ik bedoelde de absolute aantallen.quote:Op donderdag 30 november 2006 16:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De bevolkingsgroei nam in de loop der tijd juist af.
Ook goed, maar dan nog zou het betekenen dat als het gaat om een constante criminaliteit per inwoner gaat (waar je denk ik op doelt) de absolute hoeveelheid geregistreerde criminaliteit, zoals hier afgebeeld in steeds minder snelle hoeveelheid zou toenemen.quote:Op donderdag 30 november 2006 16:56 schreef problematiQue het volgende:
[..]
ik bedoelde de absolute aantallen.
quote:Op donderdag 30 november 2006 16:52 schreef problematiQue het volgende:
[..]
dát er een probleem is vind ik nog maar de vraag, zie mij reactie aan MrX een paar hierboven. Misschien speelt het immigrant zijn wel helemaal niet, of in mindere mate, mee bij het crimineel worden van een persoon. Wat voor stap 2 zou er volgen als we het door jou benoemde probleem onder ogen zien?
met dat verschil dat hier het woord fenomeen wordt gebruikt in plaats van mijn "probleem". Fenomeen is neutraler hèquote:De wetenschappelijke methode:Bestudeer het fenomeen dat je wilt beschrijven. Verzamel gegevens, en doe metingen. Denk na over je metingen, en verzin een hypothese die de metingen en andere gegevens kan verklaren. Voorspel op basis van de hypothese iets dat je nog niet eerder hebt gemeten. Controleer of test dat de voorspellingen uitkomen door de juiste nieuwe metingen uit te voeren. Evalueer of de hypothese juist kan zijn. Als niet alle voorspellingen uitkomen, dan was de hypothese onjuist. Vorm in zo'n geval een nieuwe hypothese. Als de voorspellingen juist waren, maak dan meer voorspellingen en test de hypothese nog meer.
ik vind de quote dan ook erg selectief, en dat het een foute voorstelling van zaken geeft. Vermoedelijk ingegeven door politieke correctheid.quote:Op donderdag 30 november 2006 16:54 schreef Napalm het volgende:
[..]
Grote onzin.
Er is onbetwistbaar een sterk dalende tendens in de zwaarste misdrijfcategorie; de moordcijfers. Simpel na te zoeken bij het CBS. En als je dat afzet tegen de gestegen bevolking helemaal frappant.
Als je dan bedenkt dan allochtonen zeer vaak betrokken zijn bij moordzaken (beide kanten van het pistool) dan zou je helemaal opvallende cijfers krijgen na correctie.
Vollediger: http://www.wodc.nl/cijfers/criminaliteitenrechtshandhaving/criminaliteit_en_opsporing/index.asp?qry=geweldsmisdrijven&sqy=tcm0111%3CIN%3Ewebsite%3Cand%3Eoperationelestatus!='gaat%20niet%20door'&srt=wegingsfactor%20desc,%20datum%20desc&sta=9&soort=Cijfers%20en%20prognosesquote:Op donderdag 30 november 2006 16:59 schreef MrX1982 het volgende:
http://www.wodc.nl/images/Tabel%204.02_tcm11-96857.pdf
Hoewel je dat niet 1:1 kunt vergelijken omdat er in de loop der jaren ongetwijfeld meer is geregistreerd.
Als je die cijfers even bekijkt.
Geregistreerde geweldsdelicten:
1960: 14,5
2004: 114,9
(*1000)
Daar lijkt het wel op.quote:Op donderdag 30 november 2006 16:59 schreef Monidique het volgende:
Dat plaatje kan dus direct in de prullenbak.
O, het lijkt er nu toch niet op (zie tabel 4.1).quote:Op donderdag 30 november 2006 17:02 schreef Monidique het volgende:
[..]
Vollediger: http://www.wodc.nl/cijfers/criminaliteitenrechtshandhaving/criminaliteit_en_opsporing/index.asp?qry=geweldsmisdrijven&sqy=tcm0111%3CIN%3Ewebsite%3Cand%3Eoperationelestatus!='gaat%20niet%20door'&srt=wegingsfactor%20desc,%20datum%20desc&sta=9&soort=Cijfers%20en%20prognoses
Als ik niet op mijn werk zou zitten, misschien. Hoewel, ik ga nu naar huis, dus misschien wat later vanavond.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:06 schreef kLowJow het volgende:
Ok, wie maakt er een grafiekje met daarin:(Geregistreerde) criminaliteit Inwoneraantal Migratie Pakkans
1960-2005.
Ik gok op Monidique. Toch veel succes.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:07 schreef MrX1982 het volgende:
Ik zou het wel willen doen alleen moet ik naar school voor een herkansing.
Als ik mijn herkansing niet haal valt te verklaren waarom ik de criminaliteit in ga.
Dat leek mij inderdaad ook wel enigszins relevant wanneer we over een eventuele (quote:Op donderdag 30 november 2006 17:11 schreef Godslasteraar het volgende:
mja, het ophelderingspercentage was in 1960 dus 55%
en in 2004 was het 21%
met in het achterhoofd de vraag hoeveel mensen nog de moeite nemen om daadwerkelijk proces verbaal te laten opmaken.
Onderzoek naar criminaliteit van de afgelopen 25 jaar liet geen stijging criminaliteit zien, en dat onderzoek baseerde zich niet op aangiftes.quote:Op donderdag 30 november 2006 16:21 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Toch kun je je daarbij afvragen of het echt gelijk is gebleven of dat mensen misschien gewoon geen aangifte meer doen.
Dat doen we forumbreed toch m.b.t. elk willekeurig onderwerp? Waarom zou je er dan niet even een overzichtelijke grafiekje van maken?quote:Op donderdag 30 november 2006 17:17 schreef Godslasteraar het volgende:
Welja, het ruwe cijfermateriaal even invoeren in Excel![]()
ik hoop niet dat er iemand in de SC zit die denkt dat je daar dan vervolgens conclusies uit kunt trekken?
is gas eigenlijk economisch gezien niet erg low-profile? ik dacht dat jullie daar ook chemie hebben enzo, net zoals in Oost-Zeeuws-Vlaanderen (met een flinke subside vd overheidquote:Op donderdag 30 november 2006 16:45 schreef Chewie het volgende:
[..]
Links zeker, altijd weer Amerika de schuld geven
[..]
Gas is het nieuwe graan, helaas gaat de opbrengst daarvan teveel naar het westen. Liberalen zijn niet zo sociaal en dus waren de opbrengsten voornamelijk in Groningen gebleven![]()
daar heb je dus professionals voor, die hier fulltime mee bezig zijn, en de kneepjes van het vak kennen. Er komen allerlei factoren bij kijken. De bereidheid van mensen om aangifte te doen. Ik kan me voorstellen dat uit de cijfers blijkt dat sexueel misbruik binnen families onbestaand was in de jaren 50/60. Wat vervolgens niet wil zeggen dat het niet bestond, maar dat mischien niemand het in z'n hoofd haalde om aangifte te doen.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:14 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Dat leek mij inderdaad ook wel enigszins relevant wanneer we over een eventuele () stijging gaan discussiëren.
quote:Op donderdag 30 november 2006 16:10 schreef gelly het volgende:
[..]
Nou ja, 9 van de 10 keer roept men maar wat, wat ook in het topic bleek. Jammer dat jij het wel wist.
Vergeet de staafdiagrammetjes niet.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:18 schreef Monidique het volgende:
Mensen willen cijfers zien. Mensen krijgen cijfers.
Heel goed voorbeeldquote:Op donderdag 30 november 2006 17:21 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
daar heb je dus professionals voor, die hier fulltime mee bezig zijn, en de kneepjes van het vak kennen. Er komen allerlei factoren bij kijken. De bereidheid van mensen om aangifte te doen. Ik kan me voorstellen dat uit de cijfers blijkt dat sexueel misbruik binnen families onbestaand was in de jaren 50/60. Wat vervolgens niet wil zeggen dat het niet bestond, maar dat mischien niemand het in z'n hoofd haalde om aangifte te doen.
Lies, damnd lies & statistics. Afhankelijk van je doel dusquote:En bevolkingsgroei, en hoe verwerk je dat in de cijfers. Alles omrekenen naar percentages? geen idee eigenlijk.
Maar is dat een stijging? Of is het een andere groep die evenveel overvallen pleegt?quote:
Ja, kom op zeg. Als een professional nou zegt dat de misdaad tussen 1980 en 2004 nauwelijks gestegen is, waarop we de periode waarover gemeten wordt graag willen verleggen om toch eventueel ons gelijk te kunnen halen kunnen we vervolgens natuurlijk niet volstaan met een opmerking als "daar heb je dus professionals voor".quote:Op donderdag 30 november 2006 17:21 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
daar heb je dus professionals voor, die hier fulltime mee bezig zijn, en de kneepjes van het vak kennen. Er komen allerlei factoren bij kijken. De bereidheid van mensen om aangifte te doen. Ik kan me voorstellen dat uit de cijfers blijkt dat sexueel misbruik binnen families onbestaand was in de jaren 50/60. Wat vervolgens niet wil zeggen dat het niet bestond, maar dat mischien niemand het in z'n hoofd haalde om aangifte te doen.
En bevolkingsgroei, en hoe verwerk je dat in de cijfers. Alles omrekenen naar percentages? geen idee eigenlijk.
Maar criminaliteit als begrip is niet te meten. Je kunt het alleen afmeten aan de hand van incidenten die waarschijnlijk zijn gebaseerd op aangiftes, want hoe weet je anders dat er een misdadig feit heeft plaatsgevonden?quote:Op donderdag 30 november 2006 17:17 schreef sigme het volgende:
[..]
Onderzoek naar criminaliteit van de afgelopen 25 jaar liet geen stijging criminaliteit zien, en dat onderzoek baseerde zich niet op aangiftes.
Copycat.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:35 schreef Monidique het volgende:
Hm, ik wist niet dat ze in Somalië ook deden aan zelfmoordaanslagen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6160603.stm
quote:Kamer wil ruime pardonregeling
Een Kamermeerderheid wil dat het kabinet stopt met het uitzetten van mensen die voor 2001 asiel aanvroegen. Een PvdA-motie heeft steun van de SP, GL, de CU, D66 en de PvdD.
Zij willen dat het nieuwe kabinet komt met een generaal pardon. In afwachting daarvan moet niemand worden uitgezet.
De regeling moet gelden voor allen die voor 2001 asiel aanvroegen en altijd in Nederland zijn gebleven, behalve als ze ernstige misdaden hebben begaan. Ook wie in de illegaliteit is verdwenen, valt eronder. CDA, VVD en PVV zijn fel tegen. Ze zeggen dat niet is te controleren of illegalen altijd hier zijn gebleven.
Dan is deze weer actueelquote:Op donderdag 30 november 2006 17:35 schreef Monidique het volgende:
Hm, ik wist niet dat ze in Somalië ook deden aan zelfmoordaanslagen: http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/6160603.stm
Ik heb even geen zin het rapport door te nemen:quote:Op donderdag 30 november 2006 17:29 schreef Maerycke het volgende:
[..]
Maar criminaliteit als begrip is niet te meten. Je kunt het alleen afmeten aan de hand van incidenten die waarschijnlijk zijn gebaseerd op aangiftes, want hoe weet je anders dat er een misdadig feit heeft plaatsgevonden?
ik herhaal de quote nog eens:quote:Op donderdag 30 november 2006 17:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Heel goed voorbeeld.
Die wordt ook vaak gebruikt om andere criminaliteitsontwikkelingcijfers over perioden heen wat te ontkrachten. De opvatting over criminalteit verandert behoorlijk snel. In wat als crimineel te boek staat, hoe het beleefd wordt, etc.
Je kunt weldegelijk tot fatsoenlijke conclusies komen. Maar vaak is het zo dat er altijd een element van onzekerheid in de conclusie zit. En net als bij creationsiten is één zo'n beperkt onzekerheidselement al voldoende om het hele onderzoek te verwerpen. Bij creationisten vanwege religieuze motieven, en in bv Nederland vanwege politiek correcte motieven.quote:Lies, damnd lies & statistics. Afhankelijk van je doel dus.
de pro's zijn meestal niet het probleem. Ik kan me voorstellen dat vaktijdschriften gewoon recht door zee zijn. Maar de volgende stap, de reguliere media die, lijkt het soms, vooral de taak meent te hebben de publieke opinie te moeten vormgeven, laat het erbij zitten als een onderzoek niet aan de eisen voldoet. En als een onderzoek wél aan de eisen voldoet wordt het wel gepubliceerd.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:28 schreef kLowJow het volgende:
[..]
Ja, kom op zeg. Als een professional nou zegt dat de misdaad tussen 1980 en 2004 nauwelijks gestegen is, waarop we de periode waarover gemeten wordt graag willen verleggen om toch eventueel ons gelijk te kunnen halen kunnen we vervolgens natuurlijk niet volstaan met een opmerking als "daar heb je dus professionals voor".
Een procent kans. Gestegen over al die tijd (=25 jaar). Dat is dus niet een stijging van 1 procent per jaar: dan zou de stijging over al die tijd 1 procent per jaar zijn.quote:Op donderdag 30 november 2006 17:44 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ik herhaal de quote nog eens:
Er waren de afgelopen 25 jaar steeds vaker meldingen van geweldsmisdrijven, diefstallen en vandalisme. Toch steeg de kans om slachtoffer te worden van één van deze delicten over al die tijd slechts één procent. Dat schrijft het Tijdschrift voor Criminologie.
één procent wat? één procent kans over één jaar, of over die 25 jaar.
Oh, zeker. Niettemin zijn cijfermatig deugdelijke conclusies op basis van cijfermateriaal niet altijd in werkelijkheid juist.quote:En hoe zit het trouwens met de geografische verdeling.
Waardeloos nieuwsberichtje.
[..]
Je kunt weldegelijk tot fatsoenlijke conclusies komen.
Bevolkinsomvang dan.quote:Op donderdag 30 november 2006 16:54 schreef ExtraWaskracht het volgende:
[..]
De bevolkingsgroei nam in de loop der tijd juist af.
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat men geen aangifte deed bij de politie. Men was zeker toen meer gezagsgetrouwquote:Op donderdag 30 november 2006 17:21 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Wat vervolgens niet wil zeggen dat het niet bestond, maar dat mischien niemand het in z'n hoofd haalde om aangifte te doen.
En bevolkingsgroei, en hoe verwerk je dat in de cijfers. Alles omrekenen naar percentages? geen idee eigenlijk.
Nou... als het bijvoorbeeld gaat om "seksueel misbruik binnen families" kan ik me daar wel wat bij voorstellen.quote:Op donderdag 30 november 2006 18:12 schreef Rock_de_Braziliaan het volgende:
[..]
Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat men geen aangifte deed bij de politie. Men was zeker toen meer gezagsgetrouw
ieder z'n stokpaardje hèquote:Op donderdag 30 november 2006 18:04 schreef sigme het volgende:
[..]
Een procent kans. Gestegen over al die tijd (=25 jaar). Dat is dus niet een stijging van 1 procent per jaar: dan zou de stijging over al die tijd 1 procent per jaar zijn.
[..]
Oh, zeker. Niettemin zijn cijfermatig deugdelijke conclusies op basis van cijfermateriaal niet altijd in werkelijkheid juist.
Lies, damnd lies and statistics.
Zo is het beslist waar dat (zeker) nwa allochtonen vaker crimineel zijn dan autochtonen.
Dat is echter geen deugdelijke grond om te concluderen dat allochtonen crimineler zijn dan autochtonen. En al helemáál niet om te concluderen dat 1 allochtoon crimineler is dan een autochtoon.
Etc.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |