bron parlement.comquote:Motie van afkeuring of wantrouwen
Er zijn twee soorten moties waarmee de Tweede Kamer ernstige kritiek op een bewindspersoon kan verwoorden: de motie van afkeuring en de motie van wantrouwen. Het onderscheid tussen beide soorten is in de praktijk overigens niet altijd even duidelijk.
Een motie van afkeuring veroordeelt beleid van een bewindspersoon (of van het kabinet). De ernst van de verwoorde kritiek kan reden zijn voor ontslagaanvrage.
Met een motie van wantrouwen spreekt de Kamer uit niet langer vertrouwen te hebben in een bewindspersoon of in het kabinet. Zij kunnen niet anders doen dan daaraan consequenties te verbinden en op te stappen. Hierbij geldt de regel dat een bewindspersoon of kabinet het vertrouwen i heeft tot het tegendeel is gebleken. Een motie van vertrouwen kennen we in het Nederlandse staatsbestel niet.
Een motie van afkeuring wordt soms opgevat als een motie van wantrouwen. Dat is afhankelijk van de lading die een bewindspersoon, het kabinet of de Kamer er zelf aan geven. Een bewindspersoon of kabinet kan de vertrouwenskwestie aan de orde stellen.
ook parlement.comquote:Nederland kent niet, zoals bijvoorbeeld Frankrijk, de 'motie van vertrouwen', waarbij de meerderheid van de Kamer voor steun van het kabinet tekent. We kennen wel de 'motie van afkeuring', waarin het gevoerde beleid wordt afgekeurd, en de 'motie van wantrouwen' waarin het wantrouwen tegen het voorgenomen beleid of tegen een bewindspersoon wordt uitgesproken. Als een meerderheid van de Tweede Kamer een motie van wantrouwen of afkeuring aanneemt, moet het kabinet (dan wel de betrokken bewindspersoon) aftreden.
Dat is het nou net: dat doet ze niet. Ze is iig MOMENTEEL helemaal niet verplicht tot uitzetten. Ik begrijp het ook niet helemaal, maar Tineke Huizinga van de ChristenUnie zei dit in het debat en niemand, ook niet Verdonk of JPB, ging er tegenin.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:08 schreef Netsplitter het volgende:
Ze handeld naar de letter van de wet die daar voor opgesteld is.
Er was van te voren al afgesproken dat alle belangrijke beslissingen vooruit geschoven zouden worden zolang er nog geen nieuw kabinet is.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:13 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Dat is het nou net: dat doet ze niet. Ze is iig MOMENTEEL helemaal niet verplicht tot uitzetten. Ik begrijp het ook niet helemaal, maar Tineke Huizinga van de ChristenUnie zei dit in het debat en niemand, ook niet Verdonk of JPB, ging er tegenin.
Vroeger op school heb ik ook geleerd dat NL geen motie van wantrouwen kent.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:04 schreef sigme het volgende:
Motie van afkeuring, is dat nou een motie van wantrouwen?
[..]
bron parlement.com
[..]
ook parlement.com
De gedragsregel is dat het tot aftreden leidt, maar Verdonk zou Verdonk niet zijn, en Balkenende Balkenende niet, als ze gezamelijk niet besloten de regels zo onfatsoenlijk en technocratisch mogelijk van toepassing te verklaren.
Er is geen wet die de minister verplicht tot uitzetten. Ze mág het doen, maar ze hoeft het nooit.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:13 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Dat is het nou net: dat doet ze niet. Ze is iig MOMENTEEL helemaal niet verplicht tot uitzetten. Ik begrijp het ook niet helemaal, maar Tineke Huizinga van de ChristenUnie zei dit in het debat en niemand, ook niet Verdonk of JPB, ging er tegenin.
De kamer wil vooral dat het uitzetten voolopig wordt gestaakt, zodat er geen onomkeerbare beslissingen worden genomen. De kamer wil dat in de verwachting dat er een generaal pardon komt. Mocht dat er niet komen, kun je dan weer met uitzetten beginnen. Komt er echter een generaal pardon en heb je in de tussentijd mensen uitgezet, dan kun je die niet meer terughalen. En om dat te voorkomen, moet je tijdelijk stoppen met mensen uitzetten.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:16 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Er was van te voren al afgesproken dat alle belangrijke beslissingen vooruit geschoven zouden worden zolang er nog geen nieuw kabinet is.
Een generaal pardon vind ik daar een goed voorbeeld van.
Dus de pvda houdt zich niet aan de afspraak en wil dit er zo snel mogelijk doorheen douwen, nog voordat er een nieuw kabinet is.
Dat is pas achterbaks politiek bedrijven...
Ben je niet in de war met motie van vertrouwen?quote:Op woensdag 13 december 2006 08:17 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Vroeger op school heb ik ook geleerd dat NL geen motie van wantrouwen kent.
Daarin heb je sowieso gelijk. Maar wat een motie voor waarde heeft bepaalt de kamer niet in z'n uppie.quote:Nu is het volgens mij wel zo, dat de kamer zelf haar moties bepaalt. Er is vast geen wet die zegt dat de kamer geen motie van wantrouwen aan mag nemen.
Zit het PvdA in een demissionair kabinet ? De laatste keer dat ik keek niet hoor. Als de Kamer een initiatief heeft, waar een kamermeerderheid voor is waarom dan wachten op een nieuw kabinet ? Dat nieuwe kabinet verandert toch niet de kamermeerderheid ?quote:Op woensdag 13 december 2006 08:16 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Er was van te voren al afgesproken dat alle belangrijke beslissingen vooruit geschoven zouden worden zolang er nog geen nieuw kabinet is.
Dus de pvda houdt zich niet aan de afspraak en wil dit er zo snel mogelijk doorheen douwen, nog voordat er een nieuw kabinet is.
Als dat zo is, dan kan heeft de Kamer nu gezegd wat haar mening is. De Kamer heeft een heel recent mandaat, en het mandaat van de regering berust op de vorige verkiezingen, en is er dus niet meer. Als de regering dan nu haar zin doordrijft, is dat wel bijzonder vreemd. Het is op zich correct dat een demissionair kabinet geen belangrijke beleidsbeslissingen neemt, maar in dit geval neemt een missionaire kamer de belangrijke beleidsbeslissing, en riekt het een beetje naar obstructie als de regering dit niet uitvoert.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:19 schreef sigme het volgende:
[..]
Er is geen wet die de minister verplicht tot uitzetten. Ze mág het doen, maar ze hoeft het nooit.
Het is beleid (geen wet) om illegalen een handje te helpen met het land verlaten.
En waarom zouden die mensen worden uitgezet?quote:Op woensdag 13 december 2006 08:21 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De kamer wil vooral dat het uitzetten voolopig wordt gestaakt, zodat er geen onomkeerbare beslissingen worden genomen. De kamer wil dat in de verwachting dat er een generaal pardon komt. Mocht dat er niet komen, kun je dan weer met uitzetten beginnen. Komt er echter een generaal pardon en heb je in de tussentijd mensen uitgezet, dan kun je die niet meer terughalen. En om dat te voorkomen, moet je tijdelijk stoppen met mensen uitzetten.
Nee.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:22 schreef sigme het volgende:
[..]
Ben je niet in de war met motie van vertrouwen?
[..]
Tja, ze zijn altijd fel tegen het beleid van Verdonk geweest, dus dan grijpen ze nu de kans om er iets aan te doen. Of je er nou voor of tegen bent (ikzelf ben er vrij neutraal in), het is wel democratie in werking.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:16 schreef Netsplitter het volgende:
Kennelijk zijn de regels niet zo, maar is het beleid zo (zie eerdere posts van anderen, Sigme o.a.). Dat is essentieel anders.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:24 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
En waarom zouden die mensen worden uitgezet?
Omdat ze misschien hier illegaal zitten?
Omdat hun verzoek tot blijven geweigerd is?
Omdat ze uit geprocedeerd zijn?
Ze moeten het land uit, zo zijn de regels.
Dan men nu, de pvda, een generaal pardon er doorheen probeerd te drukken als eis voor de onderhandeling is achterbaks.
Daar kan Verdonk niks aan doen en tegen doen.
Ik meet niet met twee maten.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:25 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Tja, ze zijn altijd fel tegen het beleid van Verdonk geweest, dus dan grijpen ze nu de kans om er iets aan te doen. Of je er nou voor of tegen bent (ikzelf ben er vrij neutraal in), het is wel democratie in werking.
De Tweede Kamer handelt wel eindelijk zoals het hoort: als een volksvertegenwoordiging. Eindelijk laten ze eens NIET over zich heenlopen.
Het kabinet heeft zelf ook controversiele maatregelen genomen toen ze al demissionair was: JSF, privatisering van Schiphol (zelfs anti-democratisch doorgedrukt via een KB), de grenzen open voor Polen, terwijl vakbonden het gevaar zien van concurrentie in de laagste regionen van de arbeidsmarkt.
Dus het is wel een beetje meten met twee maten wat je nu doet.
De regering neemt nu geen besluit, de kamer doet dat.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik meet niet met twee maten.
Ik vind dat wanneer een kabinet besluit om geen belangrijke beslissingen te nemen zolang er geen nieuwe regering is moet men zich daar aan houden, punt.
Of je nou cda of pvda of vvd heet, afspraak is afspraak.
De pvda heeft nu wel bewezen dat men niet te vertrouwen zijn door dit er door heen proberen te drukken.
Ik heb zelf nooit achter de jsf gestaan wat dat betreft.
En de schiphol kwestie loopt al jaren.
Maar het kabinet houdt zichzelf ook niet aan deze afspraak. Dat bedoel ik nou juist te zeggen. Ze drukken vanalles door, dat ingrijpende veranderingen gaat brengen voor grote groepen mensen, oa de Huurliberalisering.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:28 schreef Netsplitter het volgende:
Ik vind dat wanneer een kabinet besluit om geen belangrijke beslissingen te nemen zolang er geen nieuwe regering is moet men zich daar aan houden, punt.
Die is niet door gegaan, athans niet nu.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:33 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Maar het kabinet houdt zichzelf ook niet aan deze afspraak. Dat bedoel ik nou juist te zeggen. Ze drukken vanalles door, dat ingrijpende veranderingen gaat brengen voor grote groepen mensen, oa de Huurliberalisering.
Hoezo nou "afspraak is afspraak"? De PvdA heeft die afspraak nooit gesteund hoor. Ik heb op de PvdA gestemd, onder andere vanwege de steun voor een pardon. Ik EIS dus juist van de PvdA dat ze haar democratische macht gebruikt om zo snel mogelijk te zorgen dat geen enkele asielzoeker onder de oude regeling het land nog moet verlaten.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik meet niet met twee maten.
Of je nou cda of pvda of vvd heet, afspraak is afspraak.
De pvda heeft nu wel bewezen dat men niet te vertrouwen zijn door dit er door heen proberen te drukken.
Ik heb zelf nooit achter de jsf gestaan wat dat betreft.
Niet dankzij het kabinet of dankzij de fracties van VVD en CDA. Godzijdank heeft de Eerste Kamer ze teruggefloten.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:34 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Die is niet door gegaan, athans niet nu.
De afspraak is altijd geweest dat een demissionair kabinet alle belangrijke beslissingen doorschuift tot er een nieuw kabinet is.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:36 schreef Pool het volgende:
[..]
Hoezo nou "afspraak is afspraak"? De PvdA heeft die afspraak nooit gesteund hoor. Ik heb op de PvdA gestemd, onder andere vanwege de steun voor een pardon. Ik EIS dus juist van de PvdA dat ze haar democratische macht gebruikt om zo snel mogelijk te zorgen dat geen enkele asielzoeker onder de oude regeling het land nog moet verlaten.
Die mening heeft nu een kamermeerderheid en terecht gebruikt de kamer die meerderheid om een stempel op het beleid te drukken.
Wel, in dat geval: Nederland kent wél een motie van wantrouwen. Die zijn er geweest, die zijn besproken, er is vaststaand gevolg.quote:
Gelukkig hebben die het wel tegen gehouden.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:37 schreef Bagheera het volgende:
Netsplitter, je hebt gelijk, de Eerste kamer hield het tegen. Foutje van mij. Anyway, de andere maatregelen van het Kabinet zijn dus WEL doorgedrukt.
De asielzoekerskwestie ook hoor, dat is dus geen goed argument.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:28 schreef Netsplitter het volgende:
Goede instelling.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:36 schreef Pool het volgende:
Hoezo nou "afspraak is afspraak"? De PvdA heeft die afspraak nooit gesteund hoor. Ik heb op de PvdA gestemd, onder andere vanwege de steun voor een pardon. Ik EIS dus juist van de PvdA dat ze haar democratische macht gebruikt om zo snel mogelijk te zorgen dat geen enkele asielzoeker onder de oude regeling het land nog moet verlaten.
Die mening heeft nu een kamermeerderheid en terecht gebruikt de kamer die meerderheid om een stempel op het beleid te drukken.
Ik haal dat voorbeeld niet aan.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:40 schreef Rens_Wilders het volgende:
[..]
De asielzoekerskwestie ook hoor, dat is dus geen goed argument.
Wat dat betreft zou een minderheidskabinet wel eens helemaal niet zo verkeerd kunnen zijn.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:41 schreef Bagheera het volgende:
Ik vond het echt geweldig hoe de Tweede Kamer voet bij stuk hield. De politiek stijgt onwijs in mijn achting hierdoor. Op en top democratie in werking.
Inderdaad, dat zou wat meer de tegenstellingen tussen de partijen laten zien in het debat, dat denk ik ook. Minder kleurloos gepolder, waar ik niet zo weg van ben.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:46 schreef sigme het volgende:
Wat dat betreft zou een minderheidskabinet wel eens helemaal niet zo verkeerd kunnen zijn.
Laat de 1e kamer zich er dan over buigen nuquote:Op woensdag 13 december 2006 08:37 schreef Bagheera het volgende:
Netsplitter, je hebt gelijk, de Eerste kamer hield het tegen. Foutje van mij. Anyway, de andere maatregelen van het Kabinet zijn dus WEL doorgedrukt.
Ik denk juist tien tegen een van niet. Wedden?quote:Op woensdag 13 december 2006 08:46 schreef sigme het volgende:
Maar tien tegen een pakt het akkefietje van afgelopen nacht in het nadeel van het parlement uit en wordt de waarde van een motie van afkeuring gedevalueerd.
Dan vindt ik dat Balkenende zn hele kabinet moet laten aftreden en expres het land 's even onbestuurbaar moet laten, dan heeft de oppositie haar zin en moeten juist zij zich schamen voor de dan ontstane situatie.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:58 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik denk juist tien tegen een van niet. Wedden?![]()
De media zijn het ondertussen wel eens geworden over de conclusie, nadat ze wat zijn voorgelicht door de staatsrechtgeleerden. En ook Balkenende weet wel wat de consequenties zijn. De motie van afkeuring betekent hier gewoon dat Verdonk moet opstappen, maar dat het kabinet zelf nog even de tijd krijgt om te bedenken hoe ze er mee omgaan. Kortom: wie gaan er mee met Verdonk en wie blijven zitten? Ik denk niet dat ze zich hieronder uitgelogen krijgen door verdraaiing van staatsrecht; Verdonk is verplicht om de opschortingsmotie uit te voeren of op te stappen.
Mja, het dreigt inderdaad een overbodige tussenvorm te worden. Maar goed, een nieuw debat en een nieuwe stemming voor een motie van wantrouwen zijn zo geregeld. Het is nu wel duidelijk wat de Kamer wil.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:46 schreef sigme het volgende:
Maar tien tegen een pakt het akkefietje van afgelopen nacht in het nadeel van het parlement uit en wordt de waarde van een motie van afkeuring gedevalueerd.
Hoezo moet de oppositie zich schamen? Die motie had gewoon uitgevoerd moeten worden. Zo moeilijk is het niet om even te stoppen met uitzetten. Het kabinet zou zich kapot moeten schamen dat ze een ongeleid projectiel als Verdonk keer op keer een crisis laat veroorzaken.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:02 schreef Ludger het volgende:
[..]
Dan vindt ik dat Balkenende zn hele kabinet moet laten aftreden en expres het land 's even onbestuurbaar moet laten, dan heeft de oppositie haar zin en moeten juist zij zich schamen voor de dan ontstane situatie.
Psst....het is geen 2003 meer. Er is een nieuwe Tweede Kamer en het kabinet is demissionair.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:02 schreef Ludger het volgende:
Daarmee houdt Balkenende de eer aan zichzelf en dwingt hij respect af voor het kabinetsbeleid waar de kiezer in 2003 voor gekozen heeft, (electoraal had deze gewoon een meerderheid!).
Ik wed alleen als ik verliezen niet zo'n punt vind. Deal!quote:Op woensdag 13 december 2006 08:58 schreef Pool het volgende:
[..]
Ik denk juist tien tegen een van niet. Wedden?![]()
Ik denk dat dat de reden was er een motie van afkeuring van te maken, dat het parlement de regering de schande van een aangenomen motie van wantrouwen wil besparen, aangezien dat een huiveringwekkend unicum zou zijn.quote:Als de motie ter opschorting van de uitzettingen trouwens niet wordt uitgevoerd én Verdonk blijft zitten, dan kan ze waarschijnlijk vanmiddag alsnog haar motie van wantrouwen komen ophalen.
Had toen gekund ja.. Nu heeft hij geen reden om Verdonk af te vallen inzake het beleid.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:07 schreef Pool het volgende:
[..]
Hoezo moet de oppositie zich schamen? Die motie had gewoon uitgevoerd moeten worden. Zo moeilijk is het niet om even te stoppen met uitzetten. Het kabinet zou zich kapot moeten schamen dat ze een ongeleid projectiel als Verdonk keer op keer een crisis laat veroorzaken.
Als Balkenende een vent was geweest, dan had hij haar bij de Congo-kwestie of de Ayaan-kwestie al uit de regering geflikkerd. Dan had hij nu nog rustig met D66 en de VVD kunnen regeren en hadden er geen ongunstige verkiezingen voor hem plaatsgevonden.
Natuurlijk wel. Normaal gesproken voert het kabinet gewoon kamermoties uit hoor. Zeker moties waar de kamer daadwerkelijk een punt van maakt. Je doet nu alsof het de normaalste zaak van de wereld is om niet naar de kamer te luisteren, wat nogal een gebrekkige kijk is.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:09 schreef Ludger het volgende:
[..]
Had toen gekund ja.. Nu heeft hij geen reden om Verdonk af te vallen inzake het beleid.
En terecht. Ik lust Bos rauw als hij dit niet verder door zou zetten.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:11 schreef Jurgen21 het volgende:
Hij is doodsbang voor de linkse kiezer
Ik vond Donner een erger ongeleid projectiel dan Verdonk met z'n steeds ontsnappende tbs'ers enzo...quote:Op woensdag 13 december 2006 09:07 schreef Pool het volgende:
[..]
Hoezo moet de oppositie zich schamen? Die motie had gewoon uitgevoerd moeten worden. Zo moeilijk is het niet om even te stoppen met uitzetten. Het kabinet zou zich kapot moeten schamen dat ze een ongeleid projectiel als Verdonk keer op keer een crisis laat veroorzaken.
Als Balkenende een vent was geweest, dan had hij haar bij de Congo-kwestie of de Ayaan-kwestie al uit de regering geflikkerd. Dan had hij nu nog rustig met D66 en de VVD kunnen regeren en hadden er geen ongunstige verkiezingen voor hem plaatsgevonden.
En ik stemde op de CU, kan deze linkse sprongen van ze niet waarderenquote:Op woensdag 13 december 2006 08:13 schreef Bagheera het volgende:
[..]
Ik denk omdat de motie aangenomen zou zijn, en men de regering die vreselijke schande wou besparen.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:09 schreef Genverbrander het volgende:
WAAROM een motie van afkeuring, en niet van wantrouwen?
Echte democraten juichen het handelen van onze volksvertegenwoordiging toe en kiezen niet de kant van een gevallen demissionair romp- en rampkabinet.quote:Op woensdag 13 december 2006 08:12 schreef Bertwilwat het volgende:
Ja ik vind het ook niet juist dat de kamer in de nieuwe samenstellling zo snel van de gelegenheid gebruik maakt iemand aan te vallen, laat men zich richten op gesprekken over een nieuw kabinet
Omdat ze gelijk hebben dat er inderdaad geen wet is die de minister dwingt tot uitzetten? En geen rechter die er iemand toe veroordeelt?quote:Op woensdag 13 december 2006 09:14 schreef Ludger het volgende:
[..]
En ik stemde op de CU, kan deze linkse sprongen van ze niet waarderen![]()
Ik heb je nog gewaarschuwd. Had nou gewoon CDA gestemdquote:Op woensdag 13 december 2006 09:14 schreef Ludger het volgende:
[..]
En ik stemde op de CU, kan deze linkse sprongen van ze niet waarderen![]()
Er ligt al een uitspraak van een rechter die op grond van het gekonkel in de kamer over opschorting, een uitspraak heeft opgeschort. Daarop doelde Balkenende, dat dit gedoe rechterlijke uitspraken rechtstreeks beinvloedt terwijl niemand nog weet hoe een eventueel GP eruit gaat zien, wie er voor in aanmerking komen en onder welke voorwaarden zij er voor in aanmerking komen.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:26 schreef KroJo het volgende:
Balkenende's gezever over staatsrechterlijk onmogelijkheden die domweg niet waar zijn en zijn klacht dat regelgeving wel eens tot rechtzaken kon leiden (moet hij vooral verdonk nemen, die heeft de laatste vier jaar al een recordaantal rechtzaken tegen haar beleid gehad, eentje past daarbij nog wel) begint ook ongeloofwaardig te worden, en ik vrees dat hij net zo wereldvreemd geworden is als Colijn....
Beetje bizarre gedachte, vind je niet? Het zou wat zijn als de uiteindelijke vorming van een linkse coalitie uitsluitend steunt op het hebben van één gezamenlijke vijand in één specifiek discussiepunt, namelijk het beleid van Rita Verdonk. De politiek houdt wel iets meer in dan dat.quote:Als dit zo doorgaat begint het overigens steeds aannemelijker te worden dat er wél een links kabinet komt, ook al had ik dat nooit gedacht, maar in de strijd tegen de nurkse Balkenende beginnende partijen aan de andere kant elkaar nu duidelijk te vinden...
Mogelijk een minderheidskabinet met steun van een aantal partijen (CDU, PVDD, D66)
Het recht ja, niet de plicht. Dat was juist een van de kernpunten gisteren.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:38 schreef danos het volgende:
Ik ben het iig eens met Verdonk en vindt het belachelijk dat de (linkse) oppositie weer eens een kans heeft gegrepen om regeringspartijen in een kwaad daglicht te zeggen, terwijl deze gewoon het recht hebben om beleid uit te voeren!
Of je neemt een wet aan waardoor ze niet meer illegaal zijn. Klaar.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:32 schreef Argento het volgende:
Het blijft bizar dat de Kamer een kwestie omtrent een aantal ILLEGALEN(!!!!!!) zo ver op de spits drijft. Illegalen zet je uit. Klaar.
Waarom zou je? De regering heeft geen probleem met dit beleid en de Kamer kan in afwachting van een nieuw Kabinet naar hartelust sleutelen aan een GP-regeling.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:45 schreef Pool het volgende:
[..]
Of je neemt een wet aan waardoor ze niet meer illegaal zijn. Klaar.
quote:Op woensdag 13 december 2006 09:38 schreef Argento het volgende:
[..]
Er ligt al een uitspraak van een rechter die op grond van het gekonkel in de kamer over opschorting, een uitspraak heeft opgeschort. Daarop doelde Balkenende, dat dit gedoe rechterlijke uitspraken rechtstreeks beinvloedt terwijl niemand nog weet hoe een eventueel GP eruit gaat zien, wie er voor in aanmerking komen en onder welke voorwaarden zij er voor in aanmerking komen.
Och, ik zou het ook zeker niet als mogelijkheid hebben ingeschat ... maar het kan gewoon een reactie zijn op Balkenende's weigering een compromis te zoeken ...quote:et zou wat zijn als de uiteindelijke vorming van een linkse coalitie uitsluitend steunt op het hebben van één gezamenlijke vijand..
Het probleem is nu net dat dit dus kennelijk 4 jaar, onder het beleid van Verdonk niet gebeurt is ....quote:Op woensdag 13 december 2006 09:32 schreef Argento het volgende:
Het blijft bizar dat de Kamer een kwestie omtrent een aantal ILLEGALEN(!!!!!!) zo ver op de spits drijft. Illegalen zet je uit. Klaar.
Ten eerste valt dat wel mee. Verdonk is hard en erg rechtlijnig en maakt minder gebruik van haar beleidsvrijheid dan wenselijk zou zijn, en het komt wel ns voor dat rechters vinden dat Verdonk beter moet uitleggen waarom ze geen gebruik maakt van die beleidsvrijheid, maar de gedachte dat rechters Verdonk voortdurend inhoudelijk op de vingers tikken is niet op feiten gegrond.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:54 schreef KroJo het volgende:
[..]en weet je niet hoveel maakl de rechter Verdonk de laatste vier jaar al heeft teruggefloten?
uitgeprocedeerde illegalen ja. Procedures die tijd kosten. Allemaal stuk voor stuk mensen die dondersgoed weten dat ze illegaal zijn en die dondersgoed weten dat het verkrijg van een verblijfsvergunning onzeker is.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:57 schreef KroJo het volgende:
[..]
Het probleem is nu net dat dit dus kennelijk 4 jaar, onder het beleid van Verdonk niet gebeurt is ....
ook bepaalde individuele pardonregelingen zijn niet afgewerrkt, zoals de 14-1 regeling van Nawijn, waarvan nog een ruime 9000 mensen wachten op uitslag of ze vallen onder de 'nijpende' gevallen, die wachten al bijna 4 jaar ...
Als je zolang wacht, moet je niet gaan miepen als er kennelijk ruimte komt voor een andere oplossing, omdat dat zogenaamde 'harde' beleid enkel duur blijkt te zijn en niet efficient is.
als verdonk nu klaar was, was er inderdaad niets waarover een motie aangenomen kon worden ... punt is gewoon dat ze weinig verder gekomen is dan 4 jaar terug ...., ze is dus niet klaar.
een andere optie was geweest dat ze nog 4 jaar zou krijgen om dan maar te hopen dat het haar daarna wél zou lukken.... de kiezers besloten echter anders, de laatste verkiezingen ontstond er een meerderheid die weigert verdonk verder nog ruimte te geven door te gaan met haar oplossing, maar die een andere en een stukken snellere oplossing kiest, die niet nog vier jaar of langer duurt.
Illegaliteit is niet strafbaar. Het is idioot te doen alsof ze niet individueel tellen omdat ze illegaal zijn. Hun illegaliteit verandert niets aan hun menszijn.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:32 schreef Argento het volgende:
Dan zou het toch envoudig zijn, dan hebben rechters niks om op te anticiperen...?quote:Op woensdag 13 december 2006 10:01 schreef Argento het volgende:
Rechters anticiperen in hun oordelen nogal eens op toekomstige wetgeving, maar daarvan is hier eenvoudigweg geen sprake.
Het betoog van Balkenende is inhoudelijk ook niet briljant, maar we hebben in ieder geval met uitgeprocedeerde asielzoekers nog te maken dat er een rechterlijke uitspraak ligt dat hun geen verblijf vergund wordt en dan is uitzetting daarvan het gevolg. Zou je in dit stadium van de procedure niet handhaven, dan is de hele procedure voor niks geweest. Bovendien bestaat er geen enkele reden om nu het oordeel van zowel IND, als rechtbank en eventueel AB RVS naast je neer te leggen door niet uit te zetten.quote:Op woensdag 13 december 2006 09:50 schreef Tirion het volgende:
En ondertussen maar mensen uitzetten? Dat is nu net wat ze niet willen. Er hoeft niet nu een GP te komen, maar goed, dat hoef ik jou niet uit te leggen. Zo gek is het toch niet om even een pauze in te lassen zodat er in alle rust naar kan worden gekeken?
Ik betoog dan ook niet dat illegalen moeten worden gestraft. Uitzetting is dan ook geen straf maar de feitelijke handhaving van de (al dan niet rechterlijke) vaststelling dat het betrokken individu niet bevoegd is binnen deze landsgrenzen te verblijven.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:09 schreef sigme het volgende:
[..]
Illegaliteit is niet strafbaar. Het is idioot te doen alsof ze niet individueel tellen omdat ze illegaal zijn. Hun illegaliteit verandert niets aan hun menszijn.
Ik zou zeggen de Kamer. De Kamer weet wie zij voor zich heeft en de Kamer ziet een nieuw kabinet -met wie zij naar het zich laat aanzien alle kanten op kan als het gaat om een GP- aan de horizon. Het gaat feitelijk uitsluitend over de mensen die tussen nu en de installatie van een nieuw kabinet worden uitgezet. Dat zullen er sowieso geen 26.000 zijn, of over hoeveel illegalen het ook moge hebben.quote:Overigens, wie drijft nu al een paar maal de zaak op de spits? Je kan geen moties blijven negeren als kabinet en dan de kamer als boosdoener aanwijzen.
De rechter oordeelt in individuele gevallen en Verdonk houdt zich niet alleen met indivuele gevallen bezig maar ook met het algemene beleid. In zoverre is de taak van de rechter niet te vergelijken met Verdonk.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:10 schreef KroJo het volgende:
[..]
Dan zou het toch envoudig zijn, dan hebben rechters niks om op te anticiperen...?
Als er kennelijk wel genoeg grond is dat rechters kunnen oordelen of iemand wel of niet uitgezet mag worden of hun uitzetting voorlopig opgeschort dient te worden (en ook de IND zelf dat best kan doen), zoals de motie ook verlangde en verdonk nu ook twee weken gedaan heeft, dan bestaat de klacht dat 'dit niet te bepalen is' ook niet....
Dat was toch ook al voor een dag of 7 het geval? Maar de linkse draaikonten kwamen er verder ook niet uit en hen kennende zal het nog wel een weekje kunnen duren daarom heeft Verdonk gezegt het beleid van het kabinet komt in gevaar dus gaan we dit beleid vanaf NU gewoon weer uitvoerenquote:Op woensdag 13 december 2006 09:50 schreef Tirion het volgende:
Zo gek is het toch niet om even een pauze in te lassen zodat er in alle rust naar kan worden gekeken?
Wat nu dus gebeurt.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:19 schreef Argento het volgende:
[..]
De rechter oordeelt in individuele gevallen en Verdonk houdt zich niet alleen met indivuele gevallen bezig maar ook met het algemene beleid. In zoverre is de taak van de rechter niet te vergelijken met Verdonk.
Natuurlijk kán Verdonk de handhaving stopzetten, maar zij oordeelt nu anders en zij is bevoegd om anders te oordelen. Dat is nu eenmaal de bevoegdheid van de minister. Als de Kamer het echt anders wil, moet ze Verdonk onder niet mis te verstane bewoordingen wegsturen.
Een motie van afkeuring is niet halfslachtig, die is gebruikelijk. En ik weet het niet zeker, maar volgens mij las ik net ergens dat ook die vorige "halfslachtige moties" geen moties van wantrouwen waren, maar moties van afkeuring.quote:Dat is dan de bevoegdheid van de Kamer, maar voorlopig komt de Kamer niet verder dan wat halfslachtige moties van wantrouwen die niet worden aangenomen en als er al een motie wordt aangenomen tegen Verdonk, dan betreft het er eentje van afkeuring. De Kamer gaat eenvoudigweg niet op haar strepen staan. Prima, maar dan moet zij ook niet zeuren als Verdonk met beleid en al blijft zitten.
Een logische gedachte, maar zodra je wel toelaat dat mensen 6 jaar of meer binnen je landsgegrenzen verblijven, daar gewon een leven opbouwen, hun kinderen er op school gaan en de mensen nederlands spreken en ze geen crimineel verleden hebben ... komt een punt waarop je kunt zeggen dat alhoewel die mensen geen legale verblijfstatus hebben, je ze wel kunt zien als 'nederlander' en het een veel logischere keuze is hen te legaliseren, dan te hopen op een uitzetting (die kennelijk niet komt, en waarbij je die mensen hooguit 'opjaagt').quote:Op woensdag 13 december 2006 10:16 schreef Argento het volgende:
[..]
Ik betoog dan ook niet dat illegalen moeten worden gestraft. Uitzetting is dan ook geen straf maar de feitelijke handhaving van de (al dan niet rechterlijke) vaststelling dat het betrokken individu niet bevoegd is binnen deze landsgrenzen te verblijven.
Kom nou toch, waar de Kamer het middel van de motie van wantrouwen heeft, gebruikt zij de motie van afkeuring. Geef mij één goede reden waarom de Kamer het middel van de motie van afkeuring gebruikt met het doel het wantrouwen jegens Verdonk uit te spreken zodat haar niets anders rest dan opstappen, terwijl zij daarvoor gewoon de motie van wantrouwen tot haar beschikking heeft.quote:
Kortom, de Kamer gebruikt het verkeerde middel.quote:Die termen worden nogal vaak verward deze dagen, maar dat komt doordat het wantrouwen wordt uitgesproken door middel van een motie van afkeuring.
Mensen die in de wetenschap verkeren dat zij illegaal zijn, althans die in de wetenschap verkeren dat het niet zeker is dat zij een verblijfsvergunning krijgen, bouwen op eigen risico een leven op. Klaar.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:33 schreef KroJo het volgende:
[..]
Een logische gedachte, maar zodra je wel toelaat dat mensen 6 jaar of meer binnen je landsgegrenzen verblijven, daar gewon een leven opbouwen, hun kinderen er op school gaan en de mensen nederlands spreken en ze geen crimineel verleden hebben ...
tssss, Wat schandelijk, dat die mensen dat dan _tóch_ doen ....quote:Op woensdag 13 december 2006 10:37 schreef Argento het volgende:
.. bouwen op eigen risico een leven op....
Ik denk dat het bedoeld was als een depolariserend gebaar.quote:Op woensdag 13 december 2006 10:35 schreef Argento het volgende:
Kortom, de Kamer gebruikt het verkeerde middel.
niet schandelijk, maar op eigen risico. En helaas ook voor het risico van de kinderen die worden verwekt en worden geboren nadat de betrokkene dit land is binnengekomen maar voordat hij duidelijkheid heeft over zijn verblijfsstatus.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:00 schreef KroJo het volgende:
[..]
tssss, Wat schandelijk, dat die mensen dat dan _tóch_ doen ....
De Kamer moet de meest geschikte middelen gebruiken voor het doel dat zij voor ogen heeft. Als haar doel werkelijk is het torpederen van Rita Verdonk als ambtsdrager, dan moet zij de motie van wantrouwen gebruiken. Dan had zij haar doel immers onherroepelijk bereikt.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:02 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Ik denk dat het bedoeld was als een depolariserend gebaar.
Sja dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Vreemd ook dat Bos na afloop wèl sprak over een motie van wantrouwen.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:08 schreef Argento het volgende:
[..]
De Kamer moet de meest geschikte middelen gebruiken voor het doel dat zij voor ogen heeft. Als haar doel werkelijk is het torpederen van Rita Verdonk als ambtsdrager, dan moet zij de motie van wantrouwen gebruiken. Dan had zij haar doel immers onherroepelijk bereikt.
Aha ja dat is mooi beschreven.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:24 schreef Pool het volgende:
De motie van afkeuring geeft het kabinet de ruimte om te overleggen, zodat ze rustig het ontslag van Verdonk en eventuele anderen kunnen overleggen. Met een motie van wantrouwen had dat aftreden gisteren al per direct moeten gebeuren. Uit de posts van Sigme begreep ik dat er nog nooit een motie van wantrouwen is aangenomen. De Kamer wil niet nog meer polariseren en weet dat met een ernstige motie van afkeuring Verdonk niets anders kan doen dan opstappen.
Om bij vergelijkingen met het gereedschap te blijven: waarom een hamer gebruiken als je een punaise ook met je vingers in het prikbord kunt duwen?
het is dus inderdaad een depolariserend gebaar, wel goed maar ook riskant, want wat gebeurt er als Verdonk gewoon blijft zitten?quote:Of een motie het karakter heeft van een motie van wantrouwen is niet altijd duidelijk. In de Nederlandse parlementaire geschiendenis is nog nooit een motie aangenomen die in het dictum expliciet vermeldde dat het een motie van wantrouwen is.
het doel is dan ook niet het torpoderen van een persoon, maar om het voorlopig opschorting van de uitzettingen te bereiken ...quote:Op woensdag 13 december 2006 11:08 schreef Argento het volgende:
Als haar doel werkelijk is het torpederen van Rita Verdonk als ambtsdrager, dan moet zij de motie van wantrouwen gebruiken. Dan had zij haar doel immers onherroepelijk bereikt.
Dat gebeurt niet, want er is duidelijk geen vertrouwen. Dat bleek wel uit de uitspraken van de fractieleiders. Maar in het theoretisch geval dat ze helemaal doordraait en blijft zitten, dan kan ze morgen alsnog haar motie van wantrouwen komen incasseren.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:27 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Aha ja dat is mooi beschreven.![]()
Wikipedia:
[..]
het is dus inderdaad een depolariserend gebaar, wel goed maar ook riskant, want wat gebeurt er als Verdonk gewoon blijft zitten?
Dan vermoed ik dat Bos eigenlijk een motie van wantrouwen had gewild en deze motie van afkeuring nu dus liever ook uitlegt als een motie van wantrouwen. Wellicht dat een motie van wantrouwen geen steun had van een meerderheid en dat er daarom een motie van afkeuring is gekomen.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:09 schreef Genverbrander het volgende:
[..]
Sja dat ben ik eigenlijk wel met je eens. Vreemd ook dat Bos na afloop wèl sprak over een motie van wantrouwen.![]()
Nee, het verrast me niet. Er zijn ook wel gevallen van asielzoekers die nog een kans verdienen maar alle 26000quote:Op woensdag 13 december 2006 09:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Omdat ze gelijk hebben dat er inderdaad geen wet is die de minister dwingt tot uitzetten? En geen rechter die er iemand toe veroordeelt?
Ik zou trouwens de volgende keer me even verdiepen in standpunten en verkiezingsprogramma, als deze actie van de CU je verrast ligt dat echt meer aan jou dan aan de CU.
Dat is nogal onzinnig. Ook bij het uitspreken van een motie van wantrouwen zullen de gevolgen daarvan praktisch geregeld moeten worden. Het enige waar het overleg werkelijk over kan gaan is de vraag of Verdonk zal opstappen ja of nee. Een vraag die onder een motie van afkeuring ook ontkennend kan worden beantwoord, bij een motie van wantrouwen kan dat niet. Als de Kamer het opstappen van Verdonk wil afdwingen, rest haar slechts het middel van de motie van wantrouwen. Simpel zat.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:24 schreef Pool het volgende:
De motie van afkeuring geeft het kabinet de ruimte om te overleggen, zodat ze rustig het ontslag van Verdonk en eventuele anderen kunnen overleggen.
Ja, die oppositie doet al jaren -weinig elegant- haar best om Verdonk onderuit te schoffelen. De meest recente keer heeft dat inderdaad geleid tot het ontslag van het kabinet. Nu ligt het vertrek van Verdonk aan de horizon. Zij gaat hoe dan ook weg. De VVD de oppositie in en Verdonk heeft zelfs al een andere portefeuille toebedeeld gekregen. Maar nu zit er een nieuwe Kamer en het prijsschieten op Verdonk lijkt nieuw leven ingeblazen. Dat vind ik sneu ja. Ik verwacht meer van mijn volksvertegenwoordiging.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:27 schreef Pool het volgende:
Daarbij denk ik dat een motie van afkeuring eenvoudiger gericht kan zijn op slechts het beleid van Verdonk. Een motie van wantrouwen dreunt harder door in de rest van het kabinet, dat Verdonk wel vertrouwt. Met een motie van wantrouwen zou het kabinet zich waarschijnlijk nóg sneller genoodzaakt zien om volledig op te stappen; de oppositie wil slechts dan Verdonk vertrekt.
En dat kan de Kamer alleen -op korte termijn- bereiken door het kabinet er middels een motie om te verzoeken. Het kabinet, met Verdonk en Balkenende voorop, hebben alle moties dienaangaand naast zich neergelegd en hebben helder te kennen gegeven dat zij niet van plan zijn aan die opschortingen mee te werken. Dat mag de Kamer zo onderhand wel duidelijk zijn. Als ze dan toch haar zin wil hebben, moet dus op zijn minst de minister weg. Dat is het enige redelijke doel. Het middel daarvoor is de motie van wantrouwen, niet de motie van afkeuring. Als je een spijker in een stuk hout wil slaan, pak je een hamer, niet een nijptang.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:31 schreef KroJo het volgende:
[..]
het doel is dan ook niet het torpoderen van een persoon, maar om het voorlopig opschorting van de uitzettingen te bereiken ...
Tja, dan hebben we beiden andere verwachtingen van onze volksvertegenwoordiging. Ik had van mijn vertegenwoordiging verwacht dat Verdonk al zou worden weggestuurd na het debakel met de Congolese asielzoekers. Of na die schandalige chantage-brief die Hirsi Ali moest tekenen om Verdonk in te dekken. D66 nam toen haar verantwoordelijk, hetgeen CDA en VVD niet deden.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:44 schreef Argento het volgende:
[..]
Ja, die oppositie doet al jaren -weinig elegant- haar best om Verdonk onderuit te schoffelen. De meest recente keer heeft dat inderdaad geleid tot het ontslag van het kabinet. Nu ligt het vertrek van Verdonk aan de horizon. Zij gaat hoe dan ook weg. De VVD de oppositie in en Verdonk heeft zelfs al een andere portefeuille toebedeeld gekregen. Maar nu zit er een nieuwe Kamer en het prijsschieten op Verdonk lijkt nieuw leven ingeblazen. Dat vind ik sneu ja. Ik verwacht meer van mijn volksvertegenwoordiging.
Het middel daarvoor is in dit geval ook de motie van afkeuring. Let maar op vanmiddag.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:47 schreef Argento het volgende:
Als ze dan toch haar zin wil hebben, moet dus op zijn minst de minister weg. Dat is het enige redelijke doel. Het middel daarvoor is de motie van wantrouwen, niet de motie van afkeuring. Als je een spijker in een stuk hout wil slaan, pak je een hamer, niet een nijptang.
Als de Kamer meteen de motie van wantrouwen had gebruikt, hadden we niet op vanmiddag hoeven wachten. Talk about een geschikt middel.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:55 schreef Pool het volgende:
[..]
Het middel daarvoor is in dit geval ook de motie van afkeuring. Let maar op vanmiddag.
Nee, natuurlijk niet. Ik vind het kabinet belangrijker dan de belangen van een Kamerlid wiens nationaliteit op zijn zachtst gezegd twijfelachtig is.quote:Op woensdag 13 december 2006 11:54 schreef Pool het volgende:
[..]
Tja, dan hebben we beiden andere verwachtingen van onze volksvertegenwoordiging. Ik had van mijn vertegenwoordiging verwacht dat Verdonk al zou worden weggestuurd na het debakel met de Congolese asielzoekers. Of na die schandalige chantage-brief die Hirsi Ali moest tekenen om Verdonk in te dekken. D66 nam toen haar verantwoordelijk, hetgeen CDA en VVD niet deden.
Wellicht had een motie van wantrouwen geen meerderheid gehaald, wellicht is er achter de schermen zelfs overleg geweest met het CDA hierover. Wie zal het zeggen.quote:Op woensdag 13 december 2006 12:05 schreef Argento het volgende:
[..]
Als de Kamer meteen de motie van wantrouwen had gebruikt, hadden we niet op vanmiddag hoeven wachten. Talk about een geschikt middel.
Als een motie van wantrouwen geen Kamermeerderheid haalt, dan is een meerderheid van de Kamer er kennelijk niet op uit om Verdonk tot een aftreden te dwingen. Om dan vervolgens met een sterke motie van afkeuren Verdonk te trachten Verdonk uit eigen beweging te laten opstappen, is dan niets meer dan een politiek spel dat de ware motieven verhuld. In hoeverre kun je dan uberhaupt spreken van ´uit eigen beweging´?quote:Op woensdag 13 december 2006 12:10 schreef Kozzmic het volgende:
[..]
Wellicht had een motie van wantrouwen geen meerderheid gehaald, wellicht is er achter de schermen zelfs overleg geweest met het CDA hierover. Wie zal het zeggen.
Te vroeg? De Kamer is voortdurend aan het strooien met moties en neemt geen genoegen met de reactie van het kabinet/Verdonk. Het kabinet is duidelijk, die opschorting komt er niet. Als de Kamer dat dan toch wil, dan moet de Kamer de middelen gebruiken die het staatsrecht haar geeft. Dan moet de minister weg en dan moet de Kamer met open vizier, ondubbelzinnig, dat uitspreken. Er is maar één motie die dat doet en dat is de motie van wantrouwen.quote:Ik ben het wel eens met Pool, een motie van afkeuring ligt hier meer voor de hand. Het is natuurlijk ook een kwestie die in stapjes escaleert, als partijen te vroeg naar het zwaarste middel grijpen dan waren daar net zo goed vraagtekens bij gezet.
Nee, absoluut geen spijt. Dit is nou juist wat ik verwacht van de CDA'ers die mij vertegenwoordigen in Den Haag. Ik ben tegen een generaal pardon en sta vierkant achter Rita Verdonk. Dat geldt overigens voor de overgrote meerderheid van de CDA-achterban. 80% is tegen een generaal pardon. 35% van de achterban wil zelfs een volledige immigratiestopquote:Op woensdag 13 december 2006 10:03 schreef Genverbrander het volgende:
ik vind het ronduit schandalig wat er allemaal gebeurt. De asielzoekers hebben nu het idee dat ze verdomme ieder moment kunnen worden opgehaald voor een transport naar Schiphol.
Wat een schandalig kabinet, wat een schandalige minister. En weer ben ik het meest verbaasd over het CDA. Mag ik hier aan de CDA-stemmers vragen hoe ze er tegenaan kijken? Nog steeds geen spijt van je stem?
Wat is er toch met het CDA gebeurd.![]()
Ik ben het volledig met je eens.quote:Op woensdag 13 december 2006 12:20 schreef Argento het volgende:
[verhaal over juist gebruik motie van wantrouwen]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |