abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 december 2006 @ 03:12:55 #251
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_44153829
een goed begin is het halve werk
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  dinsdag 5 december 2006 @ 07:03:57 #252
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44154256
Laat de boeteclausule maar ingaan.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44156026
Is dat dus niet het zoveelste bewijs dat al die openbare aanbesteding en marktliberalisering het openbaar vervoer alleen maar SLECHTER maakt en niet beter.
pi_44156304
Wat leuk om die groene Wadloper, waar ik jarenlang in gereisd heb, nu in Venlo te zien staan.
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 december 2006 @ 10:55:22 #255
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44156987
Het is afwachten hoeveel materieel er naar het zuiden gaat, maar veel zal het echt niet zijn, tenzij Veolivla Arriva er dik voor gaat betalen, dan is ineens van alles mogelijk, zeker bij Arriva.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44157142
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 10:55 schreef Peterselieman het volgende:
Het is afwachten hoeveel materieel er naar het zuiden gaat, maar veel zal het echt niet zijn, tenzij Veolivla Arriva er dik voor gaat betalen, dan is ineens van alles mogelijk, zeker bij Arriva.
Veolia hoopt nu gewoon dat Arriva snel de problemen met de SPURT op gn - leer heeft opgelost.

hopelijk hebben ze op de andere trajecten minder last.

en gaan ze direct spurt inzetten na levering
  dinsdag 5 december 2006 @ 11:13:40 #257
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_44157397
Ligt het aan mij of is het SPURT materiaal vrijwel gelijk aan het spul wat Veolia gaat inzetten (domme vraag natuurlijk )
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 december 2006 @ 11:20:09 #258
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44157562
Het is zeker bijna gelijk. Ik geloof dat Veolivla er enkele zitplaatsen meer in wil proppen, maar dat is dan naast de kleurstelling ook het enige verschil.
Altijd onderweg naar het avontuur
  dinsdag 5 december 2006 @ 11:21:03 #259
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_44157588
Veolivla
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 december 2006 @ 11:21:28 #260
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44157599
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:03 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Veolia hoopt nu gewoon dat Arriva snel de problemen met de SPURT op gn - leer heeft opgelost.

hopelijk hebben ze op de andere trajecten minder last.

en gaan ze direct spurt inzetten na levering
ik hoop het wel ja. Ik wacht nog op de uitnodiging voor de ingebruikname van mn eigen trein. Waarschijnlijk staat ie nog in Zwitserland, maar zal zo langzamerhand deze kant wel op mogen komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 december 2006 @ 11:22:29 #261
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44157619
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:21 schreef Klonk het volgende:
Veolivla
Zolang ze niet beter te werk gaan, dan mogen ze van mij die naam hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44157714
Maar ik zie niet in waarom de NS nog geen nieuw sprinter materieel heeft besteld, want als dat er was was de DM'90 vrij inzetbaar en konden de wadlopers in het noorden blijven neem ik aan . Ze hadden opzich nog best wel een flinke serie SGM kunnen laten bouwen, met iets betere banken .
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 december 2006 @ 11:38:22 #263
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44157983
De NS heeft in 2005 35 sprinters besteld, te leveren vanaf begin 2008. Met een optie op nog 5 vervolgseries om al het mat'64 te vervangen. Ook heeft de NS 50 VIRM IV'tjes besteld. Te leveren vanaf begin 2008.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 december 2006 @ 12:23:57 #264
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44159065
Lekker zo'n stroomstoring in Groningen. Net nu ik straks moet reizen met de trein naar Leeuwarden. Dan maar even via Zernike reizen, want ik neem aan dat er wel treinen vanuit Zuidhorn naar Leeuwarden rijden.

Edit 12.41: De storing is gelukkig alweer voorbij

[ Bericht 12% gewijzigd door Peterselieman op 05-12-2006 12:41:54 ]
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44159692
Vanaf 10 december ben ik echt fucked als Veolivla geen of nauwelijks treinstellen heeft Ik kreeg op het station een blaadje, staat er een stukje van de NS op:
"Vele decennia heeft NS met groot genoegen op de Maaslijn en de Heuvellandlijn haar diensten aan u aangeboden. Voor ons alle reden u hartelijk te danken voor het jarenlange vertrouwen dat u in ons stelde."

Vertrouwen? Geen keus hebben zul je bedoelen

En van Veolivla:
"Veolia Transport heeft buiten Nederland een goede naam opgebouwd op het gebied van Klantenservice en Klanttevredenheid. Dat wij dat ook in Limburg kunnen, bewijzen wij u in de komende tijd."

Yeah right, met een 2 of 3 treinstellen van wadlopers? En bussen die zorgen voor een extra reistijd van 15 - 30 minuten? KUT openbaar vervoer. Als ik klaar ben met m'n opleiding, ga ik nooit meer met het OV
  dinsdag 5 december 2006 @ 12:50:22 #266
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_44159729
als we Veolia mogen geloven en dat doen we voor het gemak maar even wordt alles snel beter, vanaf maart 2007 en daarna langzaam maar zeker het nieuwe spul
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_44159886
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 12:50 schreef Klonk het volgende:
als we Veolia mogen geloven en dat doen we voor het gemak maar even wordt alles snel beter, vanaf maart 2007 en daarna langzaam maar zeker het nieuwe spul
Wat veranderd er dan precies in maart
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 5 december 2006 @ 13:05:33 #268
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44160135
Dan komen er meer wadslopers beschikbaar. Dan moet de instroom van de GTW's al zodanig zijn dat we hier in het noorden wat meer bakken kunnen missen.

Ik denk dat ze op 10 december maximaal 10 tot 12 bakken DH materieel te beschikking hebben.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44162022
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 12:49 schreef Xbox_360 het volgende:
Yeah right, met een 2 of 3 treinstellen van wadlopers? En bussen die zorgen voor een extra reistijd van 15 - 30 minuten? KUT openbaar vervoer. Als ik klaar ben met m'n opleiding, ga ik nooit meer met het OV
FUck niet met onze Wadlopers he!! T'is antiek!
pi_44162114
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:14 schreef Dichterbijer het volgende:

[..]

FUck niet met onze Wadlopers he!! T'is antiek!
En antiek hoort in het spoorwegmuseum, niet op de Maaslijn en de Heuvellandlijn
pi_44162389
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 14:17 schreef Xbox_360 het volgende:

[..]

En antiek hoort in het spoorwegmuseum, niet op de Maaslijn en de Heuvellandlijn
volgens mij kunnen ze het strax ter plekke slopen op de rangeer tereinen daar omdat het gewoon niet weer van zn plek komt
pi_44167709
Je eigen trein? Is er naar jou ook een trien genoemd? Welke bekende Noordelring hebben we in onze gelederen? Hans Alders?
  dinsdag 5 december 2006 @ 17:38:18 #273
86072 thatsme
and That's you!
pi_44168233
quote:
Op maandag 4 december 2006 23:38 schreef Peterselieman het volgende:
Ik kan je vertellen dat Veolivla een zeer groot probleem heeft. Arriva houdt voorlopig de wadlopers voor zichzelf. Maximaal 10 bakken. Daar denk ik ongeveer aan. Dat is net genoeg om enkele diensten uit te voeren, maar dan ook niet over het gehele traject.
Het kan ook andersom zijn. Is maar net wat de contracten, wat betreft het materieel, met de NS zijn. Als het contract voor Arriva met de huur met de NS ophoud in december heeft Arriva het nakijken. En anders heeft inderdaad Veolia het nakijken!
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_44170984
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 11:38 schreef Peterselieman het volgende:
De NS heeft in 2005 35 sprinters besteld, te leveren vanaf begin 2008. Met een optie op nog 5 vervolgseries om al het mat'64 te vervangen. Ook heeft de NS 50 VIRM IV'tjes besteld. Te leveren vanaf begin 2008.
Leveren in 2008 en de dienstregeling in laten gaan op 2007 . Nee, dan was het beter geweest dat er voldoende materieel was en liever te veel . Maar daar worden de NS en ik het nooit over eens .
  dinsdag 5 december 2006 @ 19:48:10 #275
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44172191
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 00:21 schreef Peterselieman het volgende:
Dit komt van teletekst:
[..]
Dat zijn dus de spitstreinen, die ze niet zullen rijden. Een halfuursdienst Nijmegen-Roermond denken ze dus wel te kunnen rijden.
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:03:16 #276
148385 Wadloper
Noorderling
pi_44172723
Heeft iemand toevallig een filmpje dat de mat 64 remt (en dus ook stopt), en dat je echt piepende remmen hoort (zoals mat 64 die soms maakt?)
pi_44174124
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:03 schreef Wadloper het volgende:
Heeft iemand toevallig een filmpje dat de mat 64 remt (en dus ook stopt), en dat je echt piepende remmen hoort (zoals mat 64 die soms maakt?)
Soms? Kunnen die dingen dan ook stoppen zonder gejank en gepiep?
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:46:26 #278
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44174199
quote:
Op zondag 3 december 2006 18:46 schreef Petre het volgende:
Ik moet in het vervolg dus via Deventer, omdat ik anders in Zwolle 1 minuut overstaptijd heb om van perron 6/7 naar perron 1 te komen en aangezien Deventer > Zwolle nog wel eens vertraging heeft...
Zwolle wordt ook enorm verpest. Vanuit de stopper uit Enschede mag je lekker 28 minuten gaan wachten op zo'n beetje elke verpeste aansluting.

Deventer-Zwolle gaat denk ik een stuk punctueler worden nu de lijn geknipt is (hoewel de rijtijdmarge wel met 3 a 4 minuten terug is gebracht). Negatief puntje is dat er met mat'64 gereden gaat worden, iets dat natuurlijk totaal niet past bij het aantal reizigers. Zeker omdat ik verwacht dat ieder zinnig mens niet meer met de 7900 reist (iig niet vanuit Es en Hgl) maar via Dv gaat om in Zwolle wel een goede aansluiting te houden.
Omleiding voor het geval Zl-Amf eruit ligt kun je met mat'64 ook wel vergeten dan, een IRM-VI is eigenlijk al te weinig in het weekend.

[ Bericht 0% gewijzigd door MREn op 05-12-2006 21:00:34 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:50:35 #279
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44174349
Om een IRM-VI te vervangen moet je denk ik zo'n tien bakken Mat'64 hebben. Dat wordt leuk!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 5 december 2006 @ 20:52:21 #280
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44174410
Er komen trouwens geen controleploegen in de treinen van Veolia omdat er geen geld is voor niet-rijdend personeel. Ook worden alle BBA-verkeersleidingsposten naar Limboland geplaatst, en wie hebben uiteraard prima inzicht in de verkeersstromen, lijnen en mogelijkheden in Brabant, Utrecht, Apeldoorn en Limburg tegelijk. Overtollig CVL-personeel mag evt. naar Heerenveen, vermoedelijk op de Connexxion-CVL voor Fryslan die dus schijnbaar niet centraal vanaf Arnhem aangestuurd gaat worden...
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:05:25 #281
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44174933
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:50 schreef Duvel het volgende:
Om een IRM-VI te vervangen moet je denk ik zo'n tien bakken Mat'64 hebben. Dat wordt leuk!
Er komt heel misschien toch IRM te rijden in de 3700, maar dat komt omdat NS met IRM wil gaan rijden (ipv mat'64) in de 'intercity' Utrecht-Leiden (geen stoptrein omdat het ding Terwijde en Vleuten overslaat) maar ProRail wegens hun kutspoor geen IRM toe wil laten.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44175950
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:52 schreef MREn het volgende:
Er komen trouwens geen controleploegen in de treinen van Veolia omdat er geen geld is voor niet-rijdend personeel.
Dr valt toch ook NIET veel te rijden

en als je strax op elk station met je OV chip door een poortje moet om toegang te krijgen wordt het volgens mij toch minder nuttig om continu te controleren?
pi_44176414
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:05 schreef MREn het volgende:

[..]

Er komt heel misschien toch IRM te rijden in de 3700, maar dat komt omdat NS met IRM wil gaan rijden (ipv mat'64) in de 'intercity' Utrecht-Leiden (geen stoptrein omdat het ding Terwijde en Vleuten overslaat) maar ProRail wegens hun kutspoor geen IRM toe wil laten.
Das het traject via bodegraven toch? Met die brakke draaibrug. Vreselijk stuk spoor is dat daar ik ben er eens overheen gegaan en dat zijwaartse geschud.... Ik was echt bang dat de trein daar zou ontsporen. Ik weet niet hoe stevig IRM op de wielen staat maar volgens mij vallen die gewoon om....
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:43:12 #284
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44176440
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:30 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Dr valt toch ook NIET veel te rijden

en als je strax op elk station met je OV chip door een poortje moet om toegang te krijgen wordt het volgens mij toch minder nuttig om continu te controleren?
Heb jij je weleens verdiept in de gatenkaas die OV-chipkaart heet? 't Is echt waardeloos.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:43:44 #285
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44176465
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:42 schreef Fixers het volgende:

[..]

Das het traject via bodegraven toch? Met die brakke draaibrug. Vreselijk stuk spoor is dat daar ik ben er eens overheen gegaan en dat zijwaartse geschud.... Ik was echt bang dat de trein daar zou ontsporen. Ik weet niet hoe stevig IRM op de wielen staat maar volgens mij vallen die gewoon om....
Best mogelijk. Zie een leuk rapport op http://www.ivw.nl.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44176480
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:43 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heb jij je weleens verdiept in de gatenkaas die OV-chipkaart heet? 't Is echt waardeloos.
nu nog wel ja

maar das ook weer om dat 25% van de OV mensen er wat aan heeft op het moment

t wordt als het landelijk is vanzelf dichter
  dinsdag 5 december 2006 @ 21:46:03 #287
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44176539
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:44 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

nu nog wel ja

maar das ook weer om dat 25% van de OV mensen er wat aan heeft op het moment

t wordt als het landelijk is vanzelf dichter
In Rotterdam staan die poortjes overal. Hoe vaak die kregen niet stuk zijn en open staan. En: op de meeste stations komen alleen in- en uitcheck palen te staan. Dus geen poortjes, niets. Oh, en het systeem is bij de basis al rot, maar goed, andere discussie.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44176629
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 21:46 schreef Duvel het volgende:

[..]

In Rotterdam staan die poortjes overal. Hoe vaak die kregen niet stuk zijn en open staan. En: op de meeste stations komen alleen in- en uitcheck palen te staan. Dus geen poortjes, niets. Oh, en het systeem is bij de basis al rot, maar goed, andere discussie.
Rofl!

nee das idd niet handig,

poortjes overal lijkt me handiger
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:00:50 #289
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44177102
Om nog maar even voorbij te gaan aan speciale passen als personeelspassen waar ik nu vrolijk het halve land mee door kan...ik mag doodvallen als ik die eentje krijg die ook voor andere vervoerders gaat gelden (hoewel die in praktijk nooit lastig doen).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44177173
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:00 schreef MREn het volgende:
Om nog maar even voorbij te gaan aan speciale passen als personeelspassen waar ik nu vrolijk het halve land mee door kan...ik mag doodvallen als ik die eentje krijg die ook voor andere vervoerders gaat gelden (hoewel die in praktijk nooit lastig doen).
Jah :-)

krijgen we nou bij Arriva andere treinkaartjes? gezien die arriva groene automaten steeds meer op duiken?

of komen daar de combikaartjes in ofzo?
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:09:57 #291
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44177458
Ik zou als provincie niet toestaan dat er alleen maar voor de Arriva-trajecten gekocht kan worden. NS-automaten verkopen kaartjes voor elk station in het land (niet voor achter de hoven, maar wel weer voor hry). Twee kaartjes zou betekenen dat je extra duur uit bent, wegens degressieve kilometerprijs.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44177606
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:09 schreef MREn het volgende:
Ik zou als provincie niet toestaan dat er alleen maar voor de Arriva-trajecten gekocht kan worden. NS-automaten verkopen kaartjes voor elk station in het land (niet voor achter de hoven, maar wel weer voor hry). Twee kaartjes zou betekenen dat je extra duur uit bent, wegens degressieve kilometerprijs.
tja, mischien dat arriva dr combikaartjes uit gaat laten rollen? wadden retourtjes ofzo :p

of weer goedkopere kaartjes voor de arriva trajecten?
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:23:02 #293
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44177967
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:13 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

tja, mischien dat arriva dr combikaartjes uit gaat laten rollen? wadden retourtjes ofzo :p

of weer goedkopere kaartjes voor de arriva trajecten?
Een wadden-retourtje Sliedrecht - Roodeschool voor speciale Arriva-actieprijs?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 5 december 2006 @ 22:24:55 #294
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44178062
Ik heb wel ervaring met niet-NS-automaten trouwens...ze zijn duurder dan NS-kaartjes met 40% korting maar goedkoper dan NS-kaartjes zonder korting.
(waar dat is, mag je zelf verzinnen)
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44178721
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Een wadden-retourtje Sliedrecht - Roodeschool voor speciale Arriva-actieprijs?
Rofl nee Sliedrecht - Harlingen Haven dan denk ik
pi_44179401
quote:
Veolia kan het zich niet veroorloven

maar Hoe zit dat nou met treinkaartjes inkomsten?

wordt dat net als met voorverkoopstrippekaarten in de grote doos gegooit en met een verdeel sleutel aan de hand van reizigers aantallen gedeelt?
  dinsdag 5 december 2006 @ 23:04:55 #298
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44179658
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
wordt dat net als met voorverkoopstrippekaarten in de grote doos gegooit en met een verdeel sleutel aan de hand van reizigers aantallen gedeelt?
Dat zal met abonnementen wel zo gaan, maar met losse kaartjes weet je vrij aardig waar iemand door gaat. Iemand met een kaartje Sittard-Nijmegen zal niet snel via Den Bosch reizen. Maar iemand die Maastricht-Enschede is twijfelachtig: via Utrecht is comfortabeler en minder overstappen dan via Maas- en IJssellijn en doorsteken via Goor. Maar dat zullen hooguit 10 kaartjes per jaar zijn.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44180269
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 23:04 schreef MREn het volgende:

[..]

Dat zal met abonnementen wel zo gaan, maar met losse kaartjes weet je vrij aardig waar iemand door gaat. Iemand met een kaartje Sittard-Nijmegen zal niet snel via Den Bosch reizen. Maar iemand die Maastricht-Enschede is twijfelachtig: via Utrecht is comfortabeler en minder overstappen dan via Maas- en IJssellijn en doorsteken via Goor. Maar dat zullen hooguit 10 kaartjes per jaar zijn.
Tja goed de Ns vs Syntus en omreiden om binnen NS traject te blijven is ook bekend,

en voor Arriva en Syntus had(heb) je geen aparte kaartjes voorals nog? NS kaartjes zijn gewoon geldig..
  dinsdag 5 december 2006 @ 23:29:07 #300
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44180444
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 23:23 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Tja goed de Ns vs Syntus en omreiden om binnen NS traject te blijven is ook bekend,
Maar dat is ook zo'n beetje het enige traject van een andere vervoerder dan NS waarvoor zoiets geldt.
Het heeft overigens vooral te maken met het feit dat alle reizen naar Zp en zuidelijker via Go worden berekend terwijl het voor reizigers naar bestemmingen ten zuiden van Zp handiger was om via Dv te reizen omdat je in Dv je aansluiting zelden mist en in Zp akelig vaak. En het scheelt je weer een keer overstappen.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')