Bronquote:Kamer akkoord met soepeler toegang Polen in bouw
CDA en PvdA zijn akkoord gegaan met het soepeler toelaten van Polen en andere Oost-Europeanen in de bouw en het transport. De partijen eisten wel dat Nederlandse werklozen in deze sectoren ook meer kansen krijgen om weer aan werk te komen.
Staatssecretaris Henk van Hoof (Sociale Zaken) zegde woensdag toe om zijn best te doen. Dat was voldoende voor een meerderheid in de Tweede Kamer om in te stemmen met een soepeler toegang van Polen in de twee sectoren.
Tegen
Alleen de SP en de PVV verzetten zich tegen het besluit om Polen en werknemers uit andere Oost-Europese landen die in 2004 EU-lid zijn geworden, makkelijker een werkvergunning te verstrekken onder meer de bouw en vervoer. Vanaf 17 december hoeven werkgevers in zestien sectoren niet meer eerst in Nederland te zoeken naar werknemers, voordat ze een Pool aannemen. Dat is eerder al geregeld voor 23 andere branches.
Verdringing
PvdA-Kamerlid Jet Bussemaker en CDA'er Eddy van Hijum erkennen nu dat in bouw en transport acute problemen zijn, omdat werkgevers vacatures niet kunnen vervullen. Maar zij eisen ook extra inspanningen om deze plekken met Nederlandse werklozen op te vullen, omdat zij vrezen dat deze anders verdrongen worden door de Oost-Europeanen.
Het liefst had Van Hoof de procedure voor het aanvragen van een vergunning per 1 januari 2007 helemaal afgeschaft voor de Polen. De Kamer heeft daar vorige week een stokje voor gestoken, omdat er nog onvoldoende is gedaan om ontduiking van arbeidsvoorwaarden, illegale arbeid en problemen met huisvesting te voorkomen.
Dat tekort wordt geschapen. Werkgevers doen er niets aan om het te verminderen. Lees de vacatures in de kranten maar eens door. 'Jonge medewerker'; 'leeftijd bij voorkeur tussen 22 en 35 jaar'; 'voor een jong team zoeken wij...';'De succesvolle kandidaat heeft een HBO-opleiding, 5 jaar werkervaring en is niet ouder dan 30'...quote:Op zondag 31 december 2006 11:44 schreef Martijn_77 het volgende:
Sorry, maar als je het bericht leest wat in mijn OP staant LV dan kun je zien dat er in diverse sectoren gewoon een te kort is aan mensen. Dat heeft absoluut niets te maken met wat jij nu schetst.
Ik zie niet wat die twee met elkaar te maken hebben (de Oost Europeanen en het generaal pardon).quote:Op zondag 31 december 2006 11:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Pas geleden liep ik mij af te vragen waarom diverse politieke partijen toch zo tegen de komst van Oost Europeanen zijn. Dit terwijl ze wel voor het General Pardon en andere maatregelen zijn waardoor er groepen vluchtelingen die nog lager opgeleid zijn dan de Oost Europeanen binnen komen.
Goed lezen het gaat niet specifiek om het general pardon maar het gaat om maatregelen waardoor een andere groep buitenlanders wel wordt toegelaten maar Oost Europeanen niet terwijl deze toch bij de EU horen en er een vrij verkeer van mensen en goederen zou moeten zijn.quote:Op zondag 31 december 2006 12:02 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik zie niet wat die twee met elkaar te maken hebben (de Oost Europeanen en het generaal pardon).
Er is een verschil tussen nieuwe mensen toelaten en mensen een papiertje geven die hier allang zijn.quote:Op zondag 31 december 2006 12:05 schreef Martijn_77 het volgende:
Goed lezen het gaat niet specifiek om het general pardon maar het gaat om maatregelen waardoor een andere groep buitenlanders wel wordt toegelaten maar Oost Europeanen niet terwijl deze toch bij de EU horen en er een vrij verkeer van mensen en goederen zou moeten zijn.
Geschapen? En dan met zulke voorbeeldjes aankomen? Haha, wat een kolder. Het is helemaal niet vreemd dat zulke eisen worden gesteld. Maar verder is het natuurlijk ook aan de sollicitant zelf. Als een ouder persoon in zijn brief en daaropvolgend gesprek aan kan tonen dat hij nog jong van geest, ambitieus en veranderingsgezind is komt hij net zo goed in aanmerking voor een dergelijke functie. Maar ja, als je al jaren aan de zijlijn staat zonder daarnaast zelf nog initiatieven te ontplooien (scholing o.i.d.) dan wordt het wel heel lastig om weer een de bak te komen ja. Maar om dan te zeggen dat het de werkgevers zijn die de krapte veroorzaken omdat ze nu eenmaal een bepaalde richting in willen met het bedrijf of een afdeling en daarbij een passende kracht zoeken, dat is een regelrechte gotspe.quote:Op zondag 31 december 2006 11:53 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat tekort wordt geschapen. Werkgevers doen er niets aan om het te verminderen. Lees de vacatures in de kranten maar eens door. 'Jonge medewerker'; 'leeftijd bij voorkeur tussen 22 en 35 jaar'; 'voor een jong team zoeken wij...';'De succesvolle kandidaat heeft een HBO-opleiding, 5 jaar werkervaring en is niet ouder dan 30'...
Ook voor Oosteuropeanen geldt het minimumloon. Alleen als zzp-er kunnen ze daaronder duiken, maar: die kunnen al onbeperkt hier werken.quote:Op zondag 31 december 2006 11:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Oosteuropeanen mogen van de werkgevers naar binnen omdat ze direct aan het werk kunnen tegen lonen waar je gewoon geen nederlander voor krijgt omdat die Nederlander met dat loon geen normale levensstandaard kan opbouwen.
Dus jij wilt werknemers van 45, met gezin en kinderen, afschepen met het minimumloon? In Nederland? Want dat zijn degenen die vooral de dupe worden van de Oosteuropeanen: oudere werknemers met een lage opleiding.quote:Op zondag 31 december 2006 12:43 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ook voor Oosteuropeanen geldt het minimumloon. Alleen als zzp-er kunnen ze daaronder duiken, maar: die kunnen al onbeperkt hier werken.
Misschien moet jij je eens verdiepen in de materie, want iedere keer weer draai je hetzelfde onzinnige plaatje af.
Als je het bovenstaande artikel goed leest zijn er in sommige beroepsgroepen een tekort aan mensen en je zet het nu net neer (doe je trouwens iedere keer) als of de Oost Europeanen alle banen af pakken van laag opgeleide mensenquote:Op zondag 31 december 2006 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus jij wilt werknemers van 45, met gezin en kinderen, afschepen met het minimumloon? In Nederland? Want dat zijn degenen die vooral de dupe worden van de Oosteuropeanen: oudere werknemers met een lage opleiding.
Dat gaat ook gebeuren. Het gebeurt al in de transportsector en in de tuinbouw. Het wordt alleen maar erger.quote:Op zondag 31 december 2006 12:47 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Als je het bovenstaande artikel goed leest zijn er in sommige beroepsgroepen een tekort aan mensen en je zet het nu net neer (doe je trouwens iedere keer) als of de Oost Europeanen alle banen af pakken van laag opgeleide mensen
Sinds wanneer ben jij zo'n nationalist?quote:Op zondag 31 december 2006 12:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat gaat ook gebeuren. Het gebeurt al in de transportsector en in de tuinbouw. Het wordt alleen maar erger.
Op dit gebied sinds ik dit soort dingen in mijn omgeving zie gebeuren, terwijl het door types als Martijn e.a. gewoon keihard ontkend wordt. Ik snap het ook niet. We hebben zat werklozen, die geschikt zijn voor het soort banen waar we nu Oosteuropeanen voor halen. Zet die aan het werk, daar heb ik geen enkel probleem mee. Als ik zelf geen werk zou hebben en ze zouden me aannemen in die sectoren zou ik het ook gewoon doen.quote:Op zondag 31 december 2006 12:50 schreef Lithion het volgende:
[..]
Sinds wanneer ben jij zo'n nationalist?
Ik zie de influx van Oost-Europeanen an sich niet als probleem, wél in combinatie met ons huidige sociale stelsel. Ik zie dan ook liever dat laatste verder opgeschoond worden dan dat we EU-leden gaan weren (uiteraard is liberaal gelly het hier mee eensquote:Op zondag 31 december 2006 12:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Op dit gebied sinds ik dit soort dingen in mijn omgeving zie gebeuren, terwijl het door types als Martijn e.a. gewoon keihard ontkend wordt. Ik snap het ook niet. We hebben zat werklozen, die geschikt zijn voor het soort banen waar we nu Oosteuropeanen voor halen. Zet die aan het werk, daar heb ik geen enkel probleem mee. Als ik zelf geen werk zou hebben en ze zouden me aannemen in die sectoren zou ik het ook gewoon doen.
Hij heeft wel een punt die goedkope polen concureren veel Nederlandse werknemers weg.quote:Op zondag 31 december 2006 12:50 schreef Lithion het volgende:
[..]
Sinds wanneer ben jij zo'n nationalist?
Ah, nog een nationalist. En dan zijn jullie degenen die zich zorgen maken over de polarisatie die Wilders teweegbrengt? Het volksnationalisme dat jullie hier nu zelf tentoonspreiden is vele malen gevaarlijker. Waarom doen jullie nu ineens wél zo moeilijk over het delen van de welvaart die we hier in Nederland hebben?quote:Op zondag 31 december 2006 13:01 schreef du_ke het volgende:
Hij heeft wel een punt die goedkope polen concureren veel Nederlandse werknemers weg.
Welke problemen dan precies?quote:Op zondag 31 december 2006 13:06 schreef du_ke het volgende:
Ik ben geen nationalist en van mij mogen ze toch echt komen. Maar je zal er rekening mee moeten houden dat er problemen bij zullen komen.
En gewoon keihard blijven ontkennen terwijl in bovenstaand artikel toch duidelijk geschets wordt dat er in bepaalde beroepsgroepen te weinig mensen zijn om de vacatures in te vullen.quote:Op zondag 31 december 2006 12:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat gaat ook gebeuren. Het gebeurt al in de transportsector en in de tuinbouw. Het wordt alleen maar erger.
Als we zo veel werkelozen hebben en zo veel banen waarom zijn die mensen dan werkeloos? Is dat misschien omdat veel Nederlandse werklozen liever hun hand op houden dan dat ze werken? Of komt dat door andere redenen?quote:Op zondag 31 december 2006 12:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Op dit gebied sinds ik dit soort dingen in mijn omgeving zie gebeuren, terwijl het door types als Martijn e.a. gewoon keihard ontkend wordt. Ik snap het ook niet. We hebben zat werklozen, die geschikt zijn voor het soort banen waar we nu Oosteuropeanen voor halen. Zet die aan het werk, daar heb ik geen enkel probleem mee. Als ik zelf geen werk zou hebben en ze zouden me aannemen in die sectoren zou ik het ook gewoon doen.
Idd, daar heb je een punt door ons sociale stelsel is het voor veel werkelozen beter om in de WW te blijven zitten dan zicht om te laten scholen en weer te gaan werken. Maar door de houding die bij diverse partijen leeft wordt deze situatie wel instand gehouden.quote:Op zondag 31 december 2006 12:58 schreef Lithion het volgende:
Ik zie de influx van Oost-Europeanen an sich niet als probleem, wél in combinatie met ons huidige sociale stelsel. Ik zie dan ook liever dat laatste verder opgeschoond worden dan dat we EU-leden gaan weren (uiteraard is liberaal gelly het hier mee eens). Juist omdat je anders een sluimerend volksnationalisme creëert, zoals je hier zo mooi laat zien.
Heb je bronnen die dit verhaal kunnen bevestigen? want als je kijkt naar het nieuwsbericht in de OP dan zou je toch iets anders verwachtenquote:Op zondag 31 december 2006 13:01 schreef du_ke het volgende:
Hij heeft wel een punt die goedkope polen concureren veel Nederlandse werknemers weg.
Daar ben ik ook erg benieuwd naarquote:Op zondag 31 december 2006 13:08 schreef Lithion het volgende:
Welke problemen dan precies?
Van de opkomst van computers en robotica werd in eerste instantie ook gezegd dat het massawerkloosheid tot gevolg zou hebben. Je plempt het nu als een gegeven neer, maar het ontbreekt aan elke verdere onderbouwing hoe die trend zich zou voltrekken. Hier kan ik dus bijzonder weinig mee.quote:Op zondag 31 december 2006 13:09 schreef du_ke het volgende:
stijgende werkloosheid onder (vrij) laag opgeleiden.
Ik neem aan dat je een bron hebt die deze bewering kan bevestigen.quote:Op zondag 31 december 2006 13:09 schreef du_ke het volgende:
stijgende werkloosheid onder (vrij) laag opgeleiden.
Ja, maar in deze reactie staat ook geen bron van deze beweringquote:Op zondag 31 december 2006 13:19 schreef Ryan3 het volgende:
In deze reactie in een ander topic staat dat ze 4 euro per uur verdienen..
De Polen.
Dat ligt onder het minimumuurloon.
Heb ik van Stali ook gehoord idd. Die werkt in de purchasing en logistics van een groot Amerikaans bedrijf en die heeft gehoord dat veel chauffeurs idd uit Polen komen. Punt is dat deze Poolse chauffeurs voordat ze de site oprijden, zoals elke bezoeker, eerst een film over veiigheidsprocedures moeten zien en vragen erover moeten beantwoorden en hierop flunken ze, omdat ze de taal (Engels) niet machtig zijn. Tot op heden worden ze nog niet weggestuurd, maar een groot chemisch bedrijf hier net over de grens laat de Poolse chauffeurs al niet meer op de plant toe vanwege die reden.quote:Op zondag 31 december 2006 13:17 schreef du_ke het volgende:
Tja ik heb wel een bron maar die voor jullie lastig te checken. Een planner van een internationaal transportbedrijf uit ik meen De Wijk die aangeeft geen Nederlanders meer in te huren als chauffeurs op ritten naar Groot Britannië maar b.v. Polen omdat die veel goedkoper zijn
Dat klopt wel, maar die persoon spreekt uit eigen ervaring, dacht ik, ze reageerde eerder ook al eens aanverwant. (Zelf misschien Pools)quote:Op zondag 31 december 2006 13:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, maar in deze reactie staat ook geen bron van deze bewering
Ga jij als werkloze naar het CWI en vraag om een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Stel dat je het sufferdje van dat bureau treft die je toestemming geeft (kans ongeveer 1:500), haal je rijbewijs, neemt geen werkgever je aan. Je bent te duur. Polen doen het voor minimumloon.quote:Op zondag 31 december 2006 13:34 schreef DennisMoore het volgende:
D'r was een tijdje geleden een tv-reportage over Poolse chauffeurs die via vage uitzendbureau-constructies (?) NL chauffeurs zouden verdringen inderdaad. Er schenen wel wat regels te zijn om dit te bestrijden, maar die werden niet op naleving gecontroleerd.
Het lijkt me logischer om Nederlandse werklozen vrachtwagen te leren rijden enzo...
Vrachtvervoer werkt nog weer net wat anders niet zozeer met een mimimumloon maar de chauffeurs krijgen een vergoeding per afgelegde kilomter en de polen doen het voor minder dan de Nederlanders. (en ze hebben minder strenge eisen om aan te voldoen).quote:Op zondag 31 december 2006 13:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ga jij als werkloze naar het CWI en vraag om een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Stel dat je het sufferdje van dat bureau treft die je toestemming geeft (kans ongeveer 1:500), haal je rijbewijs, neemt geen werkgever je aan. Je bent te duur. Polen doen het voor minimumloon.
Ik zei ook "om hén te leren rijden".quote:Op zondag 31 december 2006 13:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ga jij als werkloze naar het CWI en vraag om een opleiding tot vrachtwagenchauffeur. Stel dat je het sufferdje van dat bureau treft die je toestemming geeft (kans ongeveer 1:500), haal je rijbewijs, neemt geen werkgever je aan. Je bent te duur. Polen doen het voor minimumloon.
En dat riekt dus naar valse concurrentie enzo.quote:Op zondag 31 december 2006 13:39 schreef du_ke het volgende:
(en ze hebben minder strenge eisen om aan te voldoen).
Ja, en daarom is er in de transport en logistiek een te kort aan mensenquote:Op zondag 31 december 2006 13:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dat geeft dus de scoop van het probleem aan.quote:Op zondag 31 december 2006 13:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Inderdaad. De mensen zijn er wel, maar de werkgevers willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Zit je wel eens op de weg? Moet je eens opletten hoeveel vrachtwagens van Nederlandse bedrijven met Poolse platen rondrijden: Vos, Nijhof-Wassink, Van der Wal, Van den Bosch... Allemaal nemen ze Poolse bedrijven over en gaan van daaruit werken.quote:Op zondag 31 december 2006 13:43 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Ja, en daarom is er in de transport en logistiek een te kort aan mensen![]()
Klopt maar dat mag ik van Martijn en Lithion niet zeggen.quote:Op zondag 31 december 2006 13:43 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
En dat riekt dus naar valse concurrentie enzo.
Het is misschien een verrassing voor jou, maar je kan rondkomen van het minimumloon. Dat is maar goed ook, want Polen plegen niet vanuit Polen te forensen...quote:Op zondag 31 december 2006 12:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dus jij wilt werknemers van 45, met gezin en kinderen, afschepen met het minimumloon? In Nederland? Want dat zijn degenen die vooral de dupe worden van de Oosteuropeanen: oudere werknemers met een lage opleiding.
Op zich ben ik het hier mee eens. Maar goed, we roepen het al heel lang, maar feitelijk komt er geen Hollander opdagen op de k*tbaantjes die de Polen wel wensen uit te voeren.quote:Op zondag 31 december 2006 12:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
We hebben zat werklozen, die geschikt zijn voor het soort banen waar we nu Oosteuropeanen voor halen. Zet die aan het werk, daar heb ik geen enkel probleem mee.
Tuurlijk. Behalve als je al 25 jaar gewerkt hebt, een huis hebt gekocht, dus met een hypotheek zit, kinderen hebt die naar school gaan...quote:Op zondag 31 december 2006 13:57 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het is misschien een verrassing voor jou, maar je kan rondkomen van het minimumloon.
Nee, die wonen met zijn 12en in vakantiebungalows of op campings voor 2x niks en sturen alles wat ze over houden naar Polen. Kapitaalvlucht ook nog...quote:Dat is maar goed ook, want Polen plegen niet vanuit Polen te forensen...
Het misverstand is dat alle asielzoekers laag opgeleid zouden zijn. Maar asielzoekers uit voormalige communistische landen, Irak en Iran waren echter vaak juist hoog opgeleid. Om een voorbeeld te geven, de ouders van juffrouw Pasic hadden allebei een universitaire opleiding gedaan. Het probleem is echter dat juist de hoger opgeleidde asielzoekers zijn uitgezet en de analfabeten een verblijfsvergunning hebben gekregen.quote:Op zondag 31 december 2006 11:10 schreef Martijn_77 het volgende:
Pas geleden liep ik mij af te vragen waarom diverse politieke partijen toch zo tegen de komst van Oost Europeanen zijn. Dit terwijl ze wel voor het General Pardon en andere maatregelen zijn waardoor er groepen vluchtelingen die nog lager opgeleid zijn dan de Oost Europeanen binnen komen.
Dus als je als vervoerder vrachtwagens naar bijvoorbeeld Polen verplaatst is dat oneerlijke concurrentie. Maar als Philips bijvoorbeeld zijn productie naar Azie verplaatst is dat gewoon economisch logisch?quote:Op zondag 31 december 2006 13:43 schreef DennisMoore het volgende:
En dat riekt dus naar valse concurrentie enzo.
Ik begrijp het openingsverhaal van Martijn inderdaad ook niet.quote:Op zondag 31 december 2006 14:13 schreef FeestNummer het volgende:
[..]
Het misverstand is dat alle asielzoekers laag opgeleid zouden zijn. Maar asielzoekers uit voormalige communistische landen, Irak en Iran waren echter vaak juist hoog opgeleid. Om een voorbeeld te geven, de ouders van juffrouw Pasic hadden allebei een universitaire opleiding gedaan. Het probleem is echter dat juist de hoger opgeleidde asielzoekers zijn uitgezet en de analfabeten een verblijfsvergunning hebben gekregen.
Ligt aan de verschillen in eisen waaraan voldaan moet worden (weet niet welke du_ke bedoelt).quote:Op zondag 31 december 2006 14:17 schreef Martijn_77 het volgende:
Dus als je als vervoerder vrachtwagens naar bijvoorbeeld Polen verplaatst is dat oneerlijke concurrentie. Maar als Philips bijvoorbeeld zijn productie naar Azie verplaatst is dat gewoon economisch logisch?
Sommige mensen in Nederland denken nog steeds dat werkgevers verplicht zijn ze een hoog salaris te betalen omdat ze een hoge hypotheek hebben.quote:Op zondag 31 december 2006 14:17 schreef Martijn_77 het volgende:
Dus als je als vervoerder vrachtwagens naar bijvoorbeeld Polen verplaatst is dat oneerlijke concurrentie. Maar als Philips bijvoorbeeld zijn productie naar Azie verplaatst is dat gewoon economisch logisch?
Maar als je krijgt naar het plaatje wat ik post zie je dat deze mensen veel minder goed aan het werk komen en dus veroordeeld zijn tot het sociale stelselquote:Op zondag 31 december 2006 14:22 schreef waltersh het volgende:
[..]
Ik begrijp het openingsverhaal van Martijn inderdaad ook niet.
Het is al lang bekend dat veel asielzoekers uit Joegoslavie, Irak, Iran, etc. hoog opgeleid waren.
De relatie met ongeschoolde Polen die hier (voornamelijk seizoenarbeid) komen verrichten ontgaat me dan ook.
Als je naar de andere post in dit topic kijkt kun je idd zijn dat er mensen zijn die dat denkenquote:Op zondag 31 december 2006 14:25 schreef waltersh het volgende:
Sommige mensen in Nederland denken nog steeds dat werkgevers verplicht zijn ze een hoog salaris te betalen omdat ze een hoge hypotheek hebben.![]()
Vooral hoger geschoolden zijn uitgezet de laatste jaren (zoals ook FeestNummer al opmerkte) en die zie je dus in de statistieken niet terug. De selectie gebeurt op basis van zieligheid en dan scoort een analfabeet natuurlijk beter dan een academicus.quote:Op zondag 31 december 2006 14:27 schreef Martijn_77 het volgende:
[..]
Maar als je krijgt naar het plaatje wat ik post zie je dat deze mensen veel minder goed aan het werk komen en dus veroordeeld zijn tot het sociale stelsel
en nog even het plaatje wat ik bedoel
[afbeelding]
Dat mag je van mij gerust zeggen; ik ben het er echter niet mee eens en ik vind er (met name bij Lord_Vetinari) een gevaarlijk volksnationalisme achter schuil gaan; waar hij juist Wilders adepten zo graag van beschuldigd. Ironisch niet?quote:Op zondag 31 december 2006 13:46 schreef du_ke het volgende:
Klopt maar dat mag ik van Martijn en Lithion niet zeggen.
Waarom kun je met al die ervaring geen fatsoenlijke baan behouden voor meer dan het minimumloon vraag ik mij dan af...quote:Op zondag 31 december 2006 14:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Tuurlijk. Behalve als je al 25 jaar gewerkt hebt, een huis hebt gekocht, dus met een hypotheek zit, kinderen hebt die naar school gaan...
Ze betalen vaak p.p. 100 euro per week om met z'n 12-en in een bungalow te zitten. Ik hoef jou niet te vertellen dat dat (veel) meer is dan de meeste Nederlandse gezinnen kwijt zijn voor hun woonruimte. Die campings zitten vaak vol met Roemenen en niet-arbeidsgerechtigde Polen, alsmede zzp-ers. De Polen die "normaal" aan het werk zijn zitten in (veel te dure, maar bij het "pakket" inbegrepen) de vakantiebungalows.quote:Nee, die wonen met zijn 12en in vakantiebungalows of op campings voor 2x niks en sturen alles wat ze over houden naar Polen. Kapitaalvlucht ook nog...
Velen zijn hier met hun gezin. Anderen hebben weer hun gezin in Polen zitten (wat ook geld kost...).quote:Op zondag 31 december 2006 13:59 schreef du_ke het volgende:
Die Polen hebben hier echter geen gezin te onderhouden en nemen genoegen met een woonruimte waar je geen gezin in kan huisvesten.
Misschien omdat je baas ontdekt dat een Pool diezelfde baan ook kan doen, uit een EU land komt waar minder regels gelden en het voor minder wil doen?quote:Op zondag 31 december 2006 15:15 schreef DS4 het volgende:
[..]
Waarom kun je met al die ervaring geen fatsoenlijke baan behouden voor meer dan het minimumloon vraag ik mij dan af...
Waar kun jij wonen voor 400 / maand? Met een gezin?quote:[..]
Ze betalen vaak p.p. 100 euro per week om met z'n 12-en in een bungalow te zitten. Ik hoef jou niet te vertellen dat dat (veel) meer is dan de meeste Nederlandse gezinnen kwijt zijn voor hun woonruimte.
Loon is niet te hoog, je bedoeld dat de loonkosten/belastingen te hoog zijn, met 75% belasting, kan je inderdaad niet op concurreren tegen iemand van buitenaf.quote:Op zondag 31 december 2006 11:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De enige die op Oosteuropeanen zitten te wachten zijn de werkgevers. Ze kunnen die functies best ingevuld krijgen als ze normale criteria op zouden stellen. Dus niet vragen om een kassameisje met VWO om een scankassa te bedienen (dat kan een gedresseerde chimpansee ook). Oosteuropeanen mogen van de werkgevers naar binnen omdat ze direct aan het werk kunnen tegen lonen waar je gewoon geen nederlander voor krijgt omdat die Nederlander met dat loon geen normale levensstandaard kan opbouwen. Als asielzoekers geen 5 jaar zouden hoeven wachten voordat ze mogen werken, zou er veel minder weerstand tegen het GP zijn.
Ja dus? Nederland moest toch zo nodig bij die achterlijke EU? Daarnaast als je die pool hier niet aanneemt, dan duurt het echt niet zolang of je wordt wel vanuit polen kapot geconcureerd.quote:Op zondag 31 december 2006 15:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Misschien omdat je baas ontdekt dat een Pool diezelfde baan ook kan doen, uit een EU land komt waar minder regels gelden en het voor minder wil doen?
[..]
Waar kun jij wonen voor 400 / maand? Met een gezin?
Als je na 20 jaar werken door een Pool kan worden vervangen, dan heb je iets niet goed gedaan... Als werkgever heb je altijd het liefst iemand die de taal spreekt.quote:Op zondag 31 december 2006 15:17 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Misschien omdat je baas ontdekt dat een Pool diezelfde baan ook kan doen, uit een EU land komt waar minder regels gelden en het voor minder wil doen?
Ik heb in Utrecht na mijn afstuderen een woning gehad voor ong. 225 euro per maand (met huursubsidie, zonder ong. 400 euro). Het betrof een halfvrijstaande woning, met voor en ruime achtertuin, stenen bijgebouw voor alle rotzooi, drie slaapkamers... Daar kun je met een gezin in wonen. Als je minder hoge eisen stelt kan het voor minder.quote:Waar kun jij wonen voor 400 / maand? Met een gezin?
Doe niet zo dom. Er zijn zoveel mensen boven een bepaalde leeftijd die hun uiterste best doen om een baan te vinden, maar keer op keer afgwezen worden. Is je pappie of mammie zelf ondernemer dat je het zo voor ze opneemt of zo?quote:Op zondag 31 december 2006 12:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Geschapen? En dan met zulke voorbeeldjes aankomen? Haha, wat een kolder. Het is helemaal niet vreemd dat zulke eisen worden gesteld. Maar verder is het natuurlijk ook aan de sollicitant zelf. Als een ouder persoon in zijn brief en daaropvolgend gesprek aan kan tonen dat hij nog jong van geest, ambitieus en veranderingsgezind is komt hij net zo goed in aanmerking voor een dergelijke functie. Maar ja, als je al jaren aan de zijlijn staat zonder daarnaast zelf nog initiatieven te ontplooien (scholing o.i.d.) dan wordt het wel heel lastig om weer een de bak te komen ja. Maar om dan te zeggen dat het de werkgevers zijn die de krapte veroorzaken omdat ze nu eenmaal een bepaalde richting in willen met het bedrijf of een afdeling en daarbij een passende kracht zoeken, dat is een regelrechte gotspe.
Denk niet dat het een werkgever een reet uitmaakt of een muurtje gemetselt wordt door iemand die wel of niet Nederlands kan. De kosten van de werknemer maakt daarentegen heel veel uit.quote:Op zondag 31 december 2006 16:08 schreef DS4 het volgende:
[..]
Als je na 20 jaar werken door een Pool kan worden vervangen, dan heb je iets niet goed gedaan... Als werkgever heb je altijd het liefst iemand die de taal spreekt.
[..]
Nee, mijn vader is op zijn 55ste na een gedwongen ontslagronde bij een semi-overheidsinstelling gewoon nog in het bedrijfsleven in een functie op niveau aan de slag gegaan.quote:Op zondag 31 december 2006 16:44 schreef jaoka het volgende:
Doe niet zo dom. Er zijn zoveel mensen boven een bepaalde leeftijd die hun uiterste best doen om een baan te vinden, maar keer op keer afgwezen worden. Is je pappie of mammie zelf ondernemer dat je het zo voor ze opneemt of zo?
Het maakt wel uit of je met iemand al dan niet fatsoenlijk kan communiceren. Niet voor ieder karweitje natuurlijk, maar de taalachterstand van een Pool speelt een rol.quote:Op zondag 31 december 2006 16:44 schreef jaoka het volgende:
Denk niet dat het een werkgever een reet uitmaakt of een muurtje gemetselt wordt door iemand die wel of niet Nederlands kan. De kosten van de werknemer maakt daarentegen heel veel uit.
Mijn vader is op 52 jarige leeft na een ontslagronde nog binnen een paar maanden bij een ander bedrijf aan de slag gegaan. Waar ze zelfs iemand zochten die wat ouder was juist om de jonge gasten wat te leren / te begeleidenquote:Op zondag 31 december 2006 18:01 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nee, mijn vader is op zijn 55ste na een gedwongen ontslagronde bij een semi-overheidsinstelling gewoon nog in het bedrijfsleven in een functie op niveau aan de slag gegaan.
Nou jij weer... en niet zo dom doen hè.
Ben wel erg benieuwd naar een bron die deze bewering onderbouwdquote:Op vrijdag 5 januari 2007 01:19 schreef Tup het volgende:
1. Polen heeft een tekort aan personeel en heeft dus elke werknemer zelf hard nodig.
Ben wel erg benieuwd naar een bron die deze bewering onderbouwdquote:Op vrijdag 5 januari 2007 01:19 schreef Tup het volgende:
2. Werkgevers willen loonkosten alleen maar drukken, en niet te veel gezeik aan de kop. De mondige Nederlander is dus niet gewenst, en hoe jonger hoe beter.
O.a.quote:Op vrijdag 5 januari 2007 23:53 schreef Martijn_77 het volgende:
Ben wel erg benieuwd naar een bron die deze bewering onderbouwd
klikquote:Burgemeester van groeistad Wroclaw gaat persoonlijk landgenoten uit Londen terughalen
De stad Wroclaw in het westen van Polen is een publiciteitscampagne begonnen om werknemers terug te halen die naar Londen zijn verhuisd. De campagne wordt gevoerd met billboards in de stad en advertenties in lokale kranten. Volgens schattingen werken er zo’n 500.000 Polen in het Verenigd Koninkrijk. Dat is in een stad als Wroclaw goed te merken, zeker nu in Polen het werkloosheidspercentage langzaam terugloopt en de arbeidsmarkt aantrekt.
Volgens burgemeester Rafal Dutkiewicz van Wroclaw dreigt er een tekort aan onder anderen ict-specialisten, waardoor zijn plannen om buitenlandse firma’s naar de regio te trekken, zouden kunnen mislukken. Volgens de burgemeester worden er de komende jaren 100.000 banen in de regio gecreëerd, dankzij investeringen van LG, Philips, Siemens, Volvo en Hewlett-Packard. Dutkiewicz is van plan volgende maand zelf naar Londen te gaan om de daar aanwezige Polen aan te sporen terug te komen.
Maar niet alleen de hightechondernemingen in Polen kampen met een personeelstekort. Ook seizoensarbeiders zijn nauwelijks meer te krijgen, nu velen elk jaar naar West-Europa trekken om daar te werken. Zo stuurde het verbond van fruitkwekers twee weken geleden..
Volgens mij is het zinloos om bij Lord Vetinari en soortgenoten (EchtGaaf enzo meen ik?) aan te komen met dit soort argumenten. Ze wentelen zich helemaal in hun slachtofferrol en "kansloze" positie. Mijns inziens mankeert er dan iets aan je instelling en mantaliteit. Jammer dat dit soort volk door bepaalde partijen continu wordt bijgesproken in plaats van een mentaliteitsverandering door te voeren.quote:Op zondag 31 december 2006 12:29 schreef Lithion het volgende:
[..]
Geschapen? En dan met zulke voorbeeldjes aankomen? Haha, wat een kolder. Het is helemaal niet vreemd dat zulke eisen worden gesteld. Maar verder is het natuurlijk ook aan de sollicitant zelf. Als een ouder persoon in zijn brief en daaropvolgend gesprek aan kan tonen dat hij nog jong van geest, ambitieus en veranderingsgezind is komt hij net zo goed in aanmerking voor een dergelijke functie. Maar ja, als je al jaren aan de zijlijn staat zonder daarnaast zelf nog initiatieven te ontplooien (scholing o.i.d.) dan wordt het wel heel lastig om weer een de bak te komen ja. Maar om dan te zeggen dat het de werkgevers zijn die de krapte veroorzaken omdat ze nu eenmaal een bepaalde richting in willen met het bedrijf of een afdeling en daarbij een passende kracht zoeken, dat is een regelrechte gotspe.
Dat mag dus niet van links, hoe durf je!quote:Op zondag 31 december 2006 16:29 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik heb het elders al eerder gezegt, ik heb een aantal polen voor me werken, en het zijn integere hardwerkende mensen die prima werk leveren, liever deze medewerkers als eentje die niet bereid is zo te werken maar toevallig Nederlander of zoiets is.
Ik beoordeel mijn medewerkers op hun inzet, niet op hun achtergrond.
Pardon??? In de (glas)tuinbouw kan je al jaren niet genoeg Nederlanders vinden die bereid zijn om hun handen vuil te maken.quote:Op zondag 31 december 2006 12:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ligt dat alleen aan de werkgever of ligt dat ook enigszins aan de werknemer? Als je niets doet aan je ontwikkeling dan loop je in de IT al binnen 2-3 jaar achter de feiten aan en lig je eruit. Bij mijn vorige werkgever had ik een collega van tegen de 60(!) die nog steeds zeer bij was qua ontwikkelingen in de IT. Het is dus ook een kwestie van mentaliteit.quote:Op maandag 1 januari 2007 17:37 schreef DennisMoore het volgende:
Uitzonderingen bevestigen de regel.
I.h.a. zijn werklozen boven de 50 jaar niet zo gewild.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |