abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 december 2006 @ 17:21:48 #101
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_44228671
quote:
Op donderdag 7 december 2006 14:43 schreef digitaLL het volgende:

[..]

Ja, dat vind ik ook. Die radicale afschaffing van de slavernij, sommige mensen functioneren gewoon beter als slaaf.
En dan de doodstraf geheel afschaffen terwijl terroristen tig mensen proberen te doden zoals die Samir A, niet te vatten zoiets. En martelen dan, een beetje martelen om een terrorist wat info te ontfrutselen moet kunnen toch.
Dit was toch een discussie over Liberalisme e.d.? Je moet m'n opmerking natuurlijk wel in context zien.
lege ton
pi_44229070
quote:
Op donderdag 7 december 2006 17:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
De volledig vrijheid van de een is een beperking van de ander.

In mijn stedenbouw boek staat het beter uitgelegd
In de stedenbouw richting hebben ze best een realistische kijk op de relatie overheid - bedrijven - burgers .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_44229895
quote:
Op donderdag 7 december 2006 17:34 schreef du_ke het volgende:

[..]

In de stedenbouw richting hebben ze best een realistische kijk op de relatie overheid - bedrijven - burgers .
ik wist niet dat jij planologie deed.

maar hier het stuk waar ik op doelde.
quote:
Een bebouwde omgeving zonder regels is ondenkbaar→100% individuele vrijheid leidt tot het recht van de sterkste, wat inhoudt dat er juist een heel beperkende regel is, nl: alles wordt geplooid naar de wensen en grillen van één of enkele personen.
Daarom werden er in een vroeg stadium van de geschiedenis afspraken in de vorm van wetten en regels die de onderlinge rechten en plichten van b.v. buren vastgelegd (schutting max. 180 cm, recht om een bestaande afscheiding te vervangen door een kwalitatief betere)
vond ik een mooi kernpunt
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_44229947
quote:
Op donderdag 7 december 2006 18:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ik wist niet dat jij planologie deed.
Zeker wel . Bijna klaar zelfs .
quote:
maar hier het stuk waar ik op doelde.
[..]
Vooral dit stukje raakt de kern van mijn kritiek op het libertarisme
quote:
Een bebouwde omgeving zonder regels is ondenkbaar→100% individuele vrijheid leidt tot het recht van de sterkste, wat inhoudt dat er juist een heel beperkende regel is, nl: alles wordt geplooid naar de wensen en grillen van één of enkele personen.
Nog afgezien van de vele praktische belemmeringen.
pi_44230012
quote:
Op donderdag 7 december 2006 18:04 schreef du_ke het volgende:

[..]

Zeker wel . Bijna klaar zelfs .
[..]

Vooral dit stukje raakt de kern van mijn kritiek op het libertarisme
[..]

Nog afgezien van de vele praktische belemmeringen.
ik begin net op een schaal niveau lager.

veredr ben ik het met je eens
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  donderdag 7 december 2006 @ 18:56:45 #106
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44231210
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 16:04 schreef KroJo het volgende:

wat doet afvragen of het Libertarisme niet de filosofie is van de Nomadenvolken met hun vrij concurrerende stammen: zonder overheid en met een afkeer van 'vaste waarden' en zelfs zaken aan als 'bezit' hecht de nomade weinig waarde, zolang dit tenminste niet om het bezit gaat dat zijn bestaansrecht is, de kudde, die hij desnoods tot de dood verdedigd
Goed punt. 't is me al vaker opgevallen dat libertarisme eigenlijk een 'terug naar vroeger'-stroming is, terug naar de tijd dat alles lekker simpel en overzichtelijk was.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
  donderdag 7 december 2006 @ 18:59:52 #107
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44231256
quote:
Op woensdag 6 december 2006 12:07 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat zeg ik, als er ook maar 1 persoon is die afwijkt van het nette gedrag dan gaat je hele systeem de mist in .
He, dat komt me bekend voor. Volgens mij gind daar op de kop af 89 jaar geleden in rusland ook iets mee mis
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_44231458
quote:
Op donderdag 7 december 2006 18:59 schreef gronk het volgende:

[..]

He, dat komt me bekend voor. Volgens mij gind daar op de kop af 89 jaar geleden in rusland ook iets mee mis
De paralellen tussen communisme en libertairisme zijn zeker talrijk.
  donderdag 7 december 2006 @ 20:06:44 #109
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44232279
quote:
Op donderdag 7 december 2006 18:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
vond ik een mooi kernpunt
In welk boek staat die onzin?
pi_44232807
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:06 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Waarom is dat onzin? Het is gewoon zo dat in een libertair systeem 1 persoon de hele zooi eenvoudig in de war kan gooien. En dat zal ook gebeuren, er is dan geen instrument meer om bv Nimby gedrag tegen te gaan.
pi_44232822
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:06 schreef NewOrder het volgende:

[..]

dat libertarisme ik heb geen idee vraag het aan HO
  donderdag 7 december 2006 @ 21:18:04 #112
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44233826
quote:
Op donderdag 7 december 2006 17:21 schreef nonzz het volgende:
Dit was toch een discussie over Liberalisme e.d.? Je moet m'n opmerking natuurlijk wel in context zien.
Ik zie het ook in die context. Hardcore oplossingen bestaan dus wel. En zodra je daar een grijs gebied creeert ontstaan er problemen. Libertariers zijn.a. tegen diefstal. Dat betekent dat niemand ook de staat niet daartoe gerechtigd is.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
  donderdag 7 december 2006 @ 21:20:18 #113
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44233899
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:18 schreef digitaLL het volgende:

Ik zie het ook in die context. Hardcore oplossingen bestaan dus wel. En zodra je daar een grijs gebied creeert ontstaan er problemen. Libertariers zijn.a. tegen diefstal. Dat betekent dat niemand ook de staat niet daartoe gerechtigd is.
'libertariers' die belasting diefstal noemen zijn geen libertariers, maar freeriders. En je weet hoe echte libertariers omspringen met freeriders
  donderdag 7 december 2006 @ 21:29:47 #114
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_44234211
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:20 schreef gronk het volgende:
'libertariers' die belasting diefstal noemen zijn geen libertariers, maar freeriders. En je weet hoe echte libertariers omspringen met freeriders
quote:

Anti-belastingheffing

Nu is bijna iedereen het er over eens dat de libertarische non-agressieregel van toepassing behoort te zijn op het gedrag van normale burgers onderling. Het bijzondere aan het libertarisme is dat het de non-agressieregel ook van toepassing wil laten zijn op mensen die handelen in opdracht van overheden. Veel overheidswetten zijn namelijk gebaseerd op geweldsinitiëring en libertariërs willen dat deze wetten worden afgeschaft. Belastingheffing wordt door libertariërs bijvoorbeeld als een vorm van geweldsinitiëring gezien: de overheid beschikt (zonodig met het geweld van een deurwaarder) over het eigendom van burgers zonder hun toestemming. Een slogan van libertariërs is: "belasting is diefstal" (een verwijzing naar het Proudhons "eigendom is diefstal"). Het feit dat er democratisch is gekozen voor de belastingheffing en andere wetten waarmee de overheid ingrijpt in het leven en eigendom van burgers doet hier volgens libertariërs niets aan af. Noch een minderheid noch een democratisch gekozen meerderheid mag volgens libertariërs beschikken over het leven of eigendom van burgers, behalve ter verdediging van lijf en goed.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Libertarisme
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_44234343
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:20 schreef gronk het volgende:

[..]

Anders hijack en verneuk je even een ideologie, pauper.

Ik heb nog nooit iemand enig zinnig argument op horen of zien voeren waarom belasting geen diefstal zou zijn. Zelfs een die hard communist kan zoiets kroms niet recht lullen. Het meest zinnige wat ik gehoord heb, is dat er mensen zijn die denken dat er niet aan te ontkomen zou zijn.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_44234663
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 16:21 schreef HenriOsewoudt het volgende:

Libertarisme is wat anders dan onbeperkte vrijheid. Het is een politieke filosofie waarbij de vrijheid van het individu voorop staat en die als uitgangspunt heeft dat ieder individu diezelfde vrijheid van een ander individu respecteert.
Wat bedoel je met het vetgedrukte?

Wat is vrijheid in dit verband?

Kan je uberhaupt binnen een sociale context vrij zijn?
  donderdag 7 december 2006 @ 21:45:57 #117
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44234715
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:24 schreef du_ke het volgende:
Waarom is dat onzin?
Omdat het een loze stelling zonder enige onderbouwing is.
quote:
Het is gewoon zo dat in een libertair systeem 1 persoon de hele zooi eenvoudig in de war kan gooien.
Ook een loze stelling zonder onderbouwing.
quote:
En dat zal ook gebeuren, er is dan geen instrument meer om bv Nimby gedrag tegen te gaan.
Wat is er mis met eigendomsrecht?
  donderdag 7 december 2006 @ 21:48:18 #118
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_44234812
quote:
Op donderdag 7 december 2006 20:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
dat libertarisme ik heb geen idee vraag het aan HO
Dat boek van jou met overheidspropaganda.
pi_44234838
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:44 schreef EchtGaaf het volgende:

Ligt helemaal aan je definitie van vrij.

Ik voel mij vrij, Henri voelt zich geknecht door de staat waar hij belasting aan moet betalen.
pi_44235070
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:49 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ligt helemaal aan je definitie van vrij.

Ik voel mij vrij, Henri voelt zich geknecht door de staat waar hij belasting aan moet betalen.
Idd. Vrijheid is dus betrekkelijk.
pi_44235108
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:44 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat bedoel je met het vetgedrukte?

Wat is vrijheid in dit verband?

Ongelooflijk toch dat mensen zich al helemaal niet eens meer een voorstelling van vrijheid kunnen maken. Ja natuurlijk moet je rekening houden met de mensen om je heen, met je sociale context zo je wilt. En ook ben je niet vrij om op en neer naar Jupiter te vliegen en niet vrij om in een wandkast te veranderen als je dat wilt. Maar al dat filosofische gebrabbel terzijde gaat het hier om de vraag of een overheid het recht heeft meer dan de helft van je inkomen onder dwang af te nemen en hier inferieure diensten voor te leveren waar je niet om hebt gevraagd. Dat is de discussie.
pi_44235247
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:58 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ongelooflijk toch dat mensen zich al helemaal niet eens meer een voorstelling van vrijheid kunnen maken. Ja natuurlijk moet je rekening houden met de mensen om je heen, met je sociale context zo je wilt. En ook ben je niet vrij om op en neer naar Jupiter te vliegen en niet vrij om in een wandkast te veranderen als je dat wilt. Maar al dat filosofische gebrabbel terzijde gaat het hier om de vraag of een overheid het recht heeft meer dan de helft van je inkomen onder dwang af te nemen en hier inferieure diensten voor te leveren waar je niet om hebt gevraagd. Dat is de discussie.
Je reduceert het onderwerp vrijheid terug naar de vrijheid aan wie de geleverde diensten moeten betalen?

Begrijp ik je goed? Dat is dan een versmalling van de definitie vrijheid..Toch?
pi_44235312
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Je reduceert het onderwerp vrijheid terug naar de vrijheid aan wie de gelverde diensten moetne betalen?

Begrijp ik je goed? Dat is dan een versmalling van de definitie vrijheid..Toch?
Zo ongeveer, het gaat om de vraag of mensen verboden moet worden vrijwillige transacties aan te gaan waar niemand onder lijdt.
pi_44235368
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Zo ongeveer, het gaat om de vraag of mensen verboden moet worden vrijwillige transacties aan te gaan waar niemand onder lijdt.
Ok, dat is duidelijk. Dat maakt het hanteren van het begrip "vrijheid" even wat duidelijker en concreter.

Je punt is helder.
pi_44235426
Ik denk dat het niet zozeer een kwestie is van vrijheid, als wel van een gebrek aan dwang.
  donderdag 7 december 2006 @ 22:10:26 #126
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44235502
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit iemand enig zinnig argument op horen of zien voeren waarom belasting geen diefstal zou zijn. Zelfs een die hard communist kan zoiets kroms niet recht lullen. Het meest zinnige wat ik gehoord heb, is dat er mensen zijn die denken dat er niet aan te ontkomen zou zijn.
Dat je d'r nooit iets over gehoord hebt komt of omdat je omgeven bent door moronen, of omdat je niet luistert. Ga maar eens na hoe het hele systeem van belastingen is gegroeid, in de loop der tijden. Om het met een voorbeeldje te doen: er zijn zat dingen die je niet in je eentje kunt betalen, en waar je andere mensen voor nodig hebt om eea te regelen. Dijken, bijvoorbeeld. Of politie. Of de brandweer.

Overigens, in 't verleden is 't trouwens wel zo geweest dat bijvoorbeeld de brandweer alleen kwam blussen bij mensen die betaalden voor de brandweer. Helaas was 't wel zo dat, als je dat consequent wilde doen, je de situatie kon hebben dat een heel huizenblok in de as ging omdat de brand begon bij een niet-betaler, waardoor het huis van een betaler ook meeging. De open TBC-patient die niet behandeld wordt omdat-ie niet verzekerd is en daardoor wel allerlei mensen loopt te besmetten met TBC is net zo'n geval.

Nu kun je natuurlijk wel blijven volhouden 'ik heb het recht om niet verzekerd te zijn', maar de mensen die wel verzekerd zijn hebben geen trek in gezeik omdat hun buurman niet verzekerd is. En dus komt de brandweer ook blussen als jouw huis in de fik staat, ook al wil je niets betalen voor de brandweer, en heeft de overheid daarom bepaald dat iedereen meebetaalt aan de brandweer.
pi_44235528
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

punt is helder...

Maar Henri hoe voorkom je anarchie zonder een overheid als bevoegd gezag?
pi_44235613
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:10 schreef gronk het volgende:

[..]

Dat je d'r nooit iets over gehoord hebt komt of omdat je omgeven bent door moronen, of omdat je niet luistert. Ga maar eens na hoe het hele systeem van belastingen is gegroeid, in de loop der tijden. Om het met een voorbeeldje te doen: er zijn zat dingen die je niet in je eentje kunt betalen, en waar je andere mensen voor nodig hebt om eea te regelen. Dijken, bijvoorbeeld. Of politie. Of de brandweer.
Het is ook niet haalbaar dat de bakker alleen voor mij brood bakt. dat maakt nog geen overheidsdwang noodzakelijk.
quote:
Overigens, in 't verleden is 't trouwens wel zo geweest dat bijvoorbeeld de brandweer alleen kwam blussen bij mensen die betaalden voor de brandweer. Helaas was 't wel zo dat, als je dat consequent wilde doen, je de situatie kon hebben dat een heel huizenblok in de as ging omdat de brand begon bij een niet-betaler, waardoor het huis van een betaler ook meeging. De open TBC-patient die niet behandeld wordt omdat-ie niet verzekerd is en daardoor wel allerlei mensen loopt te besmetten met TBC is net zo'n geval.

Nu kun je natuurlijk wel blijven volhouden 'ik heb het recht om niet verzekerd te zijn', maar de mensen die wel verzekerd zijn hebben geen trek in gezeik omdat hun buurman niet verzekerd is. En dus komt de brandweer ook blussen als jouw huis in de fik staat, ook al wil je niets betalen voor de brandweer, en heeft de overheid daarom bepaald dat iedereen meebetaalt aan de brandweer.
Je weet blijkbaar gewoon niet beter dan dat de staat alles regelt, of dat het er niet is. Het is gewoon zielig hoe diep sommigen zijn gezonken.
pi_44235680
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:11 schreef EchtGaaf het volgende:
punt is helder...

Maar Henri hoe voorkom je anarchie zonder een overheid als bevoegd gezag?
Je stelt keer op keer dezelfde vraag in andere bewoordingen. Ten eerste bedoel je met 'anarchie' een situatie van chaos en geweld, dat is niet mijn beeld van anarchie. Ten tweede zijn er talloze voorbeelden aan te voeren van landen die wél een overheid hebben maar waar het toch een enorme chaos is en rechtvaardigheid en vredelievendheid ver te zoeken zijn. Het feit of er wel of geen 'overheid' is heeft hier klaarblijkelijk geen enkele invloed op. Belangrijker is het erkennen van eigendomsrechten op lijf, goederen en vruchten van arbeid. Als genoeg mensen dat inzien en respecteren is een overheid volmaakt overbodig, en zelfs zeer onwenselijk.
pi_44235742
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:13 schreef heiden6 het volgende:
Je weet blijkbaar gewoon niet beter dan dat de staat alles regelt, of dat het er niet is. Het is gewoon zielig hoe diep sommigen zijn gezonken.
Het gebrek aan voorstellingsvermogen bij veel mensen verbaast ook mij nog iedere dag. Bijna eng om te beseffen hoe geconditioneerd iedereen is. De staat is groot, de staat is goed, het lijkt er bijna ingeramd.
pi_44235785
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je stelt keer op keer dezelfde vraag in andere bewoordingen. Ten eerste bedoel je met 'anarchie' een situatie van chaos en geweld, dat is niet mijn beeld van anarchie. Ten tweede zijn er talloze voorbeelden aan te voeren van landen die wél een overheid hebben maar waar het toch een enorme chaos is en rechtvaardigheid en vredelievendheid ver te zoeken zijn. Het feit of er wel of geen 'overheid' is heeft hier klaarblijkelijk geen enkele invloed op. Belangrijker is het erkennen van eigendomsrechten op lijf, goederen en vruchten van arbeid. Als genoeg mensen dat inzien en respecteren is een overheid volmaakt overbodig, en zelfs zeer onwenselijk.
Ik denk dat een overheid die naar eigen inzicht graait en uitdeelt, het besef van eigendomsrecht ernstig doet vervagen, in die zin zou dat de zaak juist erger maken. Maar er is geen vergelijkingsmateriaal.
  donderdag 7 december 2006 @ 22:21:40 #132
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44235851
quote:

Het is ook niet haalbaar dat de bakker alleen voor mij brood bakt. dat maakt nog geen overheidsdwang noodzakelijk.
In plaats van brood kun je ook andere dingen eten. Ik zie niet in hoe jij 'n brandweer, 'n politiemacht, of dijken 'anders' kunt aanleggen. Ik zie wel in dat dat soort zaken een typisch geval zijn van 'tragedy of the commons'. Jij ook?
quote:
pi_44235956
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:21 schreef gronk het volgende:

[..]

In plaats van brood kun je ook andere dingen eten. Ik zie niet in hoe jij 'n brandweer, 'n politiemacht, of dijken 'anders' kunt aanleggen. Ik zie wel in dat dat soort zaken een typisch geval zijn van 'tragedy of the commons'. Jij ook?
Daar heb je verzekeringen voor, en allerlei preventieve faciliteiten.
quote:
Je schrikt er zelf ook van, zie ik. En terecht.
  donderdag 7 december 2006 @ 22:28:03 #134
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44235965
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Het gebrek aan voorstellingsvermogen bij veel mensen verbaast ook mij nog iedere dag. Bijna eng om te beseffen hoe geconditioneerd iedereen is. De staat is groot, de staat is goed, het lijkt er bijna ingeramd.
Heb je d'r al eens aan gedacht om jezelf aan te geven als gemoedsbezwaarde?
pi_44235987
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:15 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Je stelt keer op keer dezelfde vraag in andere bewoordingen.
Ja, een inquisitie heet dat.... . Nee hoor ik wil je niet plagen....Het gaat mij om een voortschrijdend inzicht.....Ik probeer tot de kern te komen. En evt zwakheden van de ideologie bloot te leggen. Ik ben niet zomaar te overtuigen hoor. je geeft de antwoorden dus niet voor niets....
quote:
Ten eerste bedoel je met 'anarchie' een situatie van chaos en geweld, dat is niet mijn beeld van anarchie. Ten tweede zijn er talloze voorbeelden aan te voeren van landen die wél een overheid hebben maar waar het toch een enorme chaos is en rechtvaardigheid en vredelievendheid ver te zoeken zijn. Het feit of er wel of geen 'overheid' is heeft hier klaarblijkelijk geen enkele invloed op.
een overheid alleen is niet voldoende om chaos tegen te gaan.
Daar heb je wel een punt......

Maar wat is het antwoord uit het Libetarisme om het tegen te gaan...

Het begin is m.i. constitutie, maar hoe?
quote:
Belangrijker is het erkennen van eigendomsrechten op lijf, goederen en vruchten van arbeid. Als genoeg mensen dat inzien en respecteren is een overheid volmaakt overbodig, en zelfs zeer onwenselijk.
Ok.
pi_44236148
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:33 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Belasting is gewoon een afspraak tussen overheid en burgers . Heb je er geen zin dan ga je ergens anders wonen . Vind je dat er teveel belasting is dan richt je een partij op die daar wat aan gaat doen of je stemt op een partij die er wat aan wil gaan doen .

Belasting diefstal noemen is gewoon puberaal gehuil .
pi_44236196
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:38 schreef du_ke het volgende:

[..]

Belasting is gewoon een afspraak tussen overheid en burgers .
Ik heb daar nooit mee ingestemd.
quote:
Heb je er geen zin dan ga je ergens anders wonen .
Dat kan ik natuurlijk ook tegen jou zeggen.
quote:
Vind je dat er teveel belasting is dan richt je een partij op die daar wat aan gaat doen of je stemt op een partij die er wat aan wil gaan doen .

Belasting diefstal noemen is gewoon puberaal gehuil .
Met dit soort uitspraken komen geeft alleen maar aan dat je er inhoudelijk gewoon geen speld tussen kunt krijgen.
pi_44236234
quote:
Op donderdag 7 december 2006 21:45 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Omdat het een loze stelling zonder enige onderbouwing is.
[..]

Ook een loze stelling zonder onderbouwing.
[..]
Toch wel beiden zijn al regelmatig onderbouwd in de diverse topics .
quote:
Wat is er mis met eigendomsrecht?
Opzich niets maar dan moet je wel accepteren dat in een libertarische samenleving (als die al kan bestaan, binnen een half jaar zal een "overheid" oid het gat wel weer vullen) de welvaart ten opzichte van nu zal kelderen en er geen groei plaats kan vinden.
Immers 1 persoon kan altijd alles tegenhouden.
  donderdag 7 december 2006 @ 22:45:07 #139
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44236298
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:41 schreef heiden6 het volgende:

Met dit soort uitspraken komen geeft alleen maar aan dat je er inhoudelijk gewoon geen speld tussen kunt krijgen.
Maar 'belasting is diefstal' is in essentie ook puberaal gehuil.

('t zou anders zijn als je zou zeggen 'nou, dit, dit, en dit vind ik onzinnige overheidsuitgaves, en dat zou anders moeten.' Of 'een minimumpakket is OK, maar dat een stel technocraten in den haag, zoetermeer en apeldoorn beslissen waar allemaal belasting voor moet worden betaald is absoluut ondemocratisch')
pi_44236313
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:41 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik heb daar nooit mee ingestemd.
[..]
Toch wel als je een product koopt kan je de algemene voorwaarden van die winkel opvragen als je dat graag wilt en daar zal in staan dat je BTW moet afdragen. En met het tekenen van een arbeidscontract stem je er ook mee in .
quote:
Dat kan ik natuurlijk ook tegen jou zeggen.
[..]
Sorry ik blijf graag in een welvarend land wonen . Hoef niet zo nodig naar het niveau van de binnenlanden van Papoea Nieuw Ginea
quote:
Nee hoor je weet je eigen uitspraken niet te onderbouwen .
  donderdag 7 december 2006 @ 22:46:07 #141
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44236333
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:27 schreef heiden6 het volgende:

Daar heb je verzekeringen voor, en allerlei preventieve faciliteiten.
En noem eens een ander woord voor 'verplichte verzekeringen', slimmerik?
pi_44236409
quote:

[..]

[..]

Anders ga je even op z'n punt in ofzo .
pi_44236416
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:46 schreef gronk het volgende:
Het woord 'verplicht' verzin je er gemakshalve maar zelf even bij.
pi_44236587
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:45 schreef gronk het volgende:

[..]

Maar 'belasting is diefstal' is in essentie ook puberaal gehuil.

('t zou anders zijn als je zou zeggen 'nou, dit, dit, en dit vind ik onzinnige overheidsuitgaves, en dat zou anders moeten.' Of 'een minimumpakket is OK, maar dat een stel technocraten in den haag, zoetermeer en apeldoorn beslissen waar allemaal belasting voor moet worden betaald is absoluut ondemocratisch')
Dat is gewoon een verschil van mening, de een vindt het te ver gaan en de ander vindt het principiëel niet kunnen. Overigens doet dat niets af aan de definitie van diefstal, en dat belasting daar onder valt.
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:45 schreef du_ke het volgende:

[..]

Toch wel als je een product koopt kan je de algemene voorwaarden van die winkel opvragen als je dat graag wilt en daar zal in staan dat je BTW moet afdragen. En met het tekenen van een arbeidscontract stem je er ook mee in .
Dat is natuurlijk een drogreden, het is immers 'illegaal' en daarmee praktisch onmogelijk om een contract te tekenen of een product te kopen en eraan te ontkomen. Er is sprake van dwang. Net zoals er bijvoorbeeld sprake van dwang is bij azzijnzen, al was het alleen maar omdat je opgepakt kunt worden als je hiermee niet akkoord gaat en je sigaretten uit het buitenland gaat halen.
quote:
Sorry ik blijf graag in een welvarend land wonen . Hoef niet zo nodig naar het niveau van de binnenlanden van Papoea Nieuw Ginea
En ik maar denken dat je socialist bent.
quote:
Nee hoor je weet je eigen uitspraken niet te onderbouwen .
Diefstal is iets zonder toestemming van een ander afnemen. Dat is wat er met belasting gebeurt, immers, ik verdien een bepaald bedrag aan loon, en daarvan wordt zonder mijn toestemming, en onder dwang, enkele honderden euro's per maand afgenomen. Al zou je beter kunnen spreken van afpersing dan van diefstal.

Toon mij de denkfout die ik maak, zou ik zeggen.

En kom nu niet aan met 'belastingen zijn gewoon nodig', want dat is een andere discussie, en ook al zijn ze nodig, dat wil niet zeggen dat er sprake is van afpersing of diefstal.

Immers, ik kan wel stellen dat het nu eenmaal nodig was om dat brood mee te nemen, omdat ik anders om zou komen van de honger, en los van het morele oordeel blijft het natuurlijk gewoon diefstal.
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:46 schreef gronk het volgende:

[..]

Man, waar heb je het over? Jij bent degene die alles wil verplichten. Ik heb me gewoon verzekerd tegen van alles en nog wat, vrijwillig, en dat bevalt me prima.
pi_44236644
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Anders ga je even op z'n punt in ofzo .
Heel eenvoudig, als je tenminste geen gesubsidiëerd bord voor je kop hebt: dat je iets collectief moet regelen uit praktisch oogpunt, betekent nog niet dat je anderen zomaar kunt dwingen om mee te betalen, of dat er niet aan te ontkomen zou zijn.
pi_44236669
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Als je een stoel een pen noemt kun je er mee schrijven.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:00:19 #147
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44236757
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:56 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Heel eenvoudig, als je tenminste geen gesubsidiëerd bord voor je kop hebt: dat je iets collectief moet regelen uit praktisch oogpunt, betekent nog niet dat je anderen zomaar kunt dwingen om mee te betalen, of dat er niet aan te ontkomen zou zijn.
Right. Om het even bij het brandweervoorbeeld te houden: als jij niet wilt betalen voor de brandweer, dan sodemieter je maar op naar een andere stad, waar 't wel OK is om niet te betalen voor de brandweer. Dat zo'n stad niet te vinden is, of dat daar geen werk voor je is is ontzettend jammer, maar da's nu eenmaal een keuze. Toedeloe.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:01:58 #148
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44236800
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:48 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik even hierboven had uitgelegd waarom sommige verzekeringen 'algemeen verplicht' zijn gesteld. Als je 't daar niet mee eens bent, dan had je daar commentaar op moeten leveren, in plaats van te denken dat je hier wat puntjes kunt scoren
pi_44236868
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:00 schreef gronk het volgende:

[..]

Right. Om het even bij het brandweervoorbeeld te houden: als jij niet wilt betalen voor de brandweer, dan sodemieter je maar op naar een andere stad, waar 't wel OK is om niet te betalen voor de brandweer.
Nee, als ik daarvoor niet zou willen betalen, dan doe ik dat gewoon niet, jammer voor je, dok maar lekker zelf voor wat je wilt hebben. Als ik dit soort posts lees ben ik weer erg blij met elke cent die ik zwart verdien, zodat parasieten zoals jij wat dieper wegzakken in de dampende stront, uit frustratie dat je zowaar zelf moet betalen voor iets waar je gebruik van maakt.

Trouwens, wat is er mis met de brandweer?
pi_44236890
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:56 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Heel eenvoudig als je niet wilt afzakken naar het welvaarts niveau van Papoea Nieuw Ginea ontkom je niet aan een overheid. Die overheid hoeft lang niet alles te regelen, daar pleit ook niemand voor. Maar een aantal zaken kunnen veel beter en goedkoper collectief geregeld worden als je daaraan meedoen vrijwillig maakt zullen er altijd mensen niet meedoen omdat het niet in hun directe belang is en daarmee ondermijn gegarandeerd de bereidheid om zaken collectief te regelen. En zak je dus af naar een samenleving waarin niets meer gebeurd. Totdat er iemand komt die met geweld de macht grijpt en "orde op zken stelt".
  donderdag 7 december 2006 @ 23:06:18 #151
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44236910
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:04 schreef heiden6 het volgende:

Nee, als ik daarvoor niet zou willen betalen, dan doe ik dat gewoon niet, jammer voor je, dok maar lekker zelf voor wat je wilt hebben.
Ga ergens anders lopen puberen.

*plonk*.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:06:40 #152
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44236921
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:04 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nee, als ik daarvoor niet zou willen betalen, dan doe ik dat gewoon niet, jammer voor je, dok maar lekker zelf voor wat je wilt hebben. Als ik dit soort posts lees ben ik weer erg blij met elke cent die ik zwart verdien, zodat parasieten zoals jij wat dieper wegzakken in de dampende stront, uit frustratie dat je zowaar zelf moet betalen voor iets waar je gebruik van maakt.

Trouwens, wat is er mis met de brandweer?
HIJ DOET EEN BALKENENDETJE.
Zyggie.
pi_44236925
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:01 schreef gronk het volgende:

[..]

Ik dacht dat ik even hierboven had uitgelegd waarom sommige verzekeringen 'algemeen verplicht' zijn gesteld.
Dat is meer dan genoeg moeite om diefstal te rechtvaardigen, inderdaad.
quote:

Als je 't daar niet mee eens bent, dan had je daar commentaar op moeten leveren, in plaats van te denken dat je hier wat puntjes kunt scoren
Zeg je dat nu alleen tegen iemand die bezwaar maakt tegen diefstal door de staat, of ook tegen een oud oma'tje dat op straat wordt beroofd?
pi_44236945
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:06 schreef gronk het volgende:
*plonk*.
Lastig hè, zo'n bord voor je kop?
  donderdag 7 december 2006 @ 23:07:43 #155
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44236953
Sowieso de aanname dat belastingen diefstal is, die is slechts gebaseerd op levensvisie. Totaal onnodig. Ik raad je aan je gewoon aan te passen.
Zyggie.
pi_44236978
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:07 schreef Zyggie het volgende:
Sowieso de aanname dat belastingen diefstal is, die is slechts gebaseerd op levensvisie. Totaal onnodig. Ik raad je aan je gewoon aan te passen.
In welke levensvisie is diefstal door de staat geen diefstal meer dan?
  donderdag 7 december 2006 @ 23:10:13 #157
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44237011
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:08 schreef heiden6 het volgende:

[..]

In welke levensvisie is diefstal door de staat geen diefstal meer dan?
Jezus predikte zelfs al iets over de munt van de keizer.
Zyggie.
pi_44237028
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:05 schreef du_ke het volgende:

[..]

Heel eenvoudig als je niet wilt afzakken naar het welvaarts niveau van Papoea Nieuw Ginea ontkom je niet aan een overheid. Die overheid hoeft lang niet alles te regelen, daar pleit ook niemand voor. Maar een aantal zaken kunnen veel beter en goedkoper collectief geregeld worden als je daaraan meedoen vrijwillig maakt zullen er altijd mensen niet meedoen omdat het niet in hun directe belang is en daarmee ondermijn gegarandeerd de bereidheid om zaken collectief te regelen. En zak je dus af naar een samenleving waarin niets meer gebeurd. Totdat er iemand komt die met geweld de macht grijpt en "orde op zken stelt".
Dat is een puur praktische discussie, ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik dat zou moeten zien.

Maar zoals ik al eerder zei, hoe praktisch ook, het principe dat belasting diefstal is, staat daar los van.
pi_44237047
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:10 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Jezus predikte zelfs al iets over de munt van de keizer.
Daar moet je bij mij mee aankomen.
pi_44237055
quote:
Op donderdag 7 december 2006 22:54 schreef heiden6 het volgende:

[..]Dat is natuurlijk een drogreden, het is immers 'illegaal' en daarmee praktisch onmogelijk om een contract te tekenen of een product te kopen en eraan te ontkomen. Er is sprake van dwang. Net zoals er bijvoorbeeld sprake van dwang is bij azzijnzen, al was het alleen maar omdat je opgepakt kunt worden als je hiermee niet akkoord gaat en je sigaretten uit het buitenland gaat halen.
[..]
Dat is een heel ander verhaal. Je bent niet verplicht hier te wonen en hier belasting te betalen. Wil je dat niet dan ga je naar een andere plek op deze aarde waar men niet aan belasting doet . Marktwerking zoals je zonder twijfel kan waarderen .
quote:
En ik maar denken dat je socialist bent.
[..]
Ik snap dat in de ogen van een zogenaamde libertair al extreem socialistisch bent als je vraagtekens stelt bij de ideeën van Wilders. Maakt niet uit . Maar ik kan je verzekeren dat ik zeker geen socialist ben .
quote:
Diefstal is iets zonder toestemming van een ander afnemen. Dat is wat er met belasting gebeurt, immers, ik verdien een bepaald bedrag aan loon, en daarvan wordt zonder mijn toestemming, en onder dwang, enkele honderden euro's per maand afgenomen. Al zou je beter kunnen spreken van afpersing dan van diefstal.

Toon mij de denkfout die ik maak, zou ik zeggen.
Door hier te wonen, werken en kopen geef je de staat toestemming belasting te heffen. Dat is onderdeel van het pakket "Leven in Nederland" als waar libertair zou b.v. je ook kunnen kiezen voor het pakket Leven in Oost Somalië, China of Paaseiland .
pi_44237100
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:11 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Daar moet je bij mij mee aankomen.
Het is toch zeker een geloof dat je aanhangt .
  donderdag 7 december 2006 @ 23:18:28 #162
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44237181
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:07 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Lastig hè, zo'n bord voor je kop?
Nee hoor, d'r heeft iemand recentelijk een leuk greasemonkey-scriptje gepost, waarmee 't mogelijk is om berichten van users die al te dom lullen voortaan niet meer te laten zien. Kortom, killfiles dus. Anno 2006 zijn fora zo'n beetje beland op 't niveau van NNTP anno 1990. 't gaat nog wel goedkomen
pi_44237183
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:11 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat is een heel ander verhaal. Je bent niet verplicht hier te wonen en hier belasting te betalen. Wil je dat niet dan ga je naar een andere plek op deze aarde waar men niet aan belasting doet . Marktwerking zoals je zonder twijfel kan waarderen .

Door hier te wonen, werken en kopen geef je de staat toestemming belasting te heffen. Dat is onderdeel van het pakket "Leven in Nederland" als waar libertair zou b.v. je ook kunnen kiezen voor het pakket Leven in Oost Somalië, China of Paaseiland .
Dat is een drogreden. Dat het overal voorkomt is toch geen reden om het goed te praten? Bovendien ben ik hier in deze stad geboren.

Daarnaast vind ik 'toestemming' geven nogal een onsmakelijke benaming. Het komt neer op een soort van 'offer you can't refuse'.

Je dwingt iemand bepaalde dingen op (bijvoorbeeld BTW bij de aankoop/verkoop van een product), en concludeert vervolgens dat als iemand ondanks de BTW nog eten koopt, dat hij dan blijkbaar akkoord gaat met de BTW. Er is geen vrij keus, als iemand een winkel opent en geen belasting int, wordt hij of zij ingerekend en leeggeklopt.
quote:
Ik snap dat in de ogen van een zogenaamde libertair al extreem socialistisch bent als je vraagtekens stelt bij de ideeën van Wilders. Maakt niet uit . Maar ik kan je verzekeren dat ik zeker geen socialist ben .
Okee, excuses dan voor deze in mijn ogen zware aantijging.

Overigens, vanwaar de link met Wilders?
  donderdag 7 december 2006 @ 23:21:49 #164
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44237258
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:11 schreef du_ke het volgende:
quote:
Hardcore libertarians consider the idea of a Libertarian Party dangerously socialist.
-- Peter da Silva in b*fh.general
pi_44237259
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:13 schreef du_ke het volgende:

[..]

Het is toch zeker een geloof dat je aanhangt .
Onzin, ik denk niet dat ik de waarheid in pacht heb wat betreft praktijk, noch moraal. Het gaat mij puur om mijn eigen idividuele vrijheid, puur egoïsme in eerste instantie. Dat staat even los van politieke discussies over marktwerking en dergelijke. Als het erg duidelijk zijn dat communisme prima werkt, dan geef ik dat gerust toe, maar dat betekent niet dat ik me mijn eigendommen laat afnemen.
pi_44237296
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:18 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat is een drogreden. Dat het overal voorkomt is toch geen reden om het goed te praten? Bovendien ben ik hier in deze stad geboren.
ik zeg niet dat het overal voorkomt ik zeg dat je vrij staat te kiezen voor een land waar het niet zo is . Of iets dergelijks hier via democratische weg trachten te berijken .
quote:
Daarnaast vind ik 'toestemming' geven nogal een onsmakelijke benaming. Het komt neer op een soort van 'offer you can't refuse'.
Het zit in de package deal van in Nederland wonen, leven, werken en consumeren .
quote:
Je dwingt iemand bepaalde dingen op (bijvoorbeeld BTW bij de aankoop/verkoop van een product), en concludeert vervolgens dat als iemand ondanks de BTW nog eten koopt, dat hij dan blijkbaar akkoord gaat met de BTW. Er is geen vrij keus, als iemand een winkel opent en geen belasting int, wordt hij of zij ingerekend en leeggeklopt.
[..]
Je kan je eigen groente en fruit verbouwen . Niemand dwingt je om hier te wonen en hier je belasting te betalen .
quote:
Okee, excuses dan voor deze in mijn ogen zware aantijging.

Overigens, vanwaar de link met Wilders?
Omdat Wilders zegt echt iets aan de maat van de overheid te willen doen . Van diverse liberaire typjes heb ik begrepen dat de VVD een linkse socialistische partij is .
  donderdag 7 december 2006 @ 23:24:30 #167
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44237313
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:21 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Onzin, ik denk niet dat ik de waarheid in pacht heb wat betreft praktijk, noch moraal. Het gaat mij puur om mijn eigen idividuele vrijheid, puur egoïsme in eerste instantie. Dat staat even los van politieke discussies over marktwerking en dergelijke. Als het erg duidelijk zijn dat communisme prima werkt, dan geef ik dat gerust toe, maar dat betekent niet dat ik me mijn eigendommen laat afnemen.
Je bent dus een egoïst die daarom maar een dwaas idee aanhangt. Hm. Maar stiekem ben je gewoon een liberaal.
Zyggie.
pi_44237320
quote:

[..]

Het enige wat duidelijk is is dat extremen niet werken .
pi_44237438
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

ik zeg niet dat het overal voorkomt ik zeg dat je vrij staat te kiezen voor een land waar het niet zo is . Of iets dergelijks hier via democratische weg trachten te berijken .

Het zit in de package deal van in Nederland wonen, leven, werken en consumeren .
Het is niet aan jou of een paar miljoen andere Nederlanders om dat op te dringen.
quote:
Je kan je eigen groente en fruit verbouwen . Niemand dwingt je om hier te wonen en hier je belasting te betalen .
Waanzin. Zolang ik nog opgepakt kan worden zonder dat ik iemand direct kwaad doe is er iets mis. Dat jij met dingen aankomt die ik allemaal wel mag, zegt mij al genoeg. Dat toont namelijk dat jij ervan overtuigd bent dat je überhaupt het recht hebt daar iets over te zeggen, en dat is niet zo.
quote:
Omdat Wilders zegt echt iets aan de maat van de overheid te willen doen . Van diverse liberaire typjes heb ik begrepen dat de VVD een linkse socialistische partij is .
Mwah, de ene keer sociaal-democratisch, de andere keer te conservatief, en heel af en toe een beetje liberaal. Wilders is niet veel beter, bovendien is hij ontzettend xenofoob, conservatief, en protectionistisch. Hij wil de persoonlijke vrijheid ernstig inperken, en een staatscultuur instellen. Dat vind ik echt walgelijk. Mensen verbieden om een moskee te bouwen is niet mijn idee van liberaal.
pi_44237470
quote:

[..]

Het is toch echt een simpele keuze die Du_ke voorstelt. Deel uitmaken van deze maatschappij (een begrip dat bij libertariers blijkbaar al snel met het begrip staat verwart wordt) houdt in dat jij je aan de spelregels van deze maatschappij hoort te houden. Belastingen zijn daar een onderdeel van, n'est pas?

Dus niet zeuren van "ik ben in deze stad geboren' want dat is een loos sentiment, tenslotte is daar geen vrije markt werking of keuze van jou debet aan geweest. Wel blaaten over diefstal en hoe trots jij bent op jouw zwart verdiende geld en tegelijkertijd wel profiteren van hetgeen met belastinggelden gedaan wordt is hypocriet en daarmee is hele betoog verworden tot, inderdaad, puberaal gehuil zonder basis.

Ga dan in Monaco wonen of begin je eigen mini-staat zonder belastingen. WIl je onbeperkt individuele vrijheid (zoals jij die schetst) dan moet je uit Nederland weggaan.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:32:03 #171
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44237498
Uit historisch/werelds perspectief ben je gewoon een ongelofelijk verwend kreng. En dan nog zeuren!
Zyggie.
pi_44237503
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:29 schreef heiden6 het volgende:

Het is niet aan jou of een paar miljoen andere Nederlanders om dat op te dringen.
Dat is het dus wel. Dat noemen we een maatschappij. Moeilijk he?

Zoals gezegd, als je daar niet mee kan leven waarom profiteer je er dan wel van?
pi_44237556
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:30 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Het is toch echt een simpele keuze die Du_ke voorstelt. Deel uitmaken van deze maatschappij (een begrip dat bij libertariers blijkbaar al snel met het begrip staat verwart wordt) houdt in dat jij je aan de spelregels van deze maatschappij hoort te houden. Belastingen zijn daar een onderdeel van, n'est pas?
Nee, belastingen zijn iets van de staat.
quote:
Dus niet zeuren van "ik ben in deze stad geboren' want dat is een loos sentiment, tenslotte is daar geen vrije markt werking of keuze van jou debet aan geweest. Wel blaaten over diefstal en hoe trots jij bent op jouw zwart verdiende geld en tegelijkertijd wel profiteren van hetgeen met belastinggelden gedaan wordt is hypocriet en daarmee is hele betoog verworden tot, inderdaad, puberaal gehuil zonder basis.
Als ik dan toch gedwongen wordt om belasting te betalen zal ik toch op zijn minst af en toe wat terug willen zien.
quote:
Ga dan in Monaco wonen of begin je eigen mini-staat zonder belastingen. WIl je onbeperkt individuele vrijheid (zoals jij die schetst) dan moet je uit Nederland weggaan.
Ik ben de laatste die roept dat het praktisch haalbaar is om onbeperkte individuele vrijheid te hebben, maar in principe vind ik dus gewoon dat je je niet met mij dient te bemoeien als ik daar geen prijs op stel, en andersom. Of ik nu in Monaco woon, of in Nederland.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:34:33 #174
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_44237565
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:32 schreef Zyggie het volgende:
Uit historisch/werelds perspectief ben je gewoon een ongelofelijk verwend kreng. En dan nog zeuren!
Wat ik al eerder zei: sommige libertijnen zijn helemaal geen libertijnen, maar freeriders. En daar moet je dus ook gewoon libertijns mee omgaan, dus innemen dat paspoort, en bij roosendaal de grens overzetten.
pi_44237627
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:32 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat is het dus wel.
Nee dus.
quote:
Dat noemen we een maatschappij. Moeilijk he?
Je kunt het noemen wat je wilt, maar het blijft net zo fout.
quote:
Zoals gezegd, als je daar niet mee kan leven waarom profiteer je er dan wel van?
Zie mijn reactie hierboven, als me elke maand honderden euro's afhandig wordt gemaakt, en ik mij daar praktisch niet tegen kan verweren, wil ik toch op zijn minst wel wat terugzien voor dat geld. Lijkt me vanzelfsprekend, dat als de bakker jou dwingt op een paar broden te kopen, dat je ze dan ook op wilt eten.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:41:30 #176
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44237719
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:37 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nee dus.
[..]

Je kunt het noemen wat je wilt, maar het blijft net zo fout.
[..]

Zie mijn reactie hierboven, als me elke maand honderden euro's afhandig wordt gemaakt, en ik mij daar praktisch niet tegen kan verweren, wil ik toch op zijn minst wel wat terugzien voor dat geld. Lijkt me vanzelfsprekend, dat als de bakker jou dwingt op een paar broden te kopen, dat je ze dan ook op wilt eten.
Jongen vergroot je kader eens. Er is meer in de wereld dan je loontje en het geld dat er van af wordt getrokken. Enkele vragen: Hoe zijn we tot de wereld gekomen waar we nu in leven? Hoe ben jij als persoon tot het beterwetende ventje geworden dat je nu bent? Waarom is de (europese) wereld stabiel? Waarom is de welvaart in Nederland enorm? Hoe kan je grote projecten het beste opzetten?

Maar nee, het enige dat je ziet is dat er geld wordt afgenomen. Je houd voldoende over èn er wordt wat mee gedaan. En maar doorzeiken...
Zyggie.
pi_44237726
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:24 schreef Zyggie het volgende:
Je bent dus een egoïst die daarom maar een dwaas idee aanhangt. Hm. Maar stiekem ben je gewoon een liberaal.
Het is juist veel egoïstischer om te menen dat je recht hebt op de spullen van een ander.
pi_44237729
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:34 schreef heiden6 het volgende:

Nee, belastingen zijn iets van de staat.
Nee, belastingen worden geind door de Staat. Dat maakt ze nog niet 'iets van de staat', "De Staat" is niets meer dan een instrument, de bestedingen en inkomsten van 'de staat' worden bepaald door de Staten-Generaal en die worden door het volk gekozen. Snap je het nu een beetje?
quote:
Als ik dan toch gedwongen wordt om belasting te betalen zal ik toch op zijn minst af en toe wat terug willen zien.
Kijk eens om je heen dan? Iedere weg die je ziet, al het publieke groen, iedere school en ga zo maar door.
quote:
Ik ben de laatste die roept dat het praktisch haalbaar is om onbeperkte individuele vrijheid te hebben, maar in principe vind ik dus gewoon dat je je niet met mij dient te bemoeien als ik daar geen prijs op stel, en andersom. Of ik nu in Monaco woon, of in Nederland.
Dus nu is het al verworden tot "men moet zich niet met mij bemoeien", in hoeverre bemoeit 'de staat' zich dan met jou dagelijks?
  donderdag 7 december 2006 @ 23:42:20 #179
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44237738
Ik kan het punt niet genoeg benadrukken van wat jij 'fout' noemt, afkomstig is uit een egoistisch moraal kader. Vrij simpel te verstellen hoor, dan heb je niet dat eeuwige angst-gevoel.
Zyggie.
pi_44237749
quote:

[..]

en ik mij daar praktisch niet tegen kan verweren
Dat kun je wel maar dat wil je niet. De wereld is je libertarische ideaal, er is altijd wel een plek te vinden waar je geen belasting hoeft te betalen. Maar ja, dan moet je weg uit het warme knusse Nederland waar alles best goed geregeld is. Ik zou zeggen : opbokken of bek houden.
pi_44237783
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:42 schreef Zyggie het volgende:
Ik kan het punt niet genoeg benadrukken van wat jij 'fout' noemt, afkomstig is uit een egoistisch moraal kader. Vrij simpel te verstellen hoor, dan heb je niet dat eeuwige angst-gevoel.
Nogmaals, jij bent degene die redeneert vanuit een egoistisch moraal kader. Niet de libertariërs.
pi_44237823
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:42 schreef gelly het volgende:
Ik zou zeggen : opbokken of bek houden.
Ziedaar het enige étatistische argument wat uiteindelijk standhoudt.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:46:19 #183
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44237850
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:44 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nogmaals, jij bent degene die redeneert vanuit een egoistisch moraal kader. Niet de libertariërs.
Hoe kom je daarbij? Oh nee, ik zal even in jullie denkwereldje gaan zitten. Nou hier ben ik. Hoogopgeleid, goede toekomstmogelijkheden. Ik ga waarschijnlijk heel veel geld verdienen. Kut er wordt belasting afgehaald. Hm dat vind ik niet leuk. Eigenlijk zou er helemaal geen belasting moeten zijn. Nee dan zou ik veel meer verdienen. Het lost zichzelf allemaal wel op met behulp van de marktwerking.

Wat is egoistisch? Ik die een maatschappij wil hebben en wil onderhouden, of jij die puur uit eigenbelang z'n centjes in de zak houd. Nu ben jij misschien de iets ideologischer ingestelde liberalist, maar Heiden6....
Zyggie.
pi_44237852
Maar goed, je kunt net zo goed tegen een verstokte communist uit noord-oost Kamtsjatka ouwehoeren, of tegen een Jehova's getuige. Het is vrij zinloos.
  donderdag 7 december 2006 @ 23:47:34 #185
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44237884
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:46 schreef gelly het volgende:
Maar goed, je kunt net zo goed tegen een verstokte communist uit noord-oost Kamtsjatka ouwehoeren, of tegen een Jehova's getuige. Het is vrij zinloos.
Het ras der anarchisten zal altijd blijven bestaan. Ze zijn wel vermakelijk. Op internet lijken ze altijd met zovelen te zijn.
Zyggie.
pi_44237885
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:46 schreef gelly het volgende:
Ik was in de veronderstelling daar al tegen te ouwehoeren.
pi_44237928
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:46 schreef Zyggie het volgende:
Hoe kom je daarbij? Oh nee, ik zal even in jullie denkwereldje gaan zitten. Nou hier ben ik. Hoogopgeleid, goede toekomstmogelijkheden. Ik ga waarschijnlijk heel veel geld verdienen. Kut er wordt belasting afgehaald. Hm dat vind ik niet leuk. Eigenlijk zou er helemaal geen belasting moeten zijn. Nee dan zou ik veel meer verdienen. Het lost zichzelf allemaal wel op met behulp van de marktwerking.

Wat is egoistisch? Ik die een maatschappij wil hebben en wil onderhouden, of jij die puur uit eigenbelang z'n centjes in de zak houd. Nu ben jij misschien de iets ideologischer ingestelde liberalist, maar Heiden6....
Ik kan niet voor Heiden6 spreken maar ik neem aan dat hij net als ik bereid is handenvol geld uit te geven aan dingen die we waardevol achten. We willen echter wel waar voor ons geld. De overheid levert slechte kwaliteit tegen een torenhoge prijs (want de concurrentie verbiedt men simpelweg). ik begrijp werkelijk niet hoe je dat voor jezelf kunt goedpraten.
pi_44237934
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:45 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Ziedaar het enige étatistische argument wat uiteindelijk standhoudt.
En het enige realistische. In het kader van je vrijemarktdenken heb je keuze genoeg, alleen wil je ons jouw keuze opdringen en mijn vrijheid beperken. Je vindt het zelf niet krom dat je alle verworvenheden van de sociaal-democratie mee wil nemen in je libertarisch ideaalbeeld ? Ik zou zeggen, begin lekker met niks ergens op een toendra in Siberië, neem al je libertarische vrienden mee en kom over 100 jaar eens rapport uitbrengen.
pi_44237976
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:49 schreef gelly het volgende:
En het enige realistische. In het kader van je vrijemarktdenken heb je keuze genoeg, alleen wil je ons jouw keuze opdringen en mijn vrijheid beperken.
Nee, dat wil jij.
pi_44237997
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:41 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Jongen vergroot je kader eens. Er is meer in de wereld dan je loontje en het geld dat er van af wordt getrokken.
De discussie spitst zich daar nu op toe omdat dat in het huidide Nederland de meest tastbare, en meest zichtbare vorm van staatsdwang is. Het is geen fetisj van me om het daar de hele dag over te hebben ofzo hoor, ik ben een heel nuchter persoon: er valt weinig aan te doen, dus je moet er niet teveel over nadenken in praktische zin, want dat is nutteloos.
quote:
Enkele vragen: Hoe zijn we tot de wereld gekomen waar we nu in leven?
Ik geloof niet dat er iemand is die dat weet.
quote:
Hoe ben jij als persoon tot het beterwetende ventje geworden dat je nu bent?
Aangeboren intelligentie en een goede opvoeding.
quote:
Waarom is de (europese) wereld stabiel?
Wat voor soort stabiliteit bedoel je? Politiek, of gewoon qua maatschappelijke rust?
quote:
Waarom is de welvaart in Nederland enorm?
Wij kunnen alleen maar vergelijken met het verleden, omdat we de toekomst niet kennen, dus ja, relatief gezien is de welvaart enorm. In relatie tot de rest van de wereld is dat ook zo, maar dat is weer een heel andere discussie.
quote:
Hoe kan je grote projecten het beste opzetten?
Ministeries erbuiten houden.
quote:
Maar nee, het enige dat je ziet is dat er geld wordt afgenomen. Je houd voldoende over èn er wordt wat mee gedaan. En maar doorzeiken...
Ach, belasting is maar een voorbeeldje, maar wel een waar je iedereen mee aanspreekt. In het dagelijks leven heb je er niet eens zoveel last van dat de staat hier en daar wat euro's afpakt en er wat scholen mee neerzet. Praktisch gezien valt het dus ook best mee.

Het is maar welke discussie je wilt gaan voeren. Vergelijk Nederland met Tjaad en ik ben een gelukkig mens, vergelijk een paar procent inkomstenbelasting moeten betalen met de holocaust, en ik kom de euro's naar Den Haag brengen. Het is allemaal relatief.
pi_44238116
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:51 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Nee, dat wil jij.
Oh ? Ik hou je niet tegen hoor, veel plezier elders. Wij, het merendeel der Nederlanders, hebben in alle vrijheid besloten dat de sociaal-democratie de meest gunstige samenlevingsvorm is, en dat we een overheid willen. Kennelijk biedt dit land niet het produkt wat jij zoekt, dus moet je naar de concurrent. Je klinkt een beetje als een klant in een restaurant die zeurt over een vlieg in z'n soep, elke dag weer, maar het vertikt ergens anders te gaan vreten. Je hebt de keuze al, waarom maak je er geen gebruik van ?
pi_44238204
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:42 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Nee, belastingen worden geind door de Staat. Dat maakt ze nog niet 'iets van de staat', "De Staat" is niets meer dan een instrument, de bestedingen en inkomsten van 'de staat' worden bepaald door de Staten-Generaal en die worden door het volk gekozen.
Je hoeft mij niet uit te leggen wat de status quo is hoor, ik ben redelijk bekend met de Nederlandse
Staatsinrichting. Misschien is dat moeilijk te bevatten voor je, maar het is best mogelijk om ergens goed in thuis te zijn en er desondanks een afkeer voor te hebben. Er zijn genoeg libertariërs die jurist zijn, om maar eens wat te noemen.
quote:
Snap je het nu een beetje?
Dat denigrerende toontje kun je dus wel weer inpakken.
quote:
Kijk eens om je heen dan? Iedere weg die je ziet, al het publieke groen, iedere school en ga zo maar door.
Alsof libertariërs iets tegen groen of tegen scholen hebben, wat een waanzin. De vraag is: waarom zou iets publiek moeten zijn, en waarom zou je de ruimte voor privaat onderwijs inperken?

Het is natuurlijk makkelijk om het te verbieden om een eigen buslijn op te zetten, en vervolgens te roepen: kijk eens naar dat nuttige openbaar vervoer! Toch maar goed dat de overheid dat heeft geregeld.
quote:
Dus nu is het al verworden tot "men moet zich niet met mij bemoeien", in hoeverre bemoeit 'de staat' zich dan met jou dagelijks?
Ik heb geen tijd om dat allemaal op te sommen, maar het zijn voornamelijk zaken waar je je pas aan stoort als je er continu over nadenkt. Dat moet je dan ook niet doen als libertariër, want dan wordt je heel gauw chagrijnig lijkt me.
pi_44238218
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:42 schreef Zyggie het volgende:
Leuke Freudiaanse one-liners, maar hoe zie je dat verstellen dan precies voor je? En wat heb je eraan?
  vrijdag 8 december 2006 @ 00:04:17 #194
140724 Zyggie
Geweldenaar.
pi_44238256
Ja ik zie het helemaal voor me. En de consumentenbond is dan de grootste raadgevende orgaan. Als we de wegen onzere levens bewandelen zal deze optreden als een heilig orakel. Viva la consumentenbond.
Zyggie.
pi_44238262
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:57 schreef gelly het volgende:
Oh ? Ik hou je niet tegen hoor, veel plezier elders.
Is dat zo? Ik heb toch jarenlang gebruik gemaakt van alle staatsvoorzieningen? Laat je me dan zomaar zonder slag of stoot gaan als ik elders mijn heil zou willen zoeken? Daar wordt door andere sociaal-democraten al hardop anders over gedacht hoor, getuige dit topic: Emigratiebelasting
quote:
Wij, het merendeel der Nederlanders, hebben in alle vrijheid besloten dat de sociaal-democratie de meest gunstige samenlevingsvorm is, en dat we een overheid willen. Kennelijk biedt dit land niet het produkt wat jij zoekt, dus moet je naar de concurrent. Je klinkt een beetje als een klant in een restaurant die zeurt over een vlieg in z'n soep, elke dag weer, maar het vertikt ergens anders te gaan vreten. Je hebt de keuze al, waarom maak je er geen gebruik van ?
Ik wil graag in dit land wonen en discussieer o.a. in dit forum over hoe ik denk dat de zaken beter geregeld zouden kunnen worden. Ik neem aan dat dat nog net mag of niet?
pi_44238292
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 00:04 schreef Zyggie het volgende:
Ja ik zie het helemaal voor me. En de consumentenbond is dan de grootste raadgevende orgaan. Als we de wegen onzere levens bewandelen zal deze optreden als een heilig orakel. Viva la consumentenbond.
Ik dacht meer aan commerciële consumentenorganisaties die elkaar beconcurreren.
pi_44238372
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:46 schreef Zyggie het volgende:

[..]

Uiteraard, met al het geld wat je overhoudt kun je alles aanschaffen wat de overheid nu zo goed pretendeert te doen.
quote:
Dat jij andermans geld af wilt nemen om jouw maatschappij te onderhouden, is net zo egoïstisch als dat ik dat niet wil. Het punt is alleen, dat ik jou niets aandoe met mijn visie, en andersom wel. Als ik mijn zin krijg, ga ik niet in jouw eigendommen zitten porren als libertariër. Dat bepleit jij wel.

Er is volgens mij geen verschil in egoïsme.

Daarnaast geloof ik dat je wat woorden door elkaar haalt (liberalist?). En dat je mijn poging om concrete voorbeelden aan te dragen in de hoop dat dat de discussie bevordert verwart met een gebrek aan visie. Er is slechts sprake van illustratie.
quote:
Op donderdag 7 december 2006 23:42 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat kun je wel maar dat wil je niet. De wereld is je libertarische ideaal, er is altijd wel een plek te vinden waar je geen belasting hoeft te betalen. Maar ja, dan moet je weg uit het warme knusse Nederland waar alles best goed geregeld is. Ik zou zeggen : opbokken of bek houden.
En ik zeg: fikken af.

Hoe jij het hier omschrijft riekt trouwens naar fascisme.
pi_44238421
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 00:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik heb toch jarenlang gebruik gemaakt van alle staatsvoorzieningen? Laat je me dan zomaar zonder slag of stoot gaan als ik elders mijn heil zou willen zoeken? Daar wordt door andere sociaal-democraten al hardop anders over gedacht hoor, getuige dit topic: Emigratiebelasting
Dat zal best, ik hecht als liberaal veel waarde aan iemand z'n persoonlijke vrijheid.
quote:
[..]

Ik wil graag in dit land wonen en discussieer o.a. in dit forum over hoe ik denk dat de zaken beter geregeld zouden kunnen worden. Ik neem aan dat dat nog net mag of niet?
Ja hoor, dat mag. Maar zullen we het geen discussie noemen ? Het enige wat je doet is orakelen uit je eigen libertariërbijbel namelijk ondanks dat je keer op keer op de onmogelijkheden van je visie wordt gewezen.
pi_44238466
quote:
Op vrijdag 8 december 2006 00:11 schreef gelly het volgende:
Dat zal best, ik hecht als liberaal veel waarde aan iemand z'n persoonlijke vrijheid.
Maar als de meerderheid ertoe besluit zul je jou er niet over horen begrijp ik.
quote:
Ja hoor, dat mag. Maar zullen we het geen discussie noemen ? Het enige wat je doet is orakelen uit je eigen libertariërbijbel namelijk ondanks dat je keer op keer op de onmogelijkheden van je visie wordt gewezen.
Ik ben nog nooit op de onmogelijkheid van mijn visie gewezen. Wel bemerk ik bij veel mensen een onmogelijkheid om er zich iets bij voor te stellen.
pi_44238715
quote:

Je studeert toch? Gemiddelde hogere opleiding kost zo'n 5000 euro per jaar . Met 1500 euro collegegeld en stel 300 euro belasting per maand speel je redelijk quitte. En dan rekenen we nog niets voor al het onderwijs dat je al genoten hebt, alle wegen die je hebt gebruikt etc etc .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')