Je weet wat ik bedoel. Doordemensheidversterkteklimaatveranderingontkenners is ook zo'n lang woord, hè, en sceptici denkt de lading duidelijk niet.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:18 schreef sigme het volgende:
[..]
Ik ontken ten stelligste het klimaat.
Het was gewoon een sigmegrapje, geen aanval op de duidelijkheid van je tekst. Autodidacts grapje was leuker.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Je weet wat ik bedoel. Doordemensheidversterkteklimaatveranderingontkenners is ook zo'n lang woord, hè, en sceptici denkt de lading duidelijk niet.
quote:Publiek debat draait nog altijd om ’welles-nietes’
Klimaatstudies worden steeds beter en wetenschappers gaan nauwgezet om met onzekerheden. Maar het publieke debat is nog altijd hetzelfde welles-nietes.
In zijn doctoraalscriptie had Arthur Petersen nog verkondigd dat de rapporten van de IPCC, de VN-klimaatcommissie, niet konden deugen. Wetenschappers hoorden in zijn visie niet met elkaar te discussiëren om een consensus te bereiken. Dat leek meer op een politiek handjeklap dan op een zoektocht naar de waarheid.
Maar het proces achter de gesloten deuren van het Intergovernmental Panel on Climate Change intrigeerde hem dermate, dat hij besloot er zijn promotieonderzoek aan te wijden. Petersen sloot zich aan bij de Nederlandse delegatie tijdens de voorbereidingen van de IPCC-rapporten uit 2001.
Hij is om. „De klimaatrapporten blijven mensenwerk”, zei hij gisteren op een symposium aan de Vrije Universiteit, dat ter gelegenheid van zijn promotie werd gehouden. „Maar de gevolgde procedures zijn een waarborg voor openheid. Iedereen, ook zij die zich scepticus noemen, krijgt ruim gelegenheid zijn kritiek te uiten.”
Veel kritiek richt zich op de onzekerheid in klimaatstudies. Hoeveel ruimte voor twijfel laten de modellen nog? Het is ook een punt van kritiek op de IPCC zelf: dat zogenaamde consensusstreven zou alleen maar bedoeld zijn om alle onzekerheden weg te masseren.
Het viel Petersen op dat de IPCC juist heeft geleerd heel goed met onzekerheden om te gaan. Was men in 1990 nog heel stellig, het rapport uit 1995 was al voorzichtiger. De laatste keer, in 2001, heette het dat ’het in het licht van nieuwe bewijzen waarschijnlijk is dat de opwarming door de mens is veroorzaakt’.
De IPCC meldt consciëntieus wat met ’waarschijnlijk’ wordt bedoeld: een kans van 66 tot 90 procent dat het inderdaad zo is. Minder duidelijk is de organisatie over de wijze waarop ze die kans heeft bepaald. Vaak is dat niet meer dan een inschatting van deskundigen. Petersen: „Die nieuwe bewijzen waren eigenlijk zo sterk, dat ze wel de kwalificatie zeer waarschijnlijk verdienden, een kans groter dan 90 procent. Ik ontdekte dat de onderzoekers niet zo zeker van hun modellen waren en daarom een trapje lager gingen staan.”
Dergelijke fijnzinnigheden dringen nauwelijks tot het publieke debat door. Ondanks alle wetenschappelijke vooruitgang is het in de media en de politiek nog vaak hetzelfde welles-nietes als vijftien jaar geleden. Milieugroepen zoeken de extremen op, sceptici zaaien twijfel.
Een van die laatsten, de econoom Hans Labohm, mengde zich stevig in het debat op het VU-symposium. Er was nog zo veel onbekend in de klimaatwetenschap dat al die modelstudies hem niets zeiden. Hij stond niet alleen in zijn kritiek, wist hij. „Uit een peiling onder Duitse klimatologen bleek maar 30 procent overtuigd van een antropogeen broeikaseffect. De rest twijfelde of dacht er anders over.”
Dat was niet precies de vraag, antwoordde Petersen. „Die zeventig procent twijfelde niet over de rol van de mens in de klimaatverandering, maar over de vraag of de kennis erover voldoende is uitgerijpt voor politieke maatregelen. Diep in zijn hart studeert elke wetenschapper liever nog twintig jaar door op een probleem.”
1 gewillige blondine is genoeg.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:03 schreef sigme het volgende:
Gelukkig nog wel. Dat mag wel heel wat wezen dan.
quote:
Het ligt onder andere aan de neiging van de media om objectief over te komen, zodat er ongeveer evenveel ruimte is voor wetenschappers en zogenaamde sceptici. Dit zorgt ervoor dat het publiek het idee krijgt dat het een kwestie is van 50-50, terwijl de wetenschap het wel zo'n beetje eens is over die zaken.quote:
Een kinderhand is gauw gevuld..quote:
Ach ja. Ik zie het minstens anders dan jij.quote:[..]
![]()
quote:Op donderdag 7 december 2006 16:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het ligt onder andere aan de neiging van de media om objectief over te komen, zodat er ongeveer evenveel ruimte is voor wetenschappers en zogenaamde sceptici. Dit zorgt ervoor dat het publiek het idee krijgt dat het een kwestie is van 50-50, terwijl de wetenschap het wel zo'n beetje eens is over die zaken.
http://www.fair.org/index.php?page=1978quote:A new study has found that when it comes to U.S. media coverage of global warming , superficial balance—telling "both" sides of the story—can actually be a form of informational bias. Despite the consistent assertions of the United Nations-sponsored Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) that human activities have had a "discernible" influence on the global climate and that global warming is a serious problem that must be addressed immediately, "he said/she said" reporting has allowed a small group of global warming skeptics to have their views greatly amplified.
Waarom ga je niet een mooie website maken over Simon en de klimaatverandering? Je hebt nu toch tijd en volgens mij nogal wat bronnen verzameld...quote:Op donderdag 7 december 2006 16:28 schreef Monidique het volgende:
Ik ga iets doen, geen idee wat.
Dan is zo'n weblog toch voldoende?quote:Op donderdag 7 december 2006 16:30 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Waarom ga je niet een mooie website maken over Simon en de klimaatverandering? Je hebt nu toch tijd en volgens mij nogal wat bronnen verzameld...
Is dat een vrouw?quote:Op donderdag 7 december 2006 16:31 schreef Monidique het volgende:
http://youtube.com/watch?v=iffabxQjjcM
Stem als een engeltje.
Nee joh, onderzoeksmateriaal, nieuws, presentaties, politieke verhoudingen/besluiten, evt nieuwsbrief?. Kun je een speciaal stukje houden om Simon te nailen.quote:Op donderdag 7 december 2006 16:31 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dan is zo'n weblog toch voldoende?
quote:
Geen idee of een deel van de Bot eerder gepubliceerd is.quote:Op donderdag 7 december 2006 12:45 schreef sigme het volgende:
[..]
Ach, de bergrede. Dan moet ik direct denken aan LodewijkNapoleon..![]()
Ik heb het gezien, nog geen tijd gehad het echt te lezen. Wel dat strafmaartopic gister goed gelezen. Boeiende discussie, al is mijn eindconclusie dat het dus niet helemaal duidelijk is. Het was dus een tamelijk goede vraag, geloof ik.
Had je mijn vraagje in vorig SCtopic over de bot gezien?
[..]
Geen idee, ik kijk nooit.
Oh, ik mis mijn ochtende nu al - het was altijd een heerlijk moment voor het schrijven van lange emails. Dat duurt dus nog even.
En "liberty cabbage" weer Sauerkraut.quote:Op donderdag 7 december 2006 17:15 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De "Freedom Fries" worden tegenwoordig trouwens weer French fries genoemd.
quote:Naar aanleiding van de berichten omtrent gebroken polsbandjes en stukgegooide televisies heeft Nintendo tot kordate maatregelen besloten: het bedrijf heeft alle Wii-bezitters een waarschuwend e-mailtje gestuurd.
In het digitale foldertje maakt Nintendo duidelijk dat de Wii-mote met gezond verstand gebruikt moet worden, iets waar het diverse gamers nogal eens aan zou ontbreken. Zo legt het bedrijf uit dat het in Wii Sports Bowling de bedoeling is om een virtuele bowlingbal te lanceren door het loslaten van knop 'B', en niet door het loslaten van de complete controller. Ook meldt de mail dat het niet handig is om te gaan Wiiberen binnen een straal van negentig centimeter van de televisie: dat een brede armzwaai met een hardplastieken voorwerp nare gevolgen voor nabije glazen voorwerpen kan hebben, spreekt immers niet vanzelf. Verder wordt het afgeraden met zweterige handen te spelen: stoppen en afdrogen, luidt het advies.
..........................
http://tweakers.net/nieuws/45487/Nintendo:-Wii-mote-goed-vasthouden.html
ik hou niet van computerspelletjes, ik verlies altijd, en daar hou ik niet vanquote:Op donderdag 7 december 2006 17:44 schreef Tirion het volgende:
[..]
De Wii ziet er wel tof uit, eigenlijk de enige console die ik wel eens wil proberen.
Schuld van Amerika.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:47 schreef kLowJow het volgende:
De FP gaat er qua reacties ook niet echt op vooruit.'Marokkanen verdienen sterrenstatus' Rotterdam bindt strijd aan tegen racisme Leerlingen van school na bijbelverbranding
En wat is FOK! weer afschuwelijk traag.
Bek houden.quote:Op donderdag 7 december 2006 15:38 schreef Monidique het volgende:
Hagel, windstoten, koud. Leuk.
quote:Op donderdag 7 december 2006 16:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Het ligt onder andere aan de neiging van de media om objectief over te komen, zodat er ongeveer evenveel ruimte is voor wetenschappers en zogenaamde sceptici. Dit zorgt ervoor dat het publiek het idee krijgt dat het een kwestie is van 50-50, terwijl de wetenschap het wel zo'n beetje eens is over die zaken.
Dat zijn geen wetenschappers?quote:„Uit een peiling onder Duitse klimatologen bleek maar 30 procent overtuigd van een antropogeen broeikaseffect. De rest twijfelde of dacht er anders over.”
Ik kan geen ander woord ervoor vinden. Voorstanders en dogmatici? Naar de feiten-kijkers en dogmatici? Nee, dat is flauw. Natuurlijk zijn er wetenschappers die menen dat er niets aan de hand is of iets dergelijks. Ze worden alleen niet gesteund door de wetenschap. Ook wetenschappers hebben ongelijk.quote:Op donderdag 7 december 2006 19:33 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
[..]
Dat zijn geen wetenschappers?
En geen sektarische bewegingen meer ondersteunen, en Syrie mag zich niet meer met Libanon bemoeien enne hij wil zeker niet overleggen met mannen met baarden, dus eerst scheren en dan wil hij misschien best een regionaal gesprekje voeren. Bush luistert goed naar zijn Study Groupquote:Op donderdag 7 december 2006 20:46 schreef Monidique het volgende:
Bush is echt een geboren diplomaat. Hij wil wel met Iran om de tafel zitten om te praten over Irak, wat dus zeg maar in het voordeel is van Amerika, maar dan moet Iran wel stoppen met het verrijken van uranium, wat... in het voordeel van Amerika is.
The grave opens up before me like a big hole in the ground.quote:Op donderdag 7 december 2006 21:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Vandaag was als een gemiddelde dag in de hel.
Helaas vind ik met googel niet een plaatje van de prachtige omslag van mijn exemplaar van Dantes hel, anders had ik je die getoond.quote:Op donderdag 7 december 2006 21:09 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Vandaag was als een gemiddelde dag in de hel.
Wat vond je Opeltje van de botsing?quote:Op donderdag 7 december 2006 21:26 schreef Sidekick het volgende:
Vandaag een konijntje overreden. Je kan het zielig noemen, maar ik heb wel het leven gered van talloze wortels.
Vooral doen.quote:Op donderdag 7 december 2006 21:30 schreef sigme het volgende:
[..]
Helaas vind ik met googel niet een plaatje van de prachtige omslag van mijn exemplaar van Dantes hel, anders had ik je die getoond.
In mijn nieuwe onderkomen zal ik genoeg ruimte scheppen om dat soort schatten ten toon te spreiden.
kLowJowquote:Op donderdag 7 december 2006 21:24 schreef kLowJow het volgende:
Apropos
Leegte leidt tot lusteloze, lamlendige lamentaties? Het kon Monidique's motto zijn.quote:Op donderdag 7 december 2006 21:24 schreef kLowJow het volgende:
Tijd voor een alliteratief adagium.
Niet in z'n huidige fase. Hij kan niet zonder ''WTF'', ''O God,quote:Op donderdag 7 december 2006 21:56 schreef multatuli het volgende:
[..]
Leegte leidt tot lusteloze, lamlendige lamentaties? Het kon Monidique's motto zijn.
Een geest in burgeroorlog, eerder.quote:Op donderdag 7 december 2006 22:05 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Een geest in verval.
Hartelijk dank.quote:Op donderdag 7 december 2006 21:56 schreef multatuli het volgende:
[..]
Leegte leidt tot lusteloze, lamlendige lamentaties? Het kon Monidique's motto zijn.
http://www.nos.nl/nos/art(...)1C71A49EAA2636A.htmlquote:07 December 2006
Turken kregen stemadvies uit Ankara
Turkse Nederlanders hebben vanuit Turkije stemadvies gekregen. Zij werden via e-mail opgeroepen op Fatma Koser Kaya van D66 te stemmen, meldt NOVA. De mailtjes zouden afkomstig zijn van een adviseur van de Turkse minister voor religieuze zaken en zijn verstuurd vanuit een Turks ministerie.
De mailcampagne begon nadat PvdA en CDA Turkse kandidaten van de lijst hadden gehaald omdat ze de Armeense genocide niet erkenden. Koser Kaya hoefde daar van haar partij niets over te zeggen.
De VVD en D66 zijn verontwaardigd en willen opheldering van Turkije. Ankara ontkent dat er stemadvies is gegeven.
S6 is al uit op usenet.quote:
Ach ik kan die zooi wel downloaden maar de kans dat ik het dan ga kijken is minimaalquote:
het is ook pure hebberigheid, 1x per week is in principe genoeg, maar als ze het al op donderdag gaan uitzenden...quote:Op donderdag 7 december 2006 23:25 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ach ik kan die zooi wel downloaden maar de kans dat ik het dan ga kijken is minimaal.
10 for M in 100quote:
Offtopic:quote:Op donderdag 7 december 2006 23:59 schreef zakjapannertje het volgende:
[[url=http://newsimg.bbc.co.uk/media/images/42380000/gif/_42380678_america_wheat_416x350.gif]afbeelding][/url]
http://www.realclimate.or(...)stand/#comment-22114quote:The current "state of the art" in GW denial rhetoric is to acknowledge that some warming may be occurring, but that there is no scientific consenus on how much, if any, of the warming is caused by human activities; that some, most or all of it may be caused by changes in solar output, "natural cycles" or simply unspecified, unknown causes; and that there can be no basis for determining what if anything should be done about it unless or until scientists can specify with certainty exactly how much of the warming is attributable to various causes.
Gefeliciteerd hoor.quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:01 schreef Aoristus het volgende:
bah, dus het is 8 december. Dat betekent dat ik een 1 voor de 0 inwissel
Van harte!quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:01 schreef Aoristus het volgende:
bah, dus het is 8 december. Dat betekent dat ik een 1 voor de 0 inwissel
En dan, dan wordt het zeker steeds kouder ..quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:18 schreef kLowJow het volgende:
Gewoon omgekeerd aftellen.
Vooral als er een ferme wind opsteekt kan gevoelsmatig het verschil tussen 1 en 0 behoorlijk groot worden.quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:21 schreef Aoristus het volgende:
[..]
En dan, dan wordt het zeker steeds kouder ..
Jimi Hendrix, Kurt Cobain, allen hebben de 28 niet gehaald... Als dat niet geniaal isquote:
quote:Op vrijdag 8 december 2006 00:13 schreef Aoristus het volgende:
als jullie hier waren dan kregen jullie een biertje. Nu is het allemaal voor MIJ.
Neem van mij aan, blijf onder de 30
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |