Ja dat meen ik echt.quote:
Weleens over nagedacht dat je ook het gemiddelde van het gebruik van de auto´s kan berekenen?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:41 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ja dat meen ik echt.
Simpel stellen dat het OV (of de trein) niet schoner is dan de auto is onzinnig gezien de grote verscheidenheid in het verbruiik van de individuele auto en de combinatie chauffeur+auto
De auto bestaat in dit geval niet.
Sommige auto's zijn schoner dan de trein en andere auto's vervuilender.
De kop is dus Telegraaf onzinnig.
dit is een grapquote:Op maandag 29 januari 2007 11:41 schreef DiRadical het volgende:
[..]
Ja dat meen ik echt.
Simpel stellen dat het OV (of de trein) niet schoner is dan de auto is onzinnig gezien de grote verscheidenheid in het verbruiik van de individuele auto en de combinatie chauffeur+auto
De auto bestaat in dit geval niet.
Sommige auto's zijn schoner dan de trein en andere auto's vervuilender.
De kop is dus Telegraaf onzinnig.
Klopt, maar het is organisatorisch erg lastig. Websites waarop vraag en aanbod aangemeld kunnen worden bestaan wel maar zijn te klein om goed van de grond te komen.. en zolang ze onder de kritische massa blijven slingeren ze zichzelf ook niet goed aan. In de huidige situatie moet je om te kunnen carpoolen ofwel veel geluk hebben, ofwel in een groter bedrijf werken (veel potentiele carpoolmaatjes dus) en een vrij vast ritme.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het is al heel aantrekkelijk om te carpoolen omdat de meeste werknemers toch al hun reiskosten vergoeding krijgen.
Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:43 schreef honderd het volgende:
[..]
Weleens over nagedacht dat je ook het gemiddelde van het gebruik van de auto´s kan berekenen?
Je kan beter investeren in een fatsoenlijk spoornet, dat is veel duurzamer. Daar is al advies over gegeven door een internationale organisatie, dacht ik. Op de lange termijn (en dat vinden veel mensen moeilijk om te visualiseren) is beter en meer OV een betere en schonere oplossing dan iedereen maar lekker laten autorijden en meer wegen aanleggen. Het is overigens ook bewezen dat meer wegen niet werken.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
klopt helemaal, maar de treinen zitten vol, en zijn net zo smerig als de auto, dus kunnen we ophouden altijd maar te huilen over de auto?
Eindelijk eens een fatsoenlijk wegennet aanleggen?
Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.
http://209.85.129.104/search?q=cache:dtD5-fNgHpIJ:www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie-financiele-instellingen/nationale-rekeningen/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1788-wm.htm+cbs+co2+uitstoot+trein+auto+vliegtuig&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3
Die roetfilter halen roet uit de lucht dan heb je nog steeds de co2 die vrij komt bij de verbranding. Wat is de efficeiny van een hybride? daarmee bedoel ik 1 op de hoeveel rijdt deze auto in de praktijk.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Met roetfilters en hybrides is er al veel mogelijk maar idd dit is wel een heel groot verschil.
De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Klopt, maar het is organisatorisch erg lastig. Websites waarop vraag en aanbod aangemeld kunnen worden bestaan wel maar zijn te klein om goed van de grond te komen.. en zolang ze onder de kritische massa blijven slingeren ze zichzelf ook niet goed aan. In de huidige situatie moet je om te kunnen carpoolen ofwel veel geluk hebben, ofwel in een groter bedrijf werken (veel potentiele carpoolmaatjes dus) en een vrij vast ritme.
Ik zou eigenlijk die cijfers wel eens willen zien, want ik ben erg benieuwd. Hebben we een andere bron dan de Telehaat?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:21 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het gaat dan uiteraard om de mensen die het NIET gebruiken omdat er geen voor en natransport is.
Het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat het waarschijnlijk sneller is als je door kan rijden maar misschien via een omweg dan lekker met z´n alle in de file.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.
Verder is er nog de starheid van veel werkgevers omtrent de vast arbeidstijden. Dan vinden mensen iemand om mee te carpoolen begint die persoon 1/2 uur later.
Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:22 schreef Brain23 het volgende:
Tevens. waarom zouden mensen een wild vreemde moeten zoeken om mee te carpoolen. Als je het bij je collega´s zoekt.
Dat spreekt dit artikel tegenquote:Op maandag 29 januari 2007 12:00 schreef Elseetje het volgende:
[..]
Je kan beter investeren in een fatsoenlijk spoornet, dat is veel duurzamer. Daar is al advies over gegeven door een internationale organisatie, dacht ik. Op de lange termijn (en dat vinden veel mensen moeilijk om te visualiseren) is beter en meer OV een betere en schonere oplossing dan iedereen maar lekker laten autorijden en meer wegen aanleggen.
Humbug.quote:Het is overigens ook bewezen dat meer wegen niet werken.
Meestal niet direct nee. Maar ze wonen ook niet aan de andere kant van Nederland.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?
Nee eerst van Deventer naar zwolle rijden als je naar amersfoord moet, dat schiet op..quote:Op maandag 29 januari 2007 12:28 schreef Brain23 het volgende:
[..]
Meestal niet direct nee. Maar ze wonen ook niet aan de andere kant van Nederland.
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:30 schreef ikke_ook het volgende:
Ik las het vanochtend in de Pers. Maar voor mij is het een waardeloze uitspraak. Ik wil getallen zien, vanaf hoeveel mensen in de trein is de auto minder vervuilend?
Zonder duidelijk artikel over het onderzoek hecht ik heel erg weinig waarde aan deze uitspraak.
Nou, om heel eerlijk te zijn nam ik dat altijd aan, omdat ik meende dat dat per definitie waar is. Dat was blijkbaar vroeger ook zo, maar nu niet meer. Maar ik ben wel erg benieuwd naar de achtergrond en die cijfers, gewoon uit nieuwsgierigheid, niet als politiek middel ofzo.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:30 schreef ikke_ook het volgende:
Ik las het vanochtend in de Pers. Maar voor mij is het een waardeloze uitspraak. Ik wil getallen zien, vanaf hoeveel mensen in de trein is de auto minder vervuilend?
Zonder duidelijk artikel over het onderzoek hecht ik heel erg weinig waarde aan deze uitspraak.
Daar heb je gelijk in. Maar in principe is het niet nodig om langer dan 15 minuten voor je vertrekt (vooral naar huis, want de terugreis is vaak het meest variabel) ite weten wie je naar huis brengt of wie je op moet halen, als je maar de 100% zekerheid hebt dat het goedkomt. Dat zou je kunnen ondervangen door een systeem dat aangesloten leden dmv een ThuisKomGarantie(TM) garandeert de verantwoordelijkheid voor een goede reis op zich te nemen. In het geval dat het niet blijkt te lukken een carpool te regelen dient dat systeem dus een taxi te sturen.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:17 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De meeste mensen willen vaak ook niet eens carpoolen want dan moeten ze met iemand rekening houden dat zie ik ook vaak in mijn ogeving dat dat wordt aangeven waarom ze toch maar in liever hun 1tje in de auto zitten. Om daarna als eens tel schapen in de file te staan te kijek naar alle ander autos waar maar 1 persoon in zit.
Verder is er nog de starheid van veel werkgevers omtrent de vast arbeidstijden. Dan vinden mensen iemand om mee te carpoolen begint die persoon 1/2 uur later.
Je kan mensen zoveel duidelijk maken als je maar wilt, maar wij blijven een stel egoitische flapdrollen dus zal er niet al te veel aan veranderen.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:22 schreef Brain23 het volgende:
Het moet mensen duidelijk worden gemaakt dat het waarschijnlijk sneller is als je door kan rijden maar misschien via een omweg dan lekker met z´n alle in de file.
Ik wel. Door zelf te beredeneren:quote:Op maandag 29 januari 2007 12:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Hecht je zonder die cijfers wel waarde aan de overtuiging dat de trein wel beter is voor het milieu?
Waarom zijn die uitkomsten zo verschillend? Hoe kan dat?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:26 schreef Litpho het volgende:
[..]
Omdat je collega's nog wel eens de storende neiging hebben om nou niet direct bij je om de hoek te wonen?
Je hebt ergens een punt: Nederland is slecht gepland.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
Uiteraard. Helaas ben ik als consultant vaak bij verschillende klanten, dus voor mij persoonlijk is dat geen winstgevende optie, maar in principe steun ik dit voorstel.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
Dat komt dan ook imo doordat de centrale overheid alles probeert te plannen zeker wat betreft huisvesting, gemeenten mogen niet bouwen naar behoefte maar naar wat Den Haag voorschrijft.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:43 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je hebt ergens een punt: Nederland is slecht gepland.
Duimzuigjournalistiek van de televaag, niet meer niet minder. Als er echte journalisten hadeen gezeten hadden ze aan de "deskundige" wel naar zijn onderzoek gevraagd.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Floripas het volgende:
[..]
Waarom zijn die uitkomsten zo verschillend? Hoe kan dat?
Nergens voor nodig als de overheid een ophield geld te willen verdienen aan de huizenmarkt, het bouwrijp maken, krap houden van de woningmarkt, belastingen op verkoop, etc etc maken dat huizen extreem duur zijn en je huis verkopen en verhuizen klauwen vol geld kost.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:42 schreef Chewie het volgende:
[..]
Is het dan geen goed idee om werkgevers net zoals vroeger weer te laten zorgen voor leuke arbeiderswoninkjes?
is daar het energieverbuik van het maken van treinen en de intrastructuur in meegenomen? En dat je naar het station toemoet en van het station nog naar je bestemming?quote:Op maandag 29 januari 2007 12:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het cbs heeft 2 jaar gelden dit onderzoek gedaan en daaruit kwam dat de co2 uitstoot per gereden kilometer 2* zo hoog ligt van de auto tov van de trein. Niet dat ik het cbs altijd vertrouwn. Maar in deze een stuk meer dan deze duimzuig journalitiek.
Wordt dan ook het enrgieverbruik van het maken van de auto's het plegen van het onderhoud, het bouwen van alle parkeer grages en andere infratructuur meegenomen.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
is daar het energieverbuik van het maken van treinen en de intrastructuur in meegenomen?
Zoals ik al zei, het is lastig vergelijken.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Wordt dan ook het enrgieverbruik van het maken van de auto's het plegen van het onderhoud, het bouwen van alle parkeer grages en andere infratructuur meegenomen.
Schoon is niet alleen maar CO2, maar ook NOx, zwavel, roet, etc.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:56 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ja en dat heeft het cbs 2 jaar gelden voor ons gedaan en toen kwam eruti dat een auto per reizigers kilometer ongeveer 2* zoveel co2 uitstoot als de trein. Nou lijkt het me niet dat in de afgelopen 2 jaar de efficiency en bezettinggraad van auto's dermate gestegen is dat dit artikel van de telegraaf klopt.
http://209.85.129.104/search?q=cache:dtD5-fNgHpIJ:www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/macro-economie-financiele-instellingen/nationale-rekeningen/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1788-wm.htm+cbs+co2+uitstoot+trein+auto+vliegtuig&hl=nl&gl=nl&ct=clnk&cd=3
En op elk bovenleidingportaal een zonnepaneel.Dat moet al een hoop schelen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:55 schreef DiRadical het volgende:
Windmolens naast het spoor plaatsen zodat de rijwind electriciteit op kan wekken denk ik
Ja nu is het opeens lastig vergelijken in het begin van dit topic was het nog in kannen en kruiken dat het ov vervuilender was dan het autogebruik.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:10 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, het is lastig vergelijken.
Ga eens op de cbs site kijken en verklap ons in welk grafiekje de NOx uitstoot voor treinen per afgelgde rezigers killometer hoger is, nergens.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:34 schreef Knarf het volgende:
[..]
Schoon is niet alleen maar CO2, maar ook NOx, zwavel, roet, etc.
'Vroeger' waren auto's veel viezer en de trein relatief schoon (omdat centrales redelijk schoon hun energie leveren). Nu zijn auto's veel schoner geworden, en de centrales zijn ongeveer hetzelfde gebleven.
Nee, als jij de Bus van A naar B neemt, zeg van Winterswijk naar Doetinchem, dan rijd die bus een veel langere route dan dat je met de auto zou rijden. Per gereden KM is dus geen eerlijke vergelijkingquote:Op maandag 29 januari 2007 13:40 schreef Basp1 het volgende:
En als het vervoer van en naar het station erbij moet komen om het goed te vergelijken. De co2 uitstoot voor fietser is per kilometer nog minder dan van een auto. En volgens mij stond ook wel in het cbs stukje hoeveel een autobus gemideld per reizigers kilometer verbruikt. Dan mag je de gemiddelde met de aflegde weg per gemiddeld gaan uitmiddelen, dan kom je altijd nog beter uit als aleen met een aurto rondscheuren. Wanneer je een auto altijd met 3 personenen of zo gebruikt dan ben je net zo vervuilend als een trein.
Sinds wanneer is OV alleen de trein?quote:Op maandag 29 januari 2007 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ga eens op de cbs site kijken en verklap ons in welk grafiekje de NOx uitstoot voor treinen per afgelgde rezigers killometer hoger is, nergens.![]()
Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Zit jij wel eens in de trein?quote:Op maandag 29 januari 2007 13:49 schreef bolletje_25 het volgende:
Er moeten ook meer mensen met de trein reizen. Maak het OV dus maar graties. Maar daar wil rechts nederland ook niet aan.
Waar heb jij in godsnaam aardrijkskunde lessen gevolgd? Wat een onzin, meer welvaart zorgt voor meer auto's, Meer wegen kunnen trouwens wel voor meer welvaart zorgen.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:01 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.
Ruimte zat, en je kan ook wegen boven elkaar bouwen.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:01 schreef rood_verzet het volgende:
[..]
Lol, dat is iets wat me nog goed bijgebleven is van de lessen aardrijkskunde, meer wegen zorgen automatisch voor meer auto's, dus er ontstaan nog steeds files. Waar wou je die wegen plaatsen dan? Er is nauwelijks ruimte voor.
Dat is een goeie, waarom gebeurt dat hier nog niet?quote:Op maandag 29 januari 2007 14:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ruimte zat, en je kan ook wegen boven elkaar bouwen.
Wat een inhoud...quote:Op maandag 29 januari 2007 12:27 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat spreekt dit artikel tegen
[..]
Humbug.
Wat een onzin, gemeentes bouwen wel naar vraag, ze willen alleen vaak voor geld bouwen, niet naar behoefte... Dat is een keuze van de gemeentes, niet van Den Haag.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:44 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat komt dan ook imo doordat de centrale overheid alles probeert te plannen zeker wat betreft huisvesting, gemeenten mogen niet bouwen naar behoefte maar naar wat Den Haag voorschrijft.
Laatst nog een stukje gelezen (volgens mij in het Technisch weekblad) over het gebrek aan innovatie bij bouwbedrijven voor de bouwfraude affaire. Waarom zouden ze ook als ze d.m.v. prijsafspraken toch wel projecten binnenhalen? Sinds de bouwfraude boven water is gekomen en er scherpere controle op de sector is, schijnt de innovatie noodgedwongen te zijn toegenomen. Misschien dat oplossingen als wegen boven elkaar dan ook beter bekeken gaan worden.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:20 schreef Chewie het volgende:
[..]
Dat is een goeie, waarom gebeurt dat hier nog niet?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |