quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:10 schreef Corelli het volgende:
Vinden jullie dat je aan de hand van het opleidingsniveau dat jongeren doen een rangorde naar slimheid kan maken? VWOers zouden dus slimmer zijn dan HAVOers die op hun beurt weer slimmer zijn dan MAVOers.
Menig VWOer voelt zich superieur tov een MAVOer omdat hij slimmer zou zijn. Maar is dat ook werkelijk zo? Is het niet zo dat de meeste MAVOers gewoon geen zin hebben om slim te doen maar het in potentie wel zijn? Als alle jongeren zich nou eens werkelijk inzetten om goede schoolresultaten te halen zou de rangorde dan niet totaal overhoop gehaalt worden? Dat sommige VWOers eigenlijk helemaal niet zo slim zijn en ergens opnderaan gaan bungelen voorbijgestreeft door een hele grote groep MAVOer die eindelijk eens zijn best is gaan doen?
quote:Op zaterdag 9 december 2006 14:22 schreef bramiozo2002 het volgende:
Het is iig niet 'slim' om via mavo trapsgewijs naar het universitaire onderwijs toe te werken.
VWO staat naar het buitenland bekend als "A-level", dat heeft te maken met klasse én inzet, er zullen binnen vmbo, havo en vwo normaalverdelingen bestaan voor het IQ zoals we dat ook voor de algehele maatschappij kennen. Het lijkt me daarbij vanzelfsprekend dat de norm in die verdeling voor VWO het hoogste is waarbij er wel overlap is dus vwo, havo en in veel mindere mate vmbo.
quote:Op donderdag 28 december 2006 13:10 schreef ioko het volgende:
Het is eigenlijk helemaal niet zo ingewikkeld allemaal, je moet alleen een aantal dingen uit elkaar houden:
1) Intelligentie (IQ) verschilt tussen VMBO en VWO: de test meet het abstracte denkvermogen, ruimtelijk inzicht, taalgevoel/kennis enz. Het gemiddelde IQ verschilt dus significant tussen de twee groepen.
2) Slim is weer iets heel anders, mensen bedoelen hier vaak mee of iemand algemeen ontwikkeld is, en zich interesseerd voor geschiedenis, nieuws, kunst en cultuur. Dit is lastig objectief te beoordelen, iedereen heeft hiervoor andere criteria.
Hoezo leren volgens een bepaald principe? Het klopt echt niet wat je zegt hoor.....quote:Op zondag 31 december 2006 14:39 schreef SKETSj het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde meer, dat je dan kunt leren volgens een bepaalde principe.
Of je beter vebanden kunt leggen heeft daar nog niets zoveel mee te maken.
Al groeit je inzicht mbt. verbanden leggen natuurlijk wel, als je de conventionele manier van lesgeven kunt volgen natuurlijk.
En je dus op je 17e/18e dus idd. méér weet dan gemiddeld. Meer ervaring hebt.
En dus ook beter verbanden kunt leggen op volwassen niveau. Maar dat terzijde.
Of je iets wel of niet gaat snappen heeft volgens mij meer te maken met een individu in kwestie en toeval.
Een VWO' er hoeft nog geen ster te zijn in muziek omdat ie zo goed is in verbanden leggen ofzo.
Dit omdat je dan weer wél verbanden moet kunnen leggen tussen muziek-theorie/schrift
en spel. Dus het zegt niks.
Die discussie duurt al een heel topic. We discussieren nu vooral over intellegentie (IQ). Slim is voor iedereen anders, maar heeft meer te maken met algemene ontwikkeling, interesses en ergens goed in zijn.quote:Op zondag 31 december 2006 15:15 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Definieer slimmer.
Miusschien is het dan handig dat voortaan in de OP te zetten ipv de OP van het eerste topic te kopierenquote:Op zondag 31 december 2006 15:17 schreef ioko het volgende:
[..]
Die discussie duurt al een heel topic. We discussieren nu vooral over intellegentie (IQ). Slim is voor iedereen anders, maar heeft meer te maken met algemene ontwikkeling, interesses en ergens goed in zijn.
Je verhaal klopt niet!! Een psychologie student leert namelijk niet 1 ziektebeeld, maar tientallen. Dat kun je zelden uit de praktijk halen (dan moet je van ieder ziektbeeld iemand tegenkomen die al die dingen heeft). Jou manier is onlogisch, je gaat toch niet 10 jaar in de praktijk zitten, terwijl je niets kunt behandelen (je bent immers de onderdelen niet allemaal tegen gekomen).quote:Op zondag 31 december 2006 14:47 schreef SKETSj het volgende:
[..]
Vb. Een student Psychologie kan uit een boek/tekst met ziektebeelden en enkelt een opsommng van symptomen.
Leren over die ziektebeelden.
Iemand die dat niet zo goed kan (onthouden van symptomen in tekstvorm en dan verbanden leggen),
kan dan nog wel leren om symptomen te herkennen (en ook verbanden te leggen) uit praktijk-ervaring!
En dat is iets wat iedereen kan (leren uit praktijk), hoog of laag opgeleid. VMBO of VWO.
Het is dat droge leren uit tekstboeken-les dat velen de das omdoet denk ik.
Dan moet ik dus gaan bepalen wat de nuttige reacties waren? Dat vind ik wel erg ver gaan.....quote:Op zondag 31 december 2006 15:20 schreef Mutsaers__78 het volgende:
[..]
Miusschien is het dan handig dat voortaan in de OP te zetten ipv de OP van het eerste topic te kopieren
De manier waarop je leert of iets geleerd krijgt is een cruciaal punt op de wijze waarop iemand zich ontwikkeld (goed of slecht). Ik ben er ook zeker van dat bij veel mensen die iets niet snappen, dat niet komt omdat ze niet intelligent zijn of niet in staat zijn om het te begrijpen maar simpelweg door de methode waarop ze het krijgen aangeleerd.quote:Op zondag 31 december 2006 14:21 schreef SKETSj het volgende:
Wiskunde: Ik ben echt een nul in wiskunde en heb het er welles met mensen over gehad.
Ik kom tot de conclusie dat de manier waarop reknenen en wiskunde aan kinderen wordt geleerd ook veel te maken heeft met hoe goed je er later in wordt.
Het oude systeem is gebasseerd op domweg veel herhalingsoefeningen.
Maw. Als kind moet je in je kinderhersentjes maar je eigen 'methode' vinden om met rekenkundige vraagstukken om te gaan.
Degenen bij wie het lwartje valt en weten hoe ze verbanden moeten leggen mbt. getallen,
worden goed in wiskunde. De anderen krijgen er een hekel aan.
Betekent nog niet dat je het hiet kunt.
Goed kunnen leren heeft volgens mij ook te maken met de manier waarop er lesgegeven wordt.
Hoe anderen hebben voorgeschreven Hoe jij iets moet kunnen leren. En hoe goed je daarin bent.
Mischien is het zelfs zo dat VWO' ers het méér in zich hebben om op een algemene manier te kunnen leren.
Uit boeken/Schrift> uitleg> oefeningen. En is deze methode niet voor iedereen geschikt.
Betekent dus niet dat je het niet kunt (/snappen).
Ik vond vroeger ook dat tests niks zeiden over je intelligentie. En dat vind ik nogsteeds.
Maar ze zijn toch hoe dan ook wel een indicatie.
Voor VWO' ers een indicatie dat ze het straks kunnen redden op een WO-school.
Waar op dezelfde theorethische manier wordt geleerd.
Dus wat dat betreft...
Laat me raden. Je hebt het hier over pretpakketters?quote:Op zondag 31 december 2006 15:18 schreef FrituurVetPet het volgende:
Ik zit op het VWO en er zitten behoorlijk wat mensen tevens in de 6de waarvan ik en vrienden van me ons afvragen hoezo ze er ooit zijn aanbeland. Ze begrijpen totaal niks en de enige reden dat ze het elk jaar weer halen is stampen stampen stampen dagelijks van een uurtje of 4 tot een uurtje of 10.
Maar later heb je denk ik niet veel aan ze, want ze begrijpen echt bijster weinig, er komen de meest idiote vragen uit, bij elk vak en tijdens elke les.
Niet geheel, ook de beta-ers en de gymnasiasten. Sterker nog, de gymnasiasten stellen de domste vragen. Wat te meer mijn stelling onderbouwd dat die mensen werkelijk alleen kunnen stampen ipv begrijpen.quote:Op zondag 31 december 2006 16:24 schreef Mister1977 het volgende:
[..]
Laat me raden. Je hebt het hier over pretpakketters?
Ik denk juist dat het omgekeerd is. Juist om dingen te begrijpen en verbanden te kunnen leggen moet je intelligent zijn. Bepaalde stukken informatie die je paraat moet hebben zijn mijns inziens slechts randvoorwaardelijk.quote:Vb. Een student Psychologie kan uit een boek/tekst met ziektebeelden en enkelt een opsommng van symptomen.
Leren over die ziektebeelden.
Iemand die dat niet zo goed kan (onthouden van symptomen in tekstvorm en dan verbanden leggen),
kan dan nog wel leren om symptomen te herkennen (en ook verbanden te leggen) uit praktijk-ervaring!
En dat is iets wat iedereen kan (leren uit praktijk), hoog of laag opgeleid. VMBO of VWO.
Het is dat droge leren uit tekstboeken-les dat velen de das omdoet denk ik.
Opzich niet zo raar natuurlijk, daar het meerendeel van de jongeren naar het VMBO onderwijs gaat. Hoe dat procentueel zit is dan een betere afspiegeling.quote:Op zondag 31 december 2006 18:39 schreef MouseOver het volgende:
Ik denk trouwens wel dat er meer slimme uitschieters op het VMBO zitten dan dat er domme uitschieters op het VWO zitten. In dat opzicht heeft AssKicker een goed punt.
Latijn ja. Maar wiskunde, natuurkunde en scheikunde kun je niet stampen.quote:Op zondag 31 december 2006 17:33 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Niet geheel, ook de beta-ers en de gymnasiasten. Sterker nog, de gymnasiasten stellen de domste vragen. Wat te meer mijn stelling onderbouwd dat die mensen werkelijk alleen kunnen stampen ipv begrijpen.
Ter illustratie: eindexamen Latijn is 600 regels Latijn uit je kop leren.
Dit komt volgens mij onder meer doordat er een groot verschil is tussen iets geheel begrijpen en om het vervolgens toe te passen; de omgeving moet je wel kunnen bijbenen bijvoorbeeld. Daarnaast mist er vaak een grote mate van uitdaging waardoor men ook zijn best niet doet om tot goede prestaties te komen.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:49 schreef Najade het volgende:
Ik heb overigens een keer gelezen dat iemand die ' slim' is vaak onder de maat presteert. Wel een opmerkelijke theorie ( die soms vast wel opgaat).
Het ene gaat over snelheid en het ander over vermogen. Maar die twee zijn redelijk gerelateerd.quote:Op zaterdag 6 januari 2007 12:01 schreef LB06 het volgende:
Het is misschien een nuanceverschil, maar het is een verschil. Intelligentie gaat over het rationele vermogen van iemand, terwijl slimheid ook uitdrukt hoe bijdehand je bent.
Precies, maar met de snelheid (van geest) kan bijvoorbeeld ook worden bedoeld hoe adrem iemand is. En dat is weer wat meer op het sociale vlak dan op het cognitieve vlak.quote:Op zondag 7 januari 2007 11:40 schreef Doc het volgende:
[..]
Het ene gaat over snelheid en het ander over vermogen. Maar die twee zijn redelijk gerelateerd.
Om ad rem te zijn heb je ook cognitief wat nodig. Gemiddeld zal de VWO leerling ook sneller zijn. Nogmaals: dat betekent niet dat iedere VWO-er snelller is dan iedere VMBO-er die een basis beroeps leerweg volgt.quote:Op zondag 7 januari 2007 12:27 schreef LB06 het volgende:
[..]
Precies, maar met de snelheid (van geest) kan bijvoorbeeld ook worden bedoeld hoe adrem iemand is. En dat is weer wat meer op het sociale vlak dan op het cognitieve vlak.
Ben jij er dan een?quote:Op zondag 7 januari 2007 12:38 schreef Flashwin het volgende:
ah het centrale topic voor gefrustreerde havisten
quote:Op zondag 31 december 2006 16:12 schreef Asskicker14 het volgende:
[..]
De manier waarop je leert of iets geleerd krijgt is een cruciaal punt op de wijze waarop iemand zich ontwikkeld (goed of slecht). Ik ben er ook zeker van dat bij veel mensen die iets niet snappen, dat niet komt omdat ze niet intelligent zijn of niet in staat zijn om het te begrijpen maar simpelweg door de methode waarop ze het krijgen aangeleerd.
Vergelijk het maar met schrijven. Stel dat je een opstel moet schrijven, in de opdracht staat dat je de opstel verplicht met links moet schrijven. De helft van de klas haalt vervolgens een onvoldoende voor dat opstel, dat wil niet zeggen dat ze niet in staat zijn om een voldoende voor dat opstel te halen maar dat betekent dat de methode waarop ze iets moeten maken, of waar het hier over gaat, leren, net niet bij die persoon past.
Ik wel als ik eerlijk moet zijn, maar dan alleen als VWO'ers zo uit de hoogte tegen mij gaan doen.quote:
probleem bij snelheidselement in IQ toetsen vind ik dat als je meerdere logicas ziet en dan er ff uit je kop 1 moet pakke...op welke manier is dat dan goed qua cognitiviteitquote:Op zondag 7 januari 2007 12:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Om ad rem te zijn heb je ook cognitief wat nodig. Gemiddeld zal de VWO leerling ook sneller zijn. Nogmaals: dat betekent niet dat iedere VWO-er snelller is dan iedere VMBO-er die een basis beroeps leerweg volgt.
Ook in veell IQ toetsen zit trouwens een snelheidselement.
Weet ik, om te lopen ook. Maar de critical mass is al snel bereikt, en dan heeft het toevoegen van extra congintief vermogen geen zin meer. Maw de bottleneck ligt al snel ergens anders. Overigens ontken ik niet dat er een zeker correlatie bestaat hoor.quote:Op zondag 7 januari 2007 12:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Om ad rem te zijn heb je ook cognitief wat nodig.
Zegt niks over je intelligentie of slimheid, dus de relevantie?...quote:Op zondag 7 januari 2007 21:30 schreef Erotica_ het volgende:
Ik zit nu in 5VWO en ik snap serieus niet hoe ik het tot nu toe gered heb![]()
Ik doe serieus geen schijt![]()
Maar ik bedoel.. als je op het vwo zit wordt toch wel verwacht dat je iets doet?quote:Op zondag 7 januari 2007 21:37 schreef LB06 het volgende:
[..]
Zegt niks over je intelligentie of slimheid, dus de relevantie?...
Op het VMBO niet?quote:Op zondag 7 januari 2007 21:40 schreef Erotica_ het volgende:
[..]
Maar ik bedoel.. als je op het vwo zit wordt toch wel verwacht dat je iets doet?![]()
Dat bestaat dus niet.quote:Op zondag 7 januari 2007 21:30 schreef Erotica_ het volgende:
Ik zit nu in 5VWO en ik snap serieus niet hoe ik het tot nu toe gered heb![]()
Ik doe serieus geen schijt![]()
spiekbrievenquote:Op zondag 7 januari 2007 21:44 schreef Bombardier het volgende:
[..]
Dat bestaat dus niet.
Zelfs Leonardo da Vinci zou lessen nodig hebben om z'n voldoendes te kunnen halen.
quote:
Hoe snel je cognitief werkt zegt ook wat over intelligentiequote:Op zondag 7 januari 2007 18:07 schreef koffiegast het volgende:
[..]
probleem bij snelheidselement in IQ toetsen vind ik dat als je meerdere logicas ziet en dan er ff uit je kop 1 moet pakke...op welke manier is dat dan goed qua cognitiviteit
snap je hem wel?quote:Op zondag 7 januari 2007 21:52 schreef Doc het volgende:
[..]
Hoe snel je cognitief werkt zegt ook wat over intelligentie
Die correlatie isvolgens mij zo hoog dat wat qua ordering van IQ-verderlingen over schooltypen geldt, ook geldt voor " slimheid"quote:Op zondag 7 januari 2007 20:04 schreef LB06 het volgende:
[..]
Weet ik, om te lopen ook. Maar de critical mass is al snel bereikt, en dan heeft het toevoegen van extra congintief vermogen geen zin meer. Maw de bottleneck ligt al snel ergens anders. Overigens ontken ik niet dat er een zeker correlatie bestaat hoor.
Ik denk dat dat vaker opgaat als sommige denken.quote:Ik heb overigens een keer gelezen dat iemand die ' slim' is vaak onder de maat presteert. Wel een opmerkelijke theorie ( die soms vast wel opgaat).
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik je bent dan misschien best slim, maar ik vind het behoorlijk dom om een opleiding te gaan doen die ver onder je niveau ligt. Behalve als je daarmee genoegen neemt natuurlijk....quote:
Dat is een keus die ik gemaakt heb 7 jaar geleden.. Er is ook een tijd waarin je het belangrijk vind om met vrienden om te gaan, ik had de keuze of samen met mijn beste vriendin of in me eentje.. Keus was snel gemaakt, achteraf misschien niet slim maarja heb nu leuk werk dus of het zo dom is? Bovendien ben ik niet iemand die gaat leren, omdat ik dat gewoonweg niet gewend ben.. Mijn manier van leren is boek doorlezen en klaarquote:Op dinsdag 9 januari 2007 15:51 schreef ioko het volgende:
[..]
Sorry dat ik het moet zeggen, maar ik je bent dan misschien best slim, maar ik vind het behoorlijk dom om een opleiding te gaan doen die ver onder je niveau ligt. Behalve als je daarmee genoegen neemt natuurlijk....
waarom schrijf je 2x MVBO dan?quote:
Omdat ik het zo altijd genoemd hebquote:
Mijn beste vrienden gingen ook naar de havo, maar die zag ik toch wel elke dag, in de klas kun je toch niet veel kletsen, ik zag ze in de pauzes. Het lijkt me gewoon achteraf jammer om te zien dat je heel wat meer opties had gehad met meer opleiding. Maar mooi dat je een leuke baan hebt.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:15 schreef Twinducklin het volgende:
[..]
Dat is een keus die ik gemaakt heb 7 jaar geleden.. Er is ook een tijd waarin je het belangrijk vind om met vrienden om te gaan, ik had de keuze of samen met mijn beste vriendin of in me eentje.. Keus was snel gemaakt, achteraf misschien niet slim maarja heb nu leuk werk dus of het zo dom is? Bovendien ben ik niet iemand die gaat leren, omdat ik dat gewoonweg niet gewend ben.. Mijn manier van leren is boek doorlezen en klaar![]()
Terecht, daar gaat 't immers om. Of tenminste, dat is wat geldt natuurlijk, hoe je jezelf neerzet, niet hoe je stiekem bent, dat zien mensen toch niet. In theoretische zin zegt het iq-gehalte wellicht wel wat over de persoon in kwestie, maar ik vind intelligentie toch 't leukst als ik 't kan merken bij iemand, en dat is niet door een of ander testje bij het RIAGG maar door de prestaties en de ambities van die persoon. Dan hou ik me maar niet aan de definitie van intelligentie uit de dikke van Dale, iq-uitslagen doen me niets.quote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:20 schreef koffiegast het volgende:
[..]
waarom schrijf je 2x MVBO dan?
Anyways snap best dat het kan dat je ook net zo slim als vwo (wordt geacht te zijn) bent,
ik haalde altijd alles net aan op vwo, maakte geen huiswerk leerde hooguit net voor de toets met bladeren door het boek en lette vrijwel niet op in klas. Toen eindexamen op paar 0.1 gezakt, jaar overgedaan en toen maar es wat gedaan haalde 7ens en 8en op eindrapport desondanks me slechte 5jes/6jes op schoolrapport. Mensen die in me klas altijd hoge cijfers haalde leerde altijd megaveel en constant en deden naast dat weinig anders. Ben keer naar RIAGG geweest op me 14e, bleek dat ik aardig hoog IQ had en wellicht zelfs hoogbegaafd. Desondanks keken volgensmij de meeste mensen me aan alsof ik idioot en dom was vanwege mijn schoolpresentaties.
Of, zoals hiervoor gezegd, hebben die mensen meer last van depressies, leefomgevingen etc. en stressen ze zo hard dat ze gewoon even een stuk minder kunnen hebben dan mensen die nog nooit problemen hebben meegemaakt.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 16:01 schreef 205_Lacoste het volgende:
[..]
Op het VMBO is mijns inziens een stuk meer agressie te vinden omdat deze groep verschillende situaties (informatie) niet goed kan verwerken of verwoorden en dit ook niet kan relativeren. Voor agressie heb je geen intelligentie nodig, dit is namelijk ingebakken voor het overleven zoals in de prehistorie nodig was. Hiermee zeg ik echter niet dat intelligente mensen automatisch niet aggressief zijn.
Ik heb in 2 VWO ook op het punt gestaan om terug te gaan naar de Havo. Ook omdat al mijn vrienden naar de Havo waren gegaan en dat ik de sfeer niet super vond. Schoolleiding vond het geen slim plan en daarom maar doorgegaan. VWO 3 blijven zitten door een totale desinteresse. Gewoon klote puber dat jaar die niks wilde aannemen van anderenquote:Op dinsdag 9 januari 2007 17:05 schreef ioko het volgende:
[..]
Mijn beste vrienden gingen ook naar de havo, maar die zag ik toch wel elke dag, in de klas kun je toch niet veel kletsen, ik zag ze in de pauzes. Het lijkt me gewoon achteraf jammer om te zien dat je heel wat meer opties had gehad met meer opleiding. Maar mooi dat je een leuke baan hebt.
Ja, een hoog IQ krijgen is geen kunst. Er concreet wat mee doen, da's al een stuk indrukwekkender. Of iemand nou schreeuwt dat ie een hoog IQ heeft of een lul van 30 centimeter, kvind het beide keren wat wanhopig overkomen. En al helemaal op Fok!, want daar is de helft natuurlijk hoogbegaafdquote:Op dinsdag 9 januari 2007 16:20 schreef koffiegast het volgende:
[..]
waarom schrijf je 2x MVBO dan?
Anyways snap best dat het kan dat je ook net zo slim als vwo (wordt geacht te zijn) bent,
ik haalde altijd alles net aan op vwo, maakte geen huiswerk leerde hooguit net voor de toets met bladeren door het boek en lette vrijwel niet op in klas. Toen eindexamen op paar 0.1 gezakt, jaar overgedaan en toen maar es wat gedaan haalde 7ens en 8en op eindrapport desondanks me slechte 5jes/6jes op schoolrapport. Mensen die in me klas altijd hoge cijfers haalde leerde altijd megaveel en constant en deden naast dat weinig anders. Ben keer naar RIAGG geweest op me 14e, bleek dat ik aardig hoog IQ had en wellicht zelfs hoogbegaafd. Desondanks keken volgensmij de meeste mensen me aan alsof ik idioot en dom was vanwege mijn schoolpresentaties.
begrijp me niet verkeerd. Ik hecht er ook geen waarde aanquote:Op woensdag 10 januari 2007 00:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, een hoog IQ krijgen is geen kunst. Er concreet wat mee doen, da's al een stuk indrukwekkender. Of iemand nou schreeuwt dat ie een hoog IQ heeft of een lul van 30 centimeter, kvind het beide keren wat wanhopig overkomen. En al helemaal op Fok!, want daar is de helft natuurlijk hoogbegaafd
90% jokt hier toch duzzzzzzquote:Op woensdag 10 januari 2007 00:59 schreef koffiegast het volgende:
[..]
begrijp me niet verkeerd. Ik hecht er ook geen waarde aan
Tuurlijk wel.quote:Op woensdag 10 januari 2007 00:59 schreef koffiegast het volgende:
[..]
begrijp me niet verkeerd. Ik hecht er ook geen waarde aan
Waar slaat dit op?quote:Op woensdag 10 januari 2007 00:53 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, een hoog IQ krijgen is geen kunst. Er concreet wat mee doen, da's al een stuk indrukwekkender. Of iemand nou schreeuwt dat ie een hoog IQ heeft of een lul van 30 centimeter, kvind het beide keren wat wanhopig overkomen. En al helemaal op Fok!, want daar is de helft natuurlijk hoogbegaafd
eigenlijk betekent het van welquote:Vwo betekent niet dat je slim bent..
yepquote:Op woensdag 10 januari 2007 19:06 schreef fusionfake het volgende:
tja je kan misschien op het vmbo zitten en slimmer zijn dan een vwo leerling, maar als je zo lui bent om je hersens niet te gebruiken vind ik je op wat uitzonderingen na dan j dom![]()
Moet zeggen dat meeste mensen die hier op de uni rondlopen toch redelijk contactgestoord zijn.quote:Op donderdag 11 januari 2007 17:59 schreef koffiegast het volgende:
Ik zou dat niet specifiek durven te beweren BabblingBrook, dat een persoon van vmbo meer sociale vaardigheden heeft dan iemand van een vwo opleiding?
Waarom? Het is net zo'n discussie of vwo slimmere mensen zijn dan vmbo.
Daarbij is het maar de vraag hoe je dan daarop ook nog sociale vaardigheden interpreteer....rondhange op je scooter met je matties en grote bekken tegen politieagenten ? Of daadwerkelijk normaal praten en socializeren.
Ik merk alleen ff op dat Fok! de plaats is voor mensen om IQ's rond te strooien, op te merken dat ze geen zak voor hun studie doen, en daar dan vervolgens natuurlijk best wel een beetje trots op zijn. Of dat ze veel meer hadden kunnen doen. Da's achteraf gelul.quote:Op woensdag 10 januari 2007 11:43 schreef Twinducklin het volgende:
[..]
Waar slaat dit op?
Ik heb niemand hier zien zeggen dat die een hoog IQ heeft, ik heb dat ook niet gezegd!
Ik heb alleen gezegd dat Ik niet dom ben ondanks dat ik alleen een VMBO papiertje heb..
En waarom ik dat steeds verkeerd typ is dat het me totaal niet intresseerd..
Ga lekker ergens anders lopen miereneuken!
Betekenis van " slim " volgens het van dale;quote:Op vrijdag 12 januari 2007 01:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik merk alleen ff op dat Fok! de plaats is voor mensen om IQ's rond te strooien, op te merken dat ze geen zak voor hun studie doen, en daar dan vervolgens natuurlijk best wel een beetje trots op zijn. Of dat ze veel meer hadden kunnen doen. Da's achteraf gelul.
Mijn idee over dit topic: Ja, VWO'ers zijn in het algemeen slimmer dan VMBO'ers. Het niveau ligt hoger. En er zijn uitzonderingen. Natuurlijk is een VWO 'er niet automatisch slim. Ze kunnen ook een hoop inzet tonen, en met een middelmatige intelligentie toch het papiertje halen.
Wat je dan onder "slim", of "intelligent" verstaat, moet je natuurlijk wel ff specifieren. Is een contactgestoord iemand die erg goed is in wiskunde slim? Ik denk van wel. Persoonlijk ben ik blij dat ik niet overdreven goed in mijn studie ben, maar ook fatsoenlijk sociale contacten kan aanleggen, en dat ik op meerdere gebieden bovengemiddeld scoor. Ik heb ook studiegenoten die erg goed zijn in hun vakgebied, maar die niet bepaald sociaal aangelegd zijn. Dat is een andere soort intelligentie.
Best mogelijk dat iemand met een VMBO opleiding sliimmer is dan iemand met een VVWO opleiding.quote:Op zaterdag 13 januari 2007 17:31 schreef Twinducklin het volgende:
En nogmaals ik vind dus niet dat je iemand slimmer kan noemen die een vmbo opleiding heeft gedaan als iemand die een vwo opleiding heeft gedaan..![]()
Heb jij VMBO dan?quote:Op zaterdag 13 januari 2007 17:33 schreef Cahir het volgende:
verkapt-ik-heb-vmbo-topic?
Dan is ie knap dom dat ie dat niet doetquote:Op donderdag 11 januari 2007 22:55 schreef Skya het volgende:
ik doe vwo en heb een vriend op havo die echt makkelijk vwo aan kan
En dat is ook de reden waarom die VWO-er niet naar de Universiteit gegaan isquote:Op dinsdag 12 mei 2009 18:33 schreef Renesite het volgende:
Ach, mensen die VWO doen kunnen in vele gevallen best slimmer zijn, maar anderen zijn gewoon goed in begrippen STAMPEN... Zo'n ex-VWOer heb ik nu ook in mijn klas op de hogeschool.
Voor veel universitaire studies hoef je niet bepaald veel inzicht te hebben; je moet gewoon het kunstje van het teksten analyseren kunnen verstaan en misschien wat regelmaat aanhouden, en dat zijn vaardigheden die je voor een groot deel ook kunt aanleren.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 23:56 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
En dat is ook de reden waarom die VWO-er niet naar de Universiteit gegaan is
Zo denk ik er ook over.quote:Op dinsdag 12 mei 2009 23:52 schreef Haushofer het volgende:
Gebrek aan kennis vind ik nog wel kunnen, ik weet bepaalde basale dingen vast ook niet. Gebrek aan nieuwsgierigheid kan ik echter altijd maar moeilijk begrijpen.
Mmm, als ik mijn VWO-periode herinneren blonk 4/5 niet bepaald uit in motivatiequote:Op woensdag 13 mei 2009 12:50 schreef Florian_ het volgende:
Als je een gemiddelde mavo leerling uit zijn klas haalt en in een vwo klas zet, zal deze beter presteren.
quote:Op woensdag 13 mei 2009 12:50 schreef Florian_ het volgende:
Ah, leuk topic.
Ik ben zelf begonnen op het vmbo. Redenen hiervoor zijn onder meer faalangst en dyslexie. Uit mijn citotoets kwam het oordeel dat ik havo/vwo aankon, maar ik ben toch op de mavo (TL) terecht gekomen. In die tijd heb ik vele trainingen en cursussen gedaan om te leren leren. De mavo vond ik verschrikkelijk. De mensen waren totaal niet gemotiveerd, en er kon bijna geen les worden gegeven zonder dat de hele klas op zijn kop stond. Ik merkte dat ik mijzelf door deze chaos - en de daardoor slechte lessen - niet goed kon ontwikkelen. Na de mavo ben ik naar de havo gegaan. Dit was een verademing, aangezien de kinderen hier wel hun 'best' deden. De havo vond ik erg simpel. Als ik direct naar de havo was gegaan, had ik dit ook gered. Daar ben ik van overtuigd.
Na de havo ben ik begonnen aan een hbo studie. Ook deze was erg gemakkelijk. Totaal geen uitdaging. Komend studiejaar ga ik beginnen aan een Wo studie. Ik ben benieuwd hoe dit mij gaat bevallen. Wat mij opvalt is dat ik op de mavo (en havo) nooit echt gepusht ben om mijn best te doen. Alhoewel je ouders je steun bieden, vervliegt de motivatie al snel als je merkt dat medeleerlingen jouw ambities niet met je delen. Ik ben ervan overtuigd dat er zeer veel mavo leerlingen rondlopen die absoluut beter kunnen. Maar, door omgevingsfactoren wordt dit vaak moeilijk gemaakt.
Als voorbeeld neem ik een casus die je moet uitwerken met een groepje leerlingen. Jullie zijn met z'n 5en, en niemand - behalve jij - heeft er zin in. Word je op die manier getriggered om het beste uit jezelf te halen? Nee. Echter, als hetzelfde projectgroepje zou bestaan uit 5 enthousiaste leerlingen die er écht iets van willen maken, wordt studeren opeens leuk, en kun je jezelf ontwikkelen.
Als je een gemiddelde mavo leerling uit zijn klas haalt en in een vwo klas zet, zal deze beter presteren.
Ligt eraan wat voor profiel je neemt, denk ik. Bij N&T en N&G komt het nog wel op inzicht aan. Bij E&M al minder, en C&M bevat zelfs amper tot geen wiskunde meer. En het zijn toch vooral de exacte vakken waar je je inzichten nodig hebt; bij geschiedenis, economie of talen is dit veel minder aan de orde.quote:Op woensdag 13 mei 2009 13:29 schreef Slickk het volgende:
Ik ben bang dat de starter van dit topic het VWO behoorlijk onderschat - op het VWO is het geen kwestie van stampen en dergelijke. Zelfs op Havo red je het niet puur door dingen te stampen - je moet een bepaald inzicht hebben, aangezien ze op tentamens/examens geen letterlijke vragen uit het boek stellen. Je moet verbanden kunnen leggen tussen gebeurtenissen (Geschiedenis bv.) of een bepaald inzicht hebben. Dat zegt toch wel veel over je intelligentie. Ik heb zelf het VWO niet meegemaakt maar als ik bepaalde dingen hoor van veel vrienden die op het VWO zitten lukt het niet alleen met het stampen van theorie. Echt niet.
Natuurlijk is mijn verhaal ietwat geromantiseerd, maar ik bedoel het volgende: Veel leerlingen ontwikkelen zichzelf niet goed door de manier van onderwijs en verschillende omgevingsfactoren. Ze zouden beter kunnen presteren indien ze gemotiveerd worden door vrienden en/of leraren. Natuurlijk zijn er op het vwo ook mensen die alleen maar uit hun neus vreten en alsnog negens halen, maar daar heb ik het niet over. Ik bedoel dat een bepaald percentage leerlingen op het vmbo niet op hun plaats is. Oftewel: Ze hebben de hersenen, maar ze doen er niet veel mee. Ze zijn er terecht gekomen, en weten vaak nog niet wat ze echt willen en kunnen. Dit komt mede omdat ze jong zijn. Ze gaan maar mee met de 'flow', en zien wel wat er gebeurt. Motivatie heeft natuurlijk niet veel te maken met intelligentie. Maar veel kinderen hebben de intelligentie, maar niet de motivatie. Dit betekent echter niet dat die kinderen dom zijn, maar ze zitten wel op de mavo.quote:Op woensdag 13 mei 2009 13:17 schreef koffiegast het volgende:
Ik betwijfel verder ook dat je de gemiddelde mavo leerling in een vwo klas beter kan laten presteren aangezien mijn perspectief van de gemiddelde mavo leerling toch echt een heel andere manier van denken op nalaat.
het blijft dan nog steeds een vraag of je het intelligent moet noemen als men de eigen kunnen niet kan ondervinden of inzien dat hij verkeerd zit. VMBO wilt geen implicatie doen dat de kinderen ook dom zijn, maar correlerend is het wat hoger dan op het HAVO of VWO. Verder blijf ik erbij dat als men intelligent genoeg is, hij dat ook gewoon op andere manieren kan laten blijken.quote:Op woensdag 13 mei 2009 13:50 schreef Florian_ het volgende:
[..]
Natuurlijk is mijn verhaal ietwat geromantiseerd, maar ik bedoel het volgende: Veel leerlingen ontwikkelen zichzelf niet goed door de manier van onderwijs en verschillende omgevingsfactoren. Ze zouden beter kunnen presteren indien ze gemotiveerd worden door vrienden en/of leraren. Natuurlijk zijn er op het vwo ook mensen die alleen maar uit hun neus vreten en alsnog negens halen, maar daar heb ik het niet over. Ik bedoel dat een bepaald percentage leerlingen op het vmbo niet op hun plaats is. Oftewel: Ze hebben de hersenen, maar ze doen er niet veel mee. Ze zijn er terecht gekomen, en weten vaak nog niet wat ze echt willen en kunnen. Dit komt mede omdat ze jong zijn. Ze gaan maar mee met de 'flow', en zien wel wat er gebeurt. Motivatie heeft natuurlijk niet veel te maken met intelligentie. Maar veel kinderen hebben de intelligentie, maar niet de motivatie. Dit betekent echter niet dat die kinderen dom zijn, maar ze zitten wel op de mavo.
Een wijze uitspraak. Ik heb ook altijd een broertje dood aan die wannabe-academici.quote:Op woensdag 13 mei 2009 15:28 schreef Grumpey het volgende:
Potentie moet je ook verzilveren. Iemand die naar me toe komt en zegt: ik had VWO gekund maar deed nooit een ruk geef ik altijd het antwoord dat hij/zij het dus niet gekund had, want ze doen immers geen ruk.
Eens, ik zou het frappant vinden als de gemiddelde VWO'er dommer zou zijn dan de gemiddelde VMBO'er. Wie dat gaat ontkennen zit gewoon slap te lullen. Daarnaast, wat doet het er toe? Moeten alle VWO'ers nou echt zo graag hun eigen piemel zuigen hier? Slimmer betekent niet sympathieker, een eigenschap die voor mij veel belangrijker is.quote:Op woensdag 13 mei 2009 14:31 schreef Fascination het volgende:
Oh god, krijgen we dit weer. Over het algemeen is de vwo leerling slimmer dan de vmbo leerling ja.
Platentektoniek. Sommige continenten verwijderen zich nog altijd zo'n 3 cm per jaar uit elkaar.quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:05 schreef koffiegast het volgende:
vanwege het overzicht?
Dat lang geleden er een pangea zou zijn schijnt wel vaker vermeldt te worden, maar dat het nu nog het geval is... ik betwijfel het... (en dan vraag je je toch weer af, waarom zijn die continenten dan uit elkaar gegaan?)
Ja, dat schijnt nu nog het geval te zijn.. maar daar gaat het niet direct om. Ieder mens met een beetje algemene kennis snapt onderhand wel dat de continenten los van elkaar liggen.quote:Op donderdag 14 mei 2009 01:05 schreef koffiegast het volgende:
vanwege het overzicht?
Dat lang geleden er een pangea zou zijn schijnt wel vaker vermeldt te worden, maar dat het nu nog het geval is... ik betwijfel het... (en dan vraag je je toch weer af, waarom zijn die continenten dan uit elkaar gegaan?)
Hoezo een non-VWO sfeer?quote:Op woensdag 10 januari 2007 00:32 schreef Lennox het volgende:
[..]
Ik heb in 2 VWO ook op het punt gestaan om terug te gaan naar de Havo. Ook omdat al mijn vrienden naar de Havo waren gegaan en dat ik de sfeer niet super vond. Schoolleiding vond het geen slim plan en daarom maar doorgegaan. VWO 3 blijven zitten door een totale desinteresse. Gewoon klote puber dat jaar die niks wilde aannemen van anderen. Enige voordeel was dat ik in een super leuke klas terecht kwam. Sfeer van een non VWO klas zeg maar.
Met een jaartje achterstand toch mn papiertje nog gehaald![]()
Beetje makkelijk antwoord, want waarom is er dan platentektoniek? wat drijft het aan enzoquote:Op donderdag 14 mei 2009 09:39 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Platentektoniek. Sommige continenten verwijderen zich nog altijd zo'n 3 cm per jaar uit elkaar.
Denk ik ook, netjes hoor!quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:58 schreef JJ.Johnson het volgende:
Ik heb zelf wel aardig wat ervaring met e.e.a. in de praktijk.
Ik ben, door mijn CITO-toets advies, terecht gekomen op het VMBO. Ik hoefde daar (maar dat is misschien voor de meesten wel zo) geen ene fuck te doen om mijn diploma te halen. Ik was een nogal onzeker kind in die tijd en werd veel gepest. Mijn zelfbeeld was dus 0,0. Ik denk dat ik me daardoor ook nooit heb afgevraagd of ik eventueel meer zou willen. Laat staan kunnen.
Nu jaren later zit ik echter op het HBO, waar ik door middel van een toelatingstest (21+) terecht ben gekomen. Bij deze test scoorde ik ruim boven het gemiddelde HBO niveau. Correleert dus niet bepaald met mijn CITO-toets uitslag. Komt verder wel goed uit want ik ben van plan (WO) Psychologie te gaan studeren
Wat ik verder wel grappig vond is dat ik een vriendengroep van een man of 10 in de tijd had, en dat degene die toen mijn beste vriend was nu ook HBO doet terwijl de rest op MBO-niveau is blijven hangen. Je zou bijna verbanden gaan leggen
Maar goed. Ik denk wel dat ik, zoveel als mogelijk objectief bekeken, een van de bewijzen ben dat een VMBO-advies of een VMBO diploma niet per se betekent dat de persoon in kwestie niet meer in zijn mars heeft.
Cito-toets kan je beter de verdoemings toets noemen als je slechter scoort dan je kan. Onderbouwing:quote:Op donderdag 14 mei 2009 21:58 schreef JJ.Johnson het volgende:
Ik heb zelf wel aardig wat ervaring met e.e.a. in de praktijk.
Ik ben, door mijn CITO-toets advies, terecht gekomen op het VMBO. Ik hoefde daar (maar dat is misschien voor de meesten wel zo) geen ene fuck te doen om mijn diploma te halen. Ik was een nogal onzeker kind in die tijd en werd veel gepest. Mijn zelfbeeld was dus 0,0. Ik denk dat ik me daardoor ook nooit heb afgevraagd of ik eventueel meer zou willen. Laat staan kunnen.
Nu jaren later zit ik echter op het HBO, waar ik door middel van een toelatingstest (21+) terecht ben gekomen. Bij deze test scoorde ik ruim boven het gemiddelde HBO niveau. Correleert dus niet bepaald met mijn CITO-toets uitslag. Komt verder wel goed uit want ik ben van plan (WO) Psychologie te gaan studeren
Wat ik verder wel grappig vond is dat ik een vriendengroep van een man of 10 in die tijd had, en dat degene die toen mijn beste vriend was nu ook HBO doet terwijl de rest op MBO-niveau is blijven hangen. Je zou bijna verbanden gaan leggen
Maar goed. Ik denk wel dat ik, zoveel als mogelijk objectief bekeken, een van de bewijzen ben dat een VMBO-advies of een VMBO diploma niet per se betekent dat de persoon in kwestie niet meer in zijn mars heeft.
Hmm ik vrees toch wel dat ik een aantal voorbeelden heb van vwo'ers die toch niet zo slim overkomen, maar dat heb je ook op de universiteit. En zo zul je dat ook op havo en vmbo hebben.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 07:54 schreef JJ.Johnson het volgende:
Ik heb zelf overigens weinig ervaring met 'domme' mensen van het VWO. Ik ken wel mensen van het VWO die 'gewoon normaal' overkomen, en dus niet bepaald intelligenter dan gemiddeld. Verder ken ik dan wel weer mensen die op de HAVO hebben gezeten, waarvan ik niet bepaald onder de indruk ben, zeg maar
Ik vind persoonlijk WO'ers die proberen als wijsneuzen over te komen een stuk erger dan vmbo/havo mensen die zeggen dat ze VWO aan konden maar nooit hebben gedaan omdat ze daar geen zin in hadden. Potentie verzilveren en dus een hogere studie doen is dan ook iets wat niet samen hoeft te gaan. Je hebt immers geen onderwijs nodig om je potentie te verzilveren. Ik ken dan ook mensen die VWO wel aankonden maar vmbo en havo hebben gedaan om dat ze letterlijk niks deden.quote:Op woensdag 13 mei 2009 15:39 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Een wijze uitspraak. Ik heb ook altijd een broertje dood aan die wannabe-academici.
Ligt er ook maar net aan want iemand met een goed geheugen is niet per definitie slim. Toch kan zo iemand een heel eind komen door gewoon veel te onthouden.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 14:35 schreef 49euro het volgende:
Ik ben van mening dat vwo echt niet zoveel extra's te bieden heeft als een havo of mavo. Het is meer iets waar je in groeit. Ben jij vanaf het begin bekend met vwo-stof dan is vwo haalbaar. Kies jij ervoor om havo te doen dan zul je daar net zoveel moeite moeten doen om bij te blijven als op vwo. Vwo is misschien iets pittiger maar inhoudelijk is het net zo zwak als havo. Het grote verschil is echter dat er mensen zijn die de middelbare school op hun sloffen halen en er mensen zijn die er hard voor werken. En ik denk dat daar meer het verschil in zit van slim of dom zijn. Maar wat de exacte definitie van slim of dom is is mij ook niet bekend. Iemand die dom is maar hard werkt vind ik slim en iemand die slim is en geen zak doet is weer dom.
Als je veel weet ben je toch slim?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 16:36 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Ligt er ook maar net aan want iemand met een goed geheugen is niet per definitie slim. Toch kan zo iemand een heel eind komen door gewoon veel te onthouden.
Die kende ik nog niet.quote:
Nee hoor. Ik hoop niet dat je dat echt denkt.quote:Op zondag 17 mei 2009 12:39 schreef Cahir het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven waar je je geld verdient wel. En dat's genoeg.
quote:Op zondag 17 mei 2009 12:39 schreef Cahir het volgende:
[..]
In het bedrijfsleven waar je je geld verdient wel. En dat's genoeg.
Staat er ook allemaal wel in. Begon allemaal met de geniale Wegener, die niet geloofd werd in zijn tijd. Iets te uitgebreid om hier neer te gaan pennen. Staan ongetwijfeld bronnen over op internet!quote:Op donderdag 14 mei 2009 19:06 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Beetje makkelijk antwoord, want waarom is er dan platentektoniek? wat drijft het aan enzo
Pardon? Je hebt geen idee waar je het over hebt kennelijk. Ga er dan geen oordeel over vormen.quote:Op zondag 31 december 2006 17:33 schreef FrituurVetPet het volgende:
[..]
Niet geheel, ook de beta-ers en de gymnasiasten. Sterker nog, de gymnasiasten stellen de domste vragen. Wat te meer mijn stelling onderbouwd dat die mensen werkelijk alleen kunnen stampen ipv begrijpen.
Ter illustratie: eindexamen Latijn is 600 regels Latijn uit je kop leren.
Als mensen je vragen stellen hoef je niet op alles een antwoord te geven en zeker geen antwoord die iedereen hier wel algemeen accepteerd. Als ik met mijn gymnasiast hoofd doordenk dan zou ik bijna denken dat je wel positieve kanten van mavo/havo/vwo kan zeggen, omdat de meeste mensen van fok daar vandaan komen, en waarom doe je dan zo'n uithaal naar vwo, als je weet dat iemand zoals ik dat niet accepteert?quote:Sterker nog, de gymnasiasten stellen de domste vragen.
Euh... Wat?quote:Op maandag 18 mei 2009 12:24 schreef Martinaz het volgende:
[..]
Pardon? Je hebt geen idee waar je het over hebt kennelijk. Ga er dan geen oordeel over vormen.
[..]
Als mensen je vragen stellen hoef je niet op alles een antwoord te geven en zeker geen antwoord die iedereen hier wel algemeen accepteerd. Als ik met mijn gymnasiast hoofd doordenk dan zou ik bijna denken dat je wel positieve kanten van mavo/havo/vwo kan zeggen, omdat de meeste mensen van fok daar vandaan komen, en waarom doe je dan zo'n uithaal naar vwo, als je weet dat iemand zoals ik dat niet accepteert?
Zal ik dan maar zeggen, "VMBO-B'ers stellen de domste vragen" of is dan maatschappelijk niet verantwoord?
Idd. Als je al zekerheid wil, laat ze dan een capaciteiten-/intelligentietest maken.quote:Op maandag 18 mei 2009 23:00 schreef AudiRs6 het volgende:
Ik sprak laatst met een recruiter van BDO. Die vertelde mij dat zij per definitie alleen vwo scholieren aannemen voor de duale studie accountancy via Nyenrode en dus geen studenten die havo gedaan hebben en hun hbo P gehaald hebben. De motivatie was dat een vwo leerling altijd een soort niveau heeft wat een havo leerling niet heeft. Toch krom dat veel mensen nog op deze manier beredeneren...
Je bent in Nederland alleen slim als je op school geleerd hebt, ongeacht de 10001 boeken die je in elke winkel kunt kopen, het internet waar tonnen informatie te vinden is en in sommige gevallen zoals mezelf; het verkassen naar een ander land om talen (thais en vietnamees) te leren. De meeste "recruiters" denken echter nog steeds met het erg ouderwetse "je kunt het niet als je het niet op schooltje gedaan hebt".quote:Op maandag 18 mei 2009 23:00 schreef AudiRs6 het volgende:
Ik sprak laatst met een recruiter van BDO. Die vertelde mij dat zij per definitie alleen vwo scholieren aannemen voor de duale studie accountancy via Nyenrode en dus geen studenten die havo gedaan hebben en hun hbo P gehaald hebben. De motivatie was dat een vwo leerling altijd een soort niveau heeft wat een havo leerling niet heeft. Toch krom dat veel mensen nog op deze manier beredeneren...
quote:Op dinsdag 19 mei 2009 06:22 schreef Flammie het volgende:
Anders als IEDEREEN hier zo dacht dan heeft zelfstudie ook totaal geen nut meer. Nederland leest mijn ass, want als je er toch niks aan hebt kun je net zo goed ook zuipen.
quote:Het is een soort van kortzichtigheid overigens, het niet verder willen kijken dan je neus lang is
Grappig dat het overgrote deel van de studenten van het MSc program aan Nyenrode eerst Hbo heeft gedaan. Dit is uiteraard niet de duale studie accountancy, maar zeker pittig.quote:Op maandag 18 mei 2009 23:00 schreef AudiRs6 het volgende:
Ik sprak laatst met een recruiter van BDO. Die vertelde mij dat zij per definitie alleen vwo scholieren aannemen voor de duale studie accountancy via Nyenrode en dus geen studenten die havo gedaan hebben en hun hbo P gehaald hebben. De motivatie was dat een vwo leerling altijd een soort niveau heeft wat een havo leerling niet heeft. Toch krom dat veel mensen nog op deze manier beredeneren...
Da's het punt niet. Je hebt altijd al naar de bibliotheek kunnen gaan om kennis te stampen. Dat garandeert geen vaardigheden.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 06:22 schreef Flammie het volgende:
Ja het is heel dom dat mensen nu nog steeds zo beredeneren aangezien je TONNEN kennis kunt downloaden in no time (illegaal dat wel) vanaf het internet. 1001 PDF's etc.
Hoezo?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:29 schreef Koert het volgende:
VWO betekent goed kunnen leren en niet slecht in wiskunde zijn - niets meer en niets minder.
Welke richting je tegenwoordig ook kiest, je komt wiskunde tegen. C&M heeft wiskunde A1, genoeg alpha's die daar al moeite mee hebben. E&M heeft wiskundeA1 & A2, en uiteraard economie.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 10:44 schreef Grumpey het volgende:
hoezo inderdaad? Wiskunde was in mijn tijd nog niet verplicht voor eindexamen VWO hoor.
Volgens jouw redenatie betekent het VWO dan ook "niet slecht zijn in talen".quote:Op dinsdag 19 mei 2009 12:56 schreef Koert het volgende:
[..]
Welke richting je tegenwoordig ook kiest, je komt wiskunde tegen. C&M heeft wiskunde A1, genoeg alpha's die daar al moeite mee hebben. E&M heeft wiskundeA1 & A2, en uiteraard economie.
Oftewel, ook al kies je een alpha profiel, als je slecht met cijfertjes bent kan je het nog lastig krijgen op het VWO.
Edit: En dan kom je op de uni en blijkt dat het niveau van wiskunde op het VWO láág is... Maar dat terzijde
haha en ik heb inderdaad mijn vwo diploma gehaald met een 5 op wiskunde =Pquote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:24 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Volgens jouw redenatie betekent het VWO dan ook "niet slecht zijn in talen".
Je kunt een volledige wiskundige nitwit zijn en met een 4 oid op wiskunde je VWO-diploma halen.
Talen en wiskunde zijn niet te vergelijken. Wiskunde moet je begrijpen, het is logisch. Talen zijn niet logisch. En in mijn ogen ben je geen volledige wiskundige nitwit als je er nog een vier uit kan slepen, dan beheers je blijkbaar toch wel enigzins de manier van denken.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:24 schreef Haushofer het volgende:
Volgens jouw redenatie betekent het VWO dan ook "niet slecht zijn in talen".
Je kunt een volledige wiskundige nitwit zijn en met een 4 oid op wiskunde je VWO-diploma halen.
Nadruk op talen? Waar haal je dat vandaan?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:33 schreef Haushofer het volgende:
Ja, da's een hele andere discussie, maar je hebt wel gelijk: het onderwijs zou qua wiskunde veel beter in elkaar kunnen zitten, denk ik. Er zou veel meer nadruk op wiskunde moeten gaan liggen, en vooral ook haar toepassingen in andere wetenschappen.
Waarom op een VWO wel van je verwacht wordt allemaal talen te moeten kunnen en tegelijkertijd met een minimum aan wiskunde de boel kunt halen is me een beetje een raadsel. Het vervolgonderwijs zou ontzettend profiteren van meer wiskunde.
Op vakgebieden dat puur uit leren bestaat (talen bijvoorbeeld) en "oefening' uiteraard wel. Daar doel ik op. Idd je zult geen piloot kunnen zijn zonder opleiding maar er is meer dan enkel school voor bepaalde vakken (zelfs VEEEL meer). Er zijn uiteraard vakken in de maatschappij die onmogelijk zijn om te leren zonder school (ik ben ECHT de laatste die dat ontkent) maar er zijn ook vakken die gewoon 100% mogelijk zijn zonder school, ook al zijn daar universitaire studies van te verkrijgen. Ik noem Japans. 1 jaar in Japan wonen en je hebt meer skills dan iemand die 2 jaar die universitaire studie doet. Dat houd in: ALS je de instelling hebt om daadwerkelijk er mee bezig te zijn. Als je denkt dat je taal in een klasloklaal leert heb je echt een plank voor je kop om eerlijk te zijnquote:Op dinsdag 19 mei 2009 09:55 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Da's het punt niet. Je hebt altijd al naar de bibliotheek kunnen gaan om kennis te stampen. Dat garandeert geen vaardigheden.
Mij ook. Zonder twijfel overigens. Ik heb het over die mensen die ondanks hun opleiding wel meer in hun mars hebben, maar de kans niet krijgen om dit op een school te laten zien (geringe vooropleiding of torenhoge kosten die om welke reden niet te betalen zijn) en dit dus thuis willen doen of in het buitenland. Voor de rest vind ik ook gewoon dat er over het algemeen meer intelligentie in een VWO opleiding te vinden is dan op een VMBO opleiding hoor. daar discussieer ik niet eens overquote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:03 schreef wallofdolls het volgende:
Over het algemeen lijken mij de VWO-ers intelligenter dan MBO-ers.
Ik heb 4 jaar Frans, 6 jaar Duits, 6 jaar Engels en natuurlijk Nederlands gehad, waarbij ik voor Nederlands iets van 12 boeken moest lezen, voor Engels 5 en voor Frans en Duits ook enkele. Op een gym heb je dan nog de klassieke talen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:37 schreef Koert het volgende:
[..]
Nadruk op talen? Waar haal je dat vandaan?
edit: overigens ben ik het met je eens dat het niveau verschil van wiskunde op het VWO en de uni te groot is.
Misschien verschillen onze definities van "nitwit", maar een 4 op wiskunde A1 halen betekent of dat je lui bent, of dat je niet geschikt bent voor wetenschappelijk denken.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:35 schreef Koert het volgende:
[..]
Talen en wiskunde zijn niet te vergelijken. Wiskunde moet je begrijpen, het is logisch. Talen zijn niet logisch. En in mijn ogen ben je geen volledige wiskundige nitwit als je er nog een vier uit kan slepen, dan beheers je blijkbaar toch wel enigzins de manier van denken.
Hé maar doe mij eens telefoonnummers geven van chicks die bij hem zijn opgeleidquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:58 schreef Flammie het volgende:
Een diploma garandeert OOK geen vaardigheden. MIjn neef die zijn lerarenopleiding bijna heeft afgerond is nog steeds een zuigleraar om maar een voorbeeld te noemen. Het is echt vreselijk als je zijn klassen ziet en ja, hij krijgt zijn diploma dit jaar nog. Universitair Bachelor. veel geluk dus, ik zou mijn kinderen echt niet graag in zijn klas willen hebben en JIJ ook niet.. geloof me! Hij krijgt echter wel door deze recruiters 100% snel zijn baan, puur en alleen omdat hij een diploma heeft. Ai!!!
Mwah, dat valt wel mee toch? Althans, de Wiskunde-wiskunde misschien niet, maar de wiskunde voor andere vakgebieden volstaat bij mijn weten ruimschoots.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:37 schreef Koert het volgende:
[..]
Nadruk op talen? Waar haal je dat vandaan?
edit: overigens ben ik het met je eens dat het niveau verschil van wiskunde op het VWO en de uni te groot is.
Dus enkel duits of frans erbij? Ik was al blij dat ik duits en frans afsloot in het 4e. Alhoewel het veel beter was als ze ons veel beter motiveerden...quote:Op woensdag 20 mei 2009 15:15 schreef Tochjo het volgende:
In de vernieuwde Tweede Fase zijn de deelvakken verdwenen; in het gemeenschappelijk deel zit nu op het vwo naast Nederlands en Engels nog een moderne vreemde taal.
Meestal verkijk je je daarop. Ik denk van sommige mbo'ers ook: mm dat heeft diegene wel vlot door. Praat je met zo'n iemand over een bepaald onderwerp dan blijkt de gebrekkige intelligentie vaak al snel.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:29 schreef Charmedmatzzie het volgende:
Hmmm ja ik heb vorig jaar eindexamen vwo gedaan..
Profiel CM, wiskunde 12 en nee het stelte geen flikker voor..
Ik vind echt dat ze daar wat aan moeten doen.. niemand in mijn klas snapte ook ooit wat dus ik vroeg me af waar het was fout gegaan, misschien dat ze in de eerste jaren op de middelbare wat meer aan wiskunde moeten doen ofzo ik weet het niet. Maar het was zo laagdrempelig dat ik me niet kon voorstellen dat je er wat aan zou hebben op de uni.
Een vriendin van me heeft hetzelfde profiel gedaan met wiskunde 1 en moest statistiek doen op de uni.. nou dat gaat echt niet hoor.. nu het tweede jaar nog een keer, weer onvoldoendes.. echt zonde!! maar goed ik weet verder ook niet waar de fout ligt mijn brein is echt niet uber.
verder ga ik nog 1 ding over deze discussie zeggen namelijk!
dat ik een vriendin op het mbo heb en ik vind haar echt briljant.. ik bedoel ze heeft heel snel dingen door en is heel sociaal en snapt mensen goed, ze is snel en heel streetwise etc.. ik vind haar op veel gebieden slimmer dan mijn uni-huisgenootjes.. dus hmm het zegt echt niet altijd alles.. ik bedoel dit topic gaat over dat mensen van het vwo niet per se slim zijn... true.
maar ik denk dat het ook echt klopt dat mbo-erg niet per definitie dom zijn.
en correct me if im wrong maar veel studenten denken dat wel zo hoor ik hoor dat vaak genoeg en dan denk ik van, ach ranzige rechten-bal hoe veel mbo-ers ken jij nou dan =P
maar goed.
groetennnn ^^
de matz
Dat is précies wat ik bij heel veel academici heb. Ze pakken dat wat ze op dat moment studeren erg goed op. Maar meestal kun je geen fatsoenlijk gesprek met ze beginnen, behalve over hun altijd eentonige uitgaansleven.quote:Op woensdag 20 mei 2009 16:59 schreef Fascination het volgende:
Praat je met zo'n iemand over een bepaald onderwerp dan blijkt de gebrekkige intelligentie vaak al snel.
Nee bedoelde meer altijd heel veel (meer dan nodig) voor school doen.quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:27 schreef koffiegast het volgende:
een heel erg nerdige mentaliteit.
??
Gewoon handiger en beter op iets kunnen inspelen of juist veel meer van feiten weten, twee verschillende vwo stromingen, zie niet hoe heel erg nerdig dat precies is, maar waarschijnlijk hou jij een andere definitie erop na ..
Maar komt dat omdat ze gemotiveerd zijn of omdat ze het leuk vinden om te doen?quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:30 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee bedoelde meer altijd heel veel (meer dan nodig) voor school doen.
Moet je hen vragen.quote:Op woensdag 20 mei 2009 19:17 schreef Bierie het volgende:
[..]
Maar komt dat omdat ze gemotiveerd zijn of omdat ze het leuk vinden om te doen?
Ik heb letterlijk niks uitgevoerd op het vwo en er iets voor doen? enkel toen ik voor 2e keer eindexamen ging doen ja (eerste keer 4x ~5,4 met niet geleerd en op me rapport alles 6jes) motivatie was er absoluut niet. Dat het over het algemeen wat mensen waren die druk aan de school zou zijn of iig er wat voor deden zal wellicht wel, maar er waren in totaal 5 meiden die continu aan de boeken zaten (die wilden ook geneeskunde doen vandaar) de rest zat gewoon op zijn GR games te spelen of te praten...quote:Op woensdag 20 mei 2009 18:30 schreef Chai het volgende:
[..]
Nee bedoelde meer altijd heel veel (meer dan nodig) voor school doen.
Op het atheneum wel. Voor het gymnasium geldt dat de leerling geen tweede moderne vreemde taal volgt, maar Latijn of Grieks. Zie bijvoorbeeld deze informatie.quote:
Ja, op het atheneum volgt een leerling dus naast Nederlands en Engels nog één moderne vreemde taal. Hij kan in principe kiezen uit Frans, Duits, Spaans, Russisch, Italiaans, Arabisch, Turks of Fries, maar wordt natuurlijk in zijn keuze beperkt door wat de school aanbiedt.quote:Op woensdag 20 mei 2009 16:43 schreef koffiegast het volgende:
Dus enkel duits of frans erbij? Ik was al blij dat ik duits en frans afsloot in het 4e. Alhoewel het veel beter was als ze ons veel beter motiveerden...
Ik noemde één groep. Die is op het vwo groter dan op het vwo. Ik weet ook wel dat je op het vwo mensen hebt die niks uitvoeren (ben er zelf ook zeg maar eenquote:Op woensdag 20 mei 2009 19:30 schreef koffiegast het volgende:
[..]
Ik heb letterlijk niks uitgevoerd op het vwo en er iets voor doen? enkel toen ik voor 2e keer eindexamen ging doen ja (eerste keer 4x ~5,4 met niet geleerd en op me rapport alles 6jes) motivatie was er absoluut niet. Dat het over het algemeen wat mensen waren die druk aan de school zou zijn of iig er wat voor deden zal wellicht wel, maar er waren in totaal 5 meiden die continu aan de boeken zaten (die wilden ook geneeskunde doen vandaar) de rest zat gewoon op zijn GR games te spelen of te praten...
zoals eerder gezegd zulle er ongetwijfeld mensen zitte op andere nivo's die er niet horen en er zullen ongetwijfeld mongole op het vwo zitten zo nu en dan maar het hele discussie over slim/intelligent is sowieso al subjectief... wat als die mongool geen normaal gesprek kan voeren maar wel voor NASA werkt... het is maar een extreem voorbeeld... het feit blijft dat je op vwo ongetwijfeld meer mensen zult tegenkomen die toch wel wat beter dingen kunnen oplossen of aanpakken. Qua motivatie vermoed ik niet dat er veel verschil is, hooguit dat die van vwo er misschien nog een paar minute meer aandacht aan besteden...
Misschien moet je je academici es buiten het uitgaansleven en de grote studentenverenigingen gaan zoeken.quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:34 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Dat is précies wat ik bij heel veel academici heb. Ze pakken dat wat ze op dat moment studeren erg goed op. Maar meestal kun je geen fatsoenlijk gesprek met ze beginnen, behalve over hun altijd eentonige uitgaansleven.
No offence verder hoor
Het enige juiste antwoord staat hierboven. Mensen op het VWO zijn GEMIDDELD slimmer. Uitzonderingen zijn er altijd.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:26 schreef Bierie het volgende:
Buiten het feit dat dit een verloren discussie is. (Het lijkt mij vanzelfsprekend dat de mensen op het VWO gemiddeld intelligenter zijn dan op het VMBO.)
Een verhaal uit de (mijn eigen) praktijk:
Zelf ooit LTS gedaan (tegenwoordig heet dat VMBO) vervolgens een aantal jaren gewerkt en tegenwoordig zit ik in het 3e jaar van mijn Bachelor bio-informatics d.m.v. de 21+ toets. En hoogstwaarschijnlijk ga ik volgend jaar een Master biotechnologie of bio-informatics doen.
Wat mij op valt is echter dat sommige van mijn VWO medestudenten echt kei en kei hard falenEn ik heb een hekel aan vooroordelen maar soms moet ik daar inwendig toch ontzettend hard om lachen. Zeker om dat mijn cijfer gemiddeld hoger is dan de meeste anderen hehehe
Moraal van het verhaal. Natuurlijk zijn LTS'ers dommer (geloof mi maarj, ervaring uit eerste hand). Maar er zal er altijd wel een enkeling bij zitten die niet daar thuis hoort en dat zal voor het VWO omgekeerd vast en zeker niet anders zijn.
Ik heb gewoon vrienden buiten Fok! om zeg maar. En ik woon in een studentenflat. En ik woon naast nog twee studentenflats. Kwestie van gewoon in een andere keuken gaan zitten en feestjes bezoeken, dan kom je ze in alle soorten en maten tegen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 02:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien moet je je academici es buiten het uitgaansleven en de grote studentenverenigingen gaan zoeken.
Tsja, het zal toch echt aan het volk liggen waar je mee omgaat; ik herken het beeld niet echtquote:Op donderdag 21 mei 2009 10:28 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik heb gewoon vrienden buiten Fok! om zeg maar. En ik woon in een studentenflat. En ik woon naast nog twee studentenflats. Kwestie van gewoon in een andere keuken gaan zitten en feestjes bezoeken, dan kom je ze in alle soorten en maten tegen.
Ik blijf er bij. Als je begint over iets cultureels, dan staan ze je aan te kijken als n koe die naar een trein staat te staren (of: je bent gek). Als je je filosofische kijk op de wereld uitdraagt dan doe je 'moeilijk'. Als je onderscheid maakt tussen verschillende soorten drank dan beginnen ze bij voorbaat al te mekkeren dat pure gedestilleerd niet te zuipen is. Laat staan als je het over gezonde voeding, vegetarisme en dergelijke hebt, oei oei oei. Het is allemaal taboe, want je moet je 'ontspannen'. Nu zeg ik niet dat dat met HBO'ers of MBO'ers nou per definitie beter is.
Nou ja, het intellect mag dan in orde zijn, aan de eruditie ontbreekt het hem vaak.
Het is toch echt een grote variëteit aan persoonlijkheden. Het zijn dus niet per se mijn vrienden, of goede kennissen. Maar goed, dat zal dan wel. Dat de doelgroep 'studenten in studentenflat' misschien een erg conservatieve is.quote:Op donderdag 21 mei 2009 10:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, het zal toch echt aan het volk liggen waar je mee omgaat; ik herken het beeld niet echt
Ligt toch iets genuanceerder. Doe zelf ook 7 jaar over vwo (zit nu in de examenperiode terwijl ik net 19 jaar ben geworden). Ben al in de 4e blijven zitten, omdat het zo gemakkelijk was dat ik me enorm verveelde. Destijds was ik enorm onvolwassen en het me kon me allemaal ook gestolen worden; ging onder schooltijd stiekem werken, leverde dingen niet in (ckv onvoldoendequote:Op donderdag 21 mei 2009 01:47 schreef JJ.Johnson het volgende:
Vind ik eigenlijk ook belachelijk, dat je er gewoon 2 jaar langer over kunt doen. Als je het niet in de gestelde tijd red is het niveau niet goed voor jou. Zo simpel is het.
Natuurlijk kan onvolwassenheid parten spelen. Ook dat is echter niveau. Ik heb het niet alleen over intellectuele capaciteiten. Er wordt ook een bepaald niveau in mentaliteit verwacht. Als je daar niet aan voldoet hoor je er ook niet thuis. (vind ik).quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:32 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Ligt toch iets genuanceerder. Doe zelf ook 7 jaar over vwo (zit nu in de examenperiode terwijl ik net 19 jaar ben geworden). Ben al in de 4e blijven zitten, omdat het zo gemakkelijk was dat ik me enorm verveelde. Destijds was ik enorm onvolwassen en het me kon me allemaal ook gestolen worden; ging onder schooltijd stiekem werken, leverde dingen niet in (ckv onvoldoende) etc. Toen blijven zitten, ervan geleerd en eenmaal 'back on track' erdoorheen gevlogen met 8'en en 9's.
Oneens. Wanneer iemand over genoeg intellect beschikt moet er eerst naar een oplossing gezocht worden voor eventuele tekortkomingen op andere vlakken. Ik moet er niet aan denken dat ik wegens een dergelijke zwart/witvisie direct naar het havo geschopt zou worden zonder herkansing. Als je zover onder je niveau bezig bent komt er al helemaal niets meer van terecht.quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:39 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Natuurlijk kan onvolwassenheid parten spelen. Ook dat is echter niveau. Ik heb het niet alleen over intellectuele capaciteiten. Er wordt ook een bepaald niveau in mentaliteit verwacht. Als je daar niet aan voldoet hoor je er ook niet thuis. (vind ik).
En dát is waar dit topic over gaat. Er zijn dus mensen op het VWO die niet 'slim' zijn, maar door hun doorzettingsvermogen en gemotiveerde instelling wel het diploma halen (en daar dus 35+ uur per week aan besteden). Dit zegt niet dat ze het niet verdienen. Dit zegt wel dat je als je op het VWO zit niet per definitie 'slim' bent.quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:39 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Natuurlijk kan onvolwassenheid parten spelen. Ook dat is echter niveau. Ik heb het niet alleen over intellectuele capaciteiten. Er wordt ook een bepaald niveau in mentaliteit verwacht. Als je daar niet aan voldoet hoor je er ook niet thuis. (vind ik).
Ja, het is makkelijk om naar anderen te wijzen. Wanneer jij je echter zo superieur acht en niets uitdagend vindt kun je natuurlijk zelf ook, eventueel samen met je ouders, op zoek gaan naar extra uitdaging buiten school om. Aangezien school zo simpel is hoef je daar toch niet veel tijd aan te besteden.quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:43 schreef Matthijs- het volgende:
[..]
Oneens. Wanneer iemand over genoeg intellect beschikt moet er eerst naar een oplossing gezocht worden voor eventuele tekortkomingen op andere vlakken. Ik moet er niet aan denken dat ik wegens een dergelijke zwart/witvisie direct naar het havo geschopt zou worden zonder herkansing. Als je zover onder je niveau bezig bent komt er al helemaal niets meer van terecht.
Het zou overigens een enórme waste of potential met niet te overziene gevolgen zijn als iedereen zoals jij dacht.
Je hebt gebrek aan mentaliteit en gebrek aan mentaliteit. Ik vind niet dat iemand 2x moet kunnen blijven zitten. En ik vind het al helemaal belachelijk wanneer dat dan maar gegooid wordt op 'ik kreeg niet genoeg uitdaging'. Als je echt zo intelligent bent dan onderneem zelf eens iets dat je wel uitdaagt.quote:Op donderdag 21 mei 2009 15:59 schreef wallofdolls het volgende:
En als je iedereen met gebrek aan mentaliteit van het VWO gaat halen dan blijft er heel weinig over
Inderdaad, ik heb persoonlijk meer met wetenschap. Bedrijfsleven is korte-termijn denken. Wetenschap is, dat is het doel in elk geval, vooruitgang.quote:
dus je punt is, dat er op de regel altijd een zeer klein aantal uitzonderingen kán bestaan en dat jij naar eigen zeggen mogelijk één van die zeer zeldzame uitzonderingen bent?quote:Op dinsdag 19 mei 2009 19:26 schreef Bierie het volgende:
Buiten het feit dat dit een verloren discussie is. (Het lijkt mij vanzelfsprekend dat de mensen op het VWO gemiddeld intelligenter zijn dan op het VMBO.)
Een verhaal uit de (mijn eigen) praktijk:
Zelf ooit LTS gedaan (tegenwoordig heet dat VMBO) vervolgens een aantal jaren gewerkt en tegenwoordig zit ik in het 3e jaar van mijn Bachelor bio-informatics d.m.v. de 21+ toets. En hoogstwaarschijnlijk ga ik volgend jaar een Master biotechnologie of bio-informatics doen.
Wat mij op valt is echter dat sommige van mijn VWO medestudenten echt kei en kei hard falenEn ik heb een hekel aan vooroordelen maar soms moet ik daar inwendig toch ontzettend hard om lachen. Zeker om dat mijn cijfer gemiddeld hoger is dan de meeste anderen hehehe
Moraal van het verhaal. Natuurlijk zijn LTS'ers dommer (geloof mi maarj, ervaring uit eerste hand). Maar er zal er altijd wel een enkeling bij zitten die niet daar thuis hoort en dat zal voor het VWO omgekeerd vast en zeker niet anders zijn.
Nee, docenten en begeleiders zijn overbodig. Laat alles maar aan die 15-jarigen over, waarom zou je ze helpen. Denken dat talent zich sowieso wel ontwikkelt zonder hulp van derden.quote:Op donderdag 21 mei 2009 16:35 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Ja, het is makkelijk om naar anderen te wijzen. Wanneer jij je echter zo superieur acht en niets uitdagend vindt kun je natuurlijk zelf ook, eventueel samen met je ouders, op zoek gaan naar extra uitdaging buiten school om. Aangezien school zo simpel is hoef je daar toch niet veel tijd aan te besteden.
Ik weet het niet. Ik heb er zelf in zekere zin ervaring mee gehad. De eerste 4 jaar alleen maar achten en negens en daarna op onverklaarbare wijze zwaar depressief geworden. Daar kom je niet zomaar bovenop. Pas veel later kwam er een psycholoog met de verklaring dat ik veel te intensief en ongereguleerd gezocht heb naar informatie, als ik maar niet hoefde te 'leren'.quote:Op donderdag 21 mei 2009 16:37 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Je hebt gebrek aan mentaliteit en gebrek aan mentaliteit. Ik vind niet dat iemand 2x moet kunnen blijven zitten. En ik vind het al helemaal belachelijk wanneer dat dan maar gegooid wordt op 'ik kreeg niet genoeg uitdaging'. Als je echt zo intelligent bent dan onderneem zelf eens iets dat je wel uitdaagt.
Oei.. is dat gevaarlijk?quote:Op donderdag 21 mei 2009 20:38 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Pas veel later kwam er een psycholoog met de verklaring dat ik veel te intensief en ongereguleerd gezocht heb naar informatie, als ik maar niet hoefde te 'leren'.
Haha gelukkig heb ik geen krantenwijk, 5 uur zou ik niet overleven!quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:33 schreef wallofdolls het volgende:
Afspraak maken met de decaan voor een uitdagender pakket.
Het gevaar is dat je daarna alleen maar 2'en, 3'en en 4'en op je resultaten ziet. Maar ik had in die tijd ook een krantenwijk, dus dat was veel te laat na middernacht naar bed en dan om 5 uur weer bikkelen
Ik zou sowieos niet schrikken van al die opleidingseisen. Dat zetten ze in de advertentie om de mensen die het niet aankunnen af te schrikken. Ken zat mensen met MBO diploma (3/4) die gewoon een HBO baan hebben omdat ze het niveau wel hebben. Verkijk je niet te sterk op die opleidingseisen. Als je je skills//vaardigheden niet kunt staven met een diploma moet je andere manieren zoeken (mits je het werk daadwerkelijk aankunt).quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:41 schreef wallofdolls het volgende:
Daar zou ik niet zo snel van uit gaan. Waarschijnlijk is n WO'er veel duurder en betalen ze dan te veel voor iets wat n HBO-er ook kan doen. Overkwalificatie. (Buiten dat een beginnend HBO-afgestudeerde is klaargestoomd voor 'projectmatig' werken en zodoende in die richting een bepaalde kleine voorsprong heeft en dat in principe beide soorten anders worden opgeleid. Een HBO-er laat je nou eenmaal ook geen MBO-vakwerk doen).
Lijkt me ook dat dat samenhangt met de vereiste kwaliteiten en of er staat 'minimaal' of dat er staat HBO-niveau
Mm dat ervaar ik totaal niet. Academici zijn vaak veel genuanceerder dan mbo'ers en denken over meer dingen na.quote:Op woensdag 20 mei 2009 17:34 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Dat is précies wat ik bij heel veel academici heb. Ze pakken dat wat ze op dat moment studeren erg goed op. Maar meestal kun je geen fatsoenlijk gesprek met ze beginnen, behalve over hun altijd eentonige uitgaansleven.
No offence verder hoor
Minimaal. Alhoewel het me niets zou verbazen als men in dit geval ook de HBO'er prefereert (goedkoper).quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:35 schreef Stefanovich het volgende:
Ik heb een vraag en heb geen zin om daar een heel nieuw topic voor te openen, maar, ik zit een beetje rond te kijken op vacature sites en zo, niet dat ik al een papiertje heb, maar gewoon. Er zijn veel meer vacatures met als Eis HBO niveau dan WO niveau. Betekend dit dan dat ze werkelijk liever HBO'ers hebben of iets in de trant van minimaal HBO niveau?
Uit mijn ervaring willen ze gewoon iemand hebben met een praktische instelling. Dan willen ze niet iemand die "moeilijk" doet of de dingen toepast tot op de comma. Maar gewoon iemand die het werk gedaan krijgt.quote:Op donderdag 21 mei 2009 22:35 schreef Stefanovich het volgende:
Ik heb een vraag en heb geen zin om daar een heel nieuw topic voor te openen, maar, ik zit een beetje rond te kijken op vacature sites en zo, niet dat ik al een papiertje heb, maar gewoon. Er zijn veel meer vacatures met als Eis HBO niveau dan WO niveau. Betekend dit dan dat ze werkelijk liever HBO'ers hebben of iets in de trant van minimaal HBO niveau?
Dat dusquote:Op vrijdag 22 mei 2009 14:05 schreef Bierie het volgende:
[..]
Uit mijn ervaring willen ze gewoon iemand hebben met een praktische instelling. Dan willen ze niet iemand die "moeilijk" doet of de dingen toepast tot op de comma. Maar gewoon iemand die het werk gedaan krijgt.
Om die reden heb ik wel eens WO'ers afgewezen zien worden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |