Ik mag hopen 100%. Je hebt al die maanden op onder andere mijn geld gereisd.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:53 schreef faard het volgende:
Hoe groot is de kans op een veroordeling?
Als je je OV te laat inlevert betaal je sowieso ook 68 euro per halve maand.quote:Op zondag 17 december 2006 00:03 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
nou als je je ov niet inlevert omdat je teveel verdient heb moet je al zon 75 euro per halve maand betalen, dus dat gaat erg duur worden voor je want er zal ook nog een flinke boete aan vast zitten....
hoe het zit met die valse aangifte weet ik niet....
Ja goed idee, en de identiteitskaart die hij toen heeft laten zien was natuurlijk nep. En dat hij precies leek op die gast die op de ov stond was louter toevalquote:Op zondag 17 december 2006 00:58 schreef rekenwonder het volgende:
Gewoon volhouden dat je hem verloren bent en dat iemand met jouw OV aan het reizen was.
hij is toch gepakt bij een controle, ff wat beter lezenquote:Op zondag 17 december 2006 01:08 schreef rekenwonder het volgende:
Ik lees niets over een identiteitskaart...
En dit zijn dan de toekomstige leiders van Nederlandquote:Op zaterdag 16 december 2006 23:18 schreef faard het volgende:
triest verhaal
Hoezo niet? Hij kan nog best een dagvaarding ontvangen.quote:Op zondag 17 december 2006 09:14 schreef Viking84 het volgende:
Je krijgt pas een strafblad als je voor moet komen, dus nee: je krijgt geen strafblad.
Ook zonder tussenkomst spoorwegpolitie?quote:Op zondag 17 december 2006 09:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Hoezo niet? Hij kan nog best een dagvaarding ontvangen.
Tuurlijk. Er is vastgesteld dat TS TS is en er is vastgesteld dat hij op een als gestolen geregistreerd OV reist. Dat is voldoende voor een nader onderzoek.quote:Op zondag 17 december 2006 09:59 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Ook zonder tussenkomst spoorwegpolitie?
Hoezo kon je nu niet onder die controle uit eigenlijk?quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:18 schreef faard het volgende:
Al die maanden ging het goed, mijn OV werd niet gecontroleerd en als er een scanapparaat zou komen, kon ik doen alsof ik mijn OV even kwijt was. Vorige week ben ik tegen de lamp gelopen. Ik moest mijn OV laten zien en toen werd er gelijk gevraagd of ze het konden controleren, ik zag geen apparaatje.
Ik denk dat ze nu eerst vroegen om OV (als in conducteur, plaatsbewijs etc) en toen TS daar gehoor aan gaf ze even erachteraan vroegen 'en mogen we hem even controleren?' Dan kan je niet volhouden dat je hem kwijtbent. En ergens ook terecht, want 'ik ben m kwijt' is vast de meest gehoorde smoes bij zulke controles.quote:Op zondag 17 december 2006 11:22 schreef Xcalibur het volgende:
[..]
Hoezo kon je nu niet onder die controle uit eigenlijk?
Je kan toch zeggen dat je hem vergeten / kwijt / whatever bent? Dat was de basis van je hele systeem....
Wellicht was TS zijn identiteitskaart ook wel 'even kwijt'. Het kan best zijn dat hij zijn identiteitskaart heeft moeten tonen, maar vooralsnog is dit niet te herleiden uit de OP.quote:Op zondag 17 december 2006 01:43 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
hij is toch gepakt bij een controle, ff wat beter lezen![]()
Dat klopt ze vroegen ze eerst of 't mogen zien en daarna om de controle. Doen alsof ik mijn identiteitsbewijs was vergeten vond ik ook geen optie, dan wordt de boete immers nog hoger en je hebt er niks aan. Er was een soort van opsporingsambtenaar bij toen het gebeurde. Mijn identiteit werd goed vast gesteld en er werd zelfs gevraagd waarom ik zonder vervoersbewijs reisde en erbij gezegd dat ik er niet op hoefde te antwoorden.quote:Op zondag 17 december 2006 12:17 schreef SuperPoekie het volgende:
[..]
Ik denk dat ze nu eerst vroegen om OV (als in conducteur, plaatsbewijs etc) en toen TS daar gehoor aan gaf ze even erachteraan vroegen 'en mogen we hem even controleren?' Dan kan je niet volhouden dat je hem kwijtbent. En ergens ook terecht, want 'ik ben m kwijt' is vast de meest gehoorde smoes bij zulke controles.
Wel leuk. We weten nu iemand die onze belastinggelden heeft misbruikt. Zou een civiele procedure kans van slagen hebben?quote:Op zondag 17 december 2006 13:30 schreef Hephaistos. het volgende:
Je bent schuldig aan een misdrijf, maar ik schat zo in dat het OM in dit soort gevallen gewoon een schikking voorstelt / seponeert. Zal geen strafblad worden waarschijnlijk.
hij tegen welke partij?quote:Op zondag 17 december 2006 13:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel leuk. We weten nu iemand die onze belastinggelden heeft misbruikt. Zou een civiele procedure kans van slagen hebben?
Neequote:Op zondag 17 december 2006 13:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel leuk. We weten nu iemand die onze belastinggelden heeft misbruikt. Zou een civiele procedure kans van slagen hebben?
Nee, ik tegen hem. Hij misbruikt een OV kaart die van MIJN belastinggeld wordt betaaldquote:
quote:Op zondag 17 december 2006 13:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, ik tegen hem. Hij misbruikt een OV kaart die van MIJN belastinggeld wordt betaald
Wel aardig om te zien dat je eerst toch maar wel de keuze maakt te gaan frauderen en nu direct al weer wegen zoekt om onder je straf uit te komen. Ik zou gaan zoeken naar mogelijkheden om te leven met de straf die boven je hoofd hangt - die heb je namelijk verdiend. Je zou dus gewoon de IB kunnen bellen en vragen wat dat in kan gaan houden, of ze het nou opnemen of niet. Misschien kun je je rechtsbijstand alvast in gaan schakelen.quote:Op zondag 17 december 2006 13:11 schreef faard het volgende:
[..]
Dat klopt ze vroegen ze eerst of 't mogen zien en daarna om de controle. Doen alsof ik mijn identiteitsbewijs was vergeten vond ik ook geen optie, dan wordt de boete immers nog hoger en je hebt er niks aan. Er was een soort van opsporingsambtenaar bij toen het gebeurde. Mijn identiteit werd goed vast gesteld en er werd zelfs gevraagd waarom ik zonder vervoersbewijs reisde en erbij gezegd dat ik er niet op hoefde te antwoorden.
Ik knijp 'm nu best wel met een strafblad is mijn opleiding voor niks geweest. En ja, het is mijn eigen schuld en ik heb er nu ontzettend veel spijt van. Het zal dus waarschijnlijk een rechtszaak worden?
Registreert de IB-groep eigenlijk alle binnengekomen telefoontjes wat er wordt besproken etc?
Hoe weet je dat? Het zou ook heel goed kunnen dat zijn OV kaart van MIJN belastinggeld wordt betaald, en dat ze JOUW belastinggeld aan Gonny van Oudenallen betalen als wachtgeld ofzoquote:Op zondag 17 december 2006 13:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nee, ik tegen hem. Hij misbruikt een OV kaart die van MIJN belastinggeld wordt betaald
Mag ik vragen waarom je dat denkt?quote:Op zondag 17 december 2006 13:30 schreef Hephaistos. het volgende:
Je bent schuldig aan een misdrijf, maar ik schat zo in dat het OM in dit soort gevallen gewoon een schikking voorstelt / seponeert. Zal geen strafblad worden waarschijnlijk.
Ik ben heel erg dom bezig geweest en zal ook zeker mijn spijt betuigen. Voor alsnog heb ik geen dagvaarding ontvangen, ik weet niet hoe snel zoiets meestal wordt verstuurd?quote:Op zondag 17 december 2006 13:37 schreef NiGeLaToR het volgende:
[..]
Overigens zou jouw situatie en mogelijke spijtbetuigingen er toe bij kunnen dragen dat je geen 'strafblad' krijgt en toch wat met je studie kan gaan doen. Laat het alleen bij voorbaat een wijze les zijn dat zeker als je zonder stradblad door 't leven moet gaan je dit soort dommiteiten al helemaal beter niet kan doen...
Hoe klein ook, er zal altijd een deel van mijn geld inzittenquote:Op zondag 17 december 2006 13:39 schreef Seneca het volgende:
[..]
Hoe weet je dat? Het zou ook heel goed kunnen dat zijn OV kaart van MIJN belastinggeld wordt betaald, en dat ze JOUW belastinggeld aan Gonny van Oudenallen betalen als wachtgeld ofzo
Klopt.quote:Op zondag 17 december 2006 13:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hoe klein ook, er zal altijd een deel van mijn geld inzitten
hou toch je mond over je belastinggeld, net of jij er concreet iets van merktquote:Op zondag 17 december 2006 13:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dus lijd ik psychische schadequote:
Je hebt gelijk. Faard, mijn paar eurocent terug! Nu!quote:Op zondag 17 december 2006 13:41 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Hoe klein ook, er zal altijd een deel van mijn geld inzitten
Als één het doet, doen meer het. Ik denk dat je schrikt van het totale aantal.quote:Op zondag 17 december 2006 13:44 schreef L-IS het volgende:
[..]
hou toch je mond over je belastinggeld, net of jij er concreet iets van merkt
quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik mag hopen 100%. Je hebt al die maanden op onder andere mijn geld gereisd.
Kan volgens mij wel een maand duren.quote:Op zondag 17 december 2006 13:40 schreef faard het volgende:
[..]
Mag ik vragen waarom je dat denkt?
[..]
Ik ben heel erg dom bezig geweest en zal ook zeker mijn spijt betuigen. Voor alsnog heb ik geen dagvaarding ontvangen, ik weet niet hoe snel zoiets meestal wordt verstuurd?
Ontkennen lijkt me niet verstandig nu dit topic op Fok! staatquote:Op zondag 17 december 2006 13:53 schreef longinus het volgende:
nooit schuld erkennen maar zeggen dat je hem pas geleden weer gevonden had en dacht van ach laat ik het maar eens proberen.
voor de rest ben je een ........., bewust fraude plegen
ken er genoeg die zo reizen dus kan een aardige inschatting maken, maar dat gezeik over belastinggeld.. dat is sowieso al verneuktquote:Op zondag 17 december 2006 13:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Als één het doet, doen meer het. Ik denk dat je schrikt van het totale aantal.
Dat hij niet slim is dacht ik al.quote:Op zondag 17 december 2006 13:56 schreef Seneca het volgende:
[..]
Ontkennen lijkt me niet verstandig nu dit topic op Fok! staat
reden temeer om het terug te halen waar we kunnen. Dit soort zaken zorgt er nou juist voor dat deze regelingen meer belastinggeld vreten dan noodzakelijk is.quote:Op zondag 17 december 2006 14:00 schreef L-IS het volgende:
[..]
ken er genoeg die zo reizen dus kan een aardige inschatting maken, maar dat gezeik over belastinggeld.. dat is sowieso al verneukt
strafblad gevuldquote:
Bedenk dat een conducteur ook een opsporingsambtenaar is.quote:Op zondag 17 december 2006 13:56 schreef LadyXochi het volgende:
Erg stom... Waarom kon je trouwens niet zeggen dat je niet wilde dat je OV gecontroleerd werd? Er was een 'een soort van opsporingsambtenaar' bij. Heb je hem om legitimatie gevraagd? Hij moet natuurlijk wel bevoegd zijn voor zoiets. Maar dan nog... het is nu allemaal gebeurd... achteraf ouwehoeren is zinloos.
Je hebt toch wel een bewijs meegekregen van de constatering? Daar staat misschien ook op wie het verder in behandeling neemt. Anders kun je misschien het desbetreffende rayon bellen en vragen wat er nu mee gebeurt. Die weten het beter dan alle Fokkers hier...
De opsporingsambtenaar liet een pasje zien waarop dat stond. Ik heb een boete meegekregen van de NS. Daarop staat dat mijn OV is ingenomen.quote:Op zondag 17 december 2006 13:56 schreef LadyXochi het volgende:
Erg stom... Waarom kon je trouwens niet zeggen dat je niet wilde dat je OV gecontroleerd werd? Er was een 'een soort van opsporingsambtenaar' bij. Heb je hem om legitimatie gevraagd? Hij moet natuurlijk wel bevoegd zijn voor zoiets. Maar dan nog... het is nu allemaal gebeurd... achteraf ouwehoeren is zinloos.
Je hebt toch wel een bewijs meegekregen van de constatering? Daar staat misschien ook op wie het verder in behandeling neemt. Anders kun je misschien het desbetreffende rayon bellen en vragen wat er nu mee gebeurt. Die weten het beter dan alle Fokkers hier...
Hetzelfde apparaat waarmee ze je vertellen waar je heen moet als je de weg vraagt.quote:Op zondag 17 december 2006 14:11 schreef __Saviour__ het volgende:
hoe controleerden ze dat dan? hadden ze een computertje of een blaadje ofzo met een zwarte lijst van nummers?
PocketPC'squote:Op zondag 17 december 2006 14:12 schreef faard het volgende:
[..]
Hetzelfde apparaat waarmee ze je vertellen waar je heen moet als je de weg vraagt.
aha, die dingen. Best 'handig' eigenlijk. Maar niet voor jou in dit gevalquote:Op zondag 17 december 2006 14:12 schreef faard het volgende:
Hetzelfde apparaat waarmee ze je vertellen waar je heen moet als je de weg vraagt.
Dit soort spijtbetuigingen hebben echt geen waarde, je hebt alleen maar spijt van het feit dat je gepakt bent. Al die tijd dat je aan het frauderen was en een hoop mensen benadeelde kon het je geen reet schelen. Nu het jou treft en je opleiding in het geding komt heb je opeens spijt.quote:Ik knijp 'm nu best wel met een strafblad is mijn opleiding voor niks geweest. En ja, het is mijn eigen schuld en ik heb er nu ontzettend veel spijt van.
Puur gevoel, dus ga er niet al te veel op af. De Officier weegt verschillende zaken af: ernst van het misdrijf, schade die geleden is, omstandigheden dader etcetera. Ik schat de kans hoog in dat valse aangiftes gewoon afgedaan worden met een schikking.quote:
Daar merk je ook echt veel van, snap dat gezeur echt niet.quote:Op zondag 17 december 2006 14:32 schreef Katey het volgende:
[..]
Dit soort spijtbetuigingen hebben echt geen waarde, je hebt alleen maar spijt van het feit dat je gepakt bent. Al die tijd dat je aan het frauderen was en een hoop mensen benadeelde kon het je geen reet schelen. Nu het jou treft en je opleiding in het geding komt heb je opeens spijt.
Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten![]()
Dat lijkt me het recept voor nog meer problemen. Op het moment dat je "nee" zegt gaan er allemaal alarmbellen rinkelen bij degene die de vraag stelde.quote:Op zondag 17 december 2006 13:56 schreef LadyXochi het volgende:
Erg stom... Waarom kon je trouwens niet zeggen dat je niet wilde dat je OV gecontroleerd werd?
Ja, ik weet niet hoe het zit bij conducteurs en zo, maar als je bv in een warenhuis wordt gevraagd door een beveiligingsbeamte of hij in je tas mag kijken, kun je ook gewoon nee zeggen en doorlopen. Dat maakt je ook alleen verdacht, maar dat boeit niet, want hij mag je niet aanhouden. Je kunt gewoon doorlopen.quote:Op zondag 17 december 2006 14:58 schreef Light het volgende:
[..]
Dat lijkt me het recept voor nog meer problemen. Op het moment dat je "nee" zegt gaan er allemaal alarmbellen rinkelen bij degene die de vraag stelde.
Je snapt hopelijk toch wel dat dat haaks staat op:quote:Op zondag 17 december 2006 13:53 schreef longinus het volgende:
nooit schuld erkennen maar zeggen dat je hem pas geleden weer gevonden had en dacht van ach laat ik het maar eens proberen.
?quote:voor de rest ben je een ........., bewust fraude plegen
Als je genoeg poen hebt dan kom je makkelijk weg met fraude, waarom zou een arme sloeber het dan niet mogen proberen. Ik keur het wel allebei af.quote:Op zondag 17 december 2006 15:31 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Je snapt hopelijk toch wel dat dat haaks staat op:
[..]
?
't is sowieso een rethorische vraag.quote:Op zondag 17 december 2006 14:58 schreef Light het volgende:
Dat lijkt me het recept voor nog meer problemen. Op het moment dat je "nee" zegt gaan er allemaal alarmbellen rinkelen bij degene die de vraag stelde.
Het eerste deel van je reaktie is gewoonweg een oproep tot fraude.quote:Op zondag 17 december 2006 15:35 schreef longinus het volgende:
Als je genoeg poen hebt dan kom je makkelijk weg met fraude, waarom zou een arme sloeber het dan niet mogen proberen. Ik keur het wel allebei af.
Dat dacht ik ook.quote:Op zondag 17 december 2006 13:53 schreef longinus het volgende:
En dat ook!quote:voor de rest ben je een ........., bewust fraude plegen
Het mij niet schelen dat hij het doet van mijn beslastingcenten, het kan mij ook niet schelen dat ik het niet merk. Het gaat om het principe. TS loopt nu te janken dat hij zo'n spijt heeft, want het plegen van fraude blijkt niet ongestraft te blijven. Als jij zo nodig mensen wilt benadelen (en in dit geval zijn het de openbaarvervoerbedrijven), dan moet je niet ineens gaan lopen miepen dat je gepakt bent en nu vreest voor een strafblad. Dat is wat bedoeld wordt met het spreekwoord: "wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten".quote:Op zondag 17 december 2006 14:47 schreef L-IS het volgende:
[..]
Daar merk je ook echt veel van, snap dat gezeur echt niet.
Ik betaal teringveel belasting door een aantal eigen bedrijven en mij hoor je niet klagen. Ga je druk maken over belangrijke zaken.. ga leven ofzo!
Berouw komt na de zonde.quote:Op zondag 17 december 2006 16:04 schreef Katey het volgende:
[..]
Ik kan gewoon niet tegen dit soort loze spijtbetuigingen. TS heeft helemaal geen spijt van wat hij gedaan heeft, hij heeft spijt van het feit dat hij gepakt is.
Galgberouw is een arm beschutquote:
Gelukkig voor TS is de doodstraf afgeschaft, zodat ie daar niet aan toe zal komen.quote:
Sowieso. Maar TS heeft valse aangifte gedaan. M.a.w.: hij is de lul.quote:Op zondag 17 december 2006 16:51 schreef Katinkat het volgende:
Volgens mij moet je de maanden batalen die je je OVkaart onterecht in je bezit had.
Downloaden is legaal, dus ik weet niet waar je het over hebt.quote:Op zondag 17 december 2006 17:06 schreef Stereotomy het volgende:
Precies, alsof er hier nooit iemand een illegale film heeft gedownload, of een MP3'tje heeft geplukt.
Gaan we weerquote:Op zondag 17 december 2006 17:07 schreef Seneca het volgende:
[..]
Downloaden is legaal, dus ik weet niet waar je het over hebt.
Dat bedoel ik nou.quote:Op zondag 17 december 2006 17:07 schreef Seneca het volgende:
[..]
Downloaden is legaal, dus ik weet niet waar je het over hebt.
Eensch.quote:Op zondag 17 december 2006 17:07 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Gaan we weer
Zullen we dat niet hier doen? Wat een kutdiscussie wordt dat
Nee, met dooddoeners zoals die van jou krijgen we een hoogstaande discussie! Het voorbeeld van het downloaden wordt keer op keer aangesnoerd om mensen de mond te snoeren. Dat terwijl het niet alleen appels met peren vergelijken is (het ene is illegaal, het andere is gewoon legaal), maar het is ook nog eens een klassieke drogredenering (ja, maar jij doet dit en dat, dus mag je hier ook geen oordeel over hebben).quote:
Als je dat al weet, waarom kom je dan met zo'n non-argument?quote:
Heb je het topic doorgelezen? Nee dusquote:Op zondag 17 december 2006 17:15 schreef Katinkat het volgende:
Volgens mij moet je gewoon het tarief van de OV betalen voor de maanden die je hem onterecht gebruikt hebt.
Hey, ik ben het ermee eens dat het een oneerlijke vergelijking is hoor.quote:Op zondag 17 december 2006 17:16 schreef Seneca het volgende:
[..]
Nee, met dooddoeners zoals die van jou krijgen we een hoogstaande discussie! Het voorbeeld van het downloaden wordt keer op keer aangesnoerd om mensen de mond te snoeren. Dat terwijl het niet alleen appels met peren vergelijken is (het ene is illegaal, het andere is gewoon legaal), maar het is ook nog eens een klassieke drogredenering (ja, maar jij doet dit en dat, dus mag je hier ook geen oordeel over hebben).
En dan zou ik daar ook nog eens niet tegen in mogen gaan, omdat ik dan reacties krijg van de vorm 'dat bedoel ik nou'. Nee, hoogstaande manier van discussieren hoor, heren!
Wat voor opleiding, als ik vragen mag?quote:Op zondag 17 december 2006 13:11 schreef faard het volgende:
[..]
Ik knijp 'm nu best wel met een strafblad is mijn opleiding voor niks geweest.
Ik denk dat dat wel geconstateerd zal worden, maar dat navraag van de NS bij de IB-groep uit zal wijzen dat je recht op OV hebt. Je zal dus waarschijnlijk niet in de problemen komen. En anders heb je pechquote:Op zondag 17 december 2006 17:38 schreef clumsy_clown het volgende:
Volgens mij raak je ook je recht op OV voorgoed kwijt.
Wat ik me afvroeg, gaan die controles op naam of op kaartnummer? Ik heb nu namelijk gewoon recht op m'n OV, maar gebruikt de kaart die ik eerst kwijt was. Heb in September toen ik begon dus niet m'n nieuwe kaart opgehaald, omdat ik er al één had en lui was.
idd, of rechter of ovjquote:Op zondag 17 december 2006 17:35 schreef Sloggi het volgende:
Mag je geen advocaat worden met een strafblad?
Bronquote:25 augustus 2004
Justitie vervolgt steeds vaker mensen die een valse aangifte doen. Vorig jaar steeg het aantal dagvaardingen wegens valse aangifte tot 377. In 2002 bracht justitie in 347 zaken een dagvaarding uit. In 2001 waren dat er 294.
Valse aangiften die het meest voorkomen, gaan over diefstal, aanrijdingen, ontvoering en verkrachting. ,,Mensen handelen uit
wraak of proberen een persoonlijk drama te verhullen'', zei woensdag een woordvoerder van het Openbaar Ministerie (OM).
Jongeren
Het Nederlands Politie Instituut (NPI) meldt dat veel jongeren valse aangifte doen van gestolen mobieltjes. ,,Ze hopen dat de
verzekering de telefoon vergoedt en kopen dan een mooier model.'' In tientallen gevallen probeert de politie de schade te verhalen
op de leugenaar. ,,De valse aangiften kosten veel tijd en geld. We zijn het echt zat'', aldus een woordvoerder van het NPI.
De maximumstraf voor het doen van een valse aangifte is een jaar gevangenisstraf of een boete van 4500 euro. Vaak volgt ook een
schadevergoedingsprocedure, laat het OM weten. Zijn de gevolgen van de valse aangifte minimaal dan volstaat justitie met een taakstraf.
Ik meende ergens te lezen dat je geen strafblad zou krijgen, maar is dat nu anders. Dit gaat de TS helaas veel duiten kosten.quote:Zwartrijden met OV-kaart populair
Het afgelopen jaar heeft de IB-Groep meer dan 29 duizend duplicaten van de OV-studentenkaart verstrekt. Een deel van de studenten claimt verlies of diefstal, maar bewaart de oude kaart om later te kunnen zwartrijden.
Voor studenten die bijna zijn afgestudeerd, is het een koud kunstje: ze gaan naar de politie en zeggen dat ze hun OV-kaart kwijt zijn. Ze krijgen dan een nieuwe pas voor ongeveer 32 euro. Studeren ze af, dan leveren ze hun officiële kaart in en kunnen ze nog maanden doorreizen op hun zogenaamd gestolen of verloren pas.
Van massale fraude wil de IB-Groep niet spreken. `Want er zullen ongetwijfeld studenten zijn van wie het verhaal klopt. Feit is dat ze, om een nieuwe pas te krijgen, aangifte moeten doen bij de politie', reageert een woordvoerder. `Als zij een valse verklaring afgeven, dan kunnen wij daar niet zo heel erg veel aan doen.'
De Groningse organisatie geeft de cijfercodes van gestolen OV-kaarten door aan de NS. `Die kunnen dan controleren of mensen niet met een verkeerde pas reizen, maar ik heb niet het idee dat dit op grote schaal gebeurt.'
Martijn den Dekker van de NS zegt echter dat de fraude met OV-kaarten hard wordt aangepakt, hoewel er nu alleen via steekproeven op misbruik wordt gecontroleerd. `Iedereen die we pakken, wordt overgedragen aan de politie. Fraude betekent een strafblad en dat solliciteert niet prettig.'
Om het misbruik van OV-kaarten te beteugelen, worden de cijfercodes die de IB-Groep aan de vervoersorganisaties doorgeeft in een digitaal bestand opgenomen. `Vanaf dit najaar gaan we extra controles invoeren', aldus Den Dekker. Die verwacht overigens dat het verschijnsel in de toekomst nagenoeg zal verdwijnen. `De invoering van de chipkaart zal dit soort fraude heel moeilijk maken.'
Nee, dat lijkt alleen maar zo. De meeste mensen die gaan zeuren over hoe erg ze het vinden dat TS het heeft gedaan, vinden het eigenlijk alleen maar erg dat ze er zelf niet op zijn gekomen destijds, of dat ze niet durfden omdat ze bang waren gepakt te worden. Da's met heel veel dingen zo...quote:Op zondag 17 december 2006 17:05 schreef Ace1 het volgende:
Balen voor je...
Wel een hoop moraalridders hier :x
Spreek voor jezelf. Ik weiger zelfs collegegeld van mijn ouders, omdat ik niet op andermans zak wil teren. Terwijl ze toch meerdere malen aangeboden hebben om dit te betalen. Niet iedereen in dit land is een parasiet, die ten koste van anderen wil profiteren.quote:Op zondag 17 december 2006 20:12 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt alleen maar zo. De meeste mensen die gaan zeuren over hoe erg ze het vinden dat TS het heeft gedaan, vinden het eigenlijk alleen maar erg dat ze er zelf niet op zijn gekomen destijds, of dat ze niet durfden omdat ze bang waren gepakt te worden. Da's met heel veel dingen zo...
Maar in elk geval hebben zij straks geen strafblad wegens fraude aan hun broek.quote:Op zondag 17 december 2006 20:12 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
Nee, dat lijkt alleen maar zo. De meeste mensen die gaan zeuren over hoe erg ze het vinden dat TS het heeft gedaan, vinden het eigenlijk alleen maar erg dat ze er zelf niet op zijn gekomen destijds, of dat ze niet durfden omdat ze bang waren gepakt te worden. Da's met heel veel dingen zo...
Dat is dan heel slim van ze. Blijkbaar hebben ze gekeken wat de consequenties zullen zijn als ze gepakt worden en hebben bedacht dat ze dat risico niet willen lopen. Hoef je achteraf ook niet te huilen dat je betrapt bent en nu je opleiding voor niks hebt gedaanquote:Op zondag 17 december 2006 20:12 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
het gros van de jongeren (<30) heeft dat niet meer. Het gros van de jongeren die het nog wel hebben, haalt z'n schouders op en gaat er alsnog tegenin...quote:Op zondag 17 december 2006 19:28 schreef Fixers het volgende:
[...] normbesef [...]
Ik sprak niet voor mezelf. En niet iedereen is een parasiet, maar kijk eens om je heen en vertel mij dan eens voor hoeveel mensen dat wel geldt...quote:Op zondag 17 december 2006 20:17 schreef Seneca het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf. Ik weiger zelfs collegegeld van mijn ouders, omdat ik niet op andermans zak wil teren. Terwijl ze toch meerdere malen aangeboden hebben om dit te betalen. Niet iedereen in dit land is een parasiet, die ten koste van anderen wil profiteren.
en Der Reich kan het bezahlenquote:Op zondag 17 december 2006 13:36 schreef Rejected het volgende:
Het is heel kut voor je maar aan de andere kant laat je het volk jouw ov kosten betalen.
Oh god, nog even en dan komen de ' iedereen die geld leent van de IBG is een luie mongool die teert op mijn belastingcentenquote:Op zondag 17 december 2006 20:17 schreef Seneca het volgende:
[..]
Spreek voor jezelf. Ik weiger zelfs collegegeld van mijn ouders, omdat ik niet op andermans zak wil teren. Terwijl ze toch meerdere malen aangeboden hebben om dit te betalen. Niet iedereen in dit land is een parasiet, die ten koste van anderen wil profiteren.
Helemaal mee eens. Maar ik zou het fijner vinden als de mensen het niet zouden doen omdat het gewoon niet hoort, i.p.v. omdat ze anders gepakt kunnen worden. Da's mijn hele punt.quote:Op zondag 17 december 2006 20:21 schreef Katey het volgende:
[..]
Dat is dan heel slim van ze. Blijkbaar hebben ze gekeken wat de consequenties zullen zijn als ze gepakt worden en hebben bedacht dat ze dat risico niet willen lopen. Hoef je achteraf ook niet te huilen dat je betrapt bent en nu je opleiding voor niks hebt gedaan![]()
Helemaal niet. Ik leen zelf ook. Het is een LENING. Die je uiteindelijk terugbetaalt. En waar ook nog eens een prestatie tegen over staat. Als je een opleiding volgt, ga je als het goed is later meer bijdragen aan de economie dan wanneer je geen opleiding had gevolgt. En dus meer belasting betalen. Derhalve is een lening + stufi bij het IBG een investering. Dat valt absoluut niet te vergelijken met frauduleuze praktijken als deze.quote:Op zondag 17 december 2006 20:23 schreef clumsy_clown het volgende:
[..]
Oh god, nog even en dan komen de ' iedereen die geld leent van de IBG is een luie mongool die teert op mijn belastingcenten'-argumenten uit de kast.
Je bent wel trots op jezelf of niet? Dat je zo zelfstandig bent.quote:Op zondag 17 december 2006 20:26 schreef Seneca het volgende:
[..]
Helemaal niet. Ik leen zelf ook. Het is een LENING. Die je uiteindelijk terugbetaalt. En waar ook nog eens een prestatie tegen over staat. Als je een opleiding volgt, ga je als het goed is later meer bijdragen aan de economie dan wanneer je geen opleiding had gevolgt. En dus meer belasting betalen. Derhalve is een lening + stufi bij het IBG een investering. Dat valt absoluut niet te vergelijken met frauduleuze praktijken als deze.
Ik beken dat het niet puur en alleen uit normbesef is dat ik netjes mijn OV inlever. Ik vind de straf die eropstaat dermate hoog dat ik het risico niet wil loepn. En het is gewoon niet lief: ik heb bij elkaar 6 jaar van mijn OV mogen genieten en dat is een voorrecht vind ik. Ik ben er heel blij mee geweest en zal hem heel erg missen. Maar het hoort niet om te profiteren tenkoste van de rest, en dan gaan gaan huilen dat de prijs van de treinkaartjes weer omhoog gaat.quote:Op zondag 17 december 2006 20:22 schreef LadyXochi het volgende:
[..]
het gros van de jongeren (<30) heeft dat niet meer. Het gros van de jongeren die het nog wel hebben, haalt z'n schouders op en gaat er alsnog tegenin...![]()
[..]
De 19 cent per kilometer die je werkgever belastingvrij aan reiskosten vergoeding mag geven is vrij royaal. Iedereen heeft dan wel de mond vol dat het sléchts 19 cent is terwijl dat in de regel ruimvoldoende is. Voorbeeldje De afstand Utrecht-Den Haag is ongeveer 66 kilometer wat op een retourit neerkomt op een maximale vergoeding van ¤25 alwaar een treinretour slechts ¤16,80 kost.quote:Op zondag 17 december 2006 21:20 schreef Duvel het volgende:
Zoek werk waarbij je een trajectkaart o.i.d. krijgt, dan heb je op de overige trajecten korting. Of ga bij NS werken: vrij reizen.
Ik peins er niet over om in de file te gaan staan eerlijk gezegd.quote:Op zondag 17 december 2006 21:45 schreef Fixers het volgende:
[..]
De 19 cent per kilometer die je werkgever belastingvrij aan reiskosten vergoeding mag geven is vrij royaal. Iedereen heeft dan wel de mond vol dat het sléchts 19 cent is terwijl dat in de regel ruimvoldoende is. Voorbeeldje De afstand Utrecht-Den Haag is ongeveer 66 kilometer wat op een retourit neerkomt op een maximale vergoeding van ¤25 alwaar een treinretour slechts ¤16,80 kost.
Enige nadeel is dat je het afhankelijk van je werkgever soms zelf je treinkaartjes moet voorschieten en dan achteraf declareren. Maar daar heeft de NS tegenwoordig ook prima Business-to-Business oplossingen voor.
dit is dus grote onzin, zelfs bij een schikking, bv geflitst door een flitspaal, komt het op je strafblad te staan. en ja ik heb er genoeg in de handen gehad om dat zeker te weten.quote:Op zondag 17 december 2006 13:30 schreef Hephaistos. het volgende:
Kun je nagaan wat de waarde van een strafblad dan is... Iedereen heeft dan haast wel een strafblad.quote:Op zondag 17 december 2006 22:58 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
dit is dus grote onzin, zelfs bij een schikking, bv geflitst door een flitspaal, komt het op je strafblad te staan. en ja ik heb er genoeg in de handen gehad om dat zeker te weten.
hmm toch kan elk bedrijf erbij, zodra men het opvraagt. toch wel raar dan hequote:Op zondag 17 december 2006 23:16 schreef LadyXochi het volgende:
Te hard rijden of door rood rijden is een overtreding, niet een misdrijf. Die dingen worden niet publiekelijk beschikbaar gemaakt.
quote:Op zondag 17 december 2006 22:58 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
dit is dus grote onzin, zelfs bij een schikking, bv geflitst door een flitspaal, komt het op je strafblad te staan. en ja ik heb er genoeg in de handen gehad om dat zeker te weten.
Het is trouwens niet zo dat overtredingen per definitie geen aantekening in het JDS (strafblad) opleveren, maar wanneer je een verkeersboete ontvangt van het CJIB levert dit geen strafblad op.quote:Administratieve sancties geen strafblad
De meeste lichte strafbare feiten vallen niet onder het strafrecht. Het gaat voor het grootste deel om verkeersovertredingen. Deze overtredingen komen niet meteen voor de rechter, maar worden administratiefrechtelijk afgedaan. [..] Voor deze overtredingen krijgt u dus geen strafblad.
dus zou het best zo kunnen zijn dat ts toch een strafblad krijgt, want als ik het bekijk, en ib slim is, geven ze m aan wegens fraude. het kan dus alsnog zo zijn dat hij wel een aantekening krijgt. wat ik trouwens ook hoop, lui zie fraude plegen met de ib (zoals deze ov scam) mogen van mij hard aangepakt worden.quote:Op maandag 18 december 2006 00:10 schreef Katey het volgende:
[..]
Volgens Postbus51:
[..]
Het is trouwens niet zo dat overtredingen per definitie geen aantekening in het JDS (strafblad) opleveren, maar wanneer je een verkeersboete ontvangt van het CJIB levert dit geen strafblad op.
Uiteraard.quote:Op maandag 18 december 2006 01:47 schreef Stereotomy het volgende:
Geen strafblad, aantekening of whatever waar we hier blijkbaar nog niet uit zijn, maar wel een torenhoge boete bij IBG natuurlijk...
quote:Op maandag 18 december 2006 02:01 schreef Xennia het volgende:
Ah, dit maakt mijn dag weer goed
Niet zo prachtig als de ogen in je fotoboekquote:Op maandag 18 december 2006 02:06 schreef Xennia het volgende:
[..]
Dat uiteindelijk het recht zegeviert, is het niet een prachtige wereld?
![]()
BROEVA! HARO!quote:Op maandag 18 december 2006 02:06 schreef Xennia het volgende:
[..]
Dat uiteindelijk het recht zegeviert, is het niet een prachtige wereld?
![]()
Wat niet is kan nog komen. Het duurt wel een aantal jaar voordat een misdrijf verjaartquote:Op maandag 18 december 2006 02:56 schreef soylent het volgende:
Ik weet uit ervaring dat de NS bijvoorbeeld niet zo'n moeite doet/deed. De politie gaf ze na mijn aanhouding informatie over een NS-muur die ik ..eh.. opgeleukt had.Ik dacht dat wordt flink betalen, want de NS had hem direct professioneel schoongemaakt, maar de NS heeft niet gereageerd op het bericht van de politie en daardoor liep het met een sisser af. Ik ga er vanuit dat dit door bureaucratie bij NS mis is gegaan. Zo zijn ze toch een paar duizend euro misgelopen naar mijn schatting. Dus wie weet hoort de TS er nooit meer wat van.
Mijn zaak is iets anders dan die van TS, aangezien het een HALT-afdoening betrof. Hiervoor gold een reactieperiode voor de benadeelde (ik meen 3 maanden) die is verlopen, en daarmee werd de zaak geseponeerd (wel drie middagen harken, schadevergoeding 0euro). De NS heeft wel de mogelijkheid om tegen het sepot bezwaar aan te tekenen bij het gerechtshof. Dit moet, als ik me goed herinner, binnen een bepaalde periode nadat NS ervan kennis heeft genomen; voor zover ik weet is die kennisgeving ook gedaan. Maar ook zo niet, na tien jaar acht ik de kans gelukkig minimaal.quote:Op maandag 18 december 2006 03:31 schreef Jegorex het volgende:
[..]
Wat niet is kan nog komen. Het duurt wel een aantal jaar voordat een misdrijf verjaart![]()
Hij is gestopt met studeren (daarom dat OV verhaal) maar zou nog wel stufi krijgen dus...quote:Op maandag 18 december 2006 03:48 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Stufi intrekken zou ook wel een goede maatregel zijn
Lees het nu, maar het lijkt me vrij terecht dat zo´n kut pauper geen Stufi meer krijgt of minimaal geen OV meerquote:Op maandag 18 december 2006 03:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hij is gestopt met studeren (daarom dat OV verhaal) maar zou nog wel stufi krijgen dus...
Ja, dat is heel erg raar. Volgens mij klopt dat ook niet. Kun je betrouwbare en controleerbare bron geven waar ik dat kan nalezen, want sorry, ik geloof je niet.quote:Op maandag 18 december 2006 00:09 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
hmm toch kan elk bedrijf erbij, zodra men het opvraagt. toch wel raar dan he
Fraude is geen overtreding, maar een misdrijf. Dat komt sowieso wel op je strafblad. Maar dan moet de IB Groep wel aangifte doen van fraude. De politie doet dat in dit geval niet uit zichzelf. En daar heb je de hele discussie: gaat de IB Groep dat doen of kun je iets regelen.quote:Op maandag 18 december 2006 00:34 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
dus zou het best zo kunnen zijn dat ts toch een strafblad krijgt, want als ik het bekijk, en ib slim is, geven ze m aan wegens fraude. het kan dus alsnog zo zijn dat hij wel een aantekening krijgt. wat ik trouwens ook hoop, lui zie fraude plegen met de ib (zoals deze ov scam) mogen van mij hard aangepakt worden.
Ook datquote:Op maandag 18 december 2006 01:09 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Mens, zit toch niet zo uit je nek te zwetsen.
Denk nou eens helder na. Je wordt geflitst van achteren. Boete op kenteken. Hoe kunnen ze dan óóit zo'n boete op naam zetten (ja, op de kentekenhouder, die is dan mooi meteen genaaid als ie z'n auto uitleent...)?
Te veel gekregen stufi moet hij toch terugbetalen, dus hij snijdt zichzelf alleen in de vingers als hij dat niet zelf stopzet.quote:Op maandag 18 december 2006 03:50 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Hij is gestopt met studeren (daarom dat OV verhaal) maar zou nog wel stufi krijgen dus...
Dat was de meest zinnige post uit het hele topic.quote:
quote:Op zondag 17 december 2006 22:58 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
Die ¤68 per halve maand is de boete die je betaald als je die kaart te laat inleverd, dat moet binnen 5 werkdagen nadat je bent uitgeschreven door de opleiding. (moet ik even vlug goed uitzoeken overigens).quote:Op dinsdag 19 december 2006 00:47 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Ja, daar trappen ze vast in. No way, dat verlies je geheid.
De boete is ¤ 68,- per halve maand (dat loopt aardig op, geloof me, ik ben dat ding ook al eens vergeten in te leveren), dikke kans dat je die sowieso moet betalen, en dan nog een sanctie van justitie als je pech hebt.
Er is altijd nog een juridisch verschil tussen een overtreding en een misdrijf voor zover ik weet.quote:Op zondag 17 december 2006 22:58 schreef gothic-blackie het volgende:
[..]
Hoezo zou dat gelden? Het is geen beroepsopleiding die TS doet of heeft gedaan voor zover ik begrijp.quote:Op dinsdag 19 december 2006 10:09 schreef Gompy58 het volgende:
Weet je waar ik me in jou possitie de meeste zorgen over zou maken ??
Niet die boete, dat is even slikken en dokken. Maar als dit idd als gevolg heeft dat je een notering krijgt en daardoor je studie rechten zo goed als waardeloos is geworden... Hoe ga je dat aan je ouders vertellen die ws de opleiding betaalt hebben ??????
Zeg paps en mams, die dure opleiding die ik van jullie heb gekregen he, die investering heb ik weggegooit omdat ik de boel wilde belazeren ..
Als TS strafrecht o.i.d. heeft gedaan, is het sowieso voor niets geweest, want dan heeft ie er schijnbaar niets van opgestokenquote:Op zondag 17 december 2006 13:11 schreef faard het volgende:
[..]
Ik knijp 'm nu best wel met een strafblad is mijn opleiding voor niks geweest.
Als je afgestudeerd bent dan moet je je kaart binnen 5 werkdagen inleveren. Je oude kaarten mag je houden omdat er groot een jaartal opstaat (en de kleur iets verschilt) waaraan conducteurs e.d. kunnen zien dat de kaart niet geldig meer is. Als je bijvoorbeeld per 31 November bent uitgeschreven bij je opleiding dan moet je had je je kaart uierlijk de 7e in moeten leveren. Als je hem net een paardagen eerder verliest moet je hem opgeven als vermist bij de politie en de vervangende kaart niet ophalen mocht de IBG al een nieuwe hebben aangemaakt.quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:12 schreef nielsgeode het volgende:
En stel dat je bijna afgestudeerd bent en zegt dat je m kwijt bent tegen de politie. Dan hoef je m niet meer in te leveren, betaal je dan ook een boete?
Ik vind het wel leuk om m te bewaren, absoluut niet om er mee te reizen maar gewoon voor de fun net als de kaarten uit 2003, 2004, 2005 en 2006 die toch niet meer geldig zijn
Dan doe je niemand kwaad toch?
lolquote:Op zondag 17 december 2006 01:04 schreef TranceAction het volgende:
[..]
Ja goed idee, en de identiteitskaart die hij toen heeft laten zien was natuurlijk nep. En dat hij precies leek op die gast die op de ov stond was louter toeval![]()
Heb je de OP wel gelezen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 11:41 schreef livEliveD het volgende:
Ach ja, beetje gratis reizen. Boeien, heb ik jaren gedaanDie boete van 68 per halve maand is op zich al niet mis. Een strafblad vind ik persoonlijk te ver gaan. Een taakstraf als conducteur zou ik wel een goede optie vinden
![]()
En als je hem niet inlevert maar de boete voor lief neemt (stel je moet elke dag ver reizen zonder vergoeding), is het dan alleen de boete of krijg je dan nog iets anders aan je broek?quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:35 schreef Fixers het volgende:
[..]
Als je afgestudeerd bent dan moet je je kaart binnen 5 werkdagen inleveren. Je oude kaarten mag je houden omdat er groot een jaartal opstaat (en de kleur iets verschilt) waaraan conducteurs e.d. kunnen zien dat de kaart niet geldig meer is. Als je bijvoorbeeld per 31 November bent uitgeschreven bij je opleiding dan moet je had je je kaart uierlijk de 7e in moeten leveren. Als je hem net een paardagen eerder verliest moet je hem opgeven als vermist bij de politie en de vervangende kaart niet ophalen mocht de IBG al een nieuwe hebben aangemaakt.
Dat lijkt me stugquote:Op dinsdag 19 december 2006 14:35 schreef Fixers het volgende:
[..]
Als je afgestudeerd bent dan moet je je kaart binnen 5 werkdagen inleveren. Je oude kaarten mag je houden omdat er groot een jaartal opstaat (en de kleur iets verschilt) waaraan conducteurs e.d. kunnen zien dat de kaart niet geldig meer is. Als je bijvoorbeeld per 31 November bent uitgeschreven bij je opleiding dan moet je had je je kaart uierlijk de 7e in moeten leveren. Als je hem net een paardagen eerder verliest moet je hem opgeven als vermist bij de politie en de vervangende kaart niet ophalen mocht de IBG al een nieuwe hebben aangemaakt.
quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:35 schreef Fixers het volgende:
per 31 November
Niet zo bijdehand. Dat komt nou eenmaal voor wanneer pasen en pinksteren op 1 dag vallen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:52 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]![]()
![]()
Dat valt op dezelfde dag als 30 februari?
Die 68 per halve maand vind ik anders een hoop geld. Das 1632 euro op jaarbasis. Het is een kwestie van rekenen maar ik kan me zo voorstellen dat je op deze manier geld bespaart wanneer je veel met het OV reist. Je zou het zo een klein jaartje kunnen uitzingen.quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:44 schreef Stereotomy het volgende:
[..]
En als je hem niet inlevert maar de boete voor lief neemt (stel je moet elke dag ver reizen zonder vergoeding), is het dan alleen de boete of krijg je dan nog iets anders aan je broek?
Dat was een reactie op Nielsgeode, niet op de TSquote:Op dinsdag 19 december 2006 14:50 schreef Palau het volgende:
[..]
Dat lijkt me stug. TS heeft gewoon fraude gepleegd en fraude komt, indien er aangifte van gedaan wordt, zeker op een strafblad te staan. Het is namelijk zeer ernstig. Ik denk dat de TS terecht bang is voor een geldboete, maar ik denk zelf dat dat niet je grootste zorg zal gaan worden.
Mja, ik studeer aan 2 universiteiten die 1.5 uur van elkaar af liggen, dus misschien is dat zelfs voordeligerquote:Op dinsdag 19 december 2006 14:56 schreef Fixers het volgende:
[..]
Die 68 per halve maand vind ik anders een hoop geld. Das 1632 euro op jaarbasis. Het is een kwestie van rekenen maar ik kan me zo voorstellen dat je op deze manier geld bespaart wanneer je veel met het OV reist. Je zou het zo een klein jaartje kunnen uitzingen.
Ach ja en een snoepje jatten is ook DIEF-STAL. Opgeklopt gelul allemaal. Tuuwk moet je aangifte doen, dat hoort erbij. Weinig mis met het gekleurd brengen van informatie om de administratie zo te draaien dat je wat treingeld uit kan sparen. Hadden ze het systeem maar beter moeten maken. Sowieso is aangifte een straf op zich gezien het trage tempo waarin dat gebeurd.quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:44 schreef Nembrionic het volgende:
Heb je de OP wel gelezen?
Het probleem is nog niet eens zo het feit dat 'ie illegaal gereden heeft maar VALSE AANGIFTE gedaan heeft.
LE-ZEN. SIM-PEL.
quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:13 schreef livEliveD het volgende:
Sowieso is aangifte een straf op zich gezien het trage tempo waarin dat gebeurd.
quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:13 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ach ja en een snoepje jatten is ook DIEF-STAL. Opgeklopt gelul allemaal. Tuuwk moet je aangifte doen, dat hoort erbij. Weinig mis met het gekleurd brengen van informatie om de administratie zo te draaien dat je wat treingeld uit kan sparen. Hadden ze het systeem maar beter moeten maken. Sowieso is aangifte een straf op zich gezien het trage tempo waarin dat gebeurd.
Taai je nu al af?quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:19 schreef Nembrionic het volgende:
Er is iemand op z'n pikkie getrapt hoor
Uiteraard. Ik heb geen behoeft aan een nutteloze discussiequote:
Waarom start er dan zo vaak eentje?quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:27 schreef Nembrionic het volgende:
Uiteraard. Ik heb geen behoeft aan een nutteloze discussie
Ja, een snoepje is ook zo lekker vergelijkbaar met 100en euros (ja, 100en euros ja, enig idee hoeveel er per jaar aan studiefinanciering wordt ingehouden voor je OV jaarkaart?) aan gemeenschapsgeldquote:Op dinsdag 19 december 2006 15:13 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Ach ja en een snoepje jatten is ook DIEF-STAL. Opgeklopt gelul allemaal. Tuuwk moet je aangifte doen, dat hoort erbij. Weinig mis met het gekleurd brengen van informatie om de administratie zo te draaien dat je wat treingeld uit kan sparen. Hadden ze het systeem maar beter moeten maken. Sowieso is aangifte een straf op zich gezien het trage tempo waarin dat gebeurd.
Welke definitie van afgestudeerd wordt er eigenlijk gehanteerd? De datum dat je het punt van je scriptie krijgt? Of de dag dat je je diploma ophaalt?quote:Op dinsdag 19 december 2006 14:35 schreef Fixers het volgende:
[..]
Het systeem heeft anders prima gewerkt in dit gevalquote:Op dinsdag 19 december 2006 15:13 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Kost net niks. Die trein rijdt toch wel. Verder verdienen ze leuk aan al die uitgaven die studenten op stations doenquote:Op dinsdag 19 december 2006 15:53 schreef Seneca het volgende:
Ja, een snoepje is ook zo lekker vergelijkbaar met 100en euros (ja, 100en euros ja, enig idee hoeveel er per jaar aan studiefinanciering wordt ingehouden voor je OV jaarkaart?) aan gemeenschapsgeld
jij wou je diploma gewoon nooit gaan ophalen?quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:59 schreef Lexie het volgende:
[..]
Welke definitie van afgestudeerd wordt er eigenlijk gehanteerd? De datum dat je het punt van je scriptie krijgt? Of de dag dat je je diploma ophaalt?
De datum per wanneer de opleidingsinstelling je uitschrijft bij de IBG. Dat zul je dus moeten navragen bij de lokale studenten administratie.quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:59 schreef Lexie het volgende:
[..]
Welke definitie van afgestudeerd wordt er eigenlijk gehanteerd? De datum dat je het punt van je scriptie krijgt? Of de dag dat je je diploma ophaalt?
Het moment dat je jezelf als student uitschrijft bij je opleiding dacht ik. Ofwel het moment dat je recht op stufi (of lening of ov etc) vervalt. Dat gaat altijd per maand.quote:Op dinsdag 19 december 2006 15:59 schreef Lexie het volgende:
[..]
Dus eigenlijk kunnen we reizen met de trein wel helemaal gratis maken. De trein rijdt immers toch wel, nietwaar?quote:Op dinsdag 19 december 2006 16:07 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Kost net niks. Die trein rijdt toch wel. Verder verdienen ze leuk aan al die uitgaven die studenten op stations doen![]()
Weet je wel hoeveel een echte ovjaarkaart kost, ok daarmee kun je dan wel elke dag van de week reizen, maar die kost dan ook 3360.50 per jaarquote:Op dinsdag 19 december 2006 14:56 schreef Fixers het volgende:
[..]
Die 68 per halve maand vind ik anders een hoop geld. Das 1632 euro op jaarbasis. Het is een kwestie van rekenen maar ik kan me zo voorstellen dat je op deze manier geld bespaart wanneer je veel met het OV reist. Je zou het zo een klein jaartje kunnen uitzingen.
Net zoals de zondag bij boekenweek dat je met het boekeweek geschenk gratis kan reizen, elke dag een bepaald product geconsumeerd hebben en je mag weer gratis met de NS mee.quote:Op dinsdag 19 december 2006 17:37 schreef Seneca het volgende:
[..]
Dus eigenlijk kunnen we reizen met de trein wel helemaal gratis maken. De trein rijdt immers toch wel, nietwaar?
Je trekt het te ver door.quote:Op dinsdag 19 december 2006 17:37 schreef Seneca het volgende:
Dus eigenlijk kunnen we reizen met de trein wel helemaal gratis maken. De trein rijdt immers toch wel, nietwaar?
Zou niet echt eerlijk zijn als een SPW'er op MBO-niveau wel een strafblad zou krijgen door bijvoorbeeld een taakstraf en TS niet omdat hij toevallig WO Rechten heeft gevolgd.quote:Op woensdag 20 december 2006 00:41 schreef kreischer2000 het volgende:
Wat een moraalridders hier zeg niet normaal. Hij zegt toch dat hij er spijt van heeft en dat het dom was, TS heeft zijn lesje al wel geleerd. Straks krijgt hij wel een strafblad en heeft hij x jaar voor niets gestudeerd (rechten neem ik aan?), dat is toch buiten proportioneel voor zo'n licht vergrijp als dit?
Inderdaad. Je zou zelfs kunnen zeggen dat hij extra bestraft moet worden: hij gaat immers een voorbeeldfunctie bekleden (nu waarschijnlijk niet meerquote:Op woensdag 20 december 2006 00:45 schreef its_me_ het volgende:
Indd.
In het geval dat de TS rechten heeft gestudeerd, dan moet hij hier natuurlijk alles vanaf weten en dan weet hij ook dat dit gewoon niet kan. Als hij zich nu al met fraude bezig houdt, wat brengt dat wel niet voor de toekomst dan?
Ik rij met mijn dronken kop over een moeder met zo'n dubbele kinderwagen. God (of ieder willekeurig opperwezen) zij dank is alleen de kinderwagen stuk, zijn de kinderen en de moeder op magische wijze ongedeerd.quote:Op woensdag 20 december 2006 00:41 schreef kreischer2000 het volgende:
Wat een moraalridders hier zeg niet normaal. Hij zegt toch dat hij er spijt van heeft en dat het dom was, TS heeft zijn lesje al wel geleerd. Straks krijgt hij wel een strafblad en heeft hij x jaar voor niets gestudeerd (rechten neem ik aan?), dat is toch buiten proportioneel voor zo'n licht vergrijp als dit?
Ik hoop voor je dat het met een sisser afloopt en dat je met een boete ermee vanaf komt.
Jij houdt ons wel op de hoogte?quote:Op woensdag 20 december 2006 10:31 schreef Fixers het volgende:
Ik heb maar even een mailtje gestuurd naar de IBG met de vraag of ze wat info kunnen verschaffen over de straffen en sancties die op deze fraude staan.
Nou, ik vind het wel wenselijk dat rechters wel een goed normsbesef hebben en niet dit soort dingen op hun kerfstok hebben staan. En ook dat rechters vooruit kunnen denken en niet dat ze denken dat als iemand er spijt van heeft, het goed genoeg is....quote:Op woensdag 20 december 2006 00:41 schreef kreischer2000 het volgende:Straks krijgt hij wel een strafblad en heeft hij x jaar voor niets gestudeerd (rechten neem ik aan?), dat is toch buiten proportioneel voor zo'n licht vergrijp als dit?
Hoeveel is een geldboete van de vijfde categorie?quote:Op woensdag 20 december 2006 10:36 schreef sjimz het volgende:
"..wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie."
Dan gaan we naar deze toequote:Op woensdag 20 december 2006 14:54 schreef Zweefvliegje het volgende:
[..]
Hoeveel is een geldboete van de vijfde categorie?
En zal deze wel van toepassing zijn? Het gaat toch in eerste instantie om een valse aangifte?
ja zwart rijden staat gelijk aan iemand bijna dood rijdenquote:Op woensdag 20 december 2006 10:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik rij met mijn dronken kop over een moeder met zo'n dubbele kinderwagen. God (of ieder willekeurig opperwezen) zij dank is alleen de kinderwagen stuk, zijn de kinderen en de moeder op magische wijze ongedeerd.
OK, sorry, ik heb spijt, ik zal het niet meer doen.
Zaak afgedaan?
Afgaande op Artikel 232 van het WB Strafrecht, wat Sjimz zo vriendelijk heeft gepost hier, vinden wij 'moraalridders' dat niet alleen, maar is het gewoon een feit dat dergelijke fraude een strafblad oplevert.quote:Op woensdag 20 december 2006 17:59 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
ja zwart rijden staat gelijk aan iemand bijna dood rijden![]()
Tuurlijk is het fout wat hij gedaan heeft en daar dient hij dan ook voor beboet te worden, ik praat zijn actie niet goed. Maar al die moraalridders hier die lopen te schreeuwen dat hij maar een strafblad moet krijgen overdrijven en daar erger ik me mateloos aan.
Nope, vergelijking is zo krom als het maar zijn kan.quote:Op woensdag 20 december 2006 17:59 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Ik zou er geen traan om laten als ie een strafblad zou krijgen, maar ik zou 't 'm niet proberen aan te smeren. Ik erger me mateloos aan mensen die vinden dat dit moet mogen omdat wel meer mensen het doen. Soit.quote:Tuurlijk is het fout wat hij gedaan heeft en daar dient hij dan ook voor beboet te worden, ik praat zijn actie niet goed. Maar al die moraalridders hier die lopen te schreeuwen dat hij maar een strafblad moet krijgen overdrijven en daar erger ik me mateloos aan.
Bij de RET 35 euries plus het maximum-tarief van de (al dan niet fictieve) rit.quote:Op woensdag 20 december 2006 19:50 schreef Nembrionic het volgende:
Boete zwartrijden is toch 35 of 65?
Sowieso zie ik niet in waarom een strafblad een studie waardeloos zou maken. Met de meeste studies zijn genoeg beroepen te doen die geen VOG vergen.quote:Op woensdag 20 december 2006 19:51 schreef Stereotomy het volgende:
Jongens, TS heeft niet gezegd dat hij rechten studeert, maar dat een strafblad "zijn studie waardeloos" zou maken! Omdat iedereen elkaar is gaan napraten lijkt het net alsof hij rechten studeert, maar dat heeft TS nooit gezegd.
Zo zie je maar hoe geruchten iedereen kan opjutten.
Ja, dat komt uit mijn koker, maar iedereen ziet de "quote:Op woensdag 20 december 2006 19:51 schreef Stereotomy het volgende:
Jongens, TS heeft niet gezegd dat hij rechten studeert, maar dat een strafblad "zijn studie waardeloos" zou maken! Omdat iedereen elkaar is gaan napraten lijkt het net alsof hij rechten studeert, maar dat heeft TS nooit gezegd.
Zo zie je maar hoe geruchten iedereen kan opjutten.
Dat strafblad dient hij ook niet te krijgen vanwege het zwartrijden, maar vanwege de valse aangifte... Is dat niet al 10x gezegd?quote:Op woensdag 20 december 2006 17:59 schreef kreischer2000 het volgende:
[..]
Tuurlijk is het fout wat hij gedaan heeft en daar dient hij dan ook voor beboet te worden, ik praat zijn actie niet goed. Maar al die moraalridders hier die lopen te schreeuwen dat hij maar een strafblad moet krijgen overdrijven en daar erger ik me mateloos aan.
Yup! En dat de meesten ermee weg komen wil niet zeggen dat jij er ook mee weg komt. Noch dat het dan goed is.quote:Op woensdag 20 december 2006 18:19 schreef Duvel het volgende: Ik erger me mateloos aan mensen die vinden dat dit moet mogen omdat wel meer mensen het doen.
Je hebt het topic niet gelezen he?quote:Op woensdag 20 december 2006 20:54 schreef Johnns het volgende:
Is het strafbaar om een valse aangifte te doen?
Ja, dat is strafbaar. Jaarlijks worden er duizenden valse aangiften gedaan bij de politie. Het doen van een valse aangifte is een misdrijf en wordt zwaar bestraft. Wanneer de politie er achter komt dat je gelogen hebt bij het doen van een aangifte riskeer je een gevangenistraf van maximaal 1 jaar.
Valse aangiften bezorgen de politie veel onnodig werk en kan daarbij heel vervelend zijn voor mensen die door een aangifte ten onrechte beschuldigd worden.
bron: vetverkeerd.nl
Morgen op het galgenveld buiten uw stad.quote:Op woensdag 20 december 2006 21:21 schreef Vincenski het volgende:
Ik denk dat TS ondertussen geexecuteerd is
Ik vind het helemaal niet zo'n licht vergrijp, al wordt er door veel studenten nogal laconiek over gedaan. Als je met de trein reist en geen kaartje koopt, is dat hetzelfde als wanneer je een winkel ingaat en spullen steelt. Kennelijk voelt dit soort diefstal anders, ik weet ook niet waarom. Hij heeft structureel geen kaartjes gekocht en bovendien een valse aangifte gedaan bij de politie. Dat noem ik niet niksquote:Op woensdag 20 december 2006 00:41 schreef kreischer2000 het volgende:
Of bij de NSquote:Op woensdag 20 december 2006 22:23 schreef Zweefvliegje het volgende:
Wie weet wil ie wel bij de politie
Mwah, ik noemde niet voor niets de NSquote:Op woensdag 20 december 2006 23:08 schreef LB06 het volgende:
Of cipier.
Anyway, that's not the point.
Het gaat hier alleen niet om een vervalste pas, maar een verlopen pas.... Wel een kleine nuance imo. Dat zou het ook strafbaar maken als je probeert te pinnen met een verlopen pinpasje. TS heeft niks vervalst, het is gewoon dezelfde kaart zoals deze door IBG is uitgegeven.quote:Op woensdag 20 december 2006 10:36 schreef sjimz het volgende:
Art. 232
1. Hij die opzettelijk een betaalpas, waardekaart, enige andere voor het publiek beschikbare kaart of een voor het publiek beschikbare drager van identiteitsgegevens bestemd voor het verrichten of verkrijgen van betalingen of andere prestaties langs geautomatiseerde weg, valselijk opmaakt of vervalst, met het oogmerk zichzelf of een ander te bevoordelen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes jaren of geldboete van de vijfde categorie.
2. Met dezelfde straf wordt gestraft hij die opzettelijk gebruik maakt van de valse of vervalste pas of kaart als ware deze echt en onvervalst, dan wel opzettelijk zodanige pas of kaart aflevert, voorhanden heeft, ontvangt, zich verschaft, vervoert, verkoopt of overdraagt, terwijl hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat de pas of kaart bestemd is voor zodanig gebruik.
Goed, zie het dan zo: het gaat om het bewust reizen met een ongeldig vervoersbewijs.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
[..]
Het gaat hier alleen niet om een vervalste pas, maar een verlopen pas.... Wel een kleine nuance imo.
Geen goed vergelijk, want met een verlopen PIN-pas kun je niet pinnen. Als dat wel mogelijk zou zijn, zou het wel vergelijkbaar zijn, want normaal moet je betalen voor het gebruik van een pas. Als je dat weet te omzeilen is het net zo goed diefstal. Niet van goederen, maar van een dienst.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
Dat zou het ook strafbaar maken als je probeert te pinnen met een verlopen pinpasje.
Fout. Je moet de OV-kaart inleveren. Hij is eigendom van de IB Groep.quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
IBG heeft er volgens mij niks meer mee te maken, omdat je al geen stufi/ov-kaart meer kreeg en je hen niet hebt benadeeld. De kaart die je gebruikte bestond ook eigenlijk niet meer.
De IB Groep blijft er weldegelijk bij betrokken, want volgens eigen regelement:quote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
IBG heeft er volgens mij niks meer mee te maken, omdat je al geen stufi/ov-kaart meer kreeg en je hen niet hebt benadeeld. De kaart die je gebruikte bestond ook eigenlijk niet meer.
Dus kan de IB Groep alsnog achteraf dat geld eisen. De kaart bleek immers helemaal niet "verloren" of "gestolen", maar nog steeds in gebruik!quote:Toch niet studeren en de kaart al afgehaald?
Stel je hebt de kaart afgehaald vóór je recht op studiefinanciering ingaat en je besluit alsnog niet te gaan studeren. Lever je kaart dan in vóór de eerste dag van de maand dat je studiefinanciering zou ingaan. Doe je dit niet, dan kost dat ¤ 68,- per halve maand dat je de kaart in bezit hebt.
Het is geen geldige pas meer dus een pas die vals isquote:Op donderdag 21 december 2006 14:01 schreef Palomar het volgende:
[..]
Het gaat hier alleen niet om een vervalste pas, maar een verlopen pas.... Wel een kleine nuance imo. Dat zou het ook strafbaar maken als je probeert te pinnen met een verlopen pinpasje. TS heeft niks vervalst, het is gewoon dezelfde kaart zoals deze door IBG is uitgegeven.
Hij is voor het laatst gespot in guantanamo bayquote:Op donderdag 21 december 2006 16:23 schreef NiGeLaToR het volgende:
Ts is alleen even foetsie?
Reizen met een valse OV-jaarkaart is zwart reizen. De gedupeerden zijn dus de openbaar vervoerders die inkomsten mis lopen. Ze ontvangen namelijk geen geld (meer) van het Rijk voor een OV-jaarkaart en ook geen geld van de reiziger voor een kaartje. Het treft 'de burger' pas als de NS besluit haar tarieven te verhogen als gevolg van misgelopen inkomsten.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 21 december 2006 00:08 schreef __Saviour__ het volgende:
Hier een lotgenoot. Haalde perfecte cijfers en hem stond een glansrijke carriere te wachten. Totdat hij fraude pleegde met z'n OV-kaart:
[afbeelding]
Nee, in klinkende euro's. Echter, als jij een OV-jaarkaart voor het jaar 2006 krijgt terwijl je in juli 2006 bent afgestudeerd en je schrijft je netjes uit en tegelijkertijd doe je aangifte van vermissing van je OV dan zal de IB-groep tegen de NS zeggen van: Deze student heeft een half jaar gebruik gemaakt van zijn OV. Wij betalen jullie voor een half jaar OV-gebruik van deze student. Het tweede half jaar waarin jij fraudeert met je OV-kaart krijgt de NS niet vergoed, niet door de IB-groep en niet door het feit dat je eigenlijk een treinkaartje zou moeten kopen zoals het een fatsoenlijk mens betaamt.quote:Op donderdag 21 december 2006 17:13 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Owhja, en 'het Rijk' betaalt de OV-aanbieders in koekjes?
Eindelijk iemand die het snapt.quote:Op donderdag 21 december 2006 17:09 schreef Bismarck het volgende:
[..]
Reizen met een valse OV-jaarkaart is zwart reizen. De gedupeerden zijn dus de openbaar vervoerders die inkomsten mis lopen. Ze ontvangen namelijk geen geld (meer) van het Rijk voor een OV-jaarkaart en ook geen geld van de reiziger voor een kaartje. Het treft 'de burger' pas als de NS besluit haar tarieven te verhogen als gevolg van misgelopen inkomsten.
Nou nee. De OV jaarkaart was als gestolen opgegeven en TS had geen recht op een nieuwe. Dit betekent dus dat de staat er niet meer aan mee betaalde, aangezien de betreffende OV naar men dacht uit de roulatie was.quote:Op zaterdag 16 december 2006 23:55 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 21 december 2006 16:22 schreef LadyXochi het volgende:
TS kan dus verwachten:¤ 68,- per halve maand aan de IB Groep, omdat hij zijn kaart niet heeft ingeleverd, ¤ ??,- boete voor zwartrijden ?? voor valse aangifte
Zeg vriend, heb jij enig idee wie er grootaandeelhouder is van het gros van alle openbaar vervoersdiensten?quote:Op donderdag 21 december 2006 22:55 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nou nee. De OV jaarkaart was als gestolen opgegeven en TS had geen recht op een nieuwe. Dit betekent dus dat de staat er niet meer aan mee betaalde, aangezien de betreffende OV naar men dacht uit de roulatie was.
TS heeft alleen de OV-maatschappijen getild, niet de staat, dus ook jou niet (behalve dan met eventuele zwartrijders kosten doorberekend in de vervoersprijs, tenminste ALS jij gebruikt maakt van het OV..
-edit-
Oh enkelen waren mij al voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |