Daar heb ik ook geen bezwaar tegen. Graag zelfs. Alleen hoop ik dan wel dat (het agressieve deel van) de marokkaanse gemeenschap een eventuele vrijspraak accepteren en dat deze mevrouw weer veilig over straat kan. Maar dat zal wel weer niet.quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:00 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Voor dood door schuld is opzet geen vereiste, en paniek moet aannemelijker zijn dat alleen maar 'voorstelbaar'. Maar als je gelijk hebt kun je er toch weinig bezwaar tegen hebben dat deze zaak voor de rechter komt?
Twee jaar om te onderzoeken of die vrouw in paniek was toen ze achteruit reed? Waar hopen ze op, een plotseling opduikend filmpje van het ongeluk waarbij de hartslag en bloeddruk van de vrouw in beeld wordt weergegeven?quote:Op vrijdag 29 december 2006 20:35 schreef knowall het volgende:
Al voordat het onderzoek afgerond is? Lijkt me niet.
Ik zou niet weten waarom het OM als ze een grond kunnen vinden haar niet vervolgen, dus mijns inziens is het zonde van het geld. Laat het OM zelf maar kijken wat ze ermee doen, daar is heus geen groep familieleden voor nodig. Als ze zich half zo druk hadden gemaakt om zijn opvoeding zou dit helemaal niet gebeurd zijn.quote:Op vrijdag 29 december 2006 20:35 schreef knowall het volgende:
[..]
Wanneer het OM besluit de vrouw niet te vervolgen en de familie vervolgens bij het hof gelijk krijgt dat de vrouw toch vervolgd moet worden, dan had de vrouw in de eerste plaats al vervolgd moeten worden, en is dus een fout van het OM hersteld. Ik kan dat geen 'dwingen' noemen, eerder gerechtigheid.
Daarbij 'dwingt' dan niet de familie, maar het hof, het OM tot vervolging van de vrouw.
[..]
Al voordat het onderzoek afgerond is? Lijkt me niet.
Dan ben je 't oneens met ons rechtssysteem. Moet kunnen natuurlijk, maar dat heeft weinig met deze zaak te maken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 21:13 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waarom het OM als ze een grond kunnen vinden haar niet vervolgen, dus mijns inziens is het zonde van het geld. Laat het OM zelf maar kijken wat ze ermee doen, daar is heus geen groep familieleden voor nodig.
Irrelevant.quote:Als ze zich half zo druk hadden gemaakt om zijn opvoeding zou dit helemaal niet gebeurd zijn.
Leg eens uit, hoe werkt ons rechtssysteem? Als het OM (de Staat dus) geen reden ziet tot vervolging seponeren ze de boel, klaar. Ben je het daar als derde partij niet mee eens kan je een civiele procedure beginnen. Of zie ik het fout?quote:Op vrijdag 29 december 2006 21:16 schreef knowall het volgende:
[..]
Dan ben je 't oneens met ons rechtssysteem. Moet kunnen natuurlijk, maar dat heeft weinig met deze zaak te maken.
Met een civiele procedure kan je iemand enkel via het privaat recht straffen, niet via het publiek recht. En ik ben ook niet in rechten afgestudeerd, maar naar mijn weten zal je toch echt iemand via het publiek recht moeten 'pakken' wil je 'm achter de tralies krijgen. Maar daar ging het hier niet om, het ging erom dat je, blijkbaar, 't recht hebt om het hof te laten toetsen of het OM wel of niet terecht iemand die jouw zoon gedood heeft niet vervolgt.quote:Op vrijdag 29 december 2006 21:21 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Leg eens uit, hoe werkt ons rechtssysteem? Als het OM (de Staat dus) geen reden ziet tot vervolging seponeren ze de boel, klaar. Ben je het daar als derde partij niet mee eens kan je een civiele procedure beginnen. Of zie ik het fout?
Ik zeg ook niet dat ze het expres deed, maar dat het een goede zaak zou zijn als de rechter dat nou eens zou uitzoeken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:30 schreef Refragmental het volgende:
Alsof zij opzettelijk hem dood reed
Jullie hebben echt allemaal een schroefje los.
...
*Zucht*quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:48 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Wat is dan je oplossing; mensen als Germaine maar zwaar straffen voor de zekerheid?
Als je iemand per ongeluk om het leven brengt kun je heel goed aansprakelijk zijn. Dat heet nou 'dood door schuld' en dat is in principe strafbaar.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:15 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker, het heet niet voor niks een 'ongeluk'. Zolang niet bewezen kan worden dat ik regels overtreden heb voorafgaand aan het ongeluk ga ik vrijuit.
...
Precies, vandaar:quote:Op zaterdag 30 december 2006 00:02 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Als je iemand per ongeluk om het leven brengt kun je heel goed aansprakelijk zijn. Dat heet nou 'dood door schuld' en dat is in principe strafbaar.
quote:Zolang niet bewezen kan worden dat ik regels overtreden heb voorafgaand aan het ongeluk ga ik vrijuit.
Eenschquote:Op zaterdag 30 december 2006 08:26 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik denk dat we het redelijk eens zijn:
-Er moet door het OM gekeken worden of er een grond is om haar te vervolgen;
-Als het OM een reden vindt om haar te vervolgen moet ze naar de rechter, anders niet;
-Als de rechter denkt dat ze schuldig is straf, anders niet.
Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat stap drie ooit gehaald zal worden als het OM nog niet naar stap 2 is gegaan. Laten we even heel reeel zijn, als het OM dacht dat het een sterke zaak was had deze dame allang voor de rechter gestaan....
Nee hoor, dat is geen civiele procedure. Het is een controlerende functie van de rechter op het OM, die behoort tot het publieke strafprocesrecht.quote:Op vrijdag 29 december 2006 21:21 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Leg eens uit, hoe werkt ons rechtssysteem? Als het OM (de Staat dus) geen reden ziet tot vervolging seponeren ze de boel, klaar. Ben je het daar als derde partij niet mee eens kan je een civiele procedure beginnen. Of zie ik het fout?
De familie heeft volledig het recht om dit te proberen. De omstandigheden zijn nogal vaag, dus ik heb geen idee of de familie kans maakt met deze klacht over niet-vervolging.quote:Vierde afdeeling. Beklag over het niet vervolgen van strafbare feiten
Artikel 12
1.
Wordt een strafbaar feit niet vervolgd of de vervolging niet voortgezet, dan kan de rechtstreeks belanghebbende daarover schriftelijk beklag doen bij het gerechtshof, binnen het rechtsgebied waarvan de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging is genomen. Indien de beslissing tot niet vervolging is genomen door de officier van justitie bij het landelijk parket, is bevoegd het gerechtshof te 's-Gravenhage.
2.
Onder rechtstreeks belanghebbende wordt mede verstaan een rechtspersoon die krachtens zijn doelstelling en blijkens zijn feitelijke werkzaamheden een belang behartigt dat door de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging rechtstreeks wordt getroffen.
Nogmaals. Zal die familie zich neerleggen bij een vrijspraak als er inderdaad vervolgd wordt? Hoeveel waarde hechten ze eigenlijk aan die vervolging? Ik denk dat ze alleen tevreden zijn met een gevangenisstraf. Dus hoeveel zin heeft het om dit voor de rechter te brengen. Dat is dus de vraag.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:42 schreef Pool het volgende:
De familie heeft volledig het recht om dit te proberen. De omstandigheden zijn nogal vaag, dus ik heb geen idee of de familie kans maakt met deze klacht over niet-vervolging.
Als je achteruitrijdend iemand aanrijdt, dan heb je regels overtreden. Bij een bijzondere verrichting dien je aan al het andere verkeer voorrang te verlenen. Dat heeft ze niet gedaan.quote:Op vrijdag 29 december 2006 19:15 schreef HassieBassie het volgende:
[..]
Dat weet ik wel zeker, het heet niet voor niks een 'ongeluk'. Zolang niet bewezen kan worden dat ik regels overtreden heb voorafgaand aan het ongeluk ga ik vrijuit.
De twee partijen in een strafprocedure zijn de vedrachte en het openbaar ministerie (de officier van justitie), het slachtoffer (of nabestaanden/familie) is dus geen partij. Na een vrijspraak zou het OM eventueel nog in hoger beroep kunnen gaan, niet de familie dus. Het enige wat de familie kan doen is het OM dus verzoeken om over te gaan tot vervolging, ze hebben niet het recht om zelf te procederen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 13:46 schreef Gia het volgende:
Nogmaals. Zal die familie zich neerleggen bij een vrijspraak als er inderdaad vervolgd wordt? Hoeveel waarde hechten ze eigenlijk aan die vervolging? Ik denk dat ze alleen tevreden zijn met een gevangenisstraf. Dus hoeveel zin heeft het om dit voor de rechter te brengen. Dat is dus de vraag.
Ik denk niet dat zij schuldig bevonden zal worden aan wat dan ook. Het is een impulsieve handeling geweest, zeker geen opzet. Geen OM zal kunnen aantonen dat het haar bedoeling was om Ali te doden.quote:Op zaterdag 30 december 2006 14:33 schreef Meh7 het volgende:
[..]
De twee partijen in een strafprocedure zijn de vedrachte en het openbaar ministerie (de officier van justitie), het slachtoffer (of nabestaanden/familie) is dus geen partij. Na een vrijspraak zou het OM eventueel nog in hoger beroep kunnen gaan, niet de familie dus. Het enige wat de familie kan doen is het OM dus verzoeken om over te gaan tot vervolging, ze hebben niet het recht om zelf te procederen.
Het kenmerkende aan een proces is nou juist dat de wensen en belangen van partijen verschillen, het is de rechter die er dan over mag oordelen. Zoals jij denkt, zou er bijna geen zaken meer voor de rechter komen.
Het is juist wel belangrijk dat hier een oordeel door de rechter wordt uitgesproken, als het OM dan niet in hoger beroep gaat is de zaak daarmee afgedaan. Het is niet van belang of de familie daar dan blij mee is of niet.
Zelf denk ik dat er best wat kans is dat de vrouw wel schuldig bevonden wordt aan dood door schuld, misschien is er zelfs een kleine kans voor een lage vorm van opzet (dus doodslag). Ze had de politie kunnen bellen, maar ze ging er zelf achteraan. Ze zet haar auto in de achteruit en rijdt achter de jongens aan, dit is lijkt me toch wel een bewuste handeling. Als ze ontoerekingsvatbaarheid wil gebruiken, zal ze wel moeten bewijzen dat ze op dat moment (tijdelijk) geestelijk niet in orde was.
Zeg schreeuwlelijk, zou je even het fatsoen kunnen opbrengen om inclusief quotes aan te wijzen wie waar in dit topic het opnemen voor de tasjesdief? Ik heb het gehele topic nog eens doorgelezen en ik kan niemand vinden die het voor de tasjesdief opneemt.quote:Op zaterdag 30 december 2006 15:28 schreef JohnDope het volgende:
Kijk eens aan daar hebben we Meh7 weer...... Jouw betoog kan ik hebben, integenstelling tot die BlankePolitiekCorrecteGeitenWollenSokken, die totaal geen idee hebben wat er in de Allochtoon omgaat en het weer dwangmatig opnemen voor de Tasjesrover.
Ps waar is nou dat coole plaatje van je?
Impulsieve handelingen kunnen wel degelijk strafrechtelijk opzettelijk zijn. De meeste gevallen van doodslag worden gepleegd door mensen die impulsief iemand doden.quote:Op zaterdag 30 december 2006 17:34 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat zij schuldig bevonden zal worden aan wat dan ook. Het is een impulsieve handeling geweest, zeker geen opzet. Geen OM zal kunnen aantonen dat het haar bedoeling was om Ali te doden.
quote:Op zaterdag 30 december 2006 21:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
ik kan niemand vinden die het voor de tasjesdief opneemt.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |