quote:70 miljoen voor sneller spoor
Uitgegeven: 18 december 2006 21:17
DEN HAAG - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat 70 miljoen euro uitgeven aan maatregelen om treinen sneller te laten rijden. Dat meldde demissionair staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Bij de behandeling van de begroting van het ministerie eind oktober had een ruime meerderheid in de Tweede Kamer al aangedrongen op een pakket maatregelen. Verkeersminister Peijs wilde destijds nog geen harde toezeggingen doen.
Nadere onderzoeken door onder meer spoorbeheerder ProRail, de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie zelf hebben uitgewezen dat tijdwinst mogelijk is door de extra investeringen. Volgens Schultz kunnen die betaald worden uit de komende begrotingen.
Dienstregeling
Onder druk van de Tweede Kamer had Peijs twee maanden geleden al beloofd dat ze zou komen met een voorstel om treinen op bepaalde trajecten harder te laten rijden. In de nieuwe dienstregeling van NS, die sinds vorige week zondag van kracht is, is de reistijd toegenomen, tot teleurstelling van diverse Kamerleden.
Het maandag aangekondigde pakket maatregelen kan volgens Schultz al in 2007 tijdwinst opleveren op de gewraakte trajecten. Voor een bedrag van circa 40 miljoen euro wordt de spoorinfrastructuur in de komende twee tot drie jaar aanzienlijk verbeterd.
Bochten
Het gaat dan vooral om nieuwe bochten, die met hogere snelheid kunnen worden genomen. De aankomstprocedure op stations kan worden verbeterd en er wordt een extra perron aangelegd bij Deventer.
Schultz en Peijs hebben verder 30 miljoen euro gereserveerd om op termijn de maximumsnelheid op verschillende tracé's te verhogen van 140 naar 160 kilometer per uur.
als er een 1700/1800 voor hangt zou je 180 kunnen halenquote:Op maandag 18 december 2006 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
Er moet zeker een verbeterde versie van de ATB op. Volgens mij kunnen ICE, Thalys, VIRM, Koplopers, DM'90 en GTW's de 160 wel halen. Waarschijnlijk een deel van de getrokken treinen ook wel, alleen is het hier de vraag of het wel mag ivm de veiligheid.
Gaafquote:Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef SNArky het volgende:
Hebben jullie dit al gezien?
Live treinen volgen mbv google maps, best netjes geklust...
http://www.treinvizier.nl
Dus, kort gezegd: er is een nieuwe dienstregeling, waarin met name buiten de randstad veel reizen meer tijd kosten, daar zijn klachten over, en vervolgens blijk dat de oplossing voor deze klachten is om 70 miljoen te investeren zodat de reistijden weer lager worden? Dat is pas Beter Benuttenquote:
in duitsland rijd getrokken mat op sommige trajecten bijna 200quote:Op maandag 18 december 2006 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
Er moet zeker een verbeterde versie van de ATB op. Volgens mij kunnen ICE, Thalys, VIRM, Koplopers, DM'90 en GTW's de 160 wel halen. Waarschijnlijk een deel van de getrokken treinen ook wel, alleen is het hier de vraag of het wel mag ivm de veiligheid.
D'r klopt alleen geen zak van de info bij de treintjes.... ik zie hier een sprinter rijden met 922km/h.quote:Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef SNArky het volgende:
Hebben jullie dit al gezien?
Live treinen volgen mbv google maps, best netjes geklust...
http://www.treinvizier.nl
Lees de bugs ffquote:Op dinsdag 19 december 2006 09:01 schreef Fixers het volgende:
[..]
D'r klopt alleen geen zak van de info bij de treintjes.... ik zie hier een sprinter rijden met 922km/h.Wat nou duur HSL spoor en speciale treinen, we nemen gewoon een vlavlip. De treinen van Utrecht CS naar Gouda en andersom maken een ommetje via Bodegraven en Alphen.
-ICE, Thalys: Ja logisch, die kunnen 300... Thalys rijdt als enige trein in Nederland overigens ook al 160.quote:Op maandag 18 december 2006 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
Er moet zeker een verbeterde versie van de ATB op. Volgens mij kunnen ICE, Thalys, VIRM, Koplopers, DM'90 en GTW's de 160 wel halen. Waarschijnlijk een deel van de getrokken treinen ook wel, alleen is het hier de vraag of het wel mag ivm de veiligheid.
idd,quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:42 schreef Peterselieman het volgende:
Het is logisch dat een nieuwer systeem backwards compatible is. Vaak is toch ergens nog wel het oudere systeem geïnstalleerd en je wilt natuurlijk dat er altijd wel een systeem werkt. Het aanleggen van ERTMS verkeert nog in de beginfase, maar de overheid zou er wel mee kunnen beginnen en dan ook eisen dat nieuwe treinen zowel met ATB als ERTMS overweg kunnen om zo dan langzamerhand ERTMS over het gehele land uit te rollen. Na een behoorlijke periode is dan ERTMS over het gehele land uitgerold en is ATB dan overbodig geworden.
Was het niet zo dat bij de verbouwing op de zijkant werd aangegeven dat ze waren toegelaten tot 160km/h terwijl dit in werkelijkheid maar 140 was? Daar staat me nog vaag iets van bij, namelijk.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:25 schreef ReisT het volgende:
[..]
IRCm is in ieder geval toegelaten tot 160, en dat gaan ze er straks dus op de HSL meer rijden.
In een GTW staat dat 140 de max is, maar ik heb bij beide typen mn twijfels erbij. Volgens mij kan de DM'90 echt wel 140 of meer halenen de GTW moet ook wel boven de 140 uit kunnen komen, aangezien ze die 140 gemakkelijk gehaald hebben op delen van het traject Lw-Gn.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:05 schreef Remzz het volgende:
In de cabine van een DM 90 staat heel groot boven het raam dat 130 kilometer per uur de max is.
De GTW is toegelaten voor sneltheden tot 140 km/h.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:53 schreef Duvel het volgende:
DM'90 mag 140, de GTW weet ik niet.
ICRm was in het begin maar voor 140km/h toegelaten omdat NS niet had aangetoond dat de bak bij hogere snelheden stabiel was (er hing een hoop nieuwe apparatuur onder). Inmiddels is dat wel aangetoond, dus is ICRm voor 160km/h toegelaten.
ICK: ik weet niet of onder de Nederlandse rijtuigen de zelfde draaistellen zitten als onder de Duitse variant. Dat kan nogal een verschil maken.
Het invoeren van ERTMS is al gestart. Betuweroute en HSL hebben het, Amsterdam - Utrecht ook als het in maart/april viersporing in dienst gaat. Op de BR en de HSL zit geen oude ATB, want dat werkt niet als er 25kV bovenleiding boven hangt. Op Asd-Ut zit nog wel ATB-EG. De inbouw van ATB-NG is gestopt door de opkomst van ERTMS. Functioneel lijkt ATB-NG erg op ERTMS, alleen is de uitvoering niet compatibel.
ja wintrerswijk heeft 2 station, Winterswijk "centraal" en Winterswijk west...... en er is er hie rmaar 1 getekentquote:
Niet concreet volgens mij... Maar ik kan niet zien wat ProRail in de diepe kelders van de Inktpot aan het bedenken is.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De GTW is toegelaten voor sneltheden tot 140 km/h.
Dat ERTMS weet ik van die trajecten, maar zijn er ook plannen om het systeem op andere trajecten te realiseren?
Laten ze naast ERTMS nou eerst ATB-EG(NG) liggen? lijkt me wel toch?quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:53 schreef Duvel het volgende:
DM'90 mag 140, de GTW weet ik niet.
ICRm was in het begin maar voor 140km/h toegelaten omdat NS niet had aangetoond dat de bak bij hogere snelheden stabiel was (er hing een hoop nieuwe apparatuur onder). Inmiddels is dat wel aangetoond, dus is ICRm voor 160km/h toegelaten.
ICK: ik weet niet of onder de Nederlandse rijtuigen de zelfde draaistellen zitten als onder de Duitse variant. Dat kan nogal een verschil maken.
Het invoeren van ERTMS is al gestart. Betuweroute en HSL hebben het, Amsterdam - Utrecht ook als het in maart/april viersporing in dienst gaat. Op de BR en de HSL zit geen oude ATB, want dat werkt niet als er 25kV bovenleiding boven hangt. Op Asd-Ut zit nog wel ATB-EG. De inbouw van ATB-NG is gestopt door de opkomst van ERTMS. Functioneel lijkt ATB-NG erg op ERTMS, alleen is de uitvoering niet compatibel.
ze moeten wel? ATB-EG kan toch niet hoger dan 140 correct meten?quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Niet concreet volgens mij... Maar ik kan niet zien wat ProRail in de diepe kelders van de Inktpot aan het bedenken is.
Ik geloof dat je ATB-NG mag vergelijken met ERMTS-1. Op de HSL/BR is ERMTS-2 gebouwd, dus totaal geen seinen meer nodig, alleen nog assentellers. Laten ze eerst de belangerijke lijnen in ERMTS en ATB-EG opleveren. Dan kan je op langer termijn langszaam gaan testen en in 2012 pas landelijk invoerenquote:Op dinsdag 19 december 2006 12:53 schreef Duvel het volgende:
Het invoeren van ERTMS is al gestart. Betuweroute en HSL hebben het, Amsterdam - Utrecht ook als het in maart/april viersporing in dienst gaat. Op de BR en de HSL zit geen oude ATB, want dat werkt niet als er 25kV bovenleiding boven hangt. Op Asd-Ut zit nog wel ATB-EG. De inbouw van ATB-NG is gestopt door de opkomst van ERTMS. Functioneel lijkt ATB-NG erg op ERTMS, alleen is de uitvoering niet compatibel.
seinloos reiden is voor menig machinist een droom denk ikquote:Op dinsdag 19 december 2006 13:10 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik geloof dat je ATB-NG mag vergelijken met ERMTS-1. Op de HSL/BR is ERMTS-2 gebouwd, dus totaal geen seinen meer nodig, alleen nog assentellers. Laten ze eerst de belangerijke lijnen in ERMTS en ATB-EG opleveren. Dan kan je op langer termijn langszaam gaan testen en in 2012 pas landelijk invoerenMaar ja 70 miljoen euro is er denk ik ook zo op!
Tussen Hoofddorp en Den Haag ligt daarom ook ATB-EG én ATB-NG, zodat de Thalys toch 160 kan. Maar vraag me niet hoe dit nou precies zit.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ze moeten wel? ATB-EG kan toch niet hoger dan 140 correct meten?
NG is toch backwards compatible met EG? dus daar zal gewoon NG liggen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:33 schreef ReisT het volgende:
[..]
Tussen Hoofddorp en Den Haag ligt daarom ook ATB-EG én ATB-NG, zodat de Thalys toch 160 kan. Maar vraag me niet hoe dit nou precies zit.
Op het journaal vanmorgen wisten ze te melden dat de eerste treinen al in 2007 naar de 160 km/h zouden mogen. Wellicht dan alleen op trajecten waar al nieuwe beveiliging ligt zoals Hoofdorp-DenHaag. Al heeft de IC tussen a'dam en r'dam daar niet zo vreselijk veel voordeel van met die stop die er op leiden ingelast is. En de belgische benelux locs mogen maximaal 140 volgens de bestickering.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:10 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik geloof dat je ATB-NG mag vergelijken met ERMTS-1. Op de HSL/BR is ERMTS-2 gebouwd, dus totaal geen seinen meer nodig, alleen nog assentellers. Laten ze eerst de belangerijke lijnen in ERMTS en ATB-EG opleveren. Dan kan je op langer termijn langszaam gaan testen en in 2012 pas landelijk invoerenMaar ja 70 miljoen euro is er denk ik ook zo op!
Nee totaal niet...quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
NG is toch backwards compatible met EG? dus daar zal gewoon NG liggen?
idd dat riepen ze,quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:28 schreef Fixers het volgende:
[..]
Op het journaal vanmorgen wisten ze te melden dat de eerste treinen al in 2007 naar de 160 km/h zouden mogen. Wellicht dan alleen op trajecten waar al nieuwe beveiliging ligt zoals Hoofdorp-DenHaag. Al heeft de IC tussen a'dam en r'dam daar niet zo vreselijk veel voordeel van met die stop die er op leiden ingelast is. En de belgische benelux locs mogen maximaal 140 volgens de bestickering.
iets wat best wel eens zin kan hebben op de lijn Utrecht-R'dam/Den Haag. Mits die stop op gouda wordt overgeslagen. Woerden en Gouda hebben allebei prima passage sporen die niet direct langs de perrrons liggen. En op andere plaatsen waar er 160 word gereden komt de trein ook direct langs de perrons, die hebben daarvoor extra strepen en bebording. Onder andere Nieuw-Vennep en Voorschoten, Leiden heeft dan weer vrijliggende passagesporen voor de Thalys en Benelux.quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
idd dat riepen ze,
nou vraag ik me alleen af hoe snel prutsrail het wil implenteren,
op bepaalde baanvakken is de bezetting al dus danig hoog dat het weinig zin heeft?
volgens mij is met 160 km/h langs een perron scheuren ook minder fijn
denk dat 160km/h t meeste nut heeft op lange trajecten zonder stops
Een extra perron op Deventer? Waarom? Het werkt toch prima zo?quote:
Investeren in het oostenquote:Op dinsdag 19 december 2006 16:10 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Een extra perron op Deventer? Waarom? Het werkt toch prima zo?En waar moeten ze dat in hemelsnaam kwijt
![]()
Alle normale lijnen in Nederland waar harder dan 40 gereden wordt, zijn voorzien van ATB (EG of NG). ERTMS zou je daarnaast kunnen leggen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Laten ze naast ERTMS nou eerst ATB-EG(NG) liggen? lijkt me wel toch?
zo dat je iig backup hebt ? en je in weze met elke trein op een bepaalde lijn kan rijden? ongeacht als de trein ATB(EG/NG) (en ERTMS) heeft![]()
Als de treinapparatuur NG kan, snapt ie ook EG. Maar een trein met EG snapt geen NG. Backwards compatibel zegt iets over de treinapparatuur. De NG-baanapparatuur kan geen EG-signaal op het spoor zetten omdat het fundamenteel verschilt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
NG is toch backwards compatible met EG? dus daar zal gewoon NG liggen?
braklopers hebben ook stikkertjes van 80km/hquote:Op dinsdag 19 december 2006 19:15 schreef Peterselieman het volgende:
Zou op het traject naar nieuweschans best eens kunnen. Op Leeuwarden - Groningen is het vanwege de rijtijd marge wel beter om op het dubbelsporig stuk de 140 te halen, zeker voor de sneltrein
Nee, Zwalklopers hebben een sticker met 100km/u.quote:Op dinsdag 19 december 2006 19:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
braklopers hebben ook stikkertjes van 80km/h
maar die doen toch ook 100?
laatste x dat ik keek niet?quote:Op dinsdag 19 december 2006 21:02 schreef Duvel het volgende:
[..]
Nee, Zwalklopers hebben een sticker met 100km/u.
twee maanden terug iig wel.... vreselijke plek is dat. Maar ik heb begrepen dat als de renovatie van Antwerpen centraal afgerond is alle internationale treinen gewoon naar centraal rijden (zoals dat nu al in het weekend gebeurt) en dat je niet meer over hoeft te stappen op berchem.quote:Op dinsdag 19 december 2006 23:20 schreef Erasmo het volgende:
Is Antwerpen-Berchem nog steeds zo'n vreselijk station?
Dat is omdat ze een kwartierdienst willen gaan rijden op Deventer-Amersfoort:quote:Op dinsdag 19 december 2006 16:10 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Een extra perron op Deventer? Waarom? Het werkt toch prima zo?
Bron: Apeldoornse Courant/Stentor.quote:APELDOORN - Apeldoornse treinreizigers kunnen, zoals het er nu naar uitziet, vanaf begin 2008 elk kwartier met een intercity naar de Randstad en Twente.
De NS wil de dienstregeling tussen Twente en het westen -nu een halfuursdienst- over ruim een jaar opschroeven. Apeldoorn ligt op die lijn.
De opvoering van de frequentie hing echter op uitbreiding van het Deventer station. Het rijk heeft nu toegezegd te zullen meebetalen aan het vereiste extra perron in Deventer. Ook op korte termijn is er goed nieuws voor reizigers naar de Randstad. De NS heeft twintig intercityrijtuigen uit Duitsland gehaald om de internationale trein tussen Berlijn en Amsterdam te verlengen. Sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling, eerder deze maand, stopt die internationale trein in Apeldoorn, zodat mensen mee kunnen reizen naar Amersfoort en Amsterdam. Deze trein bleek echter over te weinig capaciteit te beschikken. De Duitse rijtuigen zorgen voor zo'n duizend extra zitplaatsen.
Niet helemaal zoals dat nu in het weekend gebeurt, straks gaan ze vanuit Nederland door een tunnel onder de stad door, en komen dan 'van de verkeerde kant' binnen in de kelder van Antwerpen-Centraal.quote:Op woensdag 20 december 2006 08:55 schreef Fixers het volgende:
[..]
twee maanden terug iig wel.... vreselijke plek is dat. Maar ik heb begrepen dat als de renovatie van Antwerpen centraal afgerond is alle internationale treinen gewoon naar centraal rijden (zoals dat nu al in het weekend gebeurt).
De keer dat ik erin zat heette het treintje anders 'gewoon' Bernina Express of Il trenino rossi oidquote:Op woensdag 20 december 2006 12:47 schreef thatsme het volgende:
Bernina Express? Dat was de Bernina bahndaar heb ik er ook nog wel een paar van
-knip-
Dank je ik heb er ook veel meer nogquote:Leuke foto's trouwens, heb er ook zoveel maar ben te lui om die allemaal te plaatsen.
14x DH-1 dacht ik.. en 3x DH-2 ?quote:Op woensdag 20 december 2006 16:28 schreef Brembo het volgende:
Bestaan die maaslopers nou uit DH1 of DH2 bakkenWant ik zag op het bord staan voor Maastricht voorin instappen, maar ja als het maar een DH1 is heeft dat nou niet echt veel nut
.
Vandaag trouwens V-IRM en getrokken materieel op Nm-Zw.
Dan heb je niet goed gekeken :pquote:Op woensdag 20 december 2006 16:29 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
14x DH-1 dacht ik.. en 3x DH-2 ?
zie hier int noorden iig amper DH-1 ( laat ik zeggen geen)
Vreemd. Bij mijn weten is er geen VIRM met een donkere bak. Misschien heb je de blauwe streep alleen kunnen zien? Anders kan het misschien een bak zijn waar ze even wat afgedekt hebben.quote:Op woensdag 20 december 2006 13:09 schreef NikkelCobalt het volgende:
Vanochtend opweg naar Groningen wierp ik een blik richting de werkplaats bij Onnen, en daar zag ik een (v)irm binnen staan met een blauwe/donkere bak ertussen? Kan dat mogelijk zijn?
ik zeg toch ik zie ze nietquote:Op woensdag 20 december 2006 17:44 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dan heb je niet goed gekeken :p
Afgelopen vrijdag een los stelletje op het emplacement van Lw en een trein naar Roodeschool bestaande uit 2x DH1 en verder is er deze week nog een compositie gespot bestaande uit 4x DH1.
idd beter DM'90 onder de waslijn, dan een Plan V uit de oudste seriequote:Op woensdag 20 december 2006 18:45 schreef Peterselieman het volgende:
Moet even wennen, maar is voor de afwisseling wel eens leuk
rijd ook amper DM90 :/quote:Op woensdag 20 december 2006 19:14 schreef Peterselieman het volgende:
Helaas kan ik met de nieuwe dienstregeling niet meer met DM'90 rijden en ben ik nog tot september aangewezen op de wadjes. (Al heb ik maandag nog wel in een DM'90 gezeten, omdat ik me verslapen had en de sneltrein de eerst volgende trein naar Groningen was om 10.57 uur 's ochtends)
eind feb begin maart? :pquote:Op woensdag 20 december 2006 19:27 schreef Peterselieman het volgende:
Ik kom niet zo vaak in den lande, dus daarom weet ik wel veel van de wadslopers en buffels en van de andere materieelsoorten iets minder.
Als ik een digitale camera heb, die ik binnenkort maar eens ga kopen, dan zal ik waarschijnlijk wel eens vaker in den lande gaan. Heb ik februari nog een weekje vrij
Tussen oss en wijchen zelfs. kutboeren daarquote:Op donderdag 21 december 2006 08:57 schreef Fixers het volgende:
Hebben we hier net als in engeland een straf voor obstrucite van de treinenloop? Ze hebben tussen Den Bosch en Nijmegen ergens 300 meter koperkabel uit de grondgejat.
quote:Op zeker twee plaatsen, bij Oss en bij Ravenstein, hebben de koperdieven hun slag geslagen. Door de koperdiefstal ontstaat er storing in de signalering en kunnen seinen en wissels niet bediend worden. Opnieuw een flinke strop voor de NS, die op dit traject al eerder te maken kreeg met diefstal van koperen leidingen. ”Het probleem is dat we geen alternatief materiaal voorhanden hebben. Aluminium is een optie, maar ook dat is erg geliefd bij criminelen vanwege de opbrengst”, vertelt een medewerkster van beheermaatschappij ProRail. Preventie is volgens ProRail niet eenvoudig: ”Met permanent cameratoezicht help je de diefstallen niet de wereld uit. Zolang de vraagprijs van koper zo hoog blijft als nu het geval is, blijven we dit probleem houden.” Omdat er zoveel koper gestolen was, bleken de Nederlandse Spoorwegen tot overmaat van ramp niet voldoende koperkabel op voorraad te hebben om de schade direct te herstellen. Gestrande reizigers werden met bussen tussen Oss en Nijmegen vervoerd. Volgens ProRail kan het treinverkeer tussen Oss en Nijmegen pas na 11.00 uur weer hervat worden.
Dat geleidt beroerd...quote:Op donderdag 21 december 2006 19:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
glasvezels ingraven dan maar?
Klopt, maar die zou nog weleens duurder kunnen zijn dan koper...quote:Op donderdag 21 december 2006 21:08 schreef Peterselieman het volgende:
Als ze nu eens een geleidende soort kunststof/plastic uitvinden die goedkoop te produceren is, dan is het probleem opgelost.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |