die drukte blijft toch ? maar wordt aangewerkt dat hij met die drukte kan leven of vergis ik me daar enorm in nu?quote:Op zaterdag 5 mei 2007 13:10 schreef Angel22 het volgende:
We hebben inmiddels de diagnose ADHD gehad... ik heb eerst eenuur met die spych zitten praten terwijl Damienin de gang met de lego aan het spelen was en om de haverklap binnenkwam om te laten zien wat hij gemaakt had en daarna is de psych met Damien gaan praten en is daarna nog even mt hem naar d speelruimte geweest aar hij met Damien een potje tafelvoetbal heeft gedaan en een potje "zaalvoetbal" .
Damien kwam zwaar bezweet terug iig...Daarna hebben we nog met de psych zitten praten en daar kwam dus al meteen het hoge woord eruit dat Damien dus ADHD heeft.
Vrij klasiek... hij scoorde nl op alle criteria behalve 1... hij vertoont geen agressiviteit. Gelukkig maar alleen wat niet is kan nog komen en de arts vond dat wij er vrij op tijd bij waren om er voor Damien een zo goed mogelijk leven van te maken.
Momenteel wort dit alles wat hij bevonden heeft in het team besproken daar en dan krijgen wij weer een oproep om te praten over het hoe en wat nu... Dat gesprek vind dan plaats tussen de psych, mij vriend en ik en mijn ex en zijn vriendin.
Om voor Damien de meest stabiele leefomgeving te bieden.. voor zover dat kan met gescheiden ouders in dit geval.
Gelukkig gaat het onderlinge overleg tussen mij en mijn ex erg goed op dit moment dus daar zijn geen problemen te verwachten.
HEt is dus nog even afwachten maar het gaat allemaal de goede kant op.
Ik ben erg blij met het stempeltje want nu kan er wat aan gedaan worden voor die kleine jongen.
Damien vind het allemachtig interressant dat hij ADHD heeft en loopt dit aan iedereen te vertellen die het maar wil horen ( en ook iedereen die het niet wil horen)
Maar hij vind het wel erg fijn dat hij binnenkort van de drukte in zijn hoofd af is.
quote:Op zondag 6 mei 2007 15:30 schreef Noli. het volgende:
Kleine vraag..
Zou de TT aangepast mogen worden in "AD(H)D en aanverwante stoornissen bij kinderen"? (o.i.d.)
Heeft iemand hier problemen mee? Het is iets algemener en dekt de lading helemaal toch?
(ODD is namelijk maar één van de mogelijke bijkomstigheden, er zijn er nog meer. (ODD, OCD (dwangmatige handelingen), Dyslexie, Dyscalculie, Angst, Enuresis (bedplassen) en nog wat meer)
quote:Als je ADHD hebt kun je van veel verschillende dingen last hebben. Een verdeling die gemaakt kan worden is de volgende:
- aandachtsproblemen of concentratieproblemen
- impulsiviteit
- hyperactiviteit
Daarnaast zijn er bij ADHD ook vaak problemen met de
- tijdsbeleving
Deze verschijnselen hoeven niet allemaal voor te komen, er zijn verschillende typen ADHD.
Ik heb zelf ADD, de versie zonder hypergedrag. Ik was nooit druk, juist eerder het tegenovergestelde! Ik was een rustig kind, een dromer, zo erg dat ik in de klas als het me niet meer boeide ik afwezig naar buiten ging kijken en mijn gedachten de vrije loop liet gaan. Ik kan bijvoorbeeld niet goed tegen plotselinge veranderingen. Voorbeeld: We gaan een dagje uit iets leuks doen, er komt iets tussen en op het laatste moment gaat het niet door.. Als ik daar erg naar uitkijk en het gaat ineens niet meer door dan heb ik daar erg veel moeite mee. Ik kan dat niet snel genoeg verwerken en mijn humeur kan dan spontaan omslaan naar niveau vriespunt.quote:De termen ADHD en ADD worden in medialand regelmatig door elkaar gehaald ter verwijzing naar ADHD. (ADD met hyperactiviteit) Ook wel Alle Dagen Heel Druk genoemd. Dit is niet helemaal correct omdat niet iedereen met ADHD hyperactief of druk is. In alle volledigheid spreken we ook wel over AD/HD.
Er zijn 3 typen bekend:
1. Alleen concentratieproblemen (“onoplettend”)
ADD - Attention Deficit Disorder.
2. Concentratieproblemen / hyperactiviteit / impulsiviteit / snel driftig
ADHD - Attention Deficit Hyperactivity Disorder.
3. Ook een combinatie van beide typen is mogelijk. Vaak omschreven als
AD / HD - Gecombineerde type.
quote:Checklist voor ouders
ADD Kinderen 4 t/m 12 jaar
Het individu
- Het kind voelt zich “anders” dan andere kinderen
- Het kind heeft veel en snel wisselende gedachten
- Het kind wil graag aan de verwachtingen van de omgeving voldoen
- Het kind is lief, erg zachtaardig en soms wat (te?) emotioneel
- Het kind trekt zich de meningen van anderen sterk aan
- Het kind is creatief / heeft een aantal zeer sterke punten
- Het kind doet vrijwel alles op het laatste moment
- Het kind is erg gevoelig voor externe invloeden
- Het kind heeft een sterk ontwikkeld gevoel voor rechtvaardigheid
- Het kind handelt veel vanuit het gevoel
- Het kind analyseert veel
- Bovengemiddelde hoeveelheid positieve stimulans / bemoediging nodig
- Het kind kijkt de kat uit de boom
- Het kind heeft onmiskenbaar opstartproblemen bij saaie dingen
- Het kind kan vrij plotseling van stemming wisselen (jantje lacht, jantje huilt)
- Het kind raakt snel teleurgesteld heeft hoge verwachtingen
- Het kind heeft onmiskenbaar activering / opstart problemen bij saaie dingen
- Het kind kan erg obsessief met iets leuks bezig zijn (Hyperfocus bv. de feestdagen))
Concentratieproblemen
- Het kind lijkt soms in een eigen wereldje te leven
- Het kind is vaak wat afwezig / dromerig
- Het kind staart soms in het niets
- Het kind lijkt in een gesprek soms dwars door je heen te kijken
- Het kind vergeet veel dingetjes / voert opdrachten onvolledig uit
- Het kind kan slecht wachten
- Het kind maakt je zinnen voortijdig af of praat dwars door je heen
- Het kind neemt erg veel details uit zijn omgeving waar (kijk een vlieg)
- Het moeilijk kunnen scheiden van hoofd en bijzaken
- Het kind heeft soms een vreemde volgorde van werken
- Het kind is traag met reageren / heeft een fractie bedenktijd nodig
- Het kind kan doen alsof het luistert maar in gedachten volledig afwezig zijn
Sociaal
- Het kind is wat eenzaam
- Het kind kan slecht aansluiting vinden bij leeftijdsgenoten
- Het kind gaat liever om met wat oudere kinderen
- Het kind wil er graag “bij horen”
- Het kind heeft weinig vrienden
- Het kind is vaak het slachtoffer van pesten
- Het kind is onzeker over (aspecten van?) zich zelf
School
- Het kind is intelligenter dan het schoolwerk / cijfers doen geloven
- Het kind leert gemakkelijker als een opdracht wordt gevisualiseerd
- Het kind heeft moeite met rekenen
- Het kind heeft moeite met netjes blijven schrijven
- Het kind maakt soms veel spelfouten
- Het kind maakt veel dingetjes niet helemaal af
- Het kind is in kring gesprekken niet erg participerend / is meer een luisteraar
- Het kind reageert het beste op gerichte opdrachten
Thuis
- Het kind laat vaak spullen rond slingeren
- Het kind heeft een rommelige kamer
- Het kind gaat opruim klusjes uit de weg
- Het kind overschat vrijwel altijd de tijd die het heeft
Hobby / Sport
- Het kind doet liever individuele spelletjes / sporten
- Het kind trekt zich soms graag terug
- Het kind is soms wat impulsief
- Het kind zoekt het gevaar op
Nou, ik weet niet of het bij hem past want ik weet er nog niet veel van. Ik heb me er eerder niet in verdiept.quote:Op donderdag 5 juli 2007 10:19 schreef Noli. het volgende:
Lily heb je het idee dat het hele labeltje AD/HD niet bij Damon past?
Ik wil echt niet zeggen dat dan maar ADD heeft omdat hij niet "hypert' ofzo. Maar AD(H)D is gewoon zoveel meer dan alleen druk gedrag.
En heb eerder op de avond gepost, en afgelopen week gepost in het AD(H)D topic over mijn psychische toestanden na mijn Ritalin gebruik: ADHD/ADD Deel 8quote:Op woensdag 4 juli 2007 21:47 schreef Leah het volgende:
Dit artikel wil ik jullie niet onthouden, doe ermee wat je wilt, maar het schokte mij nogal.
...
ADHD-medicatie: medische megablunder
Nieuws van: Persbericht Apotheker Fernand Haesbrouck
Publicatiedatum: 18 mei 2007
Ritalin sloeg wel aan hoor, het heeft ook wel goede werkingen gehad op mijn slaperigheid en de hoeveelheid prikkels die op me af kwamen etc. Maar mijn psychische toestanden wegen echt wel veel zwaarder in de beslissing om te stoppen!!! Ik heb zelfs nog overwogen om anti-despressiva te slikken tegen de somberheid (veroorzaakt door de Ritalin)quote:Op woensdag 29 augustus 2007 20:57 schreef melonovy het volgende:
Nou, dan mijn story maar even, ik heb 2 maanden ritalin geslikt, ik heb er euforische momenten mee beleefd, maar na verloop van tijd werd de werking merkbaar minder. In overleg met de psychiater mocht ik de dosering verdubbelen, maar dat resulteerde in panische en achterdochtige/ paranoide toestanden, met als gevolg onzeker, zeer introvert, en somber, tot depri aan toe, uit het niets, om niets. Na een consult, gesprekken met mijn naasten en zelf nagedacht over de hele meute heb ik besloten te stoppen met de ritalin om af te kicken en te ondervinden wat het met me doet als ik het niet slik. Ik registreer alles, ben heul moe geweest van het 'zonder ritalin de dag doorkomen' maar voel me na een paar dagen al minder somber, wel slaperig (licht narcoleptisch) dat komt toch wel meer naar voren.
Nu is het dus overwegen wat verder te doen, het slaperige belemmert me, maar de psychische dieptepunten, met een psychose op de loer (ritalin maakt de drempel naar psychose lager) zie ik ABSOLUUT niet zitten en is zeker niet wenselijk.
Afgesproken met de psychiater dat ik mijn stemmingen (die ook nogal wisselen), mijn ADDklachten en de achterdochtige en overbezorde toestanden registreer en bijhoud over een periode van 3 weken, om inzicht te geven wat het allemaal met me doet.
Die nare toestanden heb ik gelukkig niet meer gehad, hopelijk blijven die weg nu ik niet meer slik, het hoort helemaal niet bij me, heel eng dat ik dat had...
En verder ga ik naar een haptonoom om te ondervinden of zij mij kan helpen om wat dichter bij mijn gevoel te komen, zit soms zo vast, kan slecht mijn gevoelens en emoties verwoorden, of er iets mee doen, misschien dat zij een weg kan vinden, of er een vorm aan kan geven, of what ever. Ben benieuwd, ik heb de doorverwijzing binnen, nu nog even er achteraan bellen.![]()
Dit is zo'n voorbeeld waarvan Michiel iets heeft van: "Hoe in godsnaam komt hij daar nou weer bij?" en ik heb geen enkele uitleg nodig en snap precies wat hij bedoelt.quote:Sterk staaltje appart denkwerk van Wilyan:
Wilyan noemt zijn achterneefje Brian Molenkind..
Waarom? Brian is moeilijk dus zegt ie Draaien.. Draaien vind ie op een of andere manier ook moeilijk. Dussss....
Brian -> Draaien -> wieken van een molen draaien ook -> Molenkind.
![]()
(onderhand heeft Brian of Draaien nu toch wel de overhand gekregen.. )
Ik niet maar mijn man misschien wel. Hij snapt hem meer, kan ook wel meer van hem verdragen.quote:Op dinsdag 4 september 2007 12:11 schreef Noli. het volgende:
Maar herkennen jij of je man ook iets van julliezelf in de AD(H)D-symptomen?
Deze en dat aparte denkwerkje van Wilyan zijn dus goede voorbeelden van hoe ik denk en ik ben niet de enige AD(H)D'er die zo denkt.quote:Ik betrapte me er gister toevallig op dat ik op dat moment had onthouden hoe ik in godsnaam op een onderwerp kwam waar we het absoluut niet over hadden. Meestal ben ik die hele link meteen alweer kwijt. Het sprong niet zomaar in m'n gedachten, maar het was zeker wel heel in de verte gelinkt aan het onderwerp waar we het dat moment over hadden. Het volgende gebeurde in m'n hoofd:
We hadden het over een auto die hier op nat wegdek erg hard door de bocht ging, ik zag hem al helemaal het huis op de hoek rammen.
- Ik dacht aan het feit dat m'n rijinstructeur altijd zei dat ik niet zo door de bochten moest vliegen
- Daardoor dacht ik aan de bosweggetjes die we altijd reden met lessen
- Door m'n rijlessen heb ik veel van de omgeving hier gezien
- We zijn ook een paar keer langs Center Parcs gereden
- Vorig jaar zijn we in november in Center Parcs geweest en dat beviel erg goed
Vervolgens zeg ik 2 seconden nadat we het over de door de bocht scheurende auto hadden tegen m'n vriend: "We gaan dit jaar zéker in november weer naar Center Parcs!" En hij kijkt me aan van: waar haal je dat toch weer vandaan?
Superblij
Moppen zie je al helemaal voor je! Vandaar dat AD(H)D'ers soms harder om grappen (lijken te) lachen.quote:Het volgende gebeurde in m'n hoofd:
We hadden het over een auto die hier op nat wegdek erg hard door de bocht ging, ik zag hem al helemaal het huis op de hoek rammen.
Ik ben een boek aan het lezen over kinderen met ADHD geschreven door een systeemtherapeut in de kinder- en jeugdpsychiatrie.quote:Op woensdag 5 september 2007 08:58 schreef Yoni het volgende:
Dat gevolgen van acties niet te overzien zouden zijn, vind ik onzin en een nogal nare benadering. Iemand met ADHD doet dingen vaak erg impulsief, maar dat is niet omdat de gevolgen niet te overzien zouden zijn. Sterker nog, bepaalde dingen worden zover door geanaylseerd dat de gevolgen alleen maar pijnlijk duidelijk worden.
quote:AD(H)Ders nemen informatie wel op en begrijpen dit vaak prima maar het verwerken ervan duurt langer. De informatie blijft hangen in een tijdelijke opslag ruimte zoals bij computers. De inhoud van dit werk-geheugen helpt je (slecht?) om te gaan met emoties/situaties in het hier en nu. De ruimte is beperkt en kan overladen worden.
quote:De hersenen gaan sneller dan het moment. Het kind denkt vooruit of alweer aan andere dingen, in een poging zijn of haar gedachten te overzien (zodat het de belangrijkste dingen uit kan filteren) Hierdoor hebben ze moeite met het beantwoorden van een onverwachte vraag. ADDers doen op zo'n moment voordat ze denken en hebben daarna pas de tijd om te bedenken of ze dat nu wel hadden moeten doen.
Ik kan het niet zo heel goed verwoorden maar ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.quote:Het kind heeft meer tijd nodig om nieuwe input te verwerken en overziet het hier en nu pas enkele seconden later. (Altijd maar die sorry's achteraf... hoor ik mijn moeder nog zeggen) De hersenen nemen meer prikkels op uit de omgeving en hebben dus meer tijd nodig om de informatie te verwerken.
Dus denken ze er op "het moment supreme" zal ik maar zeggen niet aan wat dus voor gevaarlijke situaties kan leiden.quote:Op woensdag 5 september 2007 11:51 schreef Noli. het volgende:
Ik denk dat ze er juist wel aan denken. Alleen is je hoofd zo vol en ben je op dát moment alleen bezig met die bal dat je het alsnog vergeet.
Ik snap wat je bedoelt en ik herken dit in Damon...quote:Op woensdag 5 september 2007 11:51 schreef Noli. het volgende:
Ik kan het niet zo heel goed verwoorden maar ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel.
Je hoort echt wel dat het gezegd is en je weet ook heus wel wat er bedoeld word alleen ben je twee seconden later weer beig met iets anders en ben je het weer 'vergeten'
Zoals jij als geen ander zal weten is dit juist het makkelijke gedeelte. Je houdt gewoon zoveel van je kind, en het hoort zoveel bij jou dat je het niet anders zou willen.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:47 schreef Lois het volgende:
Het is best moeilijk om al die aanpassingen te doen maar je doet het met liefde voor je kind
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |