quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:34 schreef Dungeonmaster het volgende:
Ik weet niet hoe het juridisch zit, maar ik heb wel eens gehoord dat als je een huis koopt met huurders erin, dat je dan een behoorlijk probleem hebt. Volgens mij mogen jullie blijven zitten tot je een aanbod krijgt dat jullie redelijk achten. Dat moet je nieuwe huisbaas toch geweten hebben toen hij het huis kocht. Ik zou er geen medelijden mee hebben. Dan maar verlies voor hem.
dit lijkt het inderdaad te gaan worden. maar wat zou de hoogte van de uitkoopsom kunnen zijn? ik hoor namelijk allerlei ontzettend uiteenlopende bedragen, van 2 keer de maandhuur hierboven tot duizenden euro's..quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:44 schreef Locusta het volgende:
[..]
Ditzelfde verhaal heb ik ook gehoord toen mijn (voormalige) studentenhuis verkocht werd. De nieuwe koper krijgt te horen dat er dus nog huurders inzitten en die mag hij er niet zomaar uitzetten. Bij de koop wist hij dit dus allemaal!!!! Je hebt dus rechten!!
Het beste is om met je mede huurders en de beste man om de tafel te gaan zitten en de mogelijkheden (lees= uitkoopsom) te gaan bespreken.
Ik weet het niet precies, maar ik zou hoog inzetten. Misschien kan hij zelf, als hij meerdere huizen heeft, vervangende woonruimte zoeken. Probleem is, dat als je andere woonruimte moet zoeken, je dan waarschijnlijk meer kwijt bent en/of een kleinere woonruimte krijgt op een mindere lokatie. Nou, dan zou ik een huurverschil pakken voor een gelijkwaardige ruimte, zeg 200 euro/mnd meer. Dat maal 12 en over 3 jaar, want zo lang wilden jullie nog blijven zitten. Komt op 7200 euro. Dat is je individuele totale afkoopsom. Dat zou redelijk zijn. Alleen vraag ik me af of het zo werkt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:45 schreef ohnikua het volgende:
[..]
dit lijkt het inderdaad te gaan worden. maar wat zou de hoogte van de uitkoopsom kunnen zijn? ik hoor namelijk allerlei ontzettend uiteenlopende bedragen, van 2 keer de maandhuur hierboven tot duizenden euro's..
Nou, bij de meeste studentenhuizen zal gelden, dat als je het puntensysteem wat er voor staat gaat hanteren, je zelfs bij de goedkopere huizen alleen maar minder hoeft te gaan betalen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:02 schreef Abonides het volgende:
Volgens mij kan hij jullie er niet uitgooien, maar de huurprijs kan hij wel flink verhogen. Via de huurcommissie (of zoiets) kan hij achterhalen wat een normaal tarief is voor een dergelijke woning en dat dan gaan eisen... Als jullie dat dan betalen, dan kan hij jullie niets maken...
MAAR... dit weet ik dus niet zeker
Dat is helaas niet mijn ervaring. Ik weet alleen niet of studentenhokkken niet gewoon onder de geliberaliseerde markt vallen en dan heb je ook niets aan zo'n puntenlijst.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:04 schreef Dungeonmaster het volgende:
[..]
Nou, bij de meeste studentenhuizen zal gelden, dat als je het puntensysteem wat er voor staat gaat hanteren, je zelfs bij de goedkopere huizen alleen maar minder hoeft te gaan betalen.
En dan nog kan een huisbaas niet ineens een heleboel meer geld gaan vragen, ook voor studentenkamers geld dat er maar een bepaald percentage huur meer gevraagd mag worden per 2 jaar meen ik, en bovendien breekt koop geen huur, als er een nieuwe eigenaar is dan moet deze eventuele huurders met de koop meenemen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:25 schreef Deetch het volgende:
[..]
Dat is helaas niet mijn ervaring. Ik weet alleen niet of studentenhokkken niet gewoon onder de geliberaliseerde markt vallen en dan heb je ook niets aan zo'n puntenlijst.
Hier nog meer informatie:
http://www.kamernet.nl/dsp_lsr_hrverlaging.php
http://www.kamernet.nl/dsp_lsr_opzegging.php
http://www.huurcommissie.nl
Het probleem is alleen wel dat dit voorstel zonder meer van de tafel geveegd gaat worden. Als de verhuurder vervolgens een redelijk aanbod doet en je daar niet mee accoord gaat, heeft de verhuurder wél gronden om je uit te zetten.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Oftewel: stel de eis dat je nog minimaal 3 jaar in een andere soortgelijke woning kan wonen, tegen hetzelfde tarief (of het verschil moet direct 36 maanden vooruit worden bijgelegd), met een redelijke verhuisvergoeding (voor kosten en voor de overlast) van zeg 5000 euro per persoon). Gaat-ie hier niet mee akkoord, dan blijf je simpelweg wonen!
Nee, want de verhuurder heeft geen rechtsgrond om zijn huurders eruit te zetten.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:09 schreef Croga het volgende:
[..]
Het probleem is alleen wel dat dit voorstel zonder meer van de tafel geveegd gaat worden. Als de verhuurder vervolgens een redelijk aanbod doet en je daar niet mee accoord gaat, heeft de verhuurder wél gronden om je uit te zetten.
Maak daar maar gerust een jaar huur+alle verhuiskosten van hoorquote:Op dinsdag 9 januari 2007 13:33 schreef bellerophon81 het volgende:
Ze mogen je niet je huis uit zetten, nieuwe mensen tegenhouden is logisch. Ze hopen dat jezelf opstapt en als dat te lang duurt zullen ze je een oprotpremie aanbieden. Normaal is dit 2x de maandhuur.
Wat er ook kan gebeuren dat ie je eruit probeert te pesten. Dus let goed op wat je kan/wil!
En wie heeft dat vastgesteld? Je kunt natuurlijk altijd meer vragenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:55 schreef DonJames het volgende:
Ik moet dit jaar gedwongen mijn huurhuis verlaten in verband met sloop, en de vastgestelde verhuisvergoeding hiervoor is nu iets meer dan 5.000 euro. Ik weet niet of dat ook geldt voor kamerhuurders (kan me zo voorstellen van niet), maar om dit soort bedragen gaat het dus ongeveer.
super bedankt voor het meedenken, allemaal!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 14:04 schreef Deetch het volgende:
Hier wat sites over huurbescherming:
Huurbescherming algemeen
Opzeggingsgronden
Ik zie alleen nergens iets over opzeggingstermijnen, dus mogelijk is dat helemaal niet rechtsgeldig.
In je contract staat geen einddatum genoemd? Het is dus niet zo dat elk jaar je contract met een jaar wordt verlengd?
Klopt, je staat er als huurder écht goed voor. Zelf stond ik daar wel van te kijken, maargoed.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:32 schreef ohnikua het volgende:
[..]
super bedankt voor het meedenken, allemaal!
we hebben een contract voor onbepaalde tijd, zonder einddatum dus.
eigenlijk komt het er dus op neer dat het er voor ons op het moment vrij zonnig voor staat. hij zal met een goed bod moeten komen, wat inderdaad duizenden euro's moet zijn. het wordt dus gewoon even afwachten waar hij mee komt. het zal voor hem in ieder geval sneller moeten gaan dan voor ons, wat in ons voordeel werkt. overigens staan we (voolopig in ieder geval) gewoon op goede voet met de nieuwe huisbaas, van wegpesten ofzo is nog geen sprake.
Tja, redelijkheid en billijkheid staan nu ook gewoon in het burgerlijk wetboek en als de verhuurder een redelijk tegenbod doet, en dat zal in voorgenoemde zaak echt wel uitgezocht zijn, dan verlies jij en moet je akkoord gaan.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:09 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
En wie heeft dat vastgesteld? Je kunt natuurlijk altijd meer vragen
Hoe?quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:41 schreef Chadi het volgende:
Als verhuurder kan je ook flink irritant gaan doen hoor.
De lange adem, precies tegen het einde van elke reageertermijn gaan zitten, geen onderhoud plegen, aso's in huis nemen voor bepaaalde tijd etc. etc. etc, niet helemaal kies maar het gebeurt wel.quote:
Ah. Alles wat mijn huisbaas nu al doet dus.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:46 schreef kahaarin het volgende:
[..]
De lange adem, precies tegen het einde van elke reageertermijn gaan zitten, geen onderhoud plegen, aso's in huis nemen voor bepaaalde tijd etc. etc. etc, niet helemaal kies maar het gebeurt wel.
Zoals ik al zei hij kan vervelend gaan doen. Keuken onder schijten douche onbruikbaar maken... agressieve mensen erin zetten.. desnoods echte JUNKS die hun naalden thuis laten slingeren. Je kan hem niks maken zolang hij die junk gewoon huisvest daar.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:48 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ah. Alles wat mijn huisbaas nu al doet dus.. Op het in huis nemen van aso's na dan.
Oeh, pas maar op, straks leest hij mee!quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:48 schreef arneaux het volgende:
[..]
Ah. Alles wat mijn huisbaas nu al doet dus.. Op het in huis nemen van aso's na dan.
zou kunnen, maar daar snijdt hij alleen zichzelf mee in de vingers. elke maand dat wij met zijn 3-en met een lage huurprijs een gehele biswoning met 5 kamers + het huis eronder houden kan hij er niets mee doen en dat kost tijd en dus geld.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:48 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dialoog is prima mogelijk hoor. Het punt is alleen dat hij t op een vrienschappelijk accoordje wil gooien waar wij dat niet willen. En tja, dat botst.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:51 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Oeh, pas maar op, straks leest hij mee!![]()
Alle gekheid op een stokje, misschien toch eens een dialoog forceren door een bemiddelaar te zoeken, iemand van het juridisch loket of studentenvakbond oid, deze situatie is voor iedereen vervelend en gevoelig voor escalatie.
Succes.![]()
Misschien is de situatie van Arneaux wel iets anders, als een verhuurder b.v. een mooi bod op zijn huis heeft maar de koper een huis zonder huurders wil o.i.d.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:52 schreef ohnikua het volgende:
[..]
zou kunnen, maar daar snijdt hij alleen zichzelf mee in de vingers. elke maand dat wij met zijn 3-en met een lage huurprijs een gehele biswoning met 5 kamers + het huis eronder houden kan hij er niets mee doen en dat kost tijd en dus geld.
Mja soortgelijk geval hier. We onderhouden het appartement, betalen altijd op tijd de huur, hij staat hier zelfs nog ingeschreven om niet aan 1 of andere belastinggrens te komen, ik woon hier al 2 jaar.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:52 schreef ohnikua het volgende:
[..]
zou kunnen, maar daar snijdt hij alleen zichzelf mee in de vingers. elke maand dat wij met zijn 3-en met een lage huurprijs een gehele biswoning met 5 kamers + het huis eronder houden kan hij er niets mee doen en dat kost tijd en dus geld.
Hoezo?? Hij gooit er wat zieke junks in die uit jouw mok gaan drinken en je misschien wel een ziekte aansmeren.. kijken hoelang jij je poot dan nog stijf houdt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:52 schreef ohnikua het volgende:
[..]
Situatie is; verhuurder wil wegens moeilijkheden in zijn eigen relatie (samenwonend) terug zijn eigen appartement in om wat rust te hebben ofzo. Maarja, das lekker bijdehand, dat zou namelijk betekenen dat mijn huisgenoot en ik maar op moeten rotten. En het is allemaal altijd erg goed en vriendschappelijk gegaan, maarja deze vlieger gaat natuurlijk niet op.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:54 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Misschien is de situatie van Arneaux wel iets anders, als een verhuurder b.v. een mooi bod op zijn huis heeft maar de koper een huis zonder huurders wil o.i.d.
Ik heb niet zien staan wat zijn situatie precies is.![]()
Dus als je er dan iemand bij haalt die voor jullie opkomt en meneer precies uitlegd hoe de vork juridisch gezien precies in de steel zit, weet hij waar hij aan toe is, hoeft niet meteen persoonlijk, je kunt ook een brief laten opstellen met jullie eisen en kijk op de wet.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:53 schreef arneaux het volgende:
[..]
Dialoog is prima mogelijk hoor. Het punt is alleen dat hij t op een vrienschappelijk accoordje wil gooien waar wij dat niet willen. En tja, dat botst.
we hebben alle 3 ouders, vrienden een vriendin waar we evt ook wel even terecht kunnen. we zouden desnoods al kunnen verhuizen maar de contracten niet opzeggen om er flink geld uit te slepen. maar ik verwacht en hoop niet dat het zo zal gaan lopen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:56 schreef Chadi het volgende:
[..]
Hoezo?? Hij gooit er wat zieke junks in die uit jouw mok gaan drinken en je misschien wel een ziekte aansmeren.. kijken hoelang jij je poot dan nog stijf houdt.![]()
Ah, dus omdat hij relatie shit heeft worden jullie geacht op te hoeren, dat gaat niet door natuurlijk.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:56 schreef arneaux het volgende:
[..]
Situatie is; verhuurder wil wegens moeilijkheden in zijn eigen relatie (samenwonend) terug zijn eigen appartement in om wat rust te hebben ofzo. Maarja, das lekker bijdehand, dat zou namelijk betekenen dat mijn huisgenoot en ik maar op moeten rotten. En het is allemaal altijd erg goed en vriendschappelijk gegaan, maarja deze vlieger gaat natuurlijk niet op.
We willen geen onderling akkoortje, we willen hier blijven wonen. En het klinkt heel erg cliché, dus ik bevestig 'm maar ff; we wonen hier perfect. Het kan niet zo zijn dat omdat zijn relatie kut is wij maar moeten wieberen.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:57 schreef kahaarin het volgende:
[..]
Dus als je er dan iemand bij haalt die voor jullie opkomt en meneer precies uitlegd hoe de vork juridisch gezien precies in de steel zit, weet hij waar hij aan toe is, hoeft niet meteen persoonlijk, je kunt ook een brief laten opstellen met jullie eisen en kijk op de wet.
Een onderling akkoordje werkt alleen als beide partijen het er mee eens zijn.![]()
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |