te makkelijk m.b.t. technische problemen gesteld dat bepaalde oplossingen niet werken / niet rendabel zijn zonder daarbij mogelijke innovaties mee te nemen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_45782861
Ik vind ook dat de treincoupes slecht opgeruimd zijn. Mijn auto is meestal zelfs schoner dan de trein.
Vooral als het regent stinkt het vaak in de trein.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_45782876
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:01 schreef Ooster het volgende:

[..]
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).
Toyota Prius, stadsbussen, vrachtautos
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  maandag 29 januari 2007 @ 10:41:42 #21
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_45783327
quote:
Binnenland

ma 29 jan 2007
'Trein niet schoner dan auto'
door onze internetredactie
AMSTERDAM - Het is een misverstand dat reizen per openbaar vervoer minder belastend is voor het milieu dan de auto. Dat zegt het programmamanager Jan Anne Annema van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een zelfstandig orgaan binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

“Per reizigerskilometer is de auto grosso modo niet veel meer vervuilender dan het ov”, aldus Annema.
De tijd dat de trein schoner is dan de auto is voorbij, zegt Annema in dagblad De Pers. “Twintig jaar geleden was dat misschien zo, maar nu niet meer. De elektriciteit voor treinen moet ook worden opgewekt en elektriciteitscentrale kennen een forse CO2-uitstoot. Bij auto’s zijn er forse sprongen vooruit gemaakt, maar treinen zijn nog altijd zwaar en kosten veel stroom.”

Ook is het niet rendabel te investeren in het openbaar vervoer om het fileprobleem in Nederland op te lossen, zegt topambtenaar Carl Koopmans van Verkeer en Waterstaat in hetzelfde artikel in De Pers.

Volgens Koopmans is het bewezen dat openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto. Het autogebruik stijgt voortdurend, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de ov-studentenkaart in 1991 ongeveer gelijk blijft, voert Koopmans aan, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam is.

“Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt. De auto blijft niet automatisch staan als er wel gebruik wordt gemaakt van de trein”, volgens de hoogleraar.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1

Nou mooi, en nu als de donder ons (snel)wegennet uitbreiden zodat het autoverkeer door kan rijden, want van al die file's wordt het milieu schoner. Ben wel weer benieuwd wat voor draai de milieubeweging er weer aan weet te geven.





For thirteen generations we have protected it from the unclean
  maandag 29 januari 2007 @ 10:53:07 #22
166328 Bellarmine
Amicus verus est rara avis.
pi_45783551
Het ligt er maar aan waar je de prioriteiten legt. Als men nu massaal had geinvesteerd in de waterstofauto i.p.v. het openbaar vervoer...
Astra non mentiuntur, sed astrologi bene mentiuntur de astris.
pi_45783566
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:51 schreef MikeyMo het volgende:
mijn colega;s komen dagelijks te laat door de file
Dagelijks te laat door de file? Onzin. Dat is dagelijks te laat door te laat van huis vertrekken.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_45783568
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:16 schreef Monolith het volgende:

[..]

Er staat ook niet dat er helemaal geen innovatie plaatsvindt. Het artikel stelt dat relatief gezien er bij auto's meer vooruitgang is geboekt dan bij treinen. Ik zou verder niet weten in hoeverre dat waar is en het artikel is ook niet heel erg verhelderend. M.i. wordt er ook te makkelijk m.b.t. technische problemen gesteld dat bepaalde oplossingen niet werken / niet rendabel zijn zonder daarbij mogelijke innovaties mee te nemen.
Nou wat is er veel vooruitgang geboekt bij autos. Er zitten katalysatoren, roetfilters en fijnstof filters in. Maar de co2 productie blijft evenredig met het benzine verbruik. Zolang de gemidelde auto niet zuiniger is, wordt is er nog steeds niets bespaard op CO2 uitstoot.

Verder schreeuwt dezer man uit dat het reizigersvervoer van de NS niet gestegen is ook dit is een verzinsel.

7% groei : http://www.ns.nl/servlet/Satellite?cid=1125386849355&pagename=www.ns.nl%2FPage%2FArtikelPage_www.ns.nl&lang=nl&c=Page

Ik snap niet dat de telegraaf zo'n artikel durft te plaatsen zonder wat research te doen of deze man eens te vragen om zijn uitspraken te staven.
  maandag 29 januari 2007 @ 10:55:50 #25
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_45783606
Windmolens naast het spoor plaatsen zodat de rijwind electriciteit op kan wekken denk ik
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_45783631
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Nee, milieudogma's laten zich niet bestrijden met rationele argumenten. Helaas. Dat is het grootste probleem bij het aanpakken van milieuproblemen. We kiezen niet voor de juiste oplossing, maar voor de "oplossing" die politiek gewenst is.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:00:50 #27
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45783703
Goh, dit artikel verbaast me.

Toch heeft openbaar vervoer wel merites:
- Mensen die geen auto kunnen betalen kunnen reizen
- Mensen die niet van autorijden houden kunnen reizen
- Mensen die willen drinken kunnen reizen
- Voor veiligheid en drukte in binnensteden is het openbaar vervoer zeer nuttig.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:12:28 #28
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_45783966
Dit was toch al jaren bekend. ? Dat de 2 auto & trein elkaar nauwelijks ontlopen als het gaat om vervuiling.
Ik ken zelfs artikelen hierover voordat internet (www) bestond.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:13:27 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45783987
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Een fatsoenlijk wegennet aanleggen ? Sloop nog meer natuur door er asfalt doorheen te leggen.... nu ben ik geen bomenknuffelaar maar naar het milieu mag ook eens gekeken worden. Ik vond het idee om mensen op andere tijden naar het werk te gaan heel er goed !

Doordat het openbaar vervoer "minder" schoon is dan gedacht mag geen vrijbrief worden om maar overal wegen neer te gooien. Verder hebben auto's een bezettingsgraad van 1, zeker in de spits, en dan zijn de treinen zeer zeker schoner. Ik blijf erbij dat auto's handiger zijn en er veel nog moet gebeuren om het OV als waardig alternatief te zien.
Als je meer treinen wilt laten rijden zal je ook meer rails moeten aanleggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:14:35 #30
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45784016
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:51 schreef MikeyMo het volgende:
ik ben bij mijn nieuwe baan met het OV 99% op tijd, mijn colega;s komen dagelijks te laat door de file
tijd dat daar wat aan gedaan wordt dus.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:18:43 #31
136568 funkmaster
di papa pakke di mama
pi_45784125
eindelijk iemand met verstand!....openbaar vervoer in zijn huidige vorm sucks donkeyballs mate
"goude rolex en grote auto's, upperclass leven is reuze mooi"
pi_45784132
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:57 schreef FJD het volgende:
“Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt."

Als de politiek dat probleem ook eens in ging zien Openbaar vervoer een volwaardig alternatief
Amen.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:19:54 #33
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45784154
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:18 schreef funkmaster het volgende:
eindelijk iemand met verstand!....openbaar vervoer in zijn huidige vorm sucks donkeyballs mate
Kunnen we ook discussieren over dit onderwerp zonder dat het een zie-je-weltopic wordt?
  maandag 29 januari 2007 @ 11:20:28 #34
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45784171
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig. Waar is dat gegeven op gebaseerd?
  maandag 29 januari 2007 @ 11:20:37 #35
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_45784175
De mate van vervuiling van de auto is natuurlijk afhankelijk van de manier van rijden.
Full speed in een Porsche Cayenne Turbo (1 op 1,5) is natuurlijk slechter voor het milieu dan rustig tuffen in de VW Lupo 1.0 diesel (1 op 33)
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  maandag 29 januari 2007 @ 11:21:07 #36
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45784185
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:18 schreef funkmaster het volgende:
eindelijk iemand met verstand!....openbaar vervoer in zijn huidige vorm sucks donkeyballs mate
Nee, OV is voor veel gebruikers een werkbare oplossing, als je in de buurt van eens station woont en in de buurt van een woont is het bruikbaar, maar het is geen oplossing voor de mobiliteitsproblemen, one size fits all.
Ik gebruik in München altijd het OV omdat het snel en goed is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:21:47 #37
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45784200
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig. Waar is dat gegeven op gebaseerd?
Het gaat dan uiteraard om de mensen die het NIET gebruiken omdat er geen voor en natransport is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:22:48 #38
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_45784234
Voor mij een opvallend nieuwsfeit
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_45784238
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig. Waar is dat gegeven op gebaseerd?
Neuh, je kan met het OV wel van A naar B komen.
Maar het gaat meer over het transport voor en na je treinrit.
Ik ben er namelijk nog niet na mijn treinritje en ik ben ook niet gelijk vanuit huis op het station.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:22:53 #40
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45784239
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:53 schreef Bellarmine het volgende:
Het ligt er maar aan waar je de prioriteiten legt. Als men nu massaal had geinvesteerd in de waterstofauto i.p.v. het openbaar vervoer...
En hoe ga je dat waterstof opwekken? Je maakt dezelfde denkfout als zeggen dat de trein schoon is omdat ie op stroom loopt
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45784264
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig.
Is het niet zo dat de meeste mensen die nu met het OV gaan dat doen omdat ze zonder lastig voor- of natransport kunnen?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_45784284
Ik denk dat mensen die met de auto willen gewoon moeten carpoolen!!!

Carpoolen scheeld slijtage van je auto, zodoende blijft je auto meer waard en een kleinere kans op problemen.
Jij en je collega´s verbuiken minder energie. Zodoende spaar je het milieu en je portomonee.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
  maandag 29 januari 2007 @ 11:25:54 #43
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45784333
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:24 schreef Brain23 het volgende:
Ik denk dat mensen die met de auto willen gewoon moeten carpoolen!!!

Carpoolen scheeld slijtage van je auto, zodoende blijft je auto meer waard en een kleinere kans op problemen.
Jij en je collega´s verbuiken minder energie. Zodoende spaar je het milieu en je portomonee.
Als dat werkbaar is er niets tegen te carpoolen, maar het verplichten is humbug
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:26:52 #44
121315 LENUS
UFC undisputed 2009
pi_45784361
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En hoe ga je dat waterstof opwekken? Je maakt dezelfde denkfout als zeggen dat de trein schoon is omdat ie op stroom loopt
Hypothetisch

1. Waterstof opwekken d.m.v. duurzame bronnen (windmolens, zonnecellen etc. )
2. Het algehele energieverbruik terug brengen met 60%.
3. Kernenergie als reserve om in te springen bij camaliteiten.
JFK: "Ask not what your country can do for you; ask what you can do for your country".
pi_45784382
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als dat werkbaar is er niets tegen te carpoolen, maar het verplichten is humbug
Ik zeg ook niet dat je het moet verplichten, maar het scheeld het milieu, tijd en geld.
Mensen zouden beter moeten weten.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
  maandag 29 januari 2007 @ 11:29:00 #46
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45784427
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:27 schreef Brain23 het volgende:

[..]

Ik zeg ook niet dat je het moet verplichten, maar het scheeld het milieu tijd en geld.
Mensen zouden beter moeten weten.
je zei "moeten" vandaar, er zijn mensen zat die poolen om de kosten van autorijden te drukken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45784467
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

je zei "moeten" vandaar, er zijn mensen zat die poolen om de kosten van autorijden te drukken
Er zal wel een percentage carpoolen, maar die groep is veel ste klein.
Het zou aantrekkenlijk gemaakt moeten worden om te gaan carpoolen.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_45784527
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef DiRadical het volgende:
De mate van vervuiling van de auto is natuurlijk afhankelijk van de manier van rijden.
Full speed in een Porsche Cayenne Turbo (1 op 1,5) is natuurlijk slechter voor het milieu dan rustig tuffen in de VW Lupo 1.0 diesel (1 op 33)
Meen je dat nou.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:34:14 #49
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45784594
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:26 schreef LENUS het volgende:

[..]

Hypothetisch

1. Waterstof opwekken d.m.v. duurzame bronnen (windmolens, zonnecellen etc. )
Zonnencellen bouwen kost energie, net als windmolens
Waterstof maken kost energie
Infrastructuur bouwen kost energie

Als de waterstof die je uiteindelijk hebt bij de pomp minder energie opleverd dan wat bovenstaande heeft gekost, verbruikt je alternatieve energiesysteem energie ipv dat het wat opleverd, en waar zou je die dan vandaan halen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45784687
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:30 schreef Brain23 het volgende:

[..]

Er zal wel een percentage carpoolen, maar die groep is veel ste klein.
Het zou aantrekkenlijk gemaakt moeten worden om te gaan carpoolen.
Het is al heel aantrekkelijk om te carpoolen omdat de meeste werknemers toch al hun reiskosten vergoeding krijgen.
  maandag 29 januari 2007 @ 11:41:12 #51
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_45784779
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:31 schreef honderd het volgende:

[..]

Meen je dat nou.
Ja dat meen ik echt.
Simpel stellen dat het OV (of de trein) niet schoner is dan de auto is onzinnig gezien de grote verscheidenheid in het verbruiik van de individuele auto en de combinatie chauffeur+auto
De auto bestaat in dit geval niet.
Sommige auto's zijn schoner dan de trein en andere auto's vervuilender.

De kop is dus Telegraaf onzinnig.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
pi_45784855
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:41 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Ja dat meen ik echt.
Simpel stellen dat het OV (of de trein) niet schoner is dan de auto is onzinnig gezien de grote verscheidenheid in het verbruiik van de individuele auto en de combinatie chauffeur+auto
De auto bestaat in dit geval niet.
Sommige auto's zijn schoner dan de trein en andere auto's vervuilender.

De kop is dus Telegraaf onzinnig.
Weleens over nagedacht dat je ook het gemiddelde van het gebruik van de auto´s kan berekenen?
pi_45785163
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:41 schreef DiRadical het volgende:

[..]

Ja dat meen ik echt.
Simpel stellen dat het OV (of de trein) niet schoner is dan de auto is onzinnig gezien de grote verscheidenheid in het verbruiik van de individuele auto en de combinatie chauffeur+auto
De auto bestaat in dit geval niet.
Sommige auto's zijn schoner dan de trein en andere auto's vervuilender.

De kop is dus Telegraaf onzinnig.
dit is een grap
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 29 januari 2007 @ 11:56:06 #54
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45785196
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:37 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het is al heel aantrekkelijk om te carpoolen omdat de meeste werknemers toch al hun reiskosten vergoeding krijgen.
Klopt, maar het is organisatorisch erg lastig. Websites waarop vraag en aanbod aangemeld kunnen worden bestaan wel maar zijn te klein om goed van de grond te komen.. en zolang ze onder de kritische massa blijven slingeren ze zichzelf ook niet goed aan. In de huidige situatie moet je om te kunnen carpoolen ofwel veel geluk hebben, ofwel in een groter bedrijf werken (veel potentiele carpoolmaatjes dus) en een vrij vast ritme.
Vampire Romance O+
pi_45785235
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:43 schreef honderd het volgende:

[..]

Weleens over nagedacht dat je ook het gemiddelde van het gebruik van de auto´s kan berekenen?
Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.

http://209.85.129.104/search?q=cache:dtD5-fNgHpIJ:www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie-financiele-instellingen/nationale-rekeningen/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1788-wm.htm+cbs+co2+uitstoot+trein+auto+vliegtuig&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3
pi_45785323
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

klopt helemaal, maar de treinen zitten vol, en zijn net zo smerig als de auto, dus kunnen we ophouden altijd maar te huilen over de auto?
Eindelijk eens een fatsoenlijk wegennet aanleggen?
Je kan beter investeren in een fatsoenlijk spoornet, dat is veel duurzamer. Daar is al advies over gegeven door een internationale organisatie, dacht ik. Op de lange termijn (en dat vinden veel mensen moeilijk om te visualiseren) is beter en meer OV een betere en schonere oplossing dan iedereen maar lekker laten autorijden en meer wegen aanleggen. Het is overigens ook bewezen dat meer wegen niet werken.
pi_45785341
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.

http://209.85.129.104/search?q=cache:dtD5-fNgHpIJ:www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie-financiele-instellingen/nationale-rekeningen/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1788-wm.htm+cbs+co2+uitstoot+trein+auto+vliegtuig&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3
Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_45785587
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.
Die roetfilter halen roet uit de lucht dan heb je nog steeds de co2 die vrij komt bij de verbranding. Wat is de efficeiny van een hybride? daarmee bedoel ik 1 op de hoeveel rijdt deze auto in de praktijk.
pi_45785802
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Klopt, maar het is organisatorisch erg lastig. Websites waarop vraag en aanbod aangemeld kunnen worden bestaan wel maar zijn te klein om goed van de grond te komen.. en zolang ze onder de kritische massa blijven slingeren ze zichzelf ook niet goed aan. In de huidige situatie moet je om te kunnen carpoolen ofwel veel geluk hebben, ofwel in een groter bedrijf werken (veel potentiele carpoolmaatjes dus) en een vrij vast ritme.
De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.

Verder is er nog de starheid van veel werkgevers omtrent de vast arbeidstijden. Dan vinden mensen iemand om mee te carpoolen begint die persoon 1/2 uur later.
pi_45785825
Je hoeft alleen maar naar de panden die vlak langs spoorlijnen staan te kijken om te beseffen dat dat klopt. Het hoofdkantoor van de NS hier in Utrecht is een mooi hoog glazen pand zo op het oog, totdat je het van dichtbij bekijkt. Ik hou mijn hart vast voor de glazenwasser die de opdracht krijgt dat pand schoon te maken.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:19:19 #61
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45785841
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat dan uiteraard om de mensen die het NIET gebruiken omdat er geen voor en natransport is.
Ik zou eigenlijk die cijfers wel eens willen zien, want ik ben erg benieuwd. Hebben we een andere bron dan de Telehaat?
pi_45785851
Misschien moet het vanuit bedrijven gestimuleerd worden. voorbeeld voor een bedrijf met 20 werknemers 4 a 5 auto´s beschikbaar stellen voor woon werk verkeer. dan scheeld het al 15 auto´s op de weg. ( als iedereen met de auto zou komen.)
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_45785906
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.

Verder is er nog de starheid van veel werkgevers omtrent de vast arbeidstijden. Dan vinden mensen iemand om mee te carpoolen begint die persoon 1/2 uur later.
Het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat het waarschijnlijk sneller is als je door kan rijden maar misschien via een omweg dan lekker met z´n alle in de file.

Tevens. waarom zouden mensen een wild vreemde moeten zoeken om mee te carpoolen. Als je het bij je collega´s zoekt.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_45786011
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:22 schreef Brain23 het volgende:
Tevens. waarom zouden mensen een wild vreemde moeten zoeken om mee te carpoolen. Als je het bij je collega´s zoekt.
Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 29 januari 2007 @ 12:27:27 #65
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45786031
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Je kan beter investeren in een fatsoenlijk spoornet, dat is veel duurzamer. Daar is al advies over gegeven door een internationale organisatie, dacht ik. Op de lange termijn (en dat vinden veel mensen moeilijk om te visualiseren) is beter en meer OV een betere en schonere oplossing dan iedereen maar lekker laten autorijden en meer wegen aanleggen.
Dat spreekt dit artikel tegen
quote:
Het is overigens ook bewezen dat meer wegen niet werken.
Humbug.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45786053
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?
Meestal niet direct nee. Maar ze wonen ook niet aan de andere kant van Nederland.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_45786142
Ik las het vanochtend in de Pers. Maar voor mij is het een waardeloze uitspraak. Ik wil getallen zien, vanaf hoeveel mensen in de trein is de auto minder vervuilend?
Zonder duidelijk artikel over het onderzoek hecht ik heel erg weinig waarde aan deze uitspraak.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:31:36 #68
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45786165
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:28 schreef Brain23 het volgende:

[..]

Meestal niet direct nee. Maar ze wonen ook niet aan de andere kant van Nederland.
Nee eerst van Deventer naar zwolle rijden als je naar amersfoord moet, dat schiet op..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:32:17 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45786182
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:30 schreef ikke_ook het volgende:
Ik las het vanochtend in de Pers. Maar voor mij is het een waardeloze uitspraak. Ik wil getallen zien, vanaf hoeveel mensen in de trein is de auto minder vervuilend?
Zonder duidelijk artikel over het onderzoek hecht ik heel erg weinig waarde aan deze uitspraak.
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:34:16 #70
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45786235
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Nou, om heel eerlijk te zijn nam ik dat altijd aan, omdat ik meende dat dat per definitie waar is. Dat was blijkbaar vroeger ook zo, maar nu niet meer. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de achtergrond en die cijfers, gewoon uit nieuwsgierigheid, niet als politiek middel ofzo.
pi_45786302
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:30 schreef ikke_ook het volgende:
Ik las het vanochtend in de Pers. Maar voor mij is het een waardeloze uitspraak. Ik wil getallen zien, vanaf hoeveel mensen in de trein is de auto minder vervuilend?
Zonder duidelijk artikel over het onderzoek hecht ik heel erg weinig waarde aan deze uitspraak.
Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:38:32 #72
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45786360
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:17 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.

Verder is er nog de starheid van veel werkgevers omtrent de vast arbeidstijden. Dan vinden mensen iemand om mee te carpoolen begint die persoon 1/2 uur later.
Daar heb je gelijk in. Maar in principe is het niet nodig om langer dan 15 minuten voor je vertrekt (vooral naar huis, want de terugreis is vaak het meest variabel) ite weten wie je naar huis brengt of wie je op moet halen, als je maar de 100% zekerheid hebt dat het goedkomt. Dat zou je kunnen ondervangen door een systeem dat aangesloten leden dmv een ThuisKomGarantie(TM) garandeert de verantwoordelijkheid voor een goede reis op zich te nemen. In het geval dat het niet blijkt te lukken een carpool te regelen dient dat systeem dus een taxi te sturen.

Bij een systeem dat op gang is zal zo'n taxi zelden nodig zijn en is de omrijtijd hoogstens een kwartier. Natuurlijk is het allemaal wat extra ongemak, maar daar weegt een forse besparing op je woonwerkverkeer tegenop. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die interesse zouden hebben.
Vampire Romance O+
pi_45786415
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:22 schreef Brain23 het volgende:

Het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat het waarschijnlijk sneller is als je door kan rijden maar misschien via een omweg dan lekker met z´n alle in de file.
Je kan mensen zoveel duidelijk maken als je maar wilt, maar wij blijven een stel egoitische flapdrollen dus zal er niet al te veel aan veranderen.

Veel files worden vaak ook veroorzaakt door associaal weggedrag. Als men elkaar wat meer ruimte gunt op de weg zouden er een stuk minder files staan. Ik ben in mijn dienstijd vrachtwagenchauffeur geweest en als ik toendertijd al zag hoe weinig mensen kunnen anticiperen, waardoor men opeens vol in de rem moet en de rest van de rij ook meteen.
  maandag 29 januari 2007 @ 12:40:58 #74
157786 Ooster
Alleen nog maar blokzeep!
pi_45786432
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Ik wel. Door zelf te beredeneren:
- Staal op staal geeft een lagere weerstand dan rubber op asfalt
- Verbranding van aardgas geeft een veel lagere fijnstof uitstoot dan verbranding van olie, daarnaast wordt het ook nog eens naar hogere luchtlagen afgevoerd.
- Een trein heeft slechts eenmaal luchtweerstand.
- Trein wordt veel intensiever gebruikt dan de auto. De productieenergie wordt daardoor effectiever gebruikt.
- Remenergie wordt hergebruikt

Als het dan toch anders blijkt te liggen ben ik enorm benieuwd naar de reden.
..:: principieel wietteler (en sinds kort ook paddokweker)::..
  maandag 29 januari 2007 @ 12:42:02 #75
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45786455
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.
Waarom zijn die uitkomsten zo verschillend? Hoe kan dat?
pi_45786461
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:26 schreef Litpho het volgende:

[..]

Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
  maandag 29 januari 2007 @ 12:43:07 #77
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45786489
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
Je hebt ergens een punt: Nederland is slecht gepland.
pi_45786508
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
Uiteraard. Helaas ben ik als consultant vaak bij verschillende klanten, dus voor mij persoonlijk is dat geen winstgevende optie, maar in principe steun ik dit voorstel.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_45786537
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:43 schreef Floripas het volgende:

[..]

Je hebt ergens een punt: Nederland is slecht gepland.
Dat komt dan ook imo doordat de centrale overheid alles probeert te plannen zeker wat betreft huisvesting, gemeenten mogen niet bouwen naar behoefte maar naar wat Den Haag voorschrijft.
pi_45786574
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Floripas het volgende:

[..]

Waarom zijn die uitkomsten zo verschillend? Hoe kan dat?
Duimzuigjournalistiek van de televaag, niet meer niet minder. Als er echte journalisten hadeen gezeten hadden ze aan de "deskundige" wel naar zijn onderzoek gevraagd.

Ik zefl heb het idee dat deze man aandelen in asfvalt verwerkers heeft.
pi_45786686
In dePers een interview met Carl Koopmans, topambtenaar bij VWS, over openbaar vervoer versus auto. Heeft niet direct met millieu te maken
  maandag 29 januari 2007 @ 13:01:48 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45787010
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:

[..]

Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
Nergens voor nodig als de overheid een ophield geld te willen verdienen aan de huizenmarkt, het bouwrijp maken, krap houden van de woningmarkt, belastingen op verkoop, etc etc maken dat huizen extreem duur zijn en je huis verkopen en verhuizen klauwen vol geld kost.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 13:02:45 #83
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45787040
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.
is daar het energieverbuik van het maken van treinen en de intrastructuur in meegenomen? En dat je naar het station toemoet en van het station nog naar je bestemming?
En dat je dan meer Km maakt als ergens direct heen rijden?
Je kan niet zomaar de uitstoot van de gereden Km vergelijken, maar je zou moeten vergelijken wat de uitstoot is van de reis en dat is niet hetzelfde.

[ Bericht 14% gewijzigd door Pietverdriet op 29-01-2007 13:09:24 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45787146
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

is daar het energieverbuik van het maken van treinen en de intrastructuur in meegenomen?
Wordt dan ook het enrgieverbruik van het maken van de auto's het plegen van het onderhoud, het bouwen van alle parkeer grages en andere infratructuur meegenomen.
  maandag 29 januari 2007 @ 13:10:16 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45787294
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wordt dan ook het enrgieverbruik van het maken van de auto's het plegen van het onderhoud, het bouwen van alle parkeer grages en andere infratructuur meegenomen.
Zoals ik al zei, het is lastig vergelijken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 13:34:16 #86
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_45788050
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.

http://209.85.129.104/search?q=cache:dtD5-fNgHpIJ:www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie-financiele-instellingen/nationale-rekeningen/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1788-wm.htm+cbs+co2+uitstoot+trein+auto+vliegtuig&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3
Schoon is niet alleen maar CO2, maar ook NOx, zwavel, roet, etc.

'Vroeger' waren auto's veel viezer en de trein relatief schoon (omdat centrales redelijk schoon hun energie leveren). Nu zijn auto's veel schoner geworden, en de centrales zijn ongeveer hetzelfde gebleven.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_45788142
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:55 schreef DiRadical het volgende:
Windmolens naast het spoor plaatsen zodat de rijwind electriciteit op kan wekken denk ik
En op elk bovenleidingportaal een zonnepaneel.Dat moet al een hoop schelen.
pi_45788251
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, het is lastig vergelijken.
Ja nu is het opeens lastig vergelijken in het begin van dit topic was het nog in kannen en kruiken dat het ov vervuilender was dan het autogebruik.

En ik zeg laat die annema maar eens zijn rapportje publiceren dan weten we tenminste waar hij het over heeft.


En als het vervoer van en naar het station erbij moet komen om het goed te vergelijken. De co2 uitstoot voor fietser is per kilometer nog minder dan van een auto. En volgens mij stond ook wel in het cbs stukje hoeveel een autobus gemideld per reizigers kilometer verbruikt. Dan mag je de gemiddelde met de aflegde weg per gemiddeld gaan uitmiddelen, dan kom je altijd nog beter uit als aleen met een aurto rondscheuren. Wanneer je een auto altijd met 3 personenen of zo gebruikt dan ben je net zo vervuilend als een trein.
pi_45788318
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:34 schreef Knarf het volgende:

[..]

Schoon is niet alleen maar CO2, maar ook NOx, zwavel, roet, etc.

'Vroeger' waren auto's veel viezer en de trein relatief schoon (omdat centrales redelijk schoon hun energie leveren). Nu zijn auto's veel schoner geworden, en de centrales zijn ongeveer hetzelfde gebleven.
Ga eens op de cbs site kijken en verklap ons in welk grafiekje de NOx uitstoot voor treinen per afgelgde rezigers killometer hoger is, nergens.
  maandag 29 januari 2007 @ 13:45:08 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45788377
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:40 schreef Basp1 het volgende:


En als het vervoer van en naar het station erbij moet komen om het goed te vergelijken. De co2 uitstoot voor fietser is per kilometer nog minder dan van een auto. En volgens mij stond ook wel in het cbs stukje hoeveel een autobus gemideld per reizigers kilometer verbruikt. Dan mag je de gemiddelde met de aflegde weg per gemiddeld gaan uitmiddelen, dan kom je altijd nog beter uit als aleen met een aurto rondscheuren. Wanneer je een auto altijd met 3 personenen of zo gebruikt dan ben je net zo vervuilend als een trein.
Nee, als jij de Bus van A naar B neemt, zeg van Winterswijk naar Doetinchem, dan rijd die bus een veel langere route dan dat je met de auto zou rijden. Per gereden KM is dus geen eerlijke vergelijking
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 13:45:45 #91
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_45788395
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:43 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ga eens op de cbs site kijken en verklap ons in welk grafiekje de NOx uitstoot voor treinen per afgelgde rezigers killometer hoger is, nergens.
Sinds wanneer is OV alleen de trein?
En auto's zijn aan het dalen.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
  maandag 29 januari 2007 @ 13:49:49 #92
137085 bolletje_25
Nuance is voor mietjes
pi_45788514
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
"Welcome to the internet - where men are men, women are men and little girls are FBI agents"
  maandag 29 januari 2007 @ 14:01:50 #93
133012 rood_verzet
The needs of the many
pi_45788821
quote:
Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.
  maandag 29 januari 2007 @ 14:02:16 #94
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_45788830
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
Zit jij wel eens in de trein?
Zeker in de spits zitten ze vol, er kan (haast) niemand meer bij.
Het spoor zelf zit ook zo ongeveer vol, dus meer treinen gaat ook niet lukken.
Er moeten dus meer sporen bij komen, en daarna meer treinen.

En dan nog, als er twee keer zoveel mensen met de trein gaan als nu, zullen er 10% minder auto's rijden.
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
pi_45788935
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:01 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.
Waar heb jij in godsnaam aardrijkskunde lessen gevolgd? Wat een onzin, meer welvaart zorgt voor meer auto's, Meer wegen kunnen trouwens wel voor meer welvaart zorgen.

Hoezo is er geen ruimte? Er is ongeveer maar 4% van Nederland bebouwt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-01-2007 14:19:42 ]
  maandag 29 januari 2007 @ 14:12:49 #96
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45789133
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:01 schreef rood_verzet het volgende:

[..]

Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.
Ruimte zat, en je kan ook wegen boven elkaar bouwen.
Welvaart zorgt voor meer auto`s en meer wegen.
En meer wegen zijn goed voor de economie.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45789368
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ruimte zat, en je kan ook wegen boven elkaar bouwen.
Dat is een goeie, waarom gebeurt dat hier nog niet?
pi_45789450
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat spreekt dit artikel tegen
[..]

Humbug.
Wat een inhoud...
pi_45789477
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat komt dan ook imo doordat de centrale overheid alles probeert te plannen zeker wat betreft huisvesting, gemeenten mogen niet bouwen naar behoefte maar naar wat Den Haag voorschrijft.
Wat een onzin, gemeentes bouwen wel naar vraag, ze willen alleen vaak voor geld bouwen, niet naar behoefte... Dat is een keuze van de gemeentes, niet van Den Haag.
pi_45789493
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:20 schreef Chewie het volgende:

[..]

Dat is een goeie, waarom gebeurt dat hier nog niet?
Laatst nog een stukje gelezen (volgens mij in het Technisch weekblad) over het gebrek aan innovatie bij bouwbedrijven voor de bouwfraude affaire. Waarom zouden ze ook als ze d.m.v. prijsafspraken toch wel projecten binnenhalen? Sinds de bouwfraude boven water is gekomen en er scherpere controle op de sector is, schijnt de innovatie noodgedwongen te zijn toegenomen. Misschien dat oplossingen als wegen boven elkaar dan ook beter bekeken gaan worden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_45789639
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:05 schreef Chewie het volgende:

[..]

Waar heb jij in godsnaam aardrijkskunde lessen gevolgd? Wat een onzin, meer welvaart zorgt voor meer auto's, Meer wegen kunnen trouwens wel voor meer welvaart zorgen.

Hoezo is er geen ruimte? Er is ongeveer maar 4% van Nederland bebouwt.
Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.
pi_45789674
nou dan zou ik maar rap gaan investeren in de opwekking van schonere energie .. of is dit een aanloop om ons ergens binnen kort dan toch maar een kerncentrale door de strot te douwen ?
pleased to meet you
pi_45789686
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Ik hecht er niet heel veel waarde aan, maar ik wil graag harde cijfers zien en weten hoe het komt dat de trein minder zuinig zou zijn, zijn de motoren in de trein bijvoorbeeld erg inefficient?Of zijn de treinen te zwaar?.
Over het algemeen genomen is de omzetting naar electriciteit en dan pas naar beweging effiecienter dan direct van fossiele brandstof naar beweging, helemaal als je het op grote schaal kan toepassen. Anders zouden er geen hybride auto's worden gemaakt.
pi_45789715
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:29 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.
Verbreding ja, maar als ze ook korter worden zegt dat nog helemaal niks over het aantal auto's dat in de files staat.
pi_45789765
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:32 schreef ikke_ook het volgende:

[..]

Verbreding ja, maar als ze ook korter worden zegt dat nog helemaal niks over het aantal auto's dat in de files staat.
Dat is het nou juist, ze verkorten níet.
  maandag 29 januari 2007 @ 14:33:57 #106
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45789770
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:29 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.
niet in verhouding tot de capaciteits toename van de wegen, als je gelijk zou hebben zou de ideale oplossing onverharde karrensporen zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45789816
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:24 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Wat een onzin, gemeentes bouwen wel naar vraag, ze willen alleen vaak voor geld bouwen, niet naar behoefte... Dat is een keuze van de gemeentes, niet van Den Haag.
Gemeentes zijn zeker ook niet brandschoon maar gemeentes hebben zeker niet de keus in hoeveel huizen ze mogen bouwen. Mocht dat wel het geval zijn zou Almere meer huizen bouwen, dat is namelijk voor hun economisch zeer aantrekkelijk. Hetzelfde geldt overigens voor veel gemeenten rondom de stad Groningen, die willen graag meer woningbouw maar mogen dat niet.
pi_45789830
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:29 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.
Vroegah, had ik een vriendje die verkeerskundige was/is. Bovenstaande is het eerste wat hij riep zodra heel autorijdend Nederland weer eens brulde dat er meer wegen aangelegd moeten worden om de files op te lossen.
Volgens hem is 90 de ideale snelheid om de beste doorstroming te hebben. Nu ben ik daar sinds die 80km zones met meer files niet zo zeker meer van maar meer asfalt is zeker niet de oplossing.
Syllables govern the world
pi_45789852
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:33 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Dat is het nou juist, ze verkorten níet.
Het probleem ligt natuurlijk ook niet zo simpel, wegen verbreden is niet DE oplossing, je zult ook knooppunten aan moeten pakken, en op en afritten langer moeten maken.

En mensen leren autorijden zou ook helpen
pi_45789957
Juist meer op- en afritten, dat zei ex-vriendje de verkeerskundige ook. 90km per uur rijden en meer op- en afritten zou het hele probleem oplossen.
Syllables govern the world
  maandag 29 januari 2007 @ 14:40:54 #111
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45790005
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:35 schreef reese.com het volgende:

[..]

Vroegah, had ik een vriendje die verkeerskundige was/is. Bovenstaande is het eerste wat hij riep zodra heel autorijdend Nederland weer eens brulde dat er meer wegen aangelegd moeten worden om de files op te lossen.
Volgens hem is 90 de ideale snelheid om de beste doorstroming te hebben. Nu ben ik daar sinds die 80km zones met meer files niet zo zeker meer van maar meer asfalt is zeker niet de oplossing.
Als het laten toenemen van de verkeerscapaciteit geen oplossing zou zijn, dan moeten we dus de snelwegen opheffen en onverharde karrensporen neerleggen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 14:42:07 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45790044
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:39 schreef reese.com het volgende:
Juist meer op- en afritten, dat zei ex-vriendje de verkeerskundige ook. 90km per uur rijden en meer op- en afritten zou het hele probleem oplossen.
Dan ontkom je er niet aan de wegen te verbreden om te voorkomen dat de instroom en uitstroom het doorgaande verkeer niet hinderd.
En die specialisten hebben toch ook die 80/90 Km zones bij de grote steden uitgedacht die voor zoveel files zorgden?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45790133
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan ontkom je er niet aan de wegen te verbreden om te voorkomen dat de instroom en uitstroom het doorgaande verkeer niet hinderd.
En die specialisten hebben toch ook die 80/90 Km zones bij de grote steden uitgedacht die voor zoveel files zorgden?
Wat dat betreft lijkt mij het plan van de VVD dan niet eens zo gek, Supersnelwegen voor het interlokale/regionale verkeer en daarnaast/boven/onder snelwegen voor het lokale verkeer.
pi_45790205
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan ontkom je er niet aan de wegen te verbreden om te voorkomen dat de instroom en uitstroom het doorgaande verkeer niet hinderd.
En die specialisten hebben toch ook die 80/90 Km zones bij de grote steden uitgedacht die voor zoveel files zorgden?
Zei ik hierboven niet ook dat ik van die 90km niet zo zeker ben gezien die 80km zones met files?

Bovendien zijn die zones iets heel anders dan overal maar 90km mogen.

[ Bericht 6% gewijzigd door reese.com op 29-01-2007 14:52:39 ]
Syllables govern the world
  maandag 29 januari 2007 @ 14:47:43 #115
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_45790225
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
En die specialisten hebben toch ook die 80/90 Km zones bij de grote steden uitgedacht die voor zoveel files zorgden?
Mensen gedragen zich minder als machines dan waar bij het maken van die modellen wordt uitgegaan. Om te beginnen houden ze bij 120 nauwelijks meer afstand dan met 90, terwijl die berekeningen daar wel van uitgaan.
Vampire Romance O+
pi_45790236
Privatiseer de snelwegen en de spoorwegen en het probleem lost zich vanzelf op.

Doe het niet en het probleem wordt alleen maar erger, welk slim plannetje je er ook op loslaat.
  maandag 29 januari 2007 @ 14:48:30 #117
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45790252
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:44 schreef Chewie het volgende:

[..]

Wat dat betreft lijkt mij het plan van de VVD dan niet eens zo gek, Supersnelwegen voor het interlokale/regionale verkeer en daarnaast/boven/onder snelwegen voor het lokale verkeer.
Yep, roep ik ook al jaren.
Boven de bestaande snelwegen betaal wegen voor personenwagens, met uitsluitend afritten bij de grote steden, je rijdt van Arnhem naar Denhaag, en hebt onderweg alleen een afrit Rotterdam en Utrecht.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45790291
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:35 schreef Chewie het volgende:

[..]

Gemeentes zijn zeker ook niet brandschoon maar gemeentes hebben zeker niet de keus in hoeveel huizen ze mogen bouwen. Mocht dat wel het geval zijn zou Almere meer huizen bouwen, dat is namelijk voor hun economisch zeer aantrekkelijk. Hetzelfde geldt overigens voor veel gemeenten rondom de stad Groningen, die willen graag meer woningbouw maar mogen dat niet.
Als je bedoelt dat er voor sommige plekken een bestemmingsplanwijziging nodig is om er huizen te kunnen bouwen, dan heb je deels gelijk, dat gaat via de provincie.
Verder kunnen ze de inhoud van een te bebouwen gedeelte redelijk zelf beslissen.
pi_45790355
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als het laten toenemen van de verkeerscapaciteit geen oplossing zou zijn, dan moeten we dus de snelwegen opheffen en onverharde karrensporen neerleggen.
Aparte manier van redeneren heb jij...
pi_45790538
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:49 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Als je bedoelt dat er voor sommige plekken een bestemmingsplanwijziging nodig is om er huizen te kunnen bouwen, dan heb je deels gelijk, dat gaat via de provincie.
Verder kunnen ze de inhoud van een te bebouwen gedeelte redelijk zelf beslissen.
Nee dus, gemeentes mogen niet zelf beslissen hoeveel woningen ze mogen bouwen. Bovenstaande klopt overigens ook maar dat gemeentes zelf mogen bepalen hoeveel woningen ze mogen bouwen op die grond klopt dus niet.
pi_45790572
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:57 schreef Chewie het volgende:

[..]

Nee dus, gemeentes mogen niet zelf beslissen hoeveel woningen ze mogen bouwen. Bovenstaande klopt overigens ook maar dat gemeentes zelf mogen bepalen hoeveel woningen ze mogen bouwen op die grond klopt dus niet.
Mag ik vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
pi_45790653
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:58 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Mag ik vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
Kranten, verslagen van gemeentes/provincies, search op google levert ook voldoende hits op.
pi_45790736
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:00 schreef Chewie het volgende:

[..]

Kranten, verslagen van gemeentes/provincies, search op google levert ook voldoende hits op.
Dan ga ik je toch overtroeven, ik ben zelf kaderstellend in het onderwerp binnen een gemeente, en er zit echt waanzinnig veel ruimte in hoeveel woningen je mag bouwen op een stuk grond. Niet onbegrensd, natuurlijk, maar als het niet om geld gaat benutten de meeste gemeentes de grens niet eens.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:04:39 #124
117680 JelleS
film- en muziekreviewer
pi_45790788
Het is natuurlijk onzin om de plannen van linkse partijen af te kraken omdat de trein vies is doordat de stroom die opgewekt wordt er meer co2 in de lucht komt. Als er meer wordt geinvesteerd in het openbaar vervoer ipv wegen dan zal natuurlijk ook de energievoorziening schoner worden.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:07:01 #125
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_45790883
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
Goed plan.
Buschauffeurs niet meer betalen en geen onderhoud meer.
Dan kan het gratis.
Of bedoel je met gratis dat iemand anders betaald.

Het OV is al bijna gratis. 1/3 van de inkomsten bestaan uit subsidie.
Het OV zit erg vol in de spits, het helemaal gratis maken zal het nog drukker maken.
Ik wil (bijna) gratis brandstof voor mijn auto.
Dat hebben ze in, het o zo linkse, Venezuela ook.
Waarom wil links Nederland dat dan niet hier?
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  maandag 29 januari 2007 @ 15:08:45 #126
15929 DiRadical
Everything's ruined
pi_45790940
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.
Zoveel hybrides rijden er niet in NL.
Er die rijden niet veel zuiniger dan een moderne, niet al te zware, Diesel.
Happyness is nature's way of informing human resources that you're overpaid
-Catbert: Evil director of HR
  maandag 29 januari 2007 @ 15:10:49 #127
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791005
quote:
Op maandag 29 januari 2007 14:51 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Aparte manier van redeneren heb jij...
Vind je? Dat is namelijk precies wat je zegt als je beweert dat meer capaciteit voor meer file zorgt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45791012
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:03 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Dan ga ik je toch overtroeven, ik ben zelf kaderstellend in het onderwerp binnen een gemeente, en er zit echt waanzinnig veel ruimte in hoeveel woningen je mag bouwen op een stuk grond. Niet onbegrensd, natuurlijk, maar als het niet om geld gaat benutten de meeste gemeentes de grens niet eens.
Verschilt het dan per provincie? Provncie Utrecht heeft tot zover ik heb kunnen vinden het aantal te bouwen woningen per gemeente tot 2010 vastgesteld en ik weet dat in Groningen ook een maximum aantal per gemeente gelden, de gemeente Haren (tot 2001 mijn woonplaats), waar ik redelijk actief was voor de VVD, liep elk jaar te klagen over het te beperkte aantal wat gebouwd mocht worden en zo ken ik nog meer gemeentes in Groningen die tegen hetzelfde opliepen

In Zuid-Holland lijkt hetzelfde te gelden http://www.stadsregio.info/?ID=10143
pi_45791040
Wel apart dat mijn universitaire docenten hier toch anders tegenaan kijken dan meneer Annema .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:13:30 #130
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791105
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:04 schreef JelleS het volgende:
Het is natuurlijk onzin om de plannen van linkse partijen af te kraken omdat de trein vies is doordat de stroom die opgewekt wordt er meer co2 in de lucht komt. Als er meer wordt geinvesteerd in het openbaar vervoer ipv wegen dan zal natuurlijk ook de energievoorziening schoner worden.
Als je eco weenies volgt zou de trein niet rijden als het windstil is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45791122
quote:
Op maandag 29 januari 2007 10:14 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Kun je nagaan hoe positief de auto er uit zo springen als carpoolen veel meer ingeburgerd zou raken. Per persoon nog maar 1/4 van de vervuiling van een trein.
Carpoolen promoten heeft men zo vaak geprobeerd maar het lukt zo slecht .

Want dat is een van de weinig manieren om echt vervoersbewegingen te beperken. En opzich is carpoolen ook een vorm van collectief vervoer net als trein of bus.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45791127
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
Maar ondertussen wel rekeningrijden in willen voeren onder het motto van "de gebruiker betaald" zeker?
  maandag 29 januari 2007 @ 15:14:07 #133
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791128
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:11 schreef du_ke het volgende:
Wel apart dat mijn universitaire docenten hier toch anders tegenaan kijken dan meneer Annema .
universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfsleven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45791140
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vind je? Dat is namelijk precies wat je zegt als je beweert dat meer capaciteit voor meer file zorgt.
Neehoor, wat jij toepast is omgekeerd evenredige redenatie, en het feit dat het ene zo is, betekend niet dat het tegenovergestelde dan het tegenovergestelde effect heeft.
Maargoed, jij je zin, we maken van alles weer karresporen, moet je zien hoe snel iedereen dan de trein neemt in plaats van de auto
pi_45791212
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je eco weenies volgt zou de trein niet rijden als het windstil is.
Ja, want als het je meer opwekt dan nodig hebt kan je windenergie natuurlijk niet opslaan voor als je meer nodig hebt
pi_45791216
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfsleven
  maandag 29 januari 2007 @ 15:17:37 #137
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791257
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Carpoolen promoten heeft men zo vaak geprobeerd maar het lukt zo slecht .
Dat is logisch dat carpoolen slecht lukt, want:
Je moet tegelijk beginnen en klaar zijn
Je moet bij elkaar in de buurt wonen en werken
Rokers vs Niet Rokers in dezelfde auto
Nederland is erg flexible wat arbeidsplek en arbeidstijden aangaat.
Het gaat eigenlijk vooral voor ambtenaren en de ministeries staan allemaal vlakbij het station.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45791278
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfsleven
Syllables govern the world
pi_45791279
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je eco weenies volgt zou de trein niet rijden als het windstil is.
Je laat in dit topic trouwens wel ongeveer net zo'n 'kritische houding' zien als die 'eco weenies'.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_45791309
quote:
Op maandag 29 januari 2007 11:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je meer treinen wilt laten rijden zal je ook meer rails moeten aanleggen.
Niet noodzakelijk. Je kan ook de huidige cappaciteit beter benutten. Er is een nieuw beveiligingssysteem in ontwikkeling wat er voor zorgt dat treinen veel dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat is een flinke investering en men moet het er Europees over eens zijn.
quote:
Op maandag 29 januari 2007 12:19 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik zou eigenlijk die cijfers wel eens willen zien, want ik ben erg benieuwd. Hebben we een andere bron dan de Telehaat?
Heb er ook geen cijfers van maar het is natuurlijk wel degelijk een probleem. Als je niet dichtbij een station woont of werkt maakt dat de trein een stuk minder aantrekkelijk.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45791324
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:10 schreef Chewie het volgende:

[..]

Verschilt het dan per provincie? Provncie Utrecht heeft tot zover ik heb kunnen vinden het aantal te bouwen woningen per gemeente tot 2010 vastgesteld en ik weet dat in Groningen ook een maximum aantal per gemeente gelden, de gemeente Haren (tot 2001 mijn woonplaats), waar ik redelijk actief was voor de VVD, liep elk jaar te klagen over het te beperkte aantal wat gebouwd mocht worden en zo ken ik nog meer gemeentes in Groningen die tegen hetzelfde opliepen

In Zuid-Holland lijkt hetzelfde te gelden http://www.stadsregio.info/?ID=10143
Ik moet zeggen dat het ontzettend overtuigend klinkt, maar dan vraag ik me toch af hoe wij in mijn gemeente vrolijk er op los kunnen bouwen, met maar liefst 3 grote bouwprojecten tegelijk, met ongekende opleveringswaarden. Dat zou betekenen dat een andere gemeente in de provincie dan minder mag bouwen.
En volgens mij is het een doelstelling, geen limiet.
pi_45791339
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfsleven
Fuck vandaar dat ze vorig jaar is weggekocht door een groot adviesbureau .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45791376
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk. Je kan ook de huidige cappaciteit beter benutten. Er is een nieuw beveiligingssysteem in ontwikkeling wat er voor zorgt dat treinen veel dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat is een flinke investering en men moet het er Europees over eens zijn.
[..]

Heb er ook geen cijfers van maar het is natuurlijk wel degelijk een probleem. Als je niet dichtbij een station woont of werkt maakt dat de trein een stuk minder aantrekkelijk.
Op zich is meer rails wel beter. Maar ik heb liever dat er meer rails wordt neergelegd om het OV te verbeteren en daarmee een duurzame manier van vervoer te ontwikkelen, dan meer asfalt neer te leggen om het probleem te vergroten.
pi_45791421
quote:
Op maandag 29 januari 2007 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, als jij de Bus van A naar B neemt, zeg van Winterswijk naar Doetinchem, dan rijd die bus een veel langere route dan dat je met de auto zou rijden. Per gereden KM is dus geen eerlijke vergelijking
Er rijdt geen bus van winterswijk naar doetinchem, alleen een trein
  maandag 29 januari 2007 @ 15:24:01 #145
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791471
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Niet noodzakelijk. Je kan ook de huidige cappaciteit beter benutten. Er is een nieuw beveiligingssysteem in ontwikkeling wat er voor zorgt dat treinen veel dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat is een flinke investering en men moet het er Europees over eens zijn.
Het Nederlandse net van treinen is een van de dichtsbereden te wereld, meer treinen in de spits (waar we het over hebben) is in de randstad (waar het meest nodig) op dezelfde rails verschrikkelijk problematies en dan hebben we het nog niet over de capaciteit van de stations.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45791515
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Neehoor, wat jij toepast is omgekeerd evenredige redenatie, en het feit dat het ene zo is, betekend niet dat het tegenovergestelde dan het tegenovergestelde effect heeft.
Maargoed, jij je zin, we maken van alles weer karresporen, moet je zien hoe snel iedereen dan de trein neemt in plaats van de auto
Dat zou gaaf zijn dan moeten ook al oude spoorlijnen weer hersteld worden. En tramstraten in ere hersteld.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:25:38 #147
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791523
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:22 schreef erikkll het volgende:

[..]

Er rijdt geen bus van winterswijk naar doetinchem, alleen een trein
Als die al een keertje rijdt

het is maar een voorbeeld schat,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 29 januari 2007 @ 15:27:11 #148
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791554
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:21 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Op zich is meer rails wel beter. Maar ik heb liever dat er meer rails wordt neergelegd om het OV te verbeteren en daarmee een duurzame manier van vervoer te ontwikkelen, dan meer asfalt neer te leggen om het probleem te vergroten.
En hoe ga je bij het station komen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45791560
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als die al een keertje rijdt

het is maar een voorbeeld schat,
vandaag reed er tussen winterswijk en zutphen geen enkele trein vanwege een botsing
  maandag 29 januari 2007 @ 15:28:58 #150
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_45791601
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:27 schreef erikkll het volgende:

[..]

vandaag reed er tussen winterswijk en zutphen geen enkele trein vanwege een botsing
Dan rijdt er een bus, die werkelijk 2 keer de normale afstand aflegt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_45791708
quote:
Op maandag 29 januari 2007 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dan rijdt er een bus, die werkelijk 2 keer de normale afstand aflegt.
Daar hoef je niet van uit te gaan, want buschauffeurs zijn niet meer zo happig op het rijden voor de NS Maar inderdaad ALS dan zou hij om rijden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')