quote:
Op maandag 19 februari 2007 18:00 schreef De_Hertog het volgende:Dan maar weer even hier op reageren, omdat de mods waarmee ik discussieerde nu weg zijn en ik vind dat nog niet al mijn vragen beantwoord zijn.
Ik was mod toen het gesloten werd en het is tot die tijd een herhaling van zetten geworden dus zoveel is er dus niet veranderd.[/b]
quote:
Ik denk juist dat een algemene DIG SC waar om de zo veel tijd Apple nieuws wordt gepost door 'de Apple users' juist 'gevaarlijker' is, het bleek al eerder dat anderen dat niet zo op prijs stelde en in de oude Apple Slowchat had niemand last van ons. Het was één topic, meer niet. Bovendien is het dan ook makkelijker te volgen voor iedereen die het wil weten, en makkelijker te vermijden voor de meerderheid die het niet boeit
Er is al meerdere malen aangegeven door veel users van fok (niet alleen dig) de vele sc's vervelend te vinden die elke keer boven aan de AT staan waar door je de 'normale' topics lastiger kan vinden. De FA's en alle onderdelen op het forum zijn toen terug gegaan naar 1 sc per onderdeel en zover ik weet is dat nog steeds de huidige stand van zaken en zijn er geen uitzonderingen op.
quote:
Vergeet ook niet dat er ongeveer 80 delen lang een Apple SC was waarbij geen enkele verdere kliekjesvorming ontstond. Ik snap ook niet waarom vaak 'dan wil iedereen een eigen SC' wordt aangedragen, want dat was toen ook niet het geval. Op de rellen, waarover later meer, na ging het prima.
[..]
Zie boven. Die andere zijn er dan ook niet en zullen er als het goed is ook niet komen.
Ik denk ook niet dat er noodzaak is voor mensen om voor alles een apart sc te openen om dat naar mijn beleving de users voldoende vrij worden gelaten binnen DIG om eens wat van het spoor af te dwalen om vervolgens weer lekker door te gaan. Dit zal je zien in vele topics van de powerbooks, vista, php, etc etc
quote:
Dat is nu net wat me tegen staat. Één topic over alle Apple vragen is toch veel makkelijker? Dan kan iedereen elkaar direct helpen, en iedereen die Apple volgt kan één topic lezen voor algemene vragen en antwoorden. Het is juist omdat wij al die aparte topics óók overdreven vinden dat we pleiten voor één sc-topic.
Makkelijk voor de groep die daar regelmatig post. Een drempel voor nieuwe mensen die niks vinden middels de search of andere mogelijkheden die er zijn. Danny bijvoorbeeld is ook tegenstander van een overvloed aan centrale topics. Is dit topic overvloed? Misschien juist wel omdat we de apple kennis zo minder zichtbaar maken voor de fok users en ik denk dat we de vaste groep met kennis van mac moeten respecteren als een groep die vol passie en plezier weet te praten over mac en alle produkten die daar bij komen kijken. Juist door het uit een centraal topic te trekken kan je als groep weer groeien omdat mensen op het forum of middels bijvoorbeeld google in aanraking komen met de apple topics op dig waar de users elkaar willen en kunnen helpen in de meeste gevallen.
quote:
En zeg niet dat het Vista topic dan ook een Wintel-sc topic kan worden, want de Apple userbase is vele malen kleiner dan de Windows userbase, zowel in het echt als op fok. Ik zie niet in waarom de Apple gebruikers zo veel verschillende topics moeten hebben, laat staan dat nog de mogelijkheid open gehouden moet worden voor losse topics, getuige onderstaande opmerking:
[..]
Dat het markaandeel van mac vele malen kleiner is betekend nog niet dat jullie minder aanwezig/relevant/enthousiast zijn en dus minder bestaansrecht hebben als groep gebruikers. Wat betreft enthousiasme overvleugelen jullie vaak de complete windows, liunux, etc groepen. Alleen waarm willen jullie als vaste en bekende groep fok en mac users bepalen hoe de topics ingedeeld moeten worden? Als mensen zelf een topic willen openen zijn ze daar vrij in (mits, bla bla faq enzo) als ze dat in een centraal topic willen doen zijn ze daar ook vrij in. Ik ga als mod niet bepalen waar de fok mensen wel of niet posten.
quote:
Dan tot slot nog twee algemene zaken:
-De Apple SC werkte als geheel prima vroeger. Het liep twee keer uit de hand doordat te fel werd gereageerd op relusers die een tijdje later alsnog geband werden van DIG. Dat er veel te fel werd gehapt beaam ik, en dat heb ik ook altijd gedaan. Verschillende anderen hebben dat óók toegegeven. Maar het feit blijft dat behalve die sluitingen die een week later niet meer nodig waren er geweest de Apple SC prima draaide in DIG. En vergeet ook niet dat de user in kwestie de tweede keer er zo trots op was dat het nog in zijn sig stond ook. Dat vind ik persoonlijk toch een stuk erger dan 'happen', en dat zeg ik echt niet omdat het nu toevallig in mijn argumentatie past..
Heel erg als ik dit stukje niet heel serieus neem? Prima als dit je mening is maar dat het prima liep is gelukkig in veel gevallen waar maar in buitensporig veel gevallen ook compleet niet waar. Het aantal tr's, fb meldingen en onderlingen woorden en verkeerde gedragingen waren paar week niet op 10 vingers te tellen. Dat is voor dig heel erg veel. Ook na lief vragen, waarschuwingen, bans, etc ging het vrolijk door. Na de eerste sluiting en de hernieuwde poging ging het niet al te lang goed en zaten een flink aantal users te etteren op elkaar. Dit is niet erg uitnodigend voor vreemde om mee te posten in de topics of om hun vragen te stellen.
quote:
-Ik begrijp werkelijk niet hoe, zoals hierboven, gezegd kan worden dat een Apple SC 'te veel werk is' om bij te houden. Met een SC hoef je alleen maar te zorgen dat er niet gereld wordt, punt. Met tig verschillende topics moet je óók zorgen dat er niet gereld wordt, in ieder topic, EN ieder topic op 'ontopic posts' controleren, EN ieder nieuw topic op bestaansrecht controleren, EN controleren of er in de DIG slowchat niet te veel over Apple gesproken wordt.
In het algemeen lijkt mij één centraal Apple sc topic voor zowel de Apple users, de dig-mods, als de non-apple-users overzichtelijker. Of mis ik iets?
De apple sc was het meeste werk van alle topics! Dat is niet de reden van sluiten want dat is het nooit en het is ook geen beslissing geweest van de mods alleen maar ook is er over gesproken met de fa's. Dat slar het berichtje heeft getikt wil slechts zeggen dat hij de betere tekstschrijver is en niet dat hij eigenhandig dat topic de nek om heeft gedraaid. Geloof het of niet we lezen ook echt niet elk topic van a tot z
![]()
Fok heeft een redelijk hoog zelf regulerend vermogen van toevallige lezers van een topic tot vaste klanten van een reeks die iets melden. Ook is het over het algemeen redelijk scannen in tt's en reacties.