Kijk naar de kosten van de bouw van de oosterscheldedam (in guldens) en de budgetoverschrijding van het project (en andere projecten). Kijk vervolgens naar inflatie en andere kostenstijgingen, dan is 10 miljard een heel aardige schatting (een exacte berekening kun je onmogelijk maken).quote:Op dinsdag 5 december 2006 21:07 schreef du_ke het volgende:
[..]
Kan je dat ook min of meer onderbouwen.
2,5 miljard euro (http://www.deltawerken.com/Oosterscheldekering/44.html) . De inflatie de afgelopen kleine 20 jaar is geen 400% geweestquote:Op dinsdag 5 december 2006 21:15 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Kijk naar de kosten van de bouw van de oosterscheldedam (in guldens) en de budgetoverschrijding van het project (en andere projecten). Kijk vervolgens naar inflatie en andere kostenstijgingen, dan is 10 miljard een heel aardige schatting (een exacte berekening kun je onmogelijk maken).
Een spoorlijn bevat een bak minder techniek dan een beweegbare waterkering bovendien is bouwen in water tig keer duurder dan het leggen van een spoorlijn. vergeet ook niet dat alle oosterscheldedijken tussen de huidige en de nieuwe dam dan ook nog op Deltahoogte gebracht moeten worden.quote:Op dinsdag 5 december 2006 21:46 schreef du_ke het volgende:
[..]
2,5 miljard euro (http://www.deltawerken.com/Oosterscheldekering/44.html) . De inflatie de afgelopen kleine 20 jaar is geen 400% geweest.
Het zal heel duur worden maar 10 miljard is schromelijk overdreven. Zelfs een kampioen van de kostenoverschrijdingen (de betuwelijn) kostte "maar" 4,5 miljard.. En daar is heel wat meer beton en zand voor gebruikt.
Uiteraard maar dan nog lijkt 10 miljard me net zo uit de lucht gegrepen als 4 miljard of 6 miljardquote:Op dinsdag 5 december 2006 21:54 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Een spoorlijn bevat een bak minder techniek dan een beweegbare waterkering bovendien is bouwen in water tig keer duurder dan het leggen van een spoorlijn. vergeet ook niet dat alle oosterscheldedijken tussen de huidige en de nieuwe dam dan ook nog op Deltahoogte gebracht moeten worden.
Kom dan eens met een betere schatting,quote:Op dinsdag 5 december 2006 21:59 schreef du_ke het volgende:
[..]
Uiteraard maar dan nog lijkt 10 miljard me net zo uit de lucht gegrepen als 4 miljard of 6 miljard.
Ok maar voor een project als dit is de kennis nog wel aanwezig (van de bouw van stormvloedkering in de jaren 80).quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:03 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Kom dan eens met een betere schatting,ik zit er namelijk nooit meer dan 2 miljard naast.
![]()
Nog even ter aanvulling, voor dit soort projecten moeten alle bouwmachines instalaties en schepen apart ontwikkeld en gebouw worden, bij de spoorlijn waar jij het over hebt kun je die allemaal zo uit het schap pakken.
Dat blijft het iid ookquote:Op dinsdag 5 december 2006 22:08 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ok maar voor een project als dit is de kennis nog wel aanwezig (van de bouw van stormvloedkering in de jaren 80).
En waterbouw is kostbaar, ik ga vooralsnog voor de helft van jouw schatting, 5 miljard moet je een heel eind mee kunnen komen (nog steeds teveel geld natuurlijk).
Het blijft echter gissen zolang je niet veel van het plan afweet.
Die zouden dat ook niet zelf doen neem ik aanquote:Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Dat blijft het iid ookVan Groenlinks weet ik dat ze iig geen goede schatting zullen kunnen maken, daar hoeven we dus geen hulp van te verwachten.
![]()
Vergeet ook niet dat de huidige kering moet worden afgebroken. We hebben in de jaren 80 met dat enorme schip Neeltje Jans enorme betonpilaren in de bodem laten afzinken, en die kun je nog maar op 1 manier verwijderen: Met dynamiet opblazen in kleine stukken, en dan 1 voor 1 de brokstukken uit het water halen. Het opruimen alleen al van de huidige oosterscheldekering zal tegen een miljard euro gaan aanlopen denk ik, zoniet meer.quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:00 schreef FJD het volgende:
In de jaren 80 koste de kering 2.5 miljard. Daar komt nog een hoop inflatie boven op en niet te vergeten dat de dam een stuk langer zal worden als deze oostwaarts wordt verplaatst.
http://www.deltawerken.com/Deltawerken/16.html
dat kun je over 10 jaar weer doen. Een keer die dam verplaatsen hoef je niet meerdere keren te doen. Ik weet er ook het fijne niet van hoor, daar niet van. Ik gok dat iedereen die hier een beetje een mening hierover loopt te verkondigen dit flink diep uit z'n duim heeft gezogen. Niemand hier weet er zo veel vanaf dat hij een goed onderbouwde mening hierover kan hebben. Iedereen roept maar wat.quote:Op dinsdag 5 december 2006 20:16 schreef Hexagon het volgende:
Wat een bout-voorstel
Kunnen ze de Oosterschelde niet gewoon uitdiepen als er een probleem is?
en geen belastingen meer! nog zo'n supertof idee!quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:20 schreef __________ het volgende:
Ik zie het probleem niet van dat dichtslibben. Lekker laten gaan, is het een zandvlakte asfalteren. Eindelijk genoeg parkeerplek achter de duinen en goedkoop!. We graven wel een kanaaltje naar Antwerpen met max diepgang van 2.5 meter. Goed voor de binnenvaart !
wat een pseudodeskundigisme is dat zeg.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:19 schreef maartena het volgende:
[..]
Vergeet ook niet dat de huidige kering moet worden afgebroken. We hebben in de jaren 80 met dat enorme schip Neeltje Jans enorme betonpilaren in de bodem laten afzinken, en die kun je nog maar op 1 manier verwijderen: Met dynamiet opblazen in kleine stukken, en dan 1 voor 1 de brokstukken uit het water halen. Het opruimen alleen al van de huidige oosterscheldekering zal tegen een miljard euro gaan aanlopen denk ik, zoniet meer.
ze zullen dit idee toch ergens op baseren denk je niet?quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef Pony-Lover het volgende:
Dat blijft het iid ookVan Groenlinks weet ik dat ze iig geen goede schatting zullen kunnen maken, daar hoeven we dus geen hulp van te verwachten.
![]()
Waterwegen in Nederland moeten sowieso doorlopend uitegdiept worden, of ze nou achter een dam liggen of niet. kijk naar de Wsterschelde, die open is.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:35 schreef problematiQue het volgende:
[..]
dat kun je over 10 jaar weer doen. Een keer die dam verplaatsen hoef je niet meerdere keren te doen. Ik weet er ook het fijne niet van hoor, daar niet van. Ik gok dat iedereen die hier een beetje een mening hierover loopt te verkondigen dit flink diep uit z'n duim heeft gezogen. Niemand hier weet er zo veel vanaf dat hij een goed onderbouwde mening hierover kan hebben. Iedereen roept maar wat.
Volgens mij is het vooralsnog vooral een proefballonetje over wat men in de toekomst met de Ossterschelde wil. Kon nog niet ergens een goede onderbouwing vinden.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:38 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ze zullen dit idee toch ergens op baseren denk je niet?
Het is een goedkoop proefballonetje zoals politici wel vaker lanceren en zeker geen uitgewerkt en doorgerekend plan.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:38 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ze zullen dit idee toch ergens op baseren denk je niet?
het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:39 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Waterwegen in Nederland moeten sowieso doorlopend uitegdiept worden, of ze nou achter een dam liggen of niet. kijk naar de Wsterschelde, die open is.
ze zullen toch niet zomaar even *verzinnen* dat ze de oosterschelde willen verplaatsen zonder daar ook maar even goed over na te denken. Is een beetje als stellen dat de bijstand naar 3x modaal moet, en dan pas kijken wat de gevolgen zijn.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:40 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij is het vooralsnog vooral een proefballonetje over wat men in de toekomst met de Ossterschelde wil. Kon nog niet ergens een goede onderbouwing vinden.
Hij heeft wel gelijk het is een proefballonnetje. Dat er op termijn iets moet veranderen bij de Oosterschelde is wel duidelijk maar dit is bepaald niet het plan dat de meeste kans maakt. Vooral omdat het erg duur is. Voor de miljarden die je hier aan uit zou geven kan je heel wat zandsupleties uitvoeren.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef problematiQue het volgende:
[..]
het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.
Onzin, aangezien er door andere afsluitingen dieper in het land niet genoeg stoming is zal de verzanding gewoon door blijven gaan, het patroon ervan zal waarschijnlijk iets veranderen maar het maakt geen wezenlijk verschil. Bovendien is een project van deze groote op geen enklele manier te verantwoorden ter voorkoming van verzanding. Voor de kosten die je maakt kan je de hele Oosterschelde 1000 jaar lang uitbaggeren.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef problematiQue het volgende:
[..]
het gaat om het idee. wellicht moet je bij de huidige situatie een keer per 2 jaar uitdiepen, en anders eens per 10, ik roep maar wat.
ik zou u graag willen wijzen op de nuance tussen 'in een dronken bui besluiten dat we de oosterschelde willen verplaatsen', 'een redelijk vermoeden gebaseerd op ten minste enig onderzoek hebben dat dit plan een goed plan is' en 'een uitgewerkt en doorgerekend plan hebben'.quote:Op dinsdag 5 december 2006 22:41 schreef Pony-Lover het volgende:
[..]
Het is een goedkoop proefballonetje zoals politici wel vaker lanceren en zeker geen uitgewerkt en doorgerekend plan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |