quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:34 schreef Dungeonmaster het volgende:
Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik heb wel eens gehoord dat als je een huis koopt met huurders erin, dat je dan een behoorlijk probleem hebt. Volgens mij mogen jullie blijven zitten tot je een aanbod krijgt dat jullie redelijk achten. Dat moet je nieuwe huisbaas toch geweten hebben toen hij het huis kocht. Ik zou er geen medelijden mee hebben. Dan maar verlies voor hem.
dit lijkt het inderdaad te gaan worden. maar wat zou de hoogte van de uitkoopsom kunnen zijn? ik hoor namelijk allerlei ontzettend uiteenlopende bedragen, van 2 keer de maandhuur hierboven tot duizenden euro's..quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:44 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ditzelfde verhaal heb ik ook gehoord toen mijn (voormalige) studentenhuis verkocht werd. De nieuwe koper krijgt te horen dat er dus nog huurders inzitten en die mag hij er niet zomaar uitzetten. Bij de koop wist hij dit dus allemaal!!!! Je hebt dus rechten!!
Het beste is om met je mede huurders en de beste man om de tafel te gaan zitten en de mogelijkheden (lees= uitkoopsom) te gaan bespreken.
Ik weet het niet precies, maar ik zou hoog inzetten. Misschien kan hij zelf, als hij meerdere huizen heeft, vervangende woonruimte zoeken. Probleem is, dat als je andere woonruimte moet zoeken, je dan waarschijnlijk meer kwijt bent en/of een kleinere woonruimte krijgt op een mindere lokatie. Nou, dan zou ik een huurverschil pakken voor een gelijkwaardige ruimte, zeg 200 euro/mnd meer. Dat maal 12 en over 3 jaar, want zo lang wilden jullie nog blijven zitten. Komt op 7200 euro. Dat is je individuele totale afkoopsom. Dat zou redelijk zijn. Alleen vraag ik me af of het zo werkt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:45 schreef ohnikua het volgende:
[..]
dit lijkt het inderdaad te gaan worden. maar wat zou de hoogte van de uitkoopsom kunnen zijn? ik hoor namelijk allerlei ontzettend uiteenlopende bedragen, van 2 keer de maandhuur hierboven tot duizenden euro's..
Nou, bij de meeste studentenhuizen zal gelden, dat als je het puntensysteem wat er voor staat gaat hanteren, je zelfs bij de goedkopere huizen alleen maar minder hoeft te gaan betalen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:02 schreef Abonides het volgende:
Volgens mij kan hij jullie er niet uitgooien, maar de huurprijs kan hij wel flink verhogen. Via de huurcommissie (of zoiets) kan hij achterhalen wat een normaal tarief is voor een dergelijke woning en dat dan gaan eisen... Als jullie dat dan betalen, dan kan hij jullie niets maken...
MAAR... dit weet ik dus niet zeker
Dat is helaas niet mijn ervaring. Ik weet alleen niet of studentenhokkken niet gewoon onder de geliberaliseerde markt vallen en dan heb je ook niets aan zo'n puntenlijst.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:04 schreef Dungeonmaster het volgende:
[..]
Nou, bij de meeste studentenhuizen zal gelden, dat als je het puntensysteem wat er voor staat gaat hanteren, je zelfs bij de goedkopere huizen alleen maar minder hoeft te gaan betalen.
En dan nog kan een huisbaas niet ineens een heleboel meer geld gaan vragen, ook voor studentenkamers geld dat er maar een bepaald percentage huur meer gevraagd mag worden per 2 jaar meen ik, en bovendien breekt koop geen huur, als er een nieuwe eigenaar is dan moet deze eventuele huurders met de koop meenemen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:25 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is helaas niet mijn ervaring. Ik weet alleen niet of studentenhokkken niet gewoon onder de geliberaliseerde markt vallen en dan heb je ook niets aan zo'n puntenlijst.
Hier nog meer informatie:
http://www.kamernet.nl/dsp_lsr_hrverlaging.php
http://www.kamernet.nl/dsp_lsr_opzegging.php
http://www.huurcommissie.nl
Het probleem is alleen wel dat dit voorstel zonder meer van de tafel geveegd gaat worden. Als de verhuurder vervolgens een redelijk aanbod doet en je daar niet mee accoord gaat, heeft de verhuurder wél gronden om je uit te zetten.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Oftewel: stel de eis dat je nog minimaal 3 jaar in een andere soortgelijke woning kan wonen, tegen hetzelfde tarief (of het verschil moet direct 36 maanden vooruit worden bijgelegd), met een redelijke verhuisvergoeding (voor kosten en voor de overlast) van zeg 5000 euro per persoon). Gaat-ie hier niet mee akkoord, dan blijf je simpelweg wonen!
Nee, want de verhuurder heeft geen rechtsgrond om zijn huurders eruit te zetten.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:09 schreef Croga het volgende:
[..]
Het probleem is alleen wel dat dit voorstel zonder meer van de tafel geveegd gaat worden. Als de verhuurder vervolgens een redelijk aanbod doet en je daar niet mee accoord gaat, heeft de verhuurder wél gronden om je uit te zetten.
Maak daar maar gerust een jaar huur+alle verhuiskosten van hoorquote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:33 schreef bellerophon81 het volgende:
Ze mogen je niet je huis uit zetten, nieuwe mensen tegenhouden is logisch. Ze hopen dat jezelf opstapt en als dat te lang duurt zullen ze je een oprotpremie aanbieden. Normaal is dit 2x de maandhuur.
Wat er ook kan gebeuren dat ie je eruit probeert te pesten. Dus let goed op wat je kan/wil!
En wie heeft dat vastgesteld? Je kunt natuurlijk altijd meer vragenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:55 schreef DonJames het volgende:
Ik moet dit jaar gedwongen mijn huurhuis verlaten in verband met sloop, en de vastgestelde verhuisvergoeding hiervoor is nu iets meer dan 5.000 euro. Ik weet niet of dat ook geldt voor kamerhuurders (kan me zo voorstellen van niet), maar om dit soort bedragen gaat het dus ongeveer.
super bedankt voor het meedenken, allemaal!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:04 schreef Deetch het volgende:
Hier wat sites over huurbescherming:
Huurbescherming algemeen
Opzeggingsgronden
Ik zie alleen nergens iets over opzeggingstermijnen, dus mogelijk is dat helemaal niet rechtsgeldig.
In je contract staat geen einddatum genoemd? Het is dus niet zo dat elk jaar je contract met een jaar wordt verlengd?
Klopt, je staat er als huurder écht goed voor. Zelf stond ik daar wel van te kijken, maargoed.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:32 schreef ohnikua het volgende:
[..]
super bedankt voor het meedenken, allemaal!
we hebben een contract voor onbepaalde tijd, zonder einddatum dus.
eigenlijk komt het er dus op neer dat het er voor ons op het moment vrij zonnig voor staat. hij zal met een goed bod moeten komen, wat inderdaad duizenden euro's moet zijn. het wordt dus gewoon even afwachten waar hij mee komt. het zal voor hem in ieder geval sneller moeten gaan dan voor ons, wat in ons voordeel werkt. overigens staan we (voolopig in ieder geval) gewoon op goede voet met de nieuwe huisbaas, van wegpesten ofzo is nog geen sprake.
Tja, redelijkheid en billijkheid staan nu ook gewoon in het burgerlijk wetboek en als de verhuurder een redelijk tegenbod doet, en dat zal in voorgenoemde zaak echt wel uitgezocht zijn, dan verlies jij en moet je akkoord gaan.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:09 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
En wie heeft dat vastgesteld? Je kunt natuurlijk altijd meer vragen
Hoe?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:41 schreef Chadi het volgende:
Als verhuurder kan je ook flink irritant gaan doen hoor.
De lange adem, precies tegen het einde van elke reageertermijn gaan zitten, geen onderhoud plegen, aso's in huis nemen voor bepaaalde tijd etc. etc. etc, niet helemaal kies maar het gebeurt wel.quote:
Ah. Alles wat mijn huisbaas nu al doet dus.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:46 schreef kahaarin het volgende:
[..]
De lange adem, precies tegen het einde van elke reageertermijn gaan zitten, geen onderhoud plegen, aso's in huis nemen voor bepaaalde tijd etc. etc. etc, niet helemaal kies maar het gebeurt wel.
Zoals ik al zei hij kan vervelend gaan doen. Keuken onder schijten douche onbruikbaar maken... agressieve mensen erin zetten.. desnoods echte JUNKS die hun naalden thuis laten slingeren. Je kan hem niks maken zolang hij die junk gewoon huisvest daar.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:48 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ah. Alles wat mijn huisbaas nu al doet dus.. Op het in huis nemen van aso's na dan.
Oeh, pas maar op, straks leest hij mee!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:48 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ah. Alles wat mijn huisbaas nu al doet dus.. Op het in huis nemen van aso's na dan.
zou kunnen, maar daar snijdt hij alleen zichzelf mee in de vingers. elke maand dat wij met zijn 3-en met een lage huurprijs een gehele biswoning met 5 kamers + het huis eronder houden kan hij er niets mee doen en dat kost tijd en dus geld.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:48 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dialoog is prima mogelijk hoor. Het punt is alleen dat hij t op een vrienschappelijk accoordje wil gooien waar wij dat niet willen. En tja, dat botst.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:51 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oeh, pas maar op, straks leest hij mee!![]()
Alle gekheid op een stokje, misschien toch eens een dialoog forceren door een bemiddelaar te zoeken, iemand van het juridisch loket of studentenvakbond oid, deze situatie is voor iedereen vervelend en gevoelig voor escalatie.
Succes.![]()
Misschien is de situatie van Arneaux wel iets anders, als een verhuurder b.v. een mooi bod op zijn huis heeft maar de koper een huis zonder huurders wil o.i.d.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:52 schreef ohnikua het volgende:
[..]
zou kunnen, maar daar snijdt hij alleen zichzelf mee in de vingers. elke maand dat wij met zijn 3-en met een lage huurprijs een gehele biswoning met 5 kamers + het huis eronder houden kan hij er niets mee doen en dat kost tijd en dus geld.
Mja soortgelijk geval hier. We onderhouden het appartement, betalen altijd op tijd de huur, hij staat hier zelfs nog ingeschreven om niet aan 1 of andere belastinggrens te komen, ik woon hier al 2 jaar.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:52 schreef ohnikua het volgende:
[..]
zou kunnen, maar daar snijdt hij alleen zichzelf mee in de vingers. elke maand dat wij met zijn 3-en met een lage huurprijs een gehele biswoning met 5 kamers + het huis eronder houden kan hij er niets mee doen en dat kost tijd en dus geld.
Hoezo?? Hij gooit er wat zieke junks in die uit jouw mok gaan drinken en je misschien wel een ziekte aansmeren.. kijken hoelang jij je poot dan nog stijf houdt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:52 schreef ohnikua het volgende:
[..]
Situatie is; verhuurder wil wegens moeilijkheden in zijn eigen relatie (samenwonend) terug zijn eigen appartement in om wat rust te hebben ofzo. Maarja, das lekker bijdehand, dat zou namelijk betekenen dat mijn huisgenoot en ik maar op moeten rotten. En het is allemaal altijd erg goed en vriendschappelijk gegaan, maarja deze vlieger gaat natuurlijk niet op.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Misschien is de situatie van Arneaux wel iets anders, als een verhuurder b.v. een mooi bod op zijn huis heeft maar de koper een huis zonder huurders wil o.i.d.
Ik heb niet zien staan wat zijn situatie precies is.![]()
Dus als je er dan iemand bij haalt die voor jullie opkomt en meneer precies uitlegd hoe de vork juridisch gezien precies in de steel zit, weet hij waar hij aan toe is, hoeft niet meteen persoonlijk, je kunt ook een brief laten opstellen met jullie eisen en kijk op de wet.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:53 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dialoog is prima mogelijk hoor. Het punt is alleen dat hij t op een vrienschappelijk accoordje wil gooien waar wij dat niet willen. En tja, dat botst.
we hebben alle 3 ouders, vrienden een vriendin waar we evt ook wel even terecht kunnen. we zouden desnoods al kunnen verhuizen maar de contracten niet opzeggen om er flink geld uit te slepen. maar ik verwacht en hoop niet dat het zo zal gaan lopen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:56 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hoezo?? Hij gooit er wat zieke junks in die uit jouw mok gaan drinken en je misschien wel een ziekte aansmeren.. kijken hoelang jij je poot dan nog stijf houdt.![]()
Ah, dus omdat hij relatie shit heeft worden jullie geacht op te hoeren, dat gaat niet door natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:56 schreef arneaux het volgende:
[..]
Situatie is; verhuurder wil wegens moeilijkheden in zijn eigen relatie (samenwonend) terug zijn eigen appartement in om wat rust te hebben ofzo. Maarja, das lekker bijdehand, dat zou namelijk betekenen dat mijn huisgenoot en ik maar op moeten rotten. En het is allemaal altijd erg goed en vriendschappelijk gegaan, maarja deze vlieger gaat natuurlijk niet op.
We willen geen onderling akkoortje, we willen hier blijven wonen. En het klinkt heel erg cliché, dus ik bevestig 'm maar ff; we wonen hier perfect. Het kan niet zo zijn dat omdat zijn relatie kut is wij maar moeten wieberen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:57 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dus als je er dan iemand bij haalt die voor jullie opkomt en meneer precies uitlegd hoe de vork juridisch gezien precies in de steel zit, weet hij waar hij aan toe is, hoeft niet meteen persoonlijk, je kunt ook een brief laten opstellen met jullie eisen en kijk op de wet.
Een onderling akkoordje werkt alleen als beide partijen het er mee eens zijn.![]()
Dat zeg je goed inderdaad.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:59 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ah, dus omdat hij relatie shit heeft worden jullie geacht op te hoeren, dat gaat niet door natuurlijk.
dan is het inderdaad wel een vergelijkbare situatie. maar hoelang speelt het dan al? en hij wil dus echt dat jullie weggaan zonder oprotpremie en zonder vervangende woonruimte?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:56 schreef arneaux het volgende:
[..]
Situatie is; verhuurder wil wegens moeilijkheden in zijn eigen relatie (samenwonend) terug zijn eigen appartement in om wat rust te hebben ofzo. Maarja, das lekker bijdehand, dat zou namelijk betekenen dat mijn huisgenoot en ik maar op moeten rotten. En het is allemaal altijd erg goed en vriendschappelijk gegaan, maarja deze vlieger gaat natuurlijk niet op.
Ik denk dat je dan juridisch een heel stuk zwakker komt te staan.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:59 schreef ohnikua het volgende:
[..]
we hebben alle 3 ouders, vrienden een vriendin waar we evt ook wel even terecht kunnen. we zouden desnoods al kunnen verhuizen maar de contracten niet opzeggen om er flink geld uit te slepen. maar ik verwacht en hoop niet dat het zo zal gaan lopen.
Hopelijk krijgt hij snel weer een nieuwe vriendin dan.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:59 schreef arneaux het volgende:
[..]
We willen geen onderling akkoortje, we willen hier blijven wonen. En het klinkt heel erg cliché, dus ik bevestig 'm maar ff; we wonen hier perfect. Het kan niet zo zijn dat omdat zijn relatie kut is wij maar moeten wieberen.
Een week of 2 geleden is hij hierheen gekomen met die mededeling, out of the blue. Nu ken ik hem wat langer al en wist dus wel dattet een beetje rammelde, maar dit had ik ook niet aan zien komen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:01 schreef ohnikua het volgende:
[..]
dan is het inderdaad wel een vergelijkbare situatie. maar hoelang speelt het dan al? en hij wil dus echt dat jullie weggaan zonder oprotpremie en zonder vervangende woonruimte?
in mijn geval heb ik wel het idee dat de verhuurder zich er van bewust is dat het zijn probleem is dat wij niet zomaar weg willen, ben dus benieuwd waar hij mee komt.
Hmm, bijna niet helemaal, de verhuurder blijft dezelfde en hij en huisgenoot willen niet weg, uit jouw verhaal proef ik dat je best weg wil maar dat je er niet op wil achteruitgaan.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:01 schreef ohnikua het volgende:
[..]
dan is het inderdaad wel een vergelijkbare situatie. maar hoelang speelt het dan al? en hij wil dus echt dat jullie weggaan zonder oprotpremie en zonder vervangende woonruimte?
in mijn geval heb ik wel het idee dat de verhuurder zich er van bewust is dat het zijn probleem is dat wij niet zomaar weg willen, ben dus benieuwd waar hij mee komt.
Het 'probleem' is dat hij eerst mijn huisgenoot was maar toen naar iets van 4 maanden hals over kop te gaan samenwonen met zn vriendin. En het zag er ook allemaal rooskleurig uit enzo, maar blijkbaar valt t samenwonen toch kouder op zn dak dan gedacht en waarschijnlijk gehoopt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:02 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hopelijk krijgt hij snel weer een nieuwe vriendin dan.![]()
Je hebt natuurlijk gelijk, het bevordert alleen niet de onderlinge verstandhouding en het lijkt me heel vermoeiend om elke keer als er onderthoud gepleegd moet worden dat door de verhuurder opgelost moet worden er bijna om te moeten smeken.
Volgens mij is dit geen ideale situatie.
hij ook, mocht ie echt in de keuken gaan scheiten enzo. maargoed, ik lees dat jij deze situatie kent, maar dan met vervelende studenten. vooralsnog is er echter in mijn situatie nog niks vervelends gebeurd, dus zoals iemand al zei, 80% kans dat we er gewoon uit komen. wij staan er ook wel voor open om weg te gaan, maar daar moet natuurlijk wel een behoorlijke tegenprestatie tegenover staan zodat we zonder extra kosten de rest van onze studententijd in een vergelijkbare woning kunnen leven + wat kosten omdat het gewoon vervelend is, we zitten hier namelijk prima. verhuizen is gedoe en een gezellig huis vinden ook.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:01 schreef Chadi het volgende:
[..]
Ik denk dat je dan juridisch een heel stuk zwakker komt te staan.
Je betaald toch nog wel gewoon de hele huur nu?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:02 schreef arneaux het volgende:
[..]
Een week of 2 geleden is hij hierheen gekomen met die mededeling, out of the blue. Nu ken ik hem wat langer al en wist dus wel dattet een beetje rammelde, maar dit had ik ook niet aan zien komen.
En inderdaad, zonder oprotpremie. Althans, we mochten hier nog 3 maanden blijven wonen tegen de helft van de huurprijs. Tja.
Nagoed, ik had 't er net met mn huisgenoot over en mits hij met een écht goed bod + vervangende woonruimte komt wil ik best gaan. Maargoed, dan moet 't dus écht goed zijn en niet dat net-niet.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:01 schreef ohnikua het volgende:
[..]
Ja de huur wordt nog betaald. Sterker nog, we betalen elke maand stuctureel de helft huur zwart, wel naar zn rekening, ook weer om belastingtechnische redenen. Dus tja, volgens mij zitten we geramd.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:05 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Je betaald toch nog wel gewoon de hele huur nu?
Anders is er nog zoiets als stilzwijgend accoord gaan met voorwaarden.
Toch maar even asap inlichtingen inwinnen bij juridisch loket.
klopt, ik had toen ik dit typte nog niet gelezen dat arneaux sowieso wilde blijven zitten (waar hij natuurlijk ook gewoon gelijk in heeft imo)quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:04 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Hmm, bijna niet helemaal, de verhuurder blijft dezelfde en hij en huisgenoot willen niet weg, uit jouw verhaal proef ik dat je best weg wil maar dat je er niet op wil achteruitgaan.
Ach, ik denk niet in die superlatieven maar zo zou je het wel kunnen zien ja.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:05 schreef Chadi het volgende:
Het is ook nog een vriend van je die je hard probeert te naaien ??
Mooi, blijven zitten waar je zit en hopelijk ziet de verhuurder wel in dat hij nu tegen windmolens aan het roepen is!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:06 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ja de huur wordt nog betaald. Sterker nog, we betalen elke maand stuctureel de helft huur zwart, wel naar zn rekening, ook weer om belastingtechnische redenen. Dus tja, volgens mij zitten we geramd.
En idd, ben al langs het Juridisch Loket geweest en die bevestigde mijn vermoedens alleen maar.
Wij staan dus vierkant achter hem!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:06 schreef ohnikua het volgende:
[..]
klopt, ik had toen ik dit typte nog niet gelezen dat arneaux sowieso wilde blijven zitten (waar hij natuurlijk ook gewoon gelijk in heeft imo)![]()
Tja het is gewoon vervelend op deze manier, ik had t ook liever anders gezien. Feit blijft wel dat internet/televisie/energie allemaal op zijn naam staat, dus áls hij wil zieken kan hij dat doen. Maargoed, ik ga er maar vanuit dat we hier als volwassen mensen uit kunnen komen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:07 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Mooi, blijven zitten waar je zit en hopelijk ziet de verhuurder wel in dat hij nu tegen windmolens aan het roepen is!
Huur je inclusief deze voorzieningen?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:09 schreef arneaux het volgende:
[..]
Tja het is gewoon vervelend op deze manier, ik had t ook liever anders gezien. Feit blijft wel dat internet/televisie/energie allemaal op zijn naam staat, dus áls hij wil zieken kan hij dat doen. Maargoed, ik ga er maar vanuit dat we hier als volwassen mensen uit kunnen komen.
Heb t ff nagekeken en we huren niets inclusief. Is dat gunstig?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:11 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Huur je inclusief deze voorzieningen?
Dan kun je daar bezwaar tegen indienen bij de studentenvakbond en komt men er dus ook achter dat hij een gedeelte huur zwart krijgt, is de belastingdienst vast niet zo blij mee.
Maakt op zich niet veel uit, er besttat ook nog zoiets als een verworven recht, als hij dat altijd regelde en nu ineens niet meer kun je daar bezwaar tegen indienen en moet hij met de billen bloot wat betreft het "zwarte" deel van de huur.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:13 schreef arneaux het volgende:
[..]
Heb t ff nagekeken en we huren niets inclusief. Is dat gunstig?
Ik heb gewoon een contract waarin opgesteld staat waarvoor wij huur betalen, en dat is gewoon dit appartement. Er staat niets extras in qua internet en energie enzo.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:17 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Maakt op zich niet veel uit, er besttat ook nog zoiets als een verworven recht, als hij dat altijd regelde en nu ineens niet meer kun je daar bezwaar tegen indienen en moet hij met de billen bloot wat betreft het "zwarte" deel van de huur.
Als hij echt zo kinderachtig wil zijn staan jullie sowieso sterk.
Heb je een papier waar op staat wat je waar voor moet betalen?
Kale huur en voorzieningen e.d.?
Als dat niet zo is dan moet je hem daar maar eens naar vragen, je kunt altijd zeggen dat het is voor je eigen kasboek, dat je wil bijhouden wat je waar voor betaald.![]()
Nou, nee hij moet zelf weten hoe hij de huur wenst te ontvangen en is zelf verantwoordelijk voor zijn belastingaangifte natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:22 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ik heb gewoon een contract waarin opgesteld staat waarvoor wij huur betalen, en dat is gewoon dit appartement. Er staat niets extras in qua internet en energie enzo.
Zijn wij als huurders trouwens ook niet 'schuldig' aan het zwart betalen van de huur?
Mja okay, maar wat betreft dat volwassen zijn, dat zijn mijn huisgenoot en ik natuurlijk ook. Wij hadden ook uit 'principe' kunnen zeggen dat we dat niet willen doen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:32 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Nou, nee hij moet zelf weten hoe hij de huur wenst te ontvangen en is zelf verantwoordelijk voor zijn belastingaangifte natuurlijk.
Het zou wat moois worden als jullie daarvoor verantwoordelijk gesteld kunnen worden, het betreft een volwassen man, hij moet zelf de consequenties voor zijn acties dragen.![]()
Wat jij nu beschrijft is inclusief huren, je huurt het appartement en bij de huur in zitten de kosten voor gas/licht/water en internet.![]()
Dan zou hij dus als hij in de voorzieningen gaat snoeien contractbreuk met jullie plegen, hij verandert dan eigenhandig en eenzijdig de voorwaarden die golden bij het tekenen van de huurovereenkomst.
Immers jullie betalen met de huurprijs ook voor de voorzieningen, ook al staat dat niet opgetekend het zijn wel dingen die er altijd zijn geweest en dat mag hij niet zomaar veranderen.
Dat is waar maar jullie doen in principe niets anders dan gewoon huur betalen, je bent niet verantwoordelijk voor zijn malversaties.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:35 schreef arneaux het volgende:
[..]
Mja okay, maar wat betreft dat volwassen zijn, dat zijn mijn huisgenoot en ik natuurlijk ook. Wij hadden ook uit 'principe' kunnen zeggen dat we dat niet willen doen.
Maargoed, als ik het zo lees zal t wel loslopen allemaal en hoef ik me in ieder geval nergens druk om te maken. Thx voor de hulp iig!
VROM dus, lees ik in onderstaande link. Er is helaas dus geen standaardbedrag voor studentenkamers.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:09 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
En wie heeft dat vastgesteld? Je kunt natuurlijk altijd meer vragen
Dat wil nog niet zeggen dat hij je uit je huis kan zetten, alleen dat hij als hij passende vervangende woonruimte aanbiedt alsnog moet betalen. Het gaat hier duidelijk niet over totaal verdwijnen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 18:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
VROM dus, lees ik in onderstaande link. Er is helaas dus geen standaardbedrag voor studentenkamers.
klik
Als je met zulke wanstaltige praktijken bij mij aan zou komen, zou ik je voor de rechter slepen om verlaging van de huurprijs af te dingen wegens aantoonbare vermindering van het leefgenot.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:56 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hoezo?? Hij gooit er wat zieke junks in die uit jouw mok gaan drinken en je misschien wel een ziekte aansmeren.. kijken hoelang jij je poot dan nog stijf houdt.![]()
Het eerste wat de vrouw van de rechtswinkel zei tegen ons was dat huurcontracten zo goed als waardeloos zijn. Bijna alles mbt huren is in de wet geregeld, staar je dus vooral niet blind op je contract.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:44 schreef ohnikua het volgende:
er zit wel een wederzijdse opzegermijn van een maand in, maar (hoewel ik zelf niet precies weet waarom) lijkt het er sterk op dat dit niet aan de orde is. misschien doordat we er al een tijd zitten en we rechten hebben opgebouwd. het bleek in ieder geval wel uit het gesprek dat we gisteren met hadden dat hij er niet blij mee was dat wij zo weinig betalen en voorlopig niet weg willen. en uit een belletje met juridisch loket utrecht bleek dat wij toch behoorlijk wat rechten hebben. nou ja, misschien maar gewoon even afwachten waar hij volgende week mee komt. maar we zijn gewoon nogal benieuwd
Denk niet dat je leefgenot vast staat in je huur contractquote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:26 schreef Seneca het volgende:
[..]
Als je met zulke wanstaltige praktijken bij mij aan zou komen, zou ik je voor de rechter slepen om verlaging van de huurprijs af te dingen wegens aantoonbare vermindering van het leefgenot.
Denk dat de wet nog altijd boven mijn huur contract gaatquote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Denk niet dat je leefgenot vast staat in je huur contract
Zie bovenstaande post.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:36 schreef Chadi het volgende:
[..]
Denk niet dat je leefgenot vast staat in je huur contract
Ja heel veel contracten zijn niet goed opgesteld.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:38 schreef Seneca het volgende:
[..]
Denk dat de wet nog altijd boven mijn huur contract gaat
Dat zal ik ook zeer zeker niet beweren, ik gaf enkel antwoord op jouw vraag.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 21:05 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Dat wil nog niet zeggen dat hij je uit je huis kan zetten, alleen dat hij als hij passende vervangende woonruimte aanbiedt alsnog moet betalen. Het gaat hier duidelijk niet over totaal verdwijnen.
Klopt ook gewoon hoor, die richtlijnen zijn er niet voor niets, vervangende woonruimte, verhuisvergoeding en 5000 euro oprotpremie samen delen is ook vast wel lekker.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:43 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat zal ik ook zeer zeker niet beweren, ik gaf enkel antwoord op jouw vraag.![]()
nou ja, vervangende woonruimte wordt dus in ons geval erg lastig om te regelen voor de nieuwe huisbaas. logischer zou zijn dat wij dit zelf regelen, waarbij we de extra kosten (ongeveer 100 euro huur meer per maand x ongeveer 36 maanden = 3600) en de 5000 oprotpremie (waarbij dan de moeite van het vinden van een nieuwe kamer en het opgeven van een kamer waar je blij mee bent) met zijn 3-en delen. dan zouden we op ongeveer 5000 pp uitkomen, wat me redelijk lijkt nu ik het allemaal eens wat beter heb doorgelezen. Waarschijnlijk zal de nieuwe huurder in eerste instantie lager zitten en wij hoger, als we rond die prijs uitkomen lijkt het me in ieder geval een eerlijke deal. Ben in ieder geval benieuwd naar zijn eerste aanbod. Zodra die binnen is zal ik het hier melden voor de geinterresseerden.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 22:59 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Klopt ook gewoon hoor, die richtlijnen zijn er niet voor niets, vervangende woonruimte, verhuisvergoeding en 5000 euro oprotpremie samen delen is ook vast wel lekker.
Zelf zou ik niet met minder genoegen nemen, vooral niet als ik eigenlijk niet weg zou willen.
5000 is echt veel te weinig, je moet ook een paar dagen vrij nemen om je nieuwe kamer op te knappen, wellicht nieuwe vloerbedekking etc. je moet 5000 euro rekeken + de tijd dat je vrij moet nemen om te verhuizen/volgend huis op te knappen + opknapkosten (verf/vloerbedekking) + extra kosten voor de komenende 3 jaar. Waarom zou je het door drie delen? Wat de andere bewoners doen heeft toch niets met jou te maken? Alsof jij minder kosten hebt omdat je inplaats van alleen met zijn drieen gaat verhuizenquote:Op woensdag 10 januari 2007 03:06 schreef ohnikua het volgende:
[..]
nou ja, vervangende woonruimte wordt dus in ons geval erg lastig om te regelen voor de nieuwe huisbaas. logischer zou zijn dat wij dit zelf regelen, waarbij we de extra kosten (ongeveer 100 euro huur meer per maand x ongeveer 36 maanden = 3600) en de 5000 oprotpremie (waarbij dan de moeite van het vinden van een nieuwe kamer en het opgeven van een kamer waar je blij mee bent) met zijn 3-en delen. dan zouden we op ongeveer 5000 pp uitkomen, wat me redelijk lijkt nu ik het allemaal eens wat beter heb doorgelezen. Waarschijnlijk zal de nieuwe huurder in eerste instantie lager zitten en wij hoger, als we rond die prijs uitkomen lijkt het me in ieder geval een eerlijke deal. Ben in ieder geval benieuwd naar zijn eerste aanbod. Zodra die binnen is zal ik het hier melden voor de geinterresseerden.
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat je voor een gedwongen verhuizing vanuit een studentenkamer meer zou krijgen dan het vastgestelde bedrag wat geldt voor een gedwongen verhuizing vanuit een "echt" huis.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:33 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
5000 is echt veel te weinig, je moet ook een paar dagen vrij nemen om je nieuwe kamer op te knappen, wellicht nieuwe vloerbedekking etc. je moet 5000 euro rekeken + de tijd dat je vrij moet nemen om te verhuizen/volgend huis op te knappen + opknapkosten (verf/vloerbedekking) + extra kosten voor de komenende 3 jaar. Waarom zou je het door drie delen? Wat de andere bewoners doen heeft toch niets met jou te maken? Alsof jij minder kosten hebt omdat je inplaats van alleen met zijn drieen gaat verhuizenDat is het probleem van de eigenaar van het pand.
Je vergeet dat het huis tonnen waard is en dat het veel minder waard is zolang jullie erin zitten, het lijkt me dus logisch dat wanneer de waarde extreem toeneemt als het leeg is jullie ook een goed deel krijgen om dit mogelijk te maken.
5000 is echt wel meer dan genoeg als je als student naar een andere kamer gaat. Je moet gewoon een fatsoenlijke kamer uitzoeken.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:33 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
5000 is echt veel te weinig, je moet ook een paar dagen vrij nemen om je nieuwe kamer op te knappen, wellicht nieuwe vloerbedekking etc. je moet 5000 euro rekeken + de tijd dat je vrij moet nemen om te verhuizen/volgend huis op te knappen + opknapkosten (verf/vloerbedekking) + extra kosten voor de komenende 3 jaar. Waarom zou je het door drie delen? Wat de andere bewoners doen heeft toch niets met jou te maken? Alsof jij minder kosten hebt omdat je inplaats van alleen met zijn drieen gaat verhuizenDat is het probleem van de eigenaar van het pand.
Je vergeet dat het huis tonnen waard is en dat het veel minder waard is zolang jullie erin zitten, het lijkt me dus logisch dat wanneer de waarde extreem toeneemt als het leeg is jullie ook een goed deel krijgen om dit mogelijk te maken.
Dat andere is puur een verhuisvergoeding als de verhuurder een vergelijkbare woning aanbiedt, en dat doet hij hier niet het lijkt me logisch dat je dan extra krijgt. Los daarvan moet de verhuurder eerst naar de rechtbank om hem uit het huis te krijgen wat ook weer minimaal een jaar duurt, dus de verhuurder mag blij zijn als hij weggaat voor 10.000 euro.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:51 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat je voor een gedwongen verhuizing vanuit een studentenkamer meer zou krijgen dan het vastgestelde bedrag wat geldt voor een gedwongen verhuizing vanuit een "echt" huis.
TS moet dan ook niet gedwongen verhuizen! TS hoeft alleen vrijwillig te verhuizen. Bedenk je wel dat de koper van het huis ongetwijfeld honderdduizenden euro's heeft betaald voor het pand! En dat-ie er ook voor 100.000 euro aan gaat verbouwen. Wat je nu vraagt is een schijntje! Als je nog 3 jaar blijft zitten, heeft de koper veel meer kosten.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:51 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het lijkt me niet waarschijnlijk dat je voor een gedwongen verhuizing vanuit een studentenkamer meer zou krijgen dan het vastgestelde bedrag wat geldt voor een gedwongen verhuizing vanuit een "echt" huis.
Dat lijkt me inderdaad een redelijke deal, vooral omdat het VROM ook ongeveer deze prijs aanhoudt.quote:Op woensdag 10 januari 2007 03:06 schreef ohnikua het volgende:
[..]
nou ja, vervangende woonruimte wordt dus in ons geval erg lastig om te regelen voor de nieuwe huisbaas. logischer zou zijn dat wij dit zelf regelen, waarbij we de extra kosten (ongeveer 100 euro huur meer per maand x ongeveer 36 maanden = 3600) en de 5000 oprotpremie (waarbij dan de moeite van het vinden van een nieuwe kamer en het opgeven van een kamer waar je blij mee bent) met zijn 3-en delen. dan zouden we op ongeveer 5000 pp uitkomen, wat me redelijk lijkt nu ik het allemaal eens wat beter heb doorgelezen. Waarschijnlijk zal de nieuwe huurder in eerste instantie lager zitten en wij hoger, als we rond die prijs uitkomen lijkt het me in ieder geval een eerlijke deal. Ben in ieder geval benieuwd naar zijn eerste aanbod. Zodra die binnen is zal ik het hier melden voor de geinterresseerden.
Nee hoor, je bent als huurder gewoon beschermd, en tot je nieuwe woonruimte hebt hoef je nergens heen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:35 schreef ed_reeb het volgende:
volgens mij hoeft hij niets te doen en kan je in principe eruit zetten mist hij aannemelijk kan maken dat hij het huis op de een of andere wijze nodig heeft voor eigen gebruik. Maar dat stelt niet veel voor.. desnoods gaat ie er zelf of zijn dochter of zo 3 maanden wonen. Het enige dat hij moet doen is verhuiskosten en misschien herhuisvestingskosten betalen.
Of een struisvogel speelt, zijn hoofd diep in de dekens verstopt en er van uit gaat dat als hij net doet of er geen brief is gekomen er toch niets veranderd......quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:10 schreef arneaux het volgende:
Nog helemaals niets gehoord. Hij heeft als t goed is maandag een aangetekende brief ontvangen, dus tja, je zou verwachten dat iemand daarop reageert.
Tja, er zal toch wel degelijk iets veranderen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Of een struisvogel speelt, zijn hoofd diep in de dekens verstopt en er van uit gaat dat als hij net doet of er geen brief is gekomen er toch niets veranderd......![]()
Leuk zulke mensen....![]()
quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:14 schreef arneaux het volgende:
[..]
Tja, er zal toch wel degelijk iets veranderen..
Ja ik denk dat ik dat zo s ga doen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:19 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Je zou hem kunnen bellen en vragen of hij de brief heeft ontvangen!
Hoofd dus errug diep onder de dekens.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:19 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ja ik denk dat ik dat zo s ga doen.
Gedaan, en geen gehoor.
Mja, is ook een optie, na het eten een goede tijd om te bellen wellicht?quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:23 schreef arneaux het volgende:
Of misschien aan t werk. Of niet in de gelegheid om op te nemen. Of in de auto. Zoiets.
quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:30 schreef arneaux het volgende:
Een smsje.
Met zijn water voor de dokter moeten komen, nog nóóit van gehoord.quote:Op donderdag 11 januari 2007 16:32 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Blijven bestoken tot hij een keer antwoord geeft, hij zal toch een keer met zijn water voor de dokter moeten komen.
Gewoon een nederlands spreekgezegde: Hij zal met zijn water voor de dokter moeten.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:00 schreef arneaux het volgende:
[..]
Met zijn water voor de dokter moeten komen, nog nóóit van gehoord..
Waarom? Zolang hij geen reactie geeft verandert er nietsquote:Op donderdag 11 januari 2007 16:32 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Blijven bestoken tot hij een keer antwoord geeft, hij zal toch een keer met zijn water voor de dokter moeten komen.
Hij kan je niet uitzetten, als hij dat wil moet hij dat via de rechter doen en kost hem dat ook weer extra geld en aardig wat tijd. 10.000 is een redelijk bedrag, dit moet je zien als opknapkosten voor je nieuwe huis, extra vrije dagen die je moet nemen om je nieuwe huis op te knappen, alle problemen die het met zich meebrengt en een beloning voor je vriendelijkheid dat je weg wilt zonder dat hij een rechtszaak hoeft te voeren met onzekere uitkomst voor hem.quote:Op donderdag 11 januari 2007 18:52 schreef arneaux het volgende:
Zojuist reactie gehad. Hij wil ons uitkopen. Wát zijn nu écht de wettelijke eisen die er zijn binnen deze situatie? Waaraan moeten mijn huisgenoot en ik nu denken en wat voor bedragen zijn redelijk?
In de aangetekende brief stond overigens dat we niet voornemens waren om te verhuizen en aan onze maandelijkse financiele verplichtingen zullen blijven voldoen.
Een kleine kanttekening; mijn huisgenoot en ik zijn dus gewoon 2 studenten. Dan vind ik 10000 euro wel érg veel geld. Bovendien, vrije dagen enzo tja die hoef ik niet écht te nemen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 19:28 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Hij kan je niet uitzetten, als hij dat wil moet hij dat via de rechter doen en kost hem dat ook weer extra geld en aardig wat tijd. 10.000 is een redelijk bedrag, dit moet je zien als opknapkosten voor je nieuwe huis, extra vrije dagen die je moet nemen om je nieuwe huis op te knappen, alle problemen die het met zich meebrengt en een beloning voor je vriendelijkheid dat je weg wilt zonder dat hij een rechtszaak hoeft te voeren met onzekere uitkomst voor hem.
Ik weet het, te meer reden om er niet slechter op te willen worden..... Een huis heeft een waarde van vele tonnen, het is voor hem een hele besparing als jullie weggaan, als jullie willen kunnen jullie namelijk gewoon blijven zitten totdat je zelf wegwilt gaan en al die tijd kan hij niets met dat huis doen. Of je wel of geen vrije dagen hoeft te nemen is niet relevant, waarom zou je voor een schijntje weggaan zodat zijn huis minstens een ton meer waard wordt? Huizen die verhuurd zijn leveren nu eenmaal minder op dan lege huizen.quote:Op donderdag 11 januari 2007 19:40 schreef arneaux het volgende:
[..]
Een kleine kanttekening; mijn huisgenoot en ik zijn dus gewoon 2 studenten. Dan vind ik 10000 euro wel érg veel geld. Bovendien, vrije dagen enzo tja die hoef ik niet écht te nemen.
Zijn er misschien mensen met ervaring in deze situatie?
t Is een koopflat waarin we wonen dus inderdaad zal het narmate de tijd vordert mee waard worden. Opzich wil ik best vertrekken áls er een juiste vergoeding tegenover staat. Maar dan nog, ik vind 10.000 wel erg veel geld.quote:Op donderdag 11 januari 2007 20:01 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik weet het, te meer reden om er niet slechter op te willen worden..... Een huis heeft een waarde van vele tonnen, het is voor hem een hele besparing als jullie weggaan, als jullie willen kunnen jullie namelijk gewoon blijven zitten totdat je zelf wegwilt gaan en al die tijd kan hij niets met dat huis doen. Of je wel of geen vrije dagen hoeft te nemen is niet relevant, waarom zou je voor een schijntje weggaan zodat zijn huis minstens een ton meer waard wordt? Huizen die verhuurd zijn leveren nu eenmaal minder op dan lege huizen.
Mijn broer zit in dezelfde situatie, hij zit er ook nog maar met één ander en de huisbaas wil hem ook al een jaar weghebben. Hij heeft verteld dat hij er voor 10.000 uitgaat en zolang hij er niet mee accoord gaat blijft hij gewoon zitten. Er is geen enkele rechter in Nederland die je zomaar op straat zal zetten omdat hij je weg wil hebben. Vertek hem gewoon dat je er voor 10.000 uitgaat en of hij daar wel of niet op ingaat is zijn probleem, als hij je het geld geeft primazo niet wil hij je niet graag genoeg weghebben en blijf je gewoon zitten waar je zit
![]()
Het exacte bedrag wil ik hier niet wegzetten omdat ik dat niet netjes vind tegenover de huisbaas, hij weet 't immers nog niet eens.quote:Op vrijdag 12 januari 2007 18:22 schreef ohnikua het volgende:
zij hij ook hoe hoog ongeveer? Hoewel het allemaal wel iets duidelijk begint te worden vraag ik me dat nogsteeds af. Ik heb overigens nog niks nieuws gehoord de afgelopen dagen. Zal binnenkort wel komen en dan zal ik het hier melden.
Heel goed, nu nog die man ervan overtuigen dat hij echt beter kan betalen, anders blijf je voorlopig toch gewoon zitten waar je zit?quote:Op vrijdag 12 januari 2007 19:09 schreef arneaux het volgende:
[..]
Het exacte bedrag wil ik hier niet wegzetten omdat ik dat niet netjes vind tegenover de huisbaas, hij weet 't immers nog niet eens.Maargoed, het gaat om een bedrag tussen de 5 en 7 duizend euro, p/p.
Mja inderdadad. Het lastige is alleen dat zijn zus advocaat is, maarja, t moment dat zij met een tegenbod komen vertek ik wel weer naar de rechtswinkel om te vragen of het bod reëel is.quote:Op maandag 15 januari 2007 11:30 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Heel goed, nu nog die man ervan overtuigen dat hij echt beter kan betalen, anders blijf je voorlopig toch gewoon zitten waar je zit?
Spreek dan met elkaar af dat je een bod tot 5500 euro genoeg vind en probeer er zoveel mogelijk uit te halen, jullie hoeven immers niet zo nodig weg en als hij het op de spits wil drijven en er een zaak van wil maken dan moet hij dat vooral doen met zijn zus.quote:Op maandag 15 januari 2007 11:33 schreef arneaux het volgende:
[..]
Mja inderdadad. Het lastige is alleen dat zijn zus advocaat is, maarja, t moment dat zij met een tegenbod komen vertek ik wel weer naar de rechtswinkel om te vragen of het bod reëel is.
We zijn, en dan kan ik ondertussen al wel zeggen want hij weet t nu, op 6000 gaan zitten. Goed bedrag lijkt mij zo. De algehele indruk die ik trouwens krijg is dat hij gewoon graag hier weer wil gaan wonen en dat hij aan het bekijken is wat een redelijk bedrag is om iemand te laten vertekken.quote:Op maandag 15 januari 2007 11:39 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Spreek dan met elkaar af dat je een bod tot 5500 euro genoeg vind en probeer er zoveel mogelijk uit te halen, jullie hoeven immers niet zo nodig weg en als hij het op de spits wil drijven en er een zaak van wil maken dan moet hij dat vooral doen met zijn zus.
Het zegt me niet zoveel dat zijn zus advocaat is, doet ze zaken met strafrecht, familierecht of echt alleen met huurrecht?
Er zijn zoveel soorten advocaten.
Ik vermoed dat jullie ook eens kunnen vragen bij de wetswinkel of ze daar geen advocaat weten die dit soort zaken voor een soort no cure no pay doet, mijnquote:Op maandag 15 januari 2007 11:42 schreef arneaux het volgende:
[..]
We zijn, en dan kan ik ondertussen al wel zeggen want hij weet t nu, op 6000 gaan zitten. Goed bedrag lijkt mij zo. De algehele indruk die ik trouwens krijg is dat hij gewoon graag hier weer wil gaan wonen en dat hij aan het bekijken is wat een redelijk bedrag is om iemand te laten vertekken.
Betreffende zijn zus, ik weet niet wat voor soort advocaat ze is eigenlijk. En ik weet ook wel dat zij geen ijzer met handen kan breken maar toch is het vervelend. Op die manier creëert hij natuurlijk een nóg langere arm en zullen eventuele proceskosten véél minder zijn.
Dat zal ongetwijfeld een volgende stap zijn, maargoed dan moet het éérst zover komen. Ik neem aan dat hij het niet zo op de spits wil drijven, zeker gezien het feit dat hij hier terug wil gaan wonen, op korte termijn.quote:Op maandag 15 januari 2007 11:47 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jullie ook eens kunnen vragen bij de wetswinkel of ze daar geen advocaat weten die dit soort zaken voor een soort no cure no pay doet, mijnhad een keer zoiets met een werkgever en via via kwamen we uit bij een advocaat die zei: als je 400 euro betaald dan zoek ik het voor je uit en als je dan idd alle geld terug krijgt dan betaal je de rest ook, anders niet.
Jullie staan vrij sterk met elkaar en als hij de zaak aanspant en verliest hoeven jullie denk ik verder ook geen proceskosten te betalen, dat werd bij ons ook door de werkgever betaald.
Sterkte ermee, ik ben benieuwd!quote:Op maandag 15 januari 2007 11:49 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dat zal ongetwijfeld een volgende stap zijn, maargoed dan moet het éérst zover komen. Ik neem aan dat hij het niet zo op de spits wil drijven, zeker gezien het feit dat hij hier terug wil gaan wonen, op korte termijn.
Maargoed, ik hou jullie op de hoogte.
Er staat dus geen kamer leeg?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:54 schreef arneaux het volgende:
Okay een kleine update.
Ik heb 'm aan de telefoon gehad en het blijkt zo te zijn dat hij op dit moment geen geld heeft om ons uit te kopen. Wél wil hij hier hoe-dan-ook weer komen wonen én willen wij hier niet met hem wonen. Met andere woorden; wij veroeren ons niet. Het is nu afwachten waarmee hij op de proppen komt.
Nee er staat geen kamer leeg inderdaad.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:57 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Er staat dus geen kamer leeg?
Dan zou je er imho niets tegen kunnen doen, als hij wil dat er ruimte voor hem word gemaakt dan mag hij dat op zijn buik schrijven.![]()
Wachten tot hij de lotto wint dus!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:59 schreef arneaux het volgende:
[..]
Nee er staat geen kamer leeg inderdaad.
Het wordt op deze manier wel een hele lastige situatie. Ik kan me niet verder orriënteren op anders omdat áls ik dan vertrek hij het erop kan gooien dat ik vrijwillig ben weggegaan, dus tja.
Hij krijgt per maart een sloot geld weet ik toevallig máár het is gewoon kút zo omdat ik nu met handen en voeten gebonden ben. Ik heb geaccepteerd dat ik ga verhuizen en was dus ook actief op zoek naar kamers, terwijl ik dat wettelijk niet eens verplicht ben. En nu dit. Dat is gewoon kut.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:03 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Wachten tot hij de lotto wint dus!![]()
Dat klopt, ik kan me voorstellen dat je daar nu wel weg wilt, het moet echter niet zo zijn dat je er dan op achteruit gaat, een nieuwe kamer is veel duurder en verhuizen kost altijd geld.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:05 schreef arneaux het volgende:
[..]
Hij krijgt per maart een sloot geld weet ik toevallig máár het is gewoon kút zo omdat ik nu met handen en voeten gebonden ben. Ik heb geaccepteerd dat ik ga verhuizen en was dus ook actief op zoek naar kamers, terwijl ik dat wettelijk niet eens verplicht ben. En nu dit. Dat is gewoon kut.
Tuurlijk zal hij geld reserveren en hij hééft ook wel geld want hij wil hier de toko gaan verbouwen. Ik ben alleen de hele zielige afwachtende houding strondbeu vooral.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:09 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dat klopt, ik kan me voorstellen dat je daar nu wel weg wilt, het moet echter niet zo zijn dat je er dan op achteruit gaat, een nieuwe kamer is veel duurder en verhuizen kost altijd geld.
Lastige situatie, hopelijk reserveert hij een gedeelte van die sloot geld voor jullie en ben je er in maart van af.
Sterkte.![]()
Wat denk je, is dat tactiek om jullie goedkoper weg te krijgen?quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:13 schreef arneaux het volgende:
[..]
Tuurlijk zal hij geld reserveren en hij hééft ook wel geld want hij wil hier de toko gaan verbouwen. Ik ben alleen de hele zielige afwachtende houding strondbeu vooral.
Nou wat ik eerder al een keertje aangaf is, hij hoopt dat wij t op een vrienschappelijk accoordje gooien, dat we bijvoorbeeld zeggen;"Betaal de borg en de 1ste maand huur voor ons, voor onze nieuwe kamer, en dan is de kous wel af.", maarja zoals al eerder gezegd, dat gaat niet werken zo.quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:18 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Wat denk je, is dat tactiek om jullie goedkoper weg te krijgen?
Of is hij gewoon een beetje een watje?
Kun je echt niet een keer met hem in gesprek om alles eens op een rijtje te krijgen?
Dit lijkt me voor alle betrokkenen niet de meest ideale situatie.
Ik snap dat hele gedoe van hem niet, als je je huurders weg wilt hebben dan onderneem je toch actie en doe je een serieus voorstel? Hoopt hij dan toch nog stiekem op een verbetering in de relatie, het lijkt wel of hij de boot wat af houdt.
.......................hopeloos.......................quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:48 schreef arneaux het volgende:
[..]
Nou wat ik eerder al een keertje aangaf is, hij hoopt dat wij t op een vrienschappelijk accoordje gooien, dat we bijvoorbeeld zeggen;"Betaal de borg en de 1ste maand huur voor ons, voor onze nieuwe kamer, en dan is de kous wel af.", maarja zoals al eerder gezegd, dat gaat niet werken zo.
Een gesprek heeft mij inziens niet zoveel nut. Hij wéét dat we hier blijven wonen als we geen redelijke vergoeding krijgen maar hij weet ook dat hij hier persé terug wil komen.
En die afwachtende houding is hem wel eigen, ik ken 'm 2 jaar nu en tja, zo ís hij gewoon. En ik zal niet zeggen dat ik alles perfect doe, maar het probleem wat er nu is, in deze context, heeft baat bij snelheid, en die ontbreekt nu.
pf ik vind dat altijd zulke onzin, hij heeft iemand in de familie die advocaat is en denkt meteen dat hij daarvan wel ff zal horen wat te doen. Als dat mens een heel ander soort expertise heeft kan je het net zo goed aan iemand op straat vragen. Hecht dus niet al teveel waarde aan het oordeel van zijn zusquote:Op woensdag 17 januari 2007 14:19 schreef arneaux het volgende:
Mini-update;
Hij heeft de zaak aan zijn zusje voorgelegd (goh, nu al) en hij belt ons vanavond op. Ik ben benieuwd.
Maar wel geld om het huis grondig te verbouwen?!quote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:54 schreef arneaux het volgende:
Okay een kleine update.
Ik heb 'm aan de telefoon gehad en het blijkt zo te zijn dat hij op dit moment geen geld heeft om ons uit te kopen.
Wat ik niet snap in het verhaal:quote:Op dinsdag 16 januari 2007 14:48 schreef arneaux het volgende:
Een gesprek heeft mij inziens niet zoveel nut. Hij wéét dat we hier blijven wonen als we geen redelijke vergoeding krijgen maar hij weet ook dat hij hier persé terug wil komen.
Daarbij kan z'n zussie aan andere mensen 200 euro per uur vragen, dus dat doet ze veel liever!quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:35 schreef danos het volgende:
[..]
pf ik vind dat altijd zulke onzin, hij heeft iemand in de familie die advocaat is en denkt meteen dat hij daarvan wel ff zal horen wat te doen. Als dat mens een heel ander soort expertise heeft kan je het net zo goed aan iemand op straat vragen. Hecht dus niet al teveel waarde aan het oordeel van zijn zus
Ik ben ook niet bang ofzo voor het oordeel van zn zus. Ik vind het meer een slappe zak dat hij niet zélf achter zn zaken aangaat. Bovendien heeft de mevrouw van het Juridisch Loket vertelt dat we ff langs moeten komen met de eventuele bezwaren die zijn zus optekent, dan kijken ze erna.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:35 schreef danos het volgende:
[..]
pf ik vind dat altijd zulke onzin, hij heeft iemand in de familie die advocaat is en denkt meteen dat hij daarvan wel ff zal horen wat te doen. Als dat mens een heel ander soort expertise heeft kan je het net zo goed aan iemand op straat vragen. Hecht dus niet al teveel waarde aan het oordeel van zijn zus
De situatie is natuurlijk zo krom als een hoepel, dat hebben we zelf ook door. Zelf hoopte 'ie nog dat 1 van ons 2 hier zou blijven wonen, dan blijven de kosten natuurlijk ook weer wat gedrukt.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:40 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Maar wel geld om het huis grondig te verbouwen?!
Hij heeft een appartement gekocht, waar hij eerst een tijdje zelf heeft gewoond. Een jaartje geleden is hij gaan samenwonen met zijn vriendin maar deze relatie loopt nu spaak waardoor hij weer thuis wil gaan wonen. Maar dat gaat natuurlijk niet, want hier zitten wij.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:43 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat ik niet snap in het verhaal:
-het huis was verkocht
-hij wil terug komen wonen
Wat is het nu? Heeft-ie het net gekocht? Of woonde hij er zelf voor jullie er in kwamen?
Ach. Je famillie helpen is ook niet verkeerd ofzo. Ik vind het alleen een beetje jammer dat hij er alles aan doet om voor een dubbeltje in zn eigen huis te kunnen wonen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:44 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Daarbij kan z'n zussie aan andere mensen 200 euro per uur vragen, dus dat doet ze veel liever!
Spannend, wie weet komt er nu een beetje schot in dan!quote:Op woensdag 17 januari 2007 14:19 schreef arneaux het volgende:
Mini-update;
Hij heeft de zaak aan zijn zusje voorgelegd (goh, nu al) en hij belt ons vanavond op. Ik ben benieuwd.
Ik moet het nog zien.quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:12 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Spannend, wie weet komt er nu een beetje schot in dan!![]()
Dat is ook wel zo, maarja, echt. Ik gok dat er allemaal helemaal niets van terecht komt.quote:
Correctie: Hij heeft er geen geld voor over om jullie uit te kopenquote:Op dinsdag 16 januari 2007 13:54 schreef arneaux het volgende:
Ik heb 'm aan de telefoon gehad en het blijkt zo te zijn dat hij op dit moment geen geld heeft om ons uit te kopen. Wél wil hij hier hoe-dan-ook weer komen wonen én willen wij hier niet met hem wonen. Met andere woorden; wij veroeren ons niet. Het is nu afwachten waarmee hij op de proppen komt.
Dat zelf terug in huis komen worden kan alles als het huis bijvoorbeeld aan hem is aangepast als hij gehandicapt is of iets dergelijks geloof ik. Je kan niet zomaar je huurders eruit zetten als het je uitkomt.quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:51 schreef mgerben het volgende:
[..]
Correctie: Hij heeft er geen geld voor over om jullie uit te kopen
Overigens zou ik oppassen als ik jullie was. Hij mag jullie er wel degelijk uitzetten als hij zelf in het huis wil gaan wonen. Dat is een in de wet vastgelegde geldige reden.
Hij moet jullie dan wel acceptabele woonruimte aanbieden, en dat hoeft echt niet hartje centrum voor een habbekrats te zijn.
Ook hoeven jullie je niet te laten overbluffen: Deze reden kan hij gebruiken om het huurcontract bij de rechter te laten ontbinden. Zonder uitspraak van de rechter kunnen jullie dus blijven zitten, ongeacht wat zijn zus zegt.
Ik denk juist dat dit wel een heel sterke case is voor eigen gebruik: STukke relatie, geen andere woonruimte..quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:54 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dat zelf terug in huis komen worden kan alles als het huis bijvoorbeeld aan hem is aangepast als hij gehandicapt is of iets dergelijks geloof ik. Je kan niet zomaar je huurders eruit zetten als het je uitkomt.
Bovendien, de gang naar de rechter is een lange. Het is er aan hem alles aan gelegen om ons hier snel weg te hebben. Daarnaast hebben we nog steeds geen officiele brief in de bus gehad dát we wegmoeten én is hij nog niet met vervangende woonruimte aan komen zetten.
Gaat dit over Belgie?quote:Op woensdag 17 januari 2007 16:54 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dat zelf terug in huis komen worden kan alles als het huis bijvoorbeeld aan hem is aangepast als hij gehandicapt is of iets dergelijks geloof ik. Je kan niet zomaar je huurders eruit zetten als het je uitkomt.
Dat zou zo zijn als hij dus inderdaad een lichamelijke handicap heeft waarvoor er in het huis aanpassingen zijn gemaakt en hij daar dus gebruik van moet maken. Aldus het Jurisch Loket.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:09 schreef mgerben het volgende:
[..]
Gaat dit over Belgie?
In NL mag je inderdaad niet huurders 'zomaar' uit je huis zetten. Het belang van de huurder weegt heel zwaar. Maar de huiseigenaar die in zijn eigen huis wil wonen is niet 'zomaar' een reden.
Zie burgerlijk wetboek 7 artikel 274:
De verhuurder mag jullie eruit zetten als hij aannemelijk kan maken dat zijn belang zwaarder weegt dan dat van jullie. Dat zijn relatie eindigt telt dus wel mee, want mogelijk heeft hij geen andere woonruimte.
De rechter wijst het af (staat er) als er geen passende woonruimte voor jullie wordt gevonden; en eventuele huurtoeslag die jullie kunnen krijgen in een nieuwe woning wordt niet meegerekend als bepaald wordt wat 'passend' is.
Dat is ook wel zo. Maar blijkbaar wil hij dat niet, anders had hij dat wel in eerste instantie bedacht. Bovendien heeft hij wél geld om hier de toko te verbouwen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 23:50 schreef ohnikua het volgende:
dan gaat hij toch lekker 2 jaar iets anders huren, einde probleem
Idd, dan komt het er op neer dat jullie daar gewoon kunnen blijven wonen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 23:51 schreef arneaux het volgende:
Dat is ook wel zo. Maar blijkbaar wil hij dat niet, anders had hij dat wel in eerste instantie bedacht. Bovendien heeft hij wél geld om hier de toko te verbouwen.
Mn huisgenoot zegt, terecht, dat ik me er niet druk over moet maken maar tja, zo ben ik nou eenmaal..
Nee, over de krolse kat van de buren.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 01:04 schreef loveli het volgende:
Leuk, praten. Over vervangende woonruimte, tegemoetkoming in inrichtingskosten, verhuisgeld en oprotpremie?
Neemt hij zijn zus mee?quote:Op donderdag 18 januari 2007 20:11 schreef arneaux het volgende:
Maandag komtie hierheen. Praten.
Ik weet niet of hij zn zus gaat meenemen en om eerlijk te zijn zou t me helemaal niets doen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 08:38 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Neemt hij zijn zus mee?
Laat je iig geen oor aannaaien, je weet hoe het zit.
Nogmaals, dan zal hij de gang naar de rechter moeten maken, en dat is een lange weg. Bovendien, áls hij gelijk krijgt staat er een periode van 3 jaar voor totdat hij daadwerkelijk in het appartement mag gaan wonen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:26 schreef Sigmund_Freud het volgende:
Als de huurbaas kan aantonen dat hij dit huis nodig heeft omdat hij zelf geen andere woonruimte meer heeft (ivm scheiding o.i.d) dan ben ik bang dat jullie aan het kortste eind gaan trekken. Heeft de huisbaas echter nog een hele lading van huizen meer dan is er niets aan de hand en sta je erg sterk !@
?? Drie jaar ??quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:28 schreef arneaux het volgende:
[..]
Nogmaals, dan zal hij de gang naar de rechter moeten maken, en dat is een lange weg. Bovendien, áls hij gelijk krijgt staat er een periode van 3 jaar voor totdat hij daadwerkelijk in het appartement mag gaan wonen.
Dat geld alleen als de verhuurder het huis met jullie erin heeft gekocht en dat is bij jou (dacht ik) niet het geval.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 11:28 schreef arneaux het volgende:
[..]
Nogmaals, dan zal hij de gang naar de rechter moeten maken, en dat is een lange weg. Bovendien, áls hij gelijk krijgt staat er een periode van 3 jaar voor totdat hij daadwerkelijk in het appartement mag gaan wonen.
2 Verschillende mensen bij het Juridisch Loket hebben onafhankelijk van elkaar gezegd dat er dan een tijdspan van 3 jaar tussen zit. Beide wisten ook dat hij het appartement al van hem was voordat wij erin kwamen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 12:37 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat geld alleen als de verhuurder het huis met jullie erin heeft gekocht en dat is bij jou (dacht ik) niet het geval.
Hij kan in mijn ogen zich beroepen op dringend eigen gebruik (ivm relatiebreuk) en heeft dan het recht om jullie huur te beeindigen. Dat dit via de rechter moet en tijd gaat kosten is een tweede. De verhuurder moet aantonen dat er passende vervangende woonruimte is, hij hoeft dus niet actief voor jullie te zoeken en als huurder ben je verplicht om mee te werken aan het vinden van passende woonruimte.
Passend is niet hetzelfde als identiek dus kijk maar goed uit.
Al eerder doorgenomen inderdaad. Het is alleen zo dat dringend eigen gebruik alleen zo is als er in het huis voorzieningen speciaal voor hem getroffen zijn zoals een rolstoellift (of hoe heet zoiets) en dat soort dingen.quote:Op vrijdag 19 januari 2007 12:41 schreef Deetch het volgende:
Lees dit nog maar eens even door:
huurbescherming
Dringend eigen gebruik
quote:Op maandag 22 januari 2007 17:21 schreef arneaux het volgende:
We zijn eruit gekomen middels een financiele schikking waarin we ons allemaal erg goed kunnen vinden, dus das harstikke mooi.
quote:Op maandag 22 januari 2007 19:07 schreef ohnikua het volgende:
relaxed dat jullie er uit zijn. hoop dat er bij ons ook eindelijk eens wat schot in de zaak komt te zitten, die man laat niks van zich horen.. zodirect maar wéér eens bellen.
goed zoquote:Op maandag 22 januari 2007 17:21 schreef arneaux het volgende:
We zijn eruit gekomen middels een financiele schikking waarin we ons allemaal erg goed kunnen vinden, dus das harstikke mooi.
Rond de 4 duizend euro.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 12:11 schreef chromosoompje het volgende:
Wat is de financielle schikking als ik vragenmag, welke richting moeten we denken?
In de periode van nu tot 1 juni mogen we zelf bepalen wanneer we vertrekken. Grote kans trouwens dat ik over een maand al wegben.quote:Op dinsdag 23 januari 2007 14:19 schreef mgerben het volgende:
Gefeliciteerd, dat is een heel net bedrag.
Enne, moeten jullie er dan vóór morgenochtend 9:00 uit zijn?
Ik ben allang weg.quote:Op zaterdag 3 maart 2007 19:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Is dit een ander huis dan de 4000-euro-schikking? Was dat niet allemaal zwart op wit geregeld?
Als er nu weer een nieuwe eigenaar is, zou ik zeggen, blijf zitten, laat niks meer van je horen, en mocht het ooit voor de rechter komen, sta je heel sterk omdat je niet met je hoeft te laten sollen!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |