Zeven uur na de deadline van zeven uur... redelijk getimed, lijkt me zo
![]()
De laatste poging van rosstek leverde hem geen punten meer op. Flamebringer deed nog wel goede zaken en legde beslag op de derde plaats, door van nr. 19 de remix te raden, en nr. 22 correct in te vullen. De eindstand wordt dan als volgt:
1. rosstek: 17pt.2. Laevid: 14pt.
3. Flamebringer: 9pt.
4. timbob: 8pt.
5. Gitanki: 7pt.
6. warezguy05: 6pt.
Dat betekent dus dat rosstek contest nr. 23 mag organiseren.
En dan nu: de lijst
1. Bryan Zentz - Watch the sun (Intec, 2001)Gewoon een lekkere plaat, toch? Op het Intec label van Carl Cox uitgebracht. 1/0
2. True Steppers - Cabman (NuLife, 2000)"You're out of your mind!" aldus Victoria Beckham en Dane Bowers op de hitsingle van deze twee heren. Cabman komt van hun album True Stepping, en toont aan dat ze niet per se kazig poppy UK garage produceren. 0/0
3. Da Hool - Meet her at the Love Parade (Zoundz, 1996)De klassieker van het feest in Berlijn. Ik had deze met opzet een stuk moeilijker gemaakt dan hij zou zijn met het überherkenbare melodietje. Toch viel het aantal goede inzendingen hierop mij nogal tegen. 1/0
4. Dinah Washington - Is you is or is you ain't my baby (Rae & Christian remix) (Verve, 2002)De mainstream charts werden gehaald door Dinah, Mark en Steve. Veel van de remixes die op Verve worden uitgebracht zijn het helaas net niet, maar dit is een uitzondering, met dank aan de remixkwaliteiten van deze Britten. 0/0
5. Dr. Kucho! - Forbidden planet (Disc Doctor, 2003)In Nederland vooral bekend van zijn hit "Can't stop playing" met de Amsterdammer Gregor Salto, Madrileen Dr. Kucho! (met uitroepteken) is al jaren een graag geziene gast in de Spaanse dance-scene. Deze plaat is echter niet helemaal representatief voor zijn stijl. 0/0
6. Jose Nunez feat. Shawnee Taylor - Air race (main mix) (Subliminal, 2002)Een van de oprichters van Subliminal - zoniet mijn favoriete oprichter van het kwaliteitslabel - met een vrij makkelijk op te zoeken plaat imho. That is, als je verstaat dat mevrouw Taylor "I saw you at the air race yesterday" hoort zingen. 0/0
7. T. Raumschmiere - Der Leierkastenmann (Shitkatapult, 2002)"Monstertruckdriver" was een monsterhit, maar zeker niet het begin van Marco Haas' carrière als T.Raumschmiere. Dat liet hij al enkele jaren zien op zijn eigen minimal label Shitkatapult, waar hij zijn stijl uiteraard alle vrijheid kan verschaffen die het nodig heeft. Vergis je er echter niet in dat deze Berlijner alleen maar dit soort ritmes gebruikt. 0/1
8. Ram Trilogy - Iron lung (RAM Records, 1999)De bazen van RAM Records gezamenlijk aan een track: dat dient kwaliteit op te leveren. "Iron lung" heeft een van de meest herkenbare basslines van mijn hele muziekcollectie, en deze draagt bij aan een DnB-achtige versie van het effect dat T.Raumschmiere wel eens voor elkaar krijgt, zoals in "Der Leierkastenmann". 1/0
9. Luygi Van - Plaect (Evil Deception, 2001)Veruit de moeilijkste, denk ik. Daarbij: ik weet er eigenlijk niets over te vertellen, behalve dat "Placebo effect" me ooit aangeraden werd vanwege het hoge psychedelische karakter. 0/0
10. Tanga Chicks feat. Dimitri & Tom - Brasil over Zurich (Subliminal, 2000)De tweede Subliminal-release uit de contest. Ik vond deze ooit in een wegwijzer voor electronische muziek, waarin bijna elke stijl vergezeld ging van een of meerdere voorbeelden. Jullie mogen een keer raden in welke categorie deze viel, maar ik kan niets bevestigen. Het aantal subgenres was overweldigend. 0/0
11. Members Of Mayday - Bells of reformation (Low Spirit, 1995)Na de Love Parade gaan we nog even bij Mayday langs. Twee megafeesten van Duitse origine. Dit was de eeste MoM-plaat die ik ooit hoorde, en persoonlijk vind ik het nog steeds de beste. Mayday blijft in mijn geheugen gegrift staan als een rave-icoon dat niet met haar tijd mee had hoeven gaan. 1/0
12. DJ Tee Bee - Stolen documents (Certificate 18, 2000)De eerste DnB-CD die ik kocht was 21st Century Drum & Bass, een 3CD-set gemixed door Decoder (van Kosheen). Het was mijn eerste echte contact met DnB, en ik was hooked. Deze plaat stond op de derde schijf, en de donkere sfeer die Torgeir Byrknes neerzet, speelde een grote rol in mijn honger om de DnB in te duiken. 0/0
13. Rue East - Birmingham (Surgeon remix) (Pure Plastic, 2002)Een bijna subliminale melodie gaat schuil onder - in dit geval - een bijna schuchtere beat. Ben Sims maakte een stevigere remix van deze plaat, maar als de plaat "Birmingham" heet, is het natuurlijk niet meer dan billijk om de remix van de ongekroonde koning van Birmingham's technoscene te gebruiken. Surgeon dus. 1/0
14. Autechre - Doctrine (Warp, 1993)De oudste plaat van de contest, en misschien ook wel de plaat die het meest van de vaste stijl van de producers afwijkt. Vergeleken met veel ander werk van Booth en Brown is dit nog aardig mainstream. Weinig bleeps, een lekker tempo en een vrij straightforward drumkit zijn de kenmerken van mijn favoriete Autechre-plaat. 0/0
15. DJ Promo vs. Digital Boy - Serious damage (D-Boy Black, 2001)Ik moest wel wat hardcore erin gooien, en dit was niet mijn eerste keus. Ik ben echter nog wel redelijk fan van Promo, dus toch deze maar gekozen. 3/0
16. Aux 88 - Electrotechno (Direct Beat, 1996)Underground is 'ie, en oud is 'ie ook, maar "Electrotechno" is duidelijk verstaanbaar. Of deze plaat representatief is voor het overige werk van Aux 88, weet ik eigenlijk niet. 2/0
17. Andy C & Shimon - Body rock (RAM Records, 2001)Een klassieker, de geboorte van de clownstep, de plaat die iedere drum & bass liefhebber dient te kennen... Nou ja, dat laatste is alleen maar mijn mening.
![]()
0/0
18. Twisted Individual - Gusset gravy (Formation, 2002)De minst bekend veronderstelde onder de DnB-platen in deze contest. Meneer Greenaway heeft de eigenschap om zijn tracks bij vlagen grappige namen te geven. En waarom niet, als je platen toch geen vocalen hebben en je ze alleen maar voor de fun maakt? 0/0
19. Røyksopp - Eple (Bjørn Torske remix) (Wall of Sound, 2001)Niet te verwarren met Boris & Michi's eplistic scratch attack. Je zou bijna denken dat die het is door de opbouw van de plaat en de stijl die deze remix heeft gekregen. Het origineel wist bijna iedereen wel te raden, overigens. 4/1
20. MJ Cole - Guilty (Prolific, 1998)Een speedgarage-plaat ertussendoor, en dan ligt MJ Cole wel redelijk voor de hand als een van de bekendste namen op dat gebied. Ik had echter met opzet een sample geselecteerd waar "Guilty" niet in voorkwam. 0/0
21. Paul Brtschitsch - Eternal aspects (Diggler remix) (Frisbee Tracks, 2000)Elf letters, waarvan een klinker: Brtschitsch. Ooit eens iets over gelezen in een flyer voor zijn bezoek aan - naar ik meen - Tivoli in Utrecht, en vervolgens op zoek gegaan naar releases. Deze kwam er aardig uit, en deze remix van D. Diggler is in mijn ogen heel, heel lekker rustgevend. 1/0
22. Feindflug - Roter Schnee (Black Rain, 2000)"Alle 7 Sekunden stirbt ein Deutschen Soldat. Stalingrad, Massengrab" en dat tig keer herhaald om de "Sterbehilfe EP" mee af te sluiten. De heren van Feindflug zijn niet te beroerd om confronterend uit de hoek te komen. Maar wat zou je anders verwachten van een formatie met die naam? 3/0
23. Modjo - What I mean (Ian Pooley's na praia mix) (Sound of Barclay, 2001)Gewoon Modjo uit Frankrijk geremixed door Ian Pooley uit Duitsland. Een heerlijke combinatie als je 't mij vraagt. 1/0
24. Talla 2XLC - Innocence (Dave 202 & Phil Green remix) (Club Culture, 2003)Dave 202 en Phil Green staan altijd garant voor Hi-NRG trance, en dit is geen uitzondering. 0/0
25. Andrea Doria - Bucci bag (Richard Humpty Vission pro-funk mix) (Star 69, 2003)Lekker herkenbaar, maar welke remix is het potverdrie? Richard Humpty Vission's pro-funk mix dus. Lekker chunky. 1/1
26. Takayuki Higo - Wicked Tokyo (Wax Records, 2004)Op Luygi Van na is dit de moeilijkste uit de contest. Higo's platen kenmerken zich door repetitiviteit zonder eentonig aan te doen. Een heel warm minimalisme zou je het kunnen noemen. 0/0
27. Lee-Cabrera presents Phase 2 - Voodoo love (Steve Angello remix) (C2 Records, 2004)Feestplaat tot en met. Steven en Albert zijn zelf de eersten de besten niet, zoals al in een eerdere contest kon worden gehoord, maar als er dan nog zo'n gast uit Stockholm langskomt voor een remix kan helemaal het dak eraf. 0/0
28. Stockholm Cyclo - Music is all this (Kabuki remix) (Head to Toe, 2003)Vraag mij niet wat er wordt opgesomd, want ik kan ook alleen maar "the rhythm" verstaan. Even googlen op "Music is all this" en pagina 1 toont je al enkele opties. Dat het hier de Kabuki remix betreft: tsja... gokken.
![]()
0/0
29. Dark By Design - Sinister (Nukleuz, 2004)Artistieke waarde? Mot dat dan? Hi-NRG trance van Dark By Design, uit de Nukleuz-stal. Normaal brengt deze Gaz West zijn materiaal uit op zijn eigen GoodGreef Recordings, maar voor de stijl maakt dat niet uit. Hard, wat onconventioneel in de opbouw, en vooral lekker. 0/0
30. Shanks & Bigfoot - Sweet like chocolate (Chocolate Boy, 1998)Chartbuster, en zeker niet zo onschuldig als de titel wel doet vermoeden.
![]()
4/0
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black