Hij kan zeggen dat ie gisteren de levensbeschouwing heeft aangenomen en van plan is deze zijn hele leven te dragen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Gewoon vragen of ie elke dag zo gekleed gaat, onder ede.
Dat kan hij zeggen idd. Ik denk dat een rechter het ziet als een brandverzekering die je afsluit als je huis al in de fik staat.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:28 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hij kan zeggen dat ie gisteren de levensbeschouwing heeft aangenomen en van plan is deze zijn hele leven te dragen.
Ik heb zelf ongeveer eenzelfde situatie ooit eens voorgelegd aan een rechtendocent die zelf een tijd vervangend rechter was geweest, en die stelde dat zaken met dergelijke overwegingen bijzonder schaars waren in de rechtspraaks, maar was van mening dat het tot op een zekere hoogte redelijk is om de bewijslast bij de eiser (in dit geval Oversight) zelf te leggen, en dat deze dus zelf moet bewijzen dat het zijn diepste overtuiging is om op deze manier door het leven te gaan.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:28 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hij kan zeggen dat ie gisteren de levensbeschouwing heeft aangenomen en van plan is deze zijn hele leven te dragen.
In hoeverre is dat anders bij iemand die op een moment beslist om een hoofddoek om te doen? Heeft die meer recht op levensbeschouwing?quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:33 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat kan hij zeggen idd. Ik denk dat een rechter het ziet als een brandverzekering die je afsluit als je huis al in de fik staat.
Volgens mij moet je een erkende organisatie aanhangen wil je aanspraak maken op uitzondering op de wet :quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:36 schreef Autodidact het volgende:
[..]
In hoeverre is dat anders bij iemand die op een moment beslist om een hoofddoek om te doen? Heeft die meer recht op levensbeschouwing?
quote:kerken en andere publieke of particuliere organisaties, waarvan de grondslag op godsdienst of overtuiging is gebaseerd
Je eigen tempel, een appartementje met de heilige clownshoed? Twee leden: jij en Zijne Clownheid.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Volgens mij moet je een erkende organisatie aanhangen wil je aanspraak maken op uitzondering op de wet :
Dat is niet zo. Je hoeft geen geregistreerd moslim te zijn (waarquote:Op donderdag 25 januari 2007 17:44 schreef gelly het volgende:
[..]
Volgens mij moet je een erkende organisatie aanhangen wil je aanspraak maken op uitzondering op de wet :
[..]
Zoals het moslima's met kopdoek op paspoort verboden is zich blootshoofds te vertonen? Zo?quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:27 schreef gelly het volgende:
[..]
Gewoon vragen of ie elke dag zo gekleed gaat, onder ede.
Ik heb het ook nergens over registratie ? Als je je overtuiging erkend wil hebben moet je kunnen hardmaken dat het ook echt een levensovertuiging is. Dat is voor moslims, joden en christenen niet zo'n probleem, een malloot met schmink is een ander verhaal.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:47 schreef Autodidact het volgende:
Lijkt me ook vreemd inderdaad, moskeeën hebben niet eens een registratie geloof ik.
Hoe wil je dan controleren of ze iets aanhangen? Wat maakt dat joden er meer recht op hebben dan het clowngeloof? Zo moeilijk is het niet om een levensbeschouwing te maken.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:51 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik heb het ook nergens over registratie ? Als je je overtuiging erkend wil hebben moet je kunnen hardmaken dat het ook echt een levensovertuiging is. Dat is voor moslims, joden en christenen niet zo'n probleem, een malloot met schmink is een ander verhaal.
Hoe ga je het een moslim laten aantonen danquote:Op donderdag 25 januari 2007 17:51 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik heb het ook nergens over registratie ? Als je je overtuiging erkend wil hebben moet je kunnen hardmaken dat het ook echt een levensovertuiging is. Dat is voor moslims, joden en christenen niet zo'n probleem, een malloot met schmink is een ander verhaal.
Kennelijk wel om het wettelijk erkend te krijgen... en daar gaat het om lijkt me. Ook niet meer dan logisch, elke malloot kan wel roepen dat ie een bepaalde overtuiging heeft om zodoende wetten en regels te kunnen omzeilen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 17:57 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe wil je dan controleren of ze iets aanhangen? Wat maakt dat joden er meer recht op hebben dan het clowngeloof? Zo moeilijk is het niet om een levensbeschouwing te maken.
Die hoeven niks aan te tonen, het zijn immers al erkende geloofsovertuigingen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe ga je het een moslim laten aantonen dan?
Of een chisten, of een jood, maakt echt niet uit hoor.
Zoals ik eerder al postte, licht de bewijslast primair bij de eiser zelf; een moslim, joof of christen kan de religieuze instelling waarbij hij/zij is aangesloten, dan wel andere leden van deze instelling of andere gelovigen waar hij/zij vaak contact mee heeft, laten getuigen dat hij/zij inderdaad in het dagelijks leven dezelfde overtuiging aanhangt. Voor iemand die zich een dag als clown schminkt, lijkt me dat al een stuk moeilijker.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:00 schreef sigme het volgende:
[..]
Hoe ga je het een moslim laten aantonen dan?
Of een chisten, of een jood, maakt echt niet uit hoor.
Als je je in een grote groep van medestanders bevindt heb je meer individuele rechten? Wat een discriminatiequote:Op donderdag 25 januari 2007 18:00 schreef gelly het volgende:
[..]
Kennelijk wel om het wettelijk erkend te krijgen... en daar gaat het om lijkt me. Ook niet meer dan logisch, elke malloot kan wel roepen dat ie een bepaalde overtuiging heeft om zodoende wetten en regels te kunnen omzeilen.
Het verschil tussen het jodendom en het clownsgeloof ? Dat het ene miljoenen en het ander 1 aanhanger heeft ? Dat maakt het eerste al een stuk meer erkend en geloofwaardig dan het 2e.
Ook dat, en dat is tevens het verschil tussen godsdienst enerzijds en levensovertuiging anderzijds.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Die hoeven niks aan te tonen, het zijn immers al erkende geloofsovertuigingen.
Dus als de clown zich soms in een sekte met een paar andere clowns bevindt heeft hij wel rechten? Daar zou fok! een goede uitkomst voor zijnquote:Op donderdag 25 januari 2007 18:03 schreef Reya het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al postte, licht de bewijslast primair bij de eiser zelf; een moslim, joof of christen kan de religieuze instelling waarbij hij/zij is aangesloten, dan wel andere leden van deze instelling of andere gelovigen waar hij/zij vaak contact mee heeft, laten getuigen dat hij/zij inderdaad in het dagelijks leven dezelfde overtuiging aanhangt. Voor iemand die zich een dag als clown schminkt, lijkt me dat al een stuk moeilijker.
Je zou inderdaad al wat meer kans hebben als je een vereniging opricht (incluis degelijke statuten, bestuur etc.) en daar een aantal leden voor vindt; dat kunnen meteen je getuigen in een eventuele rechtszaak zijn.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:05 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dus als de clown in een sekte met clowns leeft heeft hij wel rechten? Daar zou fok! een goede uitkomst voor zijn.
Waar staat dat bepaalde geloven erkend zijn?quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Goede vraag.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:08 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waar staat dat bepaalde geloven erkend zijn?
Ja, en zijn aankondiging is achteraf juridisch ook niet verstandig. Maar de grap is uitgehaaldquote:Op donderdag 25 januari 2007 18:08 schreef Reya het volgende:
Maar goed, in het geval van Oversight heeft hij al tegen zichzelf op de televisie lopen getuigen, dan wordt het toch wat lastig
Nee gelly, het gaat niet om een erkende geloofsovertuiging (met bijbehorende belastingvoordelen), maar om de claim dat iemand wegens levensovertuiging (hoeft niet godsdienstig te zijn) een hoofddeksel op moet.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:01 schreef gelly het volgende:
[..]
Als men zo dom is het terug te brengen tot 'erkende geloofsovertuigingen', dan kan je nog stééds je uitdossen als Joker, en zeggen dat je moslimgeloof (of jodendom, of ander erkende religie) dit voorschrijft. De overheid kan niets toetsen over religieuze voorschriften.quote:3. In afwijking van het tweede lid kan een pasfoto worden geaccepteerd indien de aanvrager heeft aangetoond dat godsdienstige of levensbeschouwelijke redenen zich verzetten tegen het niet bedekken van het hoofd.
Nee, dat mag ook wel, en zelfs in het geval dat je de enige bent met die specifieke levensovertuiging valt het wel aannemelijk te maken dat dat ook werkelijk je diepste overtuiging is.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:11 schreef Autodidact het volgende:
Ik zie overigens niet waarom je niet in je eentje een levensovertuiging mag hebben, Reya.
Als zijn levensovertuiging hem hoogst particulier voorschrijft op officiële documenten zijn dracht te dragen, is er geen regel die voorschrijft dat dat een onvoldoende overtuigd leven is.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:03 schreef Reya het volgende:
[..]
Zoals ik eerder al postte, licht de bewijslast primair bij de eiser zelf; een moslim, joof of christen kan de religieuze instelling waarbij hij/zij is aangesloten, dan wel andere leden van deze instelling of andere gelovigen waar hij/zij vaak contact mee heeft, laten getuigen dat hij/zij inderdaad in het dagelijks leven dezelfde overtuiging aanhangt. Voor iemand die zich een dag als clown schminkt, lijkt me dat al een stuk moeilijker.
Ik denk dat een rechter daar niet in gaat trappen; in dat geval prevaleert simpelweg het algemene belang van een identificeerbare foto op een reisdocumentquote:Op donderdag 25 januari 2007 18:12 schreef sigme het volgende:
[..]
Als zijn levensovertuiging hem hoogst particulier voorschrijft op officiële documenten zijn dracht te dragen, is er geen regel die voorschrijft dat dat een onvoldoende overtuigd leven is.
Nee hoor, wel meer zaken zijn niet gecodificeerd maar juridisch wel relevant. Denk alleen al maar aan rechtsbeginselenquote:Op donderdag 25 januari 2007 18:14 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Zolang er geen officiële lijst is van levensovertuigingen is het begrip juridisch inhoudsloos.
Ja, je hebt gisteren een missie van een sprituele entiteit gekregen die je de opdracht geeft om bepaalde handelingen te doen, waaronder door op elke foto die een overheid van je nodig heeft een hoed te dragen. De overige voorschriften kun je persoonlijk invullen. Lijkt me...quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:12 schreef Reya het volgende:
[..]
Nee, dat mag ook wel, en zelfs in het geval dat je de enige bent met die specifieke levensovertuiging valt het wel aannemelijk te maken dat dat ook werkelijk je diepste overtuiging is.
Oh ja? Bij een regel die dit wel toestaat op basis van levensovertuiging?quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:15 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik denk dat een rechter daar niet in gaat trappen; in dat geval prevaleert simpelweg het algemene belang van een identificeerbare foto op een reisdocument![]()
Wanneer goed gepland en vantevoren dichtgetimmerd zou je wel eens een sterke zaak kunnen hebben, maar er bestaat alsnog de kans dat de rechter - vanwege angst voor precedentwerking - het hele feest afblaast.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:19 schreef Autodidact het volgende:
Ik doe maar even mee met de juridische simulatie hè.
Volgens mij is de grapfactor, mits goed bedacht, juridisch slecht tegen te houden.
Oversight heeft er aardig werk van gemaakt, ik volg het sinds die nieuwe pasfoto-regel bekend werd.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:23 schreef Reya het volgende:
[..]
Wanneer goed gepland en vantevoren dichtgetimmerd zou je wel eens een sterke zaak kunnen hebben, maar er bestaat alsnog de kans dat de rechter - vanwege angst voor precedentwerking - het hele feest afblaast.
14.8%, maar ik woon dan ook in een communistengemeentequote:Op donderdag 25 januari 2007 17:10 schreef MrX1982 het volgende:
http://www.geenstijl.nl/paginas/mijnburen/
He, wat weer een lekkere uitspraak. Moest er een dom blondje gevonden worden als zondebok?quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:27 schreef gelly het volgende:
Maar goed, eigenlijk had de loketmiep de foto gewoon niet moeten aannemen ongeacht wat de clown beweerde.
Ze hebben daar helemaal geen grond voor nodig, weigeren is voldoende. Wil de clown dan nog zo op z'n ID kaart dan vecht ie dat maar aan. De meest simpele manier om dit soort frusten aan te pakken, hoewel Oversight een fulltime frust is. Beetje type buurman dat om elk burengeruchtje de politie belt, niet omdat ie er last van heeft maar omdat ie er lol in heeft de politie te bellen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:29 schreef sigme het volgende:
[..]
De gemeente heeft de aanvraag een aantal malen in overweging genomen, over vergaderd. Ze hebben geen grond voor weigering.
Er is een legitimatieplicht, de overheid moet legitimatiebewijzen verstreken en voor weigeren hebben ze goede gronden nodig. Iets beters dan 'uw smoel staat me niet aan'.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:35 schreef gelly het volgende:
[..]
Ze hebben daar helemaal geen grond voor nodig, weigeren is voldoende.
Ik wou er eigenlijk vanochtend op reageren, maargoed.quote:
Exact. Er iz geen sprake van scheiding tussen kerk en staat. Gelovigen hebben meer rechten dan niet-gelovigen.quote:Op donderdag 25 januari 2007 18:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Oh ja? Bij een regel die dit wel toestaat op basis van levensovertuiging?
[afbeelding]
In het algemeen belang mogen vrouwen-met-zwart-haar een doek om die de oren uit beeld houdt, maar je mag geen petje op?
Welke rechten had jij willen hebben die je nu niet hebt dan ?quote:Op donderdag 25 januari 2007 19:00 schreef sizzler het volgende:
[..]
Exact. Er iz geen sprake van scheiding tussen kerk en staat. Gelovigen hebben meer rechten dan niet-gelovigen.
Dat zijn er ook niet veel.quote:Op donderdag 25 januari 2007 19:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:
oooh ja, pvda en sgp meten met 2 maten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |