abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:17:44 #281
124377 pmb_rug
salvation received
pi_44999420
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 11:14 schreef Gia het volgende:

[..]

De meeste scholen zijn alleen nog in naam christelijk. Er wordt gewoon zeer weinig aan het geloof gedaan.
Mijn kids hebben op een katholieke basisschool gezeten. De voorbereiding voor de communie en het vormsel mogen de ouders mooi zelf doen. Bij mijn jongste was bij de kerkelijke bijeenkomst voor de voorbereiding van het vormsel niet eens een leerkracht aanwezig. Bij de andere scholen wel. Vond ik sowieso schandalig. Op de hele school was één leerkracht die nog een ochtendgebed deed. Dus wat dat betreft mag op die gevel gewoon 'openbaar' staan, want er is weinig christelijk aan.
'ja maar, ze staan voor christelijke zaken als klaar staan voor elkaar, lief zijn voor elkaar enz...'
Openbare scholen ook hoor.
in dat geval verwijs ik naar de paar reformatorische en evangelische scholen in Nederland die wel ECHT Christelijk zijn en ook prima onderwijs geven. Je kunt natuurlijk ook nog naar de VS kijken waar Christelijke scholen sowieso gemiddeld beter zijn dan openbare scholen en dat terwijl leraren op die scholen minder betaald krijgen (want alles moet door de ouders worden opgehoest).
Het blijkt in de praktijk dus wel degelijk dat Christelijke scholen goed onderwijs geven, wat is dan nog je argument om het bijzonder onderwijs af te schaffen?

De overheid moet kwaliteit subsidieren en niet een bepaald label.
Challenge thinkers to believe and believers to think.
?Porque no te calles?
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:19:25 #282
124377 pmb_rug
salvation received
pi_44999460
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 12:43 schreef Genverbrander het volgende:

[..]

De overheid moet dat ook niet bepalen, maar zeker niet BETALEN. Daar gaat het hier om.
dat is principieel identiek.
als je iets voor mensen betaald stimuleer je het en maak je dus een principiele keuze dat DIE keuze 'beter' is dan de andere alternatieven.
nogmaals, overheid moet kwaliteit subsidieren en niets anders.
?Porque no te calles?
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:23:43 #283
66825 Reya
Fier Wallon
pi_44999562
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 08:53 schreef speknek het volgende:

[..]

Nee hoor, de rechten van het kind gaan voor de rechten van het ouderschap. Zou wat zijn als dat niet zo was.
Binnen zekere kaders kun je zowel het recht van ouders om kinderen naar eigen inzicht op te voeden als algemene rechten van kinderen waarborgen; juist door de huidige constructie met bijzonder onderwijs wordt een prudent evenwicht geschapen tussen deze twee rechten, doordat zowel er min of meer vrije schoolkeuze voor ouders is, maar tegelijkertijd er ook zekere eisen van overheidswege worden gesteld aan de kwaliteit van gesubsidieerd onderwijs.
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:28:18 #284
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44999679
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 08:10 schreef sigme het volgende:

Het is niet aan de staat te bepalen welke boodschap die kinderen krijgen in hun opvoeding. Als je geen enkele boodschap wil uitdragen in het staatsbekostigde onderwijs, moet je dat onderwijs terugbrengen tot aanleren van wat vaardigheden als lezen & schrijven.
Eigelijk is DIT je belangrijkste punt tegen het afschaffen van bijzonder onderwijs is het niet?
Maar zijn scholen een opvoedende instelling?? Hooguit voor een klein deel; de hoofdverantwoordelijkheid voor de opvoeding van de kinderen ligt bij de ouders; en at zal (hoop ik) altijd zo blijven.
De staat echter wordt geacht neutraal te zijn; en een zo neutrale en objectief mogelijke manier van onderwijs mogelijk te maken. En dat gebeurt niet wanneer je alles in grotere mate (vanwege de overtuiging van de school) vanuit één standpunt beziet. Dat veel christelijke scholen heden ten dage vrij objectief zijn doet daar niets aan af.
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:30:52 #285
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_44999754
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 11:23 schreef Reya het volgende:

[..]

Binnen zekere kaders kun je zowel het recht van ouders om kinderen naar eigen inzicht op te voeden als algemene rechten van kinderen waarborgen; juist door de huidige constructie met bijzonder onderwijs wordt een prudent evenwicht geschapen tussen deze twee rechten, doordat zowel er min of meer vrije schoolkeuze voor ouders is, maar tegelijkertijd er ook zekere eisen van overheidswege worden gesteld aan de kwaliteit van gesubsidieerd onderwijs.
Maar die kwaliteitseisen gelden vrijwel alleen maar voor de inhoud van het curriculum; en het PTA. En als ik me niet vergis is godsdienst geen verplicht onderdeel van het curriculum; en wordt het door scholen in grotere mate zelf ingevuld, naar eigen inzicht (of zit ik nu verkeerd? )
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:42:50 #286
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45000116
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 01:16 schreef onemangang het volgende:

[..]

Die maffe apologisten weer... Zoals gewoonlijk een hele lange 'verklaring' met mistige rondedansjes en gekronkel om iets goed te praten wat klinkklaar onjuist is. Dit soort ontkennende teksten kan je ook vinden over 'nee, het is niet waar dat de bijbel zegt dat de aarde plat is' (wat wel degelijk het geval is) of 'ja, jezus kan zowel afstammeling van David zijn als een maagdelijke moeder hebben'..

En dat alles om het voor zichzelf maar vol te kunnen houden dat 'alles in de bijbel klopt'.
Ik vond deze uitleg juist wel weer best ok. Het komt er op neer dat de ronding zonder rand 30 cubits is en de diameter met rand 10 cubits is. De rand wordt ook vrij duidelijk beschreven in de versen.

don't get me wrong, ik sta altijd voorin de rij om te fundi christenen rond de oren te slaan met bijbelcitaten die van geen kant kloppen maar bij deze kan ik eigenlijk niet zo heel erg veel aanmerkingen vinden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:15:30 #287
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_45000899
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 11:17 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

De overheid moet kwaliteit subsidieren en niet een bepaald label.
De overheid moet op wetenschap gebaseerd onderwijs subsidieren. Creationisme is onwetenschappelijk en dus dient onderwijs hierin niet gesubsidieerd te worden totdat er wetenschappelijke steun voor bestaat.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:15:55 #288
3542 Gia
User under construction
pi_45000910
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 21:42 schreef sigme het volgende:
Ja en? Als je je kind wil leren dat de paus de plaatsvervanger van god op aarde is, dan heb je het recht een school waar geleerd wordt dat de paus ook maar een meneer in een jurk is, en/ of dat anderen met evenveel recht Mohammed als minstens zo heilig zien, te ontlopen.
Als je dat je kinderen leert, ben je toch echt heel fout bezig.
Ben geschokt door zoveel onwetendheid.
quote:
De paus is volgens de katholieke kerk de rechtmatige opvolger van Petrus. Dat wordt echter ontkend door de kerken die ontstaan zijn uit de reformatie (lutheranisme, calvinisme, doopsgezinden). De paus wordt door de katholieken gezien als discipel van Christus en eerste leider van de Kerk, als de plaatsbekleder (niet: plaatsvervanger) van Christus op aarde. Het woord plaatsvervanger suggereert een gelijkschakeling met Christus die er nooit kan zijn. De paus "bekleedt" slechts de plaats van Christus.
En Christus is niet God, maar de zoon van God.

[ Bericht 2% gewijzigd door Gia op 04-01-2007 12:31:39 ]
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:28:36 #289
3542 Gia
User under construction
pi_45001197
quote:
Op woensdag 3 januari 2007 20:08 schreef sigme het volgende:

Als openbare scholen onderwijzen dat alle geloven gelijkwaardig zijn, is het voor gelovigen belangrijk hun kinderen van die boodschap weg te kunnen houden.
Jij vindt het beter dat kinderen leren dat andersgelovigen als minderwaardig (niet-gelijkwaardig) gezien worden?
Jij vindt het prima als moslimkinderen leren dat Joden en Christenen minderwaardig zijn?

Ik vind het beter als kinderen leren dat alle mensen iets anders geloven, maar dat ze daardoor niet minder zijn dan wij. En ja, het is prima als jij als moeder je kind vertelt dat jij het onzin vindt dat die moslims verkondigen dat Mohammed in de woestijn door God zelf werd ingefluisterd. Je mag zelfs zeggen dat je denkt dat hij misschien een aanval van een of andere enge ziekte had. Mag je allemaal zelf weten. Maar een leerkracht op een school mag zoiets niet tegen kinderen zeggen. Ook een katholieke leraar op een katholieke school niet.
Zo vind ik dus ook dat een islamitische leraar niet mag zeggen dat Jezus niet de zoon van God is.

Elke mens moet worden beschouwd als gelijkwaardig. Een school die kinderen anders leert is in mijn ogen fout bezig.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:39:31 #290
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45001509
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:15 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

De overheid moet op wetenschap gebaseerd onderwijs subsidieren. Creationisme is onwetenschappelijk en dus dient onderwijs hierin niet gesubsidieerd te worden totdat er wetenschappelijke steun voor bestaat.
welke Nederlandse school onderwijst creationisme?

wat heeft deze opmerking uberhaupt met de discussie te maken?

Nogmaals, ik stel vast dat Christelijke scholen uitstekend onderwijs verzorgen. Je opmerking slaat dan ook werkelijk nergens op.
?Porque no te calles?
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:45:06 #291
3542 Gia
User under construction
pi_45001669
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:39 schreef pmb_rug het volgende:
Nogmaals, ik stel vast dat Christelijke scholen uitstekend onderwijs verzorgen. Je opmerking slaat dan ook werkelijk nergens op.
En jij denkt dat diezelfde school dat niet meer kan doen als de naam "algmene basisschool" op de gevel staat?
Die scholen hoeven niet te sluiten!! Ze mogen ook de christelijke grondslag handhaven, alleen dient het geloofsonderwijs wat algemener van toon te worden. Niet het ene geloof als waar bestempelen en alle andere geloven als zijnde niet gelijkwaardig (zoals Sigme dat noemt)
Ik denk dat een katholieke leerkracht die nu les geeft op een openbare school ook kinderen 'opvoedt' met zijn christelijke normen en waarden, zoals iedereen in zijn waarde laten en mensen zien als gelijken.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:47:15 #292
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45001724
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:15 schreef Gia het volgende:
En Christus is niet God, maar de zoon van God.
Christus IS God, de Zoon van God.
?Porque no te calles?
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:55:25 #293
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45001946
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:45 schreef Gia het volgende:

[..]

En jij denkt dat diezelfde school dat niet meer kan doen als de naam "algmene basisschool" op de gevel staat?
nee, maar waar maak je je dan druk over?
de waarde ligt niet in de kwaliteit van het concrete onderwijs, maar in het impliciete onderwijs. Daarin hoort de overheid geen positie in te nemen, daar bestaat namelijk geen objectieve waarheid in. Laat het dan ook met rust. De ouders kiezen er bewust voor, wie ben jij dan om dat te verbieden of als minderwaardig te bestempelen?
quote:
Die scholen hoeven niet te sluiten!! Ze mogen ook de christelijke grondslag handhaven,
blijkbaar niet.
quote:
alleen dient het geloofsonderwijs wat algemener van toon te worden. Niet het ene geloof als waar bestempelen en alle andere geloven als zijnde niet gelijkwaardig
volgens mij moet je dit soort zaken niet aan de overheid overlaten. In Nederland zijn geen problemen met Christelijke scholen, wat is dan de noodzaak voor ingrijpen?
?Porque no te calles?
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:55:31 #294
3542 Gia
User under construction
pi_45001949
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:47 schreef pmb_rug het volgende:

[..]

Christus IS God, de Zoon van God.
Ben ik het niet mee eens. Jezus is niet de schepper van hemel en aarde, maar God is dat. Ik zie God als hoger dan Christus.

De paus wordt dan ook niet gezien als de plaatsvervanger van God, zoals Sigme zegt, maar als de opvolger van Petrus en de plaatsbekleder van Jezus.

De paus gelijkwaardig zien aan God lijkt me nogal fout.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:58:42 #295
3542 Gia
User under construction
pi_45002050
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:55 schreef pmb_rug het volgende:

volgens mij moet je dit soort zaken niet aan de overheid overlaten. In Nederland zijn geen problemen met Christelijke scholen, wat is dan de noodzaak voor ingrijpen?
Omdat er wel problemen zijn met sommige andere bijzondere scholen. Zo is er onderzoek gedaan naar de zogenaamde 'iederwijs' school, waar kinderen zelf mogen bepalen of ze wat willen leren of niet. En uiteraard zijn er problemen met zaken die op een islamitische school worden onderwezen.

Daaruit vloeit voort dat er gerust bepaalde regels mogen komen omtrent wat wel en wat niet onderwezen mag worden. En die regels gelden dan meteen voor ALLE scholen. Dus ook Christelijke.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:59:12 #296
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45002065
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Ben ik het niet mee eens. Jezus is niet de schepper van hemel en aarde, maar God is dat. Ik zie God als hoger dan Christus.

De paus wordt dan ook niet gezien als de plaatsvervanger van God, zoals Sigme zegt, maar als de opvolger van Petrus en de plaatsbekleder van Jezus.

Dan zit je er toch vrij hard naast aangezien het christelijke geloof de 3-eenheid ziet als een inwisselbare entiteit. Jezus = god = de heilige geest.

Jezus is de belichaming van god op aarde enzo.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:59:35 #297
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45002074
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:55 schreef Gia het volgende:

[..]

prima dat jij een prive versie van de Christelijke leer hanteert, maar dat is niet de visie van zowel de katholieke als de protestantse kerk.
quote:

de paus
?Porque no te calles?
  donderdag 4 januari 2007 @ 13:00:13 #298
3542 Gia
User under construction
pi_45002086
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:59 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dan zit je er toch vrij hard naast aangezien het christelijke geloof de 3-eenheid ziet als een inwisselbare entiteit. Jezus = god = de heilige geest.

Jezus is de belichaming van god op aarde enzo.
Boeie, vooralsnog is de paus niet gelijk aan God.
Als iemand mij een vers in de bijbel kan aanduiden waarin staat dat Jezus= God, Graag.

[ Bericht 8% gewijzigd door Gia op 04-01-2007 13:05:18 ]
  donderdag 4 januari 2007 @ 13:01:06 #299
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_45002117
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 13:00 schreef Gia het volgende:

[..]

Boeie, vooralsnog is de paus niet gelijk aan God.
Nee maar dat claim ik ook niet.
  donderdag 4 januari 2007 @ 13:01:10 #300
124377 pmb_rug
salvation received
pi_45002120
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Omdat er wel problemen zijn met sommige andere bijzondere scholen. Zo is er onderzoek gedaan naar de zogenaamde 'iederwijs' school, waar kinderen zelf mogen bepalen of ze wat willen leren of niet. En uiteraard zijn er problemen met zaken die op een islamitische school worden onderwezen.
dat is een didactisch probleem, een probleem met KWALITEIT.
quote:
Daaruit vloeit voort dat er gerust bepaalde regels mogen komen omtrent wat wel en wat niet onderwezen mag worden. En die regels gelden dan meteen voor ALLE scholen. Dus ook Christelijke.
wat zouden die regels dan moeten inhouden? dat je niet mag zeggen dat Jezus de enige verlossing is van zonde?

verder bestaan dit soort regels al lang, wat is je punt?
?Porque no te calles?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')