quote:Noordhollands Dagblad - zaterdag 11 juni 2005
Slank worden met de hype die Sonja Bakker heet
Soms lijkt ze op Twiggy (zo slank) en dan weer op Klazien uit Zalk (met van die Oudhollandse wijsheden). Het volgende moment is ze net Jomanda (\'Je moet in je eigen kracht gelóven\') en als we nog even wachten is ze net zo beroemd als Montignac. Sonja Bakker, de voedingsconsulente uit Spierdijk, is het allemaal tegelijk tijdens haar workshops deze dagen in Middenmeer.
Tot de laatste stoel bezet was de workshop op landgoed de Tuin van Middenmeer, gisterochtend in de kop van Noord-Holland. Met op drie kerels na (inclusief Sonja\'s echtgenoot Koen Lenting, 91 kilo) állemaal vrouwen. Het past in het beeld van de hype rond diëtiste Bakker. Wie zijn winkelwagentje tegenwoordig nietsvermoedend door de supermarkten van grootgrutter Deen stuurt, herkent overal haar hand: alle boodschappende dames slaan hetzelfde in! En wel precies datgene dat Sonja beschrijft in haar dieetboek \'Bereik je ideale gewicht\', dat sinds half mei te koop is bij Deen. Mét alle producten die zij voorschrijft (koek van Liga, sapjes van CoolBest), om tientallen kilo\'s af te vallen. Of nét die paar pondjes kwijt te raken.Maar hoezo een hype? Omdat de eerste druk (5000 stuks) van haar boek in anderhalve dag weg was. En van de volgende tienduizend verkocht ze deze week alweer bijna een kwart. Via haar website (www.sonjabakker.nl) kun je online - of eigenlijk: on-lijn - afvallen, een cafetaria in Hoorn verkoopt gezonde \'broodjes Sonja Bakker\' en ze heeft haar eigen milkshake, op basis van karnemelk en vers fruit. Meer dan vierduizend cliënten kwamen in haar praktijk voorbij en nu komt dan half vrouwelijke Noord-Holland naar Middenmeer om haar workshops te volgen.
Die zijn verhelderend. Voor wie het antwoord zoekt op de vraag \'Wie is Sonja Bakker?\', bijvoorbeeld. De Spierdijkse houdt een grote foto omhoog: drie kotertjes op de bank, waarvan één hele brede. ,,Wie denkt u dat ik ben?\'\', vraagt Sonja naar de bekende weg. En ja hoor, die bolle links. ,,Ik was slechts tien maanden ouder dan mijn broertje Theo, maar mocht van mijn moeder niet alleen met hem in de kamer zijn. Bang dat ik \'m zou pletten...\'\'
Waarna haar andere avonturen volgen in het Land van Vet. Nog geen acht jaar en al het eerste dieet, putjes in de billen op d\'r tiende (\'ik mocht van mijn moeder niet meer in korte broek naar Ponypark Slagharen\') en bijna 80 kilo als ze negentien is.
Maar bij Sonja Bakker komen alle trauma\'s-van-een-dikkerd letterlijk tussen haar oren terecht, want als ze 20 is gaat ze voedingskunde studeren. Ze weet immers alles van diëten en eten?! In die dagen ontwikkelt zij voor zichzelf een levenspatroon waarbij ze wel duurzaam afvalt (min 20 kilo). Net als later cliënten als Yvette (min 20), Ingrid (min 17) en José (min 43 kilo!).
Geheim
,,Het gaat erom gevarieerd te eten. Begin de ene dag met yoghurt en muesli, neem dag twee eens een stel appels, dag drie een plak ontbijtkoek en dag vier twee crackers met smeerkaas\'\', zo verklapt Sonja haar geheim. ,,En stel je doelen realistisch. Met José heb ik het nooit gehad over meer dan 40 kilo afvallen. Je kunt beter 5 kilo kwijtraken en op dat gewicht blijven dan dat je vijftien kilo afvalt en er weer 20 aankomt. Door dat jojo\'en word je steeds dikker.\'\'
En dan nog moet je in jezelf geloven en beseffen dat je het voor jezelf doet. ,,Trek je er niks van aan als je man loopt te roepen om patat en frikadellen. Laat de leeuw maar brullen.\'\'
Het zijn de oneliners die het workshoppubliek herkent. Zoals Janneke Hartog uit Bobeldijk (achter haar hand, fluisterend: bijna 100 kilo), voor wie Sonja \'de laatste strohalm\' is. En Caroline Kerkkamp uit Beverwijk (\'s morgens naar eigen zeggen nog 86,4 kilo, maar Sonja\'s weegschaal geeft rond het middaguur mooi 89 aan), die last heeft met sporten. Of Diana Schut uit buurtschap \'t Kruis (Heerhugowaard), drie weken terug nog 76 kilo, maar met Sonja\'s boek in de hand inmiddels 5 kilo kwijt. En met de kermis wil ze hooguit 65 wegen. Wanneer is die kermis in \'t Kruis? ,,De derde week van juli, dus dat ga ik halen.\'\'
Bets Kalter uit Breezand (klein van stuk, ruim 100 kilo) kijkt nog weifelend. Want het leven is verleidelijk. ,,Voordat ik hierheen ging had ik nog een vreetbui. Ik dacht \'Nu kan het nog\'.\'\' Getuigen de salades (tomaten, pasta, lof, allemaal met een romig ogende dressing) mag Bets best blijven genieten. Maar dan wel gevarieerd.
Misschien heb je naar de weekmenu's gegeken om op gewicht te blijven?quote:Op dinsdag 5 december 2006 07:51 schreef roxan het volgende:
boek is inderdaad duurder als het eerste maar er staan ook veel meer recepten in. En het lijkt alsof je meer mag eten, of ligt het aan mij?
Hoe bedoel je dat? Want in het 1e boek volg je toch ook gewoon de weekmenu's?quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:08 schreef Marty het volgende:
Misschien heb je naar de weekmenu's gegeken om op gewicht te blijven?
Daar lijkt het me dat je wel meer mag eten dan tijdens de afslank menu's...
Wanneer je dus genoeg bent afgevallen maar toch verantwoord wilt blijven eten om niet opnieuw aan te komen, kun je die vier weekmenu's volgen.quote:Dit boek bevat 8 nieuwe weekmenu's om af te slanken en 4 nieuwe weekmenu's om op gewicht te blijven
Ohhh, ja ik snap wat je bedoeld!quote:Op dinsdag 5 december 2006 15:41 schreef Marty het volgende:
Over het nieuwe boek Bereik èn behoud je ideale gewicht:
[..]
Wanneer je dus genoeg bent afgevallen maar toch verantwoord wilt blijven eten om niet opnieuw aan te komen, kun je die vier weekmenu's volgen.
Ik neem aan dat je met die weekmenu's wel meer mag eten dan bij de 8 afslankmenu's.
Beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is wat ik bedoelde..![]()
In het begin val je wel altijd sneller af he, gaat steeds langzamerquote:Op vrijdag 8 december 2006 19:50 schreef scrub_nurse het volgende:
ik sonjabakker nu 10 dagen en ik moet zeggen ik haal de voorgeschreven hoeveelheid eten niet iedere dag hoor!
Ik vind dat je veel moet eten...de avondsnack sla ik standaard over, die is niet nodig. Enne 200gram sla das wel heeeeeel veel...ik kreeg maar 100gram op..
ik ben nu in 10 dagen tijd 2,1kg afgevallen!![]()
als ik dan ff reken zou t 25kg/2,1kg x 10dgn = 119dgn moeten duren voor ik mijn 25kg kwijt ben..![]()
bronquote:Haar afslankboeken worden bestsellers, journalisten stromen toe als ze een nieuw exemplaar presenteert, tvprogramma’s vechten om haar gunsten en vijf minuten geen e-mail checken betekent wéér 25 nieuwe berichten van lijners die om haar advies bedelen. Maar succes levert in Nederland nu eenmaal ook kritiek op. De afgelopen maanden werd Sonja Bakker beschuldigd van plagiaat, het tegen betaling reclame maken voor bepaalde producten, van het promoten van een crashdieet, zelfs van het hebben van anorexia…
Sonja Bakker IS EN BLIJFT ’GEWOON MEISJE’ UIT NOORD-HOLLAND
Onder curatele…
Ter bescherming van zichzelf en haar gezin
SPIERDIJK — Grote herenboerderijen, wat verlaten schapen die achteloos grazen in de wei. En bomen. Langs de weg tussen Heerhugowaard en Spierdijk tekenen de bijna kale decemberbomen zich hoog tegen de donkere hemel af. Hun toppen dansen op de maat van de wind. Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind. Dat geldt ook voor de figuurlijke hoge boom en zo mag je Sonja Bakker, ooit een gewoon meisje uit Noord-Holland, tegenwoordig wel noemen.
„In eerste instantie had ik de natuurlijke neiging mezelf te verdedigen, de strijd aan te gaan. Maar toen realiseerde ik me hoeveel energie ik daarin moest steken. Energie die ik hard nodig had om mijn boek af te schrijven. Toen besloot ik dat als iemand me aan wilde vallen, die persoon dat maar moest doen. Hebben ze een poot om op te staan, dan krijg ik vanzelf bericht dat ik wegens wat dan ook voor de rechtbank wordt gedaagd. En dan zien we vanaf dat punt wel verder. Geen enkele beschuldiging is ooit verder gekomen dan een boel geschreeuw in de media. Alleen toen er werd geroepen dat ik anorectisch was, heb ik ingegrepen. Mensen gingen naar mijn ouders bellen om te vragen in welk ziekenhuis ik was opgenomen. Dat ging me te ver. Daarmee kwamen de beschuldigingen in mijn eigen wereldje. En daar moeten ze uit blijven.”
We zitten aan de eettafel van een riante doch niet bepaald kapitaalkrachtige doorzonwoning. Veel geel in het interieur, een grote foto van Sonja aan de muur waarvoor ze zich meteen verontschuldigt. „Die heb ik voor mijn verjaardag gekregen. Het is de cover van mijn boek. Maar hij gaat eraf hoor. Net alsof ik mezelf zo belangrijk vind…” Het was niet haar enige verjaardagscadeau. Met de Audi TT die man Koen voor haar kocht, prijkte ze zelfs al in een roddelblad. „Ja jeetje, ik heb jarenlang rondgereden in een oude Twingo. Maar vanaf dat ik succesvol werd, moest ik steeds op en neer naar Hilversum en toen zei mijn man ’wat voor auto zou je dan willen?’ Ik antwoordde ’een Audi TT’, voor de grap. Maar op 4 november stond-ie op de oprit te pronken! De eerste week heb ik echt met mijn neus op het dashboard gereden. Hartstikke bang dat ik herkend zou worden en dat dan iedereen zou denken dat het me in mijn bol geslagen was. Maar toen kreeg de Privé er lucht van en wist heel Nederland het. Vanaf dat moment ben ik er veel meer van gaan genieten. .”
„Niet lullen, maar poetsen”
In feite is het de enige luxe die ze zich heeft veroorloofd. Dat en meer boeken op de markt brengen. „Ik heb alles tot nu toe in eigen beheer uitgegeven. Zelf laten drukken en dan alle exemplaren opgeslagen in mijn vaders bollenschuur. Er kon geen bol meer bij. Reed mijn vader iedere dag op en neer met een aanhangwagen vol boeken naar het Centraal Boekenhuis. Maar ik geloofde in mijn boek en mijn intuïtie liet me niet in de steek. Het werd een hit. Lieten Koen en ik ’s avonds de hond uit en dan zei hij ’Son, we moeten er meer laten drukken. Wat zullen we doen; vijfduizend, tienduizend?’ ’Doe er maar 45.000’, zei ik dan. Moest-ie wel even slikken. Ik geloof in de wet van de getallen. Hoe meer boeken je laat drukken, hoe meer er worden verkocht! Eigenlijk ben ik best daadkrachtig: niet lullen, maar poetsen.”
Sonja op de fiets: „Ik krijg het verwijt dat ik het in mijn boeken zo weinig over beweging had. Hey, ik ben voedingsdeskundige, geen bewegingsdeskundige.”
Sonja Bakker waait even lekker uit aan het strand van Egmond aan Zee. Een van de weinige momenten voorzichzelf.
Een appeltje voor zoontje Finn van 2: „De mooie momenten in het leven moet je koesteren. Ik ben geen moppermoeder.”
En dus gaat ze ook de Duitse markt op binnenkort, met meteen 10.000 exemplaren.
Ook weer helemaal onder eigen beheer uitgegeven. „ Heb hartstikke veel aanvragen gehad van buitenlandse uitgeverijen en als ik daar op in zou gaan, hoef ik nooit meer een dag te werken. Maar toevallig vind ik het leuk wat ik doe. Mijn boeken zijn toch mijn kindjes. Als ik de rechten verkoop, kan iemand ermee doen wat hij wil, ze verkeerd vertalen… Dat wil ik echt niet hebben.”
Ze heeft het er, uit eigen vrije wil dus, hartstikke druk mee. Met haar boeken én met haar gezin: man Koen en de twee zoontjes Tristan en Finn.
Sinds kort staat ze, zoals ze het zelf noemt, ’onder curatele’. „Ik heb nou iemand die me tegen mezelf beschermt. Ik nam alles aan. Een strenge secretaresse selecteert de aanvragen voortaan.”
Dat hebben we gemerkt. Vijf minuten na de boekpresentatie in restaurant Fifteen vorige week konden we krijgen. Het werden twee uur aan de eettafel met veel koffie, die in feite alleen maar werden afgebroken, omdat Sonja met haar schoonmoeder heeft afgesproken naar een tuincentrum te gaan. „Voor het eerst sinds weken een vrije middag”, zegt ze gelukkig. En morgen ga ik lekker met mijn kindjes naar de ballenbak.”
Vol trots laat ze een gouden bal zien die op de eettafel ligt. Finns favoriete cadeautje van pakjesavond. „En dat voor één euro. Leg ik hem op Sinterklaasavond in bed, met rode wangen van de opwinding en de vermoeidheid en dan is dat toch goud waard. Succes of geen succes. Ik wil niet geleefd worden.”
Alsof het zo is afgesproken belt op dat moment ten Andrea, de secretaresse/ persoonlijk assistente van Sonja. Elsevier wil per omgaande een recept. En of ze morgenochtend om 9 uur in de studio bij RTL 4 kan zijn. Heel even lijkt ze te aarzelen, dan zegt ze resoluut dat ze het recept zo zal sturen, maar dat ze die studio morgen kunnen vergeten. „Ik moet gewoon grenzen stellen”, verontschuldigt ze zich. „Zo ga ik bijvoorbeeld ook nooit naar showbizzfeestjes.
Krijg steeds maar weer uitnodigingen.
Maar dan denk ik ’wat moet ik daar. . Mijn wereld is hier in Spierdijk. Trouwens, wat moet ik dan aan? Een jurk van Mart Visser? En waar haal ik die dan vandaan? En stel je nou voor dat er dan zo’n fotograaf rondloopt van de Story of de Privé en dat er dan volgende week een foto van me in die rubriek staat waarin ze schrijven dat je er belachelijk uitzag. Ik moet er niet aan denken!”
Bekend zijn bij mensen die zij zelf niet kent, ze vindt het een rare bijkomstigheid van succes. „Zelfs als ik geld sta te pinnen bij de bank, komen ze me nog advies vragen. Ik geef dan wel antwoord hoor. Ik geloof echt in mijn methode.”
Maar succes heeft ook positieve kanten. „Vorige week heb ik voor het eerst een echte boekpresentatie gehouden. Mijn man zei: ’Son, als je het nu niet groots viert, ben je niet in staat van je succes te genieten.’ Ik ben drie jaar geleden in stilte getrouwd met een blingbling kettinkje van 3 euro om mijn nek; had nog wat in te halen. Dus heb ik een mooi colbertje gekocht en al mijn familie en vrienden uitgenodigd. Ook mijn ouders die al jaren uit elkaar zijn. Ik vond het doodeng, maar het was geweldig. Nog één keer samen met mijn vader, moeder, broer en zus op de foto. Dat wil toch ieder kind van gescheiden ouders. Met mijn boeken heb ik dat toch mooi voor elkaar gekregen.”
Andrea belt opnieuw: RTL 4 wil Sonja zo graag in het programma hebben, dat ze aanbieden de opnamen bij haar thuis te doen. Ze grijnst. „Vroeger zou ik de hele dag aan het poetsen zijn geweest en verse bloemen hebben gekocht, maar ik word daar steeds makkelijker in.” Tegen Andrea: „Dat kan alleen vrijdagochtend.”
Zelfde probleem hier. Bewegen helpt wel en alles meergranen of volkoren eten.quote:Op zaterdag 16 december 2006 16:02 schreef scrub_nurse het volgende:
hee even een vraagje: hebben jullie ook problemen met jullie stoelgang?t ging al nooit zo goed maar nu kan ik helemaal niet meer....ik krijg nu namelijk vrijwel geen zaden en vezels binnen. Ik kom daardoor ook gewoon weer aan na n paar dagen,maar das natuurlijk logisch als je 5 dagen niet gaat...
ik heb vorige week zelfs een laxeertablet genomen, nu alweer 3 dagen geleden..
Ja idd, 3 kiwi's eten op de nuchtere maag.quote:Op zaterdag 16 december 2006 16:33 schreef Brighteyes het volgende:
Kiwi's eten op de nuchtere maag, veel water drinken en anders extra vezels eten dus.
In het eerste boekje staat ook iets daarover.
Ik heb echt precies hetzelfde probleem. Had pas een buikgriepje en ik was toen meteen 1,5 kilo kwijt en ik was verder niet echt ziek en at normaal.quote:Op zondag 17 december 2006 10:19 schreef scrub_nurse het volgende:
normaliter krijg ik meer vezels binnen omdat ik meer boterhammen eet die vol met zaden zitten, en bovendien ik vaker zilvervliesrijst at. ik dnek dat ik de aardappels dan vaker door zilvervliesrijst ga vervangen, kiwis als ontbijt ga nemen en die lijnzaadolie aan ga schaffen. dit is niet leuk meer namelijk...ik was na 14 dagen 3,3kg kwijt en nu na 21 dagen nog maar 2 kg (totaal he!)![]()
Ik gebruik gewoon boter hoorquote:Op zondag 17 december 2006 16:38 schreef Brighteyes het volgende:
Vergeten jullie dan niet ook de boter wel netjes te gebruiken de hele week!
Als het in het weekend met vetter eten wel gaat dan kan het daar mss ook wel eens aan liggen.
Hier ook....ben benieuwd hoe het me vergaat...quote:Op maandag 1 januari 2007 19:47 schreef XcUZ_Me het volgende:
Succes flugel!
Ik begin lekker afgezaagd morgen weer. Maar het is nodig, de decemberdagen hebben aanzienlijke schade aangericht
.
Ik moet m'n tussendoortje eten, maar heb er gewoon geen tijd voor op 't werk!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 10:58 schreef Koningin het volgende:
[..]
Hier ook....ben benieuwd hoe het me vergaat...
Niet fokken, maar eten!quote:Op dinsdag 2 januari 2007 11:24 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik moet m'n tussendoortje eten, maar heb er gewoon geen tijd voor op 't werk!
Ja, heb het tussendoor genomenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 13:10 schreef linda856763 het volgende:
[..]
Niet fokken, maar eten!![]()
ik ben ook weer begonnen, terug bij af bijna geloof ik.oliebollen
en pepernoten
![]()
Valt tegen na al dat lekkers he?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 13:33 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ja, heb het tussendoor genomen.
Wel lekker met mn crackertjes gelunched.
Ik vind het wel meevallen eigenlijkquote:
Ik ook.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Ik vind het wel meevallen eigenlijk!
Kreeg best last van m'n huid na al die vette troep...
hier ookquote:Op dinsdag 2 januari 2007 15:00 schreef XcUZ_Me het volgende:
Het probleem van het nog in huis hebben van lekkere dingen herken ik... Er liggen nog speculaasjes, een banketstaaf, chips, lekkere kaas, lekkere drankjes...
*zucht*
Dat wordt nog lastig hoor!
Je mag veel meer! En er staat duidelijke uitleg over hoevel gram je nou mag. 150 gr. spaghetti is dus gekookt en niet ongekookt enz. Maar vooral dat je meer mag op een dag, maar de tussendoortjes zijn vaker fruit ipv Evergreen of ontbijtkoek, die zie ik niet meer zoveel voorbij komen.quote:Op donderdag 4 januari 2007 13:29 schreef Koningin het volgende:
Wat zijn de ervaringen met boek 2?
recepten staan gewoon in het boekquote:Op donderdag 4 januari 2007 14:02 schreef snowqueen911 het volgende:
wie heeft de recepten voor me van:
-koolsalade
-versierde eierkoek
-stevige spinazieomelet
anyone?
mja ik heb het boek nietquote:Op donderdag 4 januari 2007 14:18 schreef AnnaStesia het volgende:
[..]
recepten staan gewoon in het boek![]()
Dan koop je hetquote:
tsja mn moeder vroeg ff om die 3 recepten op te zoekenquote:Op donderdag 4 januari 2007 14:21 schreef XcUZ_Me het volgende:
[..]
Dan koop je hetzoals BE ook al zei.
je kunt ook stoomgroente nemen uit de diepviresquote:Op donderdag 4 januari 2007 14:42 schreef Brighteyes het volgende:
Greys, ik doe vaak ook wel gewoon een potje groente hoor.Als slechte huisvrouw zijnde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |