abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:27:46 #226
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46045975
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Ik bedoel wereldsturend in term van voorbeeldfunctie. En ga nu niet ontkennen dat mensen geen aardse dingen als goed water, voedsel en onderdak nodig hebben en zich geen zorgen zouden hoeven te maken om zulke basisbehoeften. Uiteindelijk schiet niemand daar wat mee op.Verder heerst er het kaste systeem waar je niet uit kan, het is dus nog vrij 'extreem rechts' ook. Word je in armoede geboren dan blijf je daar de rest van je hele leven in. Lekker handig systeem om mensen te onderdrukken ja.
Ik heb het ook over de normen en waarden ervan. En ik ben het ook helemaal niet eens met het kaste-systeem, ik ben dan ook geen Hindu. Feit is wel dat op spiritueel gebied de mensen zelf erg goed te doen zijn. De gemiddelde leeftijd is trouwens 64 jaar, nog niet eens zo slecht voor een derde wereld land.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  dinsdag 6 februari 2007 @ 17:29:29 #227
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46046035
Nogmaals, ik ben nooit in india geweest maar het zit zeker wel in de planning voor de toekomst, dán kan ik pas echt meepraten over het land.
Vrijheid
pi_46046708
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 16:35 schreef jogy het volgende:
Omdat blijkt dat veel mensen hun eigen gedachtes hebben over dit fenomeen/deze fantasie ( doorhalen wat voor jou niet van toepassing is . ) of er gewoon even over willen nadenken en brainfarten heb ik dit topic maar even in het leven geroepen

Zodat Reïncarnatie-weigering een beetje schoon blijft dus .

Wat denk jij er van en waarom?
Ik denk dat het een sprookje is . Waarom? Omdat er geen enkele reden is waarom ik het tegendeel zou moeten denken....
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_46046765
Oh het zijn vast hele goede lieve mensen daar hoor, alleen dat reincarnatie gedeelte en dat bijgeloof over die ganges enzo leidt helemaal nergens toe.
  dinsdag 6 februari 2007 @ 18:55:19 #230
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46048646
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Oh het zijn vast hele goede lieve mensen daar hoor, alleen dat reincarnatie gedeelte en dat bijgeloof over die ganges enzo leidt helemaal nergens toe.
Ik had net een ingeving terwijl ik op de porseleinen troon zat na te denken over de vergankelijkheid van het bestaan terwijl ik afscheid nam van een stukje van mezelf. De ingeving is dat het hindoe-geloof als enige echte raakvlak met mijn geloofsovertuiging het reïncarneren heeft, verder aanbidden ze meerdere goden en zoals je zegt hebben ze een kaste-systeem met een twijfelachtige functie. de levensovertuiging die mij nog het meest aanspreekt is het boeddhisme. En ja, die hebben onderhand een leidende rol in spiritualtiet. Terwijl hun thuisland uit elkaar getrokken wordt door Chinezen doe nze niets anders dan 'stil verzet' plegen. Geen haat, een dalai lama die niets anders doet dan glimlachen en als eindprincipe liefde. Waarom ik daar niet eerder op kwam, geen idee, verblind door het reïncarneren vermoedelijk .
Vrijheid
  dinsdag 6 februari 2007 @ 18:59:26 #231
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46048769
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 17:51 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik denk dat het een sprookje is . Waarom? Omdat er geen enkele reden is waarom ik het tegendeel zou moeten denken....
Niks mis mee, kan je ook lekker je eigen ding doen .
Vrijheid
pi_46049908
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:59 schreef jogy het volgende:

[..]

Niks mis mee, kan je ook lekker je eigen ding doen .
En als je wel in reïncarnatie gelooft kan je dat niet?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:30:55 #233
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46049997
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

En als je wel in reïncarnatie gelooft kan je dat niet?
Jawel hoor, daarom staat er ook 'ook' .
Vrijheid
pi_46050599
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:30 schreef jogy het volgende:

[..]

Jawel hoor, daarom staat er ook 'ook' .
Ik kan ook niet lezen ook niet he?
  dinsdag 6 februari 2007 @ 19:51:13 #235
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46050854
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 19:45 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Ik kan ook niet lezen ook niet he?
Misschien in je volgende leven joh.
Vrijheid
pi_46053109
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:55 schreef jogy het volgende:

[..]

Ik had net een ingeving terwijl ik op de porseleinen troon zat na te denken over de vergankelijkheid van het bestaan terwijl ik afscheid nam van een stukje van mezelf. De ingeving is dat het hindoe-geloof als enige echte raakvlak met mijn geloofsovertuiging het reïncarneren heeft, verder aanbidden ze meerdere goden en zoals je zegt hebben ze een kaste-systeem met een twijfelachtige functie. de levensovertuiging die mij nog het meest aanspreekt is het boeddhisme. En ja, die hebben onderhand een leidende rol in spiritualtiet. Terwijl hun thuisland uit elkaar getrokken wordt door Chinezen doe nze niets anders dan 'stil verzet' plegen. Geen haat, een dalai lama die niets anders doet dan glimlachen en als eindprincipe liefde. Waarom ik daar niet eerder op kwam, geen idee, verblind door het reïncarneren vermoedelijk .
Oke dat onderscheid moet ook wel gemaakt worden.
pi_46056627
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 18:55 schreef jogy het volgende:

[..]

Het boeddhisme heeft wat mij betreft de meest aannemelijke verklaring voor de levensvragen waar imo ieder mens (of ze er nu voor uitkomen of niet) zich zo nu en dan mee bezig houdt. Ik heb een kast vol met boeken hierover. Het boeit me mateloos.

Ik noem mezelf geen boeddhist, maar probeer toch het "achtvoudige pad" na te leven. Deze is te vergelijken met "de tien geboden", maar betrekt er geen almachtige god bij en benadrukt de eigen verantwoordelijkheid in hoe je de wereld ervaart en hoe je leven zich ontwikkelt.

Overigens heb ik een aantal boeken van de Dalai Lama gelezen, die een verslag zijn van conferenties waar westerse wetenschappers de dialoog aangaan met de Dalai Lama over bewustzijn en emoties ed.
Dit waren de vier "Mind and Life Conferences" in Dharamsala in India. Hierin kan je goed het verschil in benadering van deze materie lezen.

En wat jij aanhaalt Jogy, over de annexatie van Tibet door de Chinezen is inderdaad bewonderenswaardig. De Dalai Lama heeft geen enkele rancune tegen de Chinezen terwijl die Tibet systematisch kapot aan het maken zijn. Toch wel een blijk van geestelijke ontwikkeling.
  woensdag 7 februari 2007 @ 08:07:46 #238
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46065061
quote:
Op dinsdag 6 februari 2007 22:03 schreef BeeDee het volgende:

[..]

Het boeddhisme heeft wat mij betreft de meest aannemelijke verklaring voor de levensvragen waar imo ieder mens (of ze er nu voor uitkomen of niet) zich zo nu en dan mee bezig houdt. Ik heb een kast vol met boeken hierover. Het boeit me mateloos.

Ik noem mezelf geen boeddhist, maar probeer toch het "achtvoudige pad" na te leven. Deze is te vergelijken met "de tien geboden", maar betrekt er geen almachtige god bij en benadrukt de eigen verantwoordelijkheid in hoe je de wereld ervaart en hoe je leven zich ontwikkelt.

Overigens heb ik een aantal boeken van de Dalai Lama gelezen, die een verslag zijn van conferenties waar westerse wetenschappers de dialoog aangaan met de Dalai Lama over bewustzijn en emoties ed.
Dit waren de vier "Mind and Life Conferences" in Dharamsala in India. Hierin kan je goed het verschil in benadering van deze materie lezen.

En wat jij aanhaalt Jogy, over de annexatie van Tibet door de Chinezen is inderdaad bewonderenswaardig. De Dalai Lama heeft geen enkele rancune tegen de Chinezen terwijl die Tibet systematisch kapot aan het maken zijn. Toch wel een blijk van geestelijke ontwikkeling.
Ja, mooie man is het, ik heb ook nog een keer een boek over hem gelezen en hij bevalt me wel. Heb er een tijdje aan gedacht om naar zo'n klooster te gaan, maarja misschien later in mijn leven als ik wat meer onthecht ben van dagelijkse beslommeringen en de luxe .
Vrijheid
pi_46079742
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 08:07 schreef jogy het volgende:

[..]

Ja, mooie man is het, ik heb ook nog een keer een boek over hem gelezen en hij bevalt me wel. Heb er een tijdje aan gedacht om naar zo'n klooster te gaan, maarja misschien later in mijn leven als ik wat meer onthecht ben van dagelijkse beslommeringen en de luxe .
Hij heeft een interessante kijk op dingen, 't is jammer dat als je op de NL televisie een (kort) interviewtje met hem ziet, het nergens over gaat. En onze lieve Beatrix weigert een ontmoeting. Heeft dus ongetwijfeld te maken met de "economische banden" met China...Nogal een verschil in benadering van de China - Tibet kwestie.

En zo'n retraite...ja, ook wel eens overwogen, maar is toch wel een extreme stap. Zeker als je een gezin hebt en idd bepaalde gehechtheden.

Maargoed, vwb reïncarnatie mischien wat off-topic
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:50:31 #240
168280 BorisSoad
Talk to the hand
pi_46113022
Tja... Eerlijk gezegd geloof ik er niet in. Ik denk dat je bewustzijn om wordt gezet in een soort 'gevoel'. Dat staat dichterbij het Boeddhisme waar ik veel door geinspireerd wordt. Maar in ieder geval ga ik zo veel mogelijk van het leven genieten, voordat ik in m'n kist lig!
Als je klaar bent met dit lezen besef je dat het onzin was.
  donderdag 8 februari 2007 @ 17:54:04 #241
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_46113123
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:50 schreef BorisSoad het volgende:
Tja... Eerlijk gezegd geloof ik er niet in. Ik denk dat je bewustzijn om wordt gezet in een soort 'gevoel'. Dat staat dichterbij het Boeddhisme waar ik veel door geinspireerd wordt. Maar in ieder geval ga ik zo veel mogelijk van het leven genieten, voordat ik in m'n kist lig!
Duh, als je dat niet doet ben je hoe dan ook een sufkut .
Vrijheid
  zaterdag 10 februari 2007 @ 11:44:38 #242
167723 sanni
Acima de seu
pi_46167382
Ik betwijfel of ik terugkom als iets of iemand. Als dat zo is - en nogmaals ik betwijfel
dat - dan is het mijn ziel die om een of andere reden rusteloos is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')