tuurlijk zou dat kunnen, maar het is dus geen argument om te zeggen dat mensen met de trein moeten gaan vanwege het milieu, en dat de oplossing van de file de trein is. Treinen zijn vol en net zo milieu vervuilend. Ergo, kunnen we dan eens ophouden te huilen over de auto?quote:Op maandag 29 januari 2007 09:40 schreef Monolith het volgende:
Volgens dat artikel zijn treinen niet schoner zijn dan auto's vanwege een gebrek aan innovatie. Dat betekent natuurlijk niet dat treinen per definitie niet schoner dan auto's kunnen zijn.
klopt helemaal, maar de treinen zitten vol, en zijn net zo smerig als de auto, dus kunnen we ophouden altijd maar te huilen over de auto?quote:Op maandag 29 januari 2007 09:44 schreef Lucille het volgende:
Het lost wel een deel van het file probleem op en maakt de bereikbaarheid van steden beter doordat je minder auto's in de binnensteden hoeft te parkeren. Ik zie de trein vooral als een aanvullend onderdeel in het vervoersprobleem.
Ik kan zat punten opnoemen waar het altijd vast staat zonder dat er een stad in de buurt is ( A50 Valburg, Knooppunt A2-A27 )quote:Op maandag 29 januari 2007 09:45 schreef Lucille het volgende:
Overigens helpen meer wegen niet bij de bereikbaarheid van de steden, daar zitten vaak de bottlenecks.
Wat mij betreft wel, maar ik schat dat er nog wel een aantal projectjes komen om autogebruik te ontmoedigen die alleen zullen resulteren in extra overheidsinkomsten en niet in een gereduceerd autogebruik.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tuurlijk zou dat kunnen, maar het is dus geen argument om te zeggen dat mensen met de trein moeten gaan vanwege het milieu, en dat de oplossing van de file de trein is. Treinen zijn vol en net zo milieu vervuilend. Ergo, kunnen we dan eens ophouden te huilen over de auto?
En nu graag nog een onnderbouwd artikel van iemand anders die niet graag geld wil vrijmaken voor de weglobby.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Er staat helemaal niets in dat bericht.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Dit thema is al vaker aangesneden, en nu weer eens bevestigt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).quote:Op maandag 29 januari 2007 09:40 schreef Monolith het volgende:
Volgens dat artikel zijn treinen niet schoner zijn dan auto's vanwege een gebrek aan innovatie. Dat betekent natuurlijk niet dat treinen per definitie niet schoner dan auto's kunnen zijn.
Neem nou dit; dit hoeft allesbehalve te betekenen dat er geen verdere behoefte is aan treinreizen. Zo zou je ook kunnen beredeneren dat de invoering van de OV-studentenkaart andere reizigers de trein uit heeft gejaagd, en dat sindsdien - bij de huidige capaciteit - de treinen het punt hebben bereikt dat niet meer mensen ermee willen reizen omdat ze te druk zijn, of omdat de kwaliteit van het treinvervoer te wensen overlaat.quote:Volgens Koopmans is het bewezen dat openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto. Het autogebruik stijgt voortdurend, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de ov-studentenkaart in 1991 ongeveer gelijk blijft, voert Koopmans aan, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam is.
Kun je nagaan hoe positief de auto er uit zo springen als carpoolen veel meer ingeburgerd zou raken. Per persoon nog maar 1/4 van de vervuiling van een trein.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Een fatsoenlijk wegennet aanleggen ? Sloop nog meer natuur door er asfalt doorheen te leggen.... nu ben ik geen bomenknuffelaar maar naar het milieu mag ook eens gekeken worden. Ik vond het idee om mensen op andere tijden naar het werk te gaan heel er goed !
Doordat het openbaar vervoer "minder" schoon is dan gedacht mag geen vrijbrief worden om maar overal wegen neer te gooien. Verder hebben auto's een bezettingsgraad van 1, zeker in de spits, en dan zijn de treinen zeer zeker schoner. Ik blijf erbij dat auto's handiger zijn en er veel nog moet gebeuren om het OV als waardig alternatief te zien.
Er staat ook niet dat er helemaal geen innovatie plaatsvindt. Het artikel stelt dat relatief gezien er bij auto's meer vooruitgang is geboekt dan bij treinen. Ik zou verder niet weten in hoeverre dat waar is en het artikel is ook niet heel erg verhelderend. M.i. wordt er ook te makkelijk m.b.t. technische problemen gesteld dat bepaalde oplossingen niet werken / niet rendabel zijn zonder daarbij mogelijke innovaties mee te nemen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:01 schreef Ooster het volgende:
[..]
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).
VInd het best interessant onderwerp en ben best bereid dingen te geloven maar dan moet er toch een beter artikel tevoorschijn komen!
Nog ene puntje, er zijn maar weinig treinen die een lagere bezettingsgraad hebben dan de gemiddelde auto.
Toyota Prius, stadsbussen, vrachtautosquote:Op maandag 29 januari 2007 10:01 schreef Ooster het volgende:
[..]
Dit is overigens ook niet waar. Sinds kort haalt de trein energie uit het "remmen". Energie die bij het remmen verloren zou gaan wordt zo opnieuw ergens anders op het net gebruikt. Bij een auto is dat toch een stuk lastiger (om maar iets te noemen).
http://www.telegraaf.nl/b(...)dan_auto_.html?p=2,1quote:Binnenland
ma 29 jan 2007
'Trein niet schoner dan auto'
door onze internetredactie
AMSTERDAM - Het is een misverstand dat reizen per openbaar vervoer minder belastend is voor het milieu dan de auto. Dat zegt het programmamanager Jan Anne Annema van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid, een zelfstandig orgaan binnen het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
“Per reizigerskilometer is de auto grosso modo niet veel meer vervuilender dan het ov”, aldus Annema.
De tijd dat de trein schoner is dan de auto is voorbij, zegt Annema in dagblad De Pers. “Twintig jaar geleden was dat misschien zo, maar nu niet meer. De elektriciteit voor treinen moet ook worden opgewekt en elektriciteitscentrale kennen een forse CO2-uitstoot. Bij auto’s zijn er forse sprongen vooruit gemaakt, maar treinen zijn nog altijd zwaar en kosten veel stroom.”
Ook is het niet rendabel te investeren in het openbaar vervoer om het fileprobleem in Nederland op te lossen, zegt topambtenaar Carl Koopmans van Verkeer en Waterstaat in hetzelfde artikel in De Pers.
Volgens Koopmans is het bewezen dat openbaar vervoer geen goed alternatief biedt voor de auto. Het autogebruik stijgt voortdurend, terwijl het gebruik van de trein sinds de invoering van de ov-studentenkaart in 1991 ongeveer gelijk blijft, voert Koopmans aan, die tevens hoogleraar Infrastructuur en Mobiliteit aan de Universiteit van Amsterdam is.
“Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt. De auto blijft niet automatisch staan als er wel gebruik wordt gemaakt van de trein”, volgens de hoogleraar.
Dagelijks te laat door de file? Onzin. Dat is dagelijks te laat door te laat van huis vertrekken.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:51 schreef MikeyMo het volgende:
mijn colega;s komen dagelijks te laat door de file
Nou wat is er veel vooruitgang geboekt bij autos. Er zitten katalysatoren, roetfilters en fijnstof filters in. Maar de co2 productie blijft evenredig met het benzine verbruik. Zolang de gemidelde auto niet zuiniger is, wordt is er nog steeds niets bespaard op CO2 uitstoot.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er staat ook niet dat er helemaal geen innovatie plaatsvindt. Het artikel stelt dat relatief gezien er bij auto's meer vooruitgang is geboekt dan bij treinen. Ik zou verder niet weten in hoeverre dat waar is en het artikel is ook niet heel erg verhelderend. M.i. wordt er ook te makkelijk m.b.t. technische problemen gesteld dat bepaalde oplossingen niet werken / niet rendabel zijn zonder daarbij mogelijke innovaties mee te nemen.
Nee, milieudogma's laten zich niet bestrijden met rationele argumenten. Helaas. Dat is het grootste probleem bij het aanpakken van milieuproblemen. We kiezen niet voor de juiste oplossing, maar voor de "oplossing" die politiek gewenst is.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:34 schreef Pietverdriet het volgende:
Kunnen we dan nu eindelijk eens ophouden met huilen en de files aan gaan pakken met meer wegen?
Als je meer treinen wilt laten rijden zal je ook meer rails moeten aanleggen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:11 schreef DaDude1987 het volgende:
Een fatsoenlijk wegennet aanleggen ? Sloop nog meer natuur door er asfalt doorheen te leggen.... nu ben ik geen bomenknuffelaar maar naar het milieu mag ook eens gekeken worden. Ik vond het idee om mensen op andere tijden naar het werk te gaan heel er goed !
Doordat het openbaar vervoer "minder" schoon is dan gedacht mag geen vrijbrief worden om maar overal wegen neer te gooien. Verder hebben auto's een bezettingsgraad van 1, zeker in de spits, en dan zijn de treinen zeer zeker schoner. Ik blijf erbij dat auto's handiger zijn en er veel nog moet gebeuren om het OV als waardig alternatief te zien.
tijd dat daar wat aan gedaan wordt dus.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:51 schreef MikeyMo het volgende:
ik ben bij mijn nieuwe baan met het OV 99% op tijd, mijn colega;s komen dagelijks te laat door de file
Amen.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:57 schreef FJD het volgende:
“Het fundamentele nadeel van openbaar vervoer is dat je bijna altijd voor- en natransport nodig hebt."
Als de politiek dat probleem ook eens in ging zienOpenbaar vervoer een volwaardig alternatief
![]()
Kunnen we ook discussieren over dit onderwerp zonder dat het een zie-je-weltopic wordt?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:18 schreef funkmaster het volgende:
eindelijk iemand met verstand!....openbaar vervoer in zijn huidige vorm sucks donkeyballs mate![]()
Nee, OV is voor veel gebruikers een werkbare oplossing, als je in de buurt van eens station woont en in de buurt van een woont is het bruikbaar, maar het is geen oplossing voor de mobiliteitsproblemen, one size fits all.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:18 schreef funkmaster het volgende:
eindelijk iemand met verstand!....openbaar vervoer in zijn huidige vorm sucks donkeyballs mate![]()
Het gaat dan uiteraard om de mensen die het NIET gebruiken omdat er geen voor en natransport is.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig. Waar is dat gegeven op gebaseerd?
Neuh, je kan met het OV wel van A naar B komen.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig. Waar is dat gegeven op gebaseerd?
En hoe ga je dat waterstof opwekken? Je maakt dezelfde denkfout als zeggen dat de trein schoon is omdat ie op stroom looptquote:Op maandag 29 januari 2007 10:53 schreef Bellarmine het volgende:
Het ligt er maar aan waar je de prioriteiten legt. Als men nu massaal had geinvesteerd in de waterstofauto i.p.v. het openbaar vervoer...
Is het niet zo dat de meeste mensen die nu met het OV gaan dat doen omdat ze zonder lastig voor- of natransport kunnen?quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef Floripas het volgende:
De meeste mensen die met het OV gaan hebben helemaal geen voor- of natransport nodig.
Als dat werkbaar is er niets tegen te carpoolen, maar het verplichten is humbugquote:Op maandag 29 januari 2007 11:24 schreef Brain23 het volgende:
Ik denk dat mensen die met de auto willen gewoon moeten carpoolen!!!
Carpoolen scheeld slijtage van je auto, zodoende blijft je auto meer waard en een kleinere kans op problemen.
Jij en je collega´s verbuiken minder energie. Zodoende spaar je het milieu en je portomonee.
Hypothetischquote:Op maandag 29 januari 2007 11:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En hoe ga je dat waterstof opwekken? Je maakt dezelfde denkfout als zeggen dat de trein schoon is omdat ie op stroom loopt
Ik zeg ook niet dat je het moet verplichten, maar het scheeld het milieu, tijd en geld.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als dat werkbaar is er niets tegen te carpoolen, maar het verplichten is humbug
je zei "moeten" vandaar, er zijn mensen zat die poolen om de kosten van autorijden te drukkenquote:Op maandag 29 januari 2007 11:27 schreef Brain23 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat je het moet verplichten, maar het scheeld het milieu tijd en geld.
Mensen zouden beter moeten weten.
Er zal wel een percentage carpoolen, maar die groep is veel ste klein.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:29 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
je zei "moeten" vandaar, er zijn mensen zat die poolen om de kosten van autorijden te drukken
Meen je dat nou.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:20 schreef DiRadical het volgende:
De mate van vervuiling van de auto is natuurlijk afhankelijk van de manier van rijden.
Full speed in een Porsche Cayenne Turbo (1 op 1,5) is natuurlijk slechter voor het milieu dan rustig tuffen in de VW Lupo 1.0 diesel (1 op 33)
Zonnencellen bouwen kost energie, net als windmolensquote:Op maandag 29 januari 2007 11:26 schreef LENUS het volgende:
[..]
Hypothetisch
1. Waterstof opwekken d.m.v. duurzame bronnen (windmolens, zonnecellen etc. )
Het is al heel aantrekkelijk om te carpoolen omdat de meeste werknemers toch al hun reiskosten vergoeding krijgen.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:30 schreef Brain23 het volgende:
[..]
Er zal wel een percentage carpoolen, maar die groep is veel ste klein.
Het zou aantrekkenlijk gemaakt moeten worden om te gaan carpoolen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |