abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_46367996
Hallo, welkom in het grote OSX vragen topic!

Je bent hier gekomen om vragen te stellen over Mac, OSX en allerlei applicaties die op dit mooie platform draaien.

Je bent hier niet gekomen om lekker te gaan keuvelen over een Mac, en ook niet om Macs de grond in te boren. Mocht je lekker willen keuvelen, dan kan dat in het algemene DIG SC topic. Mocht je willen ranten, dan kan je dat doen in The Holy Wars.

We hebben dit topic aangemaakt om te voldoen aan de vraag naar een centraal Apple topic. Het is echter niet de bedoeling dat dit zal verzanden in een SC. Speciaal voor de vragen en de how-to's is deze reeks in het leven geroepen.

Verder hebben de mods niet echt al te veel fantasie (het duurde ook zo lang voordat we met dit concept op de proppen kwamen), en mogen jullie zelf jullie eigen TT gaan verzinnen!

Enkele voorstellen van IQ-loze users waren:

• [Apple] Een vraag voor de dorst
  • [Apple] Single click-questions only!
  • [Apple/Mac] Vragen staat vrij

Verder zijn er geen inhoudelijke mededelingen en moet er nog een OP in de wiki geplaatst worden. Dit laat ik over aan de vaste gasten, zodat jullie ook jullie eigen FAQ's erin kwijt kunnen.

Single mouse click on!

Waar kan ik terecht voor meer Apple achtergrond info, aanschaf en alle andere weetjes?

Apple homepage voor online updates/aankopen/nieuws

Apple Centers/Resellers in Nederland.

Basiscursus Mac OSX voor beginners.

Appleinsider de nr. #1 geruchten website over Apple.

Macrumors de nr.# 2 geruchten website over Apple

Mac OSX.nl Nederlands grootste Mac community met uitgebreide reviews en nieuwsfeitjes en sinds een klein jaar een eigen Podcast.

Think Secret

Welke software moet ik zeker eens bekijken?

Open Source/Freeware:

AdiumX - Vrijwel geheel op maat te maken messenger. Nee, er zit geen webcam support in.
    Growl - Hiermee kan ieder programma mededelingen 'schreeuwen'
    VLC - MediaPlayer die vrijwel alle formaten lust
    Quicktime codecpack - Na de installatie van dit pakket kun je vrijwel elk videobestand afspelen in Quicktime
    ShakesPeer - DC++-compatible DC-Client
    QuickSilver - Programma's opstarten en nog veel meer met je toetsenbord. Ideaal!
    Transmission - Transmission is een Bittorrent client die streeft naar een simpele overzichtelijke interface.
    MacStumbler - Altijd op zoek naar een draadloos netwerk in je buurt zonder beveiliging? Gebruik dit programma om het te vinden.
    Quinn - Quinn is een tetris kloon. Wil je even snel een ontspannend spelletje spelen dan is dit een aanrader.
    ImageWell - Als je op zoek bent naar een programma om snel en gemakkelijk foto's te verkleinen (of basisbewerkingen uit te voeren) dan moet je zeker eens naar ImageWell kijken! Ondersteuning voor .Mac en FTP servers zit er ook in zodat je het direct kan uploaden.
    Camino - Camino is een webbrowser gebaseerd op de Gecko engine van Mozilla. Het is eigenlijk gewoon FireFox voor MacOSX met een Cocoa sausje.
    CyberDuck - CyberDuck is een FTP/SFTP client voor MacOSX met een laagje Cocoa. Deze Open Source FTP client stelt je in staat om de meest gebruikte FTP commando's uit te voeren en je bestanden te beheren op een nette manier.
    Chicken of the VNC - Hoewel er zat VNC clients te vinden zijn voor OSX, springt deze er toch wel uit op een bijzondere manier. Het ding is geschreven voor Cocoa en dus heb je een mooi uitziende interface, passend bij je systeem. Buiten de eyecandy bevat het een bookmark manager om je favoriete locaties op te slaan en ondersteuning voor Apple's Bonjour.
    MakingMusic - Muziekanten opgelet! Altijd al willen weten hoe dat ene instrument nou klinkt of eruit ziet? Zoek het op met MakingMusic, een database met informatie over hoe instrumenten klinken, de geschiedenis ervan en hoe ze er uit zien.
    Coconut Battery - Informatie over de capaciteit en status van je batterij.
    RealPlayer - RealPlayer kennen we natuurlijk allemaal wel van Windows. Toch kun je niet echt zonder dit programma als je zo nu en dan wel eens op het internet wat TV programma's wilt bekijken
    Flip4Mac - Een plugin waardoor embedded wmv bestanden geen probleem meer zijn. Geen windows Media Player meer nodig. Met de goedkeuring van microsoft.
    Perian Components - Ook wel het Zwitsers zakmes genoemd onder de video-formaat ondersteuning voor Quicktime. Laat je oa. DivX en Xvid bestand afspelen onder Quicktime en Front Row.
    Frontpage widget - projectje van ChOas.
    My active topics widget - projectje van ChOas.
    MediaCentral - Een volwaardig alternatief voor FrontRow.
    Disk Inventory X - Zie snel welke bestanden en directories veel ruimte innemen op je schijf. Perfecte tool voor de maandelijkse schoonmaak.
    Httpmail-plugin - Hotmail of msn account op Mail.

Commerciele software:
    BluePhoneElite - Alles voor je BlueToothTelefoon
    SubEthaEdit - Editor gemaakt door apen net zo lang op een toetsenbord te laten slaan tot er iets moois uit kwam.
    Transmit FTP - Een commerciele Windows like FTP client

En als ik verder nog vragen
    Stel ze! In dit topic zitten een hoop behulpzame Apple-gebruikers

[ Bericht 11% gewijzigd door slakkie op 16-02-2007 16:18:13 ]
  •   Redactie Games vrijdag 16 februari 2007 @ 14:37:26 #2
    52557 crew  Mr.Noodle
    Offtopic in geleuter...
    pi_46368154
    Goed bij deze m'n eerste vraag in het nieuwe topic..

Ik zie nu trouwens dat er voor de zoveeltste keer weer een update van Java voor Mac OS X 5.0 gereleased. Kan ik die oude varianten weggooien middels de trashcan? Of gaan er applicaties onder lijden zoals Safari?

Verder is het misschien handig om in de op nog linkjes op te nemen voor beginnende Mac-gebruikers.
    http://www.macmiep.nl is bijvoorbeeld een hele goede site om beginners een beetje wegwijs te maken met het besturingssysteem.

[edit]Of het ligt aan mij dat ik er overheen heb gelezen, of je hebt het er net bijgezet.[/edit]
    Linkje naar de Wiki is ook wel handig?

En handige linkjes met handige programma's zoals ze weleens in vroeger Apple [SC] topics stonden. Meer vanwege het feit omdat Windows overstappers alternatieven zoeken of nodig hebben voor hun gebruikelijke applicaties.

[ Bericht 27% gewijzigd door Mr.Noodle op 16-02-2007 14:48:25 ]
    How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
      vrijdag 16 februari 2007 @ 14:47:02 #3
    12221 Tijn
    Powered by MS Paint
    pi_46368439
    Goed topic

Ik wou nog even toevoegen dat ik in het verleden al regelmatig wat heb gehad aan de Unix-reeks die elders op dit forum loopt (momenteel hier). Zo'n beetje alle standaard Unix-tools zijn ook in Mac OS X beschikbaar en als je een beetje met de terminal wil pielen, weten de mensen in dat topic je goed op weg te helpen
    pi_46368689
    quote:
    Op vrijdag 16 februari 2007 14:37 schreef Mr.Noodle het volgende:
    Goed bij deze m'n eerste vraag in het nieuwe topic..

Verder is het misschien handig om in de op nog linkjes op te nemen voor beginnende Mac-gebruikers.
    http://www.macmiep.nl is bijvoorbeeld een hele goede site om beginners een beetje wegwijs te maken met het besturingssysteem.

[edit]Of het ligt aan mij dat ik er overheen heb gelezen, of je hebt het er net bijgezet.[/edit]
    Linkje naar de Wiki is ook wel handig?

En handige linkjes met handige programma's zoals ze weleens in vroeger Apple [SC] topics stonden. Meer vanwege het feit omdat Windows overstappers alternatieven zoeken of nodig hebben voor hun gebruikelijke applicaties.
    Vandaag ben ik beetje lui, misschien het wiki linkje ff plaatsen, ik duik dan wel een oud Apple SC topic in (als ik ergens een link ernaar kan vinden).

En je hebt eroverheen gelezen, die stond er in vanaf het eerste moment.
      Redactie Games vrijdag 16 februari 2007 @ 14:57:29 #5
    52557 crew  Mr.Noodle
    Offtopic in geleuter...
    pi_46368741
    Of je bent echt lui, Slakkie...

Waar kan ik terecht voor meer Apple achtergrond info, aanschaf en alle andere weetjes?

Apple homepage voor online updates/aankopen/nieuws

Apple Centers/Resellers in Nederland.

Basiscursus Mac OSX voor beginners.

Appleinsider de nr. #1 geruchten website over Apple.

Macrumors de nr.# 2 geruchten website over Apple

Mac OSX.nl Nederlands grootste Mac community met uitgebreide reviews en nieuwsfeitjes en sinds een klein jaar een eigen Podcast.

Think Secret

Welke software moet ik zeker eens bekijken?

Open Source/Freeware:

AdiumX - Vrijwel geheel op maat te maken messenger. Nee, er zit geen webcam support in.
    Growl - Hiermee kan ieder programma mededelingen 'schreeuwen'
    VLC - MediaPlayer die vrijwel alle formaten lust
    Quicktime codecpack - Na de installatie van dit pakket kun je vrijwel elk videobestand afspelen in Quicktime
    ShakesPeer - DC++-compatible DC-Client
    QuickSilver - Programma's opstarten en nog veel meer met je toetsenbord. Ideaal!
    Transmission - Transmission is een Bittorrent client die streeft naar een simpele overzichtelijke interface.
    MacStumbler - Altijd op zoek naar een draadloos netwerk in je buurt zonder beveiliging? Gebruik dit programma om het te vinden.
    Quinn - Quinn is een tetris kloon. Wil je even snel een ontspannend spelletje spelen dan is dit een aanrader.
    ImageWell - Als je op zoek bent naar een programma om snel en gemakkelijk foto's te verkleinen (of basisbewerkingen uit te voeren) dan moet je zeker eens naar ImageWell kijken! Ondersteuning voor .Mac en FTP servers zit er ook in zodat je het direct kan uploaden.
    Camino - Camino is een webbrowser gebaseerd op de Gecko engine van Mozilla. Het is eigenlijk gewoon FireFox voor MacOSX met een Cocoa sausje.
    CyberDuck - CyberDuck is een FTP/SFTP client voor MacOSX met een laagje Cocoa. Deze Open Source FTP client stelt je in staat om de meest gebruikte FTP commando's uit te voeren en je bestanden te beheren op een nette manier.
    Chicken of the VNC - Hoewel er zat VNC clients te vinden zijn voor OSX, springt deze er toch wel uit op een bijzondere manier. Het ding is geschreven voor Cocoa en dus heb je een mooi uitziende interface, passend bij je systeem. Buiten de eyecandy bevat het een bookmark manager om je favoriete locaties op te slaan en ondersteuning voor Apple's Bonjour.
    MakingMusic - Muziekanten opgelet! Altijd al willen weten hoe dat ene instrument nou klinkt of eruit ziet? Zoek het op met MakingMusic, een database met informatie over hoe instrumenten klinken, de geschiedenis ervan en hoe ze er uit zien.
    Coconut Battery - Informatie over de capaciteit en status van je batterij.
    RealPlayer - RealPlayer kennen we natuurlijk allemaal wel van Windows. Toch kun je niet echt zonder dit programma als je zo nu en dan wel eens op het internet wat TV programma's wilt bekijken
    Flip4Mac - Een plugin waardoor embedded wmv bestanden geen probleem meer zijn. Geen windows Media Player meer nodig. Met de goedkeuring van microsoft.
    Perian Components - Ook wel het Zwitsers zakmes genoemd onder de video-formaat ondersteuning voor Quicktime. Laat je oa. DivX en Xvid bestand afspelen onder Quicktime en Front Row.
    Coverflow - Geweldig mooi programma waarmee je visueel door je iTunes albums kunt bladeren
    Frontpage widget - projectje van ChOas.
    My active topics widget - projectje van ChOas.
    MediaCentral - Een volwaardig alternatief voor FrontRow.
    Disk Inventory X - Zie snel welke bestanden en directories veel ruimte innemen op je schijf. Perfecte tool voor de maandelijkse schoonmaak.
    Httpmail-plugin - Hotmail of msn account op Mail.

Commerciele software:
    BluePhoneElite - Alles voor je BlueToothTelefoon
    SubEthaEdit - Editor gemaakt door apen net zo lang op een toetsenbord te laten slaan tot er iets moois uit kwam.
    Transmit FTP - Een commerciele Windows like FTP client

En als ik verder nog vragen
    Stel ze! In dit topic zitten een hoop behulpzame Apple-gebruikers

[ Bericht 2% gewijzigd door Mr.Noodle op 16-02-2007 15:06:17 ]
    pi_46368849
    quote:
    Op vrijdag 16 februari 2007 14:57 schreef Mr.Noodle het volgende:
    Of je bent echt lui, Slakkie...
    Hence the name..
      Redactie Games vrijdag 16 februari 2007 @ 15:07:09 #7
    52557 crew  Mr.Noodle
    Offtopic in geleuter...
    pi_46369042
    quote:
    Op vrijdag 16 februari 2007 15:01 schreef slakkie het volgende:

[..]

Hence the name..
    Je mag even opnieuw copy-pasten. Ik heb wat dingen aan de lijst toegevoegd zoals Perian components en ik een aantal opmaakfoutjes weggehaald...
    pi_46369701
    Done.
    pi_46369775
    Hoe kun je ook alweer een print screen maken?
    "Ik heb geen tijd voor leuk,... ik maak alleen tijd voor episch! - Chocobo
      Redactie Games vrijdag 16 februari 2007 @ 15:29:08 #10
    52557 crew  Mr.Noodle
    Offtopic in geleuter...
    pi_46369823
    quote:
    Op vrijdag 16 februari 2007 15:27 schreef Strolie75 het volgende:
    Hoe kun je ook alweer een print screen maken?
    <appeltje><shift> <3> of <4> ligt er maar net aan wat je wilt.
      vrijdag 16 februari 2007 @ 15:29:34 #11
    12221 Tijn