Nee, maar ik zet dan ook nooit data of tijden direct zo in de database. Vaak kun je now() of '-infinity' als standaardwaarden gebruiken, en als ik dan toch een willekeurige datum moet invoeren doe ik dat door de datum eerst in PHP te controleren en om te zetten naar een Unix epoch timestampquote:Op maandag 29 januari 2007 16:55 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
En is_date()?
Het data type in php hoeft natuurlijk niet overeen te komen met het data type in de database.
quote:
UUID()quote:Op maandag 29 januari 2007 17:12 schreef JortK het volgende:
Weet iemand trouwens of je iets van GUID's aan kan maken in een MySQL database?
MS-SQL heeft hier gewoon newid() voor, maar deze kan ik niet terugvinden in MySQL
Ja daar zat ik ook aan te denken. Met preg_match.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:44 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Checken of je domein voorkomt in de referer?
Die is er, je kunt een scherm tonen met daarin de referer en de bezoeker vragen of hij/zij in die string jouw domeinnaam ziet. Echter is de veiligste methode om het gewoon maar zelf te doen met idd een regular expressionquote:Op maandag 29 januari 2007 17:18 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Ja daar zat ik ook aan te denken. Met preg_match.
Maar ik dacht, misschien is er een makkelijkere manier.
Die zijn er niet. Een 'externe module' is niets generieks, en 'een CMS systeem' ook niet.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:24 schreef Chandler het volgende:
vraagje; weet iemand een tutoriaal over hoe te werken met externe modules m.b.t. een CMS systeem?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | $uri = "http://www.example.com/index.php?option=blaat"; $contextOptions = array( "http" => array ( "header" => "Cookie: jalUserName=Username;PHPSESSID=abc12345;419f256etc.=532d83678etc.rn" ) ); $context = stream_context_create( $contextOptions ); $page = file_get_contents( $uri, false, $context ); echo $page; ?> |
Hoezo niet? er zijn ook tutorialen over het maken van een CMS zelf (voor standaard pagina's ed) maar is er anders dan een beschrijving hoe anderen werken met externe modules? zou fijn vinden om hier wat meer informatie over te hebben.quote:Op maandag 29 januari 2007 18:06 schreef CraZaay het volgende:
Die zijn er niet. Een 'externe module' is niets generieks, en 'een CMS systeem' ook niet.
Ik weet niet waar je het voor wil gebruiken maar hou er wel rekening mee dat de headers van een website vrij makkelijk zijn aan te passen waardoor een bezoeker ook kan doen alsof hij van jou domein afkomt.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:18 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Ja daar zat ik ook aan te denken. Met preg_match.
Maar ik dacht, misschien is er een makkelijkere manier.
Hij heeft uiteindelijk maar een ander pakket geïnstalleerd (xamp ofzo?) en die deed het wel gelukkig.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:36 schreef JeRa het volgende:
[..]
Als PHP zegt dat ie op versie 5 draait, dan is de kans klein dat er ergens stukjes PHP4 achter zijn gebleven
Verder is het een goed idee om de configuratie met elkaar te vergelijken. Zolang die code die je net liet zien de enige relevante code is en je in eerste instantie alleen $_SESSION hebt gebruikt zonder dat dat werkte, is er iets vreemds aan de hand en is het slim om zo even het één en het ander te vergelijken ja.
Zowel met mediumtext als met longtext krijg ik de zelfde error. Het gaat overigens om 4399 tekens, dus waarschijnlijk ligt het ergens anders aan?quote:Op maandag 29 januari 2007 19:48 schreef HuHu het volgende:
Het datatype TEXT kan maar 216+2 bytes aan, oftewel 65538 tekens. Je zou een MEDIUMTEXT (224+2) of LONGTEXT (232+2) kunnen nemen.
Bron: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/storage-requirements.html.
edit:quote:TRADITIONAL is shorthand for "both strict modes, plus a bunch of other restrictions."
This is more like the way that other "traditional" SQL DBMSs act with regard to data checking.
CMS systemen kun je op ontelbare manieren bouwen. 'Externe modules' (wat dat ook moge zijn) ook. Hoe wil je hier dan ooit een tutorial over schrijven, tenzij je definieert wat voor externe module voor welk CMS?quote:Op maandag 29 januari 2007 19:08 schreef Chandler het volgende:
[..]
Hoezo niet? er zijn ook tutorialen over het maken van een CMS zelf (voor standaard pagina's ed) maar is er anders dan een beschrijving hoe anderen werken met externe modules? zou fijn vinden om hier wat meer informatie over te hebben.
Nu wanneer ik de link aanklik naar het script... blijft deze oneindig ladenquote:Op maandag 29 januari 2007 20:50 schreef HuHu het volgende:
Eerder een IIS newbie dan. Heb je alle stappen op deze pagina gedaan: http://www.php.net/manual/en/install.windows.iis.php?
heb je geen infinite loop in je script?quote:Op maandag 29 januari 2007 21:04 schreef JortK het volgende:
[..]
Nu wanneer ik de link aanklik naar het script... blijft deze oneindig laden
AppServ, XAMPPquote:Op maandag 29 januari 2007 22:43 schreef JortK het volgende:
Omdat Apache een fucking foutmelding geeft op de een of andere manier... Is er ook een pakket waarin Apache en PHP al in één zitten... dat net zo lief
IIS ookquote:Op maandag 29 januari 2007 22:43 schreef JortK het volgende:
Omdat Apache een fucking foutmelding geeft op de een of andere manier...
quote:Is er ook een pakket waarin Apache en PHP al in één zitten... dat net zo lief
Nee hoor, ik moest alleen even lachenquote:Op maandag 29 januari 2007 23:12 schreef JortK het volgende:
Ja sorry ik moet leren... dus kan zijn dat ik stomme vragen stel
Hoezo is dat strangequote:Nu heb ik XAMPP geinstalleerd.. Apache draait ook weer (how strange)
Je hebt een fout in je script. je bent een ; of een } ofzo vergeten.quote:Alleen nu als ik het PHP script run krijg ik een blank scherm, en als ik me source bekijk zie ik wel de code staan (de php code)
Iets gaat er dus nog niet goed
Je zit er telkens ééntje te hoogquote:Op maandag 29 januari 2007 19:48 schreef HuHu het volgende:
Het datatype TEXT kan maar 216+2 bytes aan, oftewel 65538 tekens. Je zou een MEDIUMTEXT (224+2) of LONGTEXT (232+2) kunnen nemen.
Je hebt deels gelijk, maar ik zie dus steeds meer scripts komen waarbij men apparte modules kan aanschaffen zoals een gastenboek, galerij, contact formulier, downloads, forum, etc etc etc... nu kun je deze scripts zo in een directory zetten en een installer draaien en klaar is kees!quote:Op maandag 29 januari 2007 20:05 schreef CraZaay het volgende:
[..]
CMS systemen kun je op ontelbare manieren bouwen. 'Externe modules' (wat dat ook moge zijn) ook. Hoe wil je hier dan ooit een tutorial over schrijven, tenzij je definieert wat voor externe module voor welk CMS?
Om het anders te stellen: als je naar een garage gaat en je vraagt of ze een uitbreiding voor een auto kunnen bouwen, wat denk je dat ze dan zeggen?
Je hebt nog nooit met classes gewerkt Chandler? Zie voor meer info: http://nl3.php.net/oopquote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:33 schreef Chandler het volgende:
smesjz: ik ben zelf helaas nog niet erg into OOmaar zou je mij de voordelen daarvan kunnen vertellen en eventueel een voorbeeld?
Tuurlijk wel, maar dan wel simpele oplossingenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:52 schreef CraZaay het volgende:
Je hebt nog nooit met classes gewerkt Chandler? Zie voor meer info: http://nl3.php.net/oop
ah, nu snap ik er helemaal de ballen meer van, maar ik ga php.net eens doorspitten.quote:Je kunt classes 'extenden', waardoor deze nieuwe class toegang heeft tot de methods van z'n 'parent'.
Je gebruikt dan dus 1 class voor het standaard werk (dbase, etc), en een extension voor iedere module die je eraan wilt knopen. Dit zou je kunnen gebruiken voor je 'het script heeft een paar verschillende functies die voor alle scripts hetzelfde zijn'-verhaal
Ik dacht dus altijd dat classes vooral makkelijk te gebruiken waren wanneer je vaak dezelfde functies moest aanroepen met verschillende waarden zodat je bv gemakkelijker een 3d berekening kon doen...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:56 schreef smesjz het volgende:
Een vergelijking tussen OO en functioneel programmeren kan je met een beetje Google werk zelf ook wel vinden.
De verschillen zijn te groot vind ik om zo ff uit te leggen, dat is al door anderen duidelijker gedaan
Ah, nog niet helemaal duidelijk maar ik begin het wat meer te begrijpen.quote:Bij een CMS zou je kunnen een Pagina als een object kunnen beschouwen. Zo'n pagina kan je bijv. tonen, verwijderen, activeren e.d. (methods). En een pagina heeft wat eigenschappen zoals een titel, auteur, status, datum e.d. (properties).
En ieder Pagina object heeft een aantal Content elementen (children) die op hun beurt ook weer kunnen objecten zijn. Zo'n element heeft bijv. een type (video, tekst, link, e.d.) en kan verwijderd worden, gewijzigd, toegevoegd e.d. worden.
Hoeft natuurlijk niet, tis net waar je code voor gebruikt gaat worden...quote:Het brengt wat meer logica in je code denk ik.
Logica in de zin dat je niet OF een hoop variabele global hoeft te maken OF mee als parameter heen en weer hoeft te gooien.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:33 schreef Chandler het volgende:
Hoeft natuurlijk niet, tis net waar je code voor gebruikt gaat worden...
Dat heb ik ook. Bij c++, java en zelfs javascript kan ik zat toepassingen bedenken, maar bij php gaat het niet verder als $db->query("select blah from blah where bla='blabla'"); En zelfs daar is het nut tegenover gewone functies mij nauwelijks duidelijkquote:Op dinsdag 30 januari 2007 12:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Het OO kwartje wil bij mij ook maar niet vallen.
Ik begrijp het concept, maar het goed toepassen blijft zo compleet anders denken dan dat ik na 25 jaar functioneel programmeren gewend ben.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 | class SimpelLampje { private $enabled = false; private $voltage = "220v"; private $kleur = "groen"; public function __construct() { echo "Ik ben een simpel lampje die aan en uit kan n"; } public function AanUit() { $this->enabled = !$this->enabled; } public function Rapporteer() { $status = ($this->enabled) ? "Aan" : "Uit"; printf("Het lampje is nu %s n",$status); } } class BeterLampje extends Simpellampje { public function __construct() { parent::__construct(); echo "Maar ik kan nu meer n"; } public function dim($percentage = 100) { printf( "Het licht wordt gedimmed tot %d procent n",$percentage); } } $simpel = new SimpelLampje; $simpel->Rapporteer(); $beter = new BeterLampje; $beter->AanUit(); $beter->Rapporteer(); $beter->dim(50); ?> |
| 1 2 3 4 5 6 | Het lampje is nu Uit Ik ben een simpel lampje die aan en uit kan Maar ik kan nu meer Het lampje is nu Aan Het licht wordt gedimmed tot 50 procent |
Halleluja!quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:40 schreef smesjz het volgende:
Als je echt met OO aan de slag wil kan je eens kijken naar Rubyonrails.
Iemand hier nog sterke ideeën over?quote:Op maandag 29 januari 2007 18:33 schreef keeper het volgende:
Ik probeer een pagina op een website binnen te halen middels file_get_contents(). Gaat allemaal goed, alleen omdat dit een beveiligde pagina is (joomla-cms) krijg ik dan niet de hele inhoud van de pagina te zien, maar de mededeling "je bent niet gemachtigd, etc". Logisch, want ik ben niet ingelogd op die site.
Okay, cookies meesturen. Maar hoe werkt dit (of specifieker, hoe werkt dit bij een Joomla pagina)? Welke cookies zijn belangrijk? Ik heb nu deze code:
[ code verwijderd ]
Waarbij die laatste waarde in de cookie (419..) een 32 tekens lange Hex-waarde is met als waarde (532...) een 67 tekens lange hex-waarde. Als ik dit zo stuur krijg ik een error "Redirection limit reached". Kan ik daaruit concluderen dat de login op zich werkt, alleen dat ik word teruggestuurd naar de pagina en dat er daar wat mis gaat (ik draai dat script vanaf www.mijnsite.nl/script.php)? Of gaat die login sowieso niet goed? Als ik die laatste waarde met al die hex-shit weglaat, krijg ik gewoon de "niet gemachtigd deze pagina te bekijken error".
Weet iemand of dit gaat werken? Of kijkt Joomla naar meer dingen tijdens het inloggen, zoals IP waar het vandaan komt of User-Agent? En is dat dan nog ergens mee te nemen?
disclaimer: het gaat om het automatisch inlezen van een grote pagina met data waar ik wel toegang tot heb via de browser, maar dus niet via een script
Hmmm, dit wordt me al duidelijker dan de over bekende 'auto' en 'raceauto' klasses die ik altijd als voorbeeld zie.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:40 schreef smesjz het volgende:
Bij PHP kan je natuurlijk een authenticatie object maken voor alles wat daar mee te maken heeft er in mikken. Idem voor database interactie.
Maar het vereist denk ik een andere denkwijze. Idem met een MVC benadering, je kan natuurlijk dbase queries in een template stoppen omdat het zo makkelijk is. Als je echt met OO aan de slag wil kan je eens kijken naar Rubyonrails.
Bovendien kan je met OO ook allerlei handige methodes gebruiken zoals UML voordat je meteen gaat coden.
Simpel voorbeeldje van wat OO:
[ code verwijderd ]
Dit geeft ->
[ code verwijderd ]
Hoewel erg triviaal, geeft het toch al een beetje de basics van OO weer. Zo hoef je gedeelde functionaliteit (methods, properties) zoals de AanUit en Rapporteer functie maar 1 keer te definieeren.
Al die basisfunctionaliteit erft de verbetere lamp automatisch.
En zo kan je natuurlijk ook de AanUit method in BeterLampje opnieuw schrijven zodat ie niet alleen aan of uit kan zijn, maar ook gedimd kan zijn.
Nee, dat zou het wel erg onveilig maken hequote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:10 schreef keeper het volgende:
[..]
Iemand hier nog sterke ideeën over?
Of versimpeld: hoe is het mogelijk om via een script te faken dat je bent ingelogd op een site, zodat je gegevens die achter die login staan automatisch binnen kan trekken?
Het kan gerust hoor, je hebt alleen wat verstand nodig van het HTTP protocol (en verder is CURL dan een goede optie).quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:12 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, dat zou het wel erg onveilig maken he
Als je weet hoe de login werkt (sessie) kan je die zetten natuurlijk.
Dat lijkt me wel wat. Zelf ben ik nog een enorme prutser, dus tuts schrijven lijkt me nog geen goede optiequote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:11 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hmmm, dit wordt me al duidelijker dan de over bekende 'auto' en 'raceauto' klasses die ik altijd als voorbeeld zie.
Heb je geen zin om eens een tut te schrijven voor dit topic?
Sowieso, is het niet voor ons allemaal eens een goed idee om tutorials te maken. Ik kan me voorstellen dat prutsers zoals mijzelf de wat simpelere tuts schrijven, (database results over meerdere pages spreiden enzo) en de goden schrijven dan OO tuts.
Op die manier krijg je dan in php voor dummies een mooie leercurve. Want een goede tut linken we natuurlijk in de OP.
Hoezo kan het gerust als je niet weet welke sessie info ik set en controleer bij de login?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:13 schreef JeRa het volgende:
[..]
Het kan gerust hoor, je hebt alleen wat verstand nodig van het HTTP protocol (en verder is CURL dan een goede optie).
uhm? Hoezo werkt now() niet? Ik weet natuurlijk niet je db in elkaar zit maar zoiets moet wel werken:quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:12 schreef Sjoe538 het volgende:
Hey mensen, ff een kort vraagje regarding SQL
Ik heb een tabel waar mensen staan ingecheckt om te vertrekken met een vlucht, dit in 2006-10-30 13:30:00.000
versie. Nu wil ik een passagier zoeken die vandaag vertrekt, vandaag veranderd dus elke dag.. hoe los ik dit op? now() statement werkt niet in query analyzer of now(day)..
| 1 2 3 | FROM CheckedIN WHERE DepartDate = Now() |
Als ik een login bij jou heb en kan inloggen, dan hoef ik (vrijwel altijd) alleen maar rekening te houden met:quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:27 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Hoezo kan het gerust als je niet weet welke sessie info ik set en controleer bij de login?
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:28 schreef Sjoe538 het volgende:
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem, ik wil een passagier die is ingecheckt vergelijken met een vlucht zijn vertrektijd. Maar de query die ik heb gemaakt moet het dus voor 'vandaag' opgeven, oftewel, alle passagiers die vandaag vertrekken. Maar dit kan dus elke dag veranderen.. Hoe los ik dit op? Met day vergelijk ik alleen de dag.. dus hoe pas ik de now() functie toe?
1
2WHERE date(vlucht.vertrektijd) =
day(passagier.inchecktijdstip)
Dan ga je er dus al vanuit dat je kan inloggenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:30 schreef JeRa het volgende:
[..]
Als ik een login bij jou heb en kan inloggen, dan hoef ik (vrijwel altijd) alleen maar rekening te houden met:
- het IP-adres waarvan ik communiceer
- de HTTP-headers die ik meestuur (User-Agent, Referer, etc)
Door een beetje te testen kun je er vrij simpel achterkomen waar jij op controleert
Ja...dat was het hele idee toch? (zie de post van keeper)quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dan ga je er dus al vanuit dat je kan inloggen
Is het veld dat je controleerd wel een DATETIME veld of iets in die richting?quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:12 schreef Sjoe538 het volgende:
Ik heb een tabel waar mensen staan ingecheckt om te vertrekken met een vlucht, dit in 2006-10-30 13:30:00.000
versie. Nu wil ik een passagier zoeken die vandaag vertrekt, vandaag veranderd dus elke dag.. hoe los ik dit op? now() statement werkt niet in query analyzer of now(day)..
Daarin werd mij niet duidelijk dat hij een login hadquote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:36 schreef JeRa het volgende:
[..]
Ja...dat was het hele idee toch? (zie de post van keeper)
Ik ga ff offtopic, maar puik idee (pleur het op de wiki, zo zijn er meerdere onderwerpen - die niks met dit topic te maken hebben) waar we FAQ's / HOWTO's / tutorials voor kunnen gebruiken/aanmaken.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:11 schreef Swetsenegger het volgende:
Sowieso, is het niet voor ons allemaal eens een goed idee om tutorials te maken. Ik kan me voorstellen dat prutsers zoals mijzelf de wat simpelere tuts schrijven, (database results over meerdere pages spreiden enzo) en de goden schrijven dan OO tuts.
Mij welquote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:39 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Daarin werd mij niet duidelijk dat hij een login had
quote:Ik probeer een pagina op een website binnen te halen middels file_get_contents(). Gaat allemaal goed, alleen omdat dit een beveiligde pagina is (joomla-cms) krijg ik dan niet de hele inhoud van de pagina te zien, maar de mededeling "je bent niet gemachtigd, etc". Logisch, want ik ben niet ingelogd op die site.
(...)
disclaimer: het gaat om het automatisch inlezen van een grote pagina met data waar ik wel toegang tot heb via de browser, maar dus niet via een script
Doe de groeten aan Thijs als je hem ziet.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:59 schreef CraZaay het volgende:
Halleluja!Wij doen echt alles met Ruby on Rails, tenzij een opdrachtgever expliciet PHP of Java wil.
Als er een bug in RoR code zit, wordt dat meestal al heel snel opgemerkt omdat veel mensen het gebruiken. Ik heb wel eens last gehad van een memory leak in RoR waardoor een app ontzettend traag was als ie in debug mode wordt gedraaid. Dan is die extra laag wel een nadeel.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:11 schreef JeRa het volgende:
Ruby on Rails en alle andere implementaties van een geautomatiseerd MVC-concept zullen bij mij nooit de voorkeur krijgen. Als er iets is wat ik haat dan is het wel code obfuscatie door generatie. Als ik ooit een performanceprobleem in een applicatie heb is het nu ontzettend gemakkelijk in mijn MVC-model om het probleem te traceren en te debuggen, terwijl bij RoR een bugje in RoR de oorzaak kan zijn. Tuurlijk kan het in PHP ook, maar bij RoR heb je er nog een extra laag bovenop.
Verder is Ruby echt een kotstaal.[/mening]
quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:12 schreef Sjoe538 het volgende:
Een tutorial schrijven in het Nederlands kan ik wel doen, maar ik heb zo het gevoel dat zoiets er al is.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:11 schreef Swetsenegger het volgende:
Heb je geen zin om eens een tut te schrijven voor dit topic?
Op die manier krijg je dan in php voor dummies een mooie leercurve. Want een goede tut linken we natuurlijk in de OP.
Je wilt dus gewoon de huidige dag hebben? Volgens mij kan dat met day(currentdate()), of day(now()), afhankelijk van wat je gebruikt. Wel een tijdje geleden dat ik iets met SQL heb gedaan, dus kan er naast zittenquote:
Maar ik zou het dan graag met oefeningen uitbereiden, waarbij voor mij part alleen met pseudo-code gewerkt wordt. Een goede voorbereiding en goede eerste opzet van classes is het belangrijkst.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:00 schreef smesjz het volgende:
[..]
Een tutorial schrijven in het Nederlands kan ik wel doen, maar ik heb zo het gevoel dat zoiets er al is.
| 1 |
| 1 |
En met day(getdate())? Weet nog dat ik hier ook nog mee heb zitten klotenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:43 schreef Sjoe538 het volgende:
[ code verwijderd ]
now is not a recognized function name
[ code verwijderd ]
currentdate is not a .. etc.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 | passagier.inchecktijdstip, sum(bagageobject.gewicht) AS 'Totaal gewicht' FROM passagier INNER JOIN vlucht ON passagier.vluchtnummer = vlucht.vluchtnummer INNER JOIN bagageobject ON bagageobject.passagiernummer = passagier.passagiernummer WHERE day(vlucht.vertrektijd) = day(passagier.inchecktijdstip) and day(getdate()) GROUP BY passagier.passagiernummer, passagier.naam, passagier.vluchtnummer, vlucht.vertrektijd, passagier.balienummer, passagier.inchecktijdstip ORDER BY vlucht.vertrektijd, passagier.passagiernummer |
Na de AND moet een compleet nieuwe statement komen.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:22 schreef Sjoe538 het volgende:
Er moet nog iets achter / tussen de getdate functie?
| 1 2 3 4 5 6 | day(getdate()) = day(vlucht.vertrektijd) GROUP BY passagier.passagiernummer, passagier.naam, passagier.vluchtnummer, vlucht.vertrektijd, passagier.balienummer, passagier.inchecktijdstip ORDER BY vlucht.vertrektijd, passagier.passagiernummer |
Je kijkt nu alleen naar de dag. Als je jaar er bij wilt moet je ook nog year(bla)=year(getdate()) er bij doen natuurlijk.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:33 schreef Sjoe538 het volgende:
[ code verwijderd ]
Doet het wel, geeft alleen een datum van ergens in 2006 weer.. dus klopt nog niet..
zucht.. tuurlijk.. Ik kijk er vanavond wel verder na.. eerst werken.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 16:36 schreef Aibmi het volgende:
[..]
Je kijkt nu alleen naar de dag. Als je jaar er bij wilt moet je ook nog year(bla)=year(getdate()) er bij doen natuurlijk.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | passagier.inchecktijdstip, sum(bagageobject.gewicht) AS 'Totaal gewicht' FROM passagier INNER JOIN vlucht ON passagier.vluchtnummer = vlucht.vluchtnummer INNER JOIN bagageobject ON bagageobject.passagiernummer = passagier.passagiernummer WHERE day(vlucht.vertrektijd) = day(passagier.inchecktijdstip) and month(vlucht.vertrektijd) = month(passagier.inchecktijdstip) and year(vlucht.vertrektijd) = year(passagier.inchecktijdstip) and day(getdate()) = day(vlucht.vertrektijd) and month(getdate()) = month(vlucht.vertrektijd) and year(getdate()) = year(vlucht.vertrektijd) GROUP BY passagier.passagiernummer, passagier.naam, passagier.vluchtnummer, vlucht.vertrektijd, passagier.balienummer, passagier.inchecktijdstip ORDER BY vlucht.vertrektijd, passagier.passagiernummer |
Ik wil dit eigenlijk doen aan de hand van het volgende. Op een forum dat ik maak kan een reactie bewerkt worden, aangezien de reacties verdeeld zijn over meerdere pagina's wil ik dat na het bewerken de gebruiker automatisch naar zijn reactie gaat op bijvoorbeeld pagina 2. Daarom wil ik dus weten wat de positie is van de reactie in kwestie. Hopelijk is deze uitleg iets duidelijk.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 17:38 schreef Chandler het volgende:
LIMIT 45, 15 = vanaf 45 t/m 60..
Dat gaat je niet makkelijk lukken zonder ofwel handmatig te tellen via PHP of een slimme LIMIT, of er een aparte counter aan te hangen die de positie van een bericht in een topic weergeeft. Die moet je dan wel bij elke delete e.d. aanpassenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:03 schreef Pelgrim het volgende:
[..]
Ik wil dit eigenlijk doen aan de hand van het volgende. Op een forum dat ik maak kan een reactie bewerkt worden, aangezien de reacties verdeeld zijn over meerdere pagina's wil ik dat na het bewerken de gebruiker automatisch naar zijn reactie gaat op bijvoorbeeld pagina 2. Daarom wil ik dus weten wat de positie is van de reactie in kwestie. Hopelijk is deze uitleg iets duidelijk.
Example 2. wordwrap() examplequote:Op dinsdag 30 januari 2007 18:52 schreef Chandler het volgende:
Kleine vraag.. Stel ik heb het volgende.
Ditiseenheleleukevraag,alleenzittenallewoordenaanelkaar.
Dit is een stukje text die een layout naar de mallemoer kan helpen, heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan uitvullen zodat de text onder elkaar komt ipv de layout verneukt?
| 1 2 3 4 5 6 | $text = "A very long woooooooooooord."; $newtext = wordwrap($text, 8, "n", 1); echo "$newtextn"; ?> |
| 1 2 3 4 | long wooooooo ooooord. |
ehhm, in het CSS overflow: hidden of overflow: scroll gebruiken. Maar is totaal niet ideaal dus.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 18:52 schreef Chandler het volgende:
Kleine vraag.. Stel ik heb het volgende.
Ditiseenheleleukevraag,alleenzittenallewoordenaanelkaar.
Dit is een stukje text die een layout naar de mallemoer kan helpen, heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan uitvullen zodat de text onder elkaar komt ipv de layout verneukt?
Wordwrap() is inderdaad handig om lange strings te 'breken'. Maar een nog simpele oplossing kan via simpele HTML en CSS.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:17 schreef splendor het volgende:
[..]
Example 2. wordwrap() example
[ code verwijderd ]
This example would display:
[ code verwijderd ]
http://nl2.php.net/manual/en/function.wordwrap.php
Toevallig vandaag tegengekomen op zoek naar iets anders.![]()
Het probleem alleen is dat iemand die zijn lettergrootte van de browser anders ingesteld heeft staan vaak alsnog je layout verknalt.
divje met een width gaat niet werken.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 19:27 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Wordwrap() is inderdaad handig om lange strings te 'breken'. Maar een nog simpele oplossing kan via simpele HTML en CSS. :) Gewoon een div layer gebruiken waar het betreffende stukje tekst in moet. Fok doet dit ook als ik het goed heb. Ik ben zelf niet zo dol op wordwrap(), beetje lompe functie vind ik het.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | <head> <style type="text/css"> div {width: 10px;} </style> </head> <body> <div>Ditiseenheleleukevraag,alleenzittenallewoordenaanelkaar</div> </body> </html> |
Okay, het is dus alleen door middel van trial&error te doen. Had ik ook al gedacht, eigenlijk. Het gaat trouwens om een Joomla-site, dus misschien iemand al bekend met wat daar zoal wordt gecheckt? Ik had zelf geprobeerd alle cookies die ik van die site heb mee te sturen in een HTTP-header, gecombineerd met file_get_contents, maar dit geeft dus een 'redirection limit' error.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 14:30 schreef JeRa het volgende:
Door een beetje te testen kun je er vrij simpel achterkomen waar jij op controleert
Ik zal een tutorial schrijven a.d.h.v. tenminste twee classes: Student en Vak (of Project) en misschien dat ik er nog een paar bij verzin als dat nuttig is.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 15:14 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik zou het graag zien.
Top, het gaat mij ook om de OO aanpak, als het kwartje valt kan ik de rest zelf welquote:Op dinsdag 30 januari 2007 23:41 schreef smesjz het volgende:
[..]
Ik zal een tutorial schrijven a.d.h.v. tenminste twee classes: Student en Vak (of Project) en misschien dat ik er nog een paar bij verzin als dat nuttig is.
Lijkt je dat wat?
Het gaat mij vooral om een OO aanpak en niet zo zeer om direct een OO CMS neer te zetten.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | $text = "in deze zin zit een heeeeeeelerglangwoooooooooooorddienietdoordebeugelkan dus gesplitst moet worden!"; $x = explode(" ", $text); foreach ($x as $id => $key) { if (strlen($key) > 20) { $x[$id] = wordwrap($key, 20, "- ", 1); } } echo implode(" ", $x); ?> |
Hopen dat mensen dan geen "dus..." of "B.V.D." gaan schrijvenquote:Op woensdag 31 januari 2007 14:03 schreef the_disheaver het volgende:
Ja, en ook via regex komma's en andere puntjes waar geen spatie achter staan een spatie geven, en hetzelfde voor spaties voor hoofdletters (dit dan pas uitvoeren als een woord meer dan 20 tekens heeft)
Wel de regex uitbreiden dat ie bij meerdere puntjes alleen de laatste pakt, meerdere hoofdletters achter elkaar negeert en B.V.D. wijzigd in 'dank'quote:Op woensdag 31 januari 2007 14:45 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Hopen dat mensen dan geen "dus..." of "B.V.D." gaan schrijven
edit: oh, je zegt erbij dat je dat alleen voor > 20 karakters doetnevermind
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | <HTML><HEAD></HEAD><BODY> /* Variabele voor connectie naar MySQL Server */ $hostname = 'localhost'; $username = 'ma**'; $password = 'console'; /* Variabele voor selecteren juiste database */ $database_name = 'ma***'; /* Connecteren aan juiste server en database */ $connection = mysql_connect($hostname,$username,$password) or die ("Kan geen connectie maken met de Database server!"); $db = mysql_select_db($database_name,$connection) or die ("Database kan niet gevonden worden!"); /* Query Library */ $query01 = 'SELECT * FROM ToDo WHERE READY = "0"'; /* Result Library*/ $result01 = mysql_query($query01) or die ("Kan de query niet uitvoeren (Query01)"); echo "<B>Overzicht openstaande activiteiten</B>"; echo "<P>"; echo "<TABLE BORDER='1'>"; while ($row01 = mysql_fetch_array($result01)) { extract($row01); echo "<TR><TD>$OMS</TD> <TD>$MEMO</TD></TR>"; } echo "</TABLE>"; mysql_close($connection); </BODY></HTML> ?> |
| 1 |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | /* Variabele voor connectie naar MySQL Server */ $hostname = 'localhost'; $username = 'ma***'; $password = 'console'; /* Variabele voor selecteren juiste database */ $database_name = '***usdb'; /* Connecteren aan juiste server en database */ $connection = mysql_connect($hostname,$username,$password) or die ("Kan geen connectie maken met de Database server!"); $db = mysql_select_db($database_name,$connection) or die ("Database kan niet gevonden worden!"); /* Query Library */ $query01 = 'SELECT * FROM ToDo WHERE READY = "0"'; /* Result Library*/ $result01 = mysql_query($query01) or die ("Kan de query niet uitvoeren (Query01)"); echo "<B>Overzicht openstaande activiteiten</B>"; echo "<P>"; echo "<TABLE BORDER='1'>"; while ($row01 = mysql_fetch_array($result01)) { extract($row01); echo "<TR><TD>$OMS</TD> <TD>$MEMO</TD></TR>"; } echo "</TABLE>"; mysql_close($connection); ?> |
| 1 2 3 | <?php php-code... |
| 1 2 3 | print "<html> etc"; php code... |
| 1 |
| 1 |
| 1 |
| 1 2 3 4 | echo "<head>"; echo "<title>"; enzovoorts. |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | echo "<html> <head> <title></title> </head> <body> <table border=\"0\"> <tr> <td> enzovoorts"; ?> |
quote:Op donderdag 1 februari 2007 01:26 schreef markiemark het volgende:
Even een snelle vraag.. Kan ik met php de naam van een directory wijzigen. In mijn script maak ik directory's aan, maar deze wil ik kunnen wijzigen.. Iemand een idee hoe? Wissen (rmdir()) en opnieuw aanmaken is geen optie..
Als ik aan een nieuwe layout of iets dergelijks begin, dan maak ik gewoon eerst de HTML af. Pas wanneer ik op het punt kom dat ik echt PHP code moet gaan gebruiken om bijvoorbeeld MySQL records te weergeven, dan zet ik de boel om. Meestal betekent dat voor mij slechts dat ik door middel van Kladblok " vervang door \", PHP moet openen en sluiten ( <? en [/b]?>[/b]) en de boel in een echo() te zetten. :)quote:Op woensdag 31 januari 2007 21:09 schreef JortK het volgende:
ja html snap ik wel... maar nu het stuk PHP erbij maakt het in een keer een stuk moeilijker :)
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | <div id="container"> <div id="header"> <div id="logo"></div> <h2 class="verborgen">Navigatie</h2> <ul class="navigatie"> |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | echo "<body> <div id=\"container\"> <div id=\"header\"> <div id=\"logo\"></div> <h2 class=\"verborgen\">Navigatie</h2> <ul class=\"navigatie\">"; ?> |
Tis voor 'Intern' gebruikquote:Op donderdag 1 februari 2007 11:24 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
Als ik aan een nieuwe layout of iets dergelijks begin, dan maak ik gewoon eerst de HTML af. Pas wanneer ik op het punt kom dat ik echt PHP code moet gaan gebruiken om bijvoorbeeld MySQL records te weergeven, dan zet ik de boel om. Meestal betekent dat voor mij slechts dat ik door middel van Kladblok " vervang door \", PHP moet openen en sluiten ( <? en [/b]?>[/b]) en de boel in een echo() te zetten.
Stel je het volgende stukje HTML eens voor:
[ code verwijderd ]
Ga je dat simpelweg omzetten naar PHP dan krijg je dus dit:
[ code verwijderd ]
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | // code hier! // hieronder zit de sluit tag, maar die zie je niet op FOK? (BUGGG!) <html> <head> <title>Voorbeeld</title> </head> <body> // ^^ open tag // php scripting etc. // hier onder weer een sluit tag! </body> </html> ?> |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 | // code hier! // hieronder zit de sluit tag, maar die zie je niet op FOK? (BUGGG!) ?> <html> <head> <title>Voorbeeld</title> </head> <body> <?php // ^^ open tag // php scripting etc. // hier onder weer een sluit tag! ?> </body> </html> |
Mijn highlighter maakt onderscheidt tussen html en php. Als ik alle html parse mis ik dat.quote:Op donderdag 1 februari 2007 11:58 schreef Tuvai.net het volgende:
Klopt, maar ik vind het gewoon onhandig qua syntaxis. Ik heb in m'n eigen PHP bestanden altijd alles volledig in PHP, ook de HTML die geparsed word. Het is voor mij dan ook een gewende om met gebackslashde HTML code te werken.Het aantal tekens maakt verder geen mallemoer uit.
Het gaat niet om herkenning het gaat om een verschil tussen php en html highlighting. PHP designer maakt een verschil in highlighting tussen php en html en dat kan best handig zijn (commentaar in php en html is dus onderscheiden. Best handig, want tenslotte is html commentaar WEL zichtbaar in je source). Zodra je html door php parsed zal de editor de html als inhoud van je functie/language construct highlighten en niet als html functies.quote:Op donderdag 1 februari 2007 12:41 schreef Tuvai.net het volgende:
Ik heb altijd met Notepad (+) gewerkt en sinds kort met Notepad++ (met highlighting). Heb geen problemen met de herkenning of iets dergelijks. Maar ik werk dan ook al wat jaartjes op deze manier.
Je kan ipv die toch gewoon een andere opdracht/functie/what ever in je else stoppen.quote:Op donderdag 1 februari 2007 12:47 schreef __Saviour__ het volgende:
kun je als een sql verbinding/opdracht niet lukt ipv de die("tekst") opdracht ook iets anders laten uitvoeren, gewoon een compleet ander stuk van het script?
| 1 2 3 4 5 | // doe iets }else{ //doe iets anders } |
wat je nu hebt is dan:quote:Op donderdag 1 februari 2007 12:47 schreef __Saviour__ het volgende:
kun je als een sql verbinding/opdracht niet lukt ipv de die("tekst") opdracht ook iets anders laten uitvoeren, gewoon een compleet ander stuk van het script?
| 1 2 3 4 | { // code hier } |
Nee volgens mij op die manier 1 functie.quote:Op donderdag 1 februari 2007 12:53 schreef __Saviour__ het volgende:
ok, dus dit zou moeten werken?
[ code verwijderd ]
quote:Op donderdag 1 februari 2007 12:58 schreef __Saviour__ het volgende:
en die manier van jou? kan ik daar wel een variable toewijzen aan de verbinding?
anders heb er je er toch niks aan, dan kun je niet naar die verbinding verwijzen
| 1 2 3 4 5 6 | if($con!=FALSE){ // doe iets }else{ //doe iets anders } |
OF het er nou 1 of 100 zijn, maakt allemaal niks uit.quote:Op donderdag 1 februari 2007 13:32 schreef JortK het volgende:
Volgende uitdaging is het wegschrijven van meerdere records..
Ik vul een form in met drie rijen.. en die moeten met een druk op de knop allemaal weggeschreven worden als aparte regels
Kijken of ik hier uit kan komen (mochten jullie voorbeeldscripts hebben, graag)
| 1 2 3 4 5 6 | if($_POST['actie']=='verzenden'){ mysql_query("INSERT INTO bla (veld) VALUES ('inhoud van vledje bla')"); header("location:bestand.php"); } ?> |
Alleen ik werk er meequote:Op donderdag 1 februari 2007 13:37 schreef Tuvai.net het volgende:
[..]
OF het er nou 1 of 100 zijn, maakt allemaal niks uit.
Meestal heb je, wanneer een formulier gepost word middels _POST, een dergelijk PHP script:
[ code verwijderd ]
mysql_query() en header() zijn dan beide functies die aangeroepen worden, en afgesloten worden met ;. In feite heb je met een scriptje waar 3 records weggeschreven moeten worden precies hetzelfde, maar dan 3 keer een mysql_query(). header() heb ik er trouwens bij gezet. Het header() regeltje boven redirect je door naar 'bestand.php', zodat de scriptuitvoer niet herhaald kan worden door middel van een refresh.
Oh en Jort, als je met formulieren gaat werken waar gebruikers input leveren, wees je dan wel voorzichtig met 'SQL injection'?
Nog iets korterquote:
| 1 2 3 4 5 | // doe iets }else{ //doe iets anders } |
Ik heb in het verleden wel functies geschreven die gewoon bestonden.quote:Op donderdag 1 februari 2007 14:45 schreef JortK het volgende:
als ik dat zo zie heeft PHP voor alles wel een functie gemaakt lol
Deels vind ik het wel jammer maar aan de andere kant maakt het scripten ook weer heel gemakkelijkquote:Op donderdag 1 februari 2007 15:19 schreef Swetsenegger het volgende:
Ik heb in het verleden wel functies geschreven die gewoon bestonden.
Tegenwoordig zoek ik wel even goed in de manual
Ik denk dat er nog genoeg te scripten overblijft. Maar als je eht echt jammer vind, raadt ik je assembley aan.... Daar mag je ALLES zelf verzinnen (behalve optellen, aftrekken en delen enzo)quote:Op donderdag 1 februari 2007 16:29 schreef Chandler het volgende:
[..]
Deels vind ik het wel jammer maar aan de andere kant maakt het scripten ook weer heel gemakkelijk
Je kan natuurlijk ook altijd nog je eigen programmeertaal implementeren en zelf een compiler ervoor schrijven.quote:Op donderdag 1 februari 2007 16:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog genoeg te scripten overblijft. Maar als je eht echt jammer vind, raadt ik je assembley aan.... Daar mag je ALLES zelf verzinnen (behalve optellen, aftrekken en delen enzo)
Ooit eens 1 progie mee gemaakt om de scherm mode naar mode 13 te veranderenquote:Op donderdag 1 februari 2007 16:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik denk dat er nog genoeg te scripten overblijft. Maar als je eht echt jammer vind, raadt ik je assembley aan.... Daar mag je ALLES zelf verzinnen (behalve optellen, aftrekken en delen enzo)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |