abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58321395
quote:
Op donderdag 17 april 2008 16:14 schreef YPPY het volgende:
Mijn oppaskindje had echt autisme, maar kon heel goed mensen aankijken. Erg lang en intensief zelfs. Zij was ook geobsedeerd door de dood "Ik ga de kop van hem eraf hakken." en snapte echt niet dat iemand anders dan verdrietig kan worden. Zoiets als die tekening omdraaien, is een kwestie van aanwennen, als je dat vaak genoeg zegt, gaat iemand anders dat ook doen. Ik weet niet meer of ze ook 'doen alsof' speelde. Wel dat ze deed alsof ze iemand doodmaakte natuurlijk, dat deed ze wekelijks.

Misschien kun je via MEE een second opinion aanvragen. Zodat je zelf iig achter de diagnose staat, wat de uitkomst ook is.
Hoe kom ik bij Mee? Moet ik daar via via heen weer of kan ik er zonder verwijzingen heen?
The waves you made will always be
pi_58322011
gewoon via mee.nl zoeken waar de dichtsbijzijnde MEE zit en hen bellen.
hoezo overvloed aan tijd? in mijn dromen zeker !
  dinsdag 8 juli 2008 @ 16:06:37 #243
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_59974869
*crosspost*

*persbericht*
quote:
Dieet werkt bij ADHD


EINDHOVEN, 20080708 -- `ADHD zou wel eens een uiting van een allergie kunnen zijn', aldus drs. Lidy Pelsser van het ADHD Research Centrum in Eindhoven in de e-mail nieuwsbrief Nieuws over kindervoeding. Deze wetenschappelijk onderzoeker boekt goede resultaten met een dieet bij kinderen met ADHD.


Zet kinderen met ADHD 5 weken lang op een speciaal dieet en bij circa 60% verbetert het gedrag. `De gedragsverbetering is zo groot, dat er zowel thuis als op school geen sprake meer is van ADHD', vertelt Pelsser in de nieuwsbrief. `Veel mensen kunnen niet geloven dat zoiets simpels als voeding zoveel impact kan hebben.' Het klinkt inderdaad bijna te mooi om waar te zijn, maar een wetenschappelijke publicatie staat garant voor de kwaliteit van haar onderzoek.

Het zogenoemde eliminatiedieet bestaat onder meer uit rijst, brood, groenten, fruit, kalkoen, water, sap, bepaald snoepgoed en tussendoortjes. De ADHD-ers waarbij dit dieet werkt, zijn niet gedoemd om dit beperkte dieet levenslang te volgen. Pelsser: `Bij die kinderen gaan we vervolgens uitzoeken op welke voedingsmiddelen ze reageren. Als het gedrag goed blijft, mogen ze het betreffende voedingsmiddel blijven eten.' Gemiddeld blijken 5 verschillende voedingsmiddelen de boosdoeners. En bij ieder kind zijn dat andere. Frappant genoeg gaat het niet mis bij suiker en kleurstoffen, zoals misschien veel mensen denken. Pelsser: `Bij de een gaat het bijvoorbeeld om druiven, ei, zuivel, pindakaas en tomaten, bij een ander om vanille, smaakversterkers en vis.'

Pelsser denkt dat ADHD in een deel van de gevallen wordt veroorzaakt door een overgevoeligheidsreactie: `Net zoals astma en eczeem uitgelokt kunnen worden door triggers als pollen, huisdieren en huisstofmijt. Het doelorgaan is bij eczeem de huid en bij astma de luchtwegen. Waarom zouden bij ADHD niet de hersenen het doelorgaan kunnen zijn en bepaalde voedingsmiddelen de trigger?'

Nieuws over kindervoeding is een gratis e-mail nieuwsbrief, die wordt verzonden naar onder meer kinderartsen, verpleegkundigen, verloskundigen en kinderdiėtisten. Op de website staat recent nieuws, boekbesprekingen en een uitgebreide agenda. Een abonnement is gratis. Aanmelden kan via www.nieuwsoverkindervoeding.nl.


Noot voor redacties:

Meer informatie over Nieuws over kindervoeding? Mail naar info@nieuwsoverkindervoeding.nl of bel naar Mary Stottelaar, 0341-428007.
(ook al gepost in het 'nieuws' topic, maar ik dacht dat het voor hier ook wel interessant kon zijn)
***
  woensdag 6 januari 2010 @ 21:46:06 #244
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_76502117
*megaschop*
quote:
Op zondag 6 mei 2007 15:30 schreef Noli. het volgende:
*knipje*
Ik heb dus sinds kort de diagnose ADD (AD(H)D zonder het hypergedeelte zeg maar)
Ik herken veel van mezelf hoe ik vroeger was in W ily an. Ik heb gemeld op zijn school dat ķk het heb en dat ik wel herkenningspunten bij hem zie. Maar ook dat ze zich er nu niet te druk over hoeven/moeten maken. Hij is nu nog maar net vier en mag van mij nog rustig lekker kleuteren. Maar als ze echt opmerken dat het problemen geeft als hij heel vaak niet opzit te letten en/of wegdroomt dat ze dan even aan de bel mogen/moeten trekken.

*nogeenknipje*
In het kleuter-tot-puber-topic had ik het al eens gezegd geloof ik maar we waren hier dus op het beltrekmoment aangekomen.
W was steeds de laatste die uit de klas moest komen omdat hij zijn werkje(s) niet af had. Hij had ook al wat oefenwoordjes en boekjes meegekregen naar huis omdat het lezen bij hem niet zo vloeiend loopt als de andere vakken.

W heeft ook een vreemde vorm van lezen. Wij verdenken hem soms van een soort fotografisch geheugen. Als hij een woordje een paar keer heeft gezien, onthoudt hij "de vorm"/"het plaatje" van het woord. Veel woorden leest hij dan ook niet letter voor letter maar hij herkende gewoon "de vorm"/ "het plaatje". Herkende hij het woord niet direct dan ging hij maar wat raden. Hij kan wel letter voor letter lezen, want nu de woorden langer worden 'moet' hij wel. Maar zo gauw als hij het lastig vind gaat hij weer raden.

Hij is heeeel erg dromerig in de klas, is heel snel afgeleid en heeft dus vaak zijn werkjes niet op tijd af.

Er is aardig wat gesproken met zijn juf(fen).
W krijgt al ongeveer anderhalf jaar dagelijks visoliecapsules. We hebben geprobeerd om te kijken of de juf in de klas ook verschil zag waneer hij wel of niet een visoliecapsule had gehad, wat alleen maar resulteerde in een jongetje wat volledig over zijn toeren ging omdat hij NOOIT meer ZONDER zijn pilletje naar school wou.
Hij kon door de school niet aangemeld worden voor een test, daar mogen ze in een jaar ongeveer 5 'extreme gevallen' voor aanmelden die een 'last' zijn voor de rest van de klas. En tja, W is geen last voor de rest van de klas, alleen voor zichzelf.

Dus zijn we (na nog wat overleg met school) naar de huisarts gegaan, die ons meteen weer door verwees naar de afdeling medische psychiatrie in het ziekenhuis. Begin december mochten M en ik komen voor de intake en vandaag heeft W een ontwikkelings-/intelligentietest gedaan. (ik zou eerst met hem gaan maar vanwege de sneeuw is M met hem mee gegaan) Volgens de mevrouw die de tests met hem ded had hij het heel goed gedaan maar was hij idd erg snel afgeleid.
Nu is het kijken of hij nog andere tests/onderzoeken moet doen, dat moet blijken uit de resultaten van vandaag. Ze gaat nu kijken/uitrekenen wat de score is en we worden dan z.s.m gebeld.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  woensdag 6 januari 2010 @ 21:51:55 #245
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76502410
Heftig Noli. Eigenlijk zo oneerlijk dat criterium van lastig zijn. Job is dus wel heel erg lastig in de klas en wordt aangemeld voor alles wat er is. Ik herken in jouw beschrijving van het lezen van W. overigens wel veel van het lezen van mijn broertje. Die was dyslectisch bleek jaren later. Hij kon wel letter voor letter lezen, maar wist daar vervolgens geen woord van te maken en ging dan ook raden. Vooral dat raden herken ik zo van hem.
Ik hoop dat jullie wat meer duidelijkheid krijgen en dat de school daar dan wel verder mee gaat.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 6 januari 2010 @ 22:07:05 #246
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_76503217
Dat was hier toevallig afgelopen week ook al ter sprake gekomen! Hij ziet namelijk ook vaak geen verschil tussen een b en een d. Van wat ik begreep is dat ook vaak zo bij dyslexie.

(ik heb zelf trouwens last van dyscalculie)
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_76512171
Zit hij dan al in groep 4? Voor zover ik weet mag dat nog tot groep 4. Mischien helpt het als ze op school de b en/of d op z'n tafel plakken? Dat doen ze bij Myrthe op school als dat nog lastig gaat.
  donderdag 7 januari 2010 @ 12:36:26 #248
3542 Gia
User under construction
pi_76518660
quote:
Op woensdag 6 januari 2010 21:46 schreef Noli. het volgende:
En tja, W is geen last voor de rest van de klas, alleen voor zichzelf.

Ik herken in jouw verhaal heel veel van mijn oudste zoon, toen hij nog klein was.

Het begon er eigenlijk mee dat hij zijn eerste woordjes achterstevoren zei. 'Opa' was "Apo" bijvoorbeeld. Een 'auto' 'ototua'. Heel raar. Is wel goed gekomen na een korte periode. Hij had ook bepaalde vaste gewoonten met naar bed gaan. Raakte overstuur als het anders ging. Dus, wij dachten in eerste instantie aan een vorm van autisme.

Op school had hij enkel zelf last van zijn 'probleempjes'. Dus de school zag het probleem niet zo.
Behalve dan dat ze hem wilden laten zitten op de kleuterschool, omdat hij nooit zijn knutselwerkjes af had. Tja, onze zoon was nu eenmaal geen fröbelaar, nog steeds niet.

Wij zijn toen dus ook, net als jij, via de huisarts bij een kinderpsycholoog terecht gekomen waar hij getest is op zijn sociale gedrag en intelligentie. Hij bleek supersociaal te zijn, heel meegaand, dus daar was geen probleem. Echter bij de intelligentietest bleek dat hij zeer snel afgeleid was. Een plakbandautomaat was veel interessanter dan de blokken die hij op een bepaalde manier moest stapelen. En haalde je die weg, dan was er nog het rooster van de radiator.
Nadat alle afleidingen verwijderd waren, scoorde hij bovengemiddeld bij de test, maar was wel de conclusie dat hij ADD had.

Met die info terug naar school. Kind ging gewoon naar groep 3 en werd bij vakken als rekenen gewoon even met de rug naar de klas gezet, om afleidingen weg te halen. Ging heel goed. Jaar daarop dezelfde juf, zelfde verhaal. Echter het jaar daarop kreeg hij een verzuurde oude leraar, waar mijn man nog les van heeft gehad en die geloofde niet zo in het ADD verhaal. In zijn opinie bestond dat niet. Zijn cijfers voor rekenen kelderden en hij werd zelfs gestraft als hij onvoldoende af had, terwijl hij daar niks aan kon doen.

Ook wij hebben toen visolie gegeven en dat hielp wel wat. Verder nooit problemen mee gehad.

Voor wat het waard is: Hij is nu een heel leuke, spontane jongen van 17 jaar, met een vmbo-t diploma die afgelopen jaar begonnen is met de opleiding verpleegkunde. Die ADD blijft hij houden, maar hij heeft wel geleerd daarmee om te gaan. Soms speelt het op, bijvoorbeeld bij ruzie met zijn broertje.
pi_76542419
Ik wist helemaal niet dat dit topic bestond.
Noli wel heftig lijkt me. Zo'n test is wel over gesproken bij Kim. Maar geloof dat ze daar nog te jong voor is.
Beetje info nog handig misschien. Kim gaat in dagbehandeling bij Accare. ( www.accare.nl )
Vanwege haar voornamelijk steeds agressief wordende gedrag tegenover Tyler. Druk was ze altijd al, maar dat wordt steeds erger. Het ene moment spelen ze samen, dan zomaar krijg hij een forse tik tegen zijn hoofd bijvoorbeeld. Schoppen, slaan, knijpen, meeslepen, tussen de deur doen etc. Heel vreemd. Het kan lang goed gaan, niks aan de hand en ineens is het mis.
Ook kan ze nog niet fietsen op de 3 wieler. Ze weet wel wat ze moet doen, dus ik weet niet of ze het niet kan, of wil. Poppetjes/huisjes wat dan ook tekenen, netjes inkleuren doet ze ook niet. Veel krassen, ze probeert nu wel rondjes.
Puzzelen heeft ze ook weinig geduld voor.
Even rustig zitten is een uitdaging. Ook op school. De juf zegt ook dat ze haar zin door wil drijven, geen nee accepteert.
Ze moet wel altijd de poppen en knuffels in een speciale volgorde op/bij bed. Anders raakt ze van de regel. En dan 10x heen en weer op alles precies goed te leggen.
Dinsdag hebben we een ouderavond van een half uur. Ben benieuwd wat de juffen te vertellen hebben.
Misschien beetje warrig soms.
Ik zit er ook wel mee. Ze zit zichzelf dan ook dwars. Ze weet ook niet waarom ze zo doet. Ze zegt ook dat ze weet dat ze Tyler niet pijn mag doen. Dat dat niet leuk is.
  Redactie Frontpage donderdag 7 januari 2010 @ 22:26:07 #250
3926 crew  Djeez
Orde van de Paarsgepunte Lans
pi_76542758
Aanvulling op verhaal van Ingrid. Toen ik vorige week vroeg waarom ze Tyler pijn doet terwijl ze weet dat het niet mag, zei ze dat ze een stem hoorde van wie ze dat moest doen. Heel vaag en gek

[ Bericht 1% gewijzigd door Djeez op 07-01-2010 22:32:45 ]
Op woensdag 10 juli 2013 01:46 schreef Littlerabbit het volgende:
Djeez is een literaire grootheid. Hij weet op een poėtische wijze zelfs de schoonheid in een kinderverkrachting bloot te leggen. Tuinbeeld kopen?
  donderdag 7 januari 2010 @ 23:54:15 #251
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76546848
Moeilijk is het, Ingrid. Je wil zo graag dat je kind het zelf ook niet zo moeilijk heeft. Hopelijk kunnen ze haar goed helpen. Sterkte!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 23:22:11 #252
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_77034996
Ingrid hoe gaat het nu?

Hier hebben we weer contact met het ziekenhuis gehad.
(bleek dat ze ons al een paar keer hadden geprobeerd te bellen maar natuurlijk precies wanneer ik net even weg was)
Maar W mag op 29 januari weer terug komen voor een volgende test en daarna word dan ook de vorige (dat was dus een IQ-test bleek achteraf ) met ons doorgenomen.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_77049539
Ik zal even een stukje c/p doen vanuit kleutertopic hoe de 1e keer dagbehandeling ging.
"Het was dus observatie. Zal het ongeveer beschrijven.
Binnenkomen vrij spelen. Ik, de andere moeder en de leidster en stagiaire kennis maken. En praatje doen waarom we er zijn.
Smakelijk eten zingen en fruit eten. Toen samen spelen, in dit geval een puzzel maken. Tot mijn verbazing kan ze dat wel! 16 stukjes lukte goed. Als je er maar wel bij blijft zitten. Want ze is megasnel afgeleid en wil dan meteen wat anders doen. Dus bij de les houden zeg maar en helpen. Bv de hoekjes klaar leggen, de kleuren aanwijzen, kijk daar is een oor van mickey, waar is de rest. etc. Daarna weer vrij spelen en konden wij weer even praten tussendoor. Samen opruimen. Smakelijk eten zingen en lunchen (door hun verzorgd) brood/cracker/cup a soup/thee/melk etc.
Weer een paar keer een liedje als afsluiting van het eten. Op de grond spelen, met de bal rollen, liedes zingen en meedoen met instrumenten. Weer vrij spelen en nabespreken hoe het ging. Aantal punten wat opviel opschrijven. Zoals heel snel afgeleid, druk. Ook praatte ze het jongetje vaak letterlijk na. Heel apart.
Tyler hobbelde tussendoor. 2x de luier volgescheten. Zelf doekjes te weinig. Gelukkig hebben ze die daar, is zelfs een badje.
Naar de wc gaan ging heel goed. "
pi_77049623
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 23:22 schreef Noli. het volgende:
Ingrid hoe gaat het nu?

Hier hebben we weer contact met het ziekenhuis gehad.
(bleek dat ze ons al een paar keer hadden geprobeerd te bellen maar natuurlijk precies wanneer ik net even weg was)
Maar W mag op 29 januari weer terug komen voor een volgende test en daarna word dan ook de vorige (dat was dus een IQ-test bleek achteraf ) met ons doorgenomen.
Zul je altijd zien dat er dan gebeld word.
Dat is al best snel. Ben benieuwd hoe het gaat en wat eruit komt.
  vrijdag 4 november 2011 @ 14:53:28 #255
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_103957638
*MEGAmegaschop*

quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2010 21:46 schreef Noli. het volgende:
*megaschop*

[..]

In het kleuter-tot-puber-topic had ik het al eens gezegd geloof ik maar we waren hier dus op het beltrekmoment aangekomen.
W was steeds de laatste die uit de klas moest komen omdat hij zijn werkje(s) niet af had. Hij had ook al wat oefenwoordjes en boekjes meegekregen naar huis omdat het lezen bij hem niet zo vloeiend loopt als de andere vakken.

Hij is heeeel erg dromerig in de klas, is heel snel afgeleid en heeft dus vaak zijn werkjes niet op tijd af.

Er is aardig wat gesproken met zijn juf(fen).
W krijgt al ongeveer anderhalf jaar dagelijks visoliecapsules. We hebben geprobeerd om te kijken of de juf in de klas ook verschil zag waneer hij wel of niet een visoliecapsule had gehad, wat alleen maar resulteerde in een jongetje wat volledig over zijn toeren ging omdat hij NOOIT meer ZONDER zijn pilletje naar school wou. :'(
Hij kon door de school niet aangemeld worden voor een test, daar mogen ze in een jaar ongeveer 5 'extreme gevallen' voor aanmelden die een 'last' zijn voor de rest van de klas. En tja, W is geen last voor de rest van de klas, alleen voor zichzelf.

Dus zijn we (na nog wat overleg met school) naar de huisarts gegaan, die ons meteen weer door verwees naar de afdeling medische psychiatrie in het ziekenhuis. Begin december mochten M en ik komen voor de intake en vandaag heeft W een ontwikkelings-/intelligentietest gedaan. (ik zou eerst met hem gaan maar vanwege de sneeuw is M met hem mee gegaan) Volgens de mevrouw die de tests met hem ded had hij het heel goed gedaan maar was hij idd erg snel afgeleid.
Nu is het kijken of hij nog andere tests/onderzoeken moet doen, dat moet blijken uit de resultaten van vandaag. Ze gaat nu kijken/uitrekenen wat de score is en we worden dan z.s.m gebeld.
Dussssssss.. En nu zijn we er weer..
Zelfde kinderarts, zelfde orthopedagoge, bijna dezelfde tests maar ander kind.

Gisteren gesprek gehad. Maar de ouderlijsten en de ADHD-tests gaven een ander beeld dan wat de lijst van school aangaf.
Bij ons scoorde ze 'klinisch' (HOOG), bij de tests 'sub-klinisch' (redelijk hoog) maar op die van school 'normaal'. Nu moet de orthopedagoge eerst contact opnemen met haar juf, die mag uitleg geven.. Vandaar uit word er besloten of er nog een observatie in de klas nodig is.

Erg fijn.. School ervaart 'geen' problemen. Maar wij zijn juist vanwege weer die alarmbellen op school weer bij de Medische psychiatrie terecht gekomen. :|W
Nu zit onze midi in de klas van een zeer gestructureerde strenge jonge juf. Niks mis mee, integendeel! Er is een rust in die klas! ^O^ En onze H doet het daar errrrrg goed op.
Ze zit meteen voor aan bij juf. en als ze dus afgeleid is dan wijst juf haar meteen weer op haar werk. Oké, er zijn NU dus weinig tot geen problemen met haar omdat er op in word gespeeld. Dus zo is die lijst ook ingevuld.
Maarja, wįįrom zit ze bij juf vooraan? Dat heeft een reden. Dat er al op haar problemen ingespeeld zijn betekend niet dat er geen problemen (meer) zijn.

H. zit haarzelf de laatste tijd regelmatig in de weg. Zo sneu. Alles in dat lichaampje gaat en wil alles zo snel doen, ze kan zichzelf niet goed afremmen en word daar weer gefrustreerd en verdrietig van. ;(
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  vrijdag 4 november 2011 @ 16:17:18 #256
292060 TimeJumper
Jumping around ;)
pi_103960974
quote:
0s.gif Op donderdag 7 januari 2010 22:26 schreef Djeez het volgende:
Aanvulling op verhaal van Ingrid. Toen ik vorige week vroeg waarom ze Tyler pijn doet terwijl ze weet dat het niet mag, zei ze dat ze een stem hoorde van wie ze dat moest doen. Heel vaag en gek
Dat klinkt meer als schizofrenie.
Komt bij zeer jonge kinderen niet veel voor maar het komt voor.
Rayen 2½ jaar!
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:07:15 #257
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_103965515
Uhm dat doen kleuters ook soms gewoon omdat ze dan denken minder gestraft te worden..
Engaging Infinite Improbability Drive..
  † In Memoriam † vrijdag 4 november 2011 @ 18:33:17 #258
37843 lady-wrb
kortaf
pi_103966457
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:07 schreef _evenstar_ het volgende:
Uhm dat doen kleuters ook soms gewoon omdat ze dan denken minder gestraft te worden..
nou dat dus. een beetje categorie denkbeeldig vriendje
  vrijdag 4 november 2011 @ 18:36:02 #259
35189 Troel
scherp en bot
pi_103966546
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 november 2011 18:33 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

nou dat dus. een beetje categorie denkbeeldig vriendje
Klus heeft het gedaan :) Ruben geeft heel vaak Jochem de schuld als hij zelf iets gedaan heeft, maar zegt nu enkel nog dat Jochem het gedaan heeft als Jochem het inderdaad gedaan heeft, anders heeft Klus het gedaan. Ik weet genoeg en het is voor mij ook redelijk duidelijk waarom hij niet durft te zeggen dat hij iets gedaan heeft, hij is gewoon bang dat er iemand boos wordt (hij denkt al snel dat iets boos is, dus beetje geļrriteerd zijn is voor hem al boos) en daar wordt hij verdrietig van. Als je er vervolgens op in gaat, ziet hij dat je niet boos bent en komt er al snel uit dat hij het inderdaad gedaan heeft. Maarja, hier geen AD(H)D diagnose, dus misschien niet te vergelijken :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_103970630
Bij kinderen met een autismespectrumstoornis is dat ook een bekend verschijnsel. Doordat deze kinderen de situatie moeilijker kunnen overzien, leggen ze niet altijd direct de juiste oorzaak-gevolgrelaties. Daar komt bij dat ze moeilijker kunnen terugkijken op hun eigen gedrag en emoties. Ze zien dus wat er gebeurd is, maar kunnen het niet (direct) koppelen aan hun handelen en motivatie. Om de situatie toch begrijpelijk te maken voor zichzelf, kunnen ze de conclusie trekken dat een ander kind het gedaan heeft. Of een stem "maken" in hun hoofd, om maar te kunnen verklaren wat ze gedaan hebben en waarom. Er kan dus wel degelijk meer aan de hand zijn dan het afschuiven van de schuld op een ander uit angst voor straf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')