Door phpinfo() of phpversion() te gebruiken kom je erachter of PHP5 daadwerkelijk werkt.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:20 schreef splendor het volgende:
Zou het kunnen dat er toch nog ergens php bestanden zijn achtergebleven?
Die werkte wel gewoon, daarmee hebben we zijn sessie instelling vergeleken met die van mij. Of is het zo dat je echt heel gericht op zoek moet gaan om te kijken of er ergens stukjes php4 zijn achtergebleven?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:25 schreef JeRa het volgende:
[..]
Door phpinfo() of phpversion() te gebruiken kom je erachter of PHP5 daadwerkelijk werkt.
Als PHP zegt dat ie op versie 5 draait, dan is de kans klein dat er ergens stukjes PHP4 achter zijn geblevenquote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:31 schreef splendor het volgende:
[..]
Die werkte wel gewoon, daarmee hebben we zijn sessie instelling vergeleken met die van mij. Of is het zo dat je echt heel gericht op zoek moet gaan om te kijken of er ergens stukjes php4 zijn achtergebleven?
Iemand hier nog een brauwseltje voor ? punt waar ik tegenaanloop is dat je een string moet opgeven welke de bron is.quote:Op donderdag 25 januari 2007 23:52 schreef profielnaam het volgende:
ik wil een RSS waarin de verkeerde spelling staat van een bepaald woord alsnog omzetten naar html maar dan met de mogelijkheid een woord bijvoorbeeld: "acces" te renamen naar het juiste woord "access" is dit mogelijk bijv met een if of foreach statement, hoe zou dit in zn werk gaan ?
Je kan natuurlijk ook gewoon een auto incrediment veld toevoegen.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:29 schreef Chandler het volgende:
Vraagje!
Stel je hebt een tabel met heel veel velden en records... echter mis je de record ID. En je wilt iets verwijderen... maar data in dit tabel kan voor meerdere gebruikers gelijk zijn aan elkaar (op username na dan) dan zijn er 2 opties.
1. Delete alles met de zelfde teksten die jij wilt laten verwijderen
2. Delete het record met LIMIT
Welke gebruiken jullie? en waarom?
Je zegt toch dat de username uniek is? Dan kun je dat toch als unieke factor gebruiken?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 12:29 schreef Chandler het volgende:
Vraagje!
Stel je hebt een tabel met heel veel velden en records... echter mis je de record ID. En je wilt iets verwijderen... maar data in dit tabel kan voor meerdere gebruikers gelijk zijn aan elkaar (op username na dan) dan zijn er 2 opties.
1. Delete alles met de zelfde teksten die jij wilt laten verwijderen
2. Delete het record met LIMIT
Welke gebruiken jullie? en waarom?
Nee want een dubbele versie van auto_incre werkt niet. ivm sub_id's die in het tabel zelf verwerkt zitten, maar ik verwijder nu gewoon op datum en tekst...quote:Op zondag 28 januari 2007 04:04 schreef Tiemie het volgende:
[..]
Je kan natuurlijk ook gewoon een auto incrediment veld toevoegen.![]()
Correct, en ik heb het fout gezegd in sommige tabellen is de username uniek, maar in vele niet... daar zit weer een auto_incre... op 2 velden (combi dus) bv user & linkidquote:Op zondag 28 januari 2007 11:43 schreef CraZaay het volgende:
Je zegt toch dat de username uniek is? Dan kun je dat toch als unieke factor gebruiken?
LIMIT heb je weinig aan, je verwijdert dan de eerste n matches, zonder controle te hebben welke dat dan precies zijn
| 1 2 3 4 5 6 7 | HuHu 0 JeRa 0 Piet 0 Piet 1 Piet 2 Kees 0 |
Correct uniek op 2 velden...quote:Op zondag 28 januari 2007 17:15 schreef JeRa het volgende:
@Chandler
Hoezo een 'dubbele versie' van een AUTO_INCREMENT? Zit er al eentje op dan? Want dat zou betekenen dat je al een unieke key hebt.
quote:Op zondag 28 januari 2007 17:18 schreef HuHu het volgende:
@ JeRa: volgens mij bedoeld hij dit:
[ code verwijderd ]
Als er dus dubbele namen zijn, dan wordt het Nummer veld opgehoogt, zodat de rij uniek blijft. Maar dan kan je gewoon de combinatie van naam & nummer gebruiken als uniek ID.
Jah klopt... een AUTO-INCREMENT werkt inderdaad niet zo, maar ik vermoedde dat hij het dus verkeerd verwoordde.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:30 schreef JeRa het volgende:
@HuHu
Op die manier werkt een AUTO_INCREMENT niet, die hoogt bij elke rij de waarde op. Daarom snap ik ook niet waarom een tweede AUTO_INCREMENT 'niet werkt'.
Maar goed, je kunt gewoon een PK op die twee velden aanmaken idd.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 | <p><a href="javascript:InsertContent('spoiler')" class="link">Find out the spoiler !</a></p> <div id="spoiler" style="font-size: 24px; display: none;"> <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0> <TBODY> <TR> <TD> <?php include ('include.php'); ?> </TD> </TR> </TBODY> </TABLE> <script type="text/javascript" language="JavaScript"><!-- function InsertContent(d) { document.getElementById(d).style.display = ""; } //--></script> </div> |
Het zou wel moeten kunnen met AJAX geloof ik..quote:Op zondag 28 januari 2007 20:46 schreef profielnaam het volgende:
Hee ik probeer php code binnen een javascript uit te voeren, de php moet zich includen in dit javascriptje. Ik weet dat php server side is en javascript client side en dat het daarom niet zou moeten werken.
Maar het resultaat wat ik verlang.. moet toch wel mogelijk zijn ? dus eigenlijk de code die hier beneden staat.
[ code verwijderd ]
Nee... zoals je het daar hebt staan is het niet mogelijk.quote:Op zondag 28 januari 2007 20:46 schreef profielnaam het volgende:
Hee ik probeer php code binnen een javascript uit te voeren, de php moet zich includen in dit javascriptje. Ik weet dat php server side is en javascript client side en dat het daarom niet zou moeten werken.
Maar het resultaat wat ik verlang.. moet toch wel mogelijk zijn ? dus eigenlijk de code die hier beneden staat.
[ code verwijderd ]
zou het wel kunnen als je de php functies gewoon in je page zelf gooit, ipv te includen (aanroepen, zoals jij zei ?)quote:Op zondag 28 januari 2007 21:09 schreef HuHu het volgende:
[..]
Nee... zoals je het daar hebt staan is het niet mogelijk.
De uitvoer van de PHP code wordt namelijk IN het document gezet, en niet de PHP functies zelf. Je kan deze dus niet meer aanroepen.
Eventueel kan je met behulp van AJAX een verzoek doen aan de server, daar de functie laten uitvoeren, en het resultaat terug laten sturen. Zie daarvoor bijvoorbeeld: http://www.prototypejs.org/.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 | ?> <HTML><HEAD></HEAD><BODY> <?php /* Variabele voor connectie naar MySQL Server */ $hostname = '***'; $username = '***'; $password = '***'; /* Variabele voor selecteren juiste database */ $database_name = 'maximusdb'; /* Connecteren aan juiste server en database */ $connection = mysql_connect($hostname,$username,$password) or die ("Kan geen connectie maken met de Database server!"); $db = mysql_select_db($database_name,$connection) or die ("Database kan niet gevonden worden!"); echo '<form action="form_add_todo.php" method="POST"> <input type = "text" name = "Omschrijving"> <input type = "text" name = "Memo"> <input type = "submit" value = "OK!"></form>'; mysql_close($connection); ?> </BODY></HTML> |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 | ?> <HTML><HEAD></HEAD><BODY> <?php /* Variabele voor connectie naar MySQL Server */ $hostname = '***'; $username = '****'; $password = '****'; /* Variabele voor selecteren juiste database */ $database_name = 'maximusdb'; /* Connecteren aan juiste server en database */ $connection = mysql_connect($hostname,$username,$password) or die ("Kan geen connectie maken met de Database server!"); $db = mysql_select_db($database_name,$connection) or die ("Database kan niet gevonden worden!"); /* Form code */ $omschrijving = strip_tags(trim($_POST["Omschrijving"])); $memo = strip_tags(trim($_POST["Memo"])); /* Query Library */ $query01 = "INSERT INTO todo (OMS, MEMO, READY) VALUES ($omschrijving, $memo, '0')"; /* Result Library */ $result01 = mysql_query($query01) or die ("Kan de query niet uitvoeren (query01)"); mysql_close($connection); ?> </BODY></HTML> |
| 1 2 3 | Notice: D:DownloadsYou Know MeGeeckerDBform_add_todo.php line 21 - Undefined index: Memo |
Dan moet je er JavaScript functies van maken, dan is het geen enkel probleem. Je kan dan echter niet communiceren met de server.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:29 schreef profielnaam het volgende:
[..]
zou het wel kunnen als je de php functies gewoon in je page zelf gooit, ipv te includen (aanroepen, zoals jij zei ?)
| 1 2 | VALUES ('$omschrijving', '$memo', '0')"; |
Er moeten quotes rond de VALUES in je query.quote:Op zondag 28 januari 2007 21:36 schreef JortK het volgende:
Ik heb net me eerste stapjes met PHP gezet, en heb een form gemaakt:
[ code verwijderd ]
En die roept dit bestand aan:
[ code verwijderd ]
Nu krijg ik de volgende meldingen wanneer ik de OK! knop indruk in me form:
[ code verwijderd ]
Wie kan me vertellen waarom hij het record niet aan de database toevoegd?
| 1 2 | VALUES ('{$omschrijving}', '{$memo}', '0')"; |
| 1 2 | VALUES ('" . $omschrijving . "', '" . $memo . "', '0')"; |
Omdat het een paar milliseconden trager is (je gebruikt dubbele quotes voor een string die je eigenlijk niet geparsed wilt hebben)?quote:Op zondag 28 januari 2007 22:12 schreef Chandler het volgende:
[ code verwijderd ]
waarom niet gewoon zo? is ook mooier in je hightlighting editor
Wat een zeldzaam ranzig datamodelquote:Op zondag 28 januari 2007 17:18 schreef HuHu het volgende:
@ JeRa: volgens mij bedoeld hij dit:
[ code verwijderd ]
Als er dus dubbele namen zijn, dan wordt het Nummer veld opgehoogt, zodat de rij uniek blijft. Maar dan kan je gewoon de combinatie van naam & nummer gebruiken als uniek ID.
Jij hebt geen editor die variabelen in een dubbelgequote string (al dan niet tussen {} ) highlight?quote:Op zondag 28 januari 2007 22:12 schreef Chandler het volgende:
[ code verwijderd ]
waarom niet gewoon zo? is ook mooier in je hightlighting editor
maar hoe zorg ik dat ik dit geautomatiseerd kan aanpasen?quote:Op vrijdag 26 januari 2007 17:29 schreef DoDie het volgende:
Je hebt een ID dus bijv Record 1 heeft ID 1. Dan pak je de ID van Waarde 1, ID + 3 is dus waarde 4 ed
Is het echt sneller? maar werkt het dan ook met $_POST etc?quote:Op zondag 28 januari 2007 23:21 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Omdat het een paar milliseconden trager is (je gebruikt dubbele quotes voor een string die je eigenlijk niet geparsed wilt hebben)?
Zo zeldzaam is het niet hoorquote:
quote:Op zondag 28 januari 2007 23:51 schreef JeRa het volgende:
Valt wel mee, m:n koppeltabellen zien er 'ongeveer' ook zo uit.
Om te koppelen ja, waarbij in dat geval 'nummer' een verwijzing is naar een record in een andere tabel neem ik aan. Wat ik ervan begrepen heb is Chandler's tabel geen koppeltabel, maar wordt 'nummer' gebruikt om uniciteit aan te geven (standaard 0, tenzij er al een record met een bepaalde username is, dan ophogen).quote:Op zondag 28 januari 2007 23:51 schreef JeRa het volgende:
[..]
Valt wel mee, m:n koppeltabellen zien er 'ongeveer' ook zo uit.
Ja, maar het verschil is echt minimaal.quote:Op maandag 29 januari 2007 09:42 schreef Chandler het volgende:
[..]
Is het echt sneller? maar werkt het dan ook met $_POST etc?
Om consequent te zijn gebruik ik altijd exact dezelfde coding style, in mijn geval voor strings dus enkele quotes (apostrofes) en concatenatie om variabelen in te voegen.quote:Op maandag 29 januari 2007 10:08 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Ja, maar het verschil is echt minimaal.
Tja bv voor een link tabel. (met meerdere gebruikers)quote:Op maandag 29 januari 2007 10:04 schreef CraZaay het volgende:
Voor zover ik weet is dat in dagelijks MySQL gebruik niet echt normaal. Ik zou het iig nooit gebruiken. Of begrijp ik de werking van je tabel verkeerd Chandler?
LOL, ik gebruik ook altijd " . $blaat . " gewoon om het feit dat ik idd ook consequent wil zijn in mijn coding stylequote:Op maandag 29 januari 2007 11:04 schreef JeRa het volgende:
Om consequent te zijn gebruik ik altijd exact dezelfde coding style, in mijn geval voor strings dus enkele quotes (apostrofes) en concatenatie om variabelen in te voegen.
Echter ben ik ook van mening dat je, zodra je dat nodig hebt om tijdswinst te boeken, er iets fundamenteels mis is aan je script.
Gebruik je dan ook enkele qoutes voor sql strings? Dan moet je dus een heleboel qoutejes escapen. Dat lijkt me niet handig en het maakt het er ook niet leesbaarder op.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:04 schreef JeRa het volgende:
[..]
Om consequent te zijn gebruik ik altijd exact dezelfde coding style, in mijn geval voor strings dus enkele quotes (apostrofes) en concatenatie om variabelen in te voegen.
Jouw 'dan moet je dus' klopt van geen kantenquote:Op maandag 29 januari 2007 11:50 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Gebruik je dan ook enkele qoutes voor sql strings? Dan moet je dus een heleboel qoutejes escapen. Dat lijkt me niet handig en het maakt het er ook niet leesbaarder op.
| 1 2 3 4 5 6 | $stmt = $db->prepare('INSERT INTO "tabel" ("userid", "value") VALUES (:userid, :value)'); $stmt->bindParam('userid', $userid); // integer $stmt->bindParam('value', $value); // string $res = $stmt->execute(); ?> |
Ah, dan begreep ik je verkeerd. 'nummer' is dus daadwerkelijk een verwijzing naar een record in een andere tabel? Zo ja, dan vind ik alleen de naamgeving waardeloosquote:Op maandag 29 januari 2007 11:17 schreef Chandler het volgende:
[..]
Tja bv voor een link tabel. (met meerdere gebruikers)
userid
linkid
link
auto_incr zit op userid incombi met linkid oftewel bij 0 links is linkid 0 bij 9 links is linkid=9 en dat voor iedere gebruiker zo... maar goed, het is niet een database die ik bedacht heb
| 1 2 3 4 5 | $var = 'string'; $query = "test = '$var'" $query = "test = '{$array[1]}'" ?> |
Dat wat ik daar liet zien is PDO, dus dat kan net zo goed met MySQL of SQL server of wat dan ookquote:Op maandag 29 januari 2007 14:33 schreef CraZaay het volgende:
[..]
99% van de mensen hier zal MySQL gebruiken denk ik
Dat was mss een beetje kort door de bocht.quote:Op maandag 29 januari 2007 11:57 schreef JeRa het volgende:
Jouw 'dan moet je dus' klopt van geen kantenzie een mooi prepared statement voor PgSQL:
Ziet er netjes uit. Is die db class van eigen fabricaat?quote:[ code verwijderd ]
Et voila, snel, uitermate veilig en zonder ook maar iets te hoeven escapen![]()
Rephrase: de meesten hier hakken de SQL-statements rechtstreeks in hun code denk ik (de mensen hier die MVC-concepten e.d. gebruiken zijn op 1 hand te tellen volgens mijquote:Op maandag 29 januari 2007 14:37 schreef JeRa het volgende:
[..]
Dat wat ik daar liet zien is PDO, dus dat kan net zo goed met MySQL of SQL server of wat dan ook
'zowat'? Da's dan net te weinigquote:Op maandag 29 januari 2007 15:15 schreef Chandler het volgende:
Ik controlleer tegenwoordig zowat alle input, of het nu via een cookie, get,post of wat dan ook isheb er een paar leuke includes voor geschreven... altijd handig
Het is gewoon PDOquote:Op maandag 29 januari 2007 14:45 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
Dat was mss een beetje kort door de bocht.
[..]
Ziet er netjes uit. Is die db class van eigen fabricaat?
Waarom geef je bij bindParam() eigenlijk geen type informatie mee, het lijk me dat je dat (meestal) wel nodig hebt. Of wordt die informatie er door de db layer zelf bij gehaald?
Checken of je domein voorkomt in de referer?quote:Op maandag 29 januari 2007 16:40 schreef super-muffin het volgende:
Hoe kan ik makkelijk controleren of een referer afkomstig is van mijn eigen site of extern?
En is_date()?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:59 schreef JeRa het volgende:
[..]
Het is gewoon PDOhttp://nl2.php.net/PDO
En verder is het in PHP gewoon mogelijk om het type te bepalen zonder extra argumenten mee te leveren hoor, daar heb je dingen als is_string() en is_float() voor
Nee, maar ik zet dan ook nooit data of tijden direct zo in de database. Vaak kun je now() of '-infinity' als standaardwaarden gebruiken, en als ik dan toch een willekeurige datum moet invoeren doe ik dat door de datum eerst in PHP te controleren en om te zetten naar een Unix epoch timestampquote:Op maandag 29 januari 2007 16:55 schreef SuperRembo het volgende:
[..]
En is_date()?
Het data type in php hoeft natuurlijk niet overeen te komen met het data type in de database.
quote:
UUID()quote:Op maandag 29 januari 2007 17:12 schreef JortK het volgende:
Weet iemand trouwens of je iets van GUID's aan kan maken in een MySQL database?
MS-SQL heeft hier gewoon newid() voor, maar deze kan ik niet terugvinden in MySQL
Ja daar zat ik ook aan te denken. Met preg_match.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:44 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Checken of je domein voorkomt in de referer?
Die is er, je kunt een scherm tonen met daarin de referer en de bezoeker vragen of hij/zij in die string jouw domeinnaam ziet. Echter is de veiligste methode om het gewoon maar zelf te doen met idd een regular expressionquote:Op maandag 29 januari 2007 17:18 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Ja daar zat ik ook aan te denken. Met preg_match.
Maar ik dacht, misschien is er een makkelijkere manier.
Die zijn er niet. Een 'externe module' is niets generieks, en 'een CMS systeem' ook niet.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:24 schreef Chandler het volgende:
vraagje; weet iemand een tutoriaal over hoe te werken met externe modules m.b.t. een CMS systeem?
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | $uri = "http://www.example.com/index.php?option=blaat"; $contextOptions = array( "http" => array ( "header" => "Cookie: jalUserName=Username;PHPSESSID=abc12345;419f256etc.=532d83678etc.rn" ) ); $context = stream_context_create( $contextOptions ); $page = file_get_contents( $uri, false, $context ); echo $page; ?> |
Hoezo niet? er zijn ook tutorialen over het maken van een CMS zelf (voor standaard pagina's ed) maar is er anders dan een beschrijving hoe anderen werken met externe modules? zou fijn vinden om hier wat meer informatie over te hebben.quote:Op maandag 29 januari 2007 18:06 schreef CraZaay het volgende:
Die zijn er niet. Een 'externe module' is niets generieks, en 'een CMS systeem' ook niet.
Ik weet niet waar je het voor wil gebruiken maar hou er wel rekening mee dat de headers van een website vrij makkelijk zijn aan te passen waardoor een bezoeker ook kan doen alsof hij van jou domein afkomt.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:18 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Ja daar zat ik ook aan te denken. Met preg_match.
Maar ik dacht, misschien is er een makkelijkere manier.
Hij heeft uiteindelijk maar een ander pakket geïnstalleerd (xamp ofzo?) en die deed het wel gelukkig.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 10:36 schreef JeRa het volgende:
[..]
Als PHP zegt dat ie op versie 5 draait, dan is de kans klein dat er ergens stukjes PHP4 achter zijn gebleven
Verder is het een goed idee om de configuratie met elkaar te vergelijken. Zolang die code die je net liet zien de enige relevante code is en je in eerste instantie alleen $_SESSION hebt gebruikt zonder dat dat werkte, is er iets vreemds aan de hand en is het slim om zo even het één en het ander te vergelijken ja.
Zowel met mediumtext als met longtext krijg ik de zelfde error. Het gaat overigens om 4399 tekens, dus waarschijnlijk ligt het ergens anders aan?quote:Op maandag 29 januari 2007 19:48 schreef HuHu het volgende:
Het datatype TEXT kan maar 216+2 bytes aan, oftewel 65538 tekens. Je zou een MEDIUMTEXT (224+2) of LONGTEXT (232+2) kunnen nemen.
Bron: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/storage-requirements.html.
edit:quote:TRADITIONAL is shorthand for "both strict modes, plus a bunch of other restrictions."
This is more like the way that other "traditional" SQL DBMSs act with regard to data checking.
CMS systemen kun je op ontelbare manieren bouwen. 'Externe modules' (wat dat ook moge zijn) ook. Hoe wil je hier dan ooit een tutorial over schrijven, tenzij je definieert wat voor externe module voor welk CMS?quote:Op maandag 29 januari 2007 19:08 schreef Chandler het volgende:
[..]
Hoezo niet? er zijn ook tutorialen over het maken van een CMS zelf (voor standaard pagina's ed) maar is er anders dan een beschrijving hoe anderen werken met externe modules? zou fijn vinden om hier wat meer informatie over te hebben.
Nu wanneer ik de link aanklik naar het script... blijft deze oneindig ladenquote:Op maandag 29 januari 2007 20:50 schreef HuHu het volgende:
Eerder een IIS newbie dan. Heb je alle stappen op deze pagina gedaan: http://www.php.net/manual/en/install.windows.iis.php?
heb je geen infinite loop in je script?quote:Op maandag 29 januari 2007 21:04 schreef JortK het volgende:
[..]
Nu wanneer ik de link aanklik naar het script... blijft deze oneindig laden
AppServ, XAMPPquote:Op maandag 29 januari 2007 22:43 schreef JortK het volgende:
Omdat Apache een fucking foutmelding geeft op de een of andere manier... Is er ook een pakket waarin Apache en PHP al in één zitten... dat net zo lief
IIS ookquote:Op maandag 29 januari 2007 22:43 schreef JortK het volgende:
Omdat Apache een fucking foutmelding geeft op de een of andere manier...
quote:Is er ook een pakket waarin Apache en PHP al in één zitten... dat net zo lief
Nee hoor, ik moest alleen even lachenquote:Op maandag 29 januari 2007 23:12 schreef JortK het volgende:
Ja sorry ik moet leren... dus kan zijn dat ik stomme vragen stel
Hoezo is dat strangequote:Nu heb ik XAMPP geinstalleerd.. Apache draait ook weer (how strange)
Je hebt een fout in je script. je bent een ; of een } ofzo vergeten.quote:Alleen nu als ik het PHP script run krijg ik een blank scherm, en als ik me source bekijk zie ik wel de code staan (de php code)
Iets gaat er dus nog niet goed
Je zit er telkens ééntje te hoogquote:Op maandag 29 januari 2007 19:48 schreef HuHu het volgende:
Het datatype TEXT kan maar 216+2 bytes aan, oftewel 65538 tekens. Je zou een MEDIUMTEXT (224+2) of LONGTEXT (232+2) kunnen nemen.
Je hebt deels gelijk, maar ik zie dus steeds meer scripts komen waarbij men apparte modules kan aanschaffen zoals een gastenboek, galerij, contact formulier, downloads, forum, etc etc etc... nu kun je deze scripts zo in een directory zetten en een installer draaien en klaar is kees!quote:Op maandag 29 januari 2007 20:05 schreef CraZaay het volgende:
[..]
CMS systemen kun je op ontelbare manieren bouwen. 'Externe modules' (wat dat ook moge zijn) ook. Hoe wil je hier dan ooit een tutorial over schrijven, tenzij je definieert wat voor externe module voor welk CMS?
Om het anders te stellen: als je naar een garage gaat en je vraagt of ze een uitbreiding voor een auto kunnen bouwen, wat denk je dat ze dan zeggen?
Je hebt nog nooit met classes gewerkt Chandler? Zie voor meer info: http://nl3.php.net/oopquote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:33 schreef Chandler het volgende:
smesjz: ik ben zelf helaas nog niet erg into OOmaar zou je mij de voordelen daarvan kunnen vertellen en eventueel een voorbeeld?
Tuurlijk wel, maar dan wel simpele oplossingenquote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:52 schreef CraZaay het volgende:
Je hebt nog nooit met classes gewerkt Chandler? Zie voor meer info: http://nl3.php.net/oop
ah, nu snap ik er helemaal de ballen meer van, maar ik ga php.net eens doorspitten.quote:Je kunt classes 'extenden', waardoor deze nieuwe class toegang heeft tot de methods van z'n 'parent'.
Je gebruikt dan dus 1 class voor het standaard werk (dbase, etc), en een extension voor iedere module die je eraan wilt knopen. Dit zou je kunnen gebruiken voor je 'het script heeft een paar verschillende functies die voor alle scripts hetzelfde zijn'-verhaal
Ik dacht dus altijd dat classes vooral makkelijk te gebruiken waren wanneer je vaak dezelfde functies moest aanroepen met verschillende waarden zodat je bv gemakkelijker een 3d berekening kon doen...quote:Op dinsdag 30 januari 2007 10:56 schreef smesjz het volgende:
Een vergelijking tussen OO en functioneel programmeren kan je met een beetje Google werk zelf ook wel vinden.
De verschillen zijn te groot vind ik om zo ff uit te leggen, dat is al door anderen duidelijker gedaan
Ah, nog niet helemaal duidelijk maar ik begin het wat meer te begrijpen.quote:Bij een CMS zou je kunnen een Pagina als een object kunnen beschouwen. Zo'n pagina kan je bijv. tonen, verwijderen, activeren e.d. (methods). En een pagina heeft wat eigenschappen zoals een titel, auteur, status, datum e.d. (properties).
En ieder Pagina object heeft een aantal Content elementen (children) die op hun beurt ook weer kunnen objecten zijn. Zo'n element heeft bijv. een type (video, tekst, link, e.d.) en kan verwijderd worden, gewijzigd, toegevoegd e.d. worden.
Hoeft natuurlijk niet, tis net waar je code voor gebruikt gaat worden...quote:Het brengt wat meer logica in je code denk ik.
Logica in de zin dat je niet OF een hoop variabele global hoeft te maken OF mee als parameter heen en weer hoeft te gooien.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 11:33 schreef Chandler het volgende:
Hoeft natuurlijk niet, tis net waar je code voor gebruikt gaat worden...
Dat heb ik ook. Bij c++, java en zelfs javascript kan ik zat toepassingen bedenken, maar bij php gaat het niet verder als $db->query("select blah from blah where bla='blabla'"); En zelfs daar is het nut tegenover gewone functies mij nauwelijks duidelijkquote:Op dinsdag 30 januari 2007 12:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Het OO kwartje wil bij mij ook maar niet vallen.
Ik begrijp het concept, maar het goed toepassen blijft zo compleet anders denken dan dat ik na 25 jaar functioneel programmeren gewend ben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |