quote:70 miljoen voor sneller spoor
Uitgegeven: 18 december 2006 21:17
DEN HAAG - Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat 70 miljoen euro uitgeven aan maatregelen om treinen sneller te laten rijden. Dat meldde demissionair staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Bij de behandeling van de begroting van het ministerie eind oktober had een ruime meerderheid in de Tweede Kamer al aangedrongen op een pakket maatregelen. Verkeersminister Peijs wilde destijds nog geen harde toezeggingen doen.
Nadere onderzoeken door onder meer spoorbeheerder ProRail, de Nederlandse Spoorwegen en het ministerie zelf hebben uitgewezen dat tijdwinst mogelijk is door de extra investeringen. Volgens Schultz kunnen die betaald worden uit de komende begrotingen.
Dienstregeling
Onder druk van de Tweede Kamer had Peijs twee maanden geleden al beloofd dat ze zou komen met een voorstel om treinen op bepaalde trajecten harder te laten rijden. In de nieuwe dienstregeling van NS, die sinds vorige week zondag van kracht is, is de reistijd toegenomen, tot teleurstelling van diverse Kamerleden.
Het maandag aangekondigde pakket maatregelen kan volgens Schultz al in 2007 tijdwinst opleveren op de gewraakte trajecten. Voor een bedrag van circa 40 miljoen euro wordt de spoorinfrastructuur in de komende twee tot drie jaar aanzienlijk verbeterd.
Bochten
Het gaat dan vooral om nieuwe bochten, die met hogere snelheid kunnen worden genomen. De aankomstprocedure op stations kan worden verbeterd en er wordt een extra perron aangelegd bij Deventer.
Schultz en Peijs hebben verder 30 miljoen euro gereserveerd om op termijn de maximumsnelheid op verschillende tracé's te verhogen van 140 naar 160 kilometer per uur.
als er een 1700/1800 voor hangt zou je 180 kunnen halenquote:Op maandag 18 december 2006 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
Er moet zeker een verbeterde versie van de ATB op. Volgens mij kunnen ICE, Thalys, VIRM, Koplopers, DM'90 en GTW's de 160 wel halen. Waarschijnlijk een deel van de getrokken treinen ook wel, alleen is het hier de vraag of het wel mag ivm de veiligheid.
Gaafquote:Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef SNArky het volgende:
Hebben jullie dit al gezien?
Live treinen volgen mbv google maps, best netjes geklust...
http://www.treinvizier.nl
Dus, kort gezegd: er is een nieuwe dienstregeling, waarin met name buiten de randstad veel reizen meer tijd kosten, daar zijn klachten over, en vervolgens blijk dat de oplossing voor deze klachten is om 70 miljoen te investeren zodat de reistijden weer lager worden? Dat is pas Beter Benuttenquote:
in duitsland rijd getrokken mat op sommige trajecten bijna 200quote:Op maandag 18 december 2006 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
Er moet zeker een verbeterde versie van de ATB op. Volgens mij kunnen ICE, Thalys, VIRM, Koplopers, DM'90 en GTW's de 160 wel halen. Waarschijnlijk een deel van de getrokken treinen ook wel, alleen is het hier de vraag of het wel mag ivm de veiligheid.
D'r klopt alleen geen zak van de info bij de treintjes.... ik zie hier een sprinter rijden met 922km/h.quote:Op maandag 18 december 2006 23:33 schreef SNArky het volgende:
Hebben jullie dit al gezien?
Live treinen volgen mbv google maps, best netjes geklust...
http://www.treinvizier.nl
Lees de bugs ffquote:Op dinsdag 19 december 2006 09:01 schreef Fixers het volgende:
[..]
D'r klopt alleen geen zak van de info bij de treintjes.... ik zie hier een sprinter rijden met 922km/h.Wat nou duur HSL spoor en speciale treinen, we nemen gewoon een vlavlip. De treinen van Utrecht CS naar Gouda en andersom maken een ommetje via Bodegraven en Alphen.
-ICE, Thalys: Ja logisch, die kunnen 300... Thalys rijdt als enige trein in Nederland overigens ook al 160.quote:Op maandag 18 december 2006 23:23 schreef Peterselieman het volgende:
Er moet zeker een verbeterde versie van de ATB op. Volgens mij kunnen ICE, Thalys, VIRM, Koplopers, DM'90 en GTW's de 160 wel halen. Waarschijnlijk een deel van de getrokken treinen ook wel, alleen is het hier de vraag of het wel mag ivm de veiligheid.
idd,quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:42 schreef Peterselieman het volgende:
Het is logisch dat een nieuwer systeem backwards compatible is. Vaak is toch ergens nog wel het oudere systeem geïnstalleerd en je wilt natuurlijk dat er altijd wel een systeem werkt. Het aanleggen van ERTMS verkeert nog in de beginfase, maar de overheid zou er wel mee kunnen beginnen en dan ook eisen dat nieuwe treinen zowel met ATB als ERTMS overweg kunnen om zo dan langzamerhand ERTMS over het gehele land uit te rollen. Na een behoorlijke periode is dan ERTMS over het gehele land uitgerold en is ATB dan overbodig geworden.
Was het niet zo dat bij de verbouwing op de zijkant werd aangegeven dat ze waren toegelaten tot 160km/h terwijl dit in werkelijkheid maar 140 was? Daar staat me nog vaag iets van bij, namelijk.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:25 schreef ReisT het volgende:
[..]
IRCm is in ieder geval toegelaten tot 160, en dat gaan ze er straks dus op de HSL meer rijden.
In een GTW staat dat 140 de max is, maar ik heb bij beide typen mn twijfels erbij. Volgens mij kan de DM'90 echt wel 140 of meer halenen de GTW moet ook wel boven de 140 uit kunnen komen, aangezien ze die 140 gemakkelijk gehaald hebben op delen van het traject Lw-Gn.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:05 schreef Remzz het volgende:
In de cabine van een DM 90 staat heel groot boven het raam dat 130 kilometer per uur de max is.
De GTW is toegelaten voor sneltheden tot 140 km/h.quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:53 schreef Duvel het volgende:
DM'90 mag 140, de GTW weet ik niet.
ICRm was in het begin maar voor 140km/h toegelaten omdat NS niet had aangetoond dat de bak bij hogere snelheden stabiel was (er hing een hoop nieuwe apparatuur onder). Inmiddels is dat wel aangetoond, dus is ICRm voor 160km/h toegelaten.
ICK: ik weet niet of onder de Nederlandse rijtuigen de zelfde draaistellen zitten als onder de Duitse variant. Dat kan nogal een verschil maken.
Het invoeren van ERTMS is al gestart. Betuweroute en HSL hebben het, Amsterdam - Utrecht ook als het in maart/april viersporing in dienst gaat. Op de BR en de HSL zit geen oude ATB, want dat werkt niet als er 25kV bovenleiding boven hangt. Op Asd-Ut zit nog wel ATB-EG. De inbouw van ATB-NG is gestopt door de opkomst van ERTMS. Functioneel lijkt ATB-NG erg op ERTMS, alleen is de uitvoering niet compatibel.
ja wintrerswijk heeft 2 station, Winterswijk "centraal" en Winterswijk west...... en er is er hie rmaar 1 getekentquote:
Niet concreet volgens mij... Maar ik kan niet zien wat ProRail in de diepe kelders van de Inktpot aan het bedenken is.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:00 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De GTW is toegelaten voor sneltheden tot 140 km/h.
Dat ERTMS weet ik van die trajecten, maar zijn er ook plannen om het systeem op andere trajecten te realiseren?
Laten ze naast ERTMS nou eerst ATB-EG(NG) liggen? lijkt me wel toch?quote:Op dinsdag 19 december 2006 12:53 schreef Duvel het volgende:
DM'90 mag 140, de GTW weet ik niet.
ICRm was in het begin maar voor 140km/h toegelaten omdat NS niet had aangetoond dat de bak bij hogere snelheden stabiel was (er hing een hoop nieuwe apparatuur onder). Inmiddels is dat wel aangetoond, dus is ICRm voor 160km/h toegelaten.
ICK: ik weet niet of onder de Nederlandse rijtuigen de zelfde draaistellen zitten als onder de Duitse variant. Dat kan nogal een verschil maken.
Het invoeren van ERTMS is al gestart. Betuweroute en HSL hebben het, Amsterdam - Utrecht ook als het in maart/april viersporing in dienst gaat. Op de BR en de HSL zit geen oude ATB, want dat werkt niet als er 25kV bovenleiding boven hangt. Op Asd-Ut zit nog wel ATB-EG. De inbouw van ATB-NG is gestopt door de opkomst van ERTMS. Functioneel lijkt ATB-NG erg op ERTMS, alleen is de uitvoering niet compatibel.
ze moeten wel? ATB-EG kan toch niet hoger dan 140 correct meten?quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:06 schreef Duvel het volgende:
[..]
Niet concreet volgens mij... Maar ik kan niet zien wat ProRail in de diepe kelders van de Inktpot aan het bedenken is.
Ik geloof dat je ATB-NG mag vergelijken met ERMTS-1. Op de HSL/BR is ERMTS-2 gebouwd, dus totaal geen seinen meer nodig, alleen nog assentellers. Laten ze eerst de belangerijke lijnen in ERMTS en ATB-EG opleveren. Dan kan je op langer termijn langszaam gaan testen en in 2012 pas landelijk invoerenquote:Op dinsdag 19 december 2006 12:53 schreef Duvel het volgende:
Het invoeren van ERTMS is al gestart. Betuweroute en HSL hebben het, Amsterdam - Utrecht ook als het in maart/april viersporing in dienst gaat. Op de BR en de HSL zit geen oude ATB, want dat werkt niet als er 25kV bovenleiding boven hangt. Op Asd-Ut zit nog wel ATB-EG. De inbouw van ATB-NG is gestopt door de opkomst van ERTMS. Functioneel lijkt ATB-NG erg op ERTMS, alleen is de uitvoering niet compatibel.
seinloos reiden is voor menig machinist een droom denk ikquote:Op dinsdag 19 december 2006 13:10 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik geloof dat je ATB-NG mag vergelijken met ERMTS-1. Op de HSL/BR is ERMTS-2 gebouwd, dus totaal geen seinen meer nodig, alleen nog assentellers. Laten ze eerst de belangerijke lijnen in ERMTS en ATB-EG opleveren. Dan kan je op langer termijn langszaam gaan testen en in 2012 pas landelijk invoerenMaar ja 70 miljoen euro is er denk ik ook zo op!
Tussen Hoofddorp en Den Haag ligt daarom ook ATB-EG én ATB-NG, zodat de Thalys toch 160 kan. Maar vraag me niet hoe dit nou precies zit.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:08 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ze moeten wel? ATB-EG kan toch niet hoger dan 140 correct meten?
NG is toch backwards compatible met EG? dus daar zal gewoon NG liggen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:33 schreef ReisT het volgende:
[..]
Tussen Hoofddorp en Den Haag ligt daarom ook ATB-EG én ATB-NG, zodat de Thalys toch 160 kan. Maar vraag me niet hoe dit nou precies zit.
Op het journaal vanmorgen wisten ze te melden dat de eerste treinen al in 2007 naar de 160 km/h zouden mogen. Wellicht dan alleen op trajecten waar al nieuwe beveiliging ligt zoals Hoofdorp-DenHaag. Al heeft de IC tussen a'dam en r'dam daar niet zo vreselijk veel voordeel van met die stop die er op leiden ingelast is. En de belgische benelux locs mogen maximaal 140 volgens de bestickering.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:10 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik geloof dat je ATB-NG mag vergelijken met ERMTS-1. Op de HSL/BR is ERMTS-2 gebouwd, dus totaal geen seinen meer nodig, alleen nog assentellers. Laten ze eerst de belangerijke lijnen in ERMTS en ATB-EG opleveren. Dan kan je op langer termijn langszaam gaan testen en in 2012 pas landelijk invoerenMaar ja 70 miljoen euro is er denk ik ook zo op!
Nee totaal niet...quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
NG is toch backwards compatible met EG? dus daar zal gewoon NG liggen?
idd dat riepen ze,quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:28 schreef Fixers het volgende:
[..]
Op het journaal vanmorgen wisten ze te melden dat de eerste treinen al in 2007 naar de 160 km/h zouden mogen. Wellicht dan alleen op trajecten waar al nieuwe beveiliging ligt zoals Hoofdorp-DenHaag. Al heeft de IC tussen a'dam en r'dam daar niet zo vreselijk veel voordeel van met die stop die er op leiden ingelast is. En de belgische benelux locs mogen maximaal 140 volgens de bestickering.
iets wat best wel eens zin kan hebben op de lijn Utrecht-R'dam/Den Haag. Mits die stop op gouda wordt overgeslagen. Woerden en Gouda hebben allebei prima passage sporen die niet direct langs de perrrons liggen. En op andere plaatsen waar er 160 word gereden komt de trein ook direct langs de perrons, die hebben daarvoor extra strepen en bebording. Onder andere Nieuw-Vennep en Voorschoten, Leiden heeft dan weer vrijliggende passagesporen voor de Thalys en Benelux.quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
idd dat riepen ze,
nou vraag ik me alleen af hoe snel prutsrail het wil implenteren,
op bepaalde baanvakken is de bezetting al dus danig hoog dat het weinig zin heeft?
volgens mij is met 160 km/h langs een perron scheuren ook minder fijn
denk dat 160km/h t meeste nut heeft op lange trajecten zonder stops
Een extra perron op Deventer? Waarom? Het werkt toch prima zo?quote:
Investeren in het oostenquote:Op dinsdag 19 december 2006 16:10 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Een extra perron op Deventer? Waarom? Het werkt toch prima zo?En waar moeten ze dat in hemelsnaam kwijt
![]()
Alle normale lijnen in Nederland waar harder dan 40 gereden wordt, zijn voorzien van ATB (EG of NG). ERTMS zou je daarnaast kunnen leggen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:07 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Laten ze naast ERTMS nou eerst ATB-EG(NG) liggen? lijkt me wel toch?
zo dat je iig backup hebt ? en je in weze met elke trein op een bepaalde lijn kan rijden? ongeacht als de trein ATB(EG/NG) (en ERTMS) heeft![]()
Als de treinapparatuur NG kan, snapt ie ook EG. Maar een trein met EG snapt geen NG. Backwards compatibel zegt iets over de treinapparatuur. De NG-baanapparatuur kan geen EG-signaal op het spoor zetten omdat het fundamenteel verschilt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 13:58 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
NG is toch backwards compatible met EG? dus daar zal gewoon NG liggen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |