En verdomd, hij doet het weer, met maar een inzending...
1. Trancelocator: 22pt.2. Gitanki: 17pt.
3. Flamebringer: 16pt.
4. timbob: 13pt.
5. rosstek en Laevid: 11pt.
Trancelocator: nrs. 3, 5, 8, 14, 17, 18, 21, 22 en 23 goed, nrs. 4, 6, 12, 13, 15, 16, 19, 20 en 24 fout
Flamebringer: nrs. 5 en 8 goed
En dan nu: de lijst
1. Alcatraz - Give me luv (AM:PM, 1995)Een van de vroegste mainstream dance-hits in Nederland, zo zou je het kunnen noemen. Een schitterende zwart-wit clip vergezelde deze plaat, die jaren later nog eens werd opgepoetst en geremixed.
2. Litwinenko - Oltimer (Kitty-Yo, 2005)Op zoek naar gratis MP3 op de site van Kitty-Yo (Gonzales, Peaches, Chikinki) kwam ik deze tegen. Met de moord op degene die zijn naam aan dit heerschap verleende leek het mij een aardige gelegenheid om Litwinenko in de contest op te nemen.
3. Codec & Flexor - Time has changed (Art of Perception, 2002)Herontdekt toen ik Tiga's DJ Kicks als wekkergeluid ging gebruiken. Volgens AllMusic.com maakte Christian Morgenstern deel uit van de groep. Vlak voor zijn overlijden produceerde hij wel het album "Tubed" voor het tweetal, maar hij was nooit lid van de formatie.
4. Two Lone Swordsmen - Big clapper (Warp Records, 1998)De eerste van twee Warp-acts in de contest. De Swordsmen zijn al een aardige tijd bezig met het produceren van laid back lichtelijk experimentele muziek waarbij de drumkit een grotere rol speelt dan bij veel andere Warp-artiesten. En ze zijn er goed in.
5. Tiga & Zyntherius - Sunglasses at night (Chris Liebing remix) (International Deejay Gigolo Records, 2001)Tiga Sontag en Jori Hulkkonen werkten al veel samen, en deze cover van Corey Hart mag de bekendste geacht worden. Chris Liebing geeft uiteraard de plaat wat meer porrie dan het origineel.
6. Brockie & Ed Solo - Lost bass (Undiluted Recordings, 2001)Een van mijn favoriete lichte DnB-platen uit mijn collectie. Het gebruik van de piano doet het hem voor mij in deze.
7. Mike Stone & Steve Heller - San Francisco (funky flow radio edit) (Epidrome, 1997)Jaaaaren terug zag ik deze op MTV of TMF, en ik was meteen verkocht. Het duurde nog even voordat de plaat in mijn collectie belandde, maar het is nog steeds een favoriet. Het koperwerk geeft je echt het gevoel van de Streets of San Francisco, maar de beats zorgen ervoor dat je dat zonder de foute snorren en zonnebrillen ervaart.
8. The Beloved - The sun rising (Mark's deep house mix) (EastWest Records, 1997)Mark Farina is de naam. Een van de twee deephouse-regenten van San Francisco. De stem van Jon Marsh is absoluut geschikt voor een deephouse-plaat, en ondanks dat dit een kleine elf minuten lang weinig variatie oplevert, is het een plaat die mij niet snel verveelt.
9. DJ Buzz Fuzz - The lighthousekeeper (ID&T, 1998)Een soort van B-kant, geloof ik. Ik vind 'm wel grappig totdat het lighthousekeeper-deuntje is afgelopen. Dan wordt 'ie gewoon bloedserieus.
10. DJ Rush - Funk U up (Si Begg remix) (Pro-Jex, 2004)DJ Rush mag bekend geacht worden. Si Begg is dat misschien wat minder, maar hij is zeker het beluisteren waard. Een hoog synthetisch gehalte van zijn geluid zet hem wat stijl betreft in de buurt van mannen als Drexciya en Dan Bell, zij het wat meer toegankelijk dan die eerste.
11. Creamteam - Samurai (Cor Fijneman remix) (Timatics, 2004)Nederlandse trance enzo. Het is weer wat anders dan de geijkte namen, hoewel Cor Fijneman zich inmiddels aardig heeft opgewerkt. Verder is dit in mijn ogen (oren) geen superplaat.
12. Plaid - Eyen (Warp Records, 2001)De eerste Plaid-plaat die ik ooit hoorde, en ik ging voor de bijl. Op MTV Fresh kwam de clip voor dit nummer voorbij; deze was grotendeels opgebouwd uit tekeningen van het dochtertje van de regisseur. Pas de tweede keer hoorde ik de muziek ook bewust.
13. The Tape vs. RQM - Rainy summer (Kyo, 2005)Eigenlijk hetzelfde als bij Litwinenko (nr. 2). Zoek gratis MP3 bij Kitty-Yo en vind soms juweeltjes.
14. Ignition Technician - Steele drums (Work Hard Play Hard, 2004)Tsja... gewoon straight-up techno, maar toch met een element dat deze herkenbaar kan maken voor hen die de plaat kennen.
15. The Italian Connection - Sax heaven (Juicy Music, 2000)Op menig P2P-netwerk kan deze worden gevonden als plaat van Robbie Rivera. Dat is niet geheel bezijden de waarheid, want hij is de helft van de Italian Connection. De andere helft is de mij onbekende Maurizio Ruggiero.
16. British Murder Boys - Father loves us (Counterbalance, 2005)Mijn favoriete boyband
![]()
Regis en Surgeon, de koningen van de donkere technoscene van Birmingham, leven zich soms uit in minder toegankelijke stijlen van muziek, maar met enige regelmaat komt er toch een plaat van de band rollen waarvan alleen de titel je al rillingen geeft.
17. Starsailor - Four to the floor (Thin White Duke remix) (EMI Records, 2004)Thin White Duke, aka Les Rythmes Digitales, aka Jacques Lu Cont, aka Stuart Price. TWD is een tribuut aan de Thin White Duke, David Bowie. In deze hoedanigheid worden alleen remixes geproduceerd. De pijn van James Walsh komt in deze remix goed naar voren.
18. Eric Prydz & Steve Angello - Woz not woz (version 1) (Credence, 2004)De Zweden zijn weer terug! In korte tijd ben ik een redelijke fan van de kliek van Angello, Prydz, Ingrosso en Armstrong geworden. Niet dat elke plaat inslaat als een bom, maar ze weten vrijwel elke keer de juiste vibe te vinden.
19. Panacea - German engineering (Position Chrome, 2001)Snoeiende DnB uit Duitsland. Panacea staat doorgaans voor hard en chunky, als de vroege Technical Itch maar dan met veel noise erbij. Redelijk hersenloos gestamp dat helaas meestal gaat vervelen voordat de CD is afgelopen.
20. Russenmafia - Afraid of us (Pulse, 2002)Beter bekend als Schwarze Puppen. Russenmafia gebruikte - zoals aan het eind van de sample te horen is - de laatste woorden van Neo uit The Matrix: "I know you're out there. I can feel you now. I know that you're afraid... You're afraid of us."
21. Justin Timberlake - Like I love you (Deep Dish zigzag mix) (Jive, 2002)Sander Kleinenberg zei ooit eens dat hij het liefst een keer een plaat van Justin Timberlake wilde remixen. Niet vanwege Justin, maar vanwege de Neptunes. Deep Dish zal hetzelfde gedacht hebben, want zij remixen de 'Tunes vaker. En deze is natuurlijk helemaal herkenbaar. Flamebringer mag zich inderdaad voor het hoofd gaan slaan.
22. BK - Revolution (original mix) (Nukleuz, 2002)BK, niet te verwarren met BT. Een leider in de Britse hardhouse-scene (en zeker onder de mannen), en op basis van wat ik van hem heb is dat verdiend ook.
23. Filterheadz - Yimanya (Additive, 2004)Latin invloeden moet ik gewoon in een contest hebben. Ik kan niet zonder
![]()
En dan is het toch leuk als je gewoon een plaat van twee Vlaamse broers daarvoor kan gebruiken.
24. Jeff Samuel - Kapstif (Trapez, 2002)Minimal techno hadden we nog niet, maar het geijkte Richie Hawtin leek me niks. Dus kwam ik uit bij Jeff Samuel. Dat heet nog net niet te obscuur te zijn. Dacht ik.
25. Photek & Die feat. Holly G - Thunder (Full Cycle, 2004)Tsja, ik dacht: "laat ik eens een DnB-plaat met vocalen erin gooien, misschien dat ze die eens raden." Mooi niet dus. Je mist hier ook niet veel aan trouwens, ondanks de aanwezigheid van niemand minder dan Photek.
Rest mij nog te zeggen dat Trancelocator al heeft aangegeven de volgende contest wel te willen organiseren, en dat ik straks gewoon mijn gehele muziekcollectie bij de hand zal hebben en dus gewoon fatsoenlijk mee kan doen. En uiteraard wens ik jullie nog een prettige jaarwisseling toe. Tot ziens in 2007.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black