abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43825700
Links kabinet mogelijk:

PvdA - 32 zetels
SP - 26 zetels
GL - 7 zetels
CU - 6 zetels
D66 - 3 zetels
PvdD - 2 zetels

= 76 zetels.

Hoe reëel zou deze coalitie zijn als het niets wordt met de besprekingen met het CDA?
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 23 november 2006 @ 17:33:19 #2
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43825719
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  donderdag 23 november 2006 @ 17:33:42 #3
87044 MisterICE
The Superstar Bum
pi_43825732
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:32 schreef pberends het volgende:
Hoe reëel zou deze coalitie zijn als het niets wordt met de besprekingen met het CDA?
Met 6 partijen?
Tell him the liberator who destroyed my property has realigned my perception.
  donderdag 23 november 2006 @ 17:34:04 #4
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43825744
quote:

Een zespartijencoalitie, wat denk je zelf pberends?
  donderdag 23 november 2006 @ 17:36:27 #5
104871 remlof
Europees federalist
pi_43825798
Het is de laatst mogelijke optie voor er met Wilders gepraat moet worden over een rechts kabinet dat nog minder kans van slagen heeft dan die genoemd in de OP.
Ik zie een kabinet zonder CDA wel zitten, maar één van zes partijen lijkt me ietwat onrealistisch...

Zie trouwens www.kabinetsformatie2006.nl voor het laatste nieuws over de (in)formatie.
  donderdag 23 november 2006 @ 17:45:26 #6
156146 Bron
Positive user
pi_43826080
Wat is er mis met CDA PVDA SP (wat er waarschijnlijk ook gaat komen)
pi_43826129
Pff..
Wat denk jij hier zelf van inderdaad
pi_43826151
Ik denk niet dat D66 wil.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_43826165
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:45 schreef Bron het volgende:
Die gaan er niet uitkomen..
Heel simpel.

Ik denk, en met mij velen die hetzelfde denken, dat het gewoon CDA PvdA en CU wordt.
  donderdag 23 november 2006 @ 17:48:50 #10
108933 Pina_Colalalalalada
I want my jar of dirt!
pi_43826182
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:45 schreef Bron het volgende:
Het lijkt logisch omdat de kiezers dit aangeven, maar ik vraag me af of er dan wel beleid gemaakt kan worden
Daar komen ze toch nooit uit in die combi?
In mijn vrije tijd mag ik graag zeldzame vogels negeren
  donderdag 23 november 2006 @ 17:49:06 #11
38229 kanaiken
Een lieve gezeisde kanaiken
pi_43826192
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:47 schreef ErikT het volgende:
Ik denk niet dat D66 wil.
Vervangen door Wilders, kan er alleen maar stabieler op worden.
Stel dat er geen hypothetische veronderstellingen bestaan.
Is dit een schijnvraag waarin het antwoord al besloten ligt?
>>> Geen referrertje in sigs <<<
pi_43826209
quote:
Links kabinet mogelijk:

PvdA - 32 zetels
SP - 26 zetels
GL - 7 zetels
CU - 6 zetels
D66 - 3 zetels
PvdD - 2 zetels

= 76 zetels.

Juist ja
  donderdag 23 november 2006 @ 17:49:47 #13
156146 Bron
Positive user
pi_43826216
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:48 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Die gaan er niet uitkomen..
Heel simpel.

Ik denk, en met mij velen die hetzelfde denken, dat het gewoon CDA PvdA en CU wordt.
Die hebben toch geen meerderheid...
pi_43826239
Kunnen we geen regering vormen met CDA-PvdA-SP-VVD-Wilders-Groen Links-CU-D66-PvD-SGP ?
Als je geen kop hebt kan je niet uit het raam kijken.
pi_43826258
--> ONZ
pi_43826279
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:49 schreef Bron het volgende:

[..]

Jawel
41 + 32 + 6 = 79
pi_43826288
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:49 schreef Bron het volgende:

[..]

79 zetels ...
  donderdag 23 november 2006 @ 17:52:37 #18
156146 Bron
Positive user
pi_43826307
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:51 schreef gelly het volgende:

[..]

79 zetels ...
Ik denk niet dat woutertje blij is met CU.
pi_43826366
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:52 schreef Bron het volgende:

[..]

Mwah..
Die zijn linkser dan de CDA, dus dat is geen probleem voor hem vermoed ik.
Ik denk dat hij liever niet gaat regeren vanwege het verlies, maar dat er geen andere optie bestaat!
  donderdag 23 november 2006 @ 17:56:00 #20
156146 Bron
Positive user
pi_43826405
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:54 schreef kevin85 het volgende:

[..]

Mwah..
Die zijn linkser dan de CDA, dus dat is geen probleem voor hem vermoed ik.
Ik denk dat hij liever niet gaat regeren vanwege het verlies, maar dat er geen andere optie bestaat!
Ik denk dat hij graag gaat regeren als het CDA de SP er bij betrekt. Anders heeft ie er niet veel zin in denk ik...
  donderdag 23 november 2006 @ 17:56:59 #21
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_43826439
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:52 schreef Bron het volgende:

[..]

Qua sociale zekerheid zit ie dichter bij CU dan bij CDA in ieder geval. Ik ben met twee christelijke partijen eerder bang voor een benauwende conservatieve golf. Zondagsrust herstellen, censuur op tv, wetenschappelijk onderzoek tegenhouden, dat soort dingen.
pi_43826470
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:56 schreef Bron het volgende:

[..]

Ik denk dat hij graag gaat regeren als het CDA de SP er bij betrekt. Anders heeft ie er niet veel zin in denk ik...
Daar geloof ik helemaal niets van.
Ik durf zelfs te stellen dat de PvdA liever met de CU gaat regeren dan met de SP.
Er zit echt een wereld van verschil tussen de SP en de PvdA.
pi_43826508
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:56 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Qua sociale zekerheid zit ie dichter bij CU dan bij CDA in ieder geval. Ik ben met twee christelijke partijen eerder bang voor een benauwende conservatieve golf. Zondagsrust herstellen, censuur op tv, wetenschappelijk onderzoek tegenhouden, dat soort dingen.
Inderdaad ... Het is allemaal net niks.
  donderdag 23 november 2006 @ 18:00:21 #24
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43826518
quote:

Ik ben met twee christelijke partijen eerder bang voor een benauwende conservatieve golf. Zondagsrust herstellen, censuur op tv, wetenschappelijk onderzoek tegenhouden, dat soort dingen.
Want dat is precies wat er de afgelopen vier jaar gebeurd is met het CDA in de regering?
pi_43826525
Te veel partijen, dit wordt niets
We krijgen dan snel weer nieuwe verkiezingen.
pi_43826579
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:00 schreef freako het volgende:

[..]

Want dat is precies wat er de afgelopen vier jaar gebeurd is met het CDA in de regering?
De CU is wat dat betreft wat fundamenteler, ze zullen het zeker als onderhandelingsmiddel gebruiken. Waarom zouden ze anders meedoen ? Ze hebben net als D'66 nu de kans om dat soort principes er door te drukken, want anders : geen regering. Je eigen mening baseren op de bijbel vind ik 1 ding, het anderen opdringen is een andere.
pi_43826757
quote:
Op donderdag 23 november 2006 17:57 schreef kevin85 het volgende:

[..]
Daar geloof ik helemaal niets van.
Ik durf zelfs te stellen dat de PvdA liever met de CU gaat regeren dan met de SP.
Er zit echt een wereld van verschil tussen de SP en de PvdA.
Toch niet, want de PvdA is doodsbang dat de SP in de oppositie lekker kan blijven trappen tegen de (PvdA)-regering, zoals ze al vele jaren doen, en steeds meer zetels van de PvdA kan blijven wegkapen. Als de SP in de regering zit, zal die partij met de billen bloot moeten.
De PvdA zit echt in een heel lastige positie en het is niet voor niets dat Bos gisteravond zo expliciet Marijnissen uitnodigde om vooral met het CDA te gaan praten.
It's not a lie, if you believe
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 23 november 2006 @ 18:19:22 #28
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_43826977
quote:

[..]

van verspeeld Bos alles waar onder een Paars kabinet voor gevochten is!
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_43826985
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:10 schreef 18konijn het volgende:

[..]

Toch niet, want de PvdA is doodsbang dat de SP in de oppositie lekker kan blijven trappen tegen de (PvdA)-regering, zoals ze al vele jaren doen, en steeds meer zetels van de PvdA kan blijven wegkapen. Als de SP in de regering zit, zal die partij met de billen bloot moeten.
De PvdA zit echt in een heel lastige positie en het is niet voor niets dat Bos gisteravond zo expliciet Marijnissen uitnodigde om vooral met het CDA te gaan praten.
Idd. Zowel voor PVDA als CU is in het kabinet stappen alleen aantrekkelijk als heel veel van hun punten gehaald gaan worden, anders tekenen ze hun eigen doodsvonnis voor de volgende verkiezingen. Er moeten echt concrete punten bereikt worden (en die punten moeten de reden zijn geweest waarom de mensen op PVDA en CU hebben gestemd). Anders lopen de kiezers weg bij de volgende verkiezingen, zoals nu bij D66 (en VVD) is gebeurd.

Vooral als SP buiten het kabinet wordt gehouden, betekent dat hoogstwaarschijnlijk dat die de volgende keer wéér de grote winnaar wordt. De PVDA zal niet een groot SP in de oppositie willen hebben.
pi_43827022
quote:

[..]

Ik denk dat dat niet de hoofdpunten voor het CU in de onderhandelingen zullen zijn. Die liggen meer op milieu, veiligheid en integratie.
  donderdag 23 november 2006 @ 18:26:16 #31
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_43827154
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:21 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik denk dat dat niet de hoofdpunten voor het CU in de onderhandelingen zullen zijn. Die liggen meer op milieu, veiligheid en integratie.
Reken maar van niet, hun achterban accepteert het niet als zij in een regering stappen die abortus, euthanasie etc toestaat. Dat zal ws de prijs zijn voor Rouvoet's deelname. En die betaalt m.i. niemand.
pi_43827311
quote:

[..]

Toch niet, want de PvdA is doodsbang dat de SP in de oppositie lekker kan blijven trappen tegen de (PvdA)-regering, zoals ze al vele jaren doen, ....
De SP kan vooral profiteren als de PVDA meegaat in 'VVD' beleid en dat is neo-liberale politiek:
een strakke budgetcontrole (zalm-norm, afbouw van sociale voorzieningen, meer eigen verantwoordelijkheid, privatisering en vooral veel investeringen voor de economie)

daarvoor is een groot deel van de bevolking, zeker zo'n 70% van de stemmer stemt meestal op partijen die dit voorstaan, maar momenteel zie je ook een sterke neiging naar meer 'anti-economie' partijen ...
een groep kiezers die genoeg hebben ervan dat de economie als eerste komt en die willen dat er meer geinvesteerd wordt in zorg, in onderwijs en in collectieve voorzieningen...

Punt is echter dat die mensen veelal ook voor een deel realistisch blijven, maar de laatste jaren, eigenlijk als sinds 1990 gecontfronteerd werden met een PVDA die steeds openlijker en duidelijker de 'neo-liberale'
koers voeren: ...
Dat werd door hen gezien als een VVD-koers en dels terecht...

Deze verkiezingen laten vooral een VVD zien die vorlopig buiten gevecht gesteld is en de neo-liberalen hebben eigenlijk het meest verloren, zowel Bos als Rutte zijn er duidelijk op afgerekend (en in hun kielzog pechtold en D66)..
'paars' verloor deze verkiezingen 20 zetels..., de helft van het verlies in 2002, maar toch duidelijk dat de nederlanders genoeg hebben van 'neo-liberaal'

Een PVDA die nu in een regering gaat zitten zonder de VVD en met een programma dat de economie duidelijk op de 'tweede plek' stelt, die bv zich gaat inzetten voor het behoud van de sociale voorzieningen, investeringen in Zorg en Onderwijs, kan daarmee _juist_ het beste de SP bestrijden... het zal de SP-stemmers weer teruglokken, bovendien heeft Marijnissen niet het eeuwige leven en loopt al enigszins op zn tandvlees ... valt die weg zal ook het vertrouwen in de SP flink dalen.

Ook als coalitiepartners denk ik dat de achterban van het CDA, en de CU ook wel kunnen instemmen met een 'warm sociaal' kabinetsbeleid: een kabinet dat zich duidelijk afzet tegend e 'ver-economisering'.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:26 schreef Klummie het volgende:

[..]

Reken maar van niet, hun achterban accepteert het niet als zij in een regering stappen die abortus, euthanasie etc toestaat. Dat zal ws de prijs zijn voor Rouvoet's deelname. En die betaalt m.i. niemand.
De CU heeft al voor de verkiezingen aangegeven dat ze niet gaan voor het terugdraaien van eerder ingevoerde regelingen
pi_43827498
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:31 schreef KroJo het volgende:
Een PVDA die nu in een regering gaat zitten zonder de VVD en met een programma dat de economie duidelijk op de 'tweede plek' stelt, die bv zich gaat inzetten voor het behoud van de sociale voorzieningen, investeringen in Zorg en Onderwijs, kan daarmee _juist_ het beste de SP bestrijden... het zal de SP-stemmers weer teruglokken, bovendien heeft Marijnissen niet het eeuwige leven en loopt al enigszins op zn tandvlees ... valt die weg zal ook het vertrouwen in de SP flink dalen.
Daar zit zeker wat in, maar is Bos de aangewezen man voor dat beleid?
En ja, cynisch gesproken kan de PvdA alleen maar vurig hopen op het wegvallen van roverhoofdman Marijnissen, dat zou een hele zorg minder zijn.
It's not a lie, if you believe
pi_43827507
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:31 schreef KroJo het volgende:

[..]

De CU heeft al voor de verkiezingen aangegeven dat ze niet gaan voor het terugdraaien van eerder ingevoerde regelingen
Ze zijn echter wel voor invoering van mediacensuur (tv, internet) en willen b.v. gokken via internet aan banden leggen. Met een CDA/CU blok hoeven we denk ik ook al niet te rekenen op een liberaler drugsbeleid of andere persoonlijke vrijheden.
pi_43827728
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:38 schreef 18konijn het volgende:

[..]

Daar zit zeker wat in, maar is Bos de aangewezen man voor dat beleid?
Bos zelf zeker niet, die is veels te neo-liberaal ervoor...
maar juist daarom kan hij het beste de positie van 'minister van Financieen' op zich nemen en enerzijds goede sier maken, maar ook soms al te hoge 'vrijgevigheid' toch duidelijk afwijzen (en daarmee weer goede sier maken bij de mensen die 'zuinig' beleid voorstaan) ...
Zeker als economisch herstel doorzet, kan hij misschien wel sinterklaas gaan spelen, en als hij moet terugvallen op bezuinigingsmaatregelen, kan hij altijd melden dat hij dat voor de verkiezingen ook eerlijk zijn kiezers heeft voorgelegd,

Bos moet dan komen met een heroverweging van de Zalm-norm, bv er bewust voor kiezen niet meer verder de staatsschuld af te lossen, maar een 'gecontroleerd' budgettekort aanhouden dat in relatie staat tot eventuele economische groei en de meevallers en overschotten in de sociale zekerheid steken...

Dat kan wel protesten opleveren bij de VVD, maar daar vallen toch weinig kiezers te winnen en die zullen dan toch oppositie moeten voeren en kunnen zich herstellen .... van de SP kan hij darmee wel kiezers trekken.
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:38 schreef gelly het volgende:

[..]

Ze zijn echter wel voor invoering van mediacensuur (tv, internet) en willen b.v. gokken via internet aan banden leggen. Met een CDA/CU blok hoeven we denk ik ook al niet te rekenen op een liberaler drugsbeleid of andere persoonlijke vrijheden.
'liberaal' beleid heeft nederland al lange tijd gehad en de uitslag van de verkiezingen is overduidelijk, de 'liberalen' verliezen, en de meer 'reactionaire' partijen winnen.... er is geen ruimte meer om nog meer 'liberale' wetgeving door te voeren en als de 'liberalen' binnen de partijen slim zijn pogen ze gewoon datgene wat bereikt is te beschutten tegen 'afbraak'... daarbij behoort ook om te accepteren dat er etgeving ontstaat die steeds meer de individuele vrijheden inperkt (iets dat eigenlijk al 4 jaar aan de gang is, de 'liberale terugtrekkingsbeweging')
pi_43827732
Dan komen ze ministersposten tekort.
pi_43827937
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:46 schreef Bolkesteijn het volgende:
Dan komen ze ministersposten tekort.
benoemen ze toch Pechtold tot 'Minister voor het Scheppen van Verder Nutteloze Ministersposten (en Koninkrijkrelaties)'
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 18:53:44 #38
862 Arcee
Look closer
pi_43827968
quote:
Links kabinet mogelijk:

PvdA - 32 zetels
SP - 26 zetels
GL - 7 zetels
CU - 6 zetels
D66 - 3 zetels
PvdD - 2 zetels

= 76 zetels.

Zie: Er is nu een kamermeerderheid voor een generaal pardon !!!
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 23 november 2006 @ 18:55:22 #39
862 Arcee
Look closer
pi_43828004
quote:
Op donderdag 23 november 2006 18:38 schreef gelly het volgende:
Met een CDA/CU blok hoeven we denk ik ook al niet te rekenen op een liberaler drugsbeleid of andere persoonlijke vrijheden.
Inderdaad, van die C van 't CDA merk je gelukkig eigenlijk niks, maar van die C van de CU waarschijnlijk wel.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_43828948
quote:

[..]

Ja ok..
Dit is echter meer gebasseerd uit strategisch oogpunt van de PvdA en niet zozeer vanuit idealistisch oogpunt.
  donderdag 23 november 2006 @ 20:28:56 #41
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_43831255
6 partijen en hoe wil je dat 4 jaar bij elkaar houden en toch daadkrachting zijn?

Er hoeft maar een partij weg te lopen en alles klapt.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_43841149
Dit wordt hem niet
"Whatever the mind of man can conceive and believe, it can achieve" Napoleon Hill
pi_43841273
zijn er dan wel genoeg ministerposten te verdelen per partij als Bos wil doorgaan met zijn plan het aantal minsteries te verminderen
pi_43843451
Gewoon een regering vormen van alle partijen
Are you nuts??
pi_43881935
Thieme ziet het wel zitten:

http://www.ad.nl/verkiezingen/article844426.ece
quote:
'Geen CDA in kabinet'

DEN HAAG - Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren ziet het CDA liever niet in een nieuw kabinet.

Volgens haar moet bij de vorming van een nieuw kabinet vooral gekeken worden naar overeenkomsten en zijn gezien de verkiezingsuitslag duurzaamheid en mededogen de belangrijkste waarden.

Zulke overeenkomsten ziet Thieme vooral terugkomen bij de linkse partijen, ChristenUnie en D66. Dat zei ze nadat ze op bezoek was geweest bij koningin Beatrix. Volgens haar heeft het CDA op de thema's duurzaamheid, dierenwelzijn en milieu ,,weinig laten zien'' en hebben de kiezers het beleid van het kabinet Balkenende ,,teruggefloten''.

De Partij voor de Dieren vormt samen met PvdA, SP, GroenLinks, ChristenUnie en D66 een nipte meerderheid van 76 zetels in de Tweede Kamer.

Verkennend onderzoek
Volgens Thieme moet een nog aan te stellen informateur eerst een verkennend onderzoek doen om overeenkomsten tussen partijen te zoeken. ,,Als je gaat proberen partijen die weinig met elkaar gemeen hebben bij elkaar in een coalitie te stoppen, is dat niet goed voor de stabiliteit van een kabinet.'' Zij stelt dat daarom niet het CDA in eerste instantie als de grootste partij in de regering moet.

Thieme adviseerde de koningin om als informateurs twee oud-senators aan te stellen: voormalig Commissaris van de Koningin in Gelderland Jan Terlouw (D66) en Clovis Cnoop Koopmans (PvdA), die vice-president van de rechtbank in Amsterdam is geweest.

Boek
Verder had ze voor Beatrix een boek meegenomen. Het ging om een bundel brieven met als titel 'Majesteit, er is iets met de dieren...' van verontruste dierenbeschermers.
pi_43884388
ik ben er ook voor, het kabinet Den Uyl bestond uit 5 partijen, dus het kan makkelijk.

Bos is er ook allang uit met Rouvoet, wie goed heeft opgelet toen de gehandicapte broer van Wouter Bos ter sprake kwam, weet wat ik bedoel.
Verder zie ik Rouvoet nog vice-premier worden van zo'n coalitie, samen met Marijnissen
pi_43884566
D66 zal toch niet gaan regeren, dus dat gaat echt niet door.
pi_43885170
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 18:50 schreef NLweltmeister het volgende:
ik ben er ook voor, het kabinet Den Uyl bestond uit 5 partijen, dus het kan makkelijk.
Vergeet het maar..
Dit gaat hem never nooit niet worden!
  zaterdag 25 november 2006 @ 19:52:03 #49
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_43885865
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 18:50 schreef NLweltmeister het volgende:
Het kabinet Den Uyl was nou niet het bepaald meest stabiele kabinet dat we hebben gehad.
pi_43885929
En de idealen van d66 liggen ver van de sp af, d66 is liberaal en wil dus een kleine regering. SP is sociaal en dat betekend een grote regering.

Dat zal nooit samen gaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')