En als je iemand snijdt op de weg etc.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:10 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
En als je een handtasje jat, accepteer je ook 't risico dat diegene je tegen een boom plet.
Laat de rechter maar een uitspraak doen of iemand (al dan niet per ongeluk) doodrijden een gepaste straf is voor het jatten van een tas. Ik vind iemand doodrijden van een heel andere orde dan iemands tas proberen te stelen. Stel je voor dat het zo werkt, dan kun je ongestraft iedere tasjesdief doden, als je maar roept dat je in paniek was en het niet de bedoeling was hem dood te maken.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:12 schreef Cheiron het volgende:
[..]
Sorry, maar een tas die uit je auto wordt gestolen (door iemand die dat vaker doet, en ook met geweld) kan in mijn ogen wel degelijk zorgen voor een toestand waarin je anders reageert dan normaal.
Geen enkel recht van spreken zo een tasjesdief.
Ze wilde hem niet aanrijden. Ze reed achteruit om zo snel mogelijk te kunnen achtervolgen. Eerst keren duurt gewoon veel te lang. Ze heeft hem niet opzettelijk aangereden, maar per ongeluk.quote:Op vrijdag 29 december 2006 14:21 schreef Chadi het volgende:
[..]
Iemand aanrijden met een auto om je tasje terug te pakken??? Best hoor zou k ook doen maar ik zou ook de verantwoordelijkheid dragen als het mis zou gaan en er iemand omkomt bij zo'n doelbewuste aanrijding. Opzettelijk iemand aanrijden is in Nederland nog steeds een strafbaar feit.
Had Germaine een hekel aan Ali el B.? Reed ze hem daarom overhoop?quote:Op vrijdag 29 december 2006 16:47 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dus als ik een hekel heb aan iemand kan ik wat jou betreft ongestraft achteruit over hem heen rijden? Zolang ik maar volhou dat hij mijn tasje wilde stelen en ik in paniek handelde zou dat ongestraft kunnen in jouw wereld.
Voor dood door schuld is opzet trouwens geen vereiste.
Dat denk ik wel. Of koester jij warme gevoelens jegens degene die net je spul gejat heeft?quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Had Germaine een hekel aan Ali el B.?
Dat is uiteraard niet het punt. Het punt is dat de redenering dat je iemand kennelijk ongestraft zou mogen doodmaken als aan de voorwaarden is voldaan dat:quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:29 schreef Gia het volgende:
[..]
Had Germaine een hekel aan Ali el B.? Reed ze hem daarom overhoop?
Denk niet dat het zo werkt. Punt 1. moet toch wel tenminste vaststaan, wat ook het geval is in deze zaak. In dat geval is het bewijzen van punt 2 en 3 niet meer zo moeilijk, zeker begrijpelijk.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is uiteraard niet het punt. Het punt is dat de redenering dat je iemand kennelijk ongestraft zou mogen doodmaken als aan de voorwaarden is voldaan dat:
1. Hij je tasje probeerde te jatten
2. Je in paniek was
3. Het doodmaken per ongeluk gebeurde
Als je 1. verzint (een dode kan zich daar moeilijk tegen verweren, en 2. en 3. ook (want lastig weerlegbaar zoals HB hier boven ergens schreef) dan leven we in een samenleving waar we iemand die we niet mogen ongestraft uit de weg kunnen rijden. Belachelijk toch?
Voor dood door schuld is opzet geen vereiste, en paniek moet aannemelijker zijn dat alleen maar 'voorstelbaar'. Maar als je gelijk hebt kun je er toch weinig bezwaar tegen hebben dat deze zaak voor de rechter komt?quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Denk niet dat het zo werkt. Punt 1. moet toch wel tenminste vaststaan, wat ook het geval is in deze zaak. In dat geval is het bewijzen van punt 2 en 3 niet meer zo moeilijk, zeker begrijpelijk.
Ben trouwens benieuwd of ze inderdaad nog rij-instructrice is geworden...
En terecht imo. Overigens zeg ik niet dat het een gepaste straf is, daarmee verdraai je mijn woorden. Wat ik WEL zeg is dat het een risico is van wat je doet. Mijn persoonlijke mening is zelfs dat je wat mij betreft bepaalde rechten afstaat op het moment dat je dergelijke criminele activiteiten ontplooit.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Laat de rechter maar een uitspraak doen of iemand (al dan niet per ongeluk) doodrijden een gepaste straf is voor het jatten van een tas. Ik vind iemand doodrijden van een heel andere orde dan iemands tas proberen te stelen. Stel je voor dat het zo werkt, dan kun je ongestraft iedere tasjesdief doden, als je maar roept dat je in paniek was en het niet de bedoeling was hem dood te maken.
Ja,quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
Dat is uiteraard niet het punt. Het punt is dat de redenering dat je iemand kennelijk ongestraft zou mogen doodmaken als aan de voorwaarden is voldaan dat:
2. Je in paniek was
Als je 1. verzint (een dode kan zich daar moeilijk tegen verweren, en 2. en 3. ook (want lastig weerlegbaar zoals HB hier boven ergens schreef) dan leven we in een samenleving waar we iemand die we niet mogen ongestraft uit de weg kunnen rijden. Belachelijk toch?
Zie hier wat ik bedoel met het recht praten wat krom is bij de dader en het negeren van de achtergrond van het slachtoffer.quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
2. Je in paniek was
Wat is dan je oplossing; mensen als Germaine maar zwaar straffen voor de zekerheid?quote:Op vrijdag 29 december 2006 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
2. Je in paniek was
Een korte celstraf vind ik al te zwaarquote:Op vrijdag 29 december 2006 18:45 schreef knowall het volgende:
In situatie 1&2 wordt een gelijke straf aan de bestuurder gegeven, mag ik toch hopen.
Trouwens, niemand - behalve jijzelf dan - heeft het over 'zwaar straffen'. Dat is je eerder in dit topic ook al verteld trouwens, maar toen las je er, blijkbaar, ook al langs.
De vraag is niet de hoogte van de straf, maar of de vrouw überhaupt vervolgd moet worden (zie ook de TTquote:Op vrijdag 29 december 2006 18:55 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Een korte celstraf vind ik al te zwaar
Er wordt alleen tot vervolging overgegaan als het OM denkt dat er een kans is dat de persoon vervolgd gaat worden. Als het OM dus beslist dat het niet verwijtbaar is komt er geen rechtszaak....quote:Op vrijdag 29 december 2006 18:58 schreef knowall het volgende:
[..]
De vraag is niet de hoogte van de straf, maar of de vrouw überhaupt vervolgd moet worden (zie ook de TT). Blijkbaar vind jij dan, net als ik, dat dit inderdaad moet gebeuren, en zij we het dus gewoon eens. Mooi.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |