abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44459338
Waarom zijn er eigenlijk huur- en zorgtoeslagen (of subsidies)? Welke idioot verzint zo iets? Omdat het eerste levensbehoeftes zijn? Waarom dan geen energietoeslag of een eet- en drink-toeslag?

Het is absurd dat er zulke toeslagen zijn, want de belastingbetaler betaald deze toeslagen zelf al. Helemaal raar is dat de toeslagen de geleden kosten helemaal niet dekken. Schaf die onzin af en verlaag de belastingen, dan is het net zo betaalbaar als met toeslagen (eigenlijk betaalbaarder omdat het bureaucratie scheelt).

-- edit: voorbeeld:

Stel je hebt AOW: 1000 euri in de maand. Daar krijg je 40 euri zorgtoeslag op. Totaal inkomen: 1040 euro!
Maar stel dat je die achterlijke zorgtoeslag afschaft en de AOW gewoon met 40 euri verhoogd: Totaal inkomen 1040 euri! Bovendien bepaar je nog wat euro's uit aan ambtenaren en dergelijke, dat kan dus de schatkist in, cq de AOW nog wat verhogen.

Voordeel: logischer, eerlijker, efficiënter, minder ambtenaren nodig, inkomensstijging!

[ Bericht 32% gewijzigd door pberends op 15-12-2006 16:57:46 ]
pi_44459368
omdat zorg en huur nu eenmaal vaak onbetaalbaar zijn wanneer je niet meer dan 2x modaal krijgt
pi_44459445
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 15:44 schreef Roellie80 het volgende:
omdat zorg en huur nu eenmaal vaak onbetaalbaar zijn wanneer je niet meer dan 2x modaal krijgt
Onbetaalbaar omdat de belastingen kunstmatig hoger zijn om die toeslagen te betalen? Er bestaat ook nog zoiets als belastingschijven, dan verlaag je de laagste toch gewoon?
  vrijdag 15 december 2006 @ 15:53:25 #4
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_44459651
Het zal wel te maken hebben met privacy om het zo via de belatingsdienst uit te laten keren ipv dat al die zorgverzekeraars of verhuurders de premie laten aan passen aan het inkomen.
Geen idee hoor waarom, ik ontvang iig geen zorgtoeslag.
  vrijdag 15 december 2006 @ 15:54:25 #5
46464 Flumina
Lekker ruig heien!
pi_44459688
Ik krijg huurtoeslag maar ik betaal geen belasting, hoor.
we hebben een reëel probleem, dus we zoeken naar reële oplossingen
in dit specifieke geval maken twee helften één
pi_44459751
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 15:44 schreef Roellie80 het volgende:
Dus jij denkt dat het grootste gedeelte van NL toeslagen krijgt?
pi_44459787
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 15:56 schreef bad_my84 het volgende:

[..]

Dus jij denkt dat het grootste gedeelte van NL toeslagen krijgt?
ik denk dat er toch best veel mensen huur en/of zorg toeslag krijgen..

toch?
pi_44459843
Ja dat snap ik ook niet.

Nu betaalt iedereen 1000 euro voor de zorg, maar de lagere inkomens krijgen daar weer 600 euro van terug. Waarom laten we dan niet de lagere inkomens gewoon 400 euro betalen? Hetzelfde geldt voor de hra, waarom niet (ff simpel gezegd) afschaffen en de belastingen met 11 miljard verlagen?

(De bedragen heb ik trouwens uit mn duim gezogen)
We are born crying, live complaining, and die disappointed.
pi_44459856
Zullen er wel redelijk wat zijn, maar echt niet als je een modaal inkomen hebt. Dan zou het wel heel ernstig zijn met de huur en zorg prijzen.
pi_44459896
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 15:57 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

ik denk dat er toch best veel mensen huur en/of zorg toeslag krijgen..

toch?
Ik denk dat je ruim voor modaal het overgrote deel van de toeslagen toch echt wel kan vergeten (en uiteraard nog lang niet genoeg verdient voor de HRA-"toeslag").
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_44459927
Dankzij die toeslagen kunnen de premies hoger zijn, en verdienen ze meer.
Je moet het zien als een verkapte subsidie voor enkele slarissen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_44460012
Zorgtoeslag afschaffen natuurlijk, en zorgpremie naar inkomen lijkt mij het eerlijkst he
Oh en gehandicapen of chronisch zieken wél een toeslag.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog vrijdag 15 december 2006 @ 16:16:58 #13
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_44460510
mooi is dat he, zo doen we dat in Nederland. Aan de ene kant die dingen zo duur laten worden dat we het aan de andere kant moeten compenseren. En zo houden we extra ambtenaren aan de gang
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_44461891
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 15:58 schreef _RaZoRBlaDe_ het volgende:
Ja dat snap ik ook niet.

Nu betaalt iedereen 1000 euro voor de zorg, maar de lagere inkomens krijgen daar weer 600 euro van terug. Waarom laten we dan niet de lagere inkomens gewoon 400 euro betalen? Hetzelfde geldt voor de hra, waarom niet (ff simpel gezegd) afschaffen en de belastingen met 11 miljard verlagen?

(De bedragen heb ik trouwens uit mn duim gezogen)
Hypotheekrenteaftrek hele dure sigaar uit eigen doos.

.

Ik kan alleen maar verzinnen dat die toeslagen er zijn om inkomensnivellering. Maar wat heeft dat voor nut als je al inkomensnivellering kunt doen met die belastingschijven??? Werkelijk absurd.
pi_44461968
Stel je hebt AOW: 1000 euri in de maand. Daar krijg je 40 euri zorgtoeslag op. Totaal inkomen: 1040 euro!
Maar stel dat je die achterlijke zorgtoeslag afschaft en de AOW gewoon met 40 euri verhoogd: Totaal inkomen 1040 euri! Bovendien bepaar je nog wat euro's uit aan ambtenaren en dergelijke, dat kan dus de schatkist in, cq de AOW nog wat verhogen.

Voordeel: logischer, eerlijker, efficiënter, minder ambtenaren nodig, inkomensstijging!
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:10:08 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_44462264
Geld innen van gemene rijke mensen.
Geld uitdelen aan aardige arme mensen.
Een heleboel ambtenaren aan het werk houden die denken dat ze Robin Hoodje spelen.

En zo is iedereen zo langzamerhand afhankelijk van de overheid die zich zo onmisbaar maakt; en daardoor haar macht steeds verder uitbreidt.

beetje chargeren maar het begint er wel op te lijken.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_44462286
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 17:10 schreef Hyperdude het volgende:
Geld innen van gemene rijke mensen.
Geld uitdelen aan aardige arme mensen.
Een heleboel ambtenaren aan het werk houden die denken dat ze Robin Hoodje spelen.

En zo is iedereen zo langzamerhand afhankelijk van de overheid die zich zo onmisbaar maakt; en daardoor haar macht steeds verder uitbreidt.
Robin Hood spelen kun je ook middels die belastingschijven. Daar heb je toeslagen totaal niet voor nodig.
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:11:56 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_44462307
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 17:11 schreef pberends het volgende:

[..]

Robin Hood spelen kun je ook middels die belastingschijven. Daar heb je toeslagen totaal niet voor nodig.
Precies. Maar dat voelt niet zo lekker als toeslagen "uitdelen".
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:31:06 #19
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_44462784
Het verlagen van de eerste schijf leidt ertoe dat ook mensen die meer verdienen eenzelfde "toeslag" zouden krijgen, daarom dus, denk ik.
pi_44462941
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 17:31 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Het verlagen van de eerste schijf leidt ertoe dat ook mensen die meer verdienen eenzelfde "toeslag" zouden krijgen, daarom dus, denk ik.

Volgens mij snap ik je niet helemaal, en snap jij het ook niet.
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:45:27 #21
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_44463180
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 16:57 schreef pberends het volgende:

Toeslagen worden gebruikt om specifieke groepen te kunnen bereiken. In jouw voorbeeld is het waarschijnlijk zo dat niet élke AOW-er 40 Euro zorgtoeslag krijg.
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:54:35 #22
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_44463425
Omdat het teveel moeite kost om een compleet nieuw systeem op te zetten waarin je alles goed regelt.

Even een analogie:
De Amerikaanse grondwet kan niet gewijzigd worden maar slechts ge-amendeerd.
Dus heb je een artikel die regelt wie mag stemmen, daarop een amendement die voormalige slaven het kiesrecht geeft (amend. XV), een ander voor vrouwen (XIX), een amendement voor het verbieden van alcohol (XVIII) en eentje die dat weer intrekt (XXI). Wil je alcohol weer verbieden dan krijg je een amendement (zeg Y) die amendement XXI intrekt waardoor XVIII weer van kracht wordt. Wil je het weer vrijgeven dan krijg je een amendement die amendement Y intrekt waardoor XXI weer van kracht wordt waardoor XVIII weer ongeldig is.

Je blijft dus continu dingen er aan vastplakken om iets te regelen, waarna je weer nieuwe regelingen moet treffen die je er weer bovenop moet plakken enz enz enz.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  vrijdag 15 december 2006 @ 17:57:36 #23
1316 PLAE@
Founded by fuckers
  vrijdag 15 december 2006 @ 18:57:51 #24
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_44464958
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 17:37 schreef pberends het volgende:

[..]

Volgens mij snap ik je niet helemaal, en snap jij het ook niet.
Jij stelt dat je beter de laagste schijf kan verlagen zodat mensen een bepaald bedrag gecompenseerd worden ipv de huidige toeslagen toch?

Het is alleen dat iedereen die daarboven zit ook in de eerste schijf betaalt, en je die dan dus ook "compenseert".
pi_44465059
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 18:57 schreef ExtraWaskracht het volgende:

[..]

Jij stelt dat je beter de laagste schijf kan verlagen zodat mensen een bepaald bedrag gecompenseerd worden ipv de huidige toeslagen toch?

Het is alleen dat iedereen die daarboven zit ook in de eerste schijf betaalt, en je die dan dus ook "compenseert".
Oh dat ja, maar das het kromme belastingstelsel . Dan moet je de eerste verlagen, en de 2e verhogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')