abonnement Unibet Coolblue
pi_44434315
quote:
Wetenschappers stellen dat er donderdagavond een geomagnetische storm op aarde afkomt. Deze storm, die na een vlam van de zon afkomt, kan gevolgen hebben voor communicatiesystemen en stroomvoorzieningen, en kan op veel plaatsen het Noorderlicht laten verschijnen op aarde.

"Er komt een erg sterke, serieuze geomagnetische storm aan", aldus Joe Kunches van het NOAA Space Environment Center. Radio-, televisie- en telefoonverbindingen, satellieten en elektriciteitsnetwerken kunnen uitvallen of permanente schade oplopen door deze geomagnetische storm. Kunches en zijn team stellen dat managers van dergelijke systemen een oogje op hun systemen moeten houden. De storm zal donderdagnacht op veel plaatsen het Noorderlicht laten zien, zelfs in de Verenigde Staten en misschien in Nederland. Een dergelijke storm is ook niet gezond voor mensen in ruimtestations en mensen die hoog in de lucht vliegen.

Na de zonnevlam stuurde de zon in enkele minuten straling naar de aarde toe. In dit geval behoren daar ook 'coronal mass ejections' bij: wolken van kleine geladen deeltjes die in twee dagen bij de aarde aankomen. Donderdagavond zullen deze deeltjes aankomen. Gelukkig heeft de aarde een bescherming: het magnetisch veld van de aarde. Wanneer de deeltjes met de aarde botsen, gaat de lucht fraai oplichten: het Noorderlicht. Hoe dichter bij de Noordpool of de Zuidpool, hoe beter het te zien is. De magnetische straling van deze storm is niet helemaal bekend. Als deze zich op een bepaalde manier opstelt tegenover het magnetische veld van de aarde, dan zal de storm indringen tot onze atmosfeer. Dat zal grote invloed hebben op bepaalde communicatie- en elektriciteitssystemen op aarde. Als de opstelling anders is, zal het minder invloed hebben op de aarde.

"De wetenschap van dit allemaal is een grijs gebied", stelt Kunches. Maar hij denkt dat de invloed op de aarde mee zal vallen. "Wanneer de schokgolf komt, verwachten we geen grote stralingsproblemen", concludeert hij geruststellend. Astronauten van het internationale ruimtestation ISS hebben desondanks wel een beschermde ruimte ingericht voor hun astronauten.

pi_44434356
Interessant.
  donderdag 14 december 2006 @ 19:25:46 #3
152954 Mokz
De man met de snor.
pi_44434365
Waarom in TRU? En wat wil je met dit artikel?
pi_44434375
bron?
#geen
pi_44434385
Wow vet TRU man, natuurverschijnselen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_44434451
quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:26 schreef -skippybal- het volgende:
Wow vet TRU man, natuurverschijnselen
Ja, he.
  donderdag 14 december 2006 @ 19:32:30 #7
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_44434611
www.spaceweather.com is de site voor dit soort dingen!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_44434676
Wanneer zijn we dan de lul?
  donderdag 14 december 2006 @ 19:35:29 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_44434698
Duidelijk weer een complot van buitenaardse krachten om ons uit te roeien!
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_44434752
Spannend !!!!!
Wiesdebaas ..
  donderdag 14 december 2006 @ 19:44:16 #11
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_44435006
ehm

wfl dus

niets geheimzinnigs hieraan

dit is wetenschap, geen bladieblageestjesgebeuren
Huilen dan.
pi_44435175
Wat moet ik hier nou van geloven?? In de reguliere nieuwsberichten lees en hoor ik hier niks over ???
pi_44435418
Als je naar dat plaatje kijkt en je draait het een kwartslag links lijkt het gravitatie veld net een engel

tot zover mijn nuttige bijdrage
pi_44435529
Zou kut zijn als het nu eindelijk wel echt is.
pi_44435625
quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:48 schreef anna_39 het volgende:
Wat moet ik hier nou van geloven?? In de reguliere nieuwsberichten lees en hoor ik hier niks over ???
http://www.cnn.com/2006/TECH/space/12/13/solar.storm/index.html
http://www.spaceweather.com/

quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:44 schreef Isdatzo het volgende:
ehm

wfl dus

niets geheimzinnigs hieraan

dit is wetenschap, geen bladieblageestjesgebeuren
Tenzij je gelooft dat je als mens zijnde iets van deze straling gaat merken en/of je het niet meteen eens bent met het wetenschappelijke idee dat alle straling buiten de deur wordt gehouden door onze atmosfeer.
  donderdag 14 december 2006 @ 20:03:12 #16
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_44435705
Dit is normaal.....

eens in de 12 jaar is het alleen wat erger dan normaal......
lastig voor satalieten, astronauten enzo....en voor de Canadese stroom netwerken...die willen ook nog wel eens moeite hiermee hebben...verder Boeien
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
pi_44437929
tvp


de topictitel bracht me trouwens heel even in verwarring...
ik kreeg beelden van de emmer speelgoed van mijn zoontjes die rondvloog.geomag en magnetix (die magneet ballen /staafjes etc)
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_44438272
quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:25 schreef Mokz het volgende:
Waarom in TRU?
Daarom:
quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:48 schreef anna_39 het volgende:
Wat moet ik hier nou van geloven?? In de reguliere nieuwsberichten lees en hoor ik hier niks over ???
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
pi_44438332
Is dit nu al aan de gang? Mijn bovenbuurjongen klaagde net namelijk wel dat z'n Wi-Fi stoorde
  donderdag 14 december 2006 @ 22:11:10 #20
141414 NordicBlue
Iets met Noord en Blauw Zeker?
pi_44440168
tvp
  donderdag 14 december 2006 @ 22:21:48 #21
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_44440605
quote:
Op donderdag 14 december 2006 20:03 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
Dit is normaal.....

eens in de 12 jaar is het alleen wat erger dan normaal......
lastig voor satalieten, astronauten enzo....en voor de Canadese stroom netwerken...die willen ook nog wel eens moeite hiermee hebben...verder Boeien
Fout! Check je bronnen maar een goed.... Er zijn perioded van 12 jaar hogere zonne activiteit en 12 jaar lagere activiteit... Dit is trouwens nog niet een zo zeker aangezien ze nog maar een beperkt aantal jaren meten. (in tientallen uiteraard)
Solar flares en Coronal Mass Ejections kunnen vaker voorkomen, en deze veroorzaken dus storingen of in het gunstigste geval northern lights. (zoals ik ze veelal in Finland heb gezien )
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
  vrijdag 15 december 2006 @ 00:02:21 #22
123184 Stuiter_en_Co
In silence we service
pi_44444249
quote:
Op donderdag 14 december 2006 22:21 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Fout! Check je bronnen maar een goed.... Er zijn perioded van 12 jaar hogere zonne activiteit en 12 jaar lagere activiteit... Dit is trouwens nog niet een zo zeker aangezien ze nog maar een beperkt aantal jaren meten. (in tientallen uiteraard)
Solar flares en Coronal Mass Ejections kunnen vaker voorkomen, en deze veroorzaken dus storingen of in het gunstigste geval northern lights. (zoals ik ze veelal in Finland heb gezien )
I stand corrected....
mbt de cycles...de rest klopt hoop ik nou maar

maar nog is het niet boeiend...en eerder een wetenschappelijk onderwerp dan voor TRU.
The truth will set you free
In god we trust all others we monitor...
trust no one....
  vrijdag 15 december 2006 @ 00:05:40 #23
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_44444421
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 00:02 schreef Stuiter_en_Co het volgende:

[..]

I stand corrected....

maar nog is het niet boeiend...en eerder een wetenschappelijk onderwerp als TRU.
Nog een correctie; het is wel boeiend! Dit fenomeen veroorzaakt het noorderlicht, echt schitterend om te zien... Kippenvel!
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_44447234
quote:
Op donderdag 14 december 2006 19:48 schreef anna_39 het volgende:
Wat moet ik hier nou van geloven?? In de reguliere nieuwsberichten lees en hoor ik hier niks over ???
Dan is dat de reden dat het in TRU wordt gepost.
in a crowd you lose humanity
pi_44447442
Er is nu duidelijk ook aurora boven Nederland te zien.

Hier even nog een foto van van de zon: Latest SOHO picture

[ Bericht 33% gewijzigd door Pluto41 op 15-12-2006 09:24:35 ]
  vrijdag 15 december 2006 @ 08:38:41 #26
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_44447527
quote:
Op donderdag 14 december 2006 20:00 schreef The_Shining het volgende:

Tenzij je gelooft dat je als mens zijnde iets van deze straling gaat merken en/of je het niet meteen eens bent met het wetenschappelijke idee dat alle straling buiten de deur wordt gehouden door onze atmosfeer.
Maar al die gaten in de ozon laag dan?
Nietzsche: 'Because I am wise there are many things that I do not wish to know'
Mijn muziek lijstje - Wishlist
pi_44447736
quote:
Op vrijdag 15 december 2006 08:38 schreef Ashavan het volgende:

[..]

Maar al die gaten in de ozon laag dan?
Maakt niet uit, de straling wordt tegengehouden door het magnetisch veld.
In2008youwillbeawakened!In2009youwillbetransformed!In2010youwilltranscend.In2011youwillbeenlightened!In2012itwillbeover!
◄█▓▒░talon.punt.nl]░▒▓█►
  vrijdag 15 december 2006 @ 09:09:00 #28
158096 Ashavan
Ordo Discipli ars Vitae
pi_44447896
Ging je nu serieus in op die vraag? o.O
Nietzsche: 'Because I am wise there are many things that I do not wish to know'
Mijn muziek lijstje - Wishlist
pi_44447989
quote:
Op donderdag 14 december 2006 21:04 schreef Mirage het volgende:
tvp


de topictitel bracht me trouwens heel even in verwarring...
ik kreeg beelden van de emmer speelgoed van mijn zoontjes die rondvloog.geomag en magnetix (die magneet ballen /staafjes etc)
* vamperotica bukte ook al!
No farewell could be the last one.
If you long to meet again...
pi_44455397
I think I'm a banana tree
pi_44470849
't Is idd niet echt TRU ditte .

Wel mooi om weer eens het noorderlicht te zien. Da's dan wel weer magisch .
pi_44470940
Tijd voor een nieuwe zonnevlek... 930 staat op het punt om uit het zicht te draaien.
  zondag 17 december 2006 @ 15:42:54 #33
161974 starbliss
radio blackhole
pi_44509297
Volgens mij kan iedereen zo'n zonnevlek maken

blackhole radio wave!
  zondag 17 december 2006 @ 21:34:37 #34
162836 Normalneo
zion_gras_zon_lucht
pi_44520542
hier heb ik dus wel degelijk wat van gemerkt, mijn telefoon kreeg er een streepje bij! en nog wat andere zaken..zoals kat pleitte op donderavond en into the system zitten
De agents merkten op dat de zion maanframe hun tegenwerkte. Ze kregen via hun headphones door dat ze beter niet konden liegen over het koekje wat ze al hadden gehad bij de toekomst-oma. Ze wilden er graag nog eentje, maar ze is niet zo gek!
pi_44693311
December 23, 2006
NASA News

Evidence is mounting: the next solar cycle is going to be a big one.

Below:An erupting solar prominence photographed by the Solar and Heliospheric Observatory (SOHO).


Solar cycle 24, due to peak in 2010 or 2011 "looks like its going to be one of the most intense cycles since record-keeping began almost 400 years ago," says solar physicist David Hathaway of the Marshall Space Flight Center. He and colleague Robert Wilson presented this conclusion last week at the American Geophysical Union meeting in San Francisco.

Their forecast is based on historical records of geomagnetic storms.

Hathaway explains: "When a gust of solar wind hits Earth's magnetic field, the impact causes the magnetic field to shake. If it shakes hard enough, we call it a geomagnetic storm." In the extreme, these storms cause power outages and make compass needles swing in the wrong direction. Auroras are a beautiful side-effect.

Hathaway and Wilson looked at records of geomagnetic activity stretching back almost 150 years and noticed something useful:. "The amount of geomagnetic activity now tells us what the solar cycle is going to be like 6 to 8 years in the future," says Hathaway. A picture is worth a thousand words:


Above: Peaks in geomagnetic activity (red) foretell solar maxima (black) more than six years in advance

In the plot, above, black curves are solar cycles; the amplitude is the sunspot number. Red curves are geomagnetic indices, specifically the Inter-hour Variability Index or IHV. "These indices are derived from magnetometer data recorded at two points on opposite sides of Earth: one in England and another in Australia. IHV data have been taken every day since 1868," says Hathaway.

Cross correlating sunspot number vs. IHV, they found that the IHV predicts the amplitude of the solar cycle 6-plus years in advance with a 94% correlation coefficient.

"We don't know why this works," says Hathaway. The underlying physics is a mystery. "But it does work."

see captionAccording to their analysis, the next Solar Maximum should peak around 2010 with a sunspot number of 160 plus or minus 25. This would make it one of the strongest solar cycles of the past fifty years—which is to say, one of the strongest in recorded history.

Below: Hathaway and Wilson's prediction for the amplitude of Solar Cycle 24



Astronomers have been counting sunspots since the days of Galileo, watching solar activity rise and fall every 11 years. Curiously, four of the five biggest cycles on record have come in the past 50 years. "Cycle 24 should fit right into that pattern," says Hathaway.

These results are just the latest signs pointing to a big Cycle 24. Most compelling of all, believes Hathaway, is the work of Mausumi Dikpati and colleagues at the National Center for Atmospheric Research (NCAR) in Boulder, Colorado. "They have combined observations of the sun’s 'Great Conveyor Belt' with a sophisticated computer model of the sun’s inner dynamo to produce a physics-based prediction of the next solar cycle." In short, it's going to be intense. Details may be found in the Science@NASA story Solar Storm Warning.

"It all hangs together," says Hathaway. Stay tuned for solar activity

http://science.nasa.gov/h(...)cle24.htm?list158316
  Moderator maandag 19 februari 2007 @ 09:14:23 #36
8781 crew  Frutsel
pi_46450069
Satellieten THEMIS-missie succesvol gelanceerd

Een vijftal satellieten is gisterochtend succesvol gelanceerd vanaf Cape Canaveral in Florida. Om 0:01 uur Nederlandse tijd steeg een Delta 2 raket op met vijf satellieten aan boord. Deze satellieten gaan elektromagnetische stormen onderzoeken, de donkere kant van het fenomeen dat poollicht op aarde veroorzaakt.

De 200 miljoen dollar kostende missie hoopt wetenschappers te helpen om in de toekomst beter te voorspellen wanneer gevaarlijke zonnestormen arriveren. Deze zonnestormen leggen satellieten plat, waardoor navigatie moeilijker gaat op aarde. Zware zonnestormen maken radiocontact vaak onmogelijk.

Zonnestormen hebben niet alleen maar negatieve kanten, want ze hebben een bepaald effect op de aardse atmosfeer. Dit zien wij nabij de poolkappen als noorderlicht of poollicht. De elektrisch geladen deeltjes hebben een werking op het magnetische veld van onze planeet, waardoor prachtige kleurpatronen ontstaan aan de nachthemel. Hier in Nederland is noorderlicht slechts zelden zichtbaar. De laatste keer dat noorderlicht echt goed zichtbaar was, was in oktober 2003.

De missienaam THEMIS staat voor 'Time History of Events and Macroscale Interactions during Substorms'.
pi_46455504
quote:
Op donderdag 14 december 2006 22:21 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Fout! Check je bronnen maar een goed.... Er zijn perioded van 12 jaar hogere zonne activiteit en 12 jaar lagere activiteit... Dit is trouwens nog niet een zo zeker aangezien ze nog maar een beperkt aantal jaren meten. (in tientallen uiteraard)
Solar flares en Coronal Mass Ejections kunnen vaker voorkomen, en deze veroorzaken dus storingen of in het gunstigste geval northern lights. (zoals ik ze veelal in Finland heb gezien )
Volgens mij stond hier laatst ook een stuk over in de krant "de pers". Wel interessant.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 19 februari 2007 @ 14:13:56 #38
167723 sanni
Acima de seu
pi_46456729
oeheee... dus als ik de TS moet geloven dat kan ik straks niet meer FOK!ken,
sms'n,bellen oid en valt ook nog de stroom bij mij uit?
  maandag 19 februari 2007 @ 16:59:25 #39
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_46528748
Ondanks dat de zon momenteel dicht bij het minimum van haar elfjarige cyclus zit, toont de ster aan dat zij nog steeds zeer actief is. De Ulysses-ruimtesonde heeft namelijk ontdekt dat de zon momenteel nog steeds in staat is om verrassende zonnevlammen te produceren.



In december waren namelijk verschillende uitbarstingen op de zon zichtbaar. Deze uitbarstingen leidden uiteindelijk tot hevige zonnestormen, bestaande uit elektrisch geladen deeltjes. Deze zonnestormen zijn gevaarlijk voor kunstmatige satellieten en ruimtesondes.

Vreemd genoeg merkte de Ulysses-ruimtesonde ook een stijging in elektrisch geladen deeltjes op. Waarom dit eigenaardig is? De ruimtesonde bevindt zich op een grote afstand onder de zon, waardoor een stijging in straling moeilijk te detecteren is. Daarnaast hoort de zon alles behalve actief te zijn, omdat we momenteel dicht bij het minimum van de elfjarige cyclus van de zon zitten. Pas over vijf jaar bereikt de zon weer haar maximum.

"De elektrisch geladen deeltjes waren er ook in 2000 en 2001," vertelt Richard Marsden, projectwetenschapper van Ulysses. "We hadden niet verwacht deze deeltjes tijdens het minimum aan te treffen en al zeker niet bij de polen."

Er blijven slechts twee resterende vragen over, namelijk hoe de geladen deeltjes in de poolstreken van de zon verzeild zijn geraakt. Normaal zorgt het magnetische veld ervoor dat de deeltjes de polen niet kunnen bereiken. Daarnaast leek de noordpool altijd koeler dan de zuidpool, maar nu is dat niet meer zo. Heeft dat te maken met het magnetische veld van de zon, dat immers van plaats is verwisseld? Volgend jaar komen we het antwoord te weten als Ulysses over de noordpool van de zon vliegt.
pi_46528769
quote:
Op maandag 19 februari 2007 16:59 schreef Drugshond het volgende:
Deze file is ook wel de moeite waard om eens te downloaden.
Aparte film ,maar echt veel schokkende dingen zie je er helaas niet op,maar zeker wel eens leuk om dit zo te bekijken.
pi_46596699
Laatst heb ik ergens gelezen dat zonneuitbarstingen ook deels verantwoordelijk waren voor klimaatveranderingen op aarde, en dat zelfs verandering op aarde weer invloed konden uitoefenen op de zon, ik heb helaas geen bronnen meer.
  Moderator zaterdag 3 maart 2007 @ 14:42:50 #43
8781 crew  Frutsel
pi_46877195
Twin Nasa spacecraft have returned panoramic images that will help scientists to study solar explosions capable of causing havoc on Earth.
The Stereo orbiters, which are nearing their final positions, will study violent solar eruptions known as Coronal Mass Ejections (CMEs).

CMEs hurl energetic particles at Earth that can disrupt power grids and satellite communications.

Stereo will give scientists information they need to forecast "space weather".

The new panoramic views, which stretch from the Sun to the Earth, are created by combining images from a suite of telescopes onboard the two spacecraft. Their data will allow scientists to track "solar fronts".

"The new view from the Stereo spacecraft will greatly improve our ability to forecast the arrival time of severe space weather," said Dr Russell Howard, principal investigator of Stereo's Sun-Earth Connection Coronal and Heliospheric Investigation (Secchi).

"Previous imagery did not show the front of a solar disturbance as it travelled toward Earth, so we had to make estimates of when the storm would arrive. These estimates were uncertain by a day or so.

"With Stereo, we can track the front from the Sun all the way to Earth, and forecast its arrival within a couple hours."


Stereo's Extreme Ultraviolet Imager took this close up image of the Sun.

CMEs erupt when "loops" of solar material lifting off the Sun suddenly snap, throwing a high-temperature (hundreds of thousands of degrees) plasma into space.

The plasma is made up of electrons and ions of hydrogen and helium. A CME will typically contain a billion tonnes of matter and move away from the Sun at about 400km/s.

Much of the time, these outbursts are directed away from the Earth, but some inevitably come our way.

When they do, the particles, and the magnetic fields they carry, can have highly undesirable effects. They have been known to disrupt the radio communications of aircraft, and even "fry" satellite electronics.

The Stereo (Solar TErrestrial RElations Observatory) spacecraft were sent into space on 25 October 2006, and are currently moving into their prime observation positions.

One probe has been put just ahead of the Earth as it moves around the Sun; the other is stationed just behind. The separation between the orbiters allows them to construct 3D images of the Sun-Earth system.

Scientists will use the 3D images to study the structure of CME clouds and to see how they change as they move through space.

"Right now, we don't know where CMEs slow down, why they slow down, or what forces cause them to slow down," said Dr Howard.

"The new views from Stereo are like having a curtain lift from our eyes - they are extraordinarily instructive."

The UK has major interest in the mission, having built the camera detectors on all the imaging instruments. It also delivered a Heliospheric Imager (HI) for each platform. This instrument is used to follow the progress through space of a CME cloud by tracing its reflected light.

Dr Chris Davis, a member of the UK Stereo team from CCLRC's Rutherford Appleton Laboratory, said: "Every new image from Stereo provides us with further detail about the properties of CMEs forever, adding to our knowledge. It is exciting to think that the best images, providing a 3D view of the Sun, are yet to come."
  Moderator vrijdag 23 maart 2007 @ 08:27:35 #44
8781 crew  Frutsel
pi_47571091
Hinode onthult chaotische zon (Astrostart)

De rusteloze activiteit aan het chaotische oppervlak van de zon heeft de verbazing gewekt van de wetenschappers die verbonden zijn aan de Japanse ruimtetelescoop Hinode. Dit observatorium zal een even grote invloed hebben op ons begrip van de zon als wat de Hubble Space Telescope heeft betekend voor ons begrip van het universum als geheel.

Hinode is in september 2006 gelanceerd met als doel het bestuderen van het magnetisch veld van de zon in het algemeen, en het bepalen hoe de magnetische energie in de corona van de zon wordt vrijgegeven in het bijzonder. De missie kan nu al een succes genoemd worden, aangezien het vele theorieën met betrekking tot de zon heeft ontkracht.

Zo blijkt ondermeer dat de uitstoot van röntgenstralen heel anders is dan voorheen werd aangenomen. Daarnaast blijkt dat de chromosfeer, één van de 'lagen' van de zon, helemaal niet kalm en rustig is, zoals gedacht, maar juist een chaotisch geheel is. Hinode laat namelijk vele langwerpige, straalvormige structuren zien met diameters van 8000 tot 16.000 kilometer.

Tot slot heeft Hinode laten zien dat gigantische magnetische lussen aan het oppervlak van de zon neerslaan, alsof ze van uitputting instorten. Dit gedrag wordt door wetenschappers als 'onmogelijk' beschreven, maar de camera's van Hinode liegen niet. De wetenschappers krijgen bijna dagelijks opmerkelijke gegevens voor hun ogen, waarbij ze in koor “wat was dat in hemelsnaam?” roepen.

De wetenschappers weten nog niet wat ze van alle verrassingen moeten maken, maar ze zijn ervan overtuigd dat Hinode in de toekomst vele raadsels zal weten op te lossen. Tot die raadsel behoort het feit dat de temperatuur van de corona, de atmosfeer van de zon, veel hoger is dan de temperatuur aan het oppervlak van onze moederster. Wetenschappers vermoeden dat verweven magnetische lussen op de één of ander manier energie in de corona dumpen. Over het bestaan van dergelijke lussen is al lang gespeculeerd, maar met Hinode zijn ze duidelijk voor het eerst te zien.


Geladen deeltjes volgen de magnetische veldlijnen, die vrijwel verticaal vanuit een zonnevlek omhoog stijgen. Aan de rand van de zonnevlek buigen de magnetische velden om, om zo een verbinding te maken met gebieden die een tegenovergestelde lading hebben.


Lange filamenten strekken zich uit in de chromosfeer. Deze regio bevindt zich tussen het zichtbare oppervlak van de zon, de fotosfeer, en de buitenste corona.


Deze S-vormige magnetische lussen zijn in staat om grote hoeveelheden straling los te laten, waardoor satellieten rondom de aarde beschadigd kunnen raken.
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:00:17 #45
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_48169908
quote:
Sunspots reaching 1,000-year high

By Dr David Whitehouse
BBC News Online science editor



Sunspots are plentiful nowadays
A new analysis shows that the Sun is more active now than it has been at anytime in the previous 1,000 years.
Scientists based at the Institute for Astronomy in Zurich used ice cores from Greenland to construct a picture of our star's activity in the past.

They say that over the last century the number of sunspots rose at the same time that the Earth's climate became steadily warmer.

This trend is being amplified by gases from fossil fuel burning, they argue.

'Little Ice Age'

Sunspots have been monitored on the Sun since 1610, shortly after the invention of the telescope. They provide the longest-running direct measurement of our star's activity.

The variation in sunspot numbers has revealed the Sun's 11-year cycle of activity as well as other, longer-term changes.

In particular, it has been noted that between about 1645 and 1715, few sunspots were seen on the Sun's surface.

This period is called the Maunder Minimum after the English astronomer who studied it.


Ice cores record climate trends back beyond human measurements
It coincided with a spell of prolonged cold weather often referred to as the "Little Ice Age". Solar scientists strongly suspect there is a link between the two events - but the exact mechanism remains elusive.

Over the past few thousand years there is evidence of earlier Maunder-like coolings in the Earth's climate - indicated by tree-ring measurements that show slow growth due to prolonged cold.

In an attempt to determine what happened to sunspots during these other cold periods, Dr Sami Solanki and colleagues have looked at concentrations of a form, or isotope, of beryllium in ice cores from Greenland.

The isotope is created by cosmic rays - high-energy particles from the depths of the galaxy.

The flux of cosmic rays reaching the Earth's surface is modulated by the strength of the solar wind, the charged particles that stream away from the Sun's surface.

And since the strength of the solar wind varies over the sunspot cycle, the amount of beryllium in the ice at a time in the past can therefore be used to infer the state of the Sun and, roughly, the number of sunspots.

Latest warming

Dr Solanki is presenting a paper on the reconstruction of past solar activity at Cool Stars, Stellar Systems And The Sun, a conference in Hamburg, Germany.

He says that the reconstruction shows the Maunder Minimum and the other minima that are known in the past thousand years.

But the most striking feature, he says, is that looking at the past 1,150 years the Sun has never been as active as it has been during the past 60 years.

Over the past few hundred years, there has been a steady increase in the numbers of sunspots, a trend that has accelerated in the past century, just at the time when the Earth has been getting warmer.

The data suggests that changing solar activity is influencing in some way the global climate causing the world to get warmer.

Over the past 20 years, however, the number of sunspots has remained roughly constant, yet the average temperature of the Earth has continued to increase.

This is put down to a human-produced greenhouse effect caused by the combustion of fossil fuels.

This latest analysis shows that the Sun has had a considerable indirect influence on the global climate in the past, causing the Earth to warm or chill, and that mankind is amplifying the Sun's latest attempt to warm the Earth.


http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3869753.stm

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:03:34 #46
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_48170008
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:00 schreef Kadesh het volgende:

[..]

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
Het hebben van een idee is een eerste stap. Daarna ga je zoeken naar wetenschappelijke bewijzen. En aangezien de zon al miljarden jaren oud is zou ik een onderzoek doen naar de laatste 100.000 jaar. En kijken of er dan sprake is van een trend.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_48170099
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:07:56 #48
41606 Misanthroopia
Consequences Schmonsequences!
pi_48170158
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:00 schreef Kadesh het volgende:

[..]

[afbeelding]

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3869753.stm

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
Het is enige, niet enigste. Zegt waarschijnlijk genoeg over je idee dat de zon de enige reden is voor de opwarming van de aarde. Want dat is natuurlijk onzin. In feite is er in de wetenschappelijke wereld al lang een concensus over het feit dat de mens verantwoordelijk is voor de snellere stijging van de wereldtemperatuur.

Check ook dit topic:

global warming - andere geluiden
"Do you like apples? I SAID: DO YOU LIKE APPLES?? HOW D'YA LIKE_THEM_APPLES!!"
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:09:51 #49
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_48170214
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:00 schreef Kadesh het volgende:

[..]

[afbeelding]

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3869753.stm

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
Ik heb deze theorie eerder gehoord en klinkt ook vrij plausibel. Gegeven het feit hoeveel CO2 de natuur uitstoot in vergelijking tot de mensheid, kunnen we alleen concluderen dat er meerdere factoren meespelen in de opwarming van de Aarde.
Zelf ben ik van mening dat de mens er maar voor een zeer klein deel voor verantwoordelijk is maar dat dit door de media wordt opgeblazen tot apocalyptische taferelen.

Tot slot: Er is niet EEN reden waarom de Aarde opwarmt, er spelen zoveel factoren mee in dit proces waarvan we nog maar een klein gedeelte begrijpen. Het idee dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming is niets anders dan arrogantie en bangmakerij. Tot ongeveer 1975 dacht men dat er een nieuwe ijstijd aan zat te komen...
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_48170266
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:07 schreef Misanthroopia het volgende:

[..]

Het is enige, niet enigste. Zegt waarschijnlijk genoeg over je idee dat de zon de enige reden is voor de opwarming van de aarde. Want dat is natuurlijk onzin. In feite is er in de wetenschappelijke wereld al lang een concensus over het feit dat de mens verantwoordelijk is voor de snellere stijging van de wereldtemperatuur.
niet zo vreemd als er tientallen miljarden per jaar heenvloeien, dan zou ik ook wel meedoen aan de hype

feit is dat op dit moment het hele zonnestelsel opwarmt vanwege de actievere zon.. hoe ga je dat aan co2 toeschrijven?
pi_48170299
Lees eens de Grillige Zon van Nigel Calder, uitgegeven via Natuur & Techniek over dit fenomeen.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:13:16 #52
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_48170311
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:12 schreef Lucille het volgende:
Lees eens de Grillige Zon van Nigel Calder, uitgegeven via Natuur & Techniek over dit fenomeen.
Linkje?
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:14:28 #53
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_48170362
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:07 schreef Misanthroopia het volgende:

[..]

Het is enige, niet enigste. Zegt waarschijnlijk genoeg over je idee dat de zon de enige reden is voor de opwarming van de aarde.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  dinsdag 10 april 2007 @ 11:21:02 #54
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_48170566
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:00 schreef Kadesh het volgende:

[..]

[afbeelding]

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3869753.stm

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
Als de zon uit zou gaan, zou het redelijk frisjes worden.

Dus het is bewezen dat de zon voor opwarming voor de aarde zorgt
pi_48170692
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:09 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Ik heb deze theorie eerder gehoord en klinkt ook vrij plausibel. Gegeven het feit hoeveel CO2 de natuur uitstoot in vergelijking tot de mensheid, kunnen we alleen concluderen dat er meerdere factoren meespelen in de opwarming van de Aarde.
Zelf ben ik van mening dat de mens er maar voor een zeer klein deel voor verantwoordelijk is maar dat dit door de media wordt opgeblazen tot apocalyptische taferelen.

Tot slot: Er is niet EEN reden waarom de Aarde opwarmt, er spelen zoveel factoren mee in dit proces waarvan we nog maar een klein gedeelte begrijpen. Het idee dat de mens verantwoordelijk is voor de opwarming is niets anders dan arrogantie en bangmakerij. Tot ongeveer 1975 dacht men dat er een nieuwe ijstijd aan zat te komen...
Die ijstijd zal echt wel weer een keer komen, volgens mij is de opwarming van de aarde niks anders dan hoe het al miljoenen jaren gaat, een soort van cyclus, wat wel zou kunnen is dat we met de uitstoot van CO2 die cyclus wat versnellen.
pi_48171130
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:13 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Linkje?
Ow, geen idee, ik heb het boek thuis in de boekenkast staan.

Zo te zien heet de Engelse uitgave The Manic Sun, uitgegeven door Pilkington Press.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_48171373
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_48171399
Het is echt ongelooflijk.. er is gewoonweg wetenschappelijke consensus dat de opwarming met extreem hoge kans voor verreweg het grootste gedeelte door de mens komt.

Het zijn media en politici die de conclusies zo proberen te draaien dat het voor hen uitkomt. Bijvoorbeeld zonnewarmte. Ongetwijfeld draagt dat bij aan de opwarming. Maar deze data is echt wel bekend bij klimatologen en meegenomen in hun modellen. Het zijn wetenschappers, dat is hun vak. Zo ook vulkaanuitbarstingen en wat al niet. Het blijkt gewoon uit die complete modellen dat de oorzaak van verreweg de meeste opwarming bij ons lijkt te liggen. De zon draagt dus relatief niet zoveel bij.

Eerst bouwen we een maatschappij op wetenschap die ons gigantisch veel ontwikkelingen heeft gebracht, maar als de voorspellingen minder zonnig zijn gaan we aan ze twijfelen en zelfs het wetenschappelijk gehalte aanvallen? Hoe opportunistisch.

Hoe moeiljk is het nou te accepteren dat onze industrieen en energiegebruik het klimaat veranderen? Omdat de gevolgen inhouden dat we waarschijnlijk anders (bescheidener) moeten gaan leven, moet de oorzaak wel fout zijn?
pi_48171522
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Dat beide een bijdrage leveren. Aleen kan je aan het natuurlijke verschijnsel weinig doen, aan de bijdrage van de mens wel.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  Moderator dinsdag 10 april 2007 @ 14:40:24 #60
8781 crew  Frutsel
pi_48177200
Nog wat aanvullende zaakjes omtrent de zon..

Geomagnetische stormen en Zonnevlammen
pi_48177843
ja maar duizend jaar geleden wisten ze dit toch nog niet
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_48184620
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:48 schreef sangdrax het volgende:
Het is echt ongelooflijk.. er is gewoonweg wetenschappelijke consensus dat de opwarming met extreem hoge kans voor verreweg het grootste gedeelte door de mens komt.

Het zijn media en politici die de conclusies zo proberen te draaien dat het voor hen uitkomt. Bijvoorbeeld zonnewarmte. Ongetwijfeld draagt dat bij aan de opwarming. Maar deze data is echt wel bekend bij klimatologen en meegenomen in hun modellen. Het zijn wetenschappers, dat is hun vak. Zo ook vulkaanuitbarstingen en wat al niet. Het blijkt gewoon uit die complete modellen dat de oorzaak van verreweg de meeste opwarming bij ons lijkt te liggen. De zon draagt dus relatief niet zoveel bij.

Eerst bouwen we een maatschappij op wetenschap die ons gigantisch veel ontwikkelingen heeft gebracht, maar als de voorspellingen minder zonnig zijn gaan we aan ze twijfelen en zelfs het wetenschappelijk gehalte aanvallen? Hoe opportunistisch.

Hoe moeiljk is het nou te accepteren dat onze industrieen en energiegebruik het klimaat veranderen? Omdat de gevolgen inhouden dat we waarschijnlijk anders (bescheidener) moeten gaan leven, moet de oorzaak wel fout zijn?
Je kunt voor elk denkbaar standpunt wetenschappers vinden die het onderschrijven, zolang je maar geld op tafel legt. Zo zullen wetenschappers die door de olie-industrie betaald worden zeggen dat co2 geen invloed heeft, en wetenschappers die door de overheid of milieuclubs betaald worden zullen zeggen dat het wel invloed heeft. Dat er een concensus is, is onzin, dat probeert de laatstgenoemde groep je wijs te maken. Ik heb al van oneindig veel wetenschappers andere geluiden gehoord.

En inmiddels begint het standpunt van de global warming gelovigen af te brokkelen, zo heeft Al Gore al toegegeven gelogen te hebben in zijn docu, zo is de temperatuur sinds 1998 niet meer aan het stijgen, en zo blijkt dat dat andere planeten ook last hebben van klimaatverandering.

Computermodellen zijn leuk, maar de uitkomsten zijn net zo betrouwbaar als de veronderstellingen die erin gaan. In de twintigste eeuw hebben we een stuk of vijf soortgelijke doemscenario's gehad en geen enkele is uitgekomen, en inmiddels lijkt dit de volgende te worden.
pi_48189845
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:00 schreef Kadesh het volgende:

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
Uit je eigen artikel:
quote:
Over the past 20 years, however, the number of sunspots has remained roughly constant, yet the average temperature of the Earth has continued to increase.

This is put down to a human-produced greenhouse effect caused by the combustion of fossil fuels.

This latest analysis shows that the Sun has had a considerable indirect influence on the global climate in the past, causing the Earth to warm or chill, and that mankind is amplifying the Sun's latest attempt to warm the Earth.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48190323
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 18:05 schreef Schepseltje het volgende:
Zo zullen wetenschappers die door de olie-industrie betaald worden zeggen dat co2 geen invloed heeft, en wetenschappers die door de overheid of milieuclubs betaald worden zullen zeggen dat het wel invloed heeft.
Waarom zouden wetenschappers die door de overheid betaald worden om het fenomeen van klimaatverandering liegen over de oorzaken?
quote:
zo is de temperatuur sinds 1998 niet meer aan het stijgen,
Nee hoor, de trend is sinds 1998 nog steeds stijgend. Waar je dat soort kwats vandaan haalt is me een raadsel.
quote:
en zo blijkt dat dat andere planeten ook last hebben van klimaatverandering.
Als er ergens ooit een gebrek aan bewijs voor was is het bovenstaande bewering wel. We weten nagenoeg niets van klimaat op andere planeten. Alleen dat het er heel anders werkt dan op aarde.
quote:
Computermodellen zijn leuk, maar de uitkomsten zijn net zo betrouwbaar als de veronderstellingen die erin gaan.
De klimaatmodellen zijn uitstekend in staat om kloppende reconstructies van het verleden te geven. De onzekerheid zit hem vooral in het feit dat het moeilijk te voorspellen is hoeveel broeikasgassen we de komende jaren uit gaan stoten, niet in foute veronderstellingen in de modellen.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48191347
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:09 schreef Ps2K het volgende:
Gegeven het feit hoeveel CO2 de natuur uitstoot in vergelijking tot de mensheid, kunnen we alleen concluderen dat er meerdere factoren meespelen in de opwarming van de Aarde.
Je maakt de denkfout niet te kijken naar hoeveel de natuur aan CO2 opneemt. De natuur produceert tientallen malen meer CO2 dan de mens. Tot zover klopt het, alleen moet je van de natuurlijke uitstoot ook de natuurlijke opname aftrekken om tot de netto-bijdrage van de natuur van de co2 stijging te komen.

En dan blijkt dat die natuurlijke netto-bijdrage zelfs negatief is, maw: de natuur compenseert zelfs voor een gedeelte de menselijke uistoot. De stijging van het CO2 gehalte komt derhalve voor 100% op het conto van de mens.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48193758
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 20:37 schreef Grrrrrrrr het volgende:

Waarom zouden wetenschappers die door de overheid betaald worden om het fenomeen van klimaatverandering liegen over de oorzaken?
Omdat de overheid belang heeft bij een dergelijke doemscenario om hun macht te vergroten en belastingen te verhogen.
quote:
Nee hoor, de trend is sinds 1998 nog steeds stijgend. Waar je dat soort kwats vandaan haalt is me een raadsel.
Gemiddeld genomen niet, zo was vorige winter erg koud, -20,7 graden in flevoland, de koudste winter in moskou in vijftig jaar, in japan viel meer dan drie meter sneeuw, in de VS had je enorme sneeuwstormen in februari, enzovoort.
quote:
Als er ergens ooit een gebrek aan bewijs voor was is het bovenstaande bewering wel. We weten nagenoeg niets van klimaat op andere planeten. Alleen dat het er heel anders werkt dan op aarde.
http://news.nationalgeogr(...)28-mars-warming.html
quote:
De klimaatmodellen zijn uitstekend in staat om kloppende reconstructies van het verleden te geven. De onzekerheid zit hem vooral in het feit dat het moeilijk te voorspellen is hoeveel broeikasgassen we de komende jaren uit gaan stoten, niet in foute veronderstellingen in de modellen.
De laatste hockeystick theorie bleek aan alle kanten vervalst en ook in de nieuwe klimaatmodellen zitten veel fouten.
pi_48194028
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je maakt de denkfout niet te kijken naar hoeveel de natuur aan CO2 opneemt. De natuur produceert tientallen malen meer CO2 dan de mens. Tot zover klopt het, alleen moet je van de natuurlijke uitstoot ook de natuurlijke opname aftrekken om tot de netto-bijdrage van de natuur van de co2 stijging te komen.

En dan blijkt dat die natuurlijke netto-bijdrage zelfs negatief is, maw: de natuur compenseert zelfs voor een gedeelte de menselijke uistoot. De stijging van het CO2 gehalte komt derhalve voor 100% op het conto van de mens.
valt ook wel mee

pi_48199150
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:52 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

Omdat de overheid belang heeft bij een dergelijke doemscenario om hun macht te vergroten en belastingen te verhogen.
[..]
Dus het is één groot complot en CO2 is geen broeikasgas?
quote:
Gemiddeld genomen niet, zo was vorige winter erg koud, -20,7 graden in flevoland, de koudste winter in moskou in vijftig jaar, in japan viel meer dan drie meter sneeuw, in de VS had je enorme sneeuwstormen in februari, enzovoort.
Dude, je kan niet zomaar een paar gebeurtenissen er uit pikken en zeggen dat het afkoelt . De trend is sinds 1998 onverminderd stijgend.
quote:
Het is maar zeer de vraag of dat niet gewoon een regionaal verschijnsel is. Er is geen enkel bewijs voor dat het het teken is voor een globale opwarming. Laat staan dat het bewijs is voor de zeer zwakke theorie dat de zon verantwoordelijk is voor de recente opwarming van de aarde. Aangezien we op het moment minder warmte ontvangen van de zon dan in de grofweg laatste 30 jaar.

quote:
De laatste hockeystick theorie bleek aan alle kanten vervalst en ook in de nieuwe klimaatmodellen zitten veel fouten.
Welke studie is er precies vervalst volgens jou en kan je me even door verwijzen naar een bron daarvan?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48199469
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:11 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

niet zo vreemd als er tientallen miljarden per jaar heenvloeien, dan zou ik ook wel meedoen aan de hype

feit is dat op dit moment het hele zonnestelsel opwarmt vanwege de actievere zon.. hoe ga je dat aan co2 toeschrijven?
ook op andere planeten dan de aarde speelt niet alleen de zon die rol:

Stofstormen verwarmen Mars
Slinkende Mars-zuidpool verklaard
Ook op Mars verwarmt het klimaat en slinkt de poolkap. Daar spelen niet fossiele brandstoffen en broeikasgassen de hoofdrol, maar stof en wind, blijkt uit modelberekeningen aan de Mars-atmosfeer.
pi_48199474
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:56 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

valt ook wel mee

[afbeelding]
Valt niet mee. Als de natuur 100 eenheden co2 uitstoot en de mens 5 en de natuur neemt er vervolgens 102,5 op, dan is de netto-stijging 2,5, die volledig op conto van de mens komt. Die grafiek heb ik wel vaker gezien en maakt de fout daar geen rekening mee te houden. Bewust waarschijnlijk. Waar heb je 'm eigenlijk vandaan?
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48200153
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:52 schreef Schepseltje het volgende:
ook in de nieuwe klimaatmodellen zitten veel fouten.
Dat valt nogal mee zoals je kunt zien. En dit zijn dan de modellen en gegevens van 6 jaar geleden, de wetenschap is weer een stap verder ondertussen. Zoals ik al zei, de grootste onzekerheid zit hem in hoeveel broeikasgassen de mens uit gaat stoten (en hoelang de natuur nog blijft compenseren voor de helft van onze uitstoot).
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48200403
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:53 schreef Lucille het volgende:
Ik denk dat de waarheid ergens in het midden ligt. Dat beide een bijdrage leveren. Aleen kan je aan het natuurlijke verschijnsel weinig doen, aan de bijdrage van de mens wel.
De waarheid ligt hier dus niet in het midden. Als natuurlijke oorzaken helemaal links (-5)liggen en menselijke oorzaken helemaal rechts (+5) zou de de waarheid ongeveel op +4 liggen en waarschijnlijk nog wel dichter bij +5 maar om dat te beweren moet je wel de onzekerheidmarges op gaan rekken en daar hebben wetenschappers een hekel aan omdat dan de kans toeneemt dat ze er naast blijken te zitten.

Alle natuurlijke fenomenen als zonnestraling, uistoot van aerosolen, uitstoot en opname van broeikasgassen wordt in die modellen zo goed mogelijk meegenomen. Met als gevolg modellen die de waarheid verdomd goed kunnen reconstrueren zoals je in bovenstaande post kan zien.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48219839
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:00 schreef Kadesh het volgende:

[..]

[afbeelding]

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3869753.stm

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
Zou mooi zijn; kun je verantwoordelijkheid afschuiven hè . Maar zo werkt wetenschap niet en de correlatie is nog helemaal niet kwantitatief gelegd.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/sci/tech/3036032.stm
quote:
"Cosmic rays do affect the atmosphere, and it's quite plausible that the ionisation can affect aerosol formation.

"But in order for them to produce cloud, these very tiny particles need to coalesce and expand until they become large enough to become cloud condensation nuclei.

"The mechanisms involved in each of the stages in that chain are not established - either in the atmosphere or in a laboratory."
  woensdag 11 april 2007 @ 23:03:58 #74
167723 sanni
Acima de seu
pi_48237647
Ondanks alle berichtgeving denk ik eerder dat onze atmosfeerring te leiden heeft onder onze vuile uitstoot waardoor de zonnestralen eerder kans hebben de aarde warmer te maken dan voorheen.
pi_48243609
quote:
Op woensdag 11 april 2007 23:03 schreef sanni het volgende:
Ondanks alle berichtgeving denk ik eerder dat onze atmosfeerring te leiden heeft onder onze vuile uitstoot waardoor de zonnestralen eerder kans hebben de aarde warmer te maken dan voorheen.[afbeelding]
CO2 an sich is niet "vuil" natuurlijk.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48290132
Ik heb veel respect voor de paar mensen die het hier opnemen tegen de 'ongelovigen', want het is een vervelende taak om iemand iets te proberen te uit te leggen wat hij niet wil weten. Ik ben zelf student meteorologie en ik heb me best verdiept in dit onderwerp. De wetenschap is het erover eens, dat de mens de aarde opwarmt. Ik heb zelf college gehad van wetenschappers die dit onderzoeken en die de rapporten erover uitbrengen. En dat zijn geen mensen die in opdracht van overheden of andere bangmakende instanties naar hun conclusies toewerken voor geld, maar gewone wetenschappers zoals de meeste, die willen leren hoe de wereld in elkaar zit, niets meer. Ik snap niet goed hoe mensen algemeen aangenomen wetenschappelijke kennis ontkennen, en de andere kant op blijven kijken.

Er is niets schimmigs of onduidelijks aan klimaatwetenschap, het is gewoon een wetenschap zoals alle andere, waarin dingen worden aangetoond en aangenomen op een normale manier. En modellen werken al tientallen jaren uitstekend om allerlei systemen in de wereld te onderzoeken, ze zijn volstrekt normaal voor een wetenschapper. Een klimatoloog weet dus heel goed wat hij wel of niet heeft aan een klimaatmodel, net zoals Erwin Krol precies weet wat hij wel of niet kan met zijn weermodellen. Het is voor een wetenschapper, die serieus is en weet en begrijpt wat hij doet, erg frustrerend, als mensen, niet vanuit werkelijk begrip en verstand van het vakgebied, maar vanuit hun gevoel, zijn conclusies zomaar weglachen: alsof hij ze zomaar verzint! Al helemaal, als hun argumenten dingen zijn die al lang en breed zijn overwogen en meegenomen, terwijl zo iemand ze brengt, alsof hij de eerste is die ermee komt.

[ Bericht 16% gewijzigd door wortels op 13-04-2007 13:28:42 ]
pi_48297273
quote:
Op vrijdag 13 april 2007 13:15 schreef wortels het volgende:
Ik heb veel respect voor de paar mensen die het hier opnemen tegen de 'ongelovigen', want het is een vervelende taak om iemand iets te proberen te uit te leggen wat hij niet wil weten.
Dank je, en je hebt gelijk. Het is idd vermoeiend om steeds weer tegen dezelfde mensen met dezelfde leugens/halve waarheden/foute redenaties/misleidingen aan te praten. Het is hier op fok praktisch altijd hetzelfde kliekje dat zich er schuldig aan maakt. Ook in dit topic weer.

Ik doe het ook echt niet om die mensen te overtuigen, ik geloof dat een groot gedeelte verdomd goed weet dat hun verhaal niet klopt maar het gewoon leuk vindt om twijfel te zaaien of te zeiken of gewoon een (politieke) agenda heeft waarbij het "unconvenient" is om toe te geven dat de mens verantwoordelijk is voor (een groot deel van) de recente opwarming van de aarde.

Waarom ik het dan wel doe? Omdat ik er niet van houd als mensen voor de gek gehouden worden. Totale leken op het gebied (het gros van Nederland waarschijnlijk) zijn makkelijk aan het twijfelen te brengen. Toen ik zelf in aanraking kwam met de ontkenningskliek op fok ging ik ook twijfelen. Als je je echter wat in het onderwerp verdiept kom je er snel achter dat het grootste gedeelte van hun argumenten gewoon geen stand houdt. Maar vermoeiend is het wel soms als je voor de tigste keer een topictitel ziet in de trant van "CO2 blijkt hoax!/Zon oorzaak klimaatsverandering/etc etc".
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_48308644
quote:
Op donderdag 14 december 2006 20:00 schreef The_Shining het volgende:

[..]

http://www.cnn.com/2006/TECH/space/12/13/solar.storm/index.html
http://www.spaceweather.com/

[afbeelding]
[..]

Tenzij je gelooft dat je als mens zijnde iets van deze straling gaat merken en/of je het niet meteen eens bent met het wetenschappelijke idee dat alle straling buiten de deur wordt gehouden door onze atmosfeer.
Mijn avatar, wat doe je
Oog eruit is erger!Le métro ferme a une heure du matLe metro ouvre a six h du matMonoprix ouvre a 10hMonoprix ferme a 20hLes enfants partent a 8hLes enfants reviennent a 16hLe repas commence a 20hOn débarrasse a 20h30Un Téléphone à midi seize
pi_48321545
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 21:56 schreef Schepseltje het volgende:

[..]

valt ook wel mee

[afbeelding]
Ah toe, laiverd, doe de bron er dan ook bij, de internetpagina waarvandaan je het gehaald hebt: http://mysite.verizon.net/mhieb/WVFossils/greenhouse_data.html

.
  zaterdag 14 april 2007 @ 14:45:16 #80
52513 whosvegas
The Trickster
pi_48322594
quote:
Op dinsdag 10 april 2007 11:00 schreef Kadesh het volgende:

[..]

[afbeelding]

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/3869753.stm

Naar mijn idee is de Zon ook de enigste reden voor de opwarming van de Aarde. Zou eens mooi zijn als dat voor eens en altijd bewezen werd.
Als dat wordt bewezen, dan wordt het in de doofpot gestopt en de wetenschappers de mond gesnoerd
Are you nuts??
  zaterdag 14 april 2007 @ 14:53:55 #81
52513 whosvegas
The Trickster
pi_48322808
quote:
Op zaterdag 14 april 2007 14:45 schreef whosvegas het volgende:

[..]

Als dat wordt bewezen, dan wordt het in de doofpot gestopt en de wetenschappers de mond gesnoerd
Door de... Klimaatinquisitie! Het linkse ecoterrorisme wil ons goed laten voelen, want we zijn zo moreel superieur, en samen met de communisten proberen ze ons wijs te maken dat de mensheid iets van doen heeft met zogenaamde "global warming".

Ik op links en dikke Al Gore.
pi_48322911
quote:
We zullen zien of hij gelijk heeft.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
  Moderator zondag 22 april 2007 @ 20:39:41 #84
8781 crew  Frutsel
pi_48611665
'Pipe organ' plays above the Sun (BBC)

Immense coils of hot, electrified gas in the Sun's atmosphere behave like a musical instrument, scientists say.
These "coronal loops" carry acoustic waves in much the same way that sound is carried through a pipe organ.

Solar explosions called micro-flares generate sound booms which are then propagated along the coronal loops.

"The effect is much like plucking a guitar string," Professor Robert von Fay-Siebenbuergen told BBC News at the National Astronomy Meeting in Preston.

The corona is an atmosphere of hot, electrically-charged gas - or plasma - that surrounds the Sun. The temperature of the corona should drop the further one moves from the Sun.

But, in fact, the coronal temperature is up to 300 times hotter than the Sun's visible surface, or photosphere. And no one can explain why.


Coronal loops are generated by the Sun's magnetic field

Fiery fountains

The coronal loops arch hundreds of thousands of kilometres above the Sun's surface like huge fiery fountains, and are generated by the Sun's magnetic field.

As solar plasma travels from the photosphere into the loops, it is heated from about 6,000 Kelvin (5,700C) to upwards of one million Kelvin.

Solar explosions called micro-flares can release energy equivalent to millions of hydrogen bombs.

These blasts can send immensely powerful acoustic waves hurtling through the loops at tens of kilometres per second, creating cosmic "organ music".

"These loops can be up to 100 million kilometres long and guide waves and oscillations in a similar way to a pipe organ," said Dr Youra Taroyan, from the Solar Physics and Space Plasma Research Centre (SP2RC) at the University of Sheffield.

The sound booms decay in less than an hour and dissipate in the very hot solar corona.

Professor von Fay-Siebenbuergen, who is director of SP2RC, said that studying how plasma is heated to such high temperatures in coronal loops could speed up the technological development of industrial-scale nuclear fusion on Earth.

'Star on Earth'

Nuclear fusion is the same process which powers the Sun and other stars. Unlike the burning of fossil fuels, fusion reactions produce no carbon dioxide, the greenhouse gas blamed by scientists for warming the planet.

Fusion works on the principle that energy can be released by forcing together atomic nuclei rather than by splitting them, as in the case of the fission reactions that drive existing nuclear power stations.

In the core of the Sun, huge gravitational pressure allows this to happen at temperatures of around 10 million Celsius.

At the much lower pressure that is possible on Earth, temperatures to produce fusion need to be much higher - above 100 million Celsius

In nuclear fusion experiments, powerful magnetic fields can be used to isolate hot plasma from the walls of a containment vessel.

This reduces the conductive heat loss, allowing the electrified gas to be heated to high temperatures.

The most promising magnetic confinement systems are ring-shaped; called a torus.

Professor von Fay-Siebenbuergen said a coronal loop could give clues to improving nuclear fusion because it could be regarded as a half-torus.

The Royal Astronomical Society's National Astronomy Meeting in Preston runs from 16-20 April.
  dinsdag 24 april 2007 @ 12:05:27 #85
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_48662482
quote:
Sun 3-D pictures help warn of solar flares
Bron : Reuters







A three-dimensional image of the sun released by NASA's Solar TErrestrial RElations Observatory (STEREO) on April 24, 2007.

WASHINGTON (Reuters) - The first three-dimensional images of the Sun from a pair of spacecraft orbiting the planet were released on Monday and can begin helping scientists predict when and how hard dangerous solar storms will hit, the U.S. space agency NASA said.

Such storms can disrupt satellites, communications and sometimes the electricity supply, and may endanger astronauts in Earth orbit as well as commercial airline flights.

The twin Solar Terrestrial Relations Observatory, or STEREO, satellites can create more accurate, real-time views of these storms, called coronal mass ejections, project scientists said.

"The improvement with STEREO's 3-D view is like going from a regular X-ray to a 3-D CAT scan in the medical field," said Michael Kaiser, STEREO Project Scientist at NASA's Goddard Space Flight Center in Greenbelt, Maryland.

The STEREO spacecraft were launched in October and have now been maneuvered into their orbits, one slightly ahead of Earth and one slightly behind.

"Just as the slight offset between a person's eyes provides depth perception, the separation of spacecraft allow 3-D images of the sun," NASA said in a statement.

Solar storms are a conglomeration of charged gases and magnetic forces. When they hit the Earth's magnetic barrier they cause the auroras, the dramatic Northern and Southern lights.

But they can also disrupt satellites, radio communication, and power grids. The radiation they carry is a danger to astronauts.

The orbiting SOHO observatory is providing some information, but the two STEREO spacecraft will be able to triangulate with SOHO and give a much better view of these bursts as they bud off the sun's surface, NASA said.

"In the solar atmosphere, there are no clues to help us judge distance. Everything appears flat in the 2-D plane of the sky. Having a stereo perspective just makes it so much easier," said Russell Howard of the Naval Research Laboratory.

"Knowing where the front of the coronal mass ejection cloud is will improve estimates of the arrival time from within a day or so to just a few hours," Howard added.

"STEREO also will help forecasters estimate how severe the resulting magnetic storm will be."

More details are available on the Internet at http://www.nasa.gov/mission_pages/stereo/main/index.html
  Moderator vrijdag 27 april 2007 @ 08:21:57 #86
8781 crew  Frutsel
pi_48765396
Sun's Next Cycle of Fury Delayed

The Sun’s next cycle of solar storms will brew up later than expected, though astronomers are split on just how strong the star’s tempests will be.

Initially expected to begin last fall, the Sun’s 11-year storm season is now pegged to begin in March 2008 and hit its peak near the end of 2011, according to a new forecast compiled by a panel of solar experts for the Space Weather Center at the National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA). The 12-member panel split into two equal camps, one predicting a weak season while the other expects a strong one, though both facets are not anticipating the Sun set any new records in coming years.

“By giving a long-term outlook, we’re advancing a new field – space climate – that’s still in its infancy,” said retired U.S. Air Force Brig. Gen. David Johnson, director of NOAA’s National Weather Service in Boulder, Colorado. “Issuing a cycle prediction of the onset this far in advance lies on the very edge of what we know about the Sun.”

Sunspots, solar flares and intense explosions known as coronal mass ejections are hallmarks of the Sun’s storm cycle, the latter two belching charged particles at such extreme intensities that they can interfere with satellite communications, power grids and Earth, and force astronauts in space to take shelter in reinforced areas of their vehicles such as the Russian segments of the International Space Station (ISS). The solar storms also amplify Earth’s auroras, or the northern and southern lights, when their charged particles interact with the planet’s magnetic field.

The Sun’s solar cycle is measured by its maximum number of sunspots, blemishes that indicate cooler regions of strong magnetic activity. More sunspots hint at the greater likelihood of more major solar storms during a given season, though most cycles tend to range between about 75 and 155 sunspots, NOAA officials said.

One half of the Solar Cycle 24 panel predicted that the upcoming season could be moderately strong, peaking out with up to 140 sunspots, give or take 20, by October 2011. The panel’s other faction, however, predicted a more serene 90-sunspot maximum, plus or minus 10, for Solar Cycle 24. Those estimates are expected to be refined the first year after the Sun’s closing storm season, Solar Cycle 23, NOAA officials said.

“The panelists in each camp have clear views on why they believe in their prediction, why they might be wrong and what it would take to change their minds,” said NOAA Space Environment Center scientist Douglas Biesecker, who chaired the panel, in a statement.

Biesecker said that despite the panel’s division on the Sun cycle’s intensity, all members have a high confidence that the season will begin in March 2008. They represent the third panel to predict an upcoming solar cycle, with previous incarnations meeting in 1989 and 1996. Included in the current panel’s debate was the importance of the Sun’s magnetic fields near its poles during the waning years of previous solar cycles, NOAA officials said.

“We’re on the verge of understanding and agreeing on which precursors are the most important in predicting future solar activity,” Biesecker added.

http://www.space.com/scienceastronomy/070426_solar_cycle.html
  Moderator vrijdag 27 april 2007 @ 09:14:17 #87
8781 crew  Frutsel
pi_48766543
WASHINGTON (AP) -- The peak of the next sunspot cycle is expected in late 2011 or mid-2012 -- potentially affecting airline flights, communications satellites and electrical transmissions. But forecasters can't agree on how intense it will be.

A 12-member panel charged with forecasting the solar cycle said Wednesday it is evenly split over whether the peak will be 90 sunspots or 140 sunspots.

The government's Space Environment Center in Boulder, Colorado, tracks space weather and forecasts its changes, which can affect millions of dollars worth of activities such as oil drilling, car navigation systems and astronauts.

Half of the specialists predicted a moderately strong cycle of 140 sunspots expected to peak in October of 2011, while the rest called for a moderately weak cycle of 90 sunspots peaking in August of 2012.

"We're hoping to achieve a consensus sometime in the next six to 12 months," said Douglas Biesecker, a space environment center scientist who is chairman of the forecast panel.

An average solar cycle ranges from 75 to 155 sunspots.

During an active solar period, violent eruptions occur more often on the sun, the agency said. Solar flares and vast explosions, known as coronal mass ejections, shoot highly charged matter toward Earth.

Making these predictions is important for many businesses, which have been asking for a forecast for nearly a year, Biesecker said.

Just like coastal residents want a hurricane forecast as early as possible, so do those affected by solar activity, said Joseph Kunches, chief of forecast and analysis at the center, which is part of the National Oceanic and Atmospheric Administration.

Daniel Baker, director of the Laboratory for Atmospheric and Space Physics at the University of Colorado-Boulder, noted that more than $200 billion satellites in space can be affected by changes in solar radiation as the cycle rises and falls.

In addition, Baker said, other problems include:


Airlines flying over the pole face loss of communications that could force them to use a different, longer route at an added cost of as much as $100,000 per flight.


The Global Positioning System is immensely important to commerce and can be disrupted by solar activity.


Operating floating oil rigs in the ocean requires keeping them positioned within a few inches to prevent damaging drilling gear. "They have to know when GPS is going to be accurate."


There is an increased radiation risk to humans in space.


Currents can be induced in long electrical transmission lines, causing blackouts.

In the past, such problems have been caused by solar superstorms, he said.

"Storms don't have to be so super any more" to cause problems, Baker said, as more and more systems become susceptible to solar effects.

W. Dean Pesnell of NASA's Solar Dynamics Observatory said the solar storms also can heat the Earth's upper atmosphere, causing it to expand. This increases drag on satellites, slowing them down. It also affects the position of the space debris encircling the planet, and it is essential to keep track of that debris for the safety of space flight.

The forecasters said the current solar cycle will probably end next March, when Solar Cycle 24 will begin. That will mean Cycle 23 lasted 12 years, slightly longer than the usual 11-year cycle. (CNN)
  Moderator zaterdag 5 mei 2007 @ 01:36:37 #88
8781 crew  Frutsel
pi_49027463
Zon lijdt aan zuurstoftekort (Astrostart)

De zon blijkt veel minder zuurstof te bevatten dan we nu denken. Dit concluderen wetenschappers na het bestuderen van nieuwe onderzoeksresultaten. Mocht dit zo zijn, dan treedt er een groot wetenschappelijk probleem op, want astronomen hebben onze zon altijd gebruikt om de werking van andere sterren te verklaren. Deze modellen kunnen dus misschien in de figuurlijke prullenbak.

Zuurstof is het derde meest voorkomende atoom in het universum en het element dat het vaakst wordt geproduceerd in de nucleaire sterrenovens. In veel astrofysische situaties wordt zuurstof gekoppeld aan koolstof, stikstof en neon. Als de zon uit de helft minder zuurstof bestaat, dan is het plausibel aan te nemen dat ook de zojuist genoemde elementen minder voorkomen.

"De zon is ons referentiepunt voor de chemische compositie van andere sterren in het heelal. Als die van onze zon nu plotseling anders blijkt te zijn, dan klopt ons beeld van andere sterren in het heelal ook niet," verklaart wetenschapper Hector Socas-Navarro van het National Center for Atmospheric Research.

Socas-Navarro en zijn collega Aimee Norton onderzochten de zon met een apparaat dat licht analyseert. Dit apparaat wordt wel de Spectro-Polarimeter for Infrared and Optical Regions (SPINOR) genoemd en zit aan de Richard Dunn zonnetelescoop vast. Deze telescoop staat in het plaatsje Sunspot in de Amerikaanse staat New Mexico. De meest ideale plek om de telescoop neer te zetten, want 'Sunspot' is het Engelse woord voor zonnevlek.

De telescoop verzamelt licht van de zon en stuurt dit door naar SPINOR, die het direct controleert. Omdat de atomen in de zon licht uitstralen op specifieke golflengten, kunnen wetenschappers de afwezigheid van bepaalde elementen berekenen door het licht te analyseren.

Toch roept de ontdekking vragen op. Huidige modellen voorspellen dat geluidsgolven met een vaste snelheid door de zon reizen. De snelheid hangt af van de compositie. Als de zon dus veel minder zuurstof bevat (en waarschijnlijk ook minder koolstof, stikstof en neon), dan sluit de snelheid van het geluid niet meer aan bij de modellen.

Het moraal van het verhaal? De zon is misschien dan wel de makkelijkste ster om te observeren en te analyseren, maar dat maakt onze moederster niet minder ingewikkeld. Nee, de komende eeuwen zal de bruisende gasbol veel energie vergen van astrofysici op aarde.
  maandag 7 mei 2007 @ 07:59:06 #89
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_49089714
Grappig om te lezen dat we de zon misschien toch niet zo goed kennen als we dachten dat we de zon kende..
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  Moderator zaterdag 19 mei 2007 @ 14:25:09 #90
8781 crew  Frutsel
pi_49540566
Helium remt de zonnewind af (Astrostart)

De zonnewind, de stroom van elektrisch geladen deeltjes die constant vanuit de zon het heelal in stromen, heeft voor het grootste deel van de tijd een relatief lage snelheid. Het blijkt dat heliumgas in de corona van de zon hiervoor verantwoordelijk zou kunnen zijn. Het helium zorgt voor "wrijving" in de zonnewind, waardoor het wordt afgeremd. Het ontstaan van coronale massa-ejecties zou hiermee verband kunnen houden.

De gegevens zijn verkregen door het Solar Wind Experiment (WIND). Dit experiment van de NASA meet de snelheid, dichtheid en temperatuur van de zonnewind. Deze zonnewind bestaat vooral uit waterstofkernen, gemengd met een beetje helium en sporen van zwaardere elementen. Het begrijpen van de zonnewind is belangrijk voor de bemande ruimtevaart, aangezien blootstelling aan de zonnewind voor mensen levensgevaarlijk kan zijn.

Hoewel de zonnewind geen echte "wind" in de zin van het woord is, heeft het zeker wel overeenkomsten. Zo zijn er dagen dat de zonnewind slechts een kalm briesje is, terwijl het op andere momenten woest kan stormen. Deze stormen worden veroorzaakt door massale uitbarstingen aan de zon, de zogenaamde coronale massa-ejecties. Het blijkt nu dat deze uitbarstingen vijf tot tien keer meer helium bevatten dan bij de normale zonnewind het geval is.

Overigens is de "rustige bries" van de zonnewind naar menselijke maatstaven nog steeds zeer snel: een miljoen kilometer per uur. Gedurende zonnestormen kan deze snelheid echter veel hoger zijn. De gegevens van Wind laten zien dat de zonnewind bij lage snelheden vrijwel geheel uit waterstof bestaat. De reden is dat de (zwaardere) heliumkernen zich niet zomaar door de (lichtere) waterstofkernen laten meenemen. Ze zorgen echter wel voor wrijving en nemen energie van de waterstofkernen af. Hierdoor wordt hun snelheid verminderd. Vermoedelijk is 1.000.000 km/u een snelheidslimiet: bij iedere lagere snelheid veroorzaakt de helium teveel wrijving om het waterstof te laten ontsnappen.

Nu is het echter zo dat het helium in de corona zich na verloop van tijd gaat ophopen, totdat het explosief tot uitbarsting komt. Het helium fungeert dan als kurk op de fles: zodra al het helium zich explosief uit te voeten maakt, wordt het gevolgd door een enorme stroom van waterstofdeeltjes. Gelukkig voor hen bevinden zich in die regio geen flitspalen.

  Moderator maandag 17 december 2007 @ 21:42:01 #91
8781 crew  Frutsel
pi_55346559
Nieuwe zonnecyclus begonnen?

Wetenschappers van NASA vermoeden dat de volgende zonnecyclus is begonnen. Een zonnecyclus duurt 11 jaar en kan verdeeld worden in periodes met een minimale activiteit en periodes met een maximale activiteit. Een maximale activiteit kenmerkt zich door zonnevlekken, zonnevlammen en magnetische explosies. Het laatste maximum was in 2000-2003. De nieuwe cyclus zal nummer 24 zijn en rond 2011 of 2012 zijn maximum bereiken.

Een nieuwe cyclus begint meestal met een zonnevlek die een omgekeerde magnetische polariteit kent. Een dergelijke zonnevlek moet bovendien op grote afstand tot de evenaar van de zon staan, gewoonlijk op 25 tot 30 graden. SOHO heeft op 11 december zo’n zonnevlek waargenomen – althans, een plek met omgekeerde magnetische polariteit (in zichtbaar licht is nog geen echte “vlek” te zien).

Op dit moment is de vlek weinig meer dan een heldere knoop van magnetische velden. Als deze velden inderdaad samenkomen tot een donkere zonnevlek, zullen wetenschappers officieel bekend gaan maken dat zonnecyclus 24 begonnen is. De meeste wetenschappers verwachten een uitzonderlijk heftige zonnecyclus.

Als de cyclus in 2012 zal pieken, kunnen de gevolgen voor de aarde behoorlijk zijn, met grote gevolgen voor telecommunicatie, luchtverkeer, elektriciteitsnetwerken en GPS-systemen. In het huidige tijdperk van satellieten en mobiele telefoons zal de komende cyclus een grotere impact op het dagelijks leven hebben dan ooit tevoren

Astrostart
  maandag 17 december 2007 @ 21:59:46 #92
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_55347129
Nou bij de vorige vlekken waren er ook geen problemen (tenminste niet dat ik weet)
Dus zullen de gevolgen wel mee vallen denk ik.
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  Moderator vrijdag 9 januari 2009 @ 12:30:18 #93
8781 crew  Frutsel
pi_64847047
quote:
Powerful Solar Storm Could Shut Down U.S. for Months

A new study from the National Academy of Sciences outlines grim possibilities on Earth for a worst-case scenario solar storm.



Damage to power grids and other communications systems could be catastrophic, the scientists conclude, with effects leading to a potential loss of governmental control of the situation.

The prediction is based in part on major solar storm in 1859 caused telegraph wires to short out in the United States and Europe, igniting widespread fires.

It was perhaps the worst in the past 200 years, according to the new study, and with the advent of modern power grids and satellites, much more is at risk.

"A contemporary repetition of the [1859] event would cause significantly more extensive (and possibly catastrophic) social and economic disruptions," the researchers conclude.

When the sun is in the active phase of its 11-year cycle, it can unleash powerful magnetic storms that disable satellites, threaten astronaut safety, and even disrupt communication systems on Earth.

The worst storms can knock out power grids by inducing currents that melt transformers.

Modern power grids are so interconnected that a big space storm — the type expected to occur about once a century — could cause a cascade of failures that would sweep across the United States, cutting power to 130 million people or more in this country alone, the new report concludes.

Such widespread power outages, though expected to be a rare possibility, would affect other vital systems.

"Impacts would be felt on interdependent infrastructures with, for example, potable water distribution affected within several hours; perishable foods and medications lost in 12-24 hours; immediate or eventual loss of heating/air conditioning, sewage disposal, phone service, transportation, fuel resupply and so on," the report states.

Outages could take months to fix, the researchers say. Banks might close, and trade with other countries might halt.

"Emergency services would be strained, and command and control might be lost," write the researchers, led by Daniel Baker, director of the Laboratory for Atmospheric and Space Physics at the University of Colorado in Boulder.

"Whether it is terrestrial catastrophes or extreme space weather incidents, the results can be devastating to modern societies that depend in a myriad of ways on advanced technological systems," Baker said in a statement released with the report.

Stormy past

Solar storms have had significant effects in modern time:

— In 1989, the sun unleashed a tempest that knocked out power to all of Quebec, Canada.

— A remarkable 2003 rampage included 10 major solar flares over a two-week period, knocking out two Earth-orbiting satellites and crippling an instrument aboard a Mars orbiter.

"Obviously, the sun is Earth's life blood," said Richard Fisher, director of the Heliophysics division at NASA. "To mitigate possible public safety issues, it is vital that we better understand extreme space weather events caused by the sun's activity."

"Space weather can produce solar storm electromagnetic fields that induce extreme currents in wires, disrupting power lines, causing wide-spread blackouts and affecting communication cables that support the Internet," the report states. "Severe space weather also produces solar energetic particles and the dislocation of the Earth's radiation belts, which can damage satellites used for commercial communications, global positioning and weather forecasting."

Rush to prepare

The race is on for better forecasting abilities, as the next peak in solar activity is expected to come around 2012.

While the sun is in a lull now, activity can flare up at any moment, and severe space weather — how severe, nobody knows — will ramp up a year or two before the peak.

Some scientists expect the next peak to bring more severe events than other recent peaks.

"A catastrophic failure of commercial and government infrastructure in space and on the ground can be mitigated through raising public awareness, improving vulnerable infrastructure and developing advanced forecasting capabilities," the report states. "Without preventive actions or plans, the trend of increased dependency on modern space-weather sensitive assets could make society more vulnerable in the future."

The report was commissioned and funded by NASA. Experts from around the world in industry, government and academia participated. It was released this week.
  vrijdag 9 januari 2009 @ 12:33:03 #94
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_64847133
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:30 schreef Frutsel het volgende:

[..]
Wat een toeval... 2012
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  Moderator vrijdag 9 januari 2009 @ 12:35:43 #95
8781 crew  Frutsel
pi_64847221
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:33 schreef appelsientje het volgende:

[..]

Wat een toeval... 2012
dat had ik ook gepost, maar is niet zichtbaar
Moest het opnieuw copy/pasten, maar idd... weer 2012, maar ja mijn bericht van december 2007 spreekt ook al over een piek in de zonnecyclus van 2012
pi_64847279
En het bericht waar ik hier Groot gat in magnetisch veld ontdekt door NASA over repte ook. Dat ging over een groot gat in het magnetisch veld waardoor het nog weer extra versterkt zou worden.
  Moderator vrijdag 9 januari 2009 @ 14:00:46 #97
8781 crew  Frutsel
pi_64850318
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 12:37 schreef Ender_Wiggin het volgende:
En het bericht waar ik hier Groot gat in magnetisch veld ontdekt door NASA over repte ook. Dat ging over een groot gat in het magnetisch veld waardoor het nog weer extra versterkt zou worden.
De planeten op één lijn, zonnevlammen, het einde van de Mayakalender, magnetische polen die omslaan, magnetische veldgaten etc etc
[Centraal]2012 Langsrazende planeten of omslaand bewustzijn?
pi_64855651
quote:
Op vrijdag 9 januari 2009 14:00 schreef Frutsel het volgende:

[..]

De planeten op één lijn, zonnevlammen, het einde van de Mayakalender, magnetische polen die omslaan, magnetische veldgaten etc etc
[Centraal]2012 Langsrazende planeten of omslaand bewustzijn?
Maar nu de grote hamvraag. Valt dat topic nog wel onder Truth gezien NASA ook steeds meer ontdekkingen doet m.b.t. 2012........
pi_64887634
tvp
Eindelijk weer
  zaterdag 10 januari 2009 @ 15:59:00 #100
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_64888115
quote:
Op zaterdag 19 mei 2007 14:25 schreef Frutsel het volgende:

...

[ afbeelding ]


Sommige dingen in dat plaatje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')