abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44845838
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 00:02 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

Als je iemand per ongeluk om het leven brengt kun je heel goed aansprakelijk zijn. Dat heet nou 'dood door schuld' en dat is in principe strafbaar.
Precies, vandaar:
quote:
Zolang niet bewezen kan worden dat ik regels overtreden heb voorafgaand aan het ongeluk ga ik vrijuit.
Big dick.
pi_44849817
Ik denk dat we het redelijk eens zijn:

-Er moet door het OM gekeken worden of er een grond is om haar te vervolgen;
-Als het OM een reden vindt om haar te vervolgen moet ze naar de rechter, anders niet;
-Als de rechter denkt dat ze schuldig is straf, anders niet.

Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat stap drie ooit gehaald zal worden als het OM nog niet naar stap 2 is gegaan. Laten we even heel reeel zijn, als het OM dacht dat het een sterke zaak was had deze dame allang voor de rechter gestaan....
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_44850257
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 08:26 schreef Arnold_fan het volgende:
Ik denk dat we het redelijk eens zijn:

-Er moet door het OM gekeken worden of er een grond is om haar te vervolgen;
-Als het OM een reden vindt om haar te vervolgen moet ze naar de rechter, anders niet;
-Als de rechter denkt dat ze schuldig is straf, anders niet.

Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat stap drie ooit gehaald zal worden als het OM nog niet naar stap 2 is gegaan. Laten we even heel reeel zijn, als het OM dacht dat het een sterke zaak was had deze dame allang voor de rechter gestaan....
Eensch
  zaterdag 30 december 2006 @ 13:07:30 #164
3542 Gia
User under construction
pi_44853795
Maar ja, de vraag blijft of de Marokkaanse gemeenschap tevreden zal zijn met een uitspraak van de rechter, als dit vrijspraak is.
Ik denk dat ze nooit meer veilig over straat kan, of dit nu wel of niet voor de rechter is geweest.
  zaterdag 30 december 2006 @ 13:42:37 #165
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44854886
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 21:21 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Leg eens uit, hoe werkt ons rechtssysteem? Als het OM (de Staat dus) geen reden ziet tot vervolging seponeren ze de boel, klaar. Ben je het daar als derde partij niet mee eens kan je een civiele procedure beginnen. Of zie ik het fout?
Nee hoor, dat is geen civiele procedure. Het is een controlerende functie van de rechter op het OM, die behoort tot het publieke strafprocesrecht.

Wetboek van Strafvordering:
quote:
Vierde afdeeling. Beklag over het niet vervolgen van strafbare feiten

Artikel 12
1.
Wordt een strafbaar feit niet vervolgd of de vervolging niet voortgezet, dan kan de rechtstreeks belanghebbende daarover schriftelijk beklag doen bij het gerechtshof, binnen het rechtsgebied waarvan de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging is genomen. Indien de beslissing tot niet vervolging is genomen door de officier van justitie bij het landelijk parket, is bevoegd het gerechtshof te 's-Gravenhage.
2.
Onder rechtstreeks belanghebbende wordt mede verstaan een rechtspersoon die krachtens zijn doelstelling en blijkens zijn feitelijke werkzaamheden een belang behartigt dat door de beslissing tot niet vervolging of niet verdere vervolging rechtstreeks wordt getroffen.
De familie heeft volledig het recht om dit te proberen. De omstandigheden zijn nogal vaag, dus ik heb geen idee of de familie kans maakt met deze klacht over niet-vervolging.
  zaterdag 30 december 2006 @ 13:46:50 #166
3542 Gia
User under construction
pi_44855018
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:42 schreef Pool het volgende:

De familie heeft volledig het recht om dit te proberen. De omstandigheden zijn nogal vaag, dus ik heb geen idee of de familie kans maakt met deze klacht over niet-vervolging.
Nogmaals. Zal die familie zich neerleggen bij een vrijspraak als er inderdaad vervolgd wordt? Hoeveel waarde hechten ze eigenlijk aan die vervolging? Ik denk dat ze alleen tevreden zijn met een gevangenisstraf. Dus hoeveel zin heeft het om dit voor de rechter te brengen. Dat is dus de vraag.
  zaterdag 30 december 2006 @ 13:49:01 #167
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44855093
quote:
Op vrijdag 29 december 2006 19:15 schreef HassieBassie het volgende:

[..]

Dat weet ik wel zeker, het heet niet voor niks een 'ongeluk'. Zolang niet bewezen kan worden dat ik regels overtreden heb voorafgaand aan het ongeluk ga ik vrijuit.
Als je achteruitrijdend iemand aanrijdt, dan heb je regels overtreden. Bij een bijzondere verrichting dien je aan al het andere verkeer voorrang te verlenen. Dat heeft ze niet gedaan.

Redenen waarom ze alsnog vrijuit zou kunnen gaan bij de rechter zijn:
-Ze handelde in paniek (ontoerekeningsvatbaarheid, noodweerexces) en heeft daardoor een schulduitslutingsgrond. Hierdoor wordt ze vrijgesproken van 'dood door schuld'.
-Ze is schuldig, maar vanwege alle ellende die ze over zich heen krijgt of al heeft gekregen, krijgt ze geen straf.

"Het was een ongeluk" gaat niet op. Vrachtwagenchauffeurs die per ongeluk een kind scheppen in de dode hoek worden vaak ook vervolgd.
pi_44856403
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 13:46 schreef Gia het volgende:
Nogmaals. Zal die familie zich neerleggen bij een vrijspraak als er inderdaad vervolgd wordt? Hoeveel waarde hechten ze eigenlijk aan die vervolging? Ik denk dat ze alleen tevreden zijn met een gevangenisstraf. Dus hoeveel zin heeft het om dit voor de rechter te brengen. Dat is dus de vraag.
De twee partijen in een strafprocedure zijn de vedrachte en het openbaar ministerie (de officier van justitie), het slachtoffer (of nabestaanden/familie) is dus geen partij. Na een vrijspraak zou het OM eventueel nog in hoger beroep kunnen gaan, niet de familie dus. Het enige wat de familie kan doen is het OM dus verzoeken om over te gaan tot vervolging, ze hebben niet het recht om zelf te procederen.

Het kenmerkende aan een proces is nou juist dat de wensen en belangen van partijen verschillen, het is de rechter die er dan over mag oordelen. Zoals jij denkt, zou er bijna geen zaken meer voor de rechter komen.

Het is juist wel belangrijk dat hier een oordeel door de rechter wordt uitgesproken, als het OM dan niet in hoger beroep gaat is de zaak daarmee afgedaan. Het is niet van belang of de familie daar dan blij mee is of niet.

Zelf denk ik dat er best wat kans is dat de vrouw wel schuldig bevonden wordt aan dood door schuld, misschien is er zelfs een kleine kans voor een lage vorm van opzet (dus doodslag). Ze had de politie kunnen bellen, maar ze ging er zelf achteraan. Ze zet haar auto in de achteruit en rijdt achter de jongens aan, dit is lijkt me toch wel een bewuste handeling. Als ze ontoerekingsvatbaarheid wil gebruiken, zal ze wel moeten bewijzen dat ze op dat moment (tijdelijk) geestelijk niet in orde was.
pi_44857892
Kijk eens aan daar hebben we Meh7 weer...... Jouw betoog kan ik hebben, integenstelling tot die BlankePolitiekCorrecteGeitenWollenSokken, die totaal geen idee hebben wat er in de Allochtoon omgaat en het weer dwangmatig opnemen voor de Tasjesrover.

Ps waar is nou dat coole plaatje van je?
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zaterdag 30 december 2006 @ 17:34:45 #170
3542 Gia
User under construction
pi_44862247
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 14:33 schreef Meh7 het volgende:

[..]

De twee partijen in een strafprocedure zijn de vedrachte en het openbaar ministerie (de officier van justitie), het slachtoffer (of nabestaanden/familie) is dus geen partij. Na een vrijspraak zou het OM eventueel nog in hoger beroep kunnen gaan, niet de familie dus. Het enige wat de familie kan doen is het OM dus verzoeken om over te gaan tot vervolging, ze hebben niet het recht om zelf te procederen.

Het kenmerkende aan een proces is nou juist dat de wensen en belangen van partijen verschillen, het is de rechter die er dan over mag oordelen. Zoals jij denkt, zou er bijna geen zaken meer voor de rechter komen.

Het is juist wel belangrijk dat hier een oordeel door de rechter wordt uitgesproken, als het OM dan niet in hoger beroep gaat is de zaak daarmee afgedaan. Het is niet van belang of de familie daar dan blij mee is of niet.

Zelf denk ik dat er best wat kans is dat de vrouw wel schuldig bevonden wordt aan dood door schuld, misschien is er zelfs een kleine kans voor een lage vorm van opzet (dus doodslag). Ze had de politie kunnen bellen, maar ze ging er zelf achteraan. Ze zet haar auto in de achteruit en rijdt achter de jongens aan, dit is lijkt me toch wel een bewuste handeling. Als ze ontoerekingsvatbaarheid wil gebruiken, zal ze wel moeten bewijzen dat ze op dat moment (tijdelijk) geestelijk niet in orde was.
Ik denk niet dat zij schuldig bevonden zal worden aan wat dan ook. Het is een impulsieve handeling geweest, zeker geen opzet. Geen OM zal kunnen aantonen dat het haar bedoeling was om Ali te doden.
Maar in principe zou ik het dus prima vinden als hier inderdaad een rechter uitspraak over doet. Hoop ik alleen dat de familie van Ali een eventuele vrijspraak respecteert en mevrouw met rust laat. Zodat ook zij weer verder kan met haar leven.
pi_44870930
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 15:28 schreef JohnDope het volgende:
Kijk eens aan daar hebben we Meh7 weer...... Jouw betoog kan ik hebben, integenstelling tot die BlankePolitiekCorrecteGeitenWollenSokken, die totaal geen idee hebben wat er in de Allochtoon omgaat en het weer dwangmatig opnemen voor de Tasjesrover.

Ps waar is nou dat coole plaatje van je?
Zeg schreeuwlelijk, zou je even het fatsoen kunnen opbrengen om inclusief quotes aan te wijzen wie waar in dit topic het opnemen voor de tasjesdief? Ik heb het gehele topic nog eens doorgelezen en ik kan niemand vinden die het voor de tasjesdief opneemt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-12-2006 21:50:56 ]
  zondag 31 december 2006 @ 08:14:35 #172
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44882424
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 17:34 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk niet dat zij schuldig bevonden zal worden aan wat dan ook. Het is een impulsieve handeling geweest, zeker geen opzet. Geen OM zal kunnen aantonen dat het haar bedoeling was om Ali te doden.
Impulsieve handelingen kunnen wel degelijk strafrechtelijk opzettelijk zijn. De meeste gevallen van doodslag worden gepleegd door mensen die impulsief iemand doden.

Mocht er geen opzet zijn, dan kan ze altijd nog schuldig worden bevonden aan dood door schuld. Als ze wordt vrijgesproken, dan moet de familie zich inderdaad koest houden.
pi_44895315
quote:
Op zaterdag 30 december 2006 21:50 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

ik kan niemand vinden die het voor de tasjesdief opneemt.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  zondag 31 december 2006 @ 17:15:19 #174
126836 Super7fighter
Obedience brings victory.
pi_44895828
Misleidende titel. Ali el Bessati was de bestuurder van de scooter, de tasjesdief was zijn backseatbuddy. Technisch gesproken is Ali el. geen tasjesdief, 'slechts' een medeplichtige. Moord op een 'tasjesdief' gaat natuurlijk te ver, zelfs onder de klassieke sharia-wetgeving zouden Ali el en zijn handlanger 'slechts' een handje kwijt zijn.
Als er te weinig bewijs is en het proces alleen maar stoelt op winderige onderbuikgevoelens, dan moet de zaak vanzelfsprekend geseponeerd worden. Nu de zaak nog helemaal niiet is voorgekomen, doet het vermoeden rijzen dat er racisme gericht tegen Marokkanen in het spel zit.
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
pi_44897370
Diegene achter op die scooter is netzo medeplichtig als die bestuurder.

Trouwens die juffrouw die die rover in 2en had gereden was een Antiliaanse.
1 ding kunnen zowel vriend als vijand niet ontkennen; die juffrouw weet pas echt wat emancipatie is.
Dat was voor die tasjesrovers ook even schrikken, want dat kennen ze niet in hun eigen cultuur
pi_44897459
quote:
Op zondag 31 december 2006 17:15 schreef Super7fighter het volgende:
Misleidende titel. Ali el Bessati was de bestuurder van de scooter, de tasjesdief was zijn backseatbuddy. Technisch gesproken is Ali el. geen tasjesdief, 'slechts' een medeplichtige. Moord op een 'tasjesdief' gaat natuurlijk te ver, zelfs onder de klassieke sharia-wetgeving zouden Ali el en zijn handlanger 'slechts' een handje kwijt zijn.
Als er te weinig bewijs is en het proces alleen maar stoelt op winderige onderbuikgevoelens, dan moet de zaak vanzelfsprekend geseponeerd worden. Nu de zaak nog helemaal niiet is voorgekomen, doet het vermoeden rijzen dat er racisme gericht tegen Marokkanen in het spel zit.
Gaan we weer vrolijk in de slachtofferrol kruipen?
De racisme kaart wordt maar weer eens tevoorschijn gehaald.
  zondag 31 december 2006 @ 18:36:43 #177
126836 Super7fighter
pi_44898506
quote:
Op zondag 31 december 2006 18:02 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Gaan we weer vrolijk in de slachtofferrol kruipen?
De racisme kaart wordt maar weer eens tevoorschijn gehaald.
De vrouw verklaarde zelf destijds tegen de politie dat ze hem express aanreed. Call me crazy, maar volgens mij is deze bekentenis een zeer goede reden om een proces te beginnen, wat 2 jaar na dato nog steeds niet gebeurd is. Welke reden anders dan racisme kun jij voor deze stilstand aanvoeren? Hoge werkdruk, een overleden officier van justitie, de verdachte heeft kanker?
We will export death and violence to the four corners of the earth in defence of our great nation.
  zondag 31 december 2006 @ 18:43:31 #178
17283 Cheiron
Ho ho ho...
pi_44898672
Wat een enorme bullshit spui je daar. Het duurt lang, of gebeurt misschien niet, DUS is het racisme. Goed bezig joh. Trouwens, ze is zelf Antilliaanse + ze rijdt iemand dood. Als het echt racisme zou zijn zou ze zo weer op de Antillen zitten
Too lazy to be an evil genius..
PSN ID: Cheironnl
  zondag 31 december 2006 @ 18:50:05 #179
126836 Super7fighter
pi_44898834
quote:
Op zondag 31 december 2006 18:43 schreef Cheiron het volgende:
Wat een enorme bullshit spui je daar. Het duurt lang, of gebeurt misschien niet, DUS is het racisme. Goed bezig joh. Trouwens, ze is zelf Antilliaanse + ze rijdt iemand dood. Als het echt racisme zou zijn zou ze zo weer op de Antillen zitten
Gezien de bewijslast, kan iemand er niks anders uit concluderen.Toen ik mijn jeugdjaren iemand uit zelfverdediging in elkaar had geslagen, stond de politie al de volgende dag voor mijn deur om mij aan te houden als moslimverdachte. Drie maanden later kon ik voorkomen. Nu het om moord gaat en het slachtoffer een Marokkaan is is het zelfs opgelopen tot 2 jaar!
  zondag 31 december 2006 @ 19:09:37 #180
9740 Knarf
Ik hou niet van titels
pi_44899349
quote:
Op zondag 31 december 2006 18:50 schreef Super7fighter het volgende:

[..]

Gezien de bewijslast, kan iemand er niks anders uit concluderen.Toen ik mijn jeugdjaren iemand uit zelfverdediging in elkaar had geslagen, stond de politie al de volgende dag voor mijn deur om mij aan te houden als moslimverdachte. Drie maanden later kon ik voorkomen. Nu het om moord gaat en het slachtoffer een Marokkaan is is het zelfs opgelopen tot 2 jaar!
Volgens mij ben jij de racist hier, om het OM (waarschijnlijk blanken, maar dat is niet eens zeker) van racisme te beschuldigen. Trouwens sinds wanneer zijn Marokkanen een ras?
Don't Hold Me Back, This Is My Own Hell.
No keyboard found, press F1 to continue
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')