tuurlijk zou dat kunnen, maar het is dus geen argument om te zeggen dat mensen met de trein moeten gaan vanwege het milieu, en dat de oplossing van de file de trein is. Treinen zijn vol en net zo milieu vervuilend. Ergo, kunnen we dan eens ophouden te huilen over de auto?quote:Op maandag 29 januari 2007 09:40 schreef Monolith het volgende:
Volgens dat artikel zijn treinen niet schoner zijn dan auto's vanwege een gebrek aan innovatie. Dat betekent natuurlijk niet dat treinen per definitie niet schoner dan auto's kunnen zijn.
klopt helemaal, maar de treinen zitten vol, en zijn net zo smerig als de auto, dus kunnen we ophouden altijd maar te huilen over de auto?quote:Op maandag 29 januari 2007 09:44 schreef Lucille het volgende:
Het lost wel een deel van het file probleem op en maakt de bereikbaarheid van steden beter doordat je minder auto's in de binnensteden hoeft te parkeren. Ik zie de trein vooral als een aanvullend onderdeel in het vervoersprobleem.
Ik kan zat punten opnoemen waar het altijd vast staat zonder dat er een stad in de buurt is ( A50 Valburg, Knooppunt A2-A27 )quote:Op maandag 29 januari 2007 09:45 schreef Lucille het volgende:
Overigens helpen meer wegen niet bij de bereikbaarheid van de steden, daar zitten vaak de bottlenecks.
Wat mij betreft wel, maar ik schat dat er nog wel een aantal projectjes komen om autogebruik te ontmoedigen die alleen zullen resulteren in extra overheidsinkomsten en niet in een gereduceerd autogebruik.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tuurlijk zou dat kunnen, maar het is dus geen argument om te zeggen dat mensen met de trein moeten gaan vanwege het milieu, en dat de oplossing van de file de trein is. Treinen zijn vol en net zo milieu vervuilend. Ergo, kunnen we dan eens ophouden te huilen over de auto?
En nu graag nog een onnderbouwd artikel van iemand anders die niet graag geld wil vrijmaken voor de weglobby.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Er staat helemaal niets in dat bericht.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).quote:Op maandag 29 januari 2007 09:40 schreef Monolith het volgende:
Volgens dat artikel zijn treinen niet schoner zijn dan auto's vanwege een gebrek aan innovatie. Dat betekent natuurlijk niet dat treinen per definitie niet schoner dan auto's kunnen zijn.
Neem nou dit; dit hoeft allesbehalve te betekenen dat er geen verdere behoefte is aan treinreizen. Zo zou je ook kunnen beredeneren dat de invoering van de OV-studentenkaart andere reizigers de trein uit heeft gejaagd, en dat sindsdien - bij de huidige capaciteit - de treinen het punt hebben bereikt dat niet meer mensen ermee willen reizen omdat ze te druk zijn, of omdat de kwaliteit van het treinvervoer te wensen overlaat.quote:Volgens Koopmans is het bewezen dat openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto. Het autogebruik stijgt voortdurend, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de ov-studentenkaart in 1991 ongeveer gelijk blijft, voert Koopmans aan, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam is.
Kun je nagaan hoe positief de auto er uit zo springen als carpoolen veel meer ingeburgerd zou raken. Per persoon nog maar 1/4 van de vervuiling van een trein.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Een fatsoenlijk wegennet aanleggen ? Sloop nog meer natuur door er asfalt doorheen te leggen.... nu ben ik geen bomenknuffelaar maar naar het milieu mag ook eens gekeken worden. Ik vond het idee om mensen op andere tijden naar het werk te gaan heel er goed !
Doordat het openbaar vervoer "minder" schoon is dan gedacht mag geen vrijbrief worden om maar overal wegen neer te gooien. Verder hebben auto's een bezettingsgraad van 1, zeker in de spits, en dan zijn de treinen zeer zeker schoner. Ik blijf erbij dat auto's handiger zijn en er veel nog moet gebeuren om het OV als waardig alternatief te zien.
Er staat ook niet dat er helemaal geen innovatie plaatsvindt. Het artikel stelt dat relatief gezien er bij auto's meer vooruitgang is geboekt dan bij treinen. Ik zou verder niet weten in hoeverre dat waar is en het artikel is ook niet heel erg verhelderend. M.i. wordt er ook te makkelijk m.b.t. technische problemen gesteld dat bepaalde oplossingen niet werken / niet rendabel zijn zonder daarbij mogelijke innovaties mee te nemen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:01 schreef Ooster het volgende:
[..]
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).
VInd het best interessant onderwerp en ben best bereid dingen te geloven maar dan moet er toch een beter artikel tevoorschijn komen!
Nog ene puntje, er zijn maar weinig treinen die een lagere bezettingsgraad hebben dan de gemiddelde auto.
Toyota Prius, stadsbussen, vrachtautosquote:Op maandag 29 januari 2007 10:01 schreef Ooster het volgende:
[..]
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1quote:Binnenland
ma 29 jan 2007
'Trein niet schoner dan auto'
door onze internetredactie
AMSTERDAM - Het is een misverstand dat reizen per openbaar vervoer minder belastend is voor het milieu dan de auto. Dat zegt het programmamanager Jan Anne Annema van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een zelfstandig orgaan binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
“Per reizigerskilometer is de auto grosso modo niet veel meer vervuilender dan het ov”, aldus Annema.
De tijd dat de trein schoner is dan de auto is voorbij, zegt Annema in dagblad De Pers. “Twintig jaar geleden was dat misschien zo, maar nu niet meer. De elektriciteit voor treinen moet ook worden opgewekt en elektriciteitscentrale kennen een forse CO2-uitstoot. Bij auto’s zijn er forse sprongen vooruit gemaakt, maar treinen zijn nog altijd zwaar en kosten veel stroom.”
Ook is het niet rendabel te investeren in het openbaar vervoer om het fileprobleem in Nederland op te lossen, zegt topambtenaar Carl Koopmans van Verkeer en Waterstaat in hetzelfde artikel in De Pers.
Volgens Koopmans is het bewezen dat openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto. Het autogebruik stijgt voortdurend, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de ov-studentenkaart in 1991 ongeveer gelijk blijft, voert Koopmans aan, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam is.
“Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt. De auto blijft niet automatisch staan als er wel gebruik wordt gemaakt van de trein”, volgens de hoogleraar.
Dagelijks te laat door de file? Onzin. Dat is dagelijks te laat door te laat van huis vertrekken.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:51 schreef MikeyMo het volgende:
mijn colega;s komen dagelijks te laat door de file
Nou wat is er veel vooruitgang geboekt bij autos. Er zitten katalysatoren, roetfilters en fijnstof filters in. Maar de co2 productie blijft evenredig met het benzine verbruik. Zolang de gemidelde auto niet zuiniger is, wordt is er nog steeds niets bespaard op CO2 uitstoot.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er staat ook niet dat er helemaal geen innovatie plaatsvindt. Het artikel stelt dat relatief gezien er bij auto's meer vooruitgang is geboekt dan bij treinen. Ik zou verder niet weten in hoeverre dat waar is en het artikel is ook niet heel erg verhelderend. M.i. wordt er ook te makkelijk m.b.t. technische problemen gesteld dat bepaalde oplossingen niet werken / niet rendabel zijn zonder daarbij mogelijke innovaties mee te nemen.
Nee, milieudogma's laten zich niet bestrijden met rationele argumenten. Helaas. Dat is het grootste probleem bij het aanpakken van milieuproblemen. We kiezen niet voor de juiste oplossing, maar voor de "oplossing" die politiek gewenst is.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Als je meer treinen wilt laten rijden zal je ook meer rails moeten aanleggen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Een fatsoenlijk wegennet aanleggen ? Sloop nog meer natuur door er asfalt doorheen te leggen.... nu ben ik geen bomenknuffelaar maar naar het milieu mag ook eens gekeken worden. Ik vond het idee om mensen op andere tijden naar het werk te gaan heel er goed !
Doordat het openbaar vervoer "minder" schoon is dan gedacht mag geen vrijbrief worden om maar overal wegen neer te gooien. Verder hebben auto's een bezettingsgraad van 1, zeker in de spits, en dan zijn de treinen zeer zeker schoner. Ik blijf erbij dat auto's handiger zijn en er veel nog moet gebeuren om het OV als waardig alternatief te zien.
tijd dat daar wat aan gedaan wordt dus.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:51 schreef MikeyMo het volgende:
ik ben bij mijn nieuwe baan met het OV 99% op tijd, mijn colega;s komen dagelijks te laat door de file
Amen.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:57 schreef FJD het volgende:
“Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt."
Als de politiek dat probleem ook eens in ging zienOpenbaar vervoer een volwaardig alternatief
![]()
Kunnen we ook discussieren over dit onderwerp zonder dat het een zie-je-weltopic wordt?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:18 schreef funkmaster het volgende:
eindelijk iemand met verstand!....openbaar vervoer in zijn huidige vorm sucks donkeyballs mate![]()
Nee, OV is voor veel gebruikers een werkbare oplossing, als je in de buurt van eens station woont en in de buurt van een woont is het bruikbaar, maar het is geen oplossing voor de mobiliteitsproblemen, one size fits all.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:18 schreef funkmaster het volgende:
eindelijk iemand met verstand!....openbaar vervoer in zijn huidige vorm sucks donkeyballs mate![]()
Het gaat dan uiteraard om de mensen die het NIET gebruiken omdat er geen voor en natransport is.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig. Waar is dat gegeven op gebaseerd?
Neuh, je kan met het OV wel van A naar B komen.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig. Waar is dat gegeven op gebaseerd?
En hoe ga je dat waterstof opwekken? Je maakt dezelfde denkfout als zeggen dat de trein schoon is omdat ie op stroom looptquote:Op maandag 29 januari 2007 10:53 schreef Bellarmine het volgende:
Het ligt er maar aan waar je de prioriteiten legt. Als men nu massaal had geinvesteerd in de waterstofauto i.p.v. het openbaar vervoer...
Is het niet zo dat de meeste mensen die nu met het OV gaan dat doen omdat ze zonder lastig voor- of natransport kunnen?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig.
Als dat werkbaar is er niets tegen te carpoolen, maar het verplichten is humbugquote:Op maandag 29 januari 2007 11:24 schreef Brain23 het volgende:
Ik denk dat mensen die met de auto willen gewoon moeten carpoolen!!!
Carpoolen scheeld slijtage van je auto, zodoende blijft je auto meer waard en een kleinere kans op problemen.
Jij en je collega´s verbuiken minder energie. Zodoende spaar je het milieu en je portomonee.
Hypothetischquote:Op maandag 29 januari 2007 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe ga je dat waterstof opwekken? Je maakt dezelfde denkfout als zeggen dat de trein schoon is omdat ie op stroom loopt
Ik zeg ook niet dat je het moet verplichten, maar het scheeld het milieu, tijd en geld.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als dat werkbaar is er niets tegen te carpoolen, maar het verplichten is humbug
je zei "moeten" vandaar, er zijn mensen zat die poolen om de kosten van autorijden te drukkenquote:Op maandag 29 januari 2007 11:27 schreef Brain23 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je het moet verplichten, maar het scheeld het milieu tijd en geld.
Mensen zouden beter moeten weten.
Er zal wel een percentage carpoolen, maar die groep is veel ste klein.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
je zei "moeten" vandaar, er zijn mensen zat die poolen om de kosten van autorijden te drukken
Meen je dat nou.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef DiRadical het volgende:
De mate van vervuiling van de auto is natuurlijk afhankelijk van de manier van rijden.
Full speed in een Porsche Cayenne Turbo (1 op 1,5) is natuurlijk slechter voor het milieu dan rustig tuffen in de VW Lupo 1.0 diesel (1 op 33)
Zonnencellen bouwen kost energie, net als windmolensquote:Op maandag 29 januari 2007 11:26 schreef LENUS het volgende:
[..]
Hypothetisch
1. Waterstof opwekken d.m.v. duurzame bronnen (windmolens, zonnecellen etc. )
Het is al heel aantrekkelijk om te carpoolen omdat de meeste werknemers toch al hun reiskosten vergoeding krijgen.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:30 schreef Brain23 het volgende:
[..]
Er zal wel een percentage carpoolen, maar die groep is veel ste klein.
Het zou aantrekkenlijk gemaakt moeten worden om te gaan carpoolen.
Ja dat meen ik echt.quote:
Weleens over nagedacht dat je ook het gemiddelde van het gebruik van de auto´s kan berekenen?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:41 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ja dat meen ik echt.
Simpel stellen dat het OV (of de trein) niet schoner is dan de auto is onzinnig gezien de grote verscheidenheid in het verbruiik van de individuele auto en de combinatie chauffeur+auto
De auto bestaat in dit geval niet.
Sommige auto's zijn schoner dan de trein en andere auto's vervuilender.
De kop is dus Telegraaf onzinnig.
dit is een grapquote:Op maandag 29 januari 2007 11:41 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ja dat meen ik echt.
Simpel stellen dat het OV (of de trein) niet schoner is dan de auto is onzinnig gezien de grote verscheidenheid in het verbruiik van de individuele auto en de combinatie chauffeur+auto
De auto bestaat in dit geval niet.
Sommige auto's zijn schoner dan de trein en andere auto's vervuilender.
De kop is dus Telegraaf onzinnig.
Klopt, maar het is organisatorisch erg lastig. Websites waarop vraag en aanbod aangemeld kunnen worden bestaan wel maar zijn te klein om goed van de grond te komen.. en zolang ze onder de kritische massa blijven slingeren ze zichzelf ook niet goed aan. In de huidige situatie moet je om te kunnen carpoolen ofwel veel geluk hebben, ofwel in een groter bedrijf werken (veel potentiele carpoolmaatjes dus) en een vrij vast ritme.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is al heel aantrekkelijk om te carpoolen omdat de meeste werknemers toch al hun reiskosten vergoeding krijgen.
Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:43 schreef honderd het volgende:
[..]
Weleens over nagedacht dat je ook het gemiddelde van het gebruik van de auto´s kan berekenen?
Je kan beter investeren in een fatsoenlijk spoornet, dat is veel duurzamer. Daar is al advies over gegeven door een internationale organisatie, dacht ik. Op de lange termijn (en dat vinden veel mensen moeilijk om te visualiseren) is beter en meer OV een betere en schonere oplossing dan iedereen maar lekker laten autorijden en meer wegen aanleggen. Het is overigens ook bewezen dat meer wegen niet werken.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
klopt helemaal, maar de treinen zitten vol, en zijn net zo smerig als de auto, dus kunnen we ophouden altijd maar te huilen over de auto?
Eindelijk eens een fatsoenlijk wegennet aanleggen?
Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.
http://209.85.129.104/search?q=cache:dtD5-fNgHpIJ:www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie-financiele-instellingen/nationale-rekeningen/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1788-wm.htm+cbs+co2+uitstoot+trein+auto+vliegtuig&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3
Die roetfilter halen roet uit de lucht dan heb je nog steeds de co2 die vrij komt bij de verbranding. Wat is de efficeiny van een hybride? daarmee bedoel ik 1 op de hoeveel rijdt deze auto in de praktijk.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.
De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Klopt, maar het is organisatorisch erg lastig. Websites waarop vraag en aanbod aangemeld kunnen worden bestaan wel maar zijn te klein om goed van de grond te komen.. en zolang ze onder de kritische massa blijven slingeren ze zichzelf ook niet goed aan. In de huidige situatie moet je om te kunnen carpoolen ofwel veel geluk hebben, ofwel in een groter bedrijf werken (veel potentiele carpoolmaatjes dus) en een vrij vast ritme.
Ik zou eigenlijk die cijfers wel eens willen zien, want ik ben erg benieuwd. Hebben we een andere bron dan de Telehaat?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat dan uiteraard om de mensen die het NIET gebruiken omdat er geen voor en natransport is.
Het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat het waarschijnlijk sneller is als je door kan rijden maar misschien via een omweg dan lekker met z´n alle in de file.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.
Verder is er nog de starheid van veel werkgevers omtrent de vast arbeidstijden. Dan vinden mensen iemand om mee te carpoolen begint die persoon 1/2 uur later.
Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:22 schreef Brain23 het volgende:
Tevens. waarom zouden mensen een wild vreemde moeten zoeken om mee te carpoolen. Als je het bij je collega´s zoekt.
Dat spreekt dit artikel tegenquote:Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Je kan beter investeren in een fatsoenlijk spoornet, dat is veel duurzamer. Daar is al advies over gegeven door een internationale organisatie, dacht ik. Op de lange termijn (en dat vinden veel mensen moeilijk om te visualiseren) is beter en meer OV een betere en schonere oplossing dan iedereen maar lekker laten autorijden en meer wegen aanleggen.
Humbug.quote:Het is overigens ook bewezen dat meer wegen niet werken.
Meestal niet direct nee. Maar ze wonen ook niet aan de andere kant van Nederland.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?
Nee eerst van Deventer naar zwolle rijden als je naar amersfoord moet, dat schiet op..quote:Op maandag 29 januari 2007 12:28 schreef Brain23 het volgende:
[..]
Meestal niet direct nee. Maar ze wonen ook niet aan de andere kant van Nederland.
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:30 schreef ikke_ook het volgende:
Ik las het vanochtend in de Pers. Maar voor mij is het een waardeloze uitspraak. Ik wil getallen zien, vanaf hoeveel mensen in de trein is de auto minder vervuilend?
Zonder duidelijk artikel over het onderzoek hecht ik heel erg weinig waarde aan deze uitspraak.
Nou, om heel eerlijk te zijn nam ik dat altijd aan, omdat ik meende dat dat per definitie waar is. Dat was blijkbaar vroeger ook zo, maar nu niet meer. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de achtergrond en die cijfers, gewoon uit nieuwsgierigheid, niet als politiek middel ofzo.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:30 schreef ikke_ook het volgende:
Ik las het vanochtend in de Pers. Maar voor mij is het een waardeloze uitspraak. Ik wil getallen zien, vanaf hoeveel mensen in de trein is de auto minder vervuilend?
Zonder duidelijk artikel over het onderzoek hecht ik heel erg weinig waarde aan deze uitspraak.
Daar heb je gelijk in. Maar in principe is het niet nodig om langer dan 15 minuten voor je vertrekt (vooral naar huis, want de terugreis is vaak het meest variabel) ite weten wie je naar huis brengt of wie je op moet halen, als je maar de 100% zekerheid hebt dat het goedkomt. Dat zou je kunnen ondervangen door een systeem dat aangesloten leden dmv een ThuisKomGarantie(TM) garandeert de verantwoordelijkheid voor een goede reis op zich te nemen. In het geval dat het niet blijkt te lukken een carpool te regelen dient dat systeem dus een taxi te sturen.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.
Verder is er nog de starheid van veel werkgevers omtrent de vast arbeidstijden. Dan vinden mensen iemand om mee te carpoolen begint die persoon 1/2 uur later.
Je kan mensen zoveel duidelijk maken als je maar wilt, maar wij blijven een stel egoitische flapdrollen dus zal er niet al te veel aan veranderen.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:22 schreef Brain23 het volgende:
Het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat het waarschijnlijk sneller is als je door kan rijden maar misschien via een omweg dan lekker met z´n alle in de file.
Ik wel. Door zelf te beredeneren:quote:Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Waarom zijn die uitkomsten zo verschillend? Hoe kan dat?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?
Je hebt ergens een punt: Nederland is slecht gepland.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
Uiteraard. Helaas ben ik als consultant vaak bij verschillende klanten, dus voor mij persoonlijk is dat geen winstgevende optie, maar in principe steun ik dit voorstel.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
Dat komt dan ook imo doordat de centrale overheid alles probeert te plannen zeker wat betreft huisvesting, gemeenten mogen niet bouwen naar behoefte maar naar wat Den Haag voorschrijft.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je hebt ergens een punt: Nederland is slecht gepland.
Duimzuigjournalistiek van de televaag, niet meer niet minder. Als er echte journalisten hadeen gezeten hadden ze aan de "deskundige" wel naar zijn onderzoek gevraagd.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waarom zijn die uitkomsten zo verschillend? Hoe kan dat?
Nergens voor nodig als de overheid een ophield geld te willen verdienen aan de huizenmarkt, het bouwrijp maken, krap houden van de woningmarkt, belastingen op verkoop, etc etc maken dat huizen extreem duur zijn en je huis verkopen en verhuizen klauwen vol geld kost.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
is daar het energieverbuik van het maken van treinen en de intrastructuur in meegenomen? En dat je naar het station toemoet en van het station nog naar je bestemming?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.
Wordt dan ook het enrgieverbruik van het maken van de auto's het plegen van het onderhoud, het bouwen van alle parkeer grages en andere infratructuur meegenomen.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
is daar het energieverbuik van het maken van treinen en de intrastructuur in meegenomen?
Zoals ik al zei, het is lastig vergelijken.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wordt dan ook het enrgieverbruik van het maken van de auto's het plegen van het onderhoud, het bouwen van alle parkeer grages en andere infratructuur meegenomen.
Schoon is niet alleen maar CO2, maar ook NOx, zwavel, roet, etc.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.
http://209.85.129.104/search?q=cache:dtD5-fNgHpIJ:www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie-financiele-instellingen/nationale-rekeningen/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1788-wm.htm+cbs+co2+uitstoot+trein+auto+vliegtuig&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3
En op elk bovenleidingportaal een zonnepaneel.Dat moet al een hoop schelen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:55 schreef DiRadical het volgende:
Windmolens naast het spoor plaatsen zodat de rijwind electriciteit op kan wekken denk ik
Ja nu is het opeens lastig vergelijken in het begin van dit topic was het nog in kannen en kruiken dat het ov vervuilender was dan het autogebruik.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is lastig vergelijken.
Ga eens op de cbs site kijken en verklap ons in welk grafiekje de NOx uitstoot voor treinen per afgelgde rezigers killometer hoger is, nergens.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:34 schreef Knarf het volgende:
[..]
Schoon is niet alleen maar CO2, maar ook NOx, zwavel, roet, etc.
'Vroeger' waren auto's veel viezer en de trein relatief schoon (omdat centrales redelijk schoon hun energie leveren). Nu zijn auto's veel schoner geworden, en de centrales zijn ongeveer hetzelfde gebleven.
Nee, als jij de Bus van A naar B neemt, zeg van Winterswijk naar Doetinchem, dan rijd die bus een veel langere route dan dat je met de auto zou rijden. Per gereden KM is dus geen eerlijke vergelijkingquote:Op maandag 29 januari 2007 13:40 schreef Basp1 het volgende:
En als het vervoer van en naar het station erbij moet komen om het goed te vergelijken. De co2 uitstoot voor fietser is per kilometer nog minder dan van een auto. En volgens mij stond ook wel in het cbs stukje hoeveel een autobus gemideld per reizigers kilometer verbruikt. Dan mag je de gemiddelde met de aflegde weg per gemiddeld gaan uitmiddelen, dan kom je altijd nog beter uit als aleen met een aurto rondscheuren. Wanneer je een auto altijd met 3 personenen of zo gebruikt dan ben je net zo vervuilend als een trein.
Sinds wanneer is OV alleen de trein?quote:Op maandag 29 januari 2007 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga eens op de cbs site kijken en verklap ons in welk grafiekje de NOx uitstoot voor treinen per afgelgde rezigers killometer hoger is, nergens.![]()
Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Zit jij wel eens in de trein?quote:Op maandag 29 januari 2007 13:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
Waar heb jij in godsnaam aardrijkskunde lessen gevolgd? Wat een onzin, meer welvaart zorgt voor meer auto's, Meer wegen kunnen trouwens wel voor meer welvaart zorgen.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:01 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.
Ruimte zat, en je kan ook wegen boven elkaar bouwen.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:01 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.
Dat is een goeie, waarom gebeurt dat hier nog niet?quote:Op maandag 29 januari 2007 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ruimte zat, en je kan ook wegen boven elkaar bouwen.
Wat een inhoud...quote:Op maandag 29 januari 2007 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat spreekt dit artikel tegen
[..]
Humbug.
Wat een onzin, gemeentes bouwen wel naar vraag, ze willen alleen vaak voor geld bouwen, niet naar behoefte... Dat is een keuze van de gemeentes, niet van Den Haag.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat komt dan ook imo doordat de centrale overheid alles probeert te plannen zeker wat betreft huisvesting, gemeenten mogen niet bouwen naar behoefte maar naar wat Den Haag voorschrijft.
Laatst nog een stukje gelezen (volgens mij in het Technisch weekblad) over het gebrek aan innovatie bij bouwbedrijven voor de bouwfraude affaire. Waarom zouden ze ook als ze d.m.v. prijsafspraken toch wel projecten binnenhalen? Sinds de bouwfraude boven water is gekomen en er scherpere controle op de sector is, schijnt de innovatie noodgedwongen te zijn toegenomen. Misschien dat oplossingen als wegen boven elkaar dan ook beter bekeken gaan worden.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:20 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is een goeie, waarom gebeurt dat hier nog niet?
Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:05 schreef Chewie het volgende:
[..]
Waar heb jij in godsnaam aardrijkskunde lessen gevolgd? Wat een onzin, meer welvaart zorgt voor meer auto's, Meer wegen kunnen trouwens wel voor meer welvaart zorgen.
Hoezo is er geen ruimte? Er is ongeveer maar 4% van Nederland bebouwt.
Ik hecht er niet heel veel waarde aan, maar ik wil graag harde cijfers zien en weten hoe het komt dat de trein minder zuinig zou zijn, zijn de motoren in de trein bijvoorbeeld erg inefficient?Of zijn de treinen te zwaar?.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Verbreding ja, maar als ze ook korter worden zegt dat nog helemaal niks over het aantal auto's dat in de files staat.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:29 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.
Dat is het nou juist, ze verkorten níet.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:32 schreef ikke_ook het volgende:
[..]
Verbreding ja, maar als ze ook korter worden zegt dat nog helemaal niks over het aantal auto's dat in de files staat.
niet in verhouding tot de capaciteits toename van de wegen, als je gelijk zou hebben zou de ideale oplossing onverharde karrensporen zijn.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:29 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.
Gemeentes zijn zeker ook niet brandschoon maar gemeentes hebben zeker niet de keus in hoeveel huizen ze mogen bouwen. Mocht dat wel het geval zijn zou Almere meer huizen bouwen, dat is namelijk voor hun economisch zeer aantrekkelijk. Hetzelfde geldt overigens voor veel gemeenten rondom de stad Groningen, die willen graag meer woningbouw maar mogen dat niet.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:24 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Wat een onzin, gemeentes bouwen wel naar vraag, ze willen alleen vaak voor geld bouwen, niet naar behoefte... Dat is een keuze van de gemeentes, niet van Den Haag.
Vroegah, had ik een vriendje die verkeerskundige was/is. Bovenstaande is het eerste wat hij riep zodra heel autorijdend Nederland weer eens brulde dat er meer wegen aangelegd moeten worden om de files op te lossen.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:29 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Het is een algemeen bekend feit (en onderzocht ook), dat verbreding van de wegen zorgt voor verbreding van de files, niet verkorting.
Het probleem ligt natuurlijk ook niet zo simpel, wegen verbreden is niet DE oplossing, je zult ook knooppunten aan moeten pakken, en op en afritten langer moeten maken.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:33 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dat is het nou juist, ze verkorten níet.
Als het laten toenemen van de verkeerscapaciteit geen oplossing zou zijn, dan moeten we dus de snelwegen opheffen en onverharde karrensporen neerleggen.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:35 schreef reese.com het volgende:
[..]
Vroegah, had ik een vriendje die verkeerskundige was/is. Bovenstaande is het eerste wat hij riep zodra heel autorijdend Nederland weer eens brulde dat er meer wegen aangelegd moeten worden om de files op te lossen.
Volgens hem is 90 de ideale snelheid om de beste doorstroming te hebben. Nu ben ik daar sinds die 80km zones met meer files niet zo zeker meer van maar meer asfalt is zeker niet de oplossing.
Dan ontkom je er niet aan de wegen te verbreden om te voorkomen dat de instroom en uitstroom het doorgaande verkeer niet hinderd.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:39 schreef reese.com het volgende:
Juist meer op- en afritten, dat zei ex-vriendje de verkeerskundige ook. 90km per uur rijden en meer op- en afritten zou het hele probleem oplossen.
Wat dat betreft lijkt mij het plan van de VVD dan niet eens zo gek, Supersnelwegen voor het interlokale/regionale verkeer en daarnaast/boven/onder snelwegen voor het lokale verkeer.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan ontkom je er niet aan de wegen te verbreden om te voorkomen dat de instroom en uitstroom het doorgaande verkeer niet hinderd.
En die specialisten hebben toch ook die 80/90 Km zones bij de grote steden uitgedacht die voor zoveel files zorgden?
Zei ik hierboven niet ook dat ik van die 90km niet zo zeker ben gezien die 80km zones met files?quote:Op maandag 29 januari 2007 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan ontkom je er niet aan de wegen te verbreden om te voorkomen dat de instroom en uitstroom het doorgaande verkeer niet hinderd.
En die specialisten hebben toch ook die 80/90 Km zones bij de grote steden uitgedacht die voor zoveel files zorgden?
Mensen gedragen zich minder als machines dan waar bij het maken van die modellen wordt uitgegaan. Om te beginnen houden ze bij 120 nauwelijks meer afstand dan met 90, terwijl die berekeningen daar wel van uitgaan.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En die specialisten hebben toch ook die 80/90 Km zones bij de grote steden uitgedacht die voor zoveel files zorgden?
Yep, roep ik ook al jaren.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
Wat dat betreft lijkt mij het plan van de VVD dan niet eens zo gek, Supersnelwegen voor het interlokale/regionale verkeer en daarnaast/boven/onder snelwegen voor het lokale verkeer.
Als je bedoelt dat er voor sommige plekken een bestemmingsplanwijziging nodig is om er huizen te kunnen bouwen, dan heb je deels gelijk, dat gaat via de provincie.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:35 schreef Chewie het volgende:
[..]
Gemeentes zijn zeker ook niet brandschoon maar gemeentes hebben zeker niet de keus in hoeveel huizen ze mogen bouwen. Mocht dat wel het geval zijn zou Almere meer huizen bouwen, dat is namelijk voor hun economisch zeer aantrekkelijk. Hetzelfde geldt overigens voor veel gemeenten rondom de stad Groningen, die willen graag meer woningbouw maar mogen dat niet.
quote:Op maandag 29 januari 2007 14:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als het laten toenemen van de verkeerscapaciteit geen oplossing zou zijn, dan moeten we dus de snelwegen opheffen en onverharde karrensporen neerleggen.
Nee dus, gemeentes mogen niet zelf beslissen hoeveel woningen ze mogen bouwen. Bovenstaande klopt overigens ook maar dat gemeentes zelf mogen bepalen hoeveel woningen ze mogen bouwen op die grond klopt dus niet.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:49 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Als je bedoelt dat er voor sommige plekken een bestemmingsplanwijziging nodig is om er huizen te kunnen bouwen, dan heb je deels gelijk, dat gaat via de provincie.
Verder kunnen ze de inhoud van een te bebouwen gedeelte redelijk zelf beslissen.
Mag ik vragen waar jij je kennis vandaan haalt?quote:Op maandag 29 januari 2007 14:57 schreef Chewie het volgende:
[..]
Nee dus, gemeentes mogen niet zelf beslissen hoeveel woningen ze mogen bouwen. Bovenstaande klopt overigens ook maar dat gemeentes zelf mogen bepalen hoeveel woningen ze mogen bouwen op die grond klopt dus niet.
Kranten, verslagen van gemeentes/provincies, search op google levert ook voldoende hits op.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:58 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Mag ik vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
Dan ga ik je toch overtroeven, ik ben zelf kaderstellend in het onderwerp binnen een gemeente, en er zit echt waanzinnig veel ruimte in hoeveel woningen je mag bouwen op een stuk grond. Niet onbegrensd, natuurlijk, maar als het niet om geld gaat benutten de meeste gemeentes de grens niet eens.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:00 schreef Chewie het volgende:
[..]
Kranten, verslagen van gemeentes/provincies, search op google levert ook voldoende hits op.
Goed plan.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
Zoveel hybrides rijden er niet in NL.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.
Vind je? Dat is namelijk precies wat je zegt als je beweert dat meer capaciteit voor meer file zorgt.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:51 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Aparte manier van redeneren heb jij...
Verschilt het dan per provincie? Provncie Utrecht heeft tot zover ik heb kunnen vinden het aantal te bouwen woningen per gemeente tot 2010 vastgesteld en ik weet dat in Groningen ook een maximum aantal per gemeente gelden, de gemeente Haren (tot 2001 mijn woonplaats), waar ik redelijk actief was voor de VVD, liep elk jaar te klagen over het te beperkte aantal wat gebouwd mocht worden en zo ken ik nog meer gemeentes in Groningen die tegen hetzelfde opliepenquote:Op maandag 29 januari 2007 15:03 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Dan ga ik je toch overtroeven, ik ben zelf kaderstellend in het onderwerp binnen een gemeente, en er zit echt waanzinnig veel ruimte in hoeveel woningen je mag bouwen op een stuk grond. Niet onbegrensd, natuurlijk, maar als het niet om geld gaat benutten de meeste gemeentes de grens niet eens.
Als je eco weenies volgt zou de trein niet rijden als het windstil is.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:04 schreef JelleS het volgende:
Het is natuurlijk onzin om de plannen van linkse partijen af te kraken omdat de trein vies is doordat de stroom die opgewekt wordt er meer co2 in de lucht komt. Als er meer wordt geinvesteerd in het openbaar vervoer ipv wegen dan zal natuurlijk ook de energievoorziening schoner worden.
Carpoolen promoten heeft men zo vaak geprobeerd maar het lukt zo slechtquote:Op maandag 29 januari 2007 10:14 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Kun je nagaan hoe positief de auto er uit zo springen als carpoolen veel meer ingeburgerd zou raken. Per persoon nog maar 1/4 van de vervuiling van een trein.
Maar ondertussen wel rekeningrijden in willen voeren onder het motto van "de gebruiker betaald" zeker?quote:Op maandag 29 januari 2007 13:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfslevenquote:Op maandag 29 januari 2007 15:11 schreef du_ke het volgende:
Wel apart dat mijn universitaire docenten hier toch anders tegenaan kijken dan meneer Annema.
Neehoor, wat jij toepast is omgekeerd evenredige redenatie, en het feit dat het ene zo is, betekend niet dat het tegenovergestelde dan het tegenovergestelde effect heeft.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Vind je? Dat is namelijk precies wat je zegt als je beweert dat meer capaciteit voor meer file zorgt.
Ja, want als het je meer opwekt dan nodig hebt kan je windenergie natuurlijk niet opslaan voor als je meer nodig hebtquote:Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je eco weenies volgt zou de trein niet rijden als het windstil is.
quote:Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfsleven
Dat is logisch dat carpoolen slecht lukt, want:quote:Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef du_ke het volgende:
[..]
Carpoolen promoten heeft men zo vaak geprobeerd maar het lukt zo slecht.
quote:Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfsleven
Je laat in dit topic trouwens wel ongeveer net zo'n 'kritische houding' zien als die 'eco weenies'.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je eco weenies volgt zou de trein niet rijden als het windstil is.
Niet noodzakelijk. Je kan ook de huidige cappaciteit beter benutten. Er is een nieuw beveiligingssysteem in ontwikkeling wat er voor zorgt dat treinen veel dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat is een flinke investering en men moet het er Europees over eens zijn.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je meer treinen wilt laten rijden zal je ook meer rails moeten aanleggen.
Heb er ook geen cijfers van maar het is natuurlijk wel degelijk een probleem. Als je niet dichtbij een station woont of werkt maakt dat de trein een stuk minder aantrekkelijk.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:19 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk die cijfers wel eens willen zien, want ik ben erg benieuwd. Hebben we een andere bron dan de Telehaat?
Ik moet zeggen dat het ontzettend overtuigend klinkt, maar dan vraag ik me toch af hoe wij in mijn gemeente vrolijk er op los kunnen bouwen, met maar liefst 3 grote bouwprojecten tegelijk, met ongekende opleveringswaarden. Dat zou betekenen dat een andere gemeente in de provincie dan minder mag bouwen.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:10 schreef Chewie het volgende:
[..]
Verschilt het dan per provincie? Provncie Utrecht heeft tot zover ik heb kunnen vinden het aantal te bouwen woningen per gemeente tot 2010 vastgesteld en ik weet dat in Groningen ook een maximum aantal per gemeente gelden, de gemeente Haren (tot 2001 mijn woonplaats), waar ik redelijk actief was voor de VVD, liep elk jaar te klagen over het te beperkte aantal wat gebouwd mocht worden en zo ken ik nog meer gemeentes in Groningen die tegen hetzelfde opliepen
In Zuid-Holland lijkt hetzelfde te gelden http://www.stadsregio.info/?ID=10143
Fuck vandaar dat ze vorig jaar is weggekocht door een groot adviesbureauquote:Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
universitaire docenten -> Mensen die het niet konden trekken in het bedrijfsleven
Op zich is meer rails wel beter. Maar ik heb liever dat er meer rails wordt neergelegd om het OV te verbeteren en daarmee een duurzame manier van vervoer te ontwikkelen, dan meer asfalt neer te leggen om het probleem te vergroten.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Je kan ook de huidige cappaciteit beter benutten. Er is een nieuw beveiligingssysteem in ontwikkeling wat er voor zorgt dat treinen veel dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat is een flinke investering en men moet het er Europees over eens zijn.
[..]
Heb er ook geen cijfers van maar het is natuurlijk wel degelijk een probleem. Als je niet dichtbij een station woont of werkt maakt dat de trein een stuk minder aantrekkelijk.
Er rijdt geen bus van winterswijk naar doetinchem, alleen een treinquote:Op maandag 29 januari 2007 13:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, als jij de Bus van A naar B neemt, zeg van Winterswijk naar Doetinchem, dan rijd die bus een veel langere route dan dat je met de auto zou rijden. Per gereden KM is dus geen eerlijke vergelijking
Het Nederlandse net van treinen is een van de dichtsbereden te wereld, meer treinen in de spits (waar we het over hebben) is in de randstad (waar het meest nodig) op dezelfde rails verschrikkelijk problematies en dan hebben we het nog niet over de capaciteit van de stations.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:19 schreef du_ke het volgende:
[..]
Niet noodzakelijk. Je kan ook de huidige cappaciteit beter benutten. Er is een nieuw beveiligingssysteem in ontwikkeling wat er voor zorgt dat treinen veel dichter op elkaar kunnen rijden. Maar dat is een flinke investering en men moet het er Europees over eens zijn.
Dat zou gaaf zijn dan moeten ook al oude spoorlijnen weer hersteld worden. En tramstraten in ere hersteld.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:14 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Neehoor, wat jij toepast is omgekeerd evenredige redenatie, en het feit dat het ene zo is, betekend niet dat het tegenovergestelde dan het tegenovergestelde effect heeft.
Maargoed, jij je zin, we maken van alles weer karresporen, moet je zien hoe snel iedereen dan de trein neemt in plaats van de auto
Als die al een keertje rijdtquote:Op maandag 29 januari 2007 15:22 schreef erikkll het volgende:
[..]
Er rijdt geen bus van winterswijk naar doetinchem, alleen een trein![]()
En hoe ga je bij het station komen?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:21 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Op zich is meer rails wel beter. Maar ik heb liever dat er meer rails wordt neergelegd om het OV te verbeteren en daarmee een duurzame manier van vervoer te ontwikkelen, dan meer asfalt neer te leggen om het probleem te vergroten.
vandaag reed er tussen winterswijk en zutphen geen enkele trein vanwege een botsingquote:Op maandag 29 januari 2007 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als die al een keertje rijdt
![]()
het is maar een voorbeeld schat,
Dan rijdt er een bus, die werkelijk 2 keer de normale afstand aflegt.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:27 schreef erikkll het volgende:
[..]
vandaag reed er tussen winterswijk en zutphen geen enkele trein vanwege een botsing![]()
Daar hoef je niet van uit te gaan, want buschauffeurs zijn niet meer zo happig op het rijden voor de NSquote:Op maandag 29 januari 2007 15:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dan rijdt er een bus, die werkelijk 2 keer de normale afstand aflegt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |