Aanwezigheid van zuurstof als antwoord op je eerste vraag lijkt me. Kan je ook wel in je BINAS zien, verbanding van O² levert veel meer zuurstof op dan de melkzuurcyclus. En oxidatieve fosforylering weet ik echt niet meer, heb je geen boek ofzoquote:Op maandag 29 januari 2007 15:24 schreef WyBo het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat gisten inhoudt bij de dissimilatie? En wat bepaald of je de alcoholgisting krijgt of de melkzuurgisting? Zie binas 68B. En wat gebeurt er precies bij de oxidatieve fosforylering? (binas 68D
Ja, anders zou je pythagoras wel kunnen gebruiken, dat kan niet, dus doe je de sinusregel.quote:Op dinsdag 30 januari 2007 13:05 schreef MaxC het volgende:
Heeft iemand een leuk vraagstukje waar je de Cosinusregel of de Sinusregel moet gebruiken, even om te testen![]()
Bij een driekhoek zonder een rechte hoek kan je gewoon de Sinusregel gebruiken he?
Sin alpha Sin Beta
---------- = -----------
a b
Precies dezelfde vraag had je maanden geleden ook al gesteld, hier. Heb je nu zo'n slecht geheugen of steek je er echt niets van op?quote:Op zondag 28 januari 2007 02:19 schreef Merkie het volgende:
[afbeelding]
Antwoord moet 2/3 zijn, ik kom op 0. Help? Wat doe ik fout? Heb het al 10x geprobeerd, 10x kom ik op wat anders en geen 2/3. Aargh, word er gek van.
Wow, ik besteed mijn zaterdagavond echt op een gezellige manier.
Ja, ik moest hem herkansen maar toen snapte ik hem met jou uitleg ook niet. Ik vind jouw geheugen bizar goed overigens.quote:Op woensdag 31 januari 2007 20:24 schreef Riparius het volgende:
[..]
Precies dezelfde vraag had je maanden geleden ook al gesteld, hier. Heb je nu zo'n slecht geheugen of steek je er echt niets van op?
t is wel slordig en niet leuk om te volgen...quote:Op woensdag 31 januari 2007 23:44 schreef GlowMouse het volgende:
Het lijkt me makkelijker om te schieten op de code die je al hebt
Ik weet niet wat een PO is maar de Mandelbrot reeks en de gulden snede vind ik persoonlijk 2 vanquote:Op zaterdag 3 februari 2007 11:54 schreef MaxC het volgende:
Weet iemand nog een leuk onderwerp voor een Wiskunde B1 PO?
6 VWO zit ik
Complexe getallen, dat vind ik een heel mooi onderwerp, en het kent ontzettend veel toepassingen in bv de natuurkundequote:Op zaterdag 3 februari 2007 11:54 schreef MaxC het volgende:
Weet iemand nog een leuk onderwerp voor een Wiskunde B1 PO?
6 VWO zit ik
Da's volgens mij partiële integratie wat je nu zegt (dat met u en du). Met partiële integratie gaat niet werken, dan houd je volgens mij altijd de integraal van een product van een cosinus en/of sinus functie over, en zodoende kan je het niet als F(x) + C schrijven. Ik denk dat je hem eerst moet herschrijven op de één of andere manier. Of een sneaky substitutiequote:Op donderdag 8 februari 2007 21:22 schreef teletubbies het volgende:
schrijven als som of verschil... van twee hoeken dan integreren..
of gebruik maken van..euu mmm productregel?
u=cos3x en dv=cos2xdx ? ...
alle twee kunnen..
Stel dat de Q-vectorruimte opgespannen door B niet heel R is. Dan is er dus een x in R die niet te schrijven is als Q-lineaire combinatie van elementen van B.quote:Op donderdag 8 februari 2007 21:53 schreef teletubbies het volgende:
2)B spant R op als Q-vectorruimte (hier heb je de maximaliteit van K nodig).
mmm dit kan ik niet zo goed volgen...hoe moet ik beginnen?
Nee, kortste pad algoritmen hebben niets te maken met de simplex methodequote:Op zondag 11 februari 2007 14:05 schreef zquing het volgende:
bedankt voor je uitleg,
Als het goed is moet de simplex methode toch wel iets met grafen te maken hebben, dit omdat we het dit blok over graven hebben gehad en dat een andere opdracht van het PO het bedenken van een algoritme was om de afstand tussen punten in graven te bepalen.
De handigste manier om je het toegelaten gebied van een LP probleem (dat is die closed convex polytope) voor te stellen, is door te beginnen met de hele ruimte. Als je maar 2 variabelen hebt is dat dus het platte vlak en als je 20 variabelen hebt moet je je best doen om een 20-dimensionale ruimte voor te stellenquote:Wat ik uit de wiki haalde was dat "closed convex polytope" Dit betekent toch dat een simplex probleem kan vertalen tot een graaf(dit ook kijkend naar het plaatje)?
Ook snap ik niet echt hoe je het plaatje moet uittekenen, maar hier ga ik zelf nog even over nadenken,
duidelijker dan dat krijg je het niet xDquote:Op zondag 11 februari 2007 14:26 schreef Wolfje het volgende:
[..]
Nee, kortste pad algoritmen hebben niets te maken met de simplex methode.
[..]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | 10x + 7y + 8w <=1000 15x + 20y + 11w <=2000 Tableau #1 x y w s1 s2 p 10 7 8 1 0 0 1000 15 20 11 0 1 0 2000 -10 -12 -9 0 0 1 0 Tableau #2 x y w s1 s2 p 4.75 0 4.15 1 -0.35 0 300 0.75 1 0.55 0 0.05 0 100 -1 0 -2.4 0 0.6 1 1200 Tableau #3 x y w s1 s2 p 1.14458 0 1 0.240964 -0.0843373 0 72.2892 0.120482 1 0 -0.13253 0.0963855 0 60.241 1.74699 0 0 0.578313 0.39759 1 1373.49 |
Daar staat dat suiker > 0 en dat 0 < 1000, en op de tweede regel iets soortgelijks. Ik zou dit net als de regels erboven in woorden omschrijven: Er is 1000 suiker en 2000 koolzuurgas beschikbaar. In de formulering eronder zou ik nog vermelden dat X1,X2,X3 >= 0.quote:suiker>0<1000
koolzuur>0<2000
quote:Op maandag 12 februari 2007 12:29 schreef mstr het volgende:
Zou iemand mij even willen helpen met het beantwoorden van 2 vragen?
Niet een topic die mensen van mij gewend zijn maarja, hier komen ze:
Wat zijn driehoeks en vierhoeks getallen en hoe komen ze tevoorschijn?
massa/ladingverhouding oid?quote:Op dinsdag 13 februari 2007 16:28 schreef WyBo het volgende:
Wie weet hoe dit begrip ook wel in het Nederlands bekend staat?
ja oidquote:
In mijn natuurkundeboek (ik heb het even opgezocht) staat er wel iets over de lading/massaverhouding. Dit is hetzelfde, maar dan omgekeerdquote:Op dinsdag 13 februari 2007 16:42 schreef WyBo het volgende:
[..]
ja oidHoopte dat iemand mij het exact kon vertellen. Kon er in Binas ook al niks over vinden.
Zal het morgen wel ff aan mn natuurkunde leraar vragen. Die is ook nog eens goed in Engels dus komt goedquote:Op dinsdag 13 februari 2007 16:55 schreef freiss het volgende:
[..]
In mijn natuurkundeboek (ik heb het even opgezocht) staat er wel iets over de lading/massaverhouding. Dit is hetzelfde, maar dan omgekeerd
oooh okeey:)quote:Op dinsdag 13 februari 2007 11:17 schreef teletubbies het volgende:
Ik heb twee ideeen:
er is een element in R die niet te schrijven is als Q-lineaire combinatie van elementen van B.
het is duidelijk dat x niet in B zit. Dus x zit in RB.
1)
beschouw BU{x}, deze is niet lineair onafhankelijk omdat B al een maximale keten bevatte.
dus als geldt:
a.x+SOm(biqi)=0
dan is a niet gelijk aan 0:
dus x= -1/a *SOm(biqi)
maar ik weet niet wat dit precies impliceert.. 1/a is een element uit R ( misschien ook B!?)..
in ieder geval.. als a uit B is dan volgt dan B hele x spant en dat is n tegenspraak
het andere idee ga ik later typen..
Je kunt deze d.v. herleiden totquote:Op maandag 12 februari 2007 16:55 schreef Bioman_1 het volgende:
Hoi allemaal, ik heb een vraagje over het oplossen van een differentiaalvergelijking. Het gaat om het volgende beginwaardeprobleem:
2x2 y'(x) = x2 + y 2, met y(2) = 4.
Nu is het de bedoeling om dit op te lossen dmv een 'handige' substitutie (dit omdat we alleen nog maar geleerd hebben hoe we eerste orde DV's kunnen oplossen). Maar dat lukt me niet!
Ik heb al geprobeerd:
v = y2
v = y2 / x2
v = y / x
v = x/y
Maar daarmee lukt t me niet. Wie geeft mij de geschikte substitutie?
Niet echt denk ik. Het gaat om het herleiden tot een standaard type en daar zijn wat (bekende) methoden voor. Toch ook ervaring dus.quote:En als bij-vraagje: Is er een handig 'ezelsbruggetje' om substituties te zoeken, of is het gewoon een kwestie van proberen (en ervaring uiteraard)?
Je moet het product cos(3x)∙cos(2x) omzetten in een som van twee goniometrische functies, die je dan apart kunt primitiveren. We hebben:quote:Op donderdag 8 februari 2007 19:21 schreef Alxander het volgende:
Kickje![]()
[afbeelding]
Ik loop een beetje vast bij deze, iemand een hint of een beetje uitleg?
Alvast bedankt!
Ok, uhu duidelijk, maar hoe dan verder?quote:
Ja dat weet ik maar ik moet toch die derde en vierde macht er nu ook nog uitfilteren op de één of andere manier?quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:06 schreef GlowMouse het volgende:
Een bekende stelling luidt dat als a*b = 0 dan a=0 of b=0. Dat is ook de reden dat je de linkerkant van de vergelijking als product wilt schrijven.
Dus:quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:14 schreef GlowMouse het volgende:
Je hebt nu dat 5x³ = 0 of 16x4 - 1 = 0. Verder weet je dat als ab=c dat a=c1/b. Een derdemacht is helemaal geen probleem.
quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:26 schreef Tomek het volgende:
[..]
Dus:
5x3 = 0
5x = 01/3
lijkt me dat x hier 0 is??
en 16x4 - 1 = 0
16x4 = 1
x4 = 1/16
x = 0?
OF
16x4 = 1
16x = 11/4
x = 1,25 / 16
x = 0,078125 ??
En dan de tweede oplossing vergetenquote:
quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:31 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
En dan de tweede oplossing vergeten![]()
Ja. Als je twijfelt of een oplossing goed is, kun je hem altijd weer invullen. 16x4 - 1 = 16 * (-1/2)4 - 1 = 16 * 1/16 - 1 = 0.quote:Op vrijdag 16 februari 2007 14:33 schreef Tomek het volgende:
dus x = 1/2 of -1/2 ?
Ik kies a uit B. dus x= -1/a *SOm(biqiquote:Kijk nog eens goed naar waar je a in kiest.
Ja, het zijn groene lijntjes met een 3, een 4 en een x!quote:
Als je bedoeling is x uit te rekenen kan je volgens mij niks met alleen deze gegevens.. Zijn die hoeken die hier recht getekend zijn ook echt 90 graden? Is de rechterdriehoek gelijkbenig? Is de linkerdriehoek een driehoek met zijdes 4 en 1? Dan kom je met pythagoras al ergens, al zie ik niet hoe je dan verder moet zonder bekende hoeken... (sinus/cosinusregel?)quote:
Ja, dit is correct.quote:Op donderdag 22 februari 2007 12:23 schreef da_rippah het volgende:
Okay, ik weet nog niet zeker of ik het begrijp, maar is het volgende dan waar?
(n+3)! = (n+3)(n+2)(n+1)n! ?
Ok, dan begrijp ik het denk ik. Het ging mij eigenlijk om deze opgave, die is mij nu ook duidelijk:quote:
Dan heb ik: (u - 1) ln u geeft: 0.5u^2 * ln u - int{ (0.5u^2 - u ) / u du }.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:07 schreef Merkie het volgende:
Volgens mij was de integraal van x ln x wel bekend. Substitueer x+1.
Ja, volgens mij doe je dat goed. (0.5u^2 - u ) / u kan je toch schrijven als 0,5u - 1? En daar kan je makkelijk een primitieve van vinden.quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:15 schreef Boondock_Saint het volgende:
[..]
Dan heb ik: (u - 1) ln u geeft: 0.5u^2 * ln u - int{ (0.5u^2 - u ) / u du }.
Dat schiet niet echt op, want dan heb ik weer een breuk waarvan de teller van een grotere orde is dan de deler en ik dus ook geen partiele breuksplitsing kan toepassen. Als ik die laatste term echter weer partieel ga integreren, dan komt er weer iets als x ln x terug
quote:Op donderdag 22 februari 2007 23:26 schreef Merkie het volgende:
[..]
Ja, volgens mij doe je dat goed. (0.5u^2 - u ) / u kan je toch schrijven als 0,5u - 1? En daar kan je makkelijk een primitieve van vinden.
Ik heb em inmiddels opgelost. Blijkt dat onze docent de formule voor het uitrekenen van het residue verkeerd op het bord heeft gezet :Squote:Op vrijdag 23 februari 2007 16:45 schreef Bioman_1 het volgende:
...
quote:Op zondag 25 februari 2007 17:58 schreef Market_Garden het volgende:
Heehee mensen, ik ben bezig met het begrijpen van de groepentheorie. Opzich begrijp ik een groot deel van hoe het zit met bewerkingen en dingen, heb hier ook theorie voor gevonden en ben dat aan het doorwerken.
Alleen zit ik vast bij de precieze definitie van een groep. Het staat wel genoemd in meerdere bronnen maar op een of andere manier heb ik zo niet de ingeving dat ik echt snap wat het precies is. Ik kan er op het moment dus wel redelijk wat mee, maar waar ik precies mee bezig ben daar schort het aan, kan iemand mij helpen?
Een groep (G, * ) is een niet-lege verzameling G met een associatieve binaire bewerking , een voor de bewerking neutraal element e en bij elk element a een voor de bewerking invers element a - 1.
Dit soort beschrijvingen vind ik wel, maar maakt het voor mij niet duidelijk..
Bedanktquote:Op donderdag 22 februari 2007 15:36 schreef GlowMouse het volgende:
Omdat de schuine zijde 1 is, geldt dat de oppervlakte van de grootste gelijkbenige driehoek gelijk is aan sin18 * cos18 (tweemaal de oppervlakte van de driehoek, tweemaal de halve basis * hoogte).
Bij de tweede driehoek is de schuine zijde precies de helft van de eerste driehoek. Dit werkt door in zowel de basis als de hoogte, zodat de oppervlakte 1/4de is van de oppervlakte van de grootste driehoek. Aldus krijg je voor de totale oppervlakte van alles: sin18 * cos18 * (1 + 1/4 + 1/16 + ....) = 4/3 * sin18 * cos18 = 2/3 * 2 * sin18 * cos18 = 2/3 * sin36
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |