abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46281783
Kijk nog eens goed naar waar je a in kiest.
pi_46285626
quote:
Op maandag 12 februari 2007 16:55 schreef Bioman_1 het volgende:
Hoi allemaal, ik heb een vraagje over het oplossen van een differentiaalvergelijking. Het gaat om het volgende beginwaardeprobleem:

2x2 y'(x) = x2 + y 2, met y(2) = 4.

Nu is het de bedoeling om dit op te lossen dmv een 'handige' substitutie (dit omdat we alleen nog maar geleerd hebben hoe we eerste orde DV's kunnen oplossen). Maar dat lukt me niet!

Ik heb al geprobeerd:

v = y2
v = y2 / x2
v = y / x
v = x/y

Maar daarmee lukt t me niet. Wie geeft mij de geschikte substitutie?
Je kunt deze d.v. herleiden tot

dy/dx = ½ + ½∙ (y/x)2

Je substitutie v = y/x is dan de juiste keuze. Zie hier onder het kopje homogeneous equations hoe je dit verder aanpakt.
quote:
En als bij-vraagje: Is er een handig 'ezelsbruggetje' om substituties te zoeken, of is het gewoon een kwestie van proberen (en ervaring uiteraard)?
Niet echt denk ik. Het gaat om het herleiden tot een standaard type en daar zijn wat (bekende) methoden voor. Toch ook ervaring dus.
pi_46285897
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 19:21 schreef Alxander het volgende:
Kickje

[afbeelding]
Ik loop een beetje vast bij deze, iemand een hint of een beetje uitleg?

Alvast bedankt!
Je moet het product cos(3x)∙cos(2x) omzetten in een som van twee goniometrische functies, die je dan apart kunt primitiveren. We hebben:

cos(α+β) = cos α ∙ cos β - sin α ∙ sin β
cos(α-β) = cos α ∙ cos β + sin α ∙ sin β

Optellen van deze twee identiteiten leert dat geldt:

cos α ∙ cos β = ½ ∙ cos(α+β) + ½ ∙ cos(α-β)

Aldus hebben we:

cos(3x)∙cos(2x) = ½ ∙ cos(5x) + ½ ∙ cos(x)

Nu mag het geen moeilijkheden meer geven om een primitieve functie te bepalen.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:04:24 #154
42555 Tomek
Take on the world!
pi_46366962
Ik ben bezig mijn wiskunde weer wat op te halen voor een toelatingsexamen. Nu kom ik niet uit de volgende opgave. Volgens mij valt het wel mee maar ik weet het ff niet meer. Wellicht dat iemand mij kan helpen

Los op: 80x7 - 5x3 = 0

Gegevens is dat één van de oplossingen 0 is. Vraag is om de andere oplossing te vinden.

Wat al gezegd werd:
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 13:57 schreef -jos- het volgende:
5x3(16x4-1)=0

zo lijkt mij
Ok, uhu duidelijk, maar hoe dan verder?
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:06:16 #155
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_46367033
Een bekende stelling luidt dat als a*b = 0 dan a=0 of b=0. Dat is ook de reden dat je de linkerkant van de vergelijking als product wilt schrijven.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:08:13 #156
42555 Tomek
Take on the world!
pi_46367099
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:06 schreef GlowMouse het volgende:
Een bekende stelling luidt dat als a*b = 0 dan a=0 of b=0. Dat is ook de reden dat je de linkerkant van de vergelijking als product wilt schrijven.
Ja dat weet ik maar ik moet toch die derde en vierde macht er nu ook nog uitfilteren op de één of andere manier?
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:14:08 #157
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_46367297
Je hebt nu dat 5x³ = 0 of 16x4 - 1 = 0. Verder weet je dat als ab=c dat a=c1/b. Een derdemacht is helemaal geen probleem.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:26:44 #158
42555 Tomek
Take on the world!
pi_46367773
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:14 schreef GlowMouse het volgende:
Je hebt nu dat 5x³ = 0 of 16x4 - 1 = 0. Verder weet je dat als ab=c dat a=c1/b. Een derdemacht is helemaal geen probleem.
Dus:
5x3 = 0
5x = 01/3

lijkt me dat x hier 0 is??

en 16x4 - 1 = 0
16x4 = 1
x4 = 1/16
x = 0?

OF

16x4 = 1
16x = 11/4
x = 1,25 / 16
x = 0,078125 ??
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:29:56 #159
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_46367902
5x³ = 0 <-- delen door 5 ---> x³ = 0 <--> x = 01/3 = 0

Je kunt alleen een hele kant tot een macht verheffen. In je laatste stukje vergeet je dat er 16x4 staat en niet (16x)4.
Je tweede stukje klopt tot x4 = 1/16. De volgende stap is dat x = 1/161/4. Wanneer je dit in een rekenmachine invoert komt hier x=1/2 uit.
Het vervelende van een even macht (4 is even) is dat je rekening moet houden met een tweede oplossing. Deze wordt gevormd door a=-c1/b.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:30:12 #160
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_46367912
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:26 schreef Tomek het volgende:

[..]

Dus:
5x3 = 0
5x = 01/3

lijkt me dat x hier 0 is??

en 16x4 - 1 = 0
16x4 = 1
x4 = 1/16
x = 0?

OF

16x4 = 1
16x = 11/4
x = 1,25 / 16
x = 0,078125 ??


5x3 = 0
x=0

en 16x4 - 1 = 0
16x4 = 1
x4 = 1/16
x = 1/2 of x=-1/2

HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:31:06 #161
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_46367945
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:30 schreef freiss het volgende:

[..]

En dan de tweede oplossing vergeten
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:32:26 #162
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_46367993
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:31 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

En dan de tweede oplossing vergeten
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:33:05 #163
42555 Tomek
Take on the world!
pi_46368014
dus x = 1/2 of -1/2 ?
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:35:18 #164
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_46368095
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 14:33 schreef Tomek het volgende:
dus x = 1/2 of -1/2 ?
Ja. Als je twijfelt of een oplossing goed is, kun je hem altijd weer invullen. 16x4 - 1 = 16 * (-1/2)4 - 1 = 16 * 1/16 - 1 = 0.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  vrijdag 16 februari 2007 @ 14:37:50 #165
42555 Tomek
Take on the world!
pi_46368167
Jep, nou ik heb de antwoorden wel, alleen de uitwerkingen niet...
Het goede antwoord moest zijn tussen -1 en 0 en tussen 0 en 1

Maar ik snap hem nu weer! Heel erg bedankt voor je hulp
pi_46408239
quote:
Kijk nog eens goed naar waar je a in kiest.
Ik kies a uit B. dus x= -1/a *SOm(biqi
nu zit x in R*B, dit is in tegenspraak met de veronderstelling dat x niet te schrijven was als lineaire combinatie van elementen uit B en Q...? (( kunt u het verband preciezer uitleggen?..Merci))
verlegen :)
pi_46409045
Als BU{x} niet lineair onafhankelijk over Q is, dan zijn er dus a1,...,an in Q en b1,...,bn in BU{x}, met ai ongelijk 0 voor alle i en a1b1 + ... + anbn = 0. Omdat B zelf wel lineair onafhankelijk is, kunnen de bi'tjes niet allemaal in B zitten, maw er is er een gelijk aan x, zvva bn=x. Dan geldt dus a1b1 + ... + an-1bn-1 + anx. Maar dan geldt
x = - a1/anb1 - ... - an-1/an*bn-1, dus x is een Q-lineaire combinatie van elementen van B. Omdat x in R willekeurig gekozen is, geldt dus dat elk element van R een Q-lineaire combinatie van elementen van B is, maw B spant R op over Q.
pi_46440300


iemand een idee?
bier
pi_46440903
quote:
Op zondag 18 februari 2007 21:42 schreef italiaan1987 het volgende:
[afbeelding]

iemand een idee?
Ja, het zijn groene lijntjes met een 3, een 4 en een x!

Zonder extra eigenschappen kan ik er echter niets over zeggen.
pi_46449891
quote:
Op zondag 18 februari 2007 21:42 schreef italiaan1987 het volgende:
[afbeelding]

iemand een idee?
Als je bedoeling is x uit te rekenen kan je volgens mij niks met alleen deze gegevens.. Zijn die hoeken die hier recht getekend zijn ook echt 90 graden? Is de rechterdriehoek gelijkbenig? Is de linkerdriehoek een driehoek met zijdes 4 en 1? Dan kom je met pythagoras al ergens, al zie ik niet hoe je dan verder moet zonder bekende hoeken... (sinus/cosinusregel?)
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
pi_46463506
Noem de breedte van de linkerdriehoek a, de ie van de rechter b.
Geeft 3 vergelijkingen, met 3 onbekenden:

x^2 = 4^2 + a^2
x^2 = 3^2 + b^2
x^2 = 1^2 + (a+b)^2


Staat er gelijk onder op dat Wetenschapsforum zie ik nu
Sweet and innocent...
pi_46554183
Ik heb een vraagje over faculteiten, en hoe je ze kan omschrijven...

Kun je (n+1)! schrijven als (n+1)n! ?

en hoe zit het dan met bijvoorbeeld (n+2)! of (n+3)!? Of in het algemeen (n+c)!?
  donderdag 22 februari 2007 @ 12:14:20 #174
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_46554591
(n+1)! = (n+1) * n * (n-1) * (n-2) * ... * 2 * 1
Dus dit is (n+1) * n!
(n+c)! is gelijk aan (n+c) * (n+c-1) * (n+c-2) * ... (n+2) * (n+1) * n!

Wanneer je graag alles in faculteiten hebt, kun je het ook zo opschrijven: (n+c)! = (n+c)! * 1 = (n+c)! * n!/n!, dus (n+c)! = (n+c)! / n! * n!. Of je hier wat mee opschiet is de vraag.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_46554865
Okay, ik weet nog niet zeker of ik het begrijp, maar is het volgende dan waar?

(n+3)! = (n+3)(n+2)(n+1)n! ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')