abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:50:36 #101
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_45408069
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:28 schreef Mr.Noodle het volgende:

[..]

Ik voel een hitlerjugend topic aankomen...
Enige verschil dat ze dan niet perse blond en caucasisch hoeven te zijn..
kortom een darwinist
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:52:04 #102
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45408117
Oh dat zei mijn moeder ook altijd tegen mij. Ze was zo blij dat ze op haar 42e nog een dochtertje kreeg. Dan kon die mooi met haar winkelen en kleuren aan tafel. Nee dus. Ik speelde altijd soldaatje en ik had altijd ruzie met m'n moeder. Dus ik was geen gezellig kind .
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:57:01 #103
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_45408256
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:49 schreef Jumparound het volgende:
daarom ook "puur"
en ik denk dat een zwaar geestijk gehandicapt mens het "opzich zelf" erg moeilijk heeft om zich voort te planten...

want heel basaal: wie wordt er nou knettergeil van een mongooltje?
Een ander mongooltje?

Weet je trouwens wat het meest gegeven reden/excuus is voor misbruik van kinderen, dieren of bejaarden? Dat ze "voor handen" waren....
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:03:07 #104
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_45408407
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:57 schreef Vivi het volgende:

[..]

Een ander mongooltje?

Weet je trouwens wat het meest gegeven reden/excuus is voor misbruik van kinderen, dieren of bejaarden? Dat ze "voor handen" waren....
Oke, we waren in een evolutionaire discussie...

ik zou mijn zaad niet verspillen aan bovenstaand gehandicapt mens want ik zoek de genetisch sterkste vrouw uit...
ietwat gezet, met hoge jukbeenderen en brede heupen

edit: dit is dus geen misbruik van weerlozen discussie
Ecosia
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:13:46 #105
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_45408741
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:03 schreef Jumparound het volgende:

[..]

ik zou mijn zaad niet verspillen aan bovenstaand gehandicapt mens want ik zoek de genetisch sterkste vrouw uit...

Voor jou even in Jip & Janneke taal: Het gaat er dus om dat alles als neukobject wordt gezien zolang het maar voorhanden is..je kan wel de genetisch sterkste willen uitzoeken maar als die om de een of andere reden niet beschikbaar is en iets anders wel..snap je hem?
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:14:27 #106
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_45408763
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:52 schreef Viking84 het volgende:
Oh dat zei mijn moeder ook altijd tegen mij. Ze was zo blij dat ze op haar 42e nog een dochtertje kreeg. Dan kon die mooi met haar winkelen en kleuren aan tafel. Nee dus. Ik speelde altijd soldaatje en ik had altijd ruzie met m'n moeder. Dus ik was geen gezellig kind .
Ben jij enig kind?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:35:31 #107
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_45409387
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:13 schreef Vivi het volgende:

[..]

Voor jou even in Jip & Janneke taal: Het gaat er dus om dat alles als neukobject wordt gezien zolang het maar voorhanden is..je kan wel de genetisch sterkste willen uitzoeken maar als die om de een of andere reden niet beschikbaar is en iets anders wel..snap je hem?
oke, en wat dan? dan laat ik haar zitten met het kind problem lossen zich vanzelf op.
de kans dat "ons" kind een vruchtbare leeftijd bereikt lijkt me vrij klein

en kan je die denigerende toon thuis laten s.v.p. ik denk dat jij eerder mijn punt mist dan ik het jouwe...
Ecosia
pi_45409614
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:50 schreef Jumparound het volgende:

[..]

kortom een darwinist
Volgens mij zegt Darwin dat het allemaal vanzelf gaat. Je weet vooraf niet of een afwijking goed of slecht voor de kansen van overleving zijn. Misschien is het in deze maatschappij wel heel handig om autistisch te zijn.
pi_45409729
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:03 schreef Jumparound het volgende:

[..]

Mannen zijn er juist op uit om genetisch hun zaad zoveel en vaak mogelijk te verspreiden. En als ze kunnen kiezen, pakken ze "het beste" wat ze krijgen kunnen, whatever het beste dan ook in hun ogen is. Een partner trouw blijven doe je dan weer omdat je dan verzekerd bent van seks en omdat je kind zo meer kans heeft op overleven. Bewust zoeken is absoluut niet nodig. Je maakt onbewust al allerlei keuzen. Van sommige vrouwen wordt je wel geil en van anderen absoluut niet.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:50:37 #110
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_45409853
Daar heb je gelijk schaduwtje, darwin zegt dat het meest succesvolle het meeste kans heeft om te overleven.

Dus als het er nu bv een ziekte zou uitbreken wat alles zou uitroeien dat maar 1 maag heeft zijn koeien opeens de dominantie diersoort op aarde (bij wijze van spreken dan) het hoeft niet te betekenen dat koeien over 1000 generaties opeens naar mars kunnen vlliegen.

Evolueren is het overleven van de soort in een constante strijd tegen de natuur.
"wij" mensen zijn daar iets te goed in geworden.

In het westen lopen geen leeuwen en beren en sabeltant tijgers en killer-mice-from-mars meer rond om de "zwakkeren" uit de samenleving op te eten.

maar ik heb nu een beetje moeite om mn gedachten netjes neer te zetten zonder van de hak op de tak te springen... dus ik laat het hier bij
Ecosia
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:51:49 #111
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_45409893
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:46 schreef Schaduwtje het volgende:

[..]

Mannen zijn er juist op uit om genetisch hun zaad zoveel en vaak mogelijk te verspreiden. En als ze kunnen kiezen, pakken ze "het beste" wat ze krijgen kunnen, whatever het beste dan ook in hun ogen is. Een partner trouw blijven doe je dan weer omdat je dan verzekerd bent van seks en omdat je kind zo meer kans heeft op overleven. Bewust zoeken is absoluut niet nodig. Je maakt onbewust al allerlei keuzen. Van sommige vrouwen wordt je wel geil en van anderen absoluut niet.
strookt dat dan niet met wat ik zeg?
ik zeg dat ik het beste voor mijn zaad zoek, en niet een duidelijk erg zwakke vrouw.
dat dat een mooi slachtoffer zou zijn om mn lusten op te botvieren, dat is een tweede....
Ecosia
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:54:25 #112
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45411907
Omdat mijn broer niet naar verwachten funcioneerd moet ik het aanvullen (en ja, ik heb hem lang en breed ingehaald). Ik ben een beetje opgevoed met het idee dat er 1 de beste moet zijn. En als je ander gezien wilt worden, moet die tegen de ander opboksen.

Autisme is indirect erfelijk. Het is een afwijking die je vaak in families ziet. Bij mij zitten er bijvoorbeeld 5 levende autisten in een kleine familie. En je hoort het wel vaker. Het is niet het lettelijke vader op zoon, maar het wordt wel doorgegeven

Mijn moeder (heb geen pa meer) is opzich wel tevreden, wanneer ik in haar norm presteer tenminste (als ik op de middelbare school negens en tienen haalde was het best, en anders zwaaide er wat). Alleen tja... Ik ben erg prestatiebewust opgevoed. En ik denk dat daardoor ook mijn mening betreft dit onderwerp is ontstaan. Want ik denk wel dat geld hoe meer je presteerd hoe beter je bent voor de maatschappij (ja maar een dokter kan ook niet zonder timmerman. Je begrijpt best wat ik bedoel).

(en ach, de ideeën van Hitler waren niet alleen puur en puur slecht).
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:56:14 #113
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_45411974
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 17:54 schreef boekenworm het volgende:
Want ik denk wel dat geld hoe meer je presteerd hoe beter je bent voor de maatschappij (ja maar een dokter kan ook niet zonder timmerman. Je begrijpt best wat ik bedoel).
Maar wat is "meer presteren"...
[KNE]-Mod
  dinsdag 16 januari 2007 @ 17:58:04 #114
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45412028
De evolutie heeft natuurlijk hierin ook een belangrijke rol. In het dierenrijk woden de gehandicapte kinderen ook immers verstoten. Omdat ze niet goed zijn voor de leefgemeenschap. Ik snap niet waarom wij zo tegen de natuur in moeten gaan. Stel je woont in een gebied met oorlog of honger, dan laten ze echt niet de mensen met een handicap leven. Omdat ze simpelweg in de weg staan. Nu is dat niet het geval. Maar ik kan heel goed begrijpen dat je dan aborteerd omdat het wel in jouw eigen leven moeilijk passen is... En omdat het leven van dat kind er ook niet alte kansrijk uitziet.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:00:49 #115
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45412122
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 17:56 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Maar wat is "meer presteren"...
Het hebben van meer status en mogelijkheden in je leven. Wanneer je een MBO opleiding hebt gedaan kun je minderen dan iemand die op universitair niveau functioneerd. Wanneer je meer verdient, kun je meer ondernemen dan iemand die op het minimumloon zit.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:00:56 #116
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_45412125
Echter wij wonen niet in de Derde Wereld en hier is het leven van een kind met een "handicap" heel wat kansrijker en hebben we ook de luxe van andere overwegingen. Een "handicap" is alleen niet goed voor een gemeenschap als het echt een ondraaglijke handicap is voro die gemeenschap en zoals al betoogd kunnen "dat soort mensen" juist een belangrijke aanvulling zijn voor onze samenleving, dat is misshcien een luxe die wij hier hebben, maar dat zij dan maar zo.
[KNE]-Mod
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:01:55 #117
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45412161
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:00 schreef ThE_ED het volgende:
Echter wij wonen niet in de Derde Wereld en hier is het leven van een kind met een "handicap" heel wat kansrijker en hebben we ook de luxe van andere overwegingen. Een "handicap" is alleen niet goed voor een gemeenschap als het echt een ondraaglijke handicap is voro die gemeenschap en zoals al betoogd kunnen "dat soort mensen" juist een belangrijke aanvulling zijn voor onze samenleving, dat is misshcien een luxe die wij hier hebben, maar dat zij dan maar zo.
Wat voor aanwinst heb je aan een gehandicapte dan?
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:02:57 #118
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_45412202
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:00 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Het hebben van meer status en mogelijkheden in je leven. Wanneer je een MBO opleiding hebt gedaan kun je minderen dan iemand die op universitair niveau functioneerd.
Dat ligt er maar aan, scholing en cijfers zijn maar 1 aspect van iemand persoonlijkheid en kunnen.
quote:
Wanneer je meer verdient, kun je meer ondernemen dan iemand die op het minimumloon zit.
Van de andere kant zijn grote ondernemers lang niet altijd degenen die de beste scholing hebben gehad of uit een "goed nest" kwamen. Het ligt echt allemaal veel complexer dan jouw zwart wit voorstellingen.
[KNE]-Mod
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:05:25 #119
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_45412285
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:01 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Wat voor aanwinst heb je aan een gehandicapte dan?
Ja, er zijn toch net al voorbeelden aangehaald van autisten en weet ik welke meer geniën je nog kunt verzinnen. Daarnaast kunnen veel mindervaliden een redelijk normale baan aan.

Als je dood wilt moet je dat lekker doen hoor, maar ga je negatieve zelfbeeld niet gebruiken als rechtvaardiging van je overtuiging dat gehandicapten niets toe kunnen voegen.
[KNE]-Mod
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:07:17 #120
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45412345
Ze hoeven inderdaad niet uit een goed nest komen. Maar ze zijn vaak wel intelligent. Ze hadden cognitief wel de mogelijkheid om te leren. En dáárom zijn zij omhoog geklommen, niet omdat zijn intelligent vermogen hadden.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:09:09 #121
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_45412421
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:00 schreef ThE_ED het volgende:
sorry, maar ik kan me de voordelen van bijvoorbeeld Down of een ernstige lichamelijke handicap niet zo goed voorstellen.
Ik zou het het kind niet willen aandoen, en mezelf al helemaal niet.

Ik vind het anders als het een persoonlijkheidsstoornis betreft; autisme is prima mee te leven, net als de varianten ervan.
Al zou ik bijvoorbeeld wel 10 keer nadenken als er schyzofrenie in de familie zou zitten.
Ik vind het niet meer dan normaal dat je als mens nagaat hoe groot je kansen zijn om een zo gezond en zelfstandig mogelijk mens op de wereld te zetten...en ik vind het al helemaal van verstand getuigen als je eerst eens even heeeel goed nadenkt voor je werpen gaat, als je afwijkingen in de familie hebt.

De moeder in kwestie zal het waarschijnlijk wel wat genuanceerder bedoelt hebben dan in de OP staat. In essentie echter geef ik haar groot gelijk.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:11:25 #122
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45412499
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:05 schreef ThE_ED het volgende:

[..]

Ja, er zijn toch net al voorbeelden aangehaald van autisten en weet ik welke meer geniën je nog kunt verzinnen. Daarnaast kunnen veel mindervaliden een redelijk normale baan aan.

Als je dood wilt moet je dat lekker doen hoor, maar ga je negatieve zelfbeeld niet gebruiken als rechtvaardiging van je overtuiging dat gehandicapten niets toe kunnen voegen.
Autisme is niet een handicap waarbij je niet kunt functioneren. Ik dacht eerder aan de zwaar verstandelijk gehandicapten. Natuurlijk er zijn veel autistische genieën. Deze afwijkign zegt immers niks over IQ. Wanneer iemand nooit boven het niveau van een baby uit zou kunnen stijgen, of wanneer iemand van top tot teen verlamd is (en Hawking heeft MS dus dat is een ander verhaal) kun je moeilijk zeggen dat die veel inbreng heeft.

En zoals ik al zei, ze mogen van mij best leven.

(en er is niks mis mee met mijn zelfbeeld en ik ben veelste dol op mijn leven om eraan te willen gaan).
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:12:05 #123
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_45412525
Mijn kind wordt vast 2.10, maar boeiend.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:13:02 #124
6724 Ripley
Smikeslut.
pi_45412557
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:12 schreef I.R.Baboon het volgende:
Mijn kind wordt vast 2.10, maar boeiend.
Maar wel heel intelligent, dus dan mag het misschien nog
Frankly my dear, I don't give a damn. Smike. O+.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:14:33 #125
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_45412613
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:09 schreef SHE het volgende:

[..]

sorry, maar ik kan me de voordelen van bijvoorbeeld Down of een ernstige lichamelijke handicap niet zo goed voorstellen.
Ik zou het het kind niet willen aandoen, en mezelf al helemaal niet.
Toch hebben zij blijkbaar binnen onze maatschappij bestaansrecht.

Overigens vind ik dat hele "we zijn tegen-evolutionair" bezig verhaal vooral altijd zo'n gelul. We zijn toch zelf met ons gedrag het product van diezelfde evolutie.
[KNE]-Mod
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:15:12 #126
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_45412631
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:13 schreef Ripley het volgende:

[..]

Helaas wordt iedereen met een account op fok wel voor gek verklaard en binnen nu en 2 maanden omgelegd.
[KNE]-Mod
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:16:37 #127
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_45412678
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:13 schreef Ripley het volgende:

[..]

Enorme intelligentie, dát is pas een reden om geen kind te nemen. Je moest eens weten aan hoe veel nare dingen ik tegelijkertijd kan denken.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:18:05 #128
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45412729
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:11 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Autisme is niet een handicap waarbij je niet kunt functioneren. Ik dacht eerder aan de zwaar verstandelijk gehandicapten. Natuurlijk er zijn veel autistische genieën. Deze afwijkign zegt immers niks over IQ. Wanneer iemand nooit boven het niveau van een baby uit zou kunnen stijgen, of wanneer iemand van top tot teen verlamd is (en Hawking heeft MS dus dat is een ander verhaal) kun je moeilijk zeggen dat die veel inbreng heeft.

En zoals ik al zei, ze mogen van mij best leven.

(en er is niks mis mee met mijn zelfbeeld en ik ben veelste dol op mijn leven om eraan te willen gaan).
Hawking heeft ALS.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:19:08 #129
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45412770
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:18 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Hawking heeft ALS.
Vergissing, ben een mens, klopt.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:19:56 #130
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45412795
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:19 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Vergissing, ben een mens, klopt.
Ik ben ook een mens.
pi_45412917
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:11 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Autisme is niet een handicap waarbij je niet kunt functioneren. Ik dacht eerder aan de zwaar verstandelijk gehandicapten. Natuurlijk er zijn veel autistische genieën. Deze afwijkign zegt immers niks over IQ.
Integendeel, autisme komt bovengemiddeld vaak voor bij intelligente en hoogbegaafde mensen.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 18:29:52 #132
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_45413076
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:24 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Integendeel, autisme komt bovengemiddeld vaak voor bij intelligente en hoogbegaafde mensen.
Dat klopt voor Asperger, maar niet voor autisme in het algemeen. Daarvan is toch de meerderheid verstandelijk beperkt.
pi_45413323
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat klopt voor Asperger, maar niet voor autisme in het algemeen. Daarvan is toch de meerderheid verstandelijk beperkt.
Autisme komt ook veel voor als 'bijverschijnsel' van andere ziektes (of mensen met autisme zijn vatbaarder voor ziektes, dat kan ook), en dat zijn allerlei soorten mensen.
Maar het zal dan wel aan mijn kennissenkring liggen, dat de meeste hoogbegaafde mensen autistisch zijn...
pi_45470714
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:25 schreef boekenworm het volgende:
Vandaag had ik een gesprek met mijn moeder. Het ging erover dat ze heel vaak zegt dat ze, als ze had geweten dat ik haar kind zou worden, dan geen kinderen had genomen. Het kwam erop neer dat zij vind dat, wanneer je weet dat er een erfelijke afwijking in de familie zit, je dan geen kinderen mag krijgen. Ik ben autistisch (en dat is erfelijk), dus daarom had zij mij niet willen hebben.
Opzich kan ik me in dit idee inleven (ook al is het niet fijn om zo benaderd te worden).

Dus hoe denken jullie over de stelling:

Wanneer er een erfelijke aandoening is de familie zit mag je geen kinderen krijgen. En wanneer je tijdens de zwangerschap hoort dat het kind een afwijking/handicap heeft, moet je arbortus plegen.
Je moeder houdt ongetwijfeld veel van je en vind de moeilijkheden die jij door je autisme op je pad vind heel erg belastend voor je en daarom zou ze als ze van tevoren geweten had dat ze een kind zou krijgen met een afwijking niet aan kinderen zijn begonnen om jou zo de ellende te besparen. Helaas weet je niet altijd van tevoren wat er gaat gebeuren, ook kan een gezond kind getroffen worden door een ernstige ziekte of een ongeluk krijgen waardoor het ernstig gehandicapt raakt. En voor hetzelfde geld ontwikkeld een kind wat geboren wordt met een handicap zich zo goed dat het toch een zinvol leven kan leiden en een gelukkig mens kan worden. Moeilijk te beantwoorden dus die stelling van jou.
pi_45473386
Ik kan me er ook wel in in leven. Achteraf niet, iedereen (bijna iedereen, er zijn altijd uitzonderingen) houd van zijn kinderen. Maar als jij van te voren wist dat je kind een handicap zou hebben zou je dan nog steeds dat kindje willen? Nog voordat je het ooit hebt gezien / aangeraakt / gemaakt om het zo maar te noemen...
pi_45481907
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:32 schreef boekenworm het volgende:
Hmmm... Tja leuk is het niet te horen. Maar ik kan me wel in haar stelling inleven. Gezien een gezond kind meer kansen in een geslaagd leven heeft. En jouw leven ook beter laat slagen...
En natuurlijk heeft elke familie wel wat, alleen sommige erfelijke dingen uiten zich meer.
Forest Gump
  donderdag 18 januari 2007 @ 18:56:43 #137
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45482428
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 14:10 schreef woniya het volgende:

[..]

Je moeder houdt ongetwijfeld veel van je en vind de moeilijkheden die jij door je autisme op je pad vind heel erg belastend voor je en daarom zou ze als ze van tevoren geweten had dat ze een kind zou krijgen met een afwijking niet aan kinderen zijn begonnen om jou zo de ellende te besparen. Helaas weet je niet altijd van tevoren wat er gaat gebeuren, ook kan een gezond kind getroffen worden door een ernstige ziekte of een ongeluk krijgen waardoor het ernstig gehandicapt raakt. En voor hetzelfde geld ontwikkeld een kind wat geboren wordt met een handicap zich zo goed dat het toch een zinvol leven kan leiden en een gelukkig mens kan worden. Moeilijk te beantwoorden dus die stelling van jou.
Daarom kwam ik dus met die stelling, want ik zelf het antwoord niet weet . Er moet toch iemand zijn die bonbons inpakt en stront schept op de kinderboerderij.

En ach ja, ik heb geen zin me druk te maken over wat ze van me leven vindt, niet omdat zij mij niet interesseert maar omdat ik het wel red.
pi_45483084
Welke beperkingen heeft Autisme eigenlijk in het dagelijkse leven? Ik ken namelijk haast geen autisten, alleen iemand met het syndroom van Asperger.
pi_45483886
Ik heb ook autisme en mijn moeder zou zoiets nooit zeggen. Met sommige dingen in het leven zal ik misschien meer moeite hebben dan mensen zonder autisme, maar om nou te zeggen dat ik dáárom niet het recht had om geboren te worden...Ach natuurlijk had mijn moeder liever een kind gehad zonder een handicap, maar dat ben ik nu eenmaal niet en toch is ze dolblij met me.

Ik snap wel dat ouders, die een familielid (of leden, of ze hebben het zelf) hebben met een handicap, wel twee keer nadenken over het hebben van kinderen. Maar als ze het toch doen en dat kind eenmaal verwekt is en het blijkt (tijdens een echo of ander onderzoek) een handicap te hebben, heeft niemand (behalve de ouders) het recht om te zeggen, "Dat kind is gehandicapt en moet worden geaborteerd."
pi_45497583
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:14 schreef riX- het volgende:
Welke beperkingen heeft Autisme eigenlijk in het dagelijkse leven? Ik ken namelijk haast geen autisten, alleen iemand met het syndroom van Asperger.
Misschien het gebrek aan invoelend vermogen en het sociale aspect, wat je ook wel ziet bij mensen met Asperger. Zijn vaak heel goed ontwikkeld op taalgebied en kunnen hele mooie woorden gebruiken en uren doorratelen over een onderwerp waar ze zich in hebben vastgebeten. Geen mensen om iets in teamverband mee te doen in ieder geval.
pi_45497806
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 19:14 schreef riX- het volgende:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Autisme
  vrijdag 19 januari 2007 @ 08:59:19 #142
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45498355
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Ben jij enig kind?
nee, maar wel een nakomertje. Ik heb één broer en twee zussen en de jongste is 14 jaar ouder dan ik . Dus m'n moeder had een fijne oude dag met mij willen beleven .
Niet meer actief op Fok!
  vrijdag 19 januari 2007 @ 09:18:33 #143
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_45498603
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 08:59 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nee, maar wel een nakomertje. Ik heb één broer en twee zussen en de jongste is 14 jaar ouder dan ik . Dus m'n moeder had een fijne oude dag met mij willen beleven .
Ik heb je gePM'd.
pi_45499086
quote:
Hmmm... Tja leuk is het niet te horen. Maar ik kan me wel in haar stelling inleven. Gezien een gezond kind meer kansen in een geslaagd leven heeft. En jouw leven ook beter laat slagen...
En natuurlijk heeft elke familie wel wat, alleen sommige erfelijke dingen uiten zich meer.
Wat is precies een geslaagd leven, denk ik dan? Is dat voldoen aan de vermeende verwachtingen van de samenleving? Zou ik als vader alleen trots kunnen zijn op mijn kinderen, wanneer ze prestaties leveren die over het algemeen als succesvol worden bestempeld, of kan ik tevens trots zijn (en misschien nog wel trotser), wanneer ze zich weten te redden en iets van hun leven weten te maken met de beperkingen die ze mogelijkerwijs zullen hebben.

Ik persoonlijk krijg altijd de koude rillingen als ik mensen hoor praten in termen van "succesvol zijn in het leven", "een geslaagd leven leven" enzovoort.
pi_45499124
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:34 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Als ik nou mijn moeder was geweest, en had geweten dat autisme erfelijk was. Dan had ik mezelf niet geboren laten worden. En dat is niet omdat ik niet van het leven houdt, maar omdat het leven met autisme niet altijd even makkelijk is. Voor zowel de omgeving asl voor degene die het heeft.

En ik zou zo denk ik redeneren met alle afwijkingen.
Waar staat geschreven dat het leven makkelijk moet zijn? Als je als mens wilt baden in gemak, dan is de beste methode: maak er een einde aan, dan ben je van alles af. De weg van de minste weerstand is in veel gevallen niet de beste weg. Dat geldt niet alleen voor jezelf, maar ook voor de mensen in je omgeving. Door het lijden van een naaste, kun je zelf groeien. Ellende an sich is vreselijk, maar het maakt een mens ook sterker.
pi_45499274
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:23 schreef Elseetje het volgende:
Puur vanuit de evolutieleer gezien, het idee van 'survival of the fittest' gezien, zouden mensen met ernstige afwijkingen inderdaad geen kinderen moeten krijgen. Het maakt de soort zwak. (Wat natuurlijk compleet politiek-oncorrect is om te zeggen.) Helemaal basic gezegd, zouden alleen de sterkste mannetjes (in sociaal wenselijk opzicht) kindertjes moeten maken bij de meest geschikte vrouwtjes...
Het is maar net waar jouw moraal ligt, en waar je het vanuit beredeneert.

-zo beter?-
En dat is dus precies het gevaar met de verabsolutisering van een theorie als de evolutietheorie. Het sociaal-darwinisme is daar een voorbeeld van. Er is een theorie die niet de pretentie heeft de absolute waarheid te weerspiegelen, maar een voorstelling daarvan en dan zijn er mensen die zo'n theorie aangrijpen om actieve maatregelen te treffen. Ik zeg hiermee overigens niet dat jij dat doet, maar over het algemeen gesproken .

Ik ben ook een aanhanger van de evolutietheorie (in die zin van dat ik geen betere verklaring kan bedenken voor de ontwikkeling van het leven), maar ik zal mijn gehele mensbeeld en vooral morele opvattingen, er zeker niet op baseren.

Overigens is het ook nog eens zo dat je het begrip 'survival of the fittest' heel ruim moet nemen. Het gaat niet om het recht van de sterksten. Het gaat om het recht van de best aangepasten. Je kunt niet stellen dat de mensenlijke soort indruist tegen de principes van 'survival of the fittest', omdat we de zieken helpen te overleven. Dat lijkt misschien tegenstrijdig, maar dat is het niet. Het gaat erom, dat het kennelijk loont om de zieken te helpen. De menselijke moraal is gebaseerd op de menselijke sociale natuur en die natuur is het directe gevolg van de evolutie welke tot onze soort heeft geleid.
pi_45499320
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 17:58 schreef boekenworm het volgende:
De evolutie heeft natuurlijk hierin ook een belangrijke rol. In het dierenrijk woden de gehandicapte kinderen ook immers verstoten. Omdat ze niet goed zijn voor de leefgemeenschap. Ik snap niet waarom wij zo tegen de natuur in moeten gaan. Stel je woont in een gebied met oorlog of honger, dan laten ze echt niet de mensen met een handicap leven. Omdat ze simpelweg in de weg staan. Nu is dat niet het geval. Maar ik kan heel goed begrijpen dat je dan aborteerd omdat het wel in jouw eigen leven moeilijk passen is... En omdat het leven van dat kind er ook niet alte kansrijk uitziet.
We gaan helemaal niet tegen de natuur in. Het helpen van de zwakkeren IS onze natuur . Dit principe snappen veel mensen niet. Je haalt zelf al het voorbeeld van oorlog en honger aan. Dat is namelijk een andere context. Wanneer de context het toelaat, zal de mens de zwakkere soortgenoten ondersteunen.
pi_45499342
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 18:36 schreef Elseetje het volgende:

[..]

Autisme komt ook veel voor als 'bijverschijnsel' van andere ziektes (of mensen met autisme zijn vatbaarder voor ziektes, dat kan ook), en dat zijn allerlei soorten mensen.
Maar het zal dan wel aan mijn kennissenkring liggen, dat de meeste hoogbegaafde mensen autistisch zijn...
Bij tijden denk ik zelf ook enigszins autistisch te zijn. Welke kenmerken vertonen die personen in jouw kennissenkring?
pi_45507380
tjah... in principe hebben veel kinderen met handicaps al van de natuur een ingebouwde destroyer meegekregen, zoals kindjes met down syndroom praktisch allemaal een slokdarmafsluiting hebben en vaak ook hartproblemen...
ik ben wel voor, maar ik wil zelf helemaal geen kinderen. er is al genoeg zooi op deze wereld. ik ga wel adopteren ofzo
je ruikt best lekker voor iemand die stinkt.
pi_45507433
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:00 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

We gaan helemaal niet tegen de natuur in. Het helpen van de zwakkeren IS onze natuur . Dit principe snappen veel mensen niet. Je haalt zelf al het voorbeeld van oorlog en honger aan. Dat is namelijk een andere context. Wanneer de context het toelaat, zal de mens de zwakkere soortgenoten ondersteunen.
evolutionair gezien bestaat altruisme niet, tenzij we er zelf voordeel bij hebben... zwakkeren helpen heeft dus alleen nut als je er reprductief voordeel uit haalt. ik denk dat door alle huidige medische techinieken, zoals ivf en blah, dat we eigenlijk onszelf dom en zwak aan het selecteren zijn
pi_45507529
Totaal met de eerste post onneens. Ten eerste omdat het nbiet verplicht moet zijn, omdat je mensen niet kan plichten tot een aburtus. En als tweede omdat het niet altijd zeker is dat een kind een erfelijke aandoening krijgt en erft. Iedereen heeft recht op een kind en een leven. Ook denk ik dat lang niet alle mensen met een "afwijking" een onprettig leven tegemoet gaan. Dat mag je niet voor een ander beslissen is mijn mening.

En je moeder is licht gestoord als ze er zo over denkt. Helemaal als ze dat tegen jou zegt.
pi_45507588
ik denk dat je moeder zelf een probleem heeft.
pi_45507649
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 15:43 schreef -Strawberry- het volgende:
En je moeder is licht gestoord als ze er zo over denkt. Helemaal als ze dat tegen jou zegt.
qft
  vrijdag 19 januari 2007 @ 15:55:19 #154
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_45507872
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 10:00 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

als de nood het hoogst is, zal niemand zo altruïstisch zijn om het leven van een ander te verkiezen boven z'n eigen leven, ergo: in essentie is de mens egoïstisch en uit op lijfsbehoud.
Tenzij het om de liefde van je leven gaat. Dan kun je denken: ik kan toch niet leven zonder hem / haar en dan doe je er beter aan jezelf om het leven te brengen. Maar dan kijk je nog steeds wat voor jezelf het meest voordelig is, dus je bent hoe dan ook uit op eigen voordeel . We helpen de zwakkeren alleen, omdat we ons dat kunnen veroorloven.
Niet meer actief op Fok!
pi_45508028
quote:
Dat een autist zo redeneert kan ik me wel voorstellen.
Dat een moeder zo redeneert kan ik me niet voorstellen, vind ik zelfs wanstaltig.

Tenzij je moeder zelf autistisch is natuurlijk....
Erg emotioneel begaafd komt ze niet over als ze zulke dingen vaker zegt.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_45511175
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 15:40 schreef stargirl het volgende:

[..]

evolutionair gezien bestaat altruisme niet, tenzij we er zelf voordeel bij hebben... zwakkeren helpen heeft dus alleen nut als je er reprductief voordeel uit haalt. ik denk dat door alle huidige medische techinieken, zoals ivf en blah, dat we eigenlijk onszelf dom en zwak aan het selecteren zijn
Welk reproductief voordeel wordt er momenteel dan uit gehaald om de zwakkeren te helpen?
pi_45511248
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 15:55 schreef Viking84 het volgende:

[..]

als de nood het hoogst is, zal niemand zo altruïstisch zijn om het leven van een ander te verkiezen boven z'n eigen leven, ergo: in essentie is de mens egoïstisch en uit op lijfsbehoud.
Tenzij het om de liefde van je leven gaat. Dan kun je denken: ik kan toch niet leven zonder hem / haar en dan doe je er beter aan jezelf om het leven te brengen. Maar dan kijk je nog steeds wat voor jezelf het meest voordelig is, dus je bent hoe dan ook uit op eigen voordeel . We helpen de zwakkeren alleen, omdat we ons dat kunnen veroorloven.
Maar ik zeg ook nergens dat de mens niet egoïstisch is en dat het helpen van de zwakkeren puur alruïstisch is. Ik zeg alleen dat als we het doen, het kennelijk normaal gedrag is. Dit in tegenstelling tot het beweren dat het onnatuurlijk zou zijn, om de zwakkeren te helpen.
pi_45511370
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 15:40 schreef stargirl het volgende:

[..]

Hoe kunnen we onszelf trouwens dom aan het selecteren zijn, wanneer juist een positieve lijn is te zien in de ontwikkeling van het menselijke IQ? En sinds wanneer is er een sterk verband tussen dom en zwak? En voor wat betreft zwak: de genetische wetenschap en technologie staat ook niet stil. Terwijl men er alles aan doet om de zwaksten der zwaksten in leven te houden, worden op een ander gebied ontdekkingen gedaan om de zwakke schakels zelf te kunnen herstellen.
pi_45512087
k zei nergens dat er een verband was tussen dom en zwak, enkel dat dat soort mensen sneller voortplanten. zwakkeren worden nu gefixt en kunnen blijven leven en reproduceren en hun zwakke genen doorgeven, terwijl die normaal uit de genenpoel zouden verdwijnen door selectie ertegen. en domme mensen planten sneller voort omdat veel carrieremensen gewoon minder kinderen nemen dan mensen uit de "lagere" klassen van de bevolking (en religieuze mensen, die over het algemeen ook niet bekend staan om hun intellect)
reproductief voordeel uit zwakkeren helpen kan meerdere dingen zijn: status, waardoor je sneller een partner kan vinden, een gunst uit hebben staan, geld verdienen. vooral status moet niet onderscht worden.
pi_45513244
Je zou zelfs zo ver kunnen gaan als te zeggen dat in essentie altruïsme niet bestaat...
pi_45513638
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 19:05 schreef Elseetje het volgende:
Je zou zelfs zo ver kunnen gaan als te zeggen dat in essentie altruïsme niet bestaat...
Dat ben ik met je eens. Pure altruïsme bestaat niet. Alles wat je geeft aan een ander moet zich op de één of andere manier op een bepaald moment terugverdienen.
pi_45513699
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 18:22 schreef stargirl het volgende:
k zei nergens dat er een verband was tussen dom en zwak, enkel dat dat soort mensen sneller voortplanten. zwakkeren worden nu gefixt en kunnen blijven leven en reproduceren en hun zwakke genen doorgeven, terwijl die normaal uit de genenpoel zouden verdwijnen door selectie ertegen. en domme mensen planten sneller voort omdat veel carrieremensen gewoon minder kinderen nemen dan mensen uit de "lagere" klassen van de bevolking (en religieuze mensen, die over het algemeen ook niet bekend staan om hun intellect)
reproductief voordeel uit zwakkeren helpen kan meerdere dingen zijn: status, waardoor je sneller een partner kan vinden, een gunst uit hebben staan, geld verdienen. vooral status moet niet onderscht worden.
Ontken je nu dat er artsen zijn die hun medemens helpen puur omdat ze men hen begaan zijn? Volgens jou zijn die allemaal uit op status voor het feit dat ze hun medemens zo goed helpen?

Status is alleen relevant, wanneer je status erkent. Als je nadenkt over het leven en de biologische principes van het sociale spel, kom je al snel tot de conclusie dat status slechts een mechanisme is. Sinds ik dat weet, heeft status ook niet veel waarde meer voor mij en erken ik de status van anderen ook niet. Dat heeft mij, vooral in mijn werk, wel eens in enige problemen gebracht, omdat vooral de wat succesvollere klanten bijvoorbeeld, verwachten van anderen aanzien te genieten. En verder worden mensen die zelf wel erg denken in termen van status en succes vaak letterlijk boos in een discussie met mij, als ik aangeef status niet te erkennen. Het enige wat men dan kan zeggen is (op zo'n belerend toontje, weet je wel): "maar zo werkt het nu eenmaal." En dan zeg ik: "voor de mensen voor wie het waarde heeft wel, voor mij niet ." Vervolgens word ik dan dikwijls arrogant genoemd .
pi_45520640
ik heb het over het evolutionaire principe status... of het in onze menselijke beschaving anders werkt weet ik niet. je kunt nog steeds dit soort dingen met evolutionaire redenaties verklaren, maar dat is een heel andere discussie. je hoeft het niet te erkennen, ik erken het echter wel. is ook een vorm van arrogantie, je eigen visie het beste vinden (doe ik dus ook)
maar ik ben ervan overtuigd dat als je dit soort gedrag terugbrengt tot de kern, status daar wel te vinden is.
(fuck, wat leg ik dat slecht uit... sorry)
  vrijdag 19 januari 2007 @ 22:56:18 #164
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_45520741
ik heb echt helemaal geen respect voor de uitlating van je moeder. Bah. Van je kinderen dien je onvoorwaardelijk te houden.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_45523926
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 22:52 schreef stargirl het volgende:
ik heb het over het evolutionaire principe status... of het in onze menselijke beschaving anders werkt weet ik niet. je kunt nog steeds dit soort dingen met evolutionaire redenaties verklaren, maar dat is een heel andere discussie. je hoeft het niet te erkennen, ik erken het echter wel. is ook een vorm van arrogantie, je eigen visie het beste vinden (doe ik dus ook)
maar ik ben ervan overtuigd dat als je dit soort gedrag terugbrengt tot de kern, status daar wel te vinden is.
(fuck, wat leg ik dat slecht uit... sorry)
Ik vind mijn visie niet de beste en ik kan begrijpen dat dergelijke zaken uiteindelijk wel evolutionair te verklaren zijn. Zeker voor een studente biologie zal dat gesneden koek zijn . Maar het valt mij wel altijd op dat men tegenwoordig alles evolutionair wil kunnen verklaren en zich daarvoor desnoods in allerlei krampachtige bochten wringt. En als het toch niet mogelijk blijkt te zijn, dan zal er nog wel iets over het hoofd gezien zijn. Je zou bijna kunnen zeggen dat de evolutieleer een wetenschappelijk dogma is.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 09:05:44 #166
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_45527189
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 22:52 schreef stargirl het volgende:
ik heb het over het evolutionaire principe status... of het in onze menselijke beschaving anders werkt weet ik niet.
Voor het grootste deel werkt alles nog hetzelfde. Je zou hiermee verder kunnen zeggen dat hoogopgeleiden slechte genen hebben.
pi_45527913
quote:
Op maandag 15 januari 2007 19:25 schreef boekenworm het volgende:
Het ging erover dat ze heel vaak zegt dat ze, als ze had geweten dat ik haar kind zou worden, dan geen kinderen had genomen.
Herkenbaar. M'n ouders hebben het zelf nooit toegeven, maar mij hadden ze liever niet gehad en dat uitte zich voornamelijk in het feit dat ik ondergeschikt werd gemaakt aan m'n twee broertjes. Ze waren ook nog zo uitgekookt dat ze mij voornamelijk geestelijk hebben mishandelt, het lichamelijke deel ging vanzelf mee want direct lichamelijke mishandeling is beter traceerbaar . . .
Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free. You can't take the sky from me
Take me out to the black, tell them I ain't comin' back
Burn the land and boil the sea, you can't take the sky from me
pi_45529065
Ik weet niet hoor... Ik heb zelf MS, wat ik toch op sommige momenten echt wel een beperking kan noemen (het is bij mij licht). Mijn ouders zijn ongeacht wat ik doe blij met mij. Het gaat hun er vooral om dat als ik gelukkig ben, zij geslaagd zijn in mijn opvoeding, ongeacht of ik nou verder niet slaag qua carriere of juist wel. Ik doe gewoon mn best en maak er het beste van, ben blij met wat ik heb en tuurlijk baal ook wel van wat niet wil. Al met al kan ik mezelf een gelukkig mens noemen, geslaagd of niet in wiens ogen dan ook, het gaat toch hoe het is in mijn ogen?
Wat ik eigenijk wil zeggen is dat het in mijn ogen niet gaat om geslaagd zijn of niet, niet om je prestaties, maar om hoe je ergens komt en of je er zelf tevreden mee bent. In mijn ogen is het de taak van ouders om onvoorwaardelijk van hun kinderen te houden en tevreden zijn met hoe ze zijn.
je moet eerst durven voor je iets doet
pi_45562378
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 00:41 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Ik vind mijn visie niet de beste en ik kan begrijpen dat dergelijke zaken uiteindelijk wel evolutionair te verklaren zijn. Zeker voor een studente biologie zal dat gesneden koek zijn . Maar het valt mij wel altijd op dat men tegenwoordig alles evolutionair wil kunnen verklaren en zich daarvoor desnoods in allerlei krampachtige bochten wringt. En als het toch niet mogelijk blijkt te zijn, dan zal er nog wel iets over het hoofd gezien zijn. Je zou bijna kunnen zeggen dat de evolutieleer een wetenschappelijk dogma is.
ik vind het ok gewoon leuk om evolutionaire verklaringen te zoeken en te bedenken. niet om alles te willen verklaren, maar omdat het eens een andere manier is om tegen dingen aan te kijken. krampachtige bochten... ach... vind ik persoonlijk wel meevallen. maar over dat wetenschappelijk dogma heb je natuurlijk tot op zekere hoogte gelijk. gelukkig heb je altijd mensen die de ID theorie aanhangen en ons weer met beide benen op de grond zetten.
maar serieus... ik heb nog weinig dingen gezien/gehoord op dit gebied die niet evolutionair verklaard konden worden
  zondag 21 januari 2007 @ 17:27:48 #170
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45564972
Evolutie gaat eigenlijk bijna niet meer op voor de mens. Gezien we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk baby's alle mogelijke afwijkingen overleven. Wanneer je een echte natuurlijke selectie had, gingen de zwakkere dood, alleen de meeste mensen staan dat niet toe. En wanneer het wel toestaat, wordt er met de Hitler-vinger gewezen. Want dát mag je niet zeggen.

(mijn moeder is niet autistisch, maar goed. Ik heb geen liefde nodig om te overleven).
pi_45565099
quote:
Op zondag 21 januari 2007 17:27 schreef boekenworm het volgende:
Evolutie gaat eigenlijk bijna niet meer op voor de mens. Gezien we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk baby's alle mogelijke afwijkingen overleven. Wanneer je een echte natuurlijke selectie had, gingen de zwakkere dood, alleen de meeste mensen staan dat niet toe. En wanneer het wel toestaat, wordt er met de Hitler-vinger gewezen. Want dát mag je niet zeggen.

(mijn moeder is niet autistisch, maar goed. Ik heb geen liefde nodig om te overleven).
Nee, het gaat om de omgeving. Een zwak kind dat in de natuur zou overlijden, hoeft niet per defintie kansloos te zijn in de moderne menselijke beschaving. Autisme hoeft geen nadeel te zijn.
  zondag 21 januari 2007 @ 19:09:38 #172
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_45567881
Nee autisme is absoluut geen nadeel, maar een ernstige verstandelijke/lichamelijke handicap wel.
pi_45585378
quote:
Op zondag 21 januari 2007 19:09 schreef boekenworm het volgende:
Nee autisme is absoluut geen nadeel, maar een ernstige verstandelijke/lichamelijke handicap wel.
zou nog zelfs wel een nadeel kunnen zijn... licht eraan hoeveel waarde er wordt gehecht aan sociale vaardigeheden en groepscohesie...
  † In Memoriam † vrijdag 26 januari 2007 @ 14:13:00 #174
37843 lady-wrb
kortaf
pi_45695033
wat een rot-opmerking van je moeder zeg
pi_45703894
luister dan, ze kan wel zeggen dat ze geen gehandicapt kind wil.
Maar als je puber word en je hormonen slaan op hol is het niet zo dat je dan een gemakkelijk kind bent, oke niet iedereen heeft er last van. maar de gemiddelde puber wel.
Had ze dan net zo goed kunnen zeggen, je bent zo vervelend en eigewijs etc ik wou dat ik geen kinderen had genomen. Dus het gaat nergens over.
Niet dat dit iets helpt maar toch.
En trouwens, jou moeder vind ik maar triest dat ze dat zegt. Beetje dom dat je een goed kind terwijl het erfelijk bepaald is, gewoon niets van aantrekken. Denk gewoon over een paar kan ik het huis uit, als ze daarna geen contact meer met me zoekt weet ik waar ik aan toe ben
tot die tijd HOU VOL!
nerd
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')